Jumalan koostumus

Kysymykset osoitettu kaikille luomisuskoisille uskonnosta riippumatta:

Mistä se luojajumala, johon uskot, koostuu?
Jos tiedät luojajumalasi koostumuksen, millä perusteella tiedät sen?

30

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veikkaan ylimalkaista vastausta eli kaveri on henki. Ja tarkennusta kysyttäessä piiiiitkä hiljaisuus.

    • Jumala on Henki.
      Se ei ole mitenkään ylimalkainen, vaan riittävän täydellinen. Jos ateistilta kysyisi, mistä painovoima koostuu, niin tuskin saataisiin yhtään täydellisempää vastausta.

      • Knark5

        Mikset tunnista Raamatussa olevaa yliluonnollista Jumalan voimaa, ellet tiedä että kirja on Raamattu?


      • >> Jumala on Henki.<<

        Ja mistä Henki koostuu, jos koostuu, ja mistä tiedät sen koostumuksen, jos tiedät?

        Ateismi ei käsittele painovoimaa eikä sen "koostumusta", joten yrityksesi siirtää keskustelua pois aiheesta on asiaton.


      • BlueDevil

        Painovoima koostuu universumin taipumisesta aika-avaruudessa. Joten mikä oli se jumalan täsmällinen koostumus?


      • Minä veikkaan että jumala koostuu 7tonnista juutalaisten esinahkoja.


      • kunhan.huomautan

        Markkihan ilmoittaa selvästi totuuden: Jumala asuu hänen korviensa välissä.


    • Johan olen sen todennut ja kertonut. Timoismissä ei tiede ja Jumaluus riitele, vaan tukevat toisiaan. Vanhanaikaiset hihhulilahkot. Esim. Jehovat tahi lessut tai advetistit sen sijaan mollaavat uskontoa, koska ahdasmielinen usko ei hyväksy kaikkea ja vastoin opetuksia toimii pirun orjana.

      Ne, jotka luulevat olevan ensimmäisiä taivaan valtakunnassa, eivät koskaan pääse sinne.

      Ja kysymykseen. Jumala on puhdasta energiaa. Ei yliluonnollista, mutta joillekin käsittämätöntä.

      • räyhräyh2

        Mistäs Timppa kuvittelee tietävänsä kristinuskon jumaluuden olevan puhdasta energiaa? Itse asiassa Raamatusta voi tulla johtopäätökseen, että se on kaikkea muuta, kuin puhdasta energiaa. Hyvin radioaktiivinen.

        10 Herra sanoi Moosekselle: "Mene kansan luo ja käske kaikkien puhdistautua ja pyhittäytyä tänään ja huomenna sekä pestä viittansa.
        11 Heidän on oltava valmiina ylihuomiseen mennessä, sillä ylihuomenna Herra astuu kaiken kansan nähden alas Siinainvuorelle.
        12 Määrää vuoren ympärille raja ja varoita kansaa nousemasta vuorelle tai edes koskemasta sen juureen. Jokaista, joka koskettaa vuorta, rangaistakoon kuolemalla,

        20 Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon."
        21 Sitten Herra sanoi: "Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo.
        22 Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi.
        23 Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä."

        29 Kun Mooses laskeutui Siinainvuorelta molemmat liitontaulut käsissään, hänen kasvonsa säteilivät, koska hän oli puhunut Herran kanssa. Itse hän ei sitä tiennyt,
        30 mutta kun Aaron ja israelilaiset näkivät Mooseksen kasvojen säteilevän, he pelkäsivät mennä häntä vastaan.
        35 ja silloin israelilaiset huomasivat, että hänen kasvonsa säteilivät. Sitten Mooses jälleen peitti kasvonsa ja poisti verhon vasta mennessään puhumaan Herran kanssa.


      • hehhhee

        Tshernobyl oli Jumalan rangaistus ateistiselle Neuvostoliitolle ja siellä on vieläkin paljon jumaluutta jäljellä. Siellä on epäterveellistä oleskella pitempään.


      • räyhräyh2 kirjoitti:

        Mistäs Timppa kuvittelee tietävänsä kristinuskon jumaluuden olevan puhdasta energiaa? Itse asiassa Raamatusta voi tulla johtopäätökseen, että se on kaikkea muuta, kuin puhdasta energiaa. Hyvin radioaktiivinen.

        10 Herra sanoi Moosekselle: "Mene kansan luo ja käske kaikkien puhdistautua ja pyhittäytyä tänään ja huomenna sekä pestä viittansa.
        11 Heidän on oltava valmiina ylihuomiseen mennessä, sillä ylihuomenna Herra astuu kaiken kansan nähden alas Siinainvuorelle.
        12 Määrää vuoren ympärille raja ja varoita kansaa nousemasta vuorelle tai edes koskemasta sen juureen. Jokaista, joka koskettaa vuorta, rangaistakoon kuolemalla,

        20 Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon."
        21 Sitten Herra sanoi: "Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo.
        22 Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi.
        23 Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä."

        29 Kun Mooses laskeutui Siinainvuorelta molemmat liitontaulut käsissään, hänen kasvonsa säteilivät, koska hän oli puhunut Herran kanssa. Itse hän ei sitä tiennyt,
        30 mutta kun Aaron ja israelilaiset näkivät Mooseksen kasvojen säteilevän, he pelkäsivät mennä häntä vastaan.
        35 ja silloin israelilaiset huomasivat, että hänen kasvonsa säteilivät. Sitten Mooses jälleen peitti kasvonsa ja poisti verhon vasta mennessään puhumaan Herran kanssa.

        Niin. Olen todella pahoillani, että toiset yrittää höpöhommia viimeiseen asti.


    • Jumala ei koostu mistään. Jumalassa ei ole mitään osia, jotka kasaamalla yhteen saadaan Jumala.

      Kaikki tässä universumissa koostuu osista, tai yleisemmin koostuu jostakin, mutta Jumala on siinä mielessä äärimmäisen yksinkertainen olento, että Hän ei koostu mistään.

      • Perustelepa vielä väitteesi, ettei se jää vallan roikkumaan autiuden ja tyhjyyden päälle.


      • BlueDevil

        Eli jumala on olemation?


    • Nyt on siis tähän mennessä vastattu että luojajumalan koostumus on henki, tai sitten luojajumala ei koostu yhtään mistään.

      Onko nyt sitten asiaan vastanneilla (Mark5, asdfman) uskovaisilla keskenään oppiriita, vai onko niin, että henki, josta luojajumala koostuu, ei olekaan yhtään mitään, eli on vain tyhjää, ja alussa lilli tyhjänä tyhjyyden päällä.

      Näinkö tyhjiin raukesi koko luojajumala, ja vieläpä uskovaisten toimesta.

      • OmassaKuupassaSeOn

        Jumala on kyllä löydetty, löytäjänä toimi aivojen kuvantamismenetelmät. Uskikset ei vaan oikein tykänny löydöstä ja yrittävät vaieta sen kuoliaaksi.


      • Aloituksesi toi hyvin esille sen, etteivät nuo markvitoset ole koskaan miettineet, että mitä he oikeastaan hokevat.


    • Energiaa.ollaan

      Luojajumala on jonkinlainen energia. Kuten tiedämme kaikki on jonkinlaista energiaa. Luojaa ja luotua ei voi siksi erottaa toisistaan. Jos esim ihmisen ruumiista pyrittäisiin erottamaan luoja, eli mikä osa on luojaa ja mikä luotua, niin mahdotontahan se olisi.

      • Se energia voitaisiin varmaankin mitata jollain mittarilla?


      • Toisaalta, lähenet näkemyksissäsi panteismia.


      • Kuten tiedämme, aurinko on pallosalama :-)


    • tunteaJumala

      Aika hauska kysyys, johonka varmasti on aikamoinen vastaus olemassa.

      Ei nyt ihan liity aiheeseen, mutta tässäpä haaste ateistille ja kristitylle: kuka selviää tästä videosta kuivin silmin
      https://www.youtube.com/watch?v=UAnySx2lHC8

      • Kuolleet ei kurkistele, kuten vanha sanonta menee.


      • Eilen minun äitikin kertoi että kun oli leikkauksien jälkeen saanut morfiinia tms. niin tuntui kuin olisi noussut kattoon.

        Että sellaisia on opiaatit.


      • IlkimyksenKipuSisko
        kekek-kekek kirjoitti:

        Eilen minun äitikin kertoi että kun oli leikkauksien jälkeen saanut morfiinia tms. niin tuntui kuin olisi noussut kattoon.

        Että sellaisia on opiaatit.

        Taisi olla liian iso annos.


      • Kokemusta
        kekek-kekek kirjoitti:

        Eilen minun äitikin kertoi että kun oli leikkauksien jälkeen saanut morfiinia tms. niin tuntui kuin olisi noussut kattoon.

        Että sellaisia on opiaatit.

        Sitä morfiinia annetaan ennen leikkausta.


      • Kokemusta kirjoitti:

        Sitä morfiinia annetaan ennen leikkausta.

        Voidaan antaa jälkeenkin.


      • leikattu.syksyllä.2017

        Nykyisin muuten käytetään pääasiassa oksikonia.


      • leikattu.syksyllä.2017 kirjoitti:

        Nykyisin muuten käytetään pääasiassa oksikonia.

        Onpa sillä hyvä nimi kun minun äiti sanoi että se oksettaa.


    • miten.on

      Jumalan koostumuksen pohtiminen on täysin turhanpäiväistä puuhaa. Jumalan suhteen pitää ensin todistaa moisen entiteetin olemassaolo ennenkuin sen koostumusta kannattaa alkaa pohtimaan.

      Ja vielä kerran. Uskovaisten päänsisäiset tuntemukset, kehäpäätelmät ja argumentointivirheet sekä raivokas inttäminen eivät ole todisteita jumalan olemassaolosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe