Laivojen Päästöt

Pikku uutinen eilisessä nettilehdessä: 15 suurinta rahtilaivaa aiheuttaa päästöjä yhtä paljon kuin kaikki maailman henkilö autot yhteensä! Näihin ei vain kukaan uskalla puuttua. Ennenmin tartutaan vain lillukan varsiin.
Ilmianna
Jaa

13 Vastausta



Jos tarkkoja ollaan, niin laivojen päästöihin puututaan. IMO (Kansainvälinen merenkulkujärjestö) on samassa päätöksessä, mihin rikkidirektiivi perustuu, asettanut rajoja myös valtamerille. Ne vaikuttavat päästöjä vähentävästi ensi vuodesta alkaen. Aikaisemmin on keskitytty rannikkoalueiden päästöihin. Esim USA:ssa on 200km:n päästörajoitusvyöhyke ja Euroopassa rikkidirektiivin mukaiset alueet. Niissä noita päästöjä on rajoitettu aikaisemmin.

Keskellä valtamerta meri ei ole minkään valtion aluetta. Siellä siis pätevät vain kansainväliset sopimukset. Jotta saataisiin satoja valtioita saman sopimuksen taakse, joudutaan neuvottelemaan aika pitkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Niin, ja tätä ongelmaako ei ole aiemmin huomioitu. Autojen päästöistä on puhuttu vuosikymmenet,- koska autoilu liityy yksilö ihmiseen,- jota taason naurettavan helppo hallita ja ohjata ja maksattaa kustannukset jne.....

Kun huomioimme laivaliikenteen maailman merillä, niin raha / osingot on ollut ja onnedelleen este laivojen päästöjen rajoittamisessa. Suuuuuuuuuuuuurten yritysten omistajat eivät ajattele ympäristö päästöjä,- vaan maksimaalista rahan virtausta.
JOS olisivat ajatelleeet, niin olisivat oma-aloitteisesti jo muuttaneet päästöjensä suunnan. Ajatellen rahan / omaisuuden vaikutusta ihmislajin keskuudessa, niin on syytä elää todelisuudessa. Toki pakottamalla / saartamalla yrityksien toimintaa voi asioita muuttaa,- mutta kuka ihminen on valmis sahaamaan omaa oksaansa, jolla istuu? Siis saarron vaikutuksesta on kysymys.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Milläs te saatten uudet älylaitteenne ja muut hupivälineet jos ei rahtilaivat kulje?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Täytyy siirtyä purjelaivoihin sitten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Numero5 kirjoitti:
Täytyy siirtyä purjelaivoihin sitten.
Purjelaivat on olkuttoman hitaita ja sellaista jättimäistä konttilaivaa ei luultavasti voisi edes liikutella purjeella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Uusi
Satu Hassin mukaan rahtilaivojen rikkipäästöt ovat suuri terveyshaitta. Sen takia Ahvenanmaalla asuu Suomen terveimmät ihmiset.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
No jos nämä 15 rahti laivaa toisivat Suomen tavarat Espanjan satamaan josta sitten junalla ja rekoilla saisi tavarat maita pitkin ympäristö ystävällisesti ruotsin kautta Suomeen.
Ilmianna
Jaa
Totta puhut , etteivät puutu. Sama on lentoliikenne. Muistaakseni maailman merillä ajelee 60 000 laivaa vuorokaudessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Olikos se lentomatka thaimaahan ja siinä se koko ihmisen elinikäinen "hiilijalanjälki" mutta auto joka se "saastuttaa" ja varsinkin se Suomalaisen omistama auto jota verotetaan jo nyt saatanasti eli 30 miljardia vaalikaudessa mutta tiestö se vaan rapakunnossa, oisko lie mm ennätys näillä rahoilla?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
HSL:n vuosikertomuksissa annetuista tilastoista laskettuna, polttoaineen ja yhteenlasketun liikennesuoritteen matkustajakilometrien perusteella jokaista kuljetettua matkustajaa kohden kuluu virhemarginali huomioiden 101-103ml dieselpolttoainetta.

Tämä tarkoittaa että päästöt ovat 266-272g/km jokaisen bussimatkustajan osalta jokaiselta liikutulta kilometriltä.

Vertailun vuoksi Liikennefaktan mukaan Suomen henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästölukema on 160,0g/km, uusien myytyjen autojen 118,8g/km.

On siis yli kaksi kertaa (!!!!) ympäristöystävällisempää ajaa uudella autolla kuin käyttää bussia. Silti nimenomaan ympäristöveruketta selittelevät vihreät haluavat raippaverottaa ympäristöystävällistä vaihtoehtoa ja tukea niillä rahoilla saastuttavampaa.

Näiden tilastofaktojen valossa kysynkin teiltä, Vihreät: ONKO TOIMINNASSANNE JÄRJEN HÄIVÄÄKÄÄN? Esittämänne haiskahtaa vain verovarojen ahnehtimiselta päinvastaisin vaikutuksin kuin väitätte.
Ilmianna
Jaa
Kolmen viikon yleislakko 2-3 kertaa vuodessa kesälomien ja talvilomien lisäksi vähentää huomattavasti kasvihuonepäästöjä. Lentoliikennettä pitäisi huomattavasti rajoittaa. Se jos mikä on yläilmaston tuhooaja.. Nyt pitäisi kiinittää huomio todellisiin kasvihuonepäästöjen terroriin.
Ilmianna
Jaa
Helsinki saastuttaa monin eritavoin jonka hiilijalanjälki on mahtavaa jo julkistaliikennettä käyttäen. Helsinki tukee kansakunnan veronmaksajien rahoilla matkustajalaivaliikennettä joka on suurilta osin ulkomaisten omistamia laivayhtiöitä joka on merkittävä saastuttajia jopa merieliöille painolastitankkien tyhjennyksineen. Lentoliikenne alueella hiilivoimaloiden osalta in supersaastuttaja. Yritä siinä pienentää hiilijalanjälkiäsi. Tyhmää touhuu.
Ilmianna
Jaa
Ydinvoima olisi paras ja saasteettomin ratkaisu, .Purjeet vaikka ne tehtäisiin kuinka tieteellisesti hyvänsä ja niin,että ne olisivat aina ideaalisessa kulmassa tuulensuuntaan nähden niin silti meno on aika hidasta myöskään aurinkosähkö ei ole ratkaisu tuphon ongelmaan.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Laivojen Päästöt

Pikku uutinen eilisessä nettilehdessä: 15 suurinta rahtilaivaa aiheuttaa päästöjä yhtä paljon kuin kaikki maailman henkilö autot yhteensä! Näihin ei vain kukaan uskalla puuttua. Ennenmin tartutaan vain lillukan varsiin.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta