Moniko ajaa vielä Warrella?

neljällä_Warrella

Itselläni oli aikoinaan neljä Wartburg merkkistä autoa, joista kaksi oli Tourist ja kaksi tavallisia sedan henkilöautoja. Viimeisen Wartburg Tourist autoni lahjoitin virolaiselle maanviljelijälle 1990-luvun alussa.
Kuinka monta Warrea mahtaa vielä olla liikenteessä?

36

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ONKS NAITA ENAA. SAATIKKAA TRABANTTIA

      • onmyynnissä

      • Trabantexpress

      • Anonyymi

        Nuo ovat kyllä mainioita vempaimia. Parempaa kun itäauto skoota.


    • Ex-GTI
    • neljällä_Warrella

      Warre oli oikeastaan aika hyvä auto siihen aikaan, vaikka olikin sellainen "tärpättiruisku" ja vappupallo ajettavaksi. Oli vankka runko alla, osa pelleistä oli korvattu lasikuidulla ja osia pystyi vaihtamaan paljon ihan 10mm kiintoavaimella. Remontit oli helppoja tehdä muutenkin itse. Ensiasennurenkaat Pneumantit oli ihan hirveät, mutta kyllä niilläkin ajeli. Halpa autohan Warre oli, matkapuhelin maksoi enempi siihen aikaan 80-luvun alussa, kun minullakin oli uusi Warre. Minulla on NMT-450 Simonsen, se maksoi 18000markkaa ja uusi Warre maksoi vähemmän. https://goo.gl/images/BZvimS

      • Warpunen353

        Joo, oli se aika hauska auto ajella tuo Warpunen, oli vapaakytkin ja muuta hienoutta. Osa hallintalaitteista oli kyllä sijoitettu aika mielivaltaisesti, mutta ajelihan sillä. Takakontti oli aika iso, että sinne sopi hyvin Upon Pesukarhu pyykinpesukone. Nostokorkeus vaan aivan järkyttävä sinne takakonttiin. Istuinpenkeissä ei ollut mitään ryhtiä tai tukea, mutta kangaspenkit, kun siihen aikaan japseissa oli kylmät kernipenkit.
        Warpusia oli monessa rikkaassa perheessä kakkosautona, kun ne oli niin halpoja ostella.

        https://www.youtube.com/watch?v=wGJrpS9iZ14

        https://www.youtube.com/watch?v=69y2Oq05DM0


      • hyvätmuistotWarresta
        Warpunen353 kirjoitti:

        Joo, oli se aika hauska auto ajella tuo Warpunen, oli vapaakytkin ja muuta hienoutta. Osa hallintalaitteista oli kyllä sijoitettu aika mielivaltaisesti, mutta ajelihan sillä. Takakontti oli aika iso, että sinne sopi hyvin Upon Pesukarhu pyykinpesukone. Nostokorkeus vaan aivan järkyttävä sinne takakonttiin. Istuinpenkeissä ei ollut mitään ryhtiä tai tukea, mutta kangaspenkit, kun siihen aikaan japseissa oli kylmät kernipenkit.
        Warpusia oli monessa rikkaassa perheessä kakkosautona, kun ne oli niin halpoja ostella.

        https://www.youtube.com/watch?v=wGJrpS9iZ14

        https://www.youtube.com/watch?v=69y2Oq05DM0

        Kaveri ajoi Warpurilla pitkän aikaa, kun hänelle oli tullut jostain vakuutusyhtiöltä melkoisen paljon seosbensaa. Oli käytännössä ilmaista ajoa, kun se bensa oli muuten myyntikelvotonta ja sillä ei ollut hintaa.
        Ihan äkkiä ei tule nykyisistä autoista Warpurille vastinetta, joka olisi yhtä hyvä hinta/laatu. Daciakin on paljon kalliimpi suhteessa. Jos uuden tilavan (Wartburg) auton sai tämän päivän rahaan verraten n. 7000€ ja sillä pystyi ajamaan todella hyvin, niin mitä uutta autoa saa tänä päivänä vastaavalla rahalla??


      • lankomiehenAstra
        hyvätmuistotWarresta kirjoitti:

        Kaveri ajoi Warpurilla pitkän aikaa, kun hänelle oli tullut jostain vakuutusyhtiöltä melkoisen paljon seosbensaa. Oli käytännössä ilmaista ajoa, kun se bensa oli muuten myyntikelvotonta ja sillä ei ollut hintaa.
        Ihan äkkiä ei tule nykyisistä autoista Warpurille vastinetta, joka olisi yhtä hyvä hinta/laatu. Daciakin on paljon kalliimpi suhteessa. Jos uuden tilavan (Wartburg) auton sai tämän päivän rahaan verraten n. 7000€ ja sillä pystyi ajamaan todella hyvin, niin mitä uutta autoa saa tänä päivänä vastaavalla rahalla??

        Niin, ei tänä päivänä saa mitään uutta autoa tuolla 7000€.

        Ja mikä oli nyt sitten lopputulos, nykyään tehdään entisillä Wartburgin tehtailla Opel Astra K malleja Eisenachissa... Eli taitaa olla Opel Astra nykyään itäauto!


      • turpiintulee
        lankomiehenAstra kirjoitti:

        Niin, ei tänä päivänä saa mitään uutta autoa tuolla 7000€.

        Ja mikä oli nyt sitten lopputulos, nykyään tehdään entisillä Wartburgin tehtailla Opel Astra K malleja Eisenachissa... Eli taitaa olla Opel Astra nykyään itäauto!

        Meneppä sanomaa lankomiehellesi, että ajaa todellisuudessa Warrella ;D


      • siinävaanero
        lankomiehenAstra kirjoitti:

        Niin, ei tänä päivänä saa mitään uutta autoa tuolla 7000€.

        Ja mikä oli nyt sitten lopputulos, nykyään tehdään entisillä Wartburgin tehtailla Opel Astra K malleja Eisenachissa... Eli taitaa olla Opel Astra nykyään itäauto!

        Eipä saa enää uutta Opel Astraa ostettua 7000€, vaikka tulee samasta tehtaasta, mistä Warret aikanaan tuli.


    • warrre
    • hyvätmuistotWarresta

      Warre oli oikeastaan aika hyvä auto aikoinaan. Tosi halpa ostaa uutena ja sillä ajeli 100000km aika huoletta. Jos tämän päivän rahassa sai tilavan perheauton n. 7000€:lla, jolla ajeli hyvin työmatkoja ja mökkireissuille.

    • maxmöller

      Kolme "Varttikilonpurttia" omistaneena sanoisin myös: Kiva peli,monessa suhteessa. Eräänlainen aikakone jos silloin.Se viimeisin oli sitä matalaa ja muodokasta 60 luvun mallia.Edelleenki "itäautoissa" olen pysynyt.

    • tehthetheh

      Mainosta kyllä hauskaa kun ensin jopa nykyaikaisia ominaisuuksia ja kun ikä alkoi painaa niin erillisrungon ylivoimaisuus? ja sen jälkeen taiviominaisuuksia ja lisävarustelu alkoi näkyä.Kun peli alkoi olla jo pelattu 1986? niin sitten säästetty etelänmatka tärkein myyntivaltti kun löytyi vanha lehti.Myös jo 70-luvulla ihmeteltiin jo länsiautojen tarpeettomia tehoja ja kiiltäviä,tarpeettomia yksityiskohtia.

      • muutamaWarre

        Muutama Warre minullakin. Olihan se oikeasti tosi halpa auto silloin, vaikka uudenkin osti. Vähän käytettynä Warren sai todella sopivasti. Telkkarissa pyöri se Ahti "simpauttaja" Kuoppalan esittämä mainos etelänmatkailusta; "meillä ei törsätä autoiluun" , tuossa nyt kuitenkin se lehtimainos https://goo.gl/images/TaciyS


      • Ex-GTI

      • hyvätmuistotWarresta
        Ex-GTI kirjoitti:

        Tässä juttua tuosta etelämatkailu -mainoksesta. http://warreteam.com/wartburg353/1982_15_vuotta_vanhalle.htm

        Warre-Teamin sivuilta löytyy lähes kaikki mainokset ja lehtileikkeet Warreen ja muutamaan muuhunkin DDR-menopeliin liittyen: http://warreteam.com/techdata.htm

        Olihan se oikeasti halpa auto niihin ominaisuuksiin nähden. Jos nykyrahassa 7000€ sai uuden tilavan perheauton, millä pystyi ajamaan suht' huolettomasti 100000km ilman mitään suurempia remontteja. Ja kyllä tuo etelänmatkailumainos todella puraisi! Pieni pätkä tv:ssa tuota mainosta jäi todella mieleen!


      • toijalansuunnalla
        hyvätmuistotWarresta kirjoitti:

        Olihan se oikeasti halpa auto niihin ominaisuuksiin nähden. Jos nykyrahassa 7000€ sai uuden tilavan perheauton, millä pystyi ajamaan suht' huolettomasti 100000km ilman mitään suurempia remontteja. Ja kyllä tuo etelänmatkailumainos todella puraisi! Pieni pätkä tv:ssa tuota mainosta jäi todella mieleen!

        Eräs kaveri osti useamman Warren jopa varastoon, kun niiden valmistusta oltiin jo lopettelemassa.


    • Aitoitäauto
    • tuskinmonta

      Eipä näitä Wartburgeja juuri tienpäällä enään näe tänä päivänä. Joskus kesällä saattaa jokusia harrastajia nähdä liikenteessä ja hyvällä tuurilla katsastuskonttorilla, kun joku katsastaa museo-Warreaan

    • sörsselsönni

      Spede hassutteli joskus Turhapuro elokuvissaan, olivat hitsanneet kaksi Warrea yhteen ja ajelivat sillä molempiin suuntiin.

    • Warreakorjannut

      Olisihan tuosta Wartburgista vaikka mitä juttuja vuosien varrelta. Huvittavin juttu sattui, kun olin ostanut itselleni vanhan Wartburg 353 varaosiksi ja kesäisenä päivänä pihalleni römpötteli Wartburg Tourist mallisella autolla melkoinen sakki. Olivat matkustavaisia, oikein suurperhe, paljon oli lapsia ja Warren kampiakselin päässä pyörivä hihnapyörän kyljessä oleva tasapainotin oli vaurioitunut kesken matkan. Joku oli osannut neuvoa heidät minun puheilleni. Olin itsekin ihmeissäni kyseisen varaosan suhteen, kun en merkkiä tuntenut aiemmin. Niin vain irroittelin sen varaosan siitä omasta Warrestani ja asensin näiden matkustavaisten autoon pientä korvausta vastaan. Heidän matkansa jatkui taasen kesäisessä Suomessa!
      Tämä tapahtui vuonna 1982, joten aikaa siitä on jo paljon.

    • eiseniinhuono_ollut

      Moni varmaan ostaisi vieläkin uuden Wartburgin, jos niitä vielä valmistettaisiin ja hinta olisi samassa suhteessa, kuin silloin ennen. Wartburg oli oikeasti edullinen auto, mitään uutta autoa ei saa tänä päivänä 7000€:lla.

    • Warrenkunsaisi

      Warre tosi helppo auto. Itselläni talvet poissa käytöstä ns. seisonnassa ulkona hangessa suuren lumikuorman alla. Ja keväisin asensin täyteen ladatun akun, ja kuinkas ollakaan - aina ensi startilla käyntiin. Toki vähän savutti aluksi. Kerran paloivat kannen tiivisteet. Eikun rautakangen avustuksella kansi auki ja uudet tiivisteet. Ja taas kerrasta käynnistyi.

      Naapurusto ei tykännyt, kun kylmän koneen käynnisti. Vähän savuhaittaa. Mutta kaikkiaan tosivarma ajopeli. Ihan ikävä taivaansinistä peliä vieläkin.

      • neljällä_Warrella

        Minultakin paloi kerran yhdestä Tourist Warresta kannentiiviste alle 500km ajetusta autosta. Tosi helppo vaihtaa, normaalit hylsyavaimet riitti, ei tarvinnut mitään rautakankia. Momenttiavaimella kiristin kannenpultit, ei ollut ongelmaa sen jälkeen. Kait sen olis voinnut teettää Warren huollossakin niin uuteen autoon (4 päivää ollut vasta rekisterissä silloin!!).


      • helppohomma
        neljällä_Warrella kirjoitti:

        Minultakin paloi kerran yhdestä Tourist Warresta kannentiiviste alle 500km ajetusta autosta. Tosi helppo vaihtaa, normaalit hylsyavaimet riitti, ei tarvinnut mitään rautakankia. Momenttiavaimella kiristin kannenpultit, ei ollut ongelmaa sen jälkeen. Kait sen olis voinnut teettää Warren huollossakin niin uuteen autoon (4 päivää ollut vasta rekisterissä silloin!!).

        Niitä kannentiivisteiä vaihdettiin Warreen ihan tienpäällä, kun sattui kärähtämään.


    • autokauppias_evp

      Muistaakseni Lohjalla* oli kaksi autokauppiasta, toisella oli Volkswagenin edustus ja toisella Wartburgin edustus ja joku tuttu autokauppias kysyi tuolta jälkimmäiseltä autokauppiaalta, että mitä kuuluu Lohjan autokauppiaille. Vastaus oli; " Minä myyn Wartburgia ja tuo toinen ottaa Volkswagenin tilauksia vastaan".
      Mainittakoon, että tuolloin oli vielä autojen tuontisäännöstely ja länsiautoa ei saannut heti, vaan piti jonottaa hyvinkin pitkään uutta autoa.

      * ei välttämättä ollut Lohja

    • anonyymi_EzU

      Ajettiinhan sitä Wartburgilla ennen paljonkin. Meilläkin oli muutama Wartburg, oli tosi halpa ostaa uutena, mutta ei niitä käytettynä oikein kukaan tahtonut ostaa. Ne oli viimeisinä vuosina sellaisia uutena ostettavia ja ajettiin se mikä ajettiin, romuttamolle sen jälkeen.

    • bbbb
      • rintintintintintinit

        Olipa silmiä hivelevä näky! Tuossa olisi oikeastaan pitänyt olla liikenteen katkaisu siksi aikaa, että koko letka olisi päässyt kunnolla tienpäälle.


    • ZJJJ

      Ajo-ominaisuudet suuremmissa nopeuksissa vuosina 1956-65 valmistetussa 311- perusvarressa olivat sanalla sanoen kamalat. Siinä oli poikittaiset levyjouset edessä ja takana.
      Muistan, että autoon sai turvavyöt. Vyöt olivat tarpeelliset, koska yli satasen nopeuksissa ei enää ilman turvavöitä pysynyt penkeissa kiinni, ellei tien pinta ollut aivan tasainen.
      Aikanaan nätti auto.

    • Anonyymi

      varrea tankatessa piti muistaa lorauttaa 2t öljy tankkiin. jos sen unohti tehdä, piti lisätä jälkeenpäin ja autoa piti vetokoukusta heiluttaa että sai öljyt sekaisin. autosta puuttui kattoverhoilu kokonaan ja puhe kaikui kuin kirkossa.

    • Anonyymi

      Dacia on nykypäivän Wartburg.

      • Anonyymi

        Ei voi verrata mitenkään Warreen Daciaa. Ja sitä paitsi Daciaa myytiin jo silloin, kun myytiin Warreakin itäblokin aikaan. Se oli silloin vaan Renault 12 ja sai olla tarkkana, ettei ottanut autokaupoissa vaihdossa sellaista Renault 12, jonka konepellin alta löytyi tyyppikilvestä Dacia. Ne oli niin väärää valuuttaa, kuin voi olla. https://images.app.goo.gl/T4BRthHiS3nE7xqu8


      • Anonyymi

        Ei tosiaan voi verrata Daciaan Warrea!!! Warre oli Warre, aito "harppi-saksalainen", maalipinnat appesiinia ja verhoukset melko kotikutoisia, runko oli alla ikuinen, mutta siihen se ikuisuus sitten loppuikin. Hallintalaitteet hentoisia himmeleitä ja ripoiteltuna sinne ja tänne, osa kojelaudan alla niin, että piti tietää mistä ne kourakopelolla löytää. Dacia on ihan oikea auto, ei voi verrata mitenkään edes hinnaltaan Warreen. Uuden Warren sai ihan taskurahalla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1769
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1674
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      64
      1513
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1505
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1485
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1392
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe