Hyvä VHF antenni

antenni_urvelo

Antenni hinnoissa näyttää olevan melkoista hajontaa osaako arvon raati suositella jotain?

Huonoa ei haluaisi ostaa ja kallista en turhaan jos ei ole merkitystä. VHF laittena ICOM - IC-M330GE perus 25W VHF. Onko jotain mitä pitää ottaa huomioon? Antenni tulee taka kaiteeseen antenni alapää noin 2.5m korkeuteen. Antenni pituus voisi olla noin metri?

Tässä erään antennin speksit mistä en ymmärrä mitään, sopiiko kaveriksi tuon ICOM laitteen kanssa?

Taajuusalue 156/162 MHz
• Herkkyys 3 dB
• Impedanssi 50 ohm
• Pystypolarisaatio
• SWR ≤1,3 taajuudella 156,8 MHz
• Maksimi syöttöteho 100
• DC-maadoitus
• Antennin pituus 900 mm
• Paino 180 g
• Kytkentä PL259 liittimellä

19

3019

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haloohalookuuluuko

Jos vähääkään osaat lukea, niin tee itse antenni. Ohjeita löytyy vaikka kuinka ja joltain radioamatööriltä saat jopa ilmaiseksi hyvän pelin. Antennin ulkonäöllä ei ole mitään tekemistä sen toimivuuden kanssa.

Kaikki mitä maksat yli 20 euron on hukkaanheitettyä rahaa vaikka laskisit itsellesi tekijänpalkkaakin.

• Kuulolaite

Kyllä hienolla ja kiiltävällä valkoisella 399,00 euron antennilla ainakin kuuluu yöllä paremmin.

• Radioruipelo

En ihan äkkiseltään keksi, kuinka voisin säästää jos teen meri-VHF antennin purjeveneeseen itse. Itse tehtynä (työ tarvikkeet) siitä tulee kyllä niin kallis, että milummin maksan siitä vaikka 50 euroa. Jos kyseessä olisi joku tukiaseman antennin, niin ehkä vielä ostaisin ajatuksen tehdä iste ja säästää.

Tässä speksit täyttävä antenni 35 euroa. Spekseinä pituus ja kiinnitystapa. SWR (seisovan aallon suhde)voisi toki olla vähän parempi.

Meri VHF antenni teräs
        https://radiopuhelintukku.fi/antennit/meri-vhf-antenni/

Kun laittaa vähän enempi euroja tiskiin, niin saa vähän paremman antennin:

http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=antennit_vhfantennit_vhfantennitmeri&sivu=antenni.p6001&tuote=Y

PACIFIC P-6001 MARINE KAIDE / MASTO

Meri VHF-antenni

156 - 162 MHz
        Tehonkesto 100 W
        SWR 1,1 - 1,5
        Vahvistus 3 dBi
        Pit. n. 1m

• 3xpallinympäri
        Radioruipelo kirjoitti:

En ihan äkkiseltään keksi, kuinka voisin säästää jos teen meri-VHF antennin purjeveneeseen itse. Itse tehtynä (työ tarvikkeet) siitä tulee kyllä niin kallis, että milummin maksan siitä vaikka 50 euroa. Jos kyseessä olisi joku tukiaseman antennin, niin ehkä vielä ostaisin ajatuksen tehdä iste ja säästää.

Tässä speksit täyttävä antenni 35 euroa. Spekseinä pituus ja kiinnitystapa. SWR (seisovan aallon suhde)voisi toki olla vähän parempi.

Meri VHF antenni teräs
        https://radiopuhelintukku.fi/antennit/meri-vhf-antenni/

Kun laittaa vähän enempi euroja tiskiin, niin saa vähän paremman antennin:

http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=antennit_vhfantennit_vhfantennitmeri&sivu=antenni.p6001&tuote=Y

PACIFIC P-6001 MARINE KAIDE / MASTO

Meri VHF-antenni

156 - 162 MHz
        Tehonkesto 100 W
        SWR 1,1 - 1,5
        Vahvistus 3 dBi
        Pit. n. 1m

Tietysti jos 600 kanaliaakin löytyy nii onhan se aina parempi kuin pari kolme vaan. (300x2=600) Vaikka joillakin muilla olis kuiteskii isommat swrätkin tarjolla vaikka tuskin samaan hintaan. Mutta varsinkin tuollasesta asian tuntia liikkeestä ostettuna selittää asian selvästkin.

• en.tekisi

Radioteknisiltä ominaisuuksiltaan toimivan antennin tekee helposti itse. Mutta mekaanisilta vaatimuksilta sopivan ja asennettavissa olevan aikaansaaminen on aivan toinen juttu. Vaikka minullakin on hyvät työkalut ja sorviksi käytössä, en toden totta hommaan rupeaisi, jokin arvo minun työtunnillani on vielä näin eläkeläisenäkin.

• Joakim1
        en.tekisi kirjoitti:

Radioteknisiltä ominaisuuksiltaan toimivan antennin tekee helposti itse. Mutta mekaanisilta vaatimuksilta sopivan ja asennettavissa olevan aikaansaaminen on aivan toinen juttu. Vaikka minullakin on hyvät työkalut ja sorviksi käytössä, en toden totta hommaan rupeaisi, jokin arvo minun työtunnillani on vielä näin eläkeläisenäkin.

Tein omaan veneeseen AIS-antennin (vain vastaanotto) itse. Hyvin nopea homma ja luulisin tuon kestävänkin pitkään. Tarvikkeiksi riitti pelkkä RG58-kaapeli ja vajaat kolme metriä sähköjohtoa tai mitä tahansa johtavaa tavaraa. Tuo on asennettu dyneemasta tehtyyn hekin kukonjalkaan, jolloin on siis korkeammalla kuin takakaiteeseen asennettu (riippu tietysti kukonjalasta). Hyvin tuntuu kuuluvan. Tuo on malliltaan Slim Jim, jonka ohjeen löytää vaikkapa täältä: https://www.qsl.net/n1ea/slimjim_du1anv.pdf

Alkuperäisen kysyjän kannattaisi tietysti vakavasti harkita antennin asennusta mastoon, jotta kuuluvuus olisi hyvä.

• GPantenna
        Joakim1 kirjoitti:

Tein omaan veneeseen AIS-antennin (vain vastaanotto) itse. Hyvin nopea homma ja luulisin tuon kestävänkin pitkään. Tarvikkeiksi riitti pelkkä RG58-kaapeli ja vajaat kolme metriä sähköjohtoa tai mitä tahansa johtavaa tavaraa. Tuo on asennettu dyneemasta tehtyyn hekin kukonjalkaan, jolloin on siis korkeammalla kuin takakaiteeseen asennettu (riippu tietysti kukonjalasta). Hyvin tuntuu kuuluvan. Tuo on malliltaan Slim Jim, jonka ohjeen löytää vaikkapa täältä: https://www.qsl.net/n1ea/slimjim_du1anv.pdf

Alkuperäisen kysyjän kannattaisi tietysti vakavasti harkita antennin asennusta mastoon, jotta kuuluvuus olisi hyvä.

AIS vastaanottimen antennin teko onkin helppoa. SWR lukemalla ei ole niin väliä kun ei ole lähetintä ja antennin herkkyyskään (=sovitus sijoitus) ei ole niin kriittinen. DSC:n / hätäradioliikenteen takia panostaisin antenniin sen verran että myös lähetin toimii vastaanottimen lisäski. Mastoon sijoituksesta olen samaa mieltä.

• Joakim1
        GPantenna kirjoitti:

AIS vastaanottimen antennin teko onkin helppoa. SWR lukemalla ei ole niin väliä kun ei ole lähetintä ja antennin herkkyyskään (=sovitus sijoitus) ei ole niin kriittinen. DSC:n / hätäradioliikenteen takia panostaisin antenniin sen verran että myös lähetin toimii vastaanottimen lisäski. Mastoon sijoituksesta olen samaa mieltä.

Kyllä se antenni toimii ihan symmetrisesti molempiin suuntiin eli huonossa vireessä oleva antenni myös vastaanottaa huonosti. Tuota en ole kokeillut lähettämisessä, mutta edellinen AIS-antenni oli samalla myös hätäantenni ja sekin itse tehty. Sitä olen kokeillut lähetyksessä ja toimi odotusten mukaisesti. Ei tietenkään pääantennin veroisesti, kun tuo on sentään 15 m korkeammalla.

Tuo vanha antenni oli pelkästä kaapelista tehty dipoli, jossa oli mitoitusvirhekin. Silti sen SWR oli 3:1, joka on vielä ihan OK. Tuolla 25 W tehosta 20 W päätyy taivaalle.

• Radioruipelo
        Joakim1 kirjoitti:

Kyllä se antenni toimii ihan symmetrisesti molempiin suuntiin eli huonossa vireessä oleva antenni myös vastaanottaa huonosti. Tuota en ole kokeillut lähettämisessä, mutta edellinen AIS-antenni oli samalla myös hätäantenni ja sekin itse tehty. Sitä olen kokeillut lähetyksessä ja toimi odotusten mukaisesti. Ei tietenkään pääantennin veroisesti, kun tuo on sentään 15 m korkeammalla.

Tuo vanha antenni oli pelkästä kaapelista tehty dipoli, jossa oli mitoitusvirhekin. Silti sen SWR oli 3:1, joka on vielä ihan OK. Tuolla 25 W tehosta 20 W päätyy taivaalle.

Juu, mutta kuten olet itsekin aikanaan todennut, ei AIS vastaanottimen tarvitse vastaanottaa lähetyksiä kuin joidenkin kilometrien päästä. Silloin impedanssisovituksilla (kaapeli liitoksineen, antennin sovitus jne), DC kytkennällä, antennin vireydellä (ilmarajapinta ja antennin lähikenttä), antennin polarisaatiolla yms. ei ole oikeastaan kovin paljon merkitystä. Mutta jos halutaan vastaanottaa kaukaa (ja lähettää kauaksi), täytyy nämäkin olla kunnossa. Alkaen joka ikisestä liitoksesta, jossa tulee impedanssimuutoksen takia aina heijastus takaisinpäin. Siksi koko antennijärjestelmän sovitus liittimestä antennin huippuun pitää olla kunnossa.

En kiistä että nämä kaikki saisi helposti tehtyä. Mutta veneasennus (meri-ilmasto) asettaa aika suuria haasteita tee-se-itse miehelle joka koittaa vielä tehdä tuon halvemmalla kuin valmis 50 euron antenni. Esim. kaapelin ja antennin välisessä liitoksessa tulee ottaa huomioon impedanssisovitus ja suojaus kosteudelta. Aika haastavaa, kun ottaa kummankin huomioon. Myös kiinnike pitää tehdä eikä se saa häiritä antennin muita ominaisuuksia.

"SWR oli 3:1,.... Tuolla 25 W tehosta 20 W päätyy taivaalle."

Ja 6,25 W (ei siis 5 W vaan 25% lähetteestä joka oli 25W) päätyy takaisin lähettimeen aiheuttaen sekin omat ongelmansa. Pahimmillaan rikkoo lähettimen pääteasteen, jos sitä ei ole Kiinan poika sitä suojannut. Mutta miksi haluta kuormittaa pääteastetta ja hukata lähetystehosta 25% pelkästään sovitusongelmiin (SWR)? Vähän sama kun jättäisi trimmaamatta purjetta vaikka oikealla asetuksella saisi 25% enemmän vauhtia.....

• Joakim1
        Radioruipelo kirjoitti:

Juu, mutta kuten olet itsekin aikanaan todennut, ei AIS vastaanottimen tarvitse vastaanottaa lähetyksiä kuin joidenkin kilometrien päästä. Silloin impedanssisovituksilla (kaapeli liitoksineen, antennin sovitus jne), DC kytkennällä, antennin vireydellä (ilmarajapinta ja antennin lähikenttä), antennin polarisaatiolla yms. ei ole oikeastaan kovin paljon merkitystä. Mutta jos halutaan vastaanottaa kaukaa (ja lähettää kauaksi), täytyy nämäkin olla kunnossa. Alkaen joka ikisestä liitoksesta, jossa tulee impedanssimuutoksen takia aina heijastus takaisinpäin. Siksi koko antennijärjestelmän sovitus liittimestä antennin huippuun pitää olla kunnossa.

En kiistä että nämä kaikki saisi helposti tehtyä. Mutta veneasennus (meri-ilmasto) asettaa aika suuria haasteita tee-se-itse miehelle joka koittaa vielä tehdä tuon halvemmalla kuin valmis 50 euron antenni. Esim. kaapelin ja antennin välisessä liitoksessa tulee ottaa huomioon impedanssisovitus ja suojaus kosteudelta. Aika haastavaa, kun ottaa kummankin huomioon. Myös kiinnike pitää tehdä eikä se saa häiritä antennin muita ominaisuuksia.

Ja 6,25 W (ei siis 5 W vaan 25% lähetteestä joka oli 25W) päätyy takaisin lähettimeen aiheuttaen sekin omat ongelmansa. Pahimmillaan rikkoo lähettimen pääteasteen, jos sitä ei ole Kiinan poika sitä suojannut. Mutta miksi haluta kuormittaa pääteastetta ja hukata lähetystehosta 25% pelkästään sovitusongelmiin (SWR)? Vähän sama kun jättäisi trimmaamatta purjetta vaikka oikealla asetuksella saisi 25% enemmän vauhtia.....

Eihän sen AISin tarvitse pitkältä kuulua, mutta tuntuu tuo aika pitkältä kuuluvan. Tuo 3:1 oli siis sille pelkästä kaapelista tehdylle hätäantennille, jonka mitoituskin oli pielessä. Nyt se on korjattu ja pitäisi testata mikä sen SWR on. 19 W vs. 25 W ei juuri kantamaa muuta, mutta tietysti on turhaa hukata ne 6 W. Suurempia häviötä tulee usein kaapelistakin, joten ei tuosta SWR:stä kannata ylisuurta numeroa tehdä.

Tuolle Slim Jimille SWR on ollut yleensä erinomainen. Tässä suomalaisyksilössä ei edes mittari värähtänyt: http://www.tronico.fi/OH6NT/pictures/SLIMJIM.pdf

Toivottavasti yksikään veneeseen myytävä VHF ei ole niin surkea, että se hajoaa oli antenni sitten mikä vaan, kaapeli poikki tai oikosulussa. Kaikki nuo tapahtuu helposti veneessä ja kyllä VHF:n pitää ne kestää. En ole kuullut kyllä yhdestäkään tuon takia hajonneesta VHF:stä, mutta varsin monesta kaapeliongelmasta.

• Radioruipelo
        Joakim1 kirjoitti:

Eihän sen AISin tarvitse pitkältä kuulua, mutta tuntuu tuo aika pitkältä kuuluvan. Tuo 3:1 oli siis sille pelkästä kaapelista tehdylle hätäantennille, jonka mitoituskin oli pielessä. Nyt se on korjattu ja pitäisi testata mikä sen SWR on. 19 W vs. 25 W ei juuri kantamaa muuta, mutta tietysti on turhaa hukata ne 6 W. Suurempia häviötä tulee usein kaapelistakin, joten ei tuosta SWR:stä kannata ylisuurta numeroa tehdä.

Tuolle Slim Jimille SWR on ollut yleensä erinomainen. Tässä suomalaisyksilössä ei edes mittari värähtänyt: http://www.tronico.fi/OH6NT/pictures/SLIMJIM.pdf

Toivottavasti yksikään veneeseen myytävä VHF ei ole niin surkea, että se hajoaa oli antenni sitten mikä vaan, kaapeli poikki tai oikosulussa. Kaikki nuo tapahtuu helposti veneessä ja kyllä VHF:n pitää ne kestää. En ole kuullut kyllä yhdestäkään tuon takia hajonneesta VHF:stä, mutta varsin monesta kaapeliongelmasta.

Miten ajattelit hoitaa tuossa Slim Jim antennissa antennin ja kaapelin välisen liitoksen toimivuuden veneily-olosuhteiessä? Miten siis toteutat liitoksen suojauksen ja miten estät kaapelin vettymisen? Pdf:n viimeisen sivun kuva ja alla lainattu teksti kertovat jo kaiken!

"Viritys (jos on tarpeen) tapahtuu siirtämällä
        syöttöpistettä ylös- tai alaspäin lasketusta
        syöttökohdasta. Minulla se meni oikein heti,
        mutta se taisi olla vain tuuria, tai sitten annetut
        mitat pitävät paikkansa. Tinailin vain
        lenkit koksin päihin, ja kiinnitin peltiruuveilla.
        Tietenkin joku sankasysteemikin käy, ja
        voipi olla tarpeenkin, jos joutuu virittelemään…"

Entä antennin kiinnityksen joko peräkaiteeseen (aloittajan speksi) tai mastoon niin, ettei tuuli tms. vie sitä? Vai teetkö antennin 300 ohmin lapamadosta puurimoilla ja nuppineuloilla kiinnittäen?

Kuten aiemmin kirjoitin, tukiasema-antennia voisikin alkaa itse tekemään, mutta veneantennin osalta työmäärä suhteessa valmiin hintaan on järjetö, jos halutaan havalla. Hami-harrastajat erikseen.

• Anonyymi
        Radioruipelo kirjoitti:

"Pahimmillaan rikkoo lähettimen pääteasteen,"
        Siis minkä siellä ? Eikait se koko pääteastetta riko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Pahimmillaan rikkoo lähettimen pääteasteen,"
        Siis minkä siellä ? Eikait se koko pääteastetta riko.

Kyllä tuo on vakava asia.
        Minua varoitti radiomies Malmin kentällä jo 45 vuotta sitten tuosta asiasta.
        Kun vein yhtä maaradiota (kannettava) korjattavaksi. Sanoi, että älä missään tapauksessa paina tangettia, jos antenni on irti - tulee kallis remontti - sanoi hän.
        Drag

• Kallekustaaa

Jos haluat hyvän antennin niin tilaa Metz Manta 6

• Len-Setä

SWR on vähän kakspiippuinen juttu. Jos antenni on laajakaistainen, eli siinä on vähän gainia, SWR Meri-VHF -alueella on pieni. Jos taas antenni on kapeakaistainen ja sen "Dippi", eli toiminta-alue, on hyvä ja tehokas on taas VHF-taajuuksien ylä ja alapäässä korkeammat SWR-lukemat. SWR-lukemat paranevat jos pystyt virittämään antennia mutta se paranee myös laittamalla väliin vaikka 20m RG58:aa. Kun on tarpeeksi kaapelihäviötä niin SWR paranee :D Oikeasti siihen SWR-lukemaan on aika turha tuijottaa ostaessa, mutta asennuksen yhteydessä kannattaa mitata antenni siirtolinjoineen että on kaikki liitokset ja tuuningit kohdallaan.

Viiden kympin takia ei kannata alkaa tekemään antennia. Kiinalaisetkin osaa nykyään tehdä meriolosuhteita 10 vuotta kestäviä vehkeitä.

• Anonyymi

Jos haluat toimivan antennin, mikä tahansa venetarvike- tai elektroniikkaputiikki myy sellaisen, eikä se kyllä paljon mitään maksa.

Jos haluat mahdollisimman pitkän kuuluvuuden avomerellä, saat mastoosi myös erinomaisen salaman kaappaajan......

Ihan vakavasti ottaen, mastonhuippuun asennettuna se VHF kantaa sen minkä kantaa ja jos haluat lähteä oikeasti kauas, valintasi on SSB- tai satelliittilaite.

VHF-natsa mastoon ja varapiiska pikakiinnityksellä takakaiteeseen. Käsi-VHF:n kantavuus on niin huono, että käytännössä kännykkä ajaa rannikolla asiansa paremmin.

• Anonyymi

Halvimmalla pääset kun laitat 90 cm pituisen kupari- tai rautalangan pätkän sopivalla liittimellä radioosi kiinni. Jos radiossa on uhf liitin työnnät langan sen uhf-liittimen keskireikään kiinni. Ja avot pelaa kuin samba ja vasta-asemat kuuluu sadan kilsan säteeltä.

• Anonyymi

VHF ei kanna sataa kilsaa missään olosuhteissa eikä millään antennilla.
        Johtuu yksinkertaisesti käytetyn aallonpituuden vaimenemisesta ilmakehässä.
        "Horisontin taakse" = noin 40km pidemmälle sillä ei yletä kuin poikkeusolosuhteissa.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe