Näiden pedofiilipaljastusten takia olen jonkin verran seurannut katolilaisten keskustelua netissä. Olen törmännyt jatkuvasti esim. Youtubessa konservatiivisiin katolilaisiin, jotka ovat voimakkaasti Vatikaani II -kirkolliskokousta vastaan. Koska en ymmärrä muita vieraita kieliä kuin englantia, kaikki nuo keskustelut ovat amerikkalaisia. Onko tämä Vatikaani II:n vastustaminen vain amerikkalaisten konservatiivikatolilaisten juttu vai ovatko suurin piirtein kaikki arvoiltaan konservatiiviset (homoliittojen ja abortin vastustaminen jne.) katolilaiset Vatikaani II:n vastustajia?
Konservatiivikatolilaiset ja Vatikaani II
6
224
Vastaukset
Minusta on aina kummastuttanut, miten konservatiiviset katoliset arvostelevat Vatikaanin II kirkolliskokousta. Rooman opin mukaanhan kirkolliskokousten pitäisi olla erehtymättömiä. Ei niitä katolinen voi arvostella.
Sen sijaan paavi on erehtymätön vain silloin, kun hän julistaa oppia tai moraalia koskevan lausuman ex cathedra, opetusistuimeltaan. Kukaan paavi ei ole vielä koskaan näin tehnyt, joten paavin sanoma saattaa olla virheellistä.- 1234567---
Erehtyneet ovat ja pahasti ! Muutoksia tehdessään.
Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. jolloin katolisessa Laodikean konsiilissa PAAVI LIPERIUKSEN JOHDOLLA KEHOITETTIIN KIRKON JÄSENIÄ SAPATIN SIJASTA ALKAMAAN KUNNIOITTAA SUNNUNTAITA.
Jumala kirjoitti sapattikäskyn kivitauluun MUISTA !
- katolinen_rouva
Me kaikki aidot katolilaiset olemme konservatiiveja, joten tunnustamme kaikki kirkolliskokoukset kirkon muuttumattoman opetusviran valossa.
Paavi on toki käyttänyt erehtymättömyyttään "ex cathedra" silloin, kun hän julistanut mm. viimeksi kaksi Neitsyt Mariaa koskenutta dogmia, jotka kaikki aidot kristityt tietenkin muutenkin tunnustavat tosiksi.- hedelmistään.puu.tunnet
Ei kiitos katolisuudelle !
Jos paavi ei ole sanonut puhuvansa ex cathedra, hän ilmoittaa oman mielipiteensä, joka voi olla oikea tai väärä.
- katolinen_rouva
"Ei kiitos katolilaisuudelle" = Kyllä kiitos pakanallisuudelle, maallistumiselle, materialismille, kommunismille, haureudelle ja ikuiselle kadotukselle.
Jo 300-luvulla pyhä Cyprianus muistutti, ettei katolisen kirkon ulkopuolella ole pelastusta. Kun katsoo lutherilaisuuden ja muiden lahkojen tilaa, on varsin helppoa nähdä, että niin todellakin on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1402610Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3601967- 401677
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii311523Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281350Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941203- 541163
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327927Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110918Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53772