Hehkujen järkevä vaihtoväli?

Gkerzen

Kertokaapas viisaat ja kokeneet, että milloin olisi järkevää vaihtaa hehkut? Paljon olen kuullut kerrottavan, että vaihdetaan kaikki kun joku niistä pimenee. Olisiko kenties olemassa jokin suositeltava kilometrimäärä, jolloin kannattaisi tulpat vaihtaa, vaikka kone niillä käynnistyisikin vielä ihan normaalisti? Mikä on (jos on) riski, jos ajaa hehkut vaan loppuun?

18

7322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmoittelee

      Ei oo mitään km-suosituksia. Sitten kun alkaa käynnistyä huonosti. Harvoin ennen 200tkm. Kaikki kannattaa sitten vaihtaa kerralla. Oot vissii uus diisseli-mies, älä hättäile!

      • Gkerzen

        Noilla nykyisillä tulpilla on "vasta" 100tkm takana ja kone starttaa edelleen kylmänä nätisti. Toivottavasti kestävät vielä jopa toisen mokoman rupeaman - kokonaan uusi sarja 6-mukiseen kun maksaa ihan kohtuullisesti. Säästyypähän nekin rahat nyt sitten vaikka seuraavaan isompaan huoltoon. Itsellä on tosiaan vasta vaivaiset 60tkm ja rapiat kokemusta kaasuöljykäyttöisestä kulkupelistä. Kiitti neuvoista!


      • MB 240D
        Gkerzen kirjoitti:

        Noilla nykyisillä tulpilla on "vasta" 100tkm takana ja kone starttaa edelleen kylmänä nätisti. Toivottavasti kestävät vielä jopa toisen mokoman rupeaman - kokonaan uusi sarja 6-mukiseen kun maksaa ihan kohtuullisesti. Säästyypähän nekin rahat nyt sitten vaikka seuraavaan isompaan huoltoon. Itsellä on tosiaan vasta vaivaiset 60tkm ja rapiat kokemusta kaasuöljykäyttöisestä kulkupelistä. Kiitti neuvoista!

        Minulla on neljäs Mersu ajettavana enkä koskaan ole vaihtanut tulppia muita kuin pimeän tulpan.Sen näkee hehkuvalosta koska hehku on palanut.Silloin hehkuttaessa valo syttyy silloin kuin "Muistaa" Tulpan tai tulppien vaihdettua valo palaa normaalisti Ei muuta kuin mielyttäviä kilometreitä


    • Dieseli-alma

      320 000 km kun olin ajanut, mittailin viime syksynä, että kolme viidestä tulpasta ei enää hehku. Ostin kyllä viisi tulppaa, mutta vaihdoin vain ne kolme. Turha niitä on ennenaikojaan vaihdella, kun työ on 5-syl. tdi:ssäni juuri niin monikertainen, kuin on vaihdettavien tulppien lukumäärä.

      Jos työn teettää jossakin, saattaa olla edullisempaa vaihdattaa kaikki kerralla tai jos tulppien vaihtamiseksi pitää ruiskuputkia/suuttimia kovin irroitella.

    • Ajanut

      Pa puolen remontteja en tehnyt kuin pakosta.
      Eli hehkun pimenemisen huomasi huononevasta käynnistymisestä.
      Jo yhden hehkun pimenemine aiheutti huomattavana huononemisen käynnistymiseen.
      Ja sitten älä vaan mene ja katkaise sitä hehku tulppaa paikoilleen..Seuraksena on pahimillaan että koko kansi joudutaan nostamana ja porailemaan tulppa pois.
      Sama tilanne kun hehkua laittaan paikoilleen.
      Eli itse en niitä liikuttelisi..
      Jaa että kuinka paljon ajoin..eräillä noinnoin yli 200 000 ja yksi meni..auto oli sittenkin minulla vielä toisen mokoman..Eli melko kestäviä laitteita ovat.

    • VW 1,9TD

      165 tkm ja vaihdettu (4-syl) 2 kpl 80 tkm ja 4kpl 155 tkm. Boschin "kalliimpia" tulppia. Tässä onkin 4,5 minuutin jälkihehkutus kylmällä koneella aina. Tulpille tulee todella paljon käyttötunteja. pari kylmäkäynnistystä päivässä. On 9 min. Kuukausi n. 24 * 9 min. = 3 tuntia 36 min. Vuodessa yli 43 tuntia. Tämä jälkihehkutus takaa savuttoman kylmäkäynnin. Vanhemmissa autoissa ei moista juuri löydy.

      • Jeternal

        Löytyy myös ainakin vanhemmista toyotista. Joku nyt voi korjata jos olen väärässä. Eli, siinä on semmonen "lisähehku" imusarjassa joka toimii varsinaisen hehkutuksen jälkeen.

        Niin tai näin, jo(t)kin hehku(t) siinä ainaki jälkihehkuttaa.


      • MB240D
        Jeternal kirjoitti:

        Löytyy myös ainakin vanhemmista toyotista. Joku nyt voi korjata jos olen väärässä. Eli, siinä on semmonen "lisähehku" imusarjassa joka toimii varsinaisen hehkutuksen jälkeen.

        Niin tai näin, jo(t)kin hehku(t) siinä ainaki jälkihehkuttaa.

        Kyllä toyotassa on kauan ollut jälkihehku .Mersuissa ainakaan vanhemmissa sellaista ole mutta ei se tunnu tarvitsevankaan koska jos kone on kunnossa ei se sauhuta Volkkarin kone se joka on vanhemmissa volvoissa on oikea sauhupommi on joskus vähän ajettu " kilpaa " tällaisen volvon kanssa.Siinä oli nokea riittävästi ilmassa . oliko ehkä syöttöä lisätty vähän reippaasti. mutta ei se ainakaan karkuun päässyt nm: joskus vanhakin innostuu!!!!


      • Nokikolari
        MB240D kirjoitti:

        Kyllä toyotassa on kauan ollut jälkihehku .Mersuissa ainakaan vanhemmissa sellaista ole mutta ei se tunnu tarvitsevankaan koska jos kone on kunnossa ei se sauhuta Volkkarin kone se joka on vanhemmissa volvoissa on oikea sauhupommi on joskus vähän ajettu " kilpaa " tällaisen volvon kanssa.Siinä oli nokea riittävästi ilmassa . oliko ehkä syöttöä lisätty vähän reippaasti. mutta ei se ainakaan karkuun päässyt nm: joskus vanhakin innostuu!!!!

        Jos MB:n samankokoisesta 90-luvun alkupuolen koneesta otetaan sama teho, kuin kaasu pohjassa lähtee 2.5-VAG-koneesta, on maisema taatusti paljon mustempi, kuin VAG-koneen jäljiltä. Vaikka kuinka innostuu, ei MB-koneinen ehdi VAG:n vauhtiin kyseisillä myllyillä.

        Toisinpäin: jos VAG:n syötön vähentää MB:n tasolle, ei savusta ole tietoakaan.


      • Jaaka
        MB240D kirjoitti:

        Kyllä toyotassa on kauan ollut jälkihehku .Mersuissa ainakaan vanhemmissa sellaista ole mutta ei se tunnu tarvitsevankaan koska jos kone on kunnossa ei se sauhuta Volkkarin kone se joka on vanhemmissa volvoissa on oikea sauhupommi on joskus vähän ajettu " kilpaa " tällaisen volvon kanssa.Siinä oli nokea riittävästi ilmassa . oliko ehkä syöttöä lisätty vähän reippaasti. mutta ei se ainakaan karkuun päässyt nm: joskus vanhakin innostuu!!!!

        Se jälkihehku nopeuttaa myös kylmäkäynnstyksen jälkeisen "kalkatuksen" poistumista.

        Mersuhan tunnetusti kalkattaa aika kuuluvasti (ainakin W124) varsinkin kylmänä. Ei ois varmaan pahitteeksi mersuunkaan se jälkihehku...


      • Kallonkutistaja
        Jaaka kirjoitti:

        Se jälkihehku nopeuttaa myös kylmäkäynnstyksen jälkeisen "kalkatuksen" poistumista.

        Mersuhan tunnetusti kalkattaa aika kuuluvasti (ainakin W124) varsinkin kylmänä. Ei ois varmaan pahitteeksi mersuunkaan se jälkihehku...

        Niissä mersuissa, joissa auto käynnistettiin vetämällä käynnistys-/hehkutusnupista, pystyi itse jälkihehkuttamaan. Eli veti vielä nupista käynnistyksen jälkeen, niin mukavasti kalinat hiljeni ihan heti.

        Eikös 124:ssä ole jälkihehkua? Omasta mielestäni edellisessä autossa kalkatus väheni dramaattisen nopeasti käynnistyksen jälkeen, että ihme, jos siinä ei ollut jälkihehkua.


      • Anonyymi
        Nokikolari kirjoitti:

        Jos MB:n samankokoisesta 90-luvun alkupuolen koneesta otetaan sama teho, kuin kaasu pohjassa lähtee 2.5-VAG-koneesta, on maisema taatusti paljon mustempi, kuin VAG-koneen jäljiltä. Vaikka kuinka innostuu, ei MB-koneinen ehdi VAG:n vauhtiin kyseisillä myllyillä.

        Toisinpäin: jos VAG:n syötön vähentää MB:n tasolle, ei savusta ole tietoakaan.

        Sen kun näkisi =[} kokemuksesta tiedän kun oli 2.2 MB: ei savua ja 2.5 TDi Vw Volvon korissa: paljon savua, vaikka vähensin hammermodilla syöttöä! Hammermod Boshc jakopumpussa mustalle savulle ”vähentää” kulutusta tietokoneella, mutta todellisuudessa lisää sitä selvästi vs hammermod pienemmän syötön suuntaan joka taas ”lisää” kulutusta tietokoneen näytöllä. Savutus on edesvastuutonta ja laitonta varsinkin itse aiheutettuja. Nykyisin vanha Jeep TDi 2.5 enkä ole koskenut syöttöpumppuun kun ajo-ominaisuudet ovat passelit vähemmälläkin teholla =[} hauska auto ja ainoa 60 autosta joka on ollut talossa 6 vuotta.


    • Diesel mies

      Jos epäilet hehkutulpan olevan palanut, ota tulpan johdot irti ja mittaa tulpat paikoillaan ollessa vastusmittarilla. Jos ei vastusta tulppa rikki. Olen vaihtanut aina vain palaneet tulpat. Vanhoissa 123 mersuissa ei tulpat menneet koskaan. Näissä uudemmissa CDI koneissa voi mennä jo 150 000 km jälkeen ja kannattaa vaihtaa heti, Hehkun valo jää palamaan merkiksi kännistyksen jälkeen muutamaksi minuutiksi jos yksikin tulppa on palanut. Esim chevy vanissa menee jonkin verran tulppia.
      Vastuksen mittaukseen käy vaikka bilteman 8 euron yleismittari.

      • Patarautaa

        EN tiedä Vak koneista yhtään mitään .mutta minulla aika hyvä näkö Ja olen aika paljon maantiellä ja joutunut näkemään nämä savut. en ole puhunut tehoista mitään mutta hyvin vähempitehoisellakin pärjää. ja oli näitten vak koneiden kanssa aikanaan vaikeuksia juuri päästöjen kanssa katsastuksissa.On Sellainenkin yksi ollut mutta sen kanssa olisi mennyt
        omat ja varastetut oli kai tehty maanantaina Onneksi löysin ostajan ja sain vieläpä omani pois.


      • p.s.
        Patarautaa kirjoitti:

        EN tiedä Vak koneista yhtään mitään .mutta minulla aika hyvä näkö Ja olen aika paljon maantiellä ja joutunut näkemään nämä savut. en ole puhunut tehoista mitään mutta hyvin vähempitehoisellakin pärjää. ja oli näitten vak koneiden kanssa aikanaan vaikeuksia juuri päästöjen kanssa katsastuksissa.On Sellainenkin yksi ollut mutta sen kanssa olisi mennyt
        omat ja varastetut oli kai tehty maanantaina Onneksi löysin ostajan ja sain vieläpä omani pois.

        V.A.G.:in 1,9 TDI 110 hp katsatuksessa joulukuussa oli 1,4 rajaarvo = 3 että se siitä savutuksesta. Ja liikkuu niin että jää monet bensa-autot jalkoihin...


      • sitä daisseliis
        p.s. kirjoitti:

        V.A.G.:in 1,9 TDI 110 hp katsatuksessa joulukuussa oli 1,4 rajaarvo = 3 että se siitä savutuksesta. Ja liikkuu niin että jää monet bensa-autot jalkoihin...

        et saat sillä jonku 1.6 bensa corollan "jätettyä" :D


      • p.s.
        sitä daisseliis kirjoitti:

        et saat sillä jonku 1.6 bensa corollan "jätettyä" :D

        edes ottaa sellaisia riisipussia tosissaan, kas kun vääntö on vakio 235 nM niin kyllä lähtee, ja jos se ei riittää niin käännän katkaisija ja sitt on 130 hv ja 285 nM ja riisipussi ei näy muuta kun takavalot joka häipyy.


      • Anonyymi
        p.s. kirjoitti:

        edes ottaa sellaisia riisipussia tosissaan, kas kun vääntö on vakio 235 nM niin kyllä lähtee, ja jos se ei riittää niin käännän katkaisija ja sitt on 130 hv ja 285 nM ja riisipussi ei näy muuta kun takavalot joka häipyy.

        Noilla virityksillä korollan tuulilasista ei taatusti näy vagin takavaloja mustan savun takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2772
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2076
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe