Jumalan koostumus

Kysymykset osoitettu kaikille luomisuskoisille uskonnosta riippumatta:

Mistä se luojajumala, johon uskot, koostuu?
Jos tiedät luojajumalasi koostumuksen, millä perusteella tiedät sen?

30

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veikkaan ylimalkaista vastausta eli kaveri on henki. Ja tarkennusta kysyttäessä piiiiitkä hiljaisuus.

    • Jumala on Henki.
      Se ei ole mitenkään ylimalkainen, vaan riittävän täydellinen. Jos ateistilta kysyisi, mistä painovoima koostuu, niin tuskin saataisiin yhtään täydellisempää vastausta.

      • Knark5

        Mikset tunnista Raamatussa olevaa yliluonnollista Jumalan voimaa, ellet tiedä että kirja on Raamattu?


      • >> Jumala on Henki.<<

        Ja mistä Henki koostuu, jos koostuu, ja mistä tiedät sen koostumuksen, jos tiedät?

        Ateismi ei käsittele painovoimaa eikä sen "koostumusta", joten yrityksesi siirtää keskustelua pois aiheesta on asiaton.


      • BlueDevil

        Painovoima koostuu universumin taipumisesta aika-avaruudessa. Joten mikä oli se jumalan täsmällinen koostumus?


      • Minä veikkaan että jumala koostuu 7tonnista juutalaisten esinahkoja.


      • kunhan.huomautan

        Markkihan ilmoittaa selvästi totuuden: Jumala asuu hänen korviensa välissä.


    • Johan olen sen todennut ja kertonut. Timoismissä ei tiede ja Jumaluus riitele, vaan tukevat toisiaan. Vanhanaikaiset hihhulilahkot. Esim. Jehovat tahi lessut tai advetistit sen sijaan mollaavat uskontoa, koska ahdasmielinen usko ei hyväksy kaikkea ja vastoin opetuksia toimii pirun orjana.

      Ne, jotka luulevat olevan ensimmäisiä taivaan valtakunnassa, eivät koskaan pääse sinne.

      Ja kysymykseen. Jumala on puhdasta energiaa. Ei yliluonnollista, mutta joillekin käsittämätöntä.

      • räyhräyh2

        Mistäs Timppa kuvittelee tietävänsä kristinuskon jumaluuden olevan puhdasta energiaa? Itse asiassa Raamatusta voi tulla johtopäätökseen, että se on kaikkea muuta, kuin puhdasta energiaa. Hyvin radioaktiivinen.

        10 Herra sanoi Moosekselle: "Mene kansan luo ja käske kaikkien puhdistautua ja pyhittäytyä tänään ja huomenna sekä pestä viittansa.
        11 Heidän on oltava valmiina ylihuomiseen mennessä, sillä ylihuomenna Herra astuu kaiken kansan nähden alas Siinainvuorelle.
        12 Määrää vuoren ympärille raja ja varoita kansaa nousemasta vuorelle tai edes koskemasta sen juureen. Jokaista, joka koskettaa vuorta, rangaistakoon kuolemalla,

        20 Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon."
        21 Sitten Herra sanoi: "Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo.
        22 Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi.
        23 Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä."

        29 Kun Mooses laskeutui Siinainvuorelta molemmat liitontaulut käsissään, hänen kasvonsa säteilivät, koska hän oli puhunut Herran kanssa. Itse hän ei sitä tiennyt,
        30 mutta kun Aaron ja israelilaiset näkivät Mooseksen kasvojen säteilevän, he pelkäsivät mennä häntä vastaan.
        35 ja silloin israelilaiset huomasivat, että hänen kasvonsa säteilivät. Sitten Mooses jälleen peitti kasvonsa ja poisti verhon vasta mennessään puhumaan Herran kanssa.


      • hehhhee

        Tshernobyl oli Jumalan rangaistus ateistiselle Neuvostoliitolle ja siellä on vieläkin paljon jumaluutta jäljellä. Siellä on epäterveellistä oleskella pitempään.


      • räyhräyh2 kirjoitti:

        Mistäs Timppa kuvittelee tietävänsä kristinuskon jumaluuden olevan puhdasta energiaa? Itse asiassa Raamatusta voi tulla johtopäätökseen, että se on kaikkea muuta, kuin puhdasta energiaa. Hyvin radioaktiivinen.

        10 Herra sanoi Moosekselle: "Mene kansan luo ja käske kaikkien puhdistautua ja pyhittäytyä tänään ja huomenna sekä pestä viittansa.
        11 Heidän on oltava valmiina ylihuomiseen mennessä, sillä ylihuomenna Herra astuu kaiken kansan nähden alas Siinainvuorelle.
        12 Määrää vuoren ympärille raja ja varoita kansaa nousemasta vuorelle tai edes koskemasta sen juureen. Jokaista, joka koskettaa vuorta, rangaistakoon kuolemalla,

        20 Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon."
        21 Sitten Herra sanoi: "Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo.
        22 Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi.
        23 Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä."

        29 Kun Mooses laskeutui Siinainvuorelta molemmat liitontaulut käsissään, hänen kasvonsa säteilivät, koska hän oli puhunut Herran kanssa. Itse hän ei sitä tiennyt,
        30 mutta kun Aaron ja israelilaiset näkivät Mooseksen kasvojen säteilevän, he pelkäsivät mennä häntä vastaan.
        35 ja silloin israelilaiset huomasivat, että hänen kasvonsa säteilivät. Sitten Mooses jälleen peitti kasvonsa ja poisti verhon vasta mennessään puhumaan Herran kanssa.

        Niin. Olen todella pahoillani, että toiset yrittää höpöhommia viimeiseen asti.


    • Jumala ei koostu mistään. Jumalassa ei ole mitään osia, jotka kasaamalla yhteen saadaan Jumala.

      Kaikki tässä universumissa koostuu osista, tai yleisemmin koostuu jostakin, mutta Jumala on siinä mielessä äärimmäisen yksinkertainen olento, että Hän ei koostu mistään.

      • Perustelepa vielä väitteesi, ettei se jää vallan roikkumaan autiuden ja tyhjyyden päälle.


      • BlueDevil

        Eli jumala on olemation?


    • Nyt on siis tähän mennessä vastattu että luojajumalan koostumus on henki, tai sitten luojajumala ei koostu yhtään mistään.

      Onko nyt sitten asiaan vastanneilla (Mark5, asdfman) uskovaisilla keskenään oppiriita, vai onko niin, että henki, josta luojajumala koostuu, ei olekaan yhtään mitään, eli on vain tyhjää, ja alussa lilli tyhjänä tyhjyyden päällä.

      Näinkö tyhjiin raukesi koko luojajumala, ja vieläpä uskovaisten toimesta.

      • OmassaKuupassaSeOn

        Jumala on kyllä löydetty, löytäjänä toimi aivojen kuvantamismenetelmät. Uskikset ei vaan oikein tykänny löydöstä ja yrittävät vaieta sen kuoliaaksi.


      • Aloituksesi toi hyvin esille sen, etteivät nuo markvitoset ole koskaan miettineet, että mitä he oikeastaan hokevat.


    • Energiaa.ollaan

      Luojajumala on jonkinlainen energia. Kuten tiedämme kaikki on jonkinlaista energiaa. Luojaa ja luotua ei voi siksi erottaa toisistaan. Jos esim ihmisen ruumiista pyrittäisiin erottamaan luoja, eli mikä osa on luojaa ja mikä luotua, niin mahdotontahan se olisi.

      • Se energia voitaisiin varmaankin mitata jollain mittarilla?


      • Toisaalta, lähenet näkemyksissäsi panteismia.


      • Kuten tiedämme, aurinko on pallosalama :-)


    • tunteaJumala

      Aika hauska kysyys, johonka varmasti on aikamoinen vastaus olemassa.

      Ei nyt ihan liity aiheeseen, mutta tässäpä haaste ateistille ja kristitylle: kuka selviää tästä videosta kuivin silmin
      https://www.youtube.com/watch?v=UAnySx2lHC8

      • Kuolleet ei kurkistele, kuten vanha sanonta menee.


      • Eilen minun äitikin kertoi että kun oli leikkauksien jälkeen saanut morfiinia tms. niin tuntui kuin olisi noussut kattoon.

        Että sellaisia on opiaatit.


      • IlkimyksenKipuSisko
        kekek-kekek kirjoitti:

        Eilen minun äitikin kertoi että kun oli leikkauksien jälkeen saanut morfiinia tms. niin tuntui kuin olisi noussut kattoon.

        Että sellaisia on opiaatit.

        Taisi olla liian iso annos.


      • Kokemusta
        kekek-kekek kirjoitti:

        Eilen minun äitikin kertoi että kun oli leikkauksien jälkeen saanut morfiinia tms. niin tuntui kuin olisi noussut kattoon.

        Että sellaisia on opiaatit.

        Sitä morfiinia annetaan ennen leikkausta.


      • Kokemusta kirjoitti:

        Sitä morfiinia annetaan ennen leikkausta.

        Voidaan antaa jälkeenkin.


      • leikattu.syksyllä.2017

        Nykyisin muuten käytetään pääasiassa oksikonia.


      • leikattu.syksyllä.2017 kirjoitti:

        Nykyisin muuten käytetään pääasiassa oksikonia.

        Onpa sillä hyvä nimi kun minun äiti sanoi että se oksettaa.


    • miten.on

      Jumalan koostumuksen pohtiminen on täysin turhanpäiväistä puuhaa. Jumalan suhteen pitää ensin todistaa moisen entiteetin olemassaolo ennenkuin sen koostumusta kannattaa alkaa pohtimaan.

      Ja vielä kerran. Uskovaisten päänsisäiset tuntemukset, kehäpäätelmät ja argumentointivirheet sekä raivokas inttäminen eivät ole todisteita jumalan olemassaolosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      74
      1443
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1247
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      117
      1197
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1136
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      994
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      742
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      735
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe