Evankeliumi Luukkaan mukaan: EI SOVITUSOPPIA

Evankeliumi-Apt

Luuk. 4:

16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, [Matt. 13:53-58; Mark. 6:1-6 : Matt. 2:23 ]
17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja. Hän avasi kirjakäärön ja löysi sen kohdan, jossa sanotaan:
18 -- Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen [Jes. 61:2 : Jes. 42:7]
19 ja julistamaan Herran riemuvuotta. [3. Moos. 25:13; Jes. 49:8,9; 2. Kor. 6:2]
20 Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen.
21 Hän alkoi puhua heille: "Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen." [Ap. t. 13:15 | Luuk. 22:37]

-Tässä Jeesus mainitsee keitä varten hän on tullut. Näitä olivat köyhät, vangit, sokeat (sairaat), ja monenlaiset sorretut. Tämä oli Messiaan tehtävä.

-Nämä ryhmät ottivat myös Jeesuksen vastaan. Jeesus vertaa itseään lääkäriin jota hänen seurassaan viihtyvät marginaali-ihmiset tarvitsivat.

-Huomaa että hän ei kertonut tulleensa kuolemaan ristillä maailman syntien sovittamiseksi.

13

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yllättävä.havainto

      Luukkaan teksti (Evankeliumi, Apt) on UT:n laajin eikä siinä ole sovitusoppia. Varhaiskristillisyydessä ensimmäisellä vuosisadalla ei siis ollut tarpeen uskoa Jeesuksen uhrikuoleman syntejä sovittavaan vaikutukseen. Luukkaalle Jeesuksen ristinkuolema oli profeetan marttyyrikuolema,ei muuta.

      • hyvä.sanoma

        Tuo ei tietystikään avaudu Raamatun kristallipallolukijalle. On luettava sanaa niin kuin se on kirjoitettu. Koko uhrikuoleman ajatus onkin barbaarinen. Emme tarvitse veriuhreja.


    • evlut101

      Eli heitätkö kaiken muun Raamatusta pois epätotena. On siinä ainakin vahva itseluottamus kaverilla. Varmaan muutama muukin ihminen on Raamatun eri osien todenperäisyyttä ja alkuperäisyyttä tutkinut.

      • Evankeliumi-Apt

        En heitä mitään pois. Toki esimerkiksi Paavalilla tuo sovitusoppi löytyy, ja Luukaskin varmasti tiesi siitä, mutta ei pitänyt sitä tärkeänä.


      • Mihin haluat uskoa? Esim. Paavalilla ei helvettiä, eikä Johanneksella.


    • "Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen"

      Jeesus oli kuitenkin hengellinen opettaja, joten tuokin pitää ymmärtää hengellisenä opetuksena.

    • lukeminen.kannattaa

      Ei näytä palstalla olevan kovin hyvää Raamatun tuntemusta, koska keskustelu tyrehtyy näinkin tärkeään asiaan. Niin, se vaatisi Luukkaan evankeliumin ja Apostolien tekojen tarkkaa lukemista.

      • Esim. Apt. tapahtuu kaikkea mitä ei koskaan sen jälkeen.

        Kaikki on vain kirjallista tuotosta.


      • SanaOnVapaa

        No, keskustele sinä.


    • Varhaisten seurakuntien ja yksityisten kristittyjen käsitys Kristuksen merkityksestä oli varsin heterogeeninen. Voinee yksinkertaistaa, että kristittyjä olivat ne, jotka tunsivat olevansa kristittyjä. Uuteen testamenttiin on pyritty kokoamaan varhaisten kristittyjen kirjoituksia, koska Herran paluu viivästyi ja ensimmäinen sukupolvi oli kuollut, eikä voinut enää välittää perinnettä.
      Heterogeenisyys näkyy myös kirjoituksissa.

      Myöhemmin kirkolliskokoukset valitsivat UT:n arvovaltaisen sisällön, jolloin kristityille tuli tutuksi myös sellaiset opit, joista ei ennen ollut edes tiedetty kaikissa seurakunnissa, ja kaikki kristityt velvoitettiin pitäytymään niihin.

      Muistona tästä on vieläkin lännen- ja idänkirkon painotusero. Länsi julistaa painokkaammin sovitusoppia ja itä Kristuksen ylösnousemista tuonelasta, jolloin tuonelan vangit vapautuivat ja tuonelan valta murtui. Kuitenkin molemmat pitävät myös toistensa vähemmän painottamaa oikeana.

      Ei apostolisessa uskontunnustuksessakaan mainita sovitusoppia, eikä monessa UT:n kirjoituksessa, mutta kristillinen kirkko pitää sitä oikeana niiden mainintojen perusteella, jotka siitä on Raamatussa ja oli säilynyt suullisessa perimätiedossa aikana, jolloin UT:ta ei ollut vielä kirjoitettu.

    • Kristuksen merkitys oli monipuolinen. Hän täytti myös juutalaisten odotuksen Messiaasta, mutta ei sitäkään kaikissa UT:n kirjoissa mainita, jopa zarathustralaisten odotukset omasta Messiaasta, mikä on kuvattuna Matteuksen evankeliumissa, jossa itämaan tietäjät (magoi ton anatolon) tulevat Jeesuksen syntymäpaikalle.

      Magoi, maagit, olivat aikalaisille perin tuttuja, koska Rooman valtakunnassa vallitsi silloin nykyisen kaltainen uskontojen moninaisuus. Maagit olivat zarathustralaisia pappeja, jotka olivat tulleet kunnioittamaan Jeesusta. Kertomuksen clou lienee, että Jeesus ei ole vain juutalaisten odottama Messias, vaan myös pakanoiden odottama. Ja näin kristillinen kirkko ajattelikin. Pakana voi tulla kristityksi tulematta ensin juutalaiseksi.

      • edellinen

        magoi ton anatolon > magoi apo ton anatolon, anteeksi.


      • dikduk

        "Hän täytti myös juutalaisten odotuksen Messiaasta, mutta ei sitäkään kaikissa UT:n kirjoissa mainita". Päivän vitsi ?
        " jopa zarathustralaisten odotukset omasta Messiaasta, mikä on kuvattuna Matteuksen evankeliumissa, jossa itämaan tietäjät (magoi ton anatolon) tulevat Jeesuksen syntymäpaikalle. "Zarathustralaisetkin siis tiesivät tulevasta kristillisestä messiasopista johon liittyi VT:n jakeita joita kristityt irrottivat yhteyksistä, tulkitsivat miten heille sopi, mutta ei niin mitä teksti sanoi ? Niiden mukaan Jeesus pantiin syntymän Betlemiin joka heidän mukaansa olisi messiaan syntymäpaikka ja sitten vielä laitettiin roomalainen veronkanto jollaista ei ole koskaan ollut.
        UT:n mukaan veronkanto vaati että jokaisen piti muuttaa oleilemaan veronkannon ajaksi sille paikkakunnalle josta uskoi oman suvun olleen ammoin lähtöisin.Väestö olisi vaellellut sinne tänne ja koko elinkeinoelämä mennyt sekaisin ja kaiken kukkuraksi Jeesus ei kristillisen teologian mukaan edes kuulunut Davidin sukuun jonka alueelle perhe tarinassa muutti kun kerran oli neitseestä syntynyt. Jotta kuuluu johonkin juutalaiseen sukuun fyysisen isän pitää olla siihen kuulunut .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      67
      7754
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2793
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      157
      1971
    4. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1968
    5. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      19
      1922
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1811
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      29
      1632
    8. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1477
    9. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      38
      1361
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1236
    Aihe