Välillä järkipuhettakin dieseleistä

FaktaOnToisinaanHyväksi

Dieselautoja tarvitaan vähentämään autoliikenteen päästöjä. Vielä toistaiseksi uudet vaihtoehtoiset energiamuodot eivät oikein riitä. Jos dieselvastainen kampanja johtaa bensa-autojen lisääntymiseen, niin liikenteen päästöt kasvavat huomattavasti eikä edes nykyisiin tavoitteisiin päästä. Jo ne edellyttävät bensa-autojen vähentämistä.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.230514

51

817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KokonaistaloudellisinD

      Kaikki kuorma-autot ja pakettiaautot kulkevat dieselillä, kun se on kustannustehokkain ja ylivoimaisesti väkevin.
      Kumipyörälogistiikka harvaan asutussa pakkasmaassa perustuu aina dieseliin.
      Sähkörekat utopiaa talvella huoltoasemilla jäässä.

      • Voihansitänoinkin

        Niinpä. Koska dieselit on huomattu ihan järkeviksi autoiksi, niin näyttää Saksassa tulleen siihen johtopäätökseen, että jopa noita vanhoja saastuttavia dieseleitäkin pyritään tukien avulla saada vähemmän saastuttaviksi. No miksei...

        Itse kuitenkin olisin sitä mieltä, että tuki pitäisi kohdistaa nimenomaan autokannan uudistamiseen eli noiden vanhojen dieseleiden vaihtoon Euro6-tasoisiksi dieseleiksi eli max neljä vuotta vanhoihin. Mieluiten tietysti uusiin dieseleihin. Tämä vähentäisi oleellisesti liikenteen päästöjä.


      • Tottapakirjoitat
        Voihansitänoinkin kirjoitti:

        Niinpä. Koska dieselit on huomattu ihan järkeviksi autoiksi, niin näyttää Saksassa tulleen siihen johtopäätökseen, että jopa noita vanhoja saastuttavia dieseleitäkin pyritään tukien avulla saada vähemmän saastuttaviksi. No miksei...

        Itse kuitenkin olisin sitä mieltä, että tuki pitäisi kohdistaa nimenomaan autokannan uudistamiseen eli noiden vanhojen dieseleiden vaihtoon Euro6-tasoisiksi dieseleiksi eli max neljä vuotta vanhoihin. Mieluiten tietysti uusiin dieseleihin. Tämä vähentäisi oleellisesti liikenteen päästöjä.

        Totta. Ongelma kuitenkin on, että Euroopan vahvimmassa automaassa Saksassa diesel on ollut niin ylivoimainen autoissa, että noita yli neljä vuotta vanhoja dieselautoja on niin valtavasti vielä, ettei niitä noin vain vaihdeta uudempii Euro6-dieseleihin.

        Ja tuolle itsensä vw-vastaiseen trollaukseen hirttäytyneelle voi todeta, ettei tällä ole mitään tekemistä vw-konsernin päästöhuijauksen kanssa. Eikä niiden korjauksiin. Toki tiedän, että turhaahan tämänkin toteaminen kuitenkin on. Kaveri kun on pipi päästään...


      • Hjjkjgdd

        Tuo itselle vastaaminen on tosi noloa, mutta eihän noin tolloihin juttuihin muut vaivaudu vastaamaan.


      • Voihansitänoinkin kirjoitti:

        Niinpä. Koska dieselit on huomattu ihan järkeviksi autoiksi, niin näyttää Saksassa tulleen siihen johtopäätökseen, että jopa noita vanhoja saastuttavia dieseleitäkin pyritään tukien avulla saada vähemmän saastuttaviksi. No miksei...

        Itse kuitenkin olisin sitä mieltä, että tuki pitäisi kohdistaa nimenomaan autokannan uudistamiseen eli noiden vanhojen dieseleiden vaihtoon Euro6-tasoisiksi dieseleiksi eli max neljä vuotta vanhoihin. Mieluiten tietysti uusiin dieseleihin. Tämä vähentäisi oleellisesti liikenteen päästöjä.

        > tuki pitäisi kohdistaa nimenomaan autokannan uudistamiseen
        > eli noiden vanhojen dieseleiden vaihtoon Euro6-tasoisiksi dieseleiksi

        Elinkaariajattelu huomioiden, kaikki 80-luvun jälkeen valmistetut dieselit kannattaisi ajaa niin pitkälle kuin ne nyt sattuvat kulkemaan. Sähköautot eivät ole vielä ympäristöteko, joskin, jos niiden hinta laskee, saatan sellaiseen siirtyä. Ihan kustannussyistä. :)


      • Voihansitänoinkin
        TheRat kirjoitti:

        > tuki pitäisi kohdistaa nimenomaan autokannan uudistamiseen
        > eli noiden vanhojen dieseleiden vaihtoon Euro6-tasoisiksi dieseleiksi

        Elinkaariajattelu huomioiden, kaikki 80-luvun jälkeen valmistetut dieselit kannattaisi ajaa niin pitkälle kuin ne nyt sattuvat kulkemaan. Sähköautot eivät ole vielä ympäristöteko, joskin, jos niiden hinta laskee, saatan sellaiseen siirtyä. Ihan kustannussyistä. :)

        Varmaan noin ellei nuo tiukentuneet tai suunnitellut tiukennukset päästöihin muutamissa kaupungeissa kohdistuisi vanhoihin dieselautoihinkin. Jos ne saadaan kohtuuhinnalla muutettua vaikkapa euro6-kelpoisiksi, niin se kannattanee tehdä.
        Vanhojen bensa-autojen muuttamisesta ei ole missään puhuttu. Sitä ei varmaan kannata tehdäkään jäljellä olevan käyttöajan lyhyyden vuoksi. . Tai sitten se ei vaan onnistukaan. Samat em suunnitellut tai jo toteutetut tiukennukset koskevat toki niitäkin.


      • Typpeä_keuhkoon
        Tottapakirjoitat kirjoitti:

        Totta. Ongelma kuitenkin on, että Euroopan vahvimmassa automaassa Saksassa diesel on ollut niin ylivoimainen autoissa, että noita yli neljä vuotta vanhoja dieselautoja on niin valtavasti vielä, ettei niitä noin vain vaihdeta uudempii Euro6-dieseleihin.

        Ja tuolle itsensä vw-vastaiseen trollaukseen hirttäytyneelle voi todeta, ettei tällä ole mitään tekemistä vw-konsernin päästöhuijauksen kanssa. Eikä niiden korjauksiin. Toki tiedän, että turhaahan tämänkin toteaminen kuitenkin on. Kaveri kun on pipi päästään...

        Pentti hei. Tasan varmasti koko dieselinvastainen ilmapiiri syntyi Volkswagen-konsernin huijausten ja muun sössimisen takia. Ei minkään tai kenenkään muun. Silloin tajuttiin että typen oksidit onkin se vaarallinen osa pakokaasuista. Hiilidioksidia maailmaan vielä mahtuu eikä se ole edes pahasti myrkyllistä vaikka saattaakin aiheuttaa ilmaston lämpenemistä. Siihen auttaa taas Jenkkien, Venäjän, Intian ja Kiinan kaltaisten valtioiden toimet saasteidensa vähentämiseksi. Suomen toimet tässä pelissä ovat kuin hyttysen kakka maailman mittakaavassa, paitsi suomalaisille itselleen. Uskokaa tai älkää, meille ja hyväuskoisuudellemme vähän hymyillään maailmalla tässäkin asiassa.


      • Tottapakirjoitat
        Typpeä_keuhkoon kirjoitti:

        Pentti hei. Tasan varmasti koko dieselinvastainen ilmapiiri syntyi Volkswagen-konsernin huijausten ja muun sössimisen takia. Ei minkään tai kenenkään muun. Silloin tajuttiin että typen oksidit onkin se vaarallinen osa pakokaasuista. Hiilidioksidia maailmaan vielä mahtuu eikä se ole edes pahasti myrkyllistä vaikka saattaakin aiheuttaa ilmaston lämpenemistä. Siihen auttaa taas Jenkkien, Venäjän, Intian ja Kiinan kaltaisten valtioiden toimet saasteidensa vähentämiseksi. Suomen toimet tässä pelissä ovat kuin hyttysen kakka maailman mittakaavassa, paitsi suomalaisille itselleen. Uskokaa tai älkää, meille ja hyväuskoisuudellemme vähän hymyillään maailmalla tässäkin asiassa.

        Arto hei. On totta, että VW- konsernin huijaus aloitti tämän dieselvastaisen ilmapiirin. Se vain on harmi, että suuri riski on siinä, että lapsi menee pesuveden mukana.
        Tuo huijaushan liittyi vanhempiin dieselautoihin, Euro5 ja vanhempiin. Niitä ei ole valmistettu enää syksyn 2014 jälkeen. Liikenteessä tosin niitä on paljon ja siksi kai keinoja niiden korjaamiseksi onkin viritelty.

        Nyt näyttää siltä, että dieselien vastainen kampanja perustuu yksinomaan noihin vanhoihin autoihin, joita ei ole valmistettu enää yli neljään vuoteen. Tuskinpa enää vähänkään asioita seuraavalle on epäselvää, että Euro6-dieselien typpipäästöt eivät köytännössä ole suuremmat kuin bensa-autojenkaan. Eroa on 0,02mg eli eipä juuri mitään.
        Sen sijaan häkäpäästöraja Euro6:ssa sallii bensa-autoille kaksi kertaa suuremmat päästöt eli 0,5mg enemmän kuin dieselille. Häkä on tappava myrkky. Hiilidioksidipäästöistä selviää rahalla (veroilla) eli niissä ei ole kieltorajaa. Bensa-autojen hiilidioksidipäästöt ovat merkittävästi suurempia kuin vastaavan dieselauton.

        Kasvihuonekaasuja (häkä ja hiilidioksidi) mahtuu maailmaan ja koska ’leviävät’ globaalisti, niin ne ovat kohtalokkaita maapallolle. Enpä tässä viitsi luetella tuon seurauksia, nekin ovat aivan varmasti vähänkin asioita seuraavien tiedossa. Äsken julkaistu ilmastoraportti oli jokseenkin hurja, totta kuitenkin, ettei autoliikenne ole läheskään pahin kasvihuonekaasujen tuottaja. Päästöjen vähentäminen kuitenkin lienee liikenteen osalta helpoimmasta päästä. Bensa-autoista aloittaminen sekin on helpoimmasta päästä ja yksi nopeimmista tavoista vähentää autoliikenteen päästöjä.


      • HyväArtikkeli
        TheRat kirjoitti:

        > tuki pitäisi kohdistaa nimenomaan autokannan uudistamiseen
        > eli noiden vanhojen dieseleiden vaihtoon Euro6-tasoisiksi dieseleiksi

        Elinkaariajattelu huomioiden, kaikki 80-luvun jälkeen valmistetut dieselit kannattaisi ajaa niin pitkälle kuin ne nyt sattuvat kulkemaan. Sähköautot eivät ole vielä ympäristöteko, joskin, jos niiden hinta laskee, saatan sellaiseen siirtyä. Ihan kustannussyistä. :)

        Elinkaaripäästöasiaa on tutkittukin.

        7/2017 Kuluttaja-lehdessä oli artikkeli, jossa kerrottiin Saksan liikenneministeriön teettämästä kenttätutkimuksesta vuodelta 2016, jossa vertailtiin sähköautojen ja polttomoottoriautojen elinkaariaikaisia päästöjä.

        Tuon tutkimuksen mukaan sähköauto pääsee tasoihin bensa-auton kanssa keskimäärin noin 60.000 ajokilometrin kohdalla. Dieselauton kanssa vastaava ajokilometrimäärä on 125.000 km. Näin siis Saksassa.
        Oleellisesti tietysti riippuu siitä millä ladattava sähkö tuotetaan. Jos käytetään puhtaasti uusiutuvaa energiaa, niin ajokilometrimäärä putoaisi bena-autolla jo 20.000 km:iin.

        Suomessa sähköä tuotetaan huomattavasti vähäpäästöisemmin kuin Saksassa, koska Suomen tuotanto on paljolti vesivoima- ja ydinvoimatuotantoa, kun taas Saksassa ydinvoimasta luopumisen vuoksi paljolti ruskohiilellä. Näin ollen Suomessa sähköauto pääsee selvästi nopeammin tasoihin polttomoottoriautojen kanssa.

        Valitettavasti Kuluttaja-lehden sähköinen artikkeli on vain tilaajien luettavissa, joten linkkiä ei muut saa auki. Pitää turvautua paperiversioon kuten minäkin ihan sattumalta.


      • HyväArtikkeli kirjoitti:

        Elinkaaripäästöasiaa on tutkittukin.

        7/2017 Kuluttaja-lehdessä oli artikkeli, jossa kerrottiin Saksan liikenneministeriön teettämästä kenttätutkimuksesta vuodelta 2016, jossa vertailtiin sähköautojen ja polttomoottoriautojen elinkaariaikaisia päästöjä.

        Tuon tutkimuksen mukaan sähköauto pääsee tasoihin bensa-auton kanssa keskimäärin noin 60.000 ajokilometrin kohdalla. Dieselauton kanssa vastaava ajokilometrimäärä on 125.000 km. Näin siis Saksassa.
        Oleellisesti tietysti riippuu siitä millä ladattava sähkö tuotetaan. Jos käytetään puhtaasti uusiutuvaa energiaa, niin ajokilometrimäärä putoaisi bena-autolla jo 20.000 km:iin.

        Suomessa sähköä tuotetaan huomattavasti vähäpäästöisemmin kuin Saksassa, koska Suomen tuotanto on paljolti vesivoima- ja ydinvoimatuotantoa, kun taas Saksassa ydinvoimasta luopumisen vuoksi paljolti ruskohiilellä. Näin ollen Suomessa sähköauto pääsee selvästi nopeammin tasoihin polttomoottoriautojen kanssa.

        Valitettavasti Kuluttaja-lehden sähköinen artikkeli on vain tilaajien luettavissa, joten linkkiä ei muut saa auki. Pitää turvautua paperiversioon kuten minäkin ihan sattumalta.

        Tuossa verrattiin mitä ilmeisimmin uutta bensaa uuteen sähköautoon. Nyt oli kyse vanhojen autojen loppuunajosta. Olisi kiva nähdä vaikkapa vuoden 2000 isohko coupe-mersu vastaan Tesla. Eivät täysin vertailukelpoiset, mutta sinnepäin kuitenkin...


    • JokohanJärkiPääsisiEsiin

      Taitaa juuri julkaistu ilmastoraportti olla vaikea asia paljon kasvihuonekaasuja tuottaville bensa-autoille erityisesti.
      Ehkä tyhmimmällekin alkaa aueta vähitellen meneillään oleva polttomoottorien eli dieselin ja bensan välinen päästökisan epärationalisuus, joka on keskittynyt vain vanhoihin autoihin ja niihinkin kovin valikoiden vain dieselien päästöihin. Nehän on aina olleet kasvihuonekaasujen osalta pienempiä kuin vastaavien bensa-autojen ja selvästikin myös vanhojen autojen osalta.

      • Dkokonaitaloudellisin

        Noin vuoden takainen Eurooppalainen tutkimus osoitti että uusi diesel auto vähäpäästöisempi kun sähköauto, tässä tutkimuksessa otettiin huomioon kaikki mahdollinen kuten koko auton käyttöikä joka oli tässä muistaakseeni 20 vuotta.
        Yllätys oli se että 20-40 vuoden käyttöiässä auto on kaikkein vähäpäästöisin.
        Hallitus ei taida sittenkään perustaa suunitelmiaan päästöjen vähennykseen vaan johki muuhun.
        Oma käsitykseni on että ainakaan täyssähköautojen isompi tulo on jossain niin kaukana tulevaisuudessa että kukaan meistä nyt elävä ei sitä tule näkemään.
        Iso ongelma on se millä köyhempi keskiluokka liikkuu jos näitä toimia laitetaan toteen.

        https://yle.fi/uutiset/3-10439506


      • Herätkää.faktaan
        Dkokonaitaloudellisin kirjoitti:

        Noin vuoden takainen Eurooppalainen tutkimus osoitti että uusi diesel auto vähäpäästöisempi kun sähköauto, tässä tutkimuksessa otettiin huomioon kaikki mahdollinen kuten koko auton käyttöikä joka oli tässä muistaakseeni 20 vuotta.
        Yllätys oli se että 20-40 vuoden käyttöiässä auto on kaikkein vähäpäästöisin.
        Hallitus ei taida sittenkään perustaa suunitelmiaan päästöjen vähennykseen vaan johki muuhun.
        Oma käsitykseni on että ainakaan täyssähköautojen isompi tulo on jossain niin kaukana tulevaisuudessa että kukaan meistä nyt elävä ei sitä tule näkemään.
        Iso ongelma on se millä köyhempi keskiluokka liikkuu jos näitä toimia laitetaan toteen.

        https://yle.fi/uutiset/3-10439506

        Saanen huomauttaa että tuossakaan tutkimuksessa EI OLE OTETTU HUOMIOON POLTTOAINEEN VALMISTUKSEN PÄÄSTÖJÄ! SENSIJAAN SÄHKÖN VALMISTUKSEN PÄÄSTÖT ON HUOMIOITU! Polttoaineiden valmistuksen päästöt ovat moninkertaiset sähkön valmistuksen päästöihin verrattuna.
        Päästöt olisivat huomattavasti pienemmät jos kaikki öljy poltettaisiin sähkövoimaloissa hyvällä hyötysuhteella ja tuotettu sähkö käytettäisiin sähköautoissa. Näin saataisiin myös poltossa syntyvä lämpö ohjattua kaukolämpöverkkoon.


    • einiinhyvää
      • DieselKokonaisParas

        AINAKIN kolmetoista automerkkiä on ilmoittanut lopettavansa kokonaan uusien dieselautojen valmistamisen tähän mennessä.

        Motor1 kokosi hiljattain listan autonvalmistajista, jotka ovat lopettaneet tyystin uusien dieselautojen valmistamisen.

        Lista on tällainen: Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Lexus, Maserati, Mitsubishi, Nissan, Polestar, Porsche, Smart, Suzuki, Toyota ja Volvo.

        SUURIN osa näistä autonvalmistajista ei ole esimerkiksi Volkswagenin kaltainen, vahvasti dieselteknologiaan panostava tekijä alun perinkään.

        Tässä valossa kokonaan dieseleistä luopuminen ei ehkä ole näille valmistajille valtava menetys.

        Silti tämä osoittaa, että dieseleistä halutaan eroon.

        Onko se hyvä vai huono asia?

        AUTOMAAILMAN aikajanalla Volkswagenin (VW) dieselskandaali vuonna 2015 on selkeä vedenjakaja.

        VW oli huijannut dieselautojensa suhteen päästömittauksissa niin, että useiden sen autojen moottorit näyttivät testeissä pienempiä päästölukemia pienhiukkaspäästöjen, etenkin typen oksidien (NOx) suhteen.

        Sen jälkeen dieselautot ovat olleet huonossa maineessa ja niiden puhtauteen on kiinnitetty enemmän huomiota.

        Uudet puhdistusjärjestelmät ovat ajaneet autonvalmistajia luopumaan joistain dieselautoistaan kokonaan, sillä etenkin pienimpien autojen kohdalla dieselautoja ei kalliiden puhdistusjärjestelmien vuoksi kannata enää tehdä.

        KYSE on myös imagosta.

        Päästöhuijausskandaali vaurioitti dieselteknologian mainetta pysyvästi, eli mielikuvat dieselmoottoreista mustenivat pahan kerran.

        Automaailmassa kiersi vitsi: ”Dieselauto on kuin kylpyamme – kukaan ei halua tulla nähdyksi silloin, kun on nousemassa sieltä.”

        EUROOPASSA, jossa dieselautojen päämarkkina-alue on, dieselautojen myynti on pudonnut paljon.

        Lasku alkoi huijauksen jälkeen ja on edelleen kovassa vauhdissa. Esimerkiksi 2017 alussa dieselautojen markkinaosuus Euroopassa oli 42,5 prosenttia, ja tämän vuoden alussa osuus oli pudonnut 36,5 prosenttiin.

        Monet Euroopan kaupungit ovat myös ilmoittaneet, että eivät enää päästä tietyn vuoden jälkeen ainakaan vanhoja, erityisen paljon päästäviä dieselautoja alueilleen.

        Dieselistä on tullut tällä tavalla myös poliittinen ase: sitä haukkumalla saa vihreyspisteitä, vaikka asia ei ole aivan näin yksioikoinen.

        HYVÄ puoli asiassa on se, että dieselautojen menekin vähentyminen on todennäköisesti saanut autonvalmistajat panostamaan sähköiseen teknologiaan, joka voi sähkön tuotantotavasta riippuen olla merkittävästi vähähiilisempi vaihtoehto.

        Autonvalmistajilla on tiukat kokonaispäästörajat, joiden alle niiden täytyy päästä koko autotuotantonsa suhteen välttyäkseen sakoilta.

        SÄHKÖLLÄ ajettaessa ei tule myöskään paikallisia päästöjä eli niitä, jotka olivat keskiössä dieselautojen päästöhuijauksessa.

        Tässä itse asiassa monella on mennyt puurot ja vellit sekaisin.

        DIESELAUTOJEN koetinkivi ovat lähtökohtaisesti nimenomaan pienhiukkaspäästöt (jotka sairastuttavat ihmisiä esimerkiksi kaupungeissa), eivät hiilidioksidipäästöt.

        Itse asiassa dieselautot ovat kulutukseltaan hiilidioksidipäästöjensä eli niiden ilmastoa lämmittävien kaasujensa suhteen keskimäärin parempi

        Mutta jos pitäisi valita vastaavan dieselauton ja bensiiniauton välillä, ilmaston kannalta se diesel voi olla parempi vaihtoehto – tavallaan.

        MYÖSKÄÄN hiilidioksidipäästöjen suhteen asia nimittäin ei ole yksinkertainen.

        Dieselautoissa voidaan käyttää uusiutuvista luonnonvaroista jalostettua biodieseliä, jonka ympäristöystävällisyyttä on rummutettu kovasti: uusiutuvista tehty polttoaine ei aiheuttaisi nettopäästöjä.

        Biodieselin valmistuksen vuoksi on kuitenkin saatettu hakata esimerkiksi sademetsää, jolloin koko tuotantoketjun kokonaispäästöt – puhumattakaan sademetsien paikallisista tuhoista luonnon ja eläinten suhteen – ovat merkittävät, sillä sademetsät ovat tärkeä hiilinielu.

        AUTONVALMISTAJAT tekevät hartiavoimin töitä sähköistääkseen autolaivueitaan.

        Silti vielä jonkin aikaa polttomoottoreilla varustettuja autoja myydään.

        Mikäli ilmastonmuutosta pidetään ihmiskunnan suurimpana uhkana, ennen autojen sähköistymistä ei voi yksinkertaisesti sanoa, että diesel on absoluuttinen paha ja bensiini absoluuttinen hyvä, vaikka asia sillä tavalla näyttäytyykin.

        Siksi on vaikeaa sanoa, miten suoranaiseen dieselvihaan pitäisi lopulta suhtautua – tässäkin artikkelissa raapaistaan lähinnä pintaa.

        Yksi asia on ainakin varma: automaailma, polttoainetalouden maailma sekä niihin kytkeytyvä politiikan maailma on huomattavasti monimutkaisempi kuin usein näyttää.


      • EiSovelluPakkaseen

        Kahvi ja ruoka loppuvat huoltoasemilta, kun kaikki
        sähikäiset ovat latauksessa monta tuntia.
        Ikkunat jäässä, kylmänä jatketaan Hämeenlinnaan kun landelle ei uskalla mennä.
        Akut vievät kaiken tilan, matkalaukut pitää lähettää taksilla.
        Akun vaihto maksaa jopa 10.000 euroa, mieti sitä.


      • Eivoijatkuanäin
        DieselKokonaisParas kirjoitti:

        AINAKIN kolmetoista automerkkiä on ilmoittanut lopettavansa kokonaan uusien dieselautojen valmistamisen tähän mennessä.

        Motor1 kokosi hiljattain listan autonvalmistajista, jotka ovat lopettaneet tyystin uusien dieselautojen valmistamisen.

        Lista on tällainen: Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Lexus, Maserati, Mitsubishi, Nissan, Polestar, Porsche, Smart, Suzuki, Toyota ja Volvo.

        SUURIN osa näistä autonvalmistajista ei ole esimerkiksi Volkswagenin kaltainen, vahvasti dieselteknologiaan panostava tekijä alun perinkään.

        Tässä valossa kokonaan dieseleistä luopuminen ei ehkä ole näille valmistajille valtava menetys.

        Silti tämä osoittaa, että dieseleistä halutaan eroon.

        Onko se hyvä vai huono asia?

        AUTOMAAILMAN aikajanalla Volkswagenin (VW) dieselskandaali vuonna 2015 on selkeä vedenjakaja.

        VW oli huijannut dieselautojensa suhteen päästömittauksissa niin, että useiden sen autojen moottorit näyttivät testeissä pienempiä päästölukemia pienhiukkaspäästöjen, etenkin typen oksidien (NOx) suhteen.

        Sen jälkeen dieselautot ovat olleet huonossa maineessa ja niiden puhtauteen on kiinnitetty enemmän huomiota.

        Uudet puhdistusjärjestelmät ovat ajaneet autonvalmistajia luopumaan joistain dieselautoistaan kokonaan, sillä etenkin pienimpien autojen kohdalla dieselautoja ei kalliiden puhdistusjärjestelmien vuoksi kannata enää tehdä.

        KYSE on myös imagosta.

        Päästöhuijausskandaali vaurioitti dieselteknologian mainetta pysyvästi, eli mielikuvat dieselmoottoreista mustenivat pahan kerran.

        Automaailmassa kiersi vitsi: ”Dieselauto on kuin kylpyamme – kukaan ei halua tulla nähdyksi silloin, kun on nousemassa sieltä.”

        EUROOPASSA, jossa dieselautojen päämarkkina-alue on, dieselautojen myynti on pudonnut paljon.

        Lasku alkoi huijauksen jälkeen ja on edelleen kovassa vauhdissa. Esimerkiksi 2017 alussa dieselautojen markkinaosuus Euroopassa oli 42,5 prosenttia, ja tämän vuoden alussa osuus oli pudonnut 36,5 prosenttiin.

        Monet Euroopan kaupungit ovat myös ilmoittaneet, että eivät enää päästä tietyn vuoden jälkeen ainakaan vanhoja, erityisen paljon päästäviä dieselautoja alueilleen.

        Dieselistä on tullut tällä tavalla myös poliittinen ase: sitä haukkumalla saa vihreyspisteitä, vaikka asia ei ole aivan näin yksioikoinen.

        HYVÄ puoli asiassa on se, että dieselautojen menekin vähentyminen on todennäköisesti saanut autonvalmistajat panostamaan sähköiseen teknologiaan, joka voi sähkön tuotantotavasta riippuen olla merkittävästi vähähiilisempi vaihtoehto.

        Autonvalmistajilla on tiukat kokonaispäästörajat, joiden alle niiden täytyy päästä koko autotuotantonsa suhteen välttyäkseen sakoilta.

        SÄHKÖLLÄ ajettaessa ei tule myöskään paikallisia päästöjä eli niitä, jotka olivat keskiössä dieselautojen päästöhuijauksessa.

        Tässä itse asiassa monella on mennyt puurot ja vellit sekaisin.

        DIESELAUTOJEN koetinkivi ovat lähtökohtaisesti nimenomaan pienhiukkaspäästöt (jotka sairastuttavat ihmisiä esimerkiksi kaupungeissa), eivät hiilidioksidipäästöt.

        Itse asiassa dieselautot ovat kulutukseltaan hiilidioksidipäästöjensä eli niiden ilmastoa lämmittävien kaasujensa suhteen keskimäärin parempi

        Mutta jos pitäisi valita vastaavan dieselauton ja bensiiniauton välillä, ilmaston kannalta se diesel voi olla parempi vaihtoehto – tavallaan.

        MYÖSKÄÄN hiilidioksidipäästöjen suhteen asia nimittäin ei ole yksinkertainen.

        Dieselautoissa voidaan käyttää uusiutuvista luonnonvaroista jalostettua biodieseliä, jonka ympäristöystävällisyyttä on rummutettu kovasti: uusiutuvista tehty polttoaine ei aiheuttaisi nettopäästöjä.

        Biodieselin valmistuksen vuoksi on kuitenkin saatettu hakata esimerkiksi sademetsää, jolloin koko tuotantoketjun kokonaispäästöt – puhumattakaan sademetsien paikallisista tuhoista luonnon ja eläinten suhteen – ovat merkittävät, sillä sademetsät ovat tärkeä hiilinielu.

        AUTONVALMISTAJAT tekevät hartiavoimin töitä sähköistääkseen autolaivueitaan.

        Silti vielä jonkin aikaa polttomoottoreilla varustettuja autoja myydään.

        Mikäli ilmastonmuutosta pidetään ihmiskunnan suurimpana uhkana, ennen autojen sähköistymistä ei voi yksinkertaisesti sanoa, että diesel on absoluuttinen paha ja bensiini absoluuttinen hyvä, vaikka asia sillä tavalla näyttäytyykin.

        Siksi on vaikeaa sanoa, miten suoranaiseen dieselvihaan pitäisi lopulta suhtautua – tässäkin artikkelissa raapaistaan lähinnä pintaa.

        Yksi asia on ainakin varma: automaailma, polttoainetalouden maailma sekä niihin kytkeytyvä politiikan maailma on huomattavasti monimutkaisempi kuin usein näyttää.

        Vuoden 2014 syksyn jälkeen valmistetut dieselautot ovat selvästi päästöjen osalta puhtaampia kuin vastaavat bensa-autot. Näin, koska Euro6 - luokitus tuli tuolloin voimaan ja siinä dieseleille on asetettu kokonaisuudessaan bensa-autoja tiukemmat päästörajat.
        Lisäksi bensa-autot tuottavat selkeästi enemmän CO2-kasvihuonekaasuja kuin vastaavilla dieselautoilla. Myös pienhiukkaspäästöt ovat lähes aina nykyaikaisilla bensa-autoilla dieselautoja korkeampia.

        Päästöjen perusteella ei ole minkäänlaisia asiallisia perusteita rajoittaa syksyn 2014 jälkeen valistettujen dieselautojen liikkumista yhtään enempää kuin bensa-autojen liikkumista . Ja näinhän se onkin siellä missä rajoituksia on suunniteltu tai jo voimassa. Ne koskevat tuota vanhempia dieselautoja ja myös vanhempia bensa-autoja. Kun lukee uutisointia näistä, niin ihan tällaista kuvaa niistä ei saa. Ei myöskään niistä paatosmaisista dieselvastaisista propagandoista, joita esiintyy.

        Nuo ovat kieltämättä vaikuttanut dieseleiden kysyntään ja myyntiin. Ja mikä ilmaston kannalta pahinta, niin osa dieselautoilijoista on siirtynyt bensa-autoon. Ilmaston lämpenemistä lisäövien kasvihuonekaasupäästöjen määrä kasvaa liikenteen osalta.
        Näinhän se tietenkään ei voi jatkua, jos liikenteenkin osalta päästöjä halutaan vähentää.


      • Biodiesel..Pelittää

        Biodiesel on nykyaikaa ja tulevaisuutta.
        Sähikäinen jäätyy talvella.


      • SähkötuolissaOikosulku

        Pomon sähköautolle ilalla on helppo tehdä kiusaa.
        Kaapeli vain irti , niin ei tartte katella pomoa aamulla työpaikalla.
        Sähköautot vaativat uutta akkuteknologiaa ja ydinvoimalaa.


      • Faktaa.mukaan

      • Googleauttaa
        EiSovelluPakkaseen kirjoitti:

        Kahvi ja ruoka loppuvat huoltoasemilta, kun kaikki
        sähikäiset ovat latauksessa monta tuntia.
        Ikkunat jäässä, kylmänä jatketaan Hämeenlinnaan kun landelle ei uskalla mennä.
        Akut vievät kaiken tilan, matkalaukut pitää lähettää taksilla.
        Akun vaihto maksaa jopa 10.000 euroa, mieti sitä.

        Hauskoja ulostuloja rikkaan mielikuvituksen omaavalta. Miksi mitään faktoja uskoa, parempi on vaan olettaa...


      • AkkuEiKestäPakkasta

        Kun vauhtia pitää 120 km/h:n tuntumassa, akku hupenee silmissä. Elän jatkuvassa tasapainoilussa toimintasäteen, akun varaustilan ja ajonopeuden välillä. Ajamisesta katoaa rentous. Kun kotiovelle on matkaa 60 kilometriä, joudun tekemään rajun ratkaisun ja lasken ajonopeutta 95 kilometriin tunnissa. Se saa vihdoin oloni huojentumaan, sillä toimintasäde ja jäljellä oleva matka ovat keskenään balanssissa ja prosentit alkavat kääntyä puolelleni.

        Pitkän matkan ajaminen on jatkuvaa taistelua, silkkaa Via Dolorosaa. Reissun jälkeen tuntuu siltä kuin olisin juossut maratonin. Jännitys on asia, jota ei auton rattiin välttämättä kaipaisi silloin kun haluaa päästä perille ripeästi.


      • Tesla3
        AkkuEiKestäPakkasta kirjoitti:

        Kun vauhtia pitää 120 km/h:n tuntumassa, akku hupenee silmissä. Elän jatkuvassa tasapainoilussa toimintasäteen, akun varaustilan ja ajonopeuden välillä. Ajamisesta katoaa rentous. Kun kotiovelle on matkaa 60 kilometriä, joudun tekemään rajun ratkaisun ja lasken ajonopeutta 95 kilometriin tunnissa. Se saa vihdoin oloni huojentumaan, sillä toimintasäde ja jäljellä oleva matka ovat keskenään balanssissa ja prosentit alkavat kääntyä puolelleni.

        Pitkän matkan ajaminen on jatkuvaa taistelua, silkkaa Via Dolorosaa. Reissun jälkeen tuntuu siltä kuin olisin juossut maratonin. Jännitys on asia, jota ei auton rattiin välttämättä kaipaisi silloin kun haluaa päästä perille ripeästi.

        Tuon kirjoittaja on lähtenyt ns. soitellen sotaan, perehtymättä sähkölataus juttuihin. Toisaalta latausmahdollisuudet ovat vielä lapsen kengissä valtamerkeillä.
        Siksi Tesla onkin edellä valovuoden muihin sähköautovalmistajiin nähden omilla superlatureillaan isoilla akuillaan, vähäisellä kulutuksellaan sekä kolmivaihe kotilatauksellaan..


      • STRS
        Faktaa.mukaan kirjoitti:

        Lukaiseppa tuo artikkeli.
        https://www.talouselama.fi/uutiset/biodieselin-tuotanto-synnyttaa-rutkasti-hiilidioksidia/df5d4f39-54c3-3fd3-b223-c699f891f532

        Biodieselin valmistukseen käytetään enemmän energiaa kuin siitä sitä saa. Onko järkeä?

        Kyllä on biodieselin tuotannossa ja käyttöönotossa järkeä, koska biodieselin moottorissa palamisen aiheuttamat pakokaasupäästöt eivät ole lähellekään niin haitallisia ihmisten keuhkoille kuin fossiilinen/öljypohjainen diesel. Te diesel fanaatikot vain ette näytä osaavan ajatella niitä moottorin pakokaasupäästöjä kokonaisuudessaan. Vaan osaatte ajatella pelkästään hiilidioksidi ja pienhiukkaspäästöjä ettekä juuri mitään muuta.

        Biodieseliä on turha pelätä, koska se ei aiheuta mitään ongelmia jos tankkaat autollesi parafiinista dieseliä, joka huolto-aseman polttoainepumpulla on uusien merkintöjen mukaisesti merkattu XTL merkinnällä.

        Biodieseleistä vain FAME on sellainen biodiesel jonka tankkaamista kannattaa välttää jos todella haluaa varmistaa ettei autolla tule ikinä biodieselistä johtuvia ongelmia, tosin FAME biodieselin pitoisuus fossiiliseen dieseliin sekoitettuna on toistaiseksi vielä niin pientä, että en ihan heti usko ongelmia syntyvän. Jos FAME:n pitoisuus olisi paljon suurempaa niin sitten kyllä voi tulla ongelmia diesel autolle ja ongelmana olisi polttoainejärjstelmän tukkeutuminen mikrobikasvustosta, ellei jopa polttoainejärjestelmän puhkiruostuminen.


      • Ilkistone
        STRS kirjoitti:

        Kyllä on biodieselin tuotannossa ja käyttöönotossa järkeä, koska biodieselin moottorissa palamisen aiheuttamat pakokaasupäästöt eivät ole lähellekään niin haitallisia ihmisten keuhkoille kuin fossiilinen/öljypohjainen diesel. Te diesel fanaatikot vain ette näytä osaavan ajatella niitä moottorin pakokaasupäästöjä kokonaisuudessaan. Vaan osaatte ajatella pelkästään hiilidioksidi ja pienhiukkaspäästöjä ettekä juuri mitään muuta.

        Biodieseliä on turha pelätä, koska se ei aiheuta mitään ongelmia jos tankkaat autollesi parafiinista dieseliä, joka huolto-aseman polttoainepumpulla on uusien merkintöjen mukaisesti merkattu XTL merkinnällä.

        Biodieseleistä vain FAME on sellainen biodiesel jonka tankkaamista kannattaa välttää jos todella haluaa varmistaa ettei autolla tule ikinä biodieselistä johtuvia ongelmia, tosin FAME biodieselin pitoisuus fossiiliseen dieseliin sekoitettuna on toistaiseksi vielä niin pientä, että en ihan heti usko ongelmia syntyvän. Jos FAME:n pitoisuus olisi paljon suurempaa niin sitten kyllä voi tulla ongelmia diesel autolle ja ongelmana olisi polttoainejärjstelmän tukkeutuminen mikrobikasvustosta, ellei jopa polttoainejärjestelmän puhkiruostuminen.

        Fanaatikkoja taitaa olla puolin ja toisin ihan riittävästi.

        Tosiasia on kuitenkin, että bensa-autojen kokonaispäästöt ovat selvästi korkeammat kuin dieselin. Nimenomaan nyt kovasti esillä olleet ilmastomuutosta edesauttavat kasvihuonekaasut ovat reilustikin suuremmat bensa-autoilka kuin dieselautoilla. Siksi kai ne ovatkin esillä.
        Dieselien ongelmana oli aiemmin typpioksidit, jotka syksyllä 2014 voimaantulleen Euro6-luokituksen on saatu suunnilleen bensa-autojen tasolle sen jälkeen valmistetuilla autoilla. Pienhiukkasongelma oli aikoinaan myös enemmän dieselien ongelma kuin bensojen, mutta noin kymmenen vuotta sitten pakollisiksi tulleet hiukkassuotimet muuttivat tilanteen päinvastaiseksi. Nyt hiukkaussuotimet on tulossa myös bensa-autoihin, joten se hoituu sillä.

        Mitä muita päästöjä ajattelit, ettei osata ajatella? Niitä on toki, mutta niissä ei dieselien päästöt ole yhtään pahempia kuin bensa-autojenkaan.

        Biodiesel on yksi tapa vähentää vielä hieman lisää päästöjäkin ja ilmeisen hyvä, mutta kokonaan se ei niitä poista. Lisäksi biodieselin tuotannossa on muita haittoja. Myös bensaa on lisätty biokomponentteja, mutta sekään ei poista bensa-autojen päästöjä. Samat ongelmat tuotannon osalta.

        Kyllä varmasti autoilu tulee kohtaamaan nimenomaan ilmastomuutosta vahvasti edesauttavien bensiiniautojen toimenpiteitä, vaikka nyt julkisuudessa dieselit ovat kohteena vanhojen ja jo neljä vuotta sitten uusien autojen osalta poistuneiden syntiensä vuoksi. Nämä synnit eivät nekään liity ilmastomuutokseen, vaan ovat paikallisia haittoja, mutta kasvihuonekaasujen osalta nekin olivat bensa-autoja selvästi vähempipäästöisiä. Liikenteessähän näitä vanhoja autoja on vielä vuosikausia.
        Ja ihan ’itsekseenkinhän’, on bensa-autojen moottorit ovatkin pienentyneet reippaasti ja kulutus pienentynyt ja korvautuvat hybrideillä ja sähköllä hyvää vauhtia. Suunta on hyvä.
        Huono homma on se, että aiemmin nyt jo käytännössä markkinoilta poistuneilla pikkudieseleillä ajavia on siirtynyt paljon pikkubensoihin eikä hybrideihin, ymmärrettävää jo ihan kustannusten vuoksi. Siinä ei päästöt vähene.

        Asenteissakin saattaa olla vielä kehittämistä. Halutaan isoja autoja, nelivetoisia , vaikka pienempikin joskus riittäisi. Onhan se kuitenkin niin, että pikkubensa vajaa litran moottorilla tuottaa vähemmän päästöjä kuin 3-litran moottori isossa nelivetoisessa autossa. Vaikka tiet Suomessa ovat huonokuntoisia, niin harvoin nelivetoa tarvitaan ja nopeusrajoituskin max 120 km/t.
        Onneksi kuitenkaan nuo isot maasturit ovat lähes poikkeuksetta kuitenkin dieseleitä eikä bensoja, vielä toistaiseksi ennenkuin hybridit ja sähkö tulee.


      • OikeatOngelmatEsiin

        Uskonsodat, liikasyntyvyys, köyhyys ja naisen asema ovat
        maapallon uhkatekijät.
        Ilmasto on sivuseikka .
        Golf-virta ratkaisee ilmaston ja lämpötilat.


      • OikeaOngelma
        OikeatOngelmatEsiin kirjoitti:

        Uskonsodat, liikasyntyvyys, köyhyys ja naisen asema ovat
        maapallon uhkatekijät.
        Ilmasto on sivuseikka .
        Golf-virta ratkaisee ilmaston ja lämpötilat.

        Jos ’ilmasto’ tuhoutuu, niin maapallon kaikki elävä tuhoutuu.
        Yhtään silti vähättemättä noita mainitsemiasi juttuja.

        Muuten ilmastomuutos saattaa vaikuttaa golf-virtaan tuhoisasti.


      • V6_200hp
        AkkuEiKestäPakkasta kirjoitti:

        Kun vauhtia pitää 120 km/h:n tuntumassa, akku hupenee silmissä. Elän jatkuvassa tasapainoilussa toimintasäteen, akun varaustilan ja ajonopeuden välillä. Ajamisesta katoaa rentous. Kun kotiovelle on matkaa 60 kilometriä, joudun tekemään rajun ratkaisun ja lasken ajonopeutta 95 kilometriin tunnissa. Se saa vihdoin oloni huojentumaan, sillä toimintasäde ja jäljellä oleva matka ovat keskenään balanssissa ja prosentit alkavat kääntyä puolelleni.

        Pitkän matkan ajaminen on jatkuvaa taistelua, silkkaa Via Dolorosaa. Reissun jälkeen tuntuu siltä kuin olisin juossut maratonin. Jännitys on asia, jota ei auton rattiin välttämättä kaipaisi silloin kun haluaa päästä perille ripeästi.

        sähköt ja kiisselit mopoautot on akkojen juttuja.
        Miehet ajaa tehokkailla bensakoneilla.


    • seatVWskodaudisamaTDI

      valtio rankaisee kun halpis autoja tuodaan suomeen ja uusia katalysaattoreita ei ole asennettu

      • Paras....Hyötysuhde

        Bandasilmä Betnetkin myönis dieselin tärkeyden
        pitkien välimatkojen Suomelle.
        Uudet hiukkasloukut ovat tehokkaita.
        Biodiesel on tulevaisuutta.


    • dieselgatesuomi
    • verotustuleepumpulle
      • politiikkadiesel

      • LiikaayntyvyysVaikein

        BDF - suodatin uusisa dieseleissä ratkaisee koko maailma lopun.
        Liikasyntyvyys, uskonsodat, köyhyys ja naisten asema on ratkaisevin.


      • seatVWskodaudisama
        LiikaayntyvyysVaikein kirjoitti:

        BDF - suodatin uusisa dieseleissä ratkaisee koko maailma lopun.
        Liikasyntyvyys, uskonsodat, köyhyys ja naisten asema on ratkaisevin.

        hiukkassuodatin pois ja putki tilalle.mites sitten toimii VW huijauspäivitys?


    • seatVWskodaudisamaTDI

      Tuttu osti vuosimallin 2014 tdi passati ruotsista 2500e! ajettu kyllä 180000 km mutta kuin uusi.hihnakin juuri vaihdettu.
      älä siis maksa liikaa tdi autoista nyt

      • vwsaastettajakoonTDI

      • saastekohujatkuuskodaTDI
        vwsaastettajakoonTDI kirjoitti:

        https://www.apu.fi/artikkelit/saksassa-lisaa-dieselien-ajokieltoja-myos-autobaanoille

        ja lisää tulossa halpaa TDI autoa

        mitä kautta on turvallista hankkia?

        https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/suomi-imee-ruotsin-ja-saksan-vanhoja-dieseleita-ministeri-berner-dieselautojen-myynti-tullaan-jollain-aikavalilla-kieltamaan/?shared=1049734-a185e197-500


        mites ne saksan puhdistuslaitteiden asennukset.koska korjaus käynnistyy vanhoihin autoihin

        ja mitä kuuluu joukkokanteille arvonalennus kiistoissa-


      • TurvallinenIsoDiesel

        – Kun odottelin, että minut leikataan irti autosta, ymmärsin heti, että nyt oli hengenlähtö lähellä.

        Kankaanpää ei ole lukenut aiheesta kertovia uutisia, mutta tietää miten toisen osapuolen on käynyt.

        – Kunpa me molemmat olisimme vain päässeet jatkamaan matkaa.

        Kankaanpään selviytymistä edesauttoi iso auto, sen turvavarusteet ja etenkin massiivinen keula.

        – Pientä autoa minulle ei tule ikinä, se on varma, hän toteaa.


      • kallisylläpitääVWskodatd
        TurvallinenIsoDiesel kirjoitti:

        – Kun odottelin, että minut leikataan irti autosta, ymmärsin heti, että nyt oli hengenlähtö lähellä.

        Kankaanpää ei ole lukenut aiheesta kertovia uutisia, mutta tietää miten toisen osapuolen on käynyt.

        – Kunpa me molemmat olisimme vain päässeet jatkamaan matkaa.

        Kankaanpään selviytymistä edesauttoi iso auto, sen turvavarusteet ja etenkin massiivinen keula.

        – Pientä autoa minulle ei tule ikinä, se on varma, hän toteaa.

        https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/722104-professorilta-varoitus-usulle-dieselveron-poistosta-syntyisi-viela-kauheampi-huuto

        pienet bensat on in


      • NesteenöljytVWtdi

      • Vw-ei_koskaan_enää

      • NykymenoMuuttuuVielä
        Vw-ei_koskaan_enää kirjoitti:

        Vw taitaa tosiaan olla ainoa joka vielä puskee päätä seinään. No, ehkä jotkut ranskalaiset myös kun ei niilläkään jäisi dieselien jälkeen mitään omaa kunnollista tuotantoa.

        Dieselit poistuu, kun kaikki mineraaliöljypohjaisia polttoaineita käyttävät polttomoottorit poistuvat. Näin tulee tapahtumaan seuraavien kymmenien vuosien kuluessa, ensin lähtee bensat, sitten dieselit.

        Tietysti jokunen pikkuautoihin ja halvempiin autoihin keskittynyt valmistaja voi lopettaa ensin dieselinsä, mutta jos näilläkin on ammattiliikenteeseen tai hieman suurempia autoja, premiumeista nyt puhumattakaan, niin näiden osalta dieselit säilyvät vielä pitkään. Ja sitten on jokunen valmistaja, jonka osaaminen ei riitä kilpailukykyisten dieseleiden valmistamiseen, on ilmoittanut luopuvansa dieseleistä.

        Nyt pyrkimyksenä on, että ihmiset ajaisivat pienillä autoilla, voi olla hyväkin tavoite, mutta ihan helppoa se ei tule olemaan. Ilmaston kannaltahan kohtalokasta on, jos dieseleitä korvataan vastaavilla bensa-autoilla. Päästöthän on jo nyt selvästi kasvaneet, kun osa dieseleisttä on korvautunut suurempipäästöisillä bensa-autoilla. Näinhän se ei tietenkään voi jatkua.


    • arvotippuuVWsaasteTDI

      diessaasteet

      • FaktojaEiFiktioita

        DPF-suodatinta ei tartte poistaa kun käyttää 5-w-30 longlife matalahiilistä moottoriöljyä. Ei onnistu katsastus jos suodatin pois.
        SCV-venttiilit ovat moottorissa niin tärkeä, että moottori ei pyödi ilman niitä.
        Diesekin lisäaine nostaa setaanilukua, ja palaa puhtaammin.
        Biodiesel on helppo valmistaa verrattuna biobensaan, sanottiin tänään teeveessä.
        Sähköautot nostavat 10 prosenttia sähkönkulutusta, tarvitaan uusi ydinvoimala.
        Saksassa kielletään VANHAT dieselit miljoonakaupungeissa.


      • Juik
        FaktojaEiFiktioita kirjoitti:

        DPF-suodatinta ei tartte poistaa kun käyttää 5-w-30 longlife matalahiilistä moottoriöljyä. Ei onnistu katsastus jos suodatin pois.
        SCV-venttiilit ovat moottorissa niin tärkeä, että moottori ei pyödi ilman niitä.
        Diesekin lisäaine nostaa setaanilukua, ja palaa puhtaammin.
        Biodiesel on helppo valmistaa verrattuna biobensaan, sanottiin tänään teeveessä.
        Sähköautot nostavat 10 prosenttia sähkönkulutusta, tarvitaan uusi ydinvoimala.
        Saksassa kielletään VANHAT dieselit miljoonakaupungeissa.

        Vanhat dieselit (ei koske syksyn 2014 jälkeen valmistuneita Euro6-luokiteltuja) kielletään muutamissa Euroopan suurkaupungeissa, aivan kuten vanhat bensatkin jollain aikataululla. Suomessa ei vastaavia ole suunniteltu.


    • Uusriisselidilattuna

      Aseharrastukseen kunnon verot ja käyttökorotukset

      B3rn3r

      24.11.2018 9:09

      Kerta muittenki harrastukset ja tekemiset verotetaan olemattomalla diesel höpöhöpöllä niin pyssy touhuuhin kans kunnon verot päällensä ainaki 5000e/päivä/ase ja kynttilän polttoonki kunnon verotus 150e/poltettava kynttilä/2cm3. Ja takkoohin kans jokaasen piippu valettaa täyteen betonia tai vaikka pekonia
      Onneksi ei harmita mikään tänään...

      Haulikkoradat pyritään tekemään ja ylläpitämään kaikessa hiljaisuudessa 
      jotta ihmiset eivät saisi tietää kuinka suuresta saastasta oikein on kyse. 
      Moniko mahtaa tietää että yksi haulikkorata saastuttaa kymmeniä hehtaareja tuhansilla kiloilla ongelmajätteitä.

      • wwwqpr

        uhmaikä on ikuinen!


      • Vihreät..Kommuuneihin

        Stadi muutetaan Woodstokiksi.
        Kaikille maissipiippu ja heinähattu. Sekä,polkupyörä, ja potkukelkka.
        Hämeenlinnasta tehdää uusi normaalin väestön pääkaupunki.


      • Abama

        Eikös se ala jo näin olla? Puistoista ja fudiskentistä tehdään puuvillapeltoja...


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe