Mikä sairaus Paavalilla oli?

haluaisin.tietää

Paavali valittaa sairauttaan ja nimittää sitä Saatanan enkeliksi joka rusikoi häntä. Lukuisista rukouksistaan huolimatta hän ei parantunut. Paavali ei kerro lukijoilleen mikä tämä sairaus oli. Kysynkin palstan uskovilta. Ilmoittaako Pyhä Henki teille mikä sairaus oli kyseessä?

78

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisiko ollut luuvalo?

      • Varmaan useimmat eivät tiedä, mistä merkillinen sana luuvalo tulee. Se on alkujaan tarkoittanut luissa tuntuvaa kipua. Sana valu on vielä virossa merkitykseltään alkuperäisenä, kipu. Suomessa sana valo on aluksi ollut kaksimerkityksinen, mutta nykyään sitä tavataan vain enää tulesta ja sitä vastaavasta lähtevän säteilyn merkityksessä.

        Luuvalo on siis jo vanha yhdyssana. Metkaa.


      • SaviastianPalaEiAuta
        Dogmatikos kirjoitti:

        Varmaan useimmat eivät tiedä, mistä merkillinen sana luuvalo tulee. Se on alkujaan tarkoittanut luissa tuntuvaa kipua. Sana valu on vielä virossa merkitykseltään alkuperäisenä, kipu. Suomessa sana valo on aluksi ollut kaksimerkityksinen, mutta nykyään sitä tavataan vain enää tulesta ja sitä vastaavasta lähtevän säteilyn merkityksessä.

        Luuvalo on siis jo vanha yhdyssana. Metkaa.

        Joka "sanoo" että kyseessä on sanan juuri ja alku, Jobista. luumätä ja nahkahome.
        ja nämä vaivat, niitä ei voi helpottaa ulkoa eikä sisältä.
        eli tuli vai kestää.


      • SaviastianPalaEiAuta kirjoitti:

        Joka "sanoo" että kyseessä on sanan juuri ja alku, Jobista. luumätä ja nahkahome.
        ja nämä vaivat, niitä ei voi helpottaa ulkoa eikä sisältä.
        eli tuli vai kestää.

        Ise sairauden etiologia ei ole minulle tuttu, mutta sitä tarkoittavan sanan etiologia on. Kiitos tiedosta.


      • edellinen
        Dogmatikos kirjoitti:

        Ise sairauden etiologia ei ole minulle tuttu, mutta sitä tarkoittavan sanan etiologia on. Kiitos tiedosta.

        ise > itse, anteeksi. Muuten itse on viroksi ise. Hassu sattuma.


      • Bone5

        Valo kansalle joka pimeydessä vaeltaa.


    • PaavalinKovaElämä

      Matkalla Damaskokseen, Paavali koki matkatovereineen voimaklaan ja kovaäänisen valoilmiön joka tempaisi Paavalin kolmanteen taivaaseen ja sokeutti tämän väliaikaisesti. Paavali ei tuolloin tiennyt oliko enää ruumiissaan vai ei, mutta paratiisissa hän kohtasi Jeesuksen. Matkatoverit, jotka myös olivat lentäneet nurin valoilmiön vaikutuksesta, taluttivat Paavalin Damaskokseen jossa Ananias niminen parantaja paransi ja kastoi hänet. Kiitollisena henkensä pelastumisesta Paavali kääntyi kristityksi ja entinen vainoaja alkoi nyt saatnaamaan Jeesuksesta. Ihmiset eivät kuitenkaan pitäneeg siitä vaan kaikkialle minne hän menikin, juutalaiset yrittivät kivittää ja repiä Paavalin hengiltä. Henkihieverissä ja verisenä, Paavali pakeni kaupungista toiseen. Kerran Paavalk sai niin pahan iskun kivestä päähän että toverit luulivat Paavalin kuoleen, mutta pian Paavali kaikkien yllätykseksi virkosikin ja jatkoi matkaansa. Mukanaan hän silti kuitenkin alkoi pitämään Luukas -nimistä lääkäriä.

      • Pallosalama se ilmeisesti oli ja siitä johtuivat näyt olivat samanlaisia kuin epilepsiassa nähdään. Jeesuksesta kyllä osittain saarnasi mutta ei Jeesuksen opeista.


      • Kaikkeahan Raamatussa kertoillaan: ei pidä ihan kaikkea uskoa.

        On vain kielikuva, että saatanan enkeli rusikoi. Siihen aikaan oli varmaan kaikenlaisia kipuja, joihin ei saanut lääkettä eikä hoitoa.

        Paavali näki sen lisäksi näkyjä ja kuuli ääniä, joten ei ihan terve mies.


      • PaavalinKovaElämä
        sage8 kirjoitti:

        Pallosalama se ilmeisesti oli ja siitä johtuivat näyt olivat samanlaisia kuin epilepsiassa nähdään. Jeesuksesta kyllä osittain saarnasi mutta ei Jeesuksen opeista.

        Tähdet ja Avaruus -lehti julkaisi taannoin artikkelin jossa sanottiin että kyseessä oli Tseljabinskin kaltainen tulipallo. Tulipallon räjähtäminen taivaalla aiheutti voimakkaan paaineaallon, joka lennätti Paavalin maahan ja löi tajut kankaalle. Tajuttomana Paavali koki "ruumiista irtaantumisen" ja "taivasmatkan", mutta uskon että itse kohtaaminen Jeesuksen kanssa on vasta myöhemmin päälle liimattu tulkinta tapahtuneelle. Mahdollisesti Ananias tai joku muu Paavalin vainoamista Jeesuksen seuraajista on saattanut vakuuttaa Paavalille että kyseessä olisi "Jeesuksen antama merkki" ja että siksi Saulin tulisi "kääntyä ja ottaa kaste". Ja tietysti, kun uskonnollinen harras ensimmäisen vuososadan antiikinmaailmassa elänyt juutalinen oli, Paavali uskoi "taikauskoisuuttaan".


      • KummatJaNäyt
        torre12 kirjoitti:

        Kaikkeahan Raamatussa kertoillaan: ei pidä ihan kaikkea uskoa.

        On vain kielikuva, että saatanan enkeli rusikoi. Siihen aikaan oli varmaan kaikenlaisia kipuja, joihin ei saanut lääkettä eikä hoitoa.

        Paavali näki sen lisäksi näkyjä ja kuuli ääniä, joten ei ihan terve mies.

        Ylen teettämän tutkimuksen mukaan lähes jokainen suomalainen kokee elämässään kummia ja näkevät harhoja. Näistä vaietaan pelossa, koska ei haluta leimaantua. Suomessa se on turhankin helppoa. Ylen artikkelin mukaan kummat kuitenkin kuuluvat normaalin elämään.


      • KummatJaNäyt kirjoitti:

        Ylen teettämän tutkimuksen mukaan lähes jokainen suomalainen kokee elämässään kummia ja näkevät harhoja. Näistä vaietaan pelossa, koska ei haluta leimaantua. Suomessa se on turhankin helppoa. Ylen artikkelin mukaan kummat kuitenkin kuuluvat normaalin elämään.

        Oho. Onneksi ei ole sattunut omalle kohdalle.


      • torre12 kirjoitti:

        Oho. Onneksi ei ole sattunut omalle kohdalle.

        Tai joo. Nuorempana uusille paikkakunnille mennessäni, nousin bussista tai junasta, ja katsoin joskus ihan tuttua ympäristöä: olin elänyt täällä! Mutta olin todellisuudessa siellä ensimmäistä kertaa.

        Sama tietysti Paavalillakin: tullut outo kokemus, jolla ei ole mitään toden perää.


      • KummatJaNäyt
        torre12 kirjoitti:

        Oho. Onneksi ei ole sattunut omalle kohdalle.

        Suomalaisilta kerätty satoja tarinoita – Tutkimus vapauttaa yliluonnollisen kokemisen arkiseksi
        Yle Paranormaalit ilmiöt 20.1.2016

        Kun vakavasti otettavat kulttuuritutkijat alkoivat perehtyä yliluonnollisiin kokemuksiin, oli kuin korkki olisi otettu pois pullosta. Tutkijat saivat runsaasti kirjeitä suomalaisilta. Valkeakoskelaisveljekset tutkivat paranormaaleja ilmiöitä ja lataavat kummitusjahtinsa tulokset Youtubeen muiden harrastajien katsottavaksi.

        Mistä on kyse?
        - Yliluonnollisia ilmiöitä on tutkittu nelivuotisessa tutkimuksessa Turun yliopistolla kulttuurin näkökulmista
        - Kummat kokemukset ovat verrattain yleisiä, EU:ssa yli puolella väestöstä on kokemuksia
        - Neurologisissa tutkimuksissa on todettu, että päänsisäiset äänet ovat kuulijalleen yhtä todellisia kuin ulkopuolisetkin
        - Rajatiedon harrastajat käyttävät nykytekniikkaa harrastuksessaan hyväksi ja lataavat videoita nettiin

        Suomalaiset intoutuivat lähettämään Turun yliopistolle tarinoita yliluonnollisista kokemuksistaan heti kun nelivuotisella apurahalla tuettu tutkimuskohde oli julkisuudessa projektin alkuvaiheessa 2013.

        Ensimmäiseksi tutkimuksessa piti kuitenkin heivata termit yliluonnollinen ja paranormaali romukoppaan. Turun yliopiston kulttuurisen terveys- ja hyvinvointitutkimuksen professori Marja-Liisa Honkasalo tutkimusryhmineen halusi keksiä paremman, neutraalin termin tutkimuskohteelle.

        – Heti alkuun törmäsimme siihen, että meillä ei ole käytössä kuin arvolatautuneita käsitteitä. On olemassa joku normaali, josta tämä ilmiö on para- tai yli- tai se ei kuulu ikään kuin sen piiriin, Honkasalo kertoo.

        "Meille on kertynyt yli parinsadan kirjeen aineisto yli sadalta kirjoittajalta. Aivan kuin korkki olisi otettu pois pullosta." - Marja-Liisa Honkasalo

        – Halusimme lähteä ihmisten kokemuksista. Niissä on jotain kummallista ja outoa, joka pysäyttää heidät ja saa heidät etsimään merkityksiä. Aineistolähtöisesti se on jotain kummaa. Koska olemme kulttuurintutkijoita, tässä on myös kielellistä leikittelyä - kumma, kummitus, kummittelua.

        Jopa yli puolet on kokenut kummia
        Suomessa ei ole tutkittu kuinka moni on kokenut yliluonnollisia asioita, tai kummia. Professori Marja-Liisa Honkasalo toivoisi suomalaista tutkimusta väestötasolla. EU-tasolla tutkimuksia on ollut, niiden mukaan tavallisesti yli puolet ihmisistä on kokenut jotain tämän tyyppistä. Yliluonnollinen ei siis ole oikeastaan arkipäiväisestä poikkeavaa tai yliluonnollista.

        Valkeakoskelaisilla veljeksillä Mika ja Markus Nikkilällä on vahvoja kokemuksia yliluonnollisesta. He ovat alkaneet tutkia paranormaaleita ilmiöitä. Veljekset ovat tietysti saaneet tottua myös epäilijöihin.

        – Kommentteja tulee laidasta laitaan, että oletteko ihan tosissanne. Positiivistakin palautetta on tullut, Mika Nikkilä kertoo.

        He ovat saaneet niin paljon palautetta ja avunpyyntöjä, että perustivat oman yliluonnollisia ilmiöitä tutkivan yhdistyksen Paranormal Investigation Group ry:n. Yhteydenottojen kynnys on madaltunut.

        – Ihmiset ovat huomanneet, että tuloksia on tullut. Ihan jäätäviäkin tuloksia. Esimerkiksi sanelimeen talletetut akustiset tilanteet voivat analyysissä paljastua kuiskauksiksi. Myös selittämättömiä valokuvia on tullut, Mika Nikkilä sanoo.

        " Välitilassa olevien aaveitten viestit voivat olla surullisiakin. Usein ne ovat avunpyyntöjä." - Mika Nikkilä

        – Välitilassa olevien aaveitten viestit voivat olla surullisiakin. Usein ne ovat avunpyyntöjä. Täytyy olla hyvin tarkka, miten näitä tulkitaan, Nikkilä myöntää.


      • KummatJaNäyt

        Hulluksi leimautumisen pelko on vahva
        Kun Turun yliopiston tutkimus yliluonnollisesta alkoi, alkoi professorin puhelin soida. Kiinnostus kummaa kohtaan oli valtava ja tarinoita alkoi kertyä.

        – Meille on kertynyt yli parinsadan kirjeen aineisto yli sadalta kirjoittajalta. Aivan kuin korkki olisi otettu pois pullosta. Ehkä taustalla on se, ettei ole saanut kerrottua kokemuksiaan vakavasti otettavaksi aikaisemmin.

        Yliluonnollisia ilmiöitä on tutkittu maailmalla jo 1800-luvun lopulta lähtien. Toisaalta mietitään onko ihmisen mielellä kykyä olla yhteydessä johonkin, josta emme vielä tiedä. Toisaalta tutkimukset pyrkivät tutkimaan onko näitä toisia todellisuuksia oikeasti olemassa, esimerkiksi ufotutkimus on ollut valtavan suosittua.

        "Kysymmekin onko tämä tällä hetkellä vallalla oleva psykologiatiede validi, vai onko se mahdollisesti liian kapea, koska se ei tunnista näitä ilmiöitä." - Marja-Liisa Honkasalo

        Ehkä osasyy professori Marja-Liisa Honkasalon saamaan tarinoiden tulvaan liittyy siihen, etteivät ihmiset uskalla puhua kokemuksistaan ääneen koska pelkäävät, että heidät leimataan hulluksi.

        – Näille ihmisille se on totta. Kysymmekin onko tämä tällä hetkellä vallalla oleva psykologiatiede validi, vai onko se mahdollisesti liian kapea, koska se ei tunnista näitä ilmiöitä. Niillä ei ole relevanssia, vaan ne luokitellaan patologian puolelle.

        Ero populaarikulttuuriin on varsin räikeä, siellä suorastaan herkutellaan paranormaaleilla ilmiöillä.

        – Populaarikulttuuri toisaalta sallii vaikka kuinka paljon, erittäin kiinnostavaa että on kaksi linjaa.

        Yliluonnollinen kiinnostaa harrastajia
        Tarve kokea yliluonnollista on luonnollista. Harrastuksena rajatiede ja kumma houkuttavat, harrastajien valtavan määrän huomaa esimerkiksi vuosittaisilla rajatieteen messuilla. Tieteen näkökulmasta yliluonnollisen harrastaminen on luovaa leikkiä.

        "Suurin osahan tuosta on normaalia radioliikennettä, mutta välissä voi kuulla viestejä." - Mika Nikkilä

        – Ihmisen mielikuvituksen rajoittamattomuus näkyy tässä harrastuksessa. Yliluonnollisen harrastaminen on jännää puuhaa luovuuden ja leikin ja tämänkaltaisten aktiviteettien rajamaastossa, Honkasalo sanoo

        Valkeakoskelaismiehet ottavat harrastuksensa vakavasti. Miehet puhuvat Youtubeen ladattujen videoittensa aitouden puolesta. He tuomitsevat lavastetut feikkivideot, jotka tekevät hallaa koko asialle.

        Tutkimuskohteisiin on kuulunut mm. Voipaalan kartano Valkeakoskella, jonka kummitusjahdista kertova Youtube-videolla kuullaan lähinnä kartanon historiaa. Kriittiselle katsojallekin selviää, että aavejahti ei ole hätähousun hommia eivätkä aaveet liene niitä kaikkein helpoimpia kuvattavia.Paranormaaleihin ilmiöihin pureutuvilla videoilla eri puolilta maailmaa on kymmeniätuhansia katsojia.

        Veljekset käyvät pari kolme kertaa kuussa aavejahdissa vihjeiden perusteella. Mukana on usein radio-aaltoja skannaava vastaanotin eli ghostbox. Ghostbox suhisee ja seasta voi kuulla yksittäisiä sanoja.

        – Suurin osahan tuosta on normaalia radioliikennettä, mutta välissä voi kuulla viestejä.

        – Usein meitä esimerkiksi kutsutaan nimeltä, vakuuttaa aavejahtiin hurahtanut Mika Nikkilä.

        "Aivokuorella tapahtuu prosesseja äänten kuulemisen yhteydessä kuuloalueella samalla tavalla kuin kuullaan ulkopuolisia ääniä." - Marja-Liisa Honkasalo

        Pään sisäiset äänet ovat totta
        Yliluonnollisen tutkimuksessa on saatu selville, että päänsisäiset äänet ovat totta kuulijalleen. Englannissa aihetta on tutkittu paljon, Suomessa poikkitieteellinen tutkimus on alkamassa.

        – Aivokuorella tapahtuu prosesseja äänten kuulemisen yhteydessä kuuloalueella samalla tavalla kuin kuullaan ulkopuolisia ääniä. Äänet ovat siis neurologisesti totta, mikä on meille kovin kiinnostavaa, koko tutkimushankkeen kannalta. Yksi osa projektista on menossa tähän psykiatriseen suuntaan, Marja-Liisa Honkasalo kertoo.


      • KummatJaNäyt kirjoitti:

        Suomalaisilta kerätty satoja tarinoita – Tutkimus vapauttaa yliluonnollisen kokemisen arkiseksi
        Yle Paranormaalit ilmiöt 20.1.2016

        Kun vakavasti otettavat kulttuuritutkijat alkoivat perehtyä yliluonnollisiin kokemuksiin, oli kuin korkki olisi otettu pois pullosta. Tutkijat saivat runsaasti kirjeitä suomalaisilta. Valkeakoskelaisveljekset tutkivat paranormaaleja ilmiöitä ja lataavat kummitusjahtinsa tulokset Youtubeen muiden harrastajien katsottavaksi.

        Mistä on kyse?
        - Yliluonnollisia ilmiöitä on tutkittu nelivuotisessa tutkimuksessa Turun yliopistolla kulttuurin näkökulmista
        - Kummat kokemukset ovat verrattain yleisiä, EU:ssa yli puolella väestöstä on kokemuksia
        - Neurologisissa tutkimuksissa on todettu, että päänsisäiset äänet ovat kuulijalleen yhtä todellisia kuin ulkopuolisetkin
        - Rajatiedon harrastajat käyttävät nykytekniikkaa harrastuksessaan hyväksi ja lataavat videoita nettiin

        Suomalaiset intoutuivat lähettämään Turun yliopistolle tarinoita yliluonnollisista kokemuksistaan heti kun nelivuotisella apurahalla tuettu tutkimuskohde oli julkisuudessa projektin alkuvaiheessa 2013.

        Ensimmäiseksi tutkimuksessa piti kuitenkin heivata termit yliluonnollinen ja paranormaali romukoppaan. Turun yliopiston kulttuurisen terveys- ja hyvinvointitutkimuksen professori Marja-Liisa Honkasalo tutkimusryhmineen halusi keksiä paremman, neutraalin termin tutkimuskohteelle.

        – Heti alkuun törmäsimme siihen, että meillä ei ole käytössä kuin arvolatautuneita käsitteitä. On olemassa joku normaali, josta tämä ilmiö on para- tai yli- tai se ei kuulu ikään kuin sen piiriin, Honkasalo kertoo.

        "Meille on kertynyt yli parinsadan kirjeen aineisto yli sadalta kirjoittajalta. Aivan kuin korkki olisi otettu pois pullosta." - Marja-Liisa Honkasalo

        – Halusimme lähteä ihmisten kokemuksista. Niissä on jotain kummallista ja outoa, joka pysäyttää heidät ja saa heidät etsimään merkityksiä. Aineistolähtöisesti se on jotain kummaa. Koska olemme kulttuurintutkijoita, tässä on myös kielellistä leikittelyä - kumma, kummitus, kummittelua.

        Jopa yli puolet on kokenut kummia
        Suomessa ei ole tutkittu kuinka moni on kokenut yliluonnollisia asioita, tai kummia. Professori Marja-Liisa Honkasalo toivoisi suomalaista tutkimusta väestötasolla. EU-tasolla tutkimuksia on ollut, niiden mukaan tavallisesti yli puolet ihmisistä on kokenut jotain tämän tyyppistä. Yliluonnollinen ei siis ole oikeastaan arkipäiväisestä poikkeavaa tai yliluonnollista.

        Valkeakoskelaisilla veljeksillä Mika ja Markus Nikkilällä on vahvoja kokemuksia yliluonnollisesta. He ovat alkaneet tutkia paranormaaleita ilmiöitä. Veljekset ovat tietysti saaneet tottua myös epäilijöihin.

        – Kommentteja tulee laidasta laitaan, että oletteko ihan tosissanne. Positiivistakin palautetta on tullut, Mika Nikkilä kertoo.

        He ovat saaneet niin paljon palautetta ja avunpyyntöjä, että perustivat oman yliluonnollisia ilmiöitä tutkivan yhdistyksen Paranormal Investigation Group ry:n. Yhteydenottojen kynnys on madaltunut.

        – Ihmiset ovat huomanneet, että tuloksia on tullut. Ihan jäätäviäkin tuloksia. Esimerkiksi sanelimeen talletetut akustiset tilanteet voivat analyysissä paljastua kuiskauksiksi. Myös selittämättömiä valokuvia on tullut, Mika Nikkilä sanoo.

        " Välitilassa olevien aaveitten viestit voivat olla surullisiakin. Usein ne ovat avunpyyntöjä." - Mika Nikkilä

        – Välitilassa olevien aaveitten viestit voivat olla surullisiakin. Usein ne ovat avunpyyntöjä. Täytyy olla hyvin tarkka, miten näitä tulkitaan, Nikkilä myöntää.

        Jaa. Oliko Paavalikin koko ajan omituisia näkevä?


      • KummatJaNäyt

        "Kumma" kuuluu elämään – Miten tutkia kokemuksia yliluonnollisista ilmiöistä?
        Yle Terveys ja hyvinvointi 8.12.2016

        Onko sinulla joskus ollut etiäinen tulevasta? Tai oletko kuullut outoja ääniä? Arkijärjen ylittäviä kokemuksia ei pystytä tieteen keinoin todistamaan, mutta Turun yliopisto ainakin yrittää ymmärtää niiden kokijoita.

        Kun Turun yliopiston kulttuurin- ja terveyden yksikön tutkimusjohtaja Marja-Liisa Honkasalo alkoi vuonna 2013 tutkia yliluonnollisten ilmöiden kokemista, hänen puhelimensa alkoi soida kiivaasti. Yli sata ihmistä halusi kertoa puhelimitse ja kirjeitse arkiymmärryksen ylittävistä kokemuksistaan.

        – Tyypillisintä on ennaltakokeminen tai ennaltanäkeminen, jota kutsutaan myös telepatiaksi. Toinen iso ryhmä ovat visiot tai näyt tapahtumista tai vaikka kuolleista ihmisistä, tutkimusjohtaja Honkasalo kuvailee yhteydenottojen sisältöä.

        – Kolmas yleinen kokemus on tunne siitä, että joku toinen on läsnä huoneessa. Neljäs iso ryhmä ovat kuuloaistimukset.

        Honkasaloon ottivat yhteyttä sekä miehet että naiset. Samankaltaisia kokemuksia tuli ilmi myös 1970-luvun alussa kansanrunouden professori Leea Virtasen laajassa tutkimuksessa.

        Kummille ilmiöille etsitään selitystä
        Arkiymmärryksen ylittävän ilmiön kokeminen laittaa kokijansa miettimään, mistä on kyse. Länsimaissa yliluonnollisista ilmiöistä puhuvia pidetään helposti mieleltään hieman tärähtäneinä.

        Honkasalon johtamassa tutkimuksessa ihmiset tarjosivat kokemuksilleen erilaisia luonnontieteellis-teknologisia selityksiä. Jotkut käyttivät psykologiaa selittämään, että ilmiöt jotenkin kuuluvat ihmismieleen.

        – Kolmas selitystapa oli perheen perinne: joissakin perheissä katsottiin, että kumman kokeminen kulkee suvussa varsinkin naisten puolella, kertoo tutkimusjohtaja Marja-Liisa Honkasalo.

        Myös neurotiede ja hermoston toiminta nähtiin mahdollisena selittäjänä kokemuksille. Yhteistä lähes kaikille tutkijoille kirjoittaneille oli, että he kokivat tulleensa kielteisesti leimatuiksi puhuttuaan kokemuksistaan esimerkiksi lääkärille tai papille.

        Uskonnolliset kummat hyväksytään
        Yliluonnollisten kokemusten tutkimus kuului Suomen Akatemian "Ihmisen mieli" -tutkimusohjelmaan. Tutkija Marja-Liisa Honkasalo muistuttaa, että jonkinlaisia "kummia" ilmiöitä on ollut olemassa aina.

        Uskonnot perustuvat paljolti yliluonnolliseen uskomiseen.

        – Uskonnoissa tuonpuoleinen on aina ollut läsnä. Jumalan näkeminen voi olla ihan toivottavaa ja merkki hurskaudesta. Ei sitä ainakaan lähdetä paheksumaan.

        Uskonnolla voidaan selittää, että näkymätön on mahdollista.

        Honkasalon tutkimusryhmä valmistelee ihmisten kertomista kokemuksista parhaillaan kirjaa. Arkijärjen ylittävät, kummat kokemukset ovat kokijalleen usein merkittäviä ja voimakkaita. Kun niistä ei voi leimaantumisen pelossa puhua, syntyy ongelmia.

        – Tutkimuksemme yksi tarkoitus on lieventää stigmaa, leimaa, joka helposti lyödään ihmiseen, joka kertoo kummista kokemuksistaan.

        Kumma pakenee tutkijaa
        On vaikea erottaa, milloin kyse on mielen sairaudesta ja siihen liittyvistä harhoista, milloin jostain muusta, terveen mielen vaikeasti selitettävästä ilmiöstä. Kummia kokemuksia kun ei voi kieltää eikä todistaa tieteen keinoin.

        – Me tutkimme ihmisten omia kokemuksia, jotka ovat totta kokijoilleen. Kertomusten kautta voimme tutkia myös taustalla vaikuttavaa kulttuuria, joka rakentaa kokemuksista tiettyjä kulttuurisia käsityksiä.

        Vaikka ilmiön tutkiminen on vaikeaa, sitä kannattaa kuitenkin yrittää.

        – Näyttää siltä, että kokemuksissa on jotain, mikä liittyy ihmisyyteen. On myös tärkeää nähdä, että mieli on muutakin kuin aivot. Kulttuuri ja toiset mielet vaikuttavat meihin, ja on tärkeää nähdä ne osana yhteiskunnallista todellisuutta, Honkasalo toteaa.


      • KummatJaNäyt

        Yliopistotutkijat: Usko yliluonnolliseen pitää ottaa todesta
        Yle Kotimaa 28.2.2017

        Oletko nähnyt enkeleitä tai aaveita tai kuullut outoja ääniä? Tunnetko vainajien läsnäolon? Kysymystavasta riippuen jopa joka kolmas suomalainen saattaa uskoa yliluonnolliseen.

        Tiedemaailma on usein kääntänyt selkänsä yliluonnollisille kokemuksille ja niiden vaikutuksille. Nyt Suomessa on herätty tutkimaan torjuttua aihepiiriä. Yliluonnolliset uskomukset vaikuttavat olevan yllättävän yleisiä.

        Turun yliopiston professorin Marja-Liisa Honkasalon johtama tutkimusryhmä on tutkinut yliluonnollisten ilmiöiden kokemista vuodesta 2013 lähtien. Tutkimus kuuluu Suomen Akatemian ”Ihmisen mieli” -tutkimusohjelmaan.

        "Yliluonnollisia kokemuksia pidetään epänormaaleina." - Tutkija Marja-Liisa Honkasalo

        – Meillä uskotaan vahvasti moderniin tieteeseen, joka määrittelee rajan, jolla normaali muuttuu epänormaaliksi. Yliluonnollisia kokemuksia pidetään epänormaaleina. Tutkimusryhmämme yrittää murtaa tätä rajaa, sanoo Marja-Liisa Honkasalo.

        Helsingin yliopiston uskontotieteiden professori Terhi Utriainen tutkii ihmisiä, jotka uskovat voivansa kommunikoida enkelien kanssa.

        – Meidän aikaamme saatetaan pitää niin maallistuneena ja tiedeperustaisena, että ajatellaan, että tarve tällaisiin kokemuksiin olisi kadonnut. Näin ei kuitenkaan yksiselitteisesti ole. Osa ihmisistä kaipaa muuta kuin vain järkeen perustuvan maailmaa, toteaa Utriainen.

        Tampereen yliopiston tutkija Jeena Rancken on juuri saanut valmiiksi sosiaalipsykologian väitöskirjansa "Yliluonnollinen kokemus. Kokemuksen tulkinta, merkitys ja vaikutus". Ranckenin väitöskirja julkaistaan syksyllä myös kirjana.

        – Tutkimusmatkani yliluonnolliseen alkoi jo perusopintojeni aikana. Menin opiskelijakaverini kanssa Tampereen Ufo ry:n luennolle. Tuntui siltä, kuin olisimme päätyneet vieraan heimon pariin, jolla oli omat käsitteensä ja kielensä, muistelee Rancken.

        Yliluonnollinen kuuluu ihmisyyteen
        – Ihmisillä on aina ja kaikissa kulttuureissa ollut tavallisesta poikkeavia, erikoisia kokemuksia, joita pidetään yliluonnollisina, paranormaaleina tai uskonnollisina, kertoo Jeena Rancken.

        – Kyseessä ei ole marginaalinen ilmiö, kuten useammissa tutkimuksissa on oletettu, Rancken jatkaa.

        "Näiden kummallisten kokemuksien täytyy jollakin tavalla olla keskeinen osa ihmisenä olemista." - Tutkija Marja-Liisa Honkasalo

        Osassa maailman kulttuureista yliluonnollisuus kuuluu yhä arkipäivään. Näissä kulttuureissa esimerkiksi vainajien ajatellaan olevan läsnä monin eri tavoin suojellen ja auttaen.

        – Ihmisten yliluonnolliset kokemukset ovat hyvin samantyyppisiä riippumatta aikakaudesta, kulttuurista tai maasta. Uskallan väittää, että näiden kummallisten kokemusten täytyy jollakin tavalla olla keskeinen osa ihmisenä olemista, sanoo Honkasalo.

        – Osa ihmisistä näyttäisi saavan tällaisia kokemuksia melko spontaanisti, mikä voi johtua herkkyydestä tai tietyntyyppisestä lahjakkuudesta, kertoo Utriainen.

        "Yliluonnollinen voi muuttaa elämän"
        Marja-Liisa Honkasalo huomauttaa, että hänen tutkimusryhmässään on pyritty lähestymään ihmisten kertomuksia yliluonnollisista kokemuksista ilman ennakko-oletuksia niiden totuudellisuudesta tai valitsematta yhtä tulkintatapaa ylitse muiden.

        – Haluamme ottaa kokemukset vakavasti. Tutkimusryhmämme sai valtavasti yhteydenottoja. Ihmiset haluavat löytää merkityksen, mielen ja tulkinnan yliluonnollisille kokemuksilleen, jotta saisivat rauhan elämäänsä. Tämä etsintä voi jatkua jopa koko elämän, sanoo Honkasalo.

        Yliluonnollisilla kokemuksilla, kuten näyillä, voi olla voimakas vaikutus ihmisen elämään. Nämä kokemukset voivat toimia ihmiselle apuna, tulkkina tai neuvoina. Tutkijan mukaan ne voivat myös muuttaa kokijan elämän täysin.

        Jeena Rancken haastatteli väitöskirjaansa varten yli kahdeksaakymmentä ihmistä, jotka kertoivat kokeneensa yliluonnollisen kokemuksen. Haastateltavilla oli ennekokemuksia, ruumiista irtautumisia, ufo- ja humanoidikokemuksia sekä kohtaamisia erilaisten henkien ja voimien kanssa.

        "Pilkallinen nauraminen on yksi mitätöimisen tapa, se tappaa luovuuden." - Professori Terhi Utriainen

        – Haastateltujen joukossa oli ihmisiä, joiden mukaan yliluonnolliset kokemukset johtivat esimerkiksi sairaudesta paranemiseen tai vaikeasta päihteiden käytöstä irti pääsemiseen. Kun kokemuksessa on mukana mystiikkaa, sen virittämä optimismi ja muutosvoima voivat olla tehokkaampia kuin tavanomaisemman kokemuksen, pohtii Rancken.

        – Kun elämä on jumissa, mikään ei onnistu ja lunta tulee tupaan, niin enkelikokemus voi antaa lohtua ja kauneuskokemuksen siitä, että kaikki ei olekaan niin synkkää. Enkelikurssit ja alan kirjat voivat saada mielikuvituksen liikkeelle, ne voivat avata uusia näköaloja, sanoo puolestaan Utriainen.


      • KummatJaNäyt

        ”Olisi aika normalisoida yliluonnollisia kokemuksia”
        Ihmiset pelkäävät kertoa yliluonnollisista kokemuksistaan, koska puhuminen saattaa kertojan helposti outoon valoon. Tutkijat haluavat lieventää häpeäleimaa.

        – Pilkallinen nauraminen on yksi mitätöimisen tapa, se tappaa luovuuden. Naurajilla on usein pintapuolinen käsitys itselleen vieraista kokemuksista, toteaa Utriainen.

        – Olisi tärkeä tehtävä alkaa normalisoida yliluonnollisia kokemuksia. Asiaa voitaisiin kysyä ihan tavallisissa kyselyissä esimerkiksi kansallisessa terveyskyselyssä sen sijaan, että pidämme näitä kokemuksia sairaina, häpeällisinä, pahoina ja hyvin poikkeavina, sanoo Honkasalo.

        "Uskon, että ihmismielessä ja luonnossa piilee vielä kartoittamattomia ulottuvuuksia. En tiedä ovatko ne yliluonnollisia." - Tutkija Jeena Rancken

        Tällä hetkellä moni eroaa kirkosta ja samalla uushenkisyys voimistuu. Uushenkisyys korostaa henkilökohtaista kokemusta, joka ei suoraan perustu minkään perinteisen uskonnon oppiin.

        – Ensimmäisen kerran lähes tuhanteen vuoteen uskominen jumalaan tai yliluonnolliseen maailmaan on melko vapaata. Ihmiset saavat uskoa ja kuulua millaisiin merkitysjärjestelmiin haluavat. On selvää, että tämä uusi vapaus näkyy monin tavoin myös ihmisten omissa kokemuskertomuksissa ja niissä henkisyyden tulkinnoissa, joita he etsivät, sanoo Rancken.

        – Globalisoituvassa maailmassa saadaan uutta tietoa toisten aikakausien ja kulttuurien tavoista elää ja kokea maailma, ja näistäkin voidaan hakea näkökulmia ja inspiraatiota omaan elämään, sanoo Utriainen.

        Joidenkin mielestä rationalisoituminen ja teknologisoituminen ovat menneet liian pitkälle. Ihmisen elämästä on tullut kontrolloitua, teknologista ja instrumentaalista. Tämä voi synnyttää joissakin halun tehdä ja kokea aivan jotakin muuta kuin järjestäytynyttä elämää.

        – Toisaalta Suomessa on tapahtunut nopeasti hyvinvointivaltion purkaminen ja hulvattoman uusliberalismin läpilyönti koko yhteiskunnassa. En yhtään ihmettele, jos siinä joku sitten ottaa enkelistä kiinni, toteaa Honkasalo.

        – Uskon, että ihmismielessä ja luonnossa piilee vielä kartoittamattomia ulottuvuuksia. En tiedä ovatko ne "yliluonnollisia", sanoo Jeena Rancken.

        "En ole itse nähnyt enkeleitä, mutta näen ihmisiä, jotka ovat niitä nähneet." - Terhi Utriainen

        – Näkymättömät ilmiöt ovat totta, koska niillä on vaikutuksia. Näkymättömällä on merkitystä ihmisten käytäntöjen kannalta: niinpä sitä, mikä vaikuttaa todellisuuteen, on myös kutsuttava todellisuudeksi, sanoo Marja-Liisa Honkasalo

        – Erilaiset kokemukset ovat osa ihmisen kokemuspotentiaalia, luovuutta ja herkkyyttä. En ole itse nähnyt enkeleitä, mutta näen ihmisiä, jotka ovat niitä nähneet. Minun tehtäväni on tutkijana kertoa heidän kokemuksistaan, sanoo Terhi Utriainen.

        Yle Perjantai käsittelee suorassa tv-lähetyksessä perjantaina 3.3. TV1:llä klo 21.05 yliluonnollista (Areenassa). Vieraina ovat puhumassa mm. tieteilijä Kari Enqvist ja yksisarvishoitoja tarjoava Susanna Tanni. Perjantai-dokkarissa Maaginen Marilyn.


      • KummatJaNäyt

        Tutkimus: Yliluonnollinen kohdataan monella tavalla – Oletko silminnäkijä, oppilas vai etsijä?
        Yle Paranormaalit ilmiöt 22.9.2017

        Väitöskirjatutkija Jeena Rancken kertoi Ylen aamu-TV:n haastattelussa, että yliluonnollinen kokemus on useimmiten hyvä.

        Valtaosa yliluonnollisen kokemuksen kohdanneista pitää kokemustaan myönteisenä, kertoo ilmiötä väitöskirjassaan tutkinut Jeena Rancken.

        – Niissäkin kertomuksissa, joissa yliluonnollinen oli ollut jonkin verran negatiivinen kokemus, ihmiset pitivät hyvänä, että se tuli koettua, Rancken sanoi Ylen aamu-TV:n haastattelussa.

        Rancken pyysi väitöstutkimustaan varten kertomuksia yliluonnollisista kokemuksista ja sai niitä useilta kymmeniltä miehiltä ja naisilta.

        Joukossa oli ennekokemuksia, ruumiista irtaantumisia, ufojen tai humanoidien kohtaamisia sekä kokemuksia hengistä tai voimista. Tutkija ei ota kantaa koettujen asioiden totuudellisuuteen.

        – Riittää, että ne ovat kokijalle tosia, Rancken sanoo.

        Ranckenia kiinnosti erityisesti, miten yliluonnollisen kokemuksen kerrottiin vaikuttaneen elämään. Hän löysi viisi toisistaan poikkeavaa ryhmää: silminnäkijät, etsijät, oppilaat, pelastetut ja kamppailijat.

        Yliluonnollinen kokemus voi muuttaa ihmistä
        Silminnäkijöille koettu jäi mieltä vaivaavaksi arvoitukseksi, etsijät puolestaan lähtivät tavalla tai toisella selvittämään, mistä ilmiössä on ollut kyse.

        Oppilaat oli ryhmistä suurin. Heillä yliluonnollinen kokemus ja sen tulkitseminen olivat asteittain muuttaneet elämän. Ihmissuhteet saattoivat muuttua, ura tai elämäntavat mennä uusiksi.

        – Se johti sisäiseen maailmankuvan muutokseen, joka heijastui myös ulkoiseen elämään.

        Pelastetut taas kertoivat kokemuksistaan tarinaa, jossa vaikea elämäntilanne ratkesi parhain päin yliluonnollisen kokemuksen myötä. Kamppailijat puolestaan olivat niitä, joille kokemus oli ollut pelottava ja kielteinen.

        – Kamppailijat edustavat yliluonnollisen yöpuolta, kuin kauhutarinat. Yliluonnollinen kokemus tulee, se on outo ja se kiehtoo, mutta siinä on jotain pahaenteistä. Ja sitten se alkaa toistua tai jää jotenkin päälle, Rancken kuvaa.

        Jeena Ranckenin väitöskirja Yliluonnollinen kokemus: Tulkinta, merkitys ja vaikutus tarkastetaan huomenna Tampereen yliopistossa. Se on jo ilmestynyt kirjana.


      • KummatJaNäyt

        Yliluonnolliset ilmiöt tieteen luupin alle
        Yle Tiede 2.1.2013

        Enkeleitä, kuolleiden läsnäoloa ja rajatilakokemuksia on tutkittu yliopistojen yksittäisissä oppiaineissa. Suomen Akatemian suurhankkeessa selvitetään ehkä suurinta ihmismielen ratkaisematonta kysymystä tieteellisesti. Mitä aivoissa tapahtuu rajatilakokemusten aikana?

        Mistä on kyse?
        - Suomen Akatemia on myöntänyt 2,2 miljoonaa euroa ihmisen mielen tutkimukseen
        - Tutkimus mm. selvittää, mitä tapahtuu kielilläpuhujien aivoissa
        - Suomalainen mielen tutkimus on maailman kärkiluokkaa

        Suomen Akatemia on myöntänyt yhteensä lähes 2,2 miljoonan euron apurahan kolmelle Turun yliopiston tutkijaryhmälle ihmisen mielen tutkimiseen. Eri tieteenalojen huippututkijat yhdistävät ainutlaatuisella tavalla metodeja saadakseen selville, mitä ihmisen aivoissa tapahtuu rajatilakokemuksen aikana.

        Kielilläpuhujien aivot syyniin
        Professori Marja-Liisa HonkasalonMieli ja toinen –projekti sai Akatemian tutkimusohjelman suurimman yksittäisen apurahan, lähes 900 000 euroa.

        - Tuonpuoleisen tutkimus puhdistettiin pois tieteestä valistuksen jälkeen todeten, ettei se ole tiedettä vaan magiikkaa, tieteellisyyden suhteen ”toista”. Me lähdemme siitä, että aihetta ei ole otettu vakavasti ihmismielen tutkimuksen kohteeksi, vaan kyse on länsimaisen tutkimuksen mielipiteestä, Honkasalo sanoo.

        Honkasalo aikoo selvitellä, mitä kielilläpuhujien aivoissa tapahtuu. Ovatko kielilläpuhujien aivot erilaiset kuin muiden ihmisten aivot? Kielilläpuhujat keskustelevat innokkaasti netissä. Honkasalon ryhmän tutkimus on osin neurokuvantamista, osin psykiatrista tutkimusta.

        Ihmismieli on aina ollut yhteydessä tuonpuoleiseen: kuolleisiin, esi-isiin tai enkeleihin.

        Marja-Liisa Honkasalo, professori
        Honkasalo iloitsee apurahasta.

        - Eri kulttuureissa ihmismieli on aina ollut jollakin tavoin yhteydessä tuonpuoleiseen: kuolleisiin, esi-isiin tai enkeleihin. Mielen tutkimus on aiemmin leikannut tämän osa-alueen pois ja tulokset ihmismielestä ovat olleet vinoja, Honkasalo toteaa.

        Nykypäivän Suomesta ja Länsi-Afrikasta keskiajan Islantiin ulottuvalla tutkimusajanjaksolla selvitetään, millaisia rooleja tuonpuoleiselle on annettu. Yksilöhavaintojen lisäksi tutkitaan, missä yhteisöllisesti kulkee tämän- ja tuonpuoleisen välinen raja.

        Tajuttomuus, unet, meditaatio ja hypnoosi
        Kaksi muuta apurahaa, yhteensä 1,28 miljoonaa euroa, myönnettiin professori Antti Revonsuolle ja professori Harry Scheininille.

        - Hankkeissa tutkitaan nukutuksen aiheuttamaa tajuttomuutta, normaalia unta, unennäköä, hypnoosia ja meditaatiota, professori Revonsuo kertoo.

        Hankkeissa tutkitaan nukutuksen aiheuttamaa tajuttomuutta, hypnoosia ja meditaatiota.

        Antti Revonsuo, professori
        Tietoisuuden mekanismeja tutkitaan muun muassa nukuttamalla terveitä koehenkilöitä ja aivokuvantamalla tajunnan häviämistä ja palaamista.

        - Haluamme erottaa aikaisempia tutkimuksia paremmin, mitä kyvyttömyys reagoida ulkoisiin tapahtumiin merkitsee. Aiomme myös verrata nukutuksen aikaista tajunnanmenetystä normaaliin fysiologiseen uneen, profesori Scheinin kertoo.

        Revonsuo ja Scheinin ovat työskennelleet yhdessä aiemmin. Tuloksena on ollut muun muassa viime keväänä paljon julkisuutta saanut anestesiatutkimus heräämiseen liittyvästä primitiivisestä tajunnasta.

        Suomi nousee kansainväliseen kärkeen
        Yksittäiset oppiaineet ovat tutkineet vuosikymmeniä muun muassa enkeleitä, kuolleiden läsnäoloa ja erilaisia rajatilakokemuksia. Suomen Akatemian Ihmisen mieli – Human mind – tutkimusohjelman tavoitteena on tuottaa perustutkimusta ihmisen mielestä ja sen hermostollisista vaikutuksista.

        2,2 miljoonaa Human mind -tutkimusohjelmalle ja kansainväliseen kärkeen.

        Suomen Akatemia
        Akatemian poikkeuksellisen suuren tutkimushankkeen tavoitteena on saada eri tieteen- ja taiteenalat tutkimaan yhdessä ihmisen mieltä. Suomalainen mielen tutkimus tietyn oppialan näkökulmasta on korkeatasoista. Akatemian arvion mukaan Suomella on monitieteelliset ja erinomaiset mahdollisuudet nousta tutkimuksen kansainväliseen kärkeen. Suomen Akatemia myönsi tutkimusohjelman kautta apurahoja yhteensä kymmenen miljoonaa euroa.


      • kui2

        Totta. Ihmisillä on kaikenlaisia kokemuksia- niitä kummia, Voihan ne toki kaikki kiistää aivotoimilla tai jollain muulla. Mutta kuitenkin niitä on ihan tavallisilla matti meikäläisillä.


      • PaavalinKovaElämä kirjoitti:

        Tähdet ja Avaruus -lehti julkaisi taannoin artikkelin jossa sanottiin että kyseessä oli Tseljabinskin kaltainen tulipallo. Tulipallon räjähtäminen taivaalla aiheutti voimakkaan paaineaallon, joka lennätti Paavalin maahan ja löi tajut kankaalle. Tajuttomana Paavali koki "ruumiista irtaantumisen" ja "taivasmatkan", mutta uskon että itse kohtaaminen Jeesuksen kanssa on vasta myöhemmin päälle liimattu tulkinta tapahtuneelle. Mahdollisesti Ananias tai joku muu Paavalin vainoamista Jeesuksen seuraajista on saattanut vakuuttaa Paavalille että kyseessä olisi "Jeesuksen antama merkki" ja että siksi Saulin tulisi "kääntyä ja ottaa kaste". Ja tietysti, kun uskonnollinen harras ensimmäisen vuososadan antiikinmaailmassa elänyt juutalinen oli, Paavali uskoi "taikauskoisuuttaan".

        Tuo on varmaan uskottavin käsitys mitä Paavalista on. Paavali oli vain nerokas kirjoittaja ja ilmeisesti myös puhuja että hänestä tuli kristinuskolle samanlainen kuin Muhammed muhamettilaisille.


      • sage8 kirjoitti:

        Tuo on varmaan uskottavin käsitys mitä Paavalista on. Paavali oli vain nerokas kirjoittaja ja ilmeisesti myös puhuja että hänestä tuli kristinuskolle samanlainen kuin Muhammed muhamettilaisille.

        Onko muuten käynyt selville, että oliko Paavali kovinkaan suosittu ja oliko laaja piiri?

        Hän kun mainitsee, että "kaikki aasialaiset ovat kääntyneet minusta pois".


      • torre12 kirjoitti:

        Onko muuten käynyt selville, että oliko Paavali kovinkaan suosittu ja oliko laaja piiri?

        Hän kun mainitsee, että "kaikki aasialaiset ovat kääntyneet minusta pois".

        Paavalin aikaisesta "toveripiiristä" en tiedä, luulen kuitenkin, että hän oli vihattu ainakin niiden kristittyjen sukulaisten piireissä jotka Paavali oli toimittanut pois päiviltä vainotessaan kristityttyjä.


    • näin

      Damaskoksen tiellä tapahtunut kohtaus vaikuttaa epilepsialta. UT:ssa siitäkin on erilaisia kertomuksia jotka sulkevat toisensa pois. Tapahtumaan liittyi myös psyykkinen sokeutuminen millaisen myös Adolf Hitlerin tiedetään kokeneen 1. maailmansodassa. Hänkin parani sokeudesta myöhemmin.

    • Kirjakääröt

      Gal.6:11 Biblia (1776) Katsokaat, kuinka suuren lähetyskirjan, minä olen teille omalla kädelläni kirjoittanut!

    • kaihiko

      Monet ovat tulkinneet tämän vaivan mikä Paavalilla oli, tarkoittaneen sitä että hänellä oli varsin huono näkö.
      Hän oli oppinut mies joka olisi kyennyt kirjoittamaan kirjeensä itse, mutta hänen oli pakko pyytää toisia kirjuriksi. Kenties tämä oli muutoinkin hankaluutena kun ei nähnyt tarkasti.

      Paavali sanoi että galatalaiset olisivat halunneet repiä silmät päästänsä ja antaa Paavalille.

      Jonkun kirjeen loppuun hän kirjoitti itse: "Katsokaa miten suurin kirjaimin minä omakätisesti kirjoitan...."

      • Paavalin olisi tarvinnut elää vain 1300 vuotta myöhemmin niin hän olisi voinut hankkia silmälasit. Paskaa tuuria. 🙁


      • näin

        Silmäsairaudet olivat silloin aika yleisiä, mutta "Saatanan enkelin rusikoiminen" tuntuu aika vahvalta ilmaisulta silmäsairaudesta mielestäni


      • kaihiko

        Kenties kyseessä oli viherkaihi, joka voi antaa jatkuvan silmäkivun ilman hoitoa.


      • PaavalinKovaElämä

        1. Tulipallo sokaisi Paavalin
        2. Paavali menetti ja sai näkönsä takaisin
        3. Loppu elämänsä Paavali oli huononäköinen


    • Paavalin kirjeitä rehellisesti ja avarakatseisesti lukiessa on varsin perusteltua sanoa, että hänen "sairautensa", pistimensä kuten taisi sanoa, oli homoseksuaalisuus.

      • Vaikea sanoa. Mutta kovin hän paheksui niitä, joka olivat olleet luonnollisessa yhteydessä ja sitten vaihtoivat luonnottomaan. Se oli hänelle järkyttävää.

        Ehkä tässä on kyse nimenomaan sellaisesta: "Kullekin on hyvä olla naiseen ryhtymättä".


      • Paavalilla oli aivan poikkeuksellisen vähäinen valtavirran seksitunteitten tuntemus. Kyllä se viittaa seksuaaliseen suuntaan, homoseksuaalisuuteen tai aseksuaalisuuteen. Tuskinpa hän olisi pitänyt aseksuaalisuutta vaikeana ongelmana. Mutta arvaushan tämä on, ja arvaukseksi jää. Kun ei kerro, niin ei.


    • TeoLogiaa

      Kirjoitusten mukaan Paavalin lihassa, ei hengessä, oli Saatanan lähettiläs, siis pimeyden henkivallan edustaja.

      "Etten näin suurenmoisten ilmestysten tähden ylpeilisi, minulle on annettu lihaani pistin, Saatanan lähettiläs , runtelemaan minua, etten ylpistyisi." 2. Kor 12:7

      • mitäpä.muutakaan

        Paavali oli henkisesti sairas.


      • Olikohan Paavali se, josta Jesaja ennustaa: kipujen tuttava.


    • Eikiitosjeesus

      Jutuista päätellen pitkälle edennyt kuppa, tuo uskovaisten tauti.

      • gwbf

        Olikohan kuppa yleinen noihin aikoihin? Jotenkin Paavalin seksikielteisyys ja katolisten pappien ja suomalaisten lestasaarnaajien sekaantuminen lapsiin kertoo kyllä jostain, jota ei voi ymmärtää muuten kun että uskon ja henkisten sairausten välillä on joku yhteys.


      • Nikki Eikiitosjeesus

        Ennen uskottiin, että kuppa tuli tutkimusmatkailijoiden mukana Amerikasta Eurooppaan, ja niin tulikin uusi aalto, mutta kyllä kupan jälkiä on jo varhemmissakin vainajissa.


    • palvellasynninlakia

      Paavalin sairaudessa oli kyse siitä, että hän vihasi sitä mitä teki. Hänen mukaan hän ei tehnyt hyvää, vaan teki sitä pahaa, jota ei olisi halunnut. Hän kiittää kristusta siitä, että voi palvelella ruumiillaan Saatanaa mutta mielellä Jumalaa. Joku himo Paavalia siis riivasi.

      Paavali puhuu siitä kirjeessään roomalaisille (luku 7) näin:


      14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
      15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
      16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
      17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
      19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
      20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
      22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
      23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
      24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
      25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

      Synninlain palveleminen on joka tapauksessa saatananpalvontaa.

      • paavalismia

        Minä pidän tätä uskontonormiston merkillisimpänä kohtaa, että voimme kiittää Jumalaa ja Jeesusta Kristusta siitä, että voimme palvella Saatanaa!


      • manipuloinninapuna

        Ja tästä ideastahan Paavali sitten kirjoitti meille uskonnon, jolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa - ainoastaan hänen kuoleman kanssa, ja kolminaisuuden mukaan ristille ei kirottu ainoastaan Jeesusta Kristuksena, vaan myös Jumala ja Pyhä Henki.

        Paavalin kirjeestä galatalaisille, luku kolme.

        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"

        Sitten Paavali julisti itsensä Jumalaksi ja kirjoitti uskonnon, josta hän itse kertoo näin:


        "2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

        1. Kor. 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

        Ja kun on kyse Saatanan palvonnasta, niin silloin käytetään apuna myös kiroamista, ja niinpä Paavali kiroaa sen toisen evankeliumin lukijat - onkohan kyseessä ne Jeesuksen oikeat ja aidot opetukset, jotka määrättiin kirkon toimesta ankaran sanktion uhalla hävitettäväksi?

        Näin Paavali kertoo siitä:

        Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

        Gal. 1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu."

        On sitten eri asia, että toimiko Paavali sairauden sokaisemana tai vilpittömässä mielessä tai jopa vilpillisesti johtaen kansaa tahallaan harhaan Rooman kansalaisena ja juutalaisena sekä pitkälle opiskelleena rabbina.


      • Hullu ukko tuo Paavali. Syyttää itsessään olevaa syntiä pahanteoistaan.

        Ja julistaa tavallaan myös Jeesuksen kirotuksi, koska hän julisti aika lailla eri tavalla asioita.


      • sairasmies

        Niinpä ja pahan tekemisen lisäksi hän vielä kertoo vihaavansa sitä.

        Näin Paavali sanoo: 15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan MITÄ MINÄ VIHAAN, SITÄ MINÄ TEEN.

        Olisipa mielenkiintoista tietää, että mitä vihaamaansa asiaa hän teki, eikä tästä nyt saa sairaudeksi korvasyyhyä tai säärihaavaa tekemälläkään. Kyllä se on mielen puolella, joka pakottaa hänet vihattuun pahan tekemiseen.

        Minä en pysty käsittämään, että miten tällaisesta henkilöstä edes tulee Pyhä. Kuten siis Pyhä Paavali. Pyhyys näyttäytyy kyllä tosi oudossa valossa.


      • Me jokainen teemme asioita , joilla loukkaamme toisia, ohitamme heidät, emme huomaa toisen tarvetta kuuntelijalle, sanomme rumasti. Itse en haluaisi noita asioita tehdä ja kuitenkin teen, en siksi, että minusta on kiva loukata tai ohittaa ihmisiä, vaan siksi, että joskus niin vain tapahtuu syystä tai toisesta ja silti kelpaan Jumalalle ja voin pavella Häntä ja lähimmäisiäni. Siitä Paavali minun ymmärtääkseni tuossa puhuu. Myöskään hän ei tullut uskon myötä täydelliseksi, mutta hän ymmärsi, että siitä huolimatta hän voi ilolla palvella Jumalaa.


      • palvellalihanlakia

        No joo, Paavalin tarinat himoista ja vihoista on nyt ihan toisesta ulottuvuudesta normaaliajatteluun verrattuna, josta sinä kirjoitat.

        Paavali:

        "Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."


      • pahuudenpesä

        Paavalin teksti on sairas ja manipuloiva pahan tekemiseen ulkoistuksineen ja on suorastaan herjausta, kun hän oikeuttaa sen vielä Jeesuksen nimissä, ja tästä syystä koko uskonto on mennyt vinoon kaikesta siitä mitä Jeesus itse opetti. Se lienee ollut tarkoituskin.


    • 3253O5421

      Voidaan vain arvailla, mikä vaiva Paavalilla oli. Hän mainitsi Jeesuksen merkeistä kehossaan. Tarkoittaa ehkä ns. stigmoja. Nykyajan lääketieteessä tiedetään esim. säärihaavoista ja veritulpista. Pistävä kipu saattaa olla veritulpan aiheuttama. Veritulpasta ehkä saattaa johtua sekin, jos johonkin kohtaan tulee verenkierron heikkenemistä ja aukeaa säärihaava - joka kestää vuosia parantua, jos paranee ollenkaan. Kun nainen voiteli Jeesuksen jalkoja ja itki, kyse saattaa olla samantyyppisestä vaivasta. Tätä voidaan vain arvailla.

      • 498715O

        Säärihaavaan tai muuhun jatkuvasti auki pysyvään haavaan voi liittyä kipua, mätänemisen hajua, tunnetta, että tässäkö tämä elämä nyt sitten meni, ja oli - kuin olisi yksi jalka haudassa jo. Verenvuotoa silloin tällöin, vaatteiden ja lakanoiden tahriintumista. Sukkien tarttumista jalkoihin, rupiin kiinni. Vaivalloista peseytymistä, sukkien repimistä jaloista, kipua, hilseilyä, tulehdusta, kutinaa, kirvelyä, kipuja öisin, unettomuutta, jne. jne.


      • otapa.selvää.siitä
        498715O kirjoitti:

        Säärihaavaan tai muuhun jatkuvasti auki pysyvään haavaan voi liittyä kipua, mätänemisen hajua, tunnetta, että tässäkö tämä elämä nyt sitten meni, ja oli - kuin olisi yksi jalka haudassa jo. Verenvuotoa silloin tällöin, vaatteiden ja lakanoiden tahriintumista. Sukkien tarttumista jalkoihin, rupiin kiinni. Vaivalloista peseytymistä, sukkien repimistä jaloista, kipua, hilseilyä, tulehdusta, kutinaa, kirvelyä, kipuja öisin, unettomuutta, jne. jne.

        Noinkin voi olla, mutta kaksisuuntainen mieiialahäiriö ei sekään ole suljettu pois arveluista.


      • 325552O74
        otapa.selvää.siitä kirjoitti:

        Noinkin voi olla, mutta kaksisuuntainen mieiialahäiriö ei sekään ole suljettu pois arveluista.

        Lässyn lässyn, ja haistakaa paska. Raamatun mukaan on erittäin selvää, että Paavalilla oli nimenomaan ruumiillista vaivaa. Ruumiissa tai "lihassa". Mutta te olette itse surkeita kusipäitä, te jotka haluatte kuvitella jotain mielipuolisuutta muille. Teidän oma haaveenne on pahaa ja mielipuolista. Jos Jumala laskee sen rukoukseksi tai kiroukseksi, te joudutte tuomittavaksi siitä.

        Galatalaiskirje:
        6:17 Älköön tästedes kukaan minulle vaivoja tuottako; sillä minä kannan Jeesuksen arvet ruumiissani.

        2.Korinttolaiskirje:
        12:7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.


      • gram

        Kun uskova tuntee uskonsa uhatuksi, hän syyllistyy peloitteluun. Luulotauti on nytkin yleistä, miksei siis Paavalillakin. Mielenterveyden hoitoa ei ollut Paavalin aikana eikä siitä tiedetty niinkuin nyt.


      • omatsanansatodistaa

        Kyllä tuo edellä oleva Paavalin itse kirjoittama puhe henkisestä painesta tehdä pahaa ja sitä mitä vihaa, on kyllä täysin henkinen juttu ja kuulostaa tosi pahalta - voisin ihan samanlaisen puheen kuvitella psykopaattiselta sarjamurhaajalta, joten veikkaan Paavalin omien puheiden perusteella pahemmanlaatuista psykopatiaa.


      • pahanlaatuista

        Tarkoitan tätä Paavalin puhetta Raamatusta:

        "Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti (vrt. ääni, joka käskee), joka minussa asuu."

        Yhtä hyvin sopisi sarjamurhaajan puolusteluksi. Ja olihan Paavali murhaaja - tuomitsi neuvoston jäsenenä niin Jeesuksen ristille kuin kolme vuotta sen jälkeen vielä Stefanoksen, vaikka väitti siinä nähneensä jo näynkin Jeesukselta.


      • 490

        Sairaus ei psykopaattia estä kirjoittamasta nerokkaita ja uskottavia kirjoituksia.


      • mielenkiintoinenraamattu

        Ja sinne edelle näistä Paavalin kohdista, josta kopioit Raamatusta:

        "6:17 Älköön tästedes kukaan minulle vaivoja tuottako; sillä minä kannan Jeesuksen arvet ruumiissani."

        - Paavali kantoi konkreettisesti syystä Jeesuksen kuolemasta ja pahoinpitelystä arpia - olihan hän korkea-arvoisen juutalaisneuvoston jäsen, joka määräsi Jeesuksen kuolemaan. Ja toisaalta kun hän väittää, että Jeesus tuli kiroukseksi hänenkin puolestaan ristillä ja vapautti hänet palvomaan synninlakia, niin en nyt näe, että hän olisi tuota murhaa ryhtynyt katumaankaan. Pidän tuota murhaa selvänä poliittisena pelinä - varsinkin kun juutalaisilla on jo VT:ssä ollut selkeä ennustus, että jos heidän joukkoon ilmestyy ihmeiden tekijä, niin se on poistettava keskuudesta. Ja ihmeidentekijän Jeesuksen juuri kerrottiin olleen.

        Eli tällainen kohta:

        VT 5Moos ja 13 luku:

        1. "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa
        sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
        2. ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
        3. niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.
        4. Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa.
        5. Mutta se profeetta tai unennäkijä surmattakoon, sillä hän on julistanut luopumusta Herrasta, teidän Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptin maasta ja vapahti sinut orjuuden pesästä, ja on tahtonut vietellä sinut siltä tieltä, jota Herra, sinun Jumalasi, käski sinun vaeltaa. Poista paha keskuudestasi."

        Tässähän on kyse Aabrahamin Jumalasta, josta Paavali kertoo galatalaiskirjeessäänkin Abrahamin lapsiin vedoten. Se on samassa kohdassa galatalaiskirjettä, jossa hän puhuu Jeesuksen kiroamisesta Kristuksena puuhun.

        Kyseessä on uhrikukkulapappien Jumala, ja jos vertaamme tätä uhrausta VT:ista UT:iin, niin viimeisenä oleva Paavalin lause kertoo, että kyse on samasta uhrauskultista. Tässä tapauksessa tosin ei eläimellä, vaan ihmisuhrilla. Viimeinen lause on Paavalin sanomaa.

        "- "Herra tunsi uhrisavun tuoksun" (1 Moos. 8)
        - "Kun te uhraatte minulle ruokaani, rasvaa ja verta" (Hes. 44)
        - "tuotte määräaikana kaikki minulle kuuluvat uhrilahjat, minun tuliuhriruokani, tuoksuvat tuliuhrini, jotka ovat minulle mieluisat." (4 Moos. 28)
        - "onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle" (Ef. 5)"

        Ja tuohon ihmeidentekijään liittyy myös toinen ennustus VT:ssä ja se on tällainen:

        Ensimmäinen kuningastenkirja 13 luku:

        2. Ja hän huusi alttaria kohti Herran käskystä ja sanoi: "Alttari, alttari, näin sanoo Herra: Katso, Daavidin suvusta on syntyvä poika, nimeltä Joosia. Hän on teurastava sinun päälläsi uhrikukkulapapit, jotka polttavat uhreja sinun päälläsi, ja sinun päälläsi tullaan polttamaan ihmisten luita."

        Mielenkiintoinen ennustus joka sopii myös holokaustiin, mutta tästä käy selville ainakin se, että Daavidin suvusta syntyvä poika oli uhka uhrikukkulapapeille, koska hän olisi teurastava uhrikukkulapapit, jotka polttavat alttarilla ihmisten luita.


      • eitietenkään
        490 kirjoitti:

        Sairaus ei psykopaattia estä kirjoittamasta nerokkaita ja uskottavia kirjoituksia.

        Ei estäkään ja psykopatiatason poikkeavuuden omaavat ihmisethän ovat olleet kautta aikojen myös erittäin hyviä manipuloimaan. Ja pakko myöntää, että tässä tapauksessa se on ollut kyllä erittäin nerokastakin - se on vallankäyttäjien avulla saatu kansalaisten geeneihin 2000 vuodessa auktoriteettiuskona ilman, että loogikka ja järki sanoisi Paavalin kirjoittaman uskonnon olevan todellisuudessa verenjuonteineen ja ruumiin syönteineen silkkaa saatananpalvontaa.

        Mikä tietysti tulee loogisesti siitä kolminaisuusopissa, kun Paavalin sanoin Jumala kirottiin ristille, ja kun Jumala on kirottu ja tapettu, on Saatana vapaana.


      • turhaa.viisastelua

        Jospa tajuaisit miten tyhmiä' puhut! Pysyisit kaukana Raamatun sivuilta kun et sitä ymmärrä!

        Ihmisten viisaus on hullutus Jumalan edessä!

        Jos lukisit Raamattua nöyrin mielin, tajuaisit kenties mitä siellä sanotaan.


      • jeesusopettaa

        Kumman Jumalan edessä ihmisten viisaus on hullutusta? Näinkö sanoo Paavali? Silloin kyseessä on Abrahamin Jumala, jota palvotaan uhrimenoin, eikä Jeesuksen tarkoittaman Isä Jumalan.

        Edellä olevat kohdat ovat suoraan Raamatusta - osa Paavalin sanomaa ja VT:n profeetioita.

        Jeesuksen Isä Jumalaa ei palvota uhrimenoin, eikä palvota ollenkaan, vaan tehdään niitä Hänen haluamia tekoja, joten Paavali-oppi ei toimi tässä ollenkaan, jossa ruumiilla palvotaan synnin lakia ja mielellä Jumalaa, kuten Paavali kertoo.

        Jeesus sanoo näin:

        Matt.7:

        19. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
        20. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka TEKEE MINUN TAIVAALLISEN ISÄNI TAHDON.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta
        ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • neropaatti
        490 kirjoitti:

        Sairaus ei psykopaattia estä kirjoittamasta nerokkaita ja uskottavia kirjoituksia.

        Sinäpä sen sanoit, arvon neropaatti.


      • pahasatu

        Täsmennän nyt vielä mukaillen Paavalin oppia, että en minä ainakaan koe, että minut olisi myyty synnin alaisuuteen, niin että minulle olisi jokin tarve, himo, halu tai pakko tehdä pahoja tekoja, joita en tunne omikseni, ja toteuttaisin sitä mitä en tahdo, ja tekisin pahoja tekoja, joita vihaan - kuten Paavali selittää. Ja syy olisi jonkun muun kuin minun.Kyllä minä olen itse ihan valmis ottamaan vastuun omista teoistani. No ei ihmisen sisälle yhtä aikaa mahdu sekä Saatana että Jumala, mutta ei mahdu kyllä Paavalinkaan - Saatana voittaa Jumalan, ja siitä hän kiittää Jeesusta?!

        Paavali sanoo:

        "22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on."

        Vaikeaa on. Merkillinen paha maailma.


      • 325552O74 kirjoitti:

        Lässyn lässyn, ja haistakaa paska. Raamatun mukaan on erittäin selvää, että Paavalilla oli nimenomaan ruumiillista vaivaa. Ruumiissa tai "lihassa". Mutta te olette itse surkeita kusipäitä, te jotka haluatte kuvitella jotain mielipuolisuutta muille. Teidän oma haaveenne on pahaa ja mielipuolista. Jos Jumala laskee sen rukoukseksi tai kiroukseksi, te joudutte tuomittavaksi siitä.

        Galatalaiskirje:
        6:17 Älköön tästedes kukaan minulle vaivoja tuottako; sillä minä kannan Jeesuksen arvet ruumiissani.

        2.Korinttolaiskirje:
        12:7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.

        Olihan myös henkisiä ongelmia: teki sitä pahaa mitä ei olisi halunnut tehdä.


      • omatsanansatodistaa kirjoitti:

        Kyllä tuo edellä oleva Paavalin itse kirjoittama puhe henkisestä painesta tehdä pahaa ja sitä mitä vihaa, on kyllä täysin henkinen juttu ja kuulostaa tosi pahalta - voisin ihan samanlaisen puheen kuvitella psykopaattiselta sarjamurhaajalta, joten veikkaan Paavalin omien puheiden perusteella pahemmanlaatuista psykopatiaa.

        Psykopaattinen sarjamurhaaja ei tunne tekevänsä sitä mitä vihaa. Hän ei tunne syyllisyyttä eikä katumusta.


      • motivaatioristiriita

        Mistä sinä tiedät mitä psykopaattinen sarjamurhaaja tuntee?


      • jossainvikaa

        Entä uskonnollisissa piireissä tuo jättimäinen lasten hyväksikäyttö? Eivätkö tunne edes syyllisyyttä tai katumusta siitä mitä tekevät? Eivätkö edes vihaa sitä mitä tekevät?


      • tehkääparannus

        Mutta joka tapauksessa - tuntee katumusta tai ei tunne katumusta - tekee tai ei tee mitä vihaa - ihminen tunnetaan tekonsa hedelmistä ja vain teoilla on merkitystä, eikä Jeesuksen sanojen mukaan ihminen voi ulkoistamaan niitä kenenkään muun syyksi kuin itsensä.


    • Peeniksenmurhe

      Sukupuolitauteja. ??

      • Apostooli.itte

        Kyrvänsyylä?


    • Eksegetiikan.tri

      Oisko ollunna lorvikatarri?

    • Reuma ja nivelrikko.

    • Esim. Trumpin mahdollisesta persoonallisuushäiriöstä on pikkuisen enemmän dokumenttia, kuin Paavalin vaivoista. Todisteet Paavalin mahdollisesta sairaudesta rajoittuvat ymmärtääkseni kohtalaisen vanhaan ja useamman kerran käännettyyn eli tulkittuun ja siten muuttuneeseen tekstiin.

      • rakkauden.ylistys

        Paavali myöntää että hänen tietonsa on vajavaista ja sellaisena se on ymmärrettävä. Näin on myös meidän muiden myönnettävä. Jokin sairaus hänellä oli ja sitä voidaan miettiä mutta varmuutta ei ole mikä se oli ja siihen on tyydyttävä. Jumala ei häntä parantanut eikä sen aikainen hoito. Toisaalta Paavalilla on kaunista tekstiä. Esimerkiksi seuraava mikä on varmasti kaikille tuttu.

        1. Kor. 13

        Suurin on rakkaus
        1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.
        2 Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. [1. Kor. 12:8,9 | Matt. 17:20]
        3 Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi.
        4 Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, [1. Piet. 4:8]
        5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, [Room. 13:10; 1. Kor. 10:24,33; Fil. 2:4]
        6 ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. [2. Joh. 1:4; 2. Joh. 1:3.Joh. 4]
        7 Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. [Sananl. 10:12]
        8 Rakkaus ei koskaan katoa. Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.
        9 Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, [1. Kor. 8:2]
        10 mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa. [Ef. 4:13]
        11 Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen.
        12 Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee. [1. Kor. 8:3; 2. Kor. 3:18; 1. Joh. 3:2]
        13 Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus. [1. Tess. 5:8]


      • rakkauden.ylistys kirjoitti:

        Paavali myöntää että hänen tietonsa on vajavaista ja sellaisena se on ymmärrettävä. Näin on myös meidän muiden myönnettävä. Jokin sairaus hänellä oli ja sitä voidaan miettiä mutta varmuutta ei ole mikä se oli ja siihen on tyydyttävä. Jumala ei häntä parantanut eikä sen aikainen hoito. Toisaalta Paavalilla on kaunista tekstiä. Esimerkiksi seuraava mikä on varmasti kaikille tuttu.

        1. Kor. 13

        Suurin on rakkaus
        1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.
        2 Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. [1. Kor. 12:8,9 | Matt. 17:20]
        3 Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi.
        4 Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, [1. Piet. 4:8]
        5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, [Room. 13:10; 1. Kor. 10:24,33; Fil. 2:4]
        6 ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. [2. Joh. 1:4; 2. Joh. 1:3.Joh. 4]
        7 Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. [Sananl. 10:12]
        8 Rakkaus ei koskaan katoa. Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.
        9 Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, [1. Kor. 8:2]
        10 mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa. [Ef. 4:13]
        11 Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen.
        12 Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee. [1. Kor. 8:3; 2. Kor. 3:18; 1. Joh. 3:2]
        13 Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus. [1. Tess. 5:8]

        Paavalillahan itsellä ei ollut rakkautta, ei edes puolisoa. Hän vain maalailee kaunista kuvaa.

        Paavali oli kiivailija, joka lähti välillä omille teilleen jättäen porukan. Ja raivon vallassa kirjoitettuja kirjeitä. Ja luullen "ajan olevan jo vähissä". Melkoinen sekopää tarkemmin ajateltuna.


    • Paavali.heh.heh

      Paavali on keksitty hengilö. Satuolento.

      • on.todistettu

        Paavali oli oikea ihminen mutta huijari hän oli.


      • on.todistettu kirjoitti:

        Paavali oli oikea ihminen mutta huijari hän oli.

        Antoi ihmisten luulla, että nyt on aika jo loppumassa.

        Samaa mitä nämä täällä toitottavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4454
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      243
      2439
    3. 133
      1667
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1361
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      188
      1173
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1086
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1074
    8. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1020
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1010
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      1005
    Aihe