Uusilla täyssähköautoilla alkaa pääsemään "tankillisella" noin 400km, niin ei varmaan mene enään montaa vuotta kun ylempi keskiluokka ostaakin kakkos autokseen täyssähköauton eli alkavat selvästi yleistymään. Uskon vahvasti että aikaisemmin "liian lyhyt" toimintamatka on ollut suurin este täyssähköautojen yleistymiseen. Olen miettinyt että mihin pörssifirmoihin minun kannattaisi sijoittaa jos uskon että 2020 vuoden jälkeen alkaa tietyt firmat hiljakseen kukoistamaan sähköautojen ansiosta? Eli mitkä firmat tulevat olemaan sähköautobuumin voittajia kenties vuonna 2025? Ja millä PERUSTEELLA?
Kun sähköautoja aletaan massoittain valmistamaan, niin minkä osien kysyntä kasvaa reilusti? Mitkä firmat niitä toimittavat autotehtaille? Saavatko paikalliset sähköasennusyhtiöt enemmän töitä kun sähköautojen latureita asennetaan enemmän (oma)kotitaloihin ja taloyhtiöiden parkkiksille? Ketkä työn tuottajat (asennustyöt) voittavat jos eivät osia toimita?
Jos uskonkin että kuitenkin ladattavat hybridit ovat voittajia vuonna 2025 ja täyssähköautot vuonna 2030, niin mihin minun silloin kannattaisi sijoittaa?
Sijoittaminen "sähköautobuumiin"
22
425
Vastaukset
- Kkkfkfkfkfkfk
Mene kyselemään sijoituspalstalta.
Huomioi, että yleisönkin näkemyksen mukaan sähköautot tulevat yleistymään, mikä näkyy mm. Teslan kurssista. Ei siis riitä, että olet oikeassa, vaan sinun pitää olla markkinoita oikeammassa päästäksesi nauttimaan kurssinoususta. Kysymys ei siis ole, että tulevatko sähköautot voittamaan, vaan tulevatko ne voittamaan nopeammin kuin markkinat odottavat?
Kakkosautoksihan kyllä joku 100km sädekin riittää mainiosti. Mutta kakkosauto taas ei mielellään saisi maksaa enempää kuin polttomoottorillinen iso ykkösauto.
Mutta perheessä, jossa molemmat vanhemmat käyvät omalla autolla töissä, voisi ajatella, että toiselle ostettaisiin sähköauto, eikä se kokonaiskustannuksiltaan välttämättä olisi kalliimpi kuin polttomoottoriauto. Pidempiä siivuja varten olisi sitten se toisen vanhemman polttomoottoriauto. Ongelmia tulisi eteen vain silloin harvoin, kun molempien pitäisi samanaikaisesti päästä eri suuntiin kauas. - SijoitaSähkiksiin
Sijoittajat eivät välttämättä ole perillä mitä kaikkea todellisuudessa liittyy itse sähköautoiluun, joten ajattelin ensin aloittaa täältä kyselyn ja sitten vasta sijoittajilta "markkinoiden näkökulmasta" mihin he itse uskovat. Sen huomaa siitä että täälläkin palstalla on paljon erilaisia virheellisiä uskomuksia sähköautoilusta vs oikeasta elämästä kun lukee eri viestiketjuja läpi.
Veikkaan että moni muukin aktiivinen sähköautoilija on miettinyt samaa että uusi sijoittamisen osa-alue on tulossa ja pähkäillyt eri vaihtoehtoja. Aluksi sähköautoja ostavat niiden innokkaat "fanit" hinnasta/tekniikasta niin välittämättä ja kun hinta/tekniikka on saatu riittävän hyväksi niin "fanien oppeja" seuraa sitten tavalliset pulliaiset, jolloin alkaa myös firmatkin menestymään myyntinsä kautta hiljakseen. - oiuuodsf
"mitkä firmat tulevat olemaan sähköautobuumin voittajia kenties vuonna 2025" -tarkoitat varmaan suomalaisia pörssifirmoja? No esim. vakuutusfirmat, jotka omistavat latauslaitteiden asennus- ja huoltofirmoja ja jotka vakuutuksessaan vaativat, että latauslaitteen tulee olla kyseisen eli valtuutetun asennus- ja huoltofirman asentama/huoltama. Eihän siinä voi kuin voittaa.
"Jos uskonkin että kuitenkin ladattavat hybridit ovat voittajia vuonna 2025"
Ladattavat hybridit ovat välivaihe. Tänä ja ensi vuonna ladattavia hybridejä myytiin/myydään Suomessa enemmän kuin sähköautoja, mutta tilanne muuttuu muutaman vuoden sisällä. Toki ladattaville hybrideille on sen jälkeenkin käyttöä, niille on oma käyttötarpeensa ja -alueensa, mutta moneen tarpeeseen, johon ladattavia hybridejä on hankittu, soveltuu sähköauto erittäin hyvin ellei paremmin. Esim. perheen kakkosautona, jolla käydään työmatkat, sähköautot soveltuvat oikein hyvin. Lapinmatkat ja mummolareissut tehdään sitten sillä polttiksella. - Toyotallavaan
Sähköauton pullonkaula on akku.
Auton perustekniikka halpenee koko ajan. Auto laitetaan läjään koko ajan pienemmällä kustannuksella. Autoiluun liittyvät yleiskustannukset sitävastoin jatkavat kasvuaan.
Itse veikkaan lähitulevaisuuden parhaaksi sijoitukseksi 10 vuoden katsannolla akkuvalmistusta. Akku on sähköauton kallein komponentti. Akkuja pitää tehdä vieläpä paljon nykyistä enemmän, että saadaan autot sähköistettyä.- qtnqeöpaul
Ja akkuja tullaan käyttämään myös kaikkialla muuallakin (kuin autoissa), mm. sähkön välivarastoinnissa.
Akkutekniikan kehittämiseen kannattaa investoida, kunhan osaa investoida siihen yritykseen, joka siinä onnistuu. Kaikenlaista on liikkeellä.
- päivän_ismi
Olenkin miettinyt voiko jollain olla sähköauto ainoana autona, ei näköjään voi, kun ajaa yli 10 kilometriä -25 asteen pakkasessa ilman sisälämmitystä voi ymmärtää syynkin, rikkaiden lelu.
- afds4
Kannattaa sijoittaa firmaan, joka jostain syystä pystyy hankkimaan enemmän akkuja kuin muut.
Kaikki kiteytyy tällä hetkellä akkuihin. Akuista on jo nyt pula, vaikka sähköautoja on autojen kokonaismäärään suhteutettuna minimaalinen määrä.
Kaivosteollisuus kasvaa hitaasti ja akkujen raaka-aineista tulee olemaan krooninen pula vuosikymmenet, jos sähköautot yleistyvät. - vuosia.kuluu
Tankillisen eli 400km lataaminen maksaa tällä hetkellä maksullisilla latauspaikoilla (22 kW) noin 20 euroa eli hintaa sähkölle tulee sellaiset 5 euroa/100km. Kyseessä on vielä pienehkö sähköauto, että päästään noihin lukemiin. Tankkaaminen kestää yli 4 tuntia plus mahdollinen latauspaikan odottelu. Ei kyllä oikein houkuttele pitkiä matkoja ajavaa hankkimaan hankalasti tankattavaa autoa. Samankokoisella dieselillä pääsee alle 7 eurolla 100 km.
- Sähköautoilija
Tarkennatko hiukan mistä sait nuo hinnat ja latausajat, mihin autoon viittasit?
Tuntuu kovin keksityltä jutulta. - tuntuu.vai.ei
Sähköautoilija kirjoitti:
Tarkennatko hiukan mistä sait nuo hinnat ja latausajat, mihin autoon viittasit?
Tuntuu kovin keksityltä jutulta.Esimerkiksi Nissan Leaf kuluttaa noin 22 kWh/100 km (Tekniikan Maailma 13/2018)
Pienen akun vuoksi sillä ei tosin pääse edes 200 km yhdellä latauksella. Oletetaan nyt kuitenkin että samankokoinen auto samalla kulutuksella pääsisi 400 km eli sähköä kuluisi noin 88 kWh. Keskinopealla 22kW laturilla lataus kestäisi siis noin 4 tuntia, kun ei oteta häviöitä lukuun. Maksullisilla 22kW latauspaikoilla sähkö maksaa yleisesti 15 c/kWh ja latausajasta joutuu maksamaan lisäksi 2 €/h. Kokonaissumma olisi siis 21,2 € eli 5,3 €/100 km.
https://www.helen.fi/sahko/taloyhtiot/sahkoautojen-lataus/latauspisteiden-hinnat/ - sähköautoilija
tuntuu.vai.ei kirjoitti:
Esimerkiksi Nissan Leaf kuluttaa noin 22 kWh/100 km (Tekniikan Maailma 13/2018)
Pienen akun vuoksi sillä ei tosin pääse edes 200 km yhdellä latauksella. Oletetaan nyt kuitenkin että samankokoinen auto samalla kulutuksella pääsisi 400 km eli sähköä kuluisi noin 88 kWh. Keskinopealla 22kW laturilla lataus kestäisi siis noin 4 tuntia, kun ei oteta häviöitä lukuun. Maksullisilla 22kW latauspaikoilla sähkö maksaa yleisesti 15 c/kWh ja latausajasta joutuu maksamaan lisäksi 2 €/h. Kokonaissumma olisi siis 21,2 € eli 5,3 €/100 km.
https://www.helen.fi/sahko/taloyhtiot/sahkoautojen-lataus/latauspisteiden-hinnat/Ensiksikin Nissan leaf ei tue 22 kW. n AC latausta vaan ottaa tuosta latausasemasta ainoastaan 7,3 kW. Täten hinta ja latausaika noista latureista ladaten olisi huomattavasti suurempi joten olisit oikeilla tiedoilla saanut jutustasi paljon mehukkaamman.
Kukaan sähköautoilija ei lataa noista latureista akkuaan "tyhjästä"täyteen asti vaan nuo ovat ns. asiointilatureita joita käytetään kun pysäköi autonsa asioinnin ajaksi. Noilla parkkipaikoilla yleensä on myös polttiksille tuo aikamaksu.
Tiedät varmaan että tuollaisia latureita on myös täysin ilmaisia monessa kauppakeskuksessa.
Sähköautot yleisesti ladataan 90% kotona, tällöin sähkön hinta on sähkösopimuksesi mukainen. Pitkillä matkoilla ladataan pikalatureilla joista saadaan 50-120kW autosta riippuen.
En ole kyseistä TM.ää lukenut mutta ihmetyttää tuo 22kWh/100km lukema leafille. Onko tuo ehkä moottoritie 120km/h lukema? Käsitykseni on normaalissa matka-ajossa luokkaa 15kWh/100km.
Negatiivinen ääripäiden hakeminen näissä sähköautokeskusteluissa on jostain syystä suosittua, pelottaako vai ärsyttääkö sähköautot jotenkin vai mistä tämmöinen johtuu? - lue.miten.haluat
sähköautoilija kirjoitti:
Ensiksikin Nissan leaf ei tue 22 kW. n AC latausta vaan ottaa tuosta latausasemasta ainoastaan 7,3 kW. Täten hinta ja latausaika noista latureista ladaten olisi huomattavasti suurempi joten olisit oikeilla tiedoilla saanut jutustasi paljon mehukkaamman.
Kukaan sähköautoilija ei lataa noista latureista akkuaan "tyhjästä"täyteen asti vaan nuo ovat ns. asiointilatureita joita käytetään kun pysäköi autonsa asioinnin ajaksi. Noilla parkkipaikoilla yleensä on myös polttiksille tuo aikamaksu.
Tiedät varmaan että tuollaisia latureita on myös täysin ilmaisia monessa kauppakeskuksessa.
Sähköautot yleisesti ladataan 90% kotona, tällöin sähkön hinta on sähkösopimuksesi mukainen. Pitkillä matkoilla ladataan pikalatureilla joista saadaan 50-120kW autosta riippuen.
En ole kyseistä TM.ää lukenut mutta ihmetyttää tuo 22kWh/100km lukema leafille. Onko tuo ehkä moottoritie 120km/h lukema? Käsitykseni on normaalissa matka-ajossa luokkaa 15kWh/100km.
Negatiivinen ääripäiden hakeminen näissä sähköautokeskusteluissa on jostain syystä suosittua, pelottaako vai ärsyttääkö sähköautot jotenkin vai mistä tämmöinen johtuu?Leaf oli vain esimerkkinä sähkön kulutuksesta ei mistään auton laturin tehosta tai akun kapasiteetista. Sähkön hinta €/100 km ei riipu ladataanko akkua 30% vai 90% . Jos autolla pääsee sen 400 km , niin energiaa tarvitaan vähintään 88 kWh. Käyttäjä voi päättää kuinka kauan ja kuinka usein ja missä on aikaa ja mahdollisuus ladata. Se TM:n tarkka lukema oli 23,5 kWh/100km taajamassa ja 22,5 kWh/100km maatieajossa.
- Sähköautoilija
lue.miten.haluat kirjoitti:
Leaf oli vain esimerkkinä sähkön kulutuksesta ei mistään auton laturin tehosta tai akun kapasiteetista. Sähkön hinta €/100 km ei riipu ladataanko akkua 30% vai 90% . Jos autolla pääsee sen 400 km , niin energiaa tarvitaan vähintään 88 kWh. Käyttäjä voi päättää kuinka kauan ja kuinka usein ja missä on aikaa ja mahdollisuus ladata. Se TM:n tarkka lukema oli 23,5 kWh/100km taajamassa ja 22,5 kWh/100km maatieajossa.
No leaf on sitten aika epäonnistunut auto. IsollaTeslallakin pääsee halposti alle tuon. Ionic vie reilusti alle 15kWh.
- samaa.mieltä
Sähköautoilija kirjoitti:
No leaf on sitten aika epäonnistunut auto. IsollaTeslallakin pääsee halposti alle tuon. Ionic vie reilusti alle 15kWh.
Aika uskomattoman korkeilta nuo TM:n mittaamat Leafin lukemat tuntuvat. 15kWh voisi olla lähempänä totuutta.
Veikkaisin että plug-in mallit tulevat viemään ykkösauton paikan. Ajelee kotinurkissa sähköllä ja lomareissuilla ei tarvitse odotella akun latautumista kun heittää vaan löböä tankkiin ja matka jatkuu.
Tilanne muuttunee sitten kun akut kehittyy (nyt on jo väläytelty uusista akku teknologioista) saadaan latausajat max 30min ja saadaan myös huoltiksille 50 latauspistoketta...ei taida tapahtua ihan heti. Siitä sitten miettimään mihin kannattaa sijoittaa -> autoihin vai akkuvalmistajiin tai jos katsoo pidemmälle niin lataustolppien suunnitteluun...vai onko taustalta puskemassa jotain muuta ylläriä, vety auto tulee takavasemmalta ohi???- näin.veikkaan
Mikähän se on useimpien kotinurkissa ja lomareissuilla ajelujen suhde? 90-10% vai 95-5 %?
Sähköautojen 400 km toimintamatka riittänee useimmille ja loput ajelee polttomoottoriautoilla, niin kauan kuin niillä saa. Vety ja kaasu mahdollisia vaihtoehtoja. - 1.___-Markkinat
Suomessa on edelleen se yksi vetyauto. Biokaasuprosessisuunnittelija teki virheen. Jyväskylässä tehtiin suuri suunnitteluvirhe.
Sähköautot ohitti kaasuautot.
- 1.__-Markkinat
LG:n osake. Panasonic..Murata, Nidec...
Kiinan taloudessa on ilmaa ja Euroopan ongelma on Italia.
Seuraavassa syklissä ehkä. Nyt mennään alas. Olen skeptinen suomalaisten startuppien mahdollisuuksiin. - ratkaisua.vailla
Onko sähköauto sittenkään järkevä ratkaisu päästöjen vähentämisessä? Odottaako lopulta valtava akkuromuongelma?
https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/10/electric-cars-big-battery-waste-problem-lithium-recycling - 1.___-Markkinat
Akut ei ole ongelma. Ilmastomuutos on todellinen ongelma ja se on ratkaistava.
- tyhmäkin.tietää
Ei hoidu sillä, että rikkaissa maissa muutama ostaa pienpäästöisen autonsa tilalle sähköauton, kun saa hyvän veroalen.
- Markkinat
Tesla nousee !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta
Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee3771441- 1041253
Miksi koulut pakottavat
Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja1141187Miksi jollain jää "talvi päälle"
Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli1581072- 40940
- 63886
Se katse silloin
Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt32796Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024
Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit0790Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!
Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s85767Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?
8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni166662