Katsastusmiehen löytö

Oikeusturvakatsastus

Katsastusmies löysi ruostevaurion Golf Variantin ylhäältä peräosan pohjalta. (En osaa käyttää oikeita termejä) Nyt rupesin ajattelemaan että onko sillä mitään merkitystä ajoturvallisuuden kannalta? Vaurio ei näy peräkonttiin eikä ulkokoriin. Ihmettelen miten hän löysikään sellaisen niin syvältä. En tiedä voiko sellaista edes korjata. Auton tekniikka on erinomaisessa kunnossa. Päästöt huippuluokkaa (katsastusmiehen lausuma), etujarruissa heitto 5 % (sallitaan 30) takana 0 %. Siksi en haluaisi hylätä uskollista palvelijaa.

Miten voin tarkistuttaa menettelikö katsastusmies tarkoituksenmukaisesti?

19

3381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flkdfkdlsjkfdksl

      No jo on ihme kuvaus, peräosan ylhäällä mutta kuitenkin pohjalla... ?
      Veikkauksena tavaratilan pohja, kenties takapenkin - taka-akselin kohdalla jolloin pohjalevy nousee ylemmäs kuin ovien kohdalla?
      Itsekantavassa korirakenteessa ei saa olla ruostereikiä missään ja noilla main voi olla taka-akselin tukivarsien kiinnityskohtiakin jotka eivät saa olla ruostevaurioituneita. Polttoainesäiliö on myös yleensä takapenkin alla eikä oikein ole hyvä homma jos se putoaa tielle ajon aikana ruosteisten kiinnikkeiden petettyä... tankki täynnä bensiiniä ja runsas kipinäsuihku tankin liukuessa asfaltilla vaikkapa 80 km/h vauhdissa...

      • Oikeusturvakatsastus

        Kiitos kommentistasi. Ymmärsin jo kirjoittaessani etten osaa oikein kuvailla paikkaa. Tällaiset eivät ole vahvimpia taitojani. (Eilen suoritin erään tehtävän, jonka arviovat parhaaksi mitä olivat koskaan nähneet tai kuulleet) Näin taitomme ovat erilaisia.

        Siis reikä löytyi katsastuksessa auton alta päin katsottuna peräkontin sisäpellin ja auton koripellin väliin jäävän jonkinlaisen kotelon pohjalta (siis alhaalta ylös katsottuna pohjalta) Tukivarsien kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eikä ole lähelläkään tankkia. Maallikon silmin sillä ai pitäisi olla mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Katsastusmies sanoikin ettei tuollaisia vikoja edes löydetty silloin kun autoja katsastettiin montusta


      • Oikeusturvakatsastus

        Se on "pitkittäinen takahelmakotelo", ( vas, ei tarkoita puoluetta) jossa ruostevaurio.


      • kldfjkdsjfsdlk
        Oikeusturvakatsastus kirjoitti:

        Se on "pitkittäinen takahelmakotelo", ( vas, ei tarkoita puoluetta) jossa ruostevaurio.

        Ahaa eli vasemmalla pitkittäinen takahelmakotelo. Kyllä se on täysin asiallinen korjausmääräys. Kotelot toimiat itsekantavan korirakenteen jäykisteinä joten niiden on syytä olla kunnossa. Varsinkin mahdollisessa törmäystilanteessa ruosteiset kotelot antaisivat periksi ja kori ei painuisi suunnitellusti kasaan ja muutenkin kori voi joustaa suunniteltua enemmän jos kotelo on puhkiruostunut. Liika korin jousto saattaa muuttaa ajo-ominaisuudetkin oudoksi, vetelä kori halkoo tuulilasit jne.
        On korjaajan asia ratkaista miten se korjataan ja sinun tehtäväsi on ratkaista onko korjaus kannattava auton arvoon nähden vai kannattaako auto myydä korjattavaksi jollekin tai jopa paalata se.


    • HolistinValheetJaSadut

      Holoistin omaakivaa taas ja jälleen rajassa onnettomat sadut.

    • simple_as_that

      Jos se ruostevaurio heikentäisi liikenneturvallisuutta, katsastusmies olisi määrännyt korjattavaksi tai pahimmassa tapauksessa määrännyt ajokiellon. Kaikki muu spekulointi on turhaa! Ja jos jompikumpi edellä mainituista olisi toteutunut, sinulla olisi siitä mustaa valkealla.

    • Aavii

      Ei sillä merkitystä ole turvallisuuden kannalta, mutta määräysten mukaan ruostevaurioita ei saa olla, ja ne on korjattava hitsaamalla. Vie auto pajalle, joku pieni yhden miehen puulaaki, joka hitsaa paikann siihen ja taas voit ajaa jarruheitottomalla autollasi vuoden. Sitten hitsataan taas lisää.

      • Oikeusturvakatsastus

        Näin lienee. Onneksi minulla on juuri tuollainen mainitsemasi monitoimimies "hovikorjaajana", joka on hitsannut ennenkin peltiä. Maksan aina enemmän kuin määrää. Sellaisia töitä harvat ryhtyvät tekemää. En tiedä pääseekö ruostekohteeseen muuten kuin leikkaamalla rälläkällä auton ulkokoriin n 30 x 40 cm aukon josta käsin korjaa ruostevaurion ja sitten hitsaa korin palan takaisin paikalleen.


      • sdklfklsdflkdksl
        Oikeusturvakatsastus kirjoitti:

        Näin lienee. Onneksi minulla on juuri tuollainen mainitsemasi monitoimimies "hovikorjaajana", joka on hitsannut ennenkin peltiä. Maksan aina enemmän kuin määrää. Sellaisia töitä harvat ryhtyvät tekemää. En tiedä pääseekö ruostekohteeseen muuten kuin leikkaamalla rälläkällä auton ulkokoriin n 30 x 40 cm aukon josta käsin korjaa ruostevaurion ja sitten hitsaa korin palan takaisin paikalleen.

        Minkä vuoden Golf variant? Luulisin että takapuskurin irrottamalla tullee lisätilaa korjaukseen sen verran että tuskin tarvitsee rälläköidä ulkopeltejä tieltä pois. Jos nyt käsitin oikein että ruostepaikka on taka-akselin takapuolella jossain tavaratilanpohjan reunalla? Jos pakoputki on sillä puolella niin senkin saattaa joutua purkamaan pois tieltä mutta se lienee melko helppo homma, jos pultit ja mutterit lähtee suosiolla auki... pahimmillaan olen itse taistellut pahasti vastaanlaittaneiden pakoputken pulttien kanssa metrin jatkovarren kanssa väkisin rusikoimalla ne auki kun eivät hyvällä lähteneet. Paskaksihan ne meni ja uudet piti laittaa tilalle. Saatana, oikein vieläkin vituttaa se remontti :D


      • Oikeusturvakatsastus
        sdklfklsdflkdksl kirjoitti:

        Minkä vuoden Golf variant? Luulisin että takapuskurin irrottamalla tullee lisätilaa korjaukseen sen verran että tuskin tarvitsee rälläköidä ulkopeltejä tieltä pois. Jos nyt käsitin oikein että ruostepaikka on taka-akselin takapuolella jossain tavaratilanpohjan reunalla? Jos pakoputki on sillä puolella niin senkin saattaa joutua purkamaan pois tieltä mutta se lienee melko helppo homma, jos pultit ja mutterit lähtee suosiolla auki... pahimmillaan olen itse taistellut pahasti vastaanlaittaneiden pakoputken pulttien kanssa metrin jatkovarren kanssa väkisin rusikoimalla ne auki kun eivät hyvällä lähteneet. Paskaksihan ne meni ja uudet piti laittaa tilalle. Saatana, oikein vieläkin vituttaa se remontti :D

        Katsastusmiehen termein "pitkittäinen takahelmakotelo". Eli vaurio sijaitsee takarenkaan takana olevan kotelon yläosassa (siis alhaalta katsoen). Alaosahan on avoin, jonka läpi tarkasti tiiraillen katsastusmies löysi vaurion. Varmaan ollut jo ennekin mutta k-mies sattui aktiiviselle päälle.

        Mutta hätä ei ole tämän näköinen. Minulla on jo kaksikin yhden miehen korjaamon peltiseppää tiedossa. Heistä toista suositellut naapuri oli sitä mieltä, että "veeti" korjaa sen alta päin. On kuulema hänen taidoistaan omakohtaista kokemusta. Vilkuilin jo varmuuden vuoksi myytäviä kulkupelejä. Niitäkin näkyi olevan markkinoilla. Vanhan korjaaminen on jotenkin omituisen kiehtovaa kun saa kokeilla vieläkö kulkupelistä saa kelvollisen. Varmaan tuttu tunne, kun starttaa k-konttorilta hyväksytty lappu kourassa.


      • Anonyymi

        Mun carina II -vm90 on kans vas. pitkittäinen takahelmakotelo ruostunut hylätty. Aikeena ryömiä toisen samanlaisen auton alle ja rälläkällä leikata koko kotelo sieltä ja istuttaa se toiseen. Hyvä suunnitelma eikun hommiin.


    • Minkä_vuoden_mersu

      Hitsauta sen kotelon eteen teräslevy niin, ettei katsastusmies pääse enää sorkkimaan meissikallansa kotelonpohjaa ja käyt näyttämässä sitä sille ja sanot että nyt se on hitsattu umpeen terästä... ja iltarukouksessa rukoilet, ettet joudu kolariin...

    • osaskatsoa

      Varmaan tyyppivika.

    • ruoste-raiskaa

      Ruostuminen johtuu siitä, että auto (VW) ei koskaan lämpiä niin paljoa, että pelti kuivaisi kunnolla. Aina märässä pellissä ruoste etenee nopeasti. Kannattaa korjata vähän laajemmalta alueelta, niin ei tarvitse laittaa heti seuraavana vuonna viereen toista paikkaa.
      Eräässä VW-autossa (Transporter) on takana joitakin poikittaispalkkeja, mitkä on myös melko arkoja ruosteelle ja hankalassa/ahtaassa paikassa. Siis työläitä korjata.
      Mutta ei muutaman hitsauspaikan takia autosta kannata luopua, vaan hitsailun jälkeen hyvin pohjaväriä pintaa ja lisäksi suojamassaa tai vast.

      • Oikeusturvakatsastus

        Tuo on järkimiehen (vaiko naisen) puhetta!


    • Oikeusturva.katsastus

      Ensi viikolla tarkoitus korjauttaa. Nyt on jo kolmen peltimiehen nimet tiedossa. Ehkä heistä joku osaa ja ryhtyy työhön. Tosiaan pitäisin muuten tekniikaltaan kunnossa olevan menopelin vielä käytössä. Teen vielä metsätöitä ja Golf variantilla on hyvä kuljettaa mm raivaus- ja moottorisahaa metsähommiin. Meille nykyisin jo kahdestaan elävälle riittäisi pienempikin kärry.

      Katsastuksen hylkäyspaperissa on kuukauden korjausaika mutta uusintanäyttö pitää esittää 2 kk:n kuluttua hylkäyksestä. Tämä oli uutta

    • ksndkjdsfnk

      Ruostevaurioisen auton kanssa pulanneena totean seuraavaa: kun kori on kerran alkanut ruostua, ei sitä kehitystä pysäytä mikään. Ruostekorjauskehoituksia on tulossa katsastuksista jatkossakin ja ne ovat yllättävän kalliita korjata. Siispä se mitä kannattaa tehdä on hankkia tuore leima eli korjauttaa vaurio nyt ja katsastuttaa, ja pistää sitten auto aika pikaisesti vaihtoon. Kun hankit tilalle 10 vuotta nuoremman yksilön, saat taas ajella monta vuotta ennen näitä ongelmia.

    • Anonyymi

      jos pelti antaa painettaessa periksi niin hakku pohjasta läpi..ei taida on montaakaan autoa uusissa malleissa joissa pelti ei antaisi painattaessa periksi...erään katastusmiehen lempinimi oli tikka...se tykkäs koputella auton pohjia sekä helmoja..

    • Anonyymi

      Eivätkö nämä asiat vieläkään ole selviä kaikille.
      Moottoreita voi korjata, alkaneen ruosteen perässä ei pysy.
      Siksi suosittelen taas kerran, pysykää nuoremmissa autoissa - siis
      sellaisissa - joissa ruostuminen ei edes vielä ole alkanut.
      Rosteetonta alle € 5.000,- autoa ei kohdalle ole osunut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4473
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3238
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2904
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2707
    5. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2590
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2549
    7. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2517
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2285
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2075
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1727
    Aihe