Kurikan uusi risteys?

minäensin

On se kummallista ja ihmeellistä ettei enää osata tehdä risteyksiäkään turvallisiksi.
Vai olisiko liikennekäyttäytyminen, keskittyminen vai osaaminen niin ala-arvoista nykyään.
Hukkaan on mennyt rutkasti aikaa ja rahaa.....onneksi vakuutus ja yhteiskunta maksaa.

57

2020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onneks_jo_eläkkeellä

      Magneetti ja sen tiejärjestelyt on epäonnistuneet katastrofaalisesti.
      Ei tarvi olla kummempikaan insinööri nähdäkseen että nyt kun kolmostielle on kahden risteyksen sijasta yksi eikä kiihdytyskaistaa ole eritasoristeyksestä puhumattakaan niin ruuhkautuminen on vähintään kaksi kertaa pahempaa kuin ennen.
      Tästä oli Ylen maakuntauutisissa juttu (tvssä) mutta ei löydy nyt kirjallisena valitan.
      Kurikalle taas kerran keisarin uudet vaatteet ja 5 milliä kankkulan kaivoon.

    • PariKilsaa

      Eikös Ikarin perältä kuitenkin pääse vielä kolmostielle, jos Tampereen suuntaan haluaa eikä halua jonottaa uudes risteykses? Meinaan että kun ajaa ihan sinne perälle, Teollisuuskadulle.

      • sahattu-poikki

      • PariKilsaa

    • PariKilsaa

      Siis se liittymä, mihinä ainakin aikaasemmin oli kolmostieltä kattottuna valkoinen kyltti "Ikari", ja teollisuusalueen kuva kyltis myös. Noin kilsa tuosta kurikankylän entisestä liittymästä Tampereen suuntaan siis.

      • onneks_eläkkeellä

        Louvon risteyksestä tie katkaistu Ikariin (puolivälissä). Eli kolmostieltä päätyy samaan liikenneympyrään mitä Kauhajoelta tai Huovintieltä tulles. Jos ei sitten halua rikkoa lakia ja ajaa kevyenliikenteenliittymästä.


      • PariKilsaa
        onneks_eläkkeellä kirjoitti:

        Louvon risteyksestä tie katkaistu Ikariin (puolivälissä). Eli kolmostieltä päätyy samaan liikenneympyrään mitä Kauhajoelta tai Huovintieltä tulles. Jos ei sitten halua rikkoa lakia ja ajaa kevyenliikenteenliittymästä.

        No eihän se liikenneympyrä täs mikään ongelma ole. Vaan se kääntyvien kaistan puute siitä kolmostien risteyksestä. Että jos ei halua jonottaa, ja on menossa Tampereen suuntaan, niin meneekin siitä liikenneympyrästä Ikarin suuntaan, ihan perälle asti, josta pääsee kolmostielle parin ysikymppimutkan jälkeen.


      • Ikarin-teollisuusalue
        onneks_eläkkeellä kirjoitti:

        Louvon risteyksestä tie katkaistu Ikariin (puolivälissä). Eli kolmostieltä päätyy samaan liikenneympyrään mitä Kauhajoelta tai Huovintieltä tulles. Jos ei sitten halua rikkoa lakia ja ajaa kevyenliikenteenliittymästä.

        Eikös se mene sinne Ikarin teollisuusalueelle asti? Vai onko se katki jo sitä ennen? Muutenhan sieltä pääsis kolmostielle myös


    • pässiäkökaikki

      Ei sopinut kurikkalaasille nykyaika ei osata ajaa sivistyksen teillä mettäteillä kyllä osataan ootta aika pässiä porukkaa

      • miksi.piti

        Mutta miksi siitä uudesta liittymästä piti tehdä huonompi kuin alkuperäisestä?
        Ei tämä nyt mitää kehitystä eteenpäin ole


    • pyörätpyörii

      60 rajoitus molemmasta suunnasta 500 metriä ennen risteystä ja telkänpöntöt 100 metriä ennen risteystä niin eiköhän vähä edes rauhoittais.

      • U65l

        Juuri näin, katsoinko oikein, että risteykseen saa päästää 80km/h?, jos niin ei ole ihme jos kolajaa, luulisi jopa ely:n herrojenkin kirjoituspöytiensä tajuavan, miettikää kun tulee talvi ja liukkaat..


      • ketkä.suunnitelleet

        Ketkä tätä magneettia onkin suunnitelleet ei ole ylimielisesti huomioinut kylmiä faktoja eli sitä että työpaikat on Seinäjoella se on tätä kun yritetään pakottaa todellisuutta omiin visioihin väkivaltaisesti


      • telkänpönttö--

        Eikö se telkänpönttö kuuluisi olla n. 50 metriä ennen risteystä Jalasjärveltä tullessa nythän siihen voi posottaa täysiä melkein risteykseen asti


    • miljooniakm

      Koska tai milloin kirjoituspöydän takaan on osattu hoitaa asioita taikka sitten saatu jokin työ tai käytäntö toiminaan joustavasti... Kyllä ne jotka ovat asian kanssa päivittäin tekemisessä, tässä tapauksessa autoilijat, oltaisiin kysytty heiltä. Olisi varmaan saatu selkeä ja yksinkertaisempi ratkaisu...rahaakin olisi säästynyt, se vain on näin.

    • Guhghhghgh

      Niin mikä lisäarvo uudesta risteyksestä saatiin

      Itse ajoin tietä pitkästistestä ja ihmettelin että mikä tässä on nyt parempaa entiseen että tälläiseen kannatti uhrata miljoonia.....kolmoatien liittymä ei parantunut yhtään ja lehdissä saa nyt lukea kolareista uudessa risteyksessä...

      Sama asia olisi hoidettu liikenneympyrällä vanhalla tiellä.

      • kyse.bisneksistä

        Kyse ei ole liikenteestä vaan bisneksistä liikenne on oikeestaan sivuseikka


    • Yhuhuhhuhu

      Jos kurikka näin epätoivoisrsti yrittää haalia kilpailuasemaa pois senäjojoelta niin eikä helpompaa sitten olisi kauhoa se 3- tie poikki seinäjoelle päin.

      • Kurikka..Paitsioon

        Uusia autojen romutusasema suppeassa liikenneympyässä.
        Mä haluan Seinäjoelta päin suoraa Seinänaapurien rahoittamaan Amikseen.
        Iso jyrkkä mäki widuddaa.


      • Yfgyhgghghhj

        Se amiskin rakennettiin maaperään johon vajoaa rakennukset...ei siinä polla paljoa säteile kurikan päättäjillä


      • uppoaako---
        Yfgyhgghghhj kirjoitti:

        Se amiskin rakennettiin maaperään johon vajoaa rakennukset...ei siinä polla paljoa säteile kurikan päättäjillä

        Uppoaako se risteyskin lopuksi maan sisään

        Niin kuin kaikki muukin siitä ympäriltä


    • uttiv

      Parhaat asiantuntijat täällä.
      Heh heh heh heh heh heeeeh heh.

      • kaikkien.alojen

        Kyllä kaikkien alojen erikoisasiantuntijat


    • enpaikalla

      Taasko tänään jysähti UUDESSA JA TURVALLISESSA RISTEYKSESSÄ ?

      • Metalli..Kolajaa

        Olisiko voinut laittaa kunnolla omaa rahaansa lisäramppiin.
        Magneettii on hengenvaarallinen paikka.


      • PuskuriAuto

        Kurikkalaaset jysähtelöö liikentees, vaikka olis minkälaiset risteykset.
        -Autoa ei osata hallita.
        -Liikennettä ei kyetä havainnoimaan.
        -Liikennesääntöjä ei tunneta.

        Tämän tästähän kurikkalaaset ajeloo Ilmajoen siltalan risteyksestä punaasia päin ja usein siinäkin jysähtää. Taikka sitten kossun jälkeen kun alkaa suora tie, niin suoralla tiellä vain jysäytetään edellä olevan perään.

        Että kyllä se syyllinen taitaa olla ratin ja penkin välissä.


    • uuttajahienoo

      Monesko kolari jo uudessa ja hienossa turvallisessa risteyksessä en heti muista että vanhassa liittymässä oli noita ongelmia eli menikö niinkuin strömsössä rahat ainakin meni.

      • Rampit...auttaisivat

        Kurikan Magneetin yritysalueen risteyksessä sattui keskiviikkoaamuna kahdeksan aikaan jälleen samanlainen kolari.

        Tilanteessa Jalasjärven suunnasta tullut pakettiauto oli Kurikkaan päin kääntyessään ajanut Ilmajoen suunnasta tulleen henkilöauton eteen. Kolme henkilöä vietiin onnettomuuden vuoksi tarkastettavaksi.

        Elokuussa avatussa risteyksessä on sattunut jo neljä onnettomuutta. Risteyksen onnettomuusherkkyyteen ovat ottaneet kantaa jo ainakin pelastuslaitos sekä Kurikan kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

        – Tässä on jokin, mikä kiinnittää Jalasjärveltä Kurikkaan kääntyvien huomion niin, että he kääntyvät Ilmajoen suunnasta tulevien eteen, palopäällikkö Juha Turkulainen pohti onnettomuuden jälkeen.

        Suunnittelun kukkanen, kuin solmut Rengonharjullakin.


      • sekava-risteys
        Rampit...auttaisivat kirjoitti:

        Kurikan Magneetin yritysalueen risteyksessä sattui keskiviikkoaamuna kahdeksan aikaan jälleen samanlainen kolari.

        Tilanteessa Jalasjärven suunnasta tullut pakettiauto oli Kurikkaan päin kääntyessään ajanut Ilmajoen suunnasta tulleen henkilöauton eteen. Kolme henkilöä vietiin onnettomuuden vuoksi tarkastettavaksi.

        Elokuussa avatussa risteyksessä on sattunut jo neljä onnettomuutta. Risteyksen onnettomuusherkkyyteen ovat ottaneet kantaa jo ainakin pelastuslaitos sekä Kurikan kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

        – Tässä on jokin, mikä kiinnittää Jalasjärveltä Kurikkaan kääntyvien huomion niin, että he kääntyvät Ilmajoen suunnasta tulevien eteen, palopäällikkö Juha Turkulainen pohti onnettomuuden jälkeen.

        Suunnittelun kukkanen, kuin solmut Rengonharjullakin.

        Siinä voi tulla helposti kuvitelma että kääntyessäkin on etuajo-oikeutettu kun siellä luimistelee se kolmio oudossa paikassa


      • täällä.kuvakin
        sekava-risteys kirjoitti:

        Siinä voi tulla helposti kuvitelma että kääntyessäkin on etuajo-oikeutettu kun siellä luimistelee se kolmio oudossa paikassa

        Täällä oli kuvakin tuosta logiikan kukkasesta (jos katkee niin kopioi koko rimpsu riville)

        https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_584,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-10452897.jpg

        "Magneetin onnettomuustyyppi on tuttu esimerkiksi valtateiden 3 ja 19 risteyksestä Jalasjärvellä. Kuvassa sininen nuoli kuvaa kääntyvää liikennettä, jolla yleensä ei ole osaa onnettomuuksiin. Vihreä kuvaa etuajo-oikeutettua ajolinjaa. Punainen nuoli kuvaa onnettomuustilanteessa toisen auton eteen kääntyvää ajoneuvoaEtelä-Pohjanmaan pelastuslaitos"

        https://yle.fi/uutiset/3-10452340


    • Tosionn

      Pitääs Kurikkalaaset ottaa mallia Saarakkalasta ja alkaa pörräämään taksilla.

    • täysisusii

      Helppo korjata, sulkee tuon fiaskon ja ottaa vanhan liittymän käyttöön todellakin jos Jalasjärveltä päin tulee ja kääntyy Kurikkaan niin kolahtaa varmaa helpostti .

      • Väärä.....Suunta

        Jalasjärven olisi kannattanut liittä maakuntakeskukseen.
        Pysyttäisiin hengissä.
        Nurmon Atria antaa leivän monelle kunnanvaltuutetulle.


    • Kalevimä

      Kurikkalaiset ovat unohtaneet liikenne säännöt, keskustassa oleva uusi liikenne ympyrä on monelle niin outo, siinäkin ajetaan päivittäin väärinpäin liikenneympyrää ei millään mene kaikilla kaaliin miten tässä pitäisi ajaa. Kun tehdään uusia ratkaisuja teitten,risteysten suhteen ovat ne outoja, jos kropsupitäjästä lähdetään esim. Hesaan tai Tukholmaan väitän että ry tiede joka toisella suhteilla, vakuutukset kuntoon jos meinaatte matkustella.

      • eiHaittaasi

        Muuten ei haittaasi jos sitä vanhaa tietä pääsis paremmin kulkemaan eikä olisi niitä hitaita paikkoja


    • sundmann

      kyllä risteys on turvallinen mutta purkakaa ny se äkkiä eihän peltoparoonit ny tuos osaa ajaa hyvä kun asfaltilla

      • OmatMiljoonatKäyttöön

        40.........60 km tunnissa ja lakeuden suurin mäki edessä
        Rekka kuopii talvella mäen alla.
        Tai.
        Kurikka maksaa omilla miljoonillaan rampin oikealle yhteiselle Amikselle ja keskustaan .


    • lättykeisari

      Olis siihen ny ainaki kuus liikenneympyrää voinu teherä jotta olis enemmän ku Ilmajokisilla Rengoonkyläs.Ja joka ympyrän keskelle tuulihärpäke ulvomaan.

    • eitoimii

      Päättäjien ratkaisu kolariristeykseen alentaa nopeus no ihan ok mutta ei ne Kurikkaan kääntyjät ole risteykseen vetäneet 80 kmh eli ei minkäänlaista vaikutusta se nyt ei vaan toimi , mutta viisas kortiton insinööri ei sitä tule myöntämään .

    • börjeäthåkan

      Kaikki jäljet niin ääajoen ohitustiellä kuin Kurikassakin johtavat Vaasaan ja vasenkätisiin tierunggareihin.

      • kaikki.tieasiat

        Kaikki tieasiat Ruottin wallan alla


    • Suksikopelo

      Siihen pitääs tehdä Jalasjärven suunnasta vasemmalle kääntyminen kielletyksi. Ja sen sijaan tehdä tien oikealle puolelle sellainen "sianlenkki", jonne Jalasjärven suunnasta tulijat koukkaisi. Ja sitten tien ylitys Kurikan suuntaan KOLMION takaa normaalisti.

      Tuollaasia "sianlenkkejä" on jossain eteläsuomes, kun on haluttu välttää vasemmalle kääntyvä liikenne. En tiedä toimisko täälä junttikepulandias, vai rytäjääskö vain enemmän? Että olisko se tien ylitys turvallisempaa täysin kolmion takaa, ilman kääntymistä tien yli?

      • Tuiskulan-liittymä.auki

        Eikö sitä Tuiskulan liittymää voi avata uudelleen vaikka nimikkeellä rekkakaista tms. ?


    • Ei muuta kuin kinuamaan eritasoristeystä. Hakekaa Lapuan Koverosta mallia. 🎢

    • Eirahaedellä

      Se vanha risteyskin oli huomattavasti parempi....harvoin kolahti ja rahat olisi säästynyt. Ei olisi tarvinnut pakkolunastaa maita ja ihmiset olisivat saaneet jatkaa normaalia ja turvallista elämää.

    • Ramppikuumeessa

      Talvi tulee, mäen päälle ei pääse hitaalla rekalla.
      Miksi Golanin kukkulat halutaa väkisin kaupallistaa.
      Ramppikuume oikealle Amikselle ja keskustaan tehtäköön vaikka kaupungin osakerahoilla.
      Kurikka joutuu nyt paitsioon.

      • NouseRekanKyytiin

        Widdumaiset solmut Rengonharjulla ja Kurikassa.
        Monoautoille tehdyt.
        Miksi ramppikaistan teko oikealle on ylivaikeaa.


    • jokuryhti

      Mikä siinä risteyksessä on ongelma? Kääntymiskaistat ja hyvä näkyväisyys. Älkää nyt sössikö tätä. Kohta siinä ei saa ajaa kuin kolmeakymppiä

    • JokuTässäMättää

      Tuotahan on nyt tutkittu, ja todettu että vastaavanlaisia risteyksiä on satoja Suomessa. Eikä tuon tyypin risteyksissä ole havaittu mitään poikkeuksellista onnettomuusherkkyyttä. Päinvastoin, tuo risteystyyppi jopa vähentää onnettomuuksia, koska kääntyvien kaista turvaa kääntyviä peräänajojen osalta. Tuolle ei löydy järkevää selitystä, miksi vasemmalle kääntyvä kääntyy edestätulevan eteen. Vastaavanlaisia kolareita sattuu ympäri eteläpohjanmaata, Ilmajoellakin harvase viikko, hyvin usein vasemmalle kääntyvä ei hoksaa väistää vastaantulevaa, vaan kääntyy eteen.

      Kurikkahan on ollut pitkään kolaritilastojen kärjessä muutenkin. Myös muut pohjalaiskunnat ovat kolaritilastoissa kärkipäässä, Seinäjoki, Lapua, Kauhava, jne.

      Onkohan kukaan tutkinut, mikä on ms-taudin korrelaatio, tämäntyyppisiin kolareihin. Enkä nyt tarkoita sitä, että kolaroiva henkilö olisi välttämättä ms-tautia sairastava. Vaan sitä, että mitä yleisempi ms-tauti on alueella, niin sitä enemmän on alueen ihmisillä myös lieviä keskushermostoperäisiä ominaisuuksia, ilman varsinaista sairautta. Kun on paljon kierrellyt maata, niin on tullut huomattua, että eteläpohjalainen "perusominaisuus" on hitaat hoksottimet sekä vaikeus keskittyä moneen asiaan yhtäaikaisesti. Kuten myös tietynlainen uuden oppimisen vaikeus. Enkä nyt tarkoita yleistää, että kaikki olisi tällaisia, mutta tarkoitan että normaalia suurempi määrä.

      Sitä vaan, että jostain keskushermostosta se ms-tautikin kumpuaa, paljon sitä täällä alueella on. Ja aika paljon eteläpohjanmaalla on naitu serkkuja aikoinaan, niin kyllä ne hoksottimet on suurella osalla ns samasta puusta veistettyjä. Että voisi joku viisas tutkia tuollaisenkin asian yhteyttä. Koska risteysteknisen tutkinnan osalta mitään erikoista ei löydy. Peltikolareita tapahtuu ympäri eteläpohjanmaata niin päivänselkeissä paikoissa, että syy täytyy löytyä ratin ja penkin välistä.

      • joku.häiriö

        Joku häiriötilanne siinä syntyy niin kuin ei olisi käsitystä väistämisvelvollisuudesta lainkaan
        Ennen kuin näin päin kääntyvät kääntyi sieltä ikarista niin kovalla vauhdilla saattoi koukata vastaantulijan edestä mutta tässä se ei samalla tavalla onnistu olisko jäänyt jotakin huonoja tapoja päällensä


      • SyyOnSelvä
        joku.häiriö kirjoitti:

        Joku häiriötilanne siinä syntyy niin kuin ei olisi käsitystä väistämisvelvollisuudesta lainkaan
        Ennen kuin näin päin kääntyvät kääntyi sieltä ikarista niin kovalla vauhdilla saattoi koukata vastaantulijan edestä mutta tässä se ei samalla tavalla onnistu olisko jäänyt jotakin huonoja tapoja päällensä

        Kävin oikein autolla kokeilemas tulla tuolta Jalasjärven suunnasta, ja kääntyä vasemmalle tuosta risteyksestä. Ei siinä kyllä mitään harhaa synny. Risteys on todella selkeä ja näkyväisyys hyvä. Edestäpäin tulevia autoja ei voi mitenkään olla huomaamatta.

        Että veikkaan neurologista vikaa ajavan ihmisen pään sisällä. Onko aivorappeumaa tms ja viestit ei kulje kunnolla aivolohkojen välillä. Risteystä ei voi syyttää, niin selkeä se on. Ennemminkin tuollaiset henkilöt riski liikenteessä, ja kolarointia tapahtuu paikasta riippumatta.


    • Jerikone

      Jos kurikan uudessa risteyksessä ei osaa ajaa oikein,Olisiko syytä käydä hoksottimien tutkimuksissa, näkö tutkimuksissa kannattaa poiketa
      Risteyksessä ei ole vikaa.
      Kun Jalasjärveltä rakennettiin uusi
      Tie seinäjoelle,kuolon kolareita on
      Sattunut useita, joka puolenkilometrin
      Välein on ollut onnettomuus monessa
      Risteysalueella useita kuolonkolareita,
      Tiealuetta ei ole kenellekään tullu mieleen syytellä onnettomuus on aina
      Tapahtunut auton kuljettajan toimesta
      Yksikään moukurapää ei ole vaatinut
      Tein palautusta ennalleen kuin kurikan sakki,opetelkaa ottamaan uudistukset vastaan.

    • jokuhässäkkä

      Nyt lainaan JokuTässäMättään kirjoitusta, tuhan jopa vaikuttaa järkeenkäyvältä.
      Eikä se vanhan risteyksen käyttöönottto sisääntulevalle liikenteellekään pöllömpi idea ole, saatais samalla onnettumuustilanteis lisää väyliä käyttöön?

    • Patsasta_Pykää

      Pannahan siihen Mietaan patsas käsi ojoos mämmirovehet ja haloot sekä kirves jaloos niin eikö ala liikenne kulekemahan niinu pitää

      • mietaa.machines

        mietaa machines sahaa kaiken kappaleiksi mikä ei mee oikeaa reittiä kyllä ne siitä oppii


      • OsakerahatHaisemaan

        Oikealle mäen alla ramppi amikselle ja kirkolle kiitos.


      • Patsasta_Pykää

        "mietaa machines sahaa kaiken kappaleiksi mikä ei mee oikeaa reittiä kyllä ne siitä oppii "
        Aiva oikehe...mutta äläkää vaan kysykö miten laavu rakennetahan "mietaa machinesilla" menöö pasmat sekaasi ku ei tierä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe