Soviteltu laki

alf

Tällä palstalla on ollut paljon puhetta toorasta, sekä puolesta että vastaan. Yhtä asia vaan ihmettelen: miten tooraistit pystyvät tänne kirjoittamaan? Tarkoitan siis, että jos he noudattaisivat lakia tarkasti, niin heiltä pitäisi olla kädet, jalat, silmät ym revittynä jo ajat sitten, mutta täällä ne vaan juosta vipeltää...

14

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missä kohtaa Tooraa käsketään amputoida itseltä raajoja? Luku ja jae kiitos.

• alf

Älä vääristele toisen sanoja, vaan pysy totuudessa. Ymmärsit hyvin, mitä tarkoitin: laki on tarkoitettu noudatettavaksi lainrikkojia vastaan, ei itseään vastaan. Jokainen on tehnyt syntiä, joku on katsonut naista himoiten, joku on varastanut sämpylän kaupasta jne. Lain mukaan näistä ja muista rikkeistä kuuluu rangaista.

• alf kirjoitti:

Älä vääristele toisen sanoja, vaan pysy totuudessa. Ymmärsit hyvin, mitä tarkoitin: laki on tarkoitettu noudatettavaksi lainrikkojia vastaan, ei itseään vastaan. Jokainen on tehnyt syntiä, joku on katsonut naista himoiten, joku on varastanut sämpylän kaupasta jne. Lain mukaan näistä ja muista rikkeistä kuuluu rangaista.

"jos he noudattaisivat lakia tarkasti, niin heiltä pitäisi olla kädet, jalat, silmät ym revittynä jo ajat sitten"

Tässähän aloittaja väittää, että jos noudattaa lakia, silloin pitäisi olla raajat revittynä. Ei tietenkään pitäisi, jos noudattaa lakia silloin ei seuraa mitään rangaistusta tietenkään.

• alf
        Kristitty.net kirjoitti:

"jos he noudattaisivat lakia tarkasti, niin heiltä pitäisi olla kädet, jalat, silmät ym revittynä jo ajat sitten"

Tässähän aloittaja väittää, että jos noudattaa lakia, silloin pitäisi olla raajat revittynä. Ei tietenkään pitäisi, jos noudattaa lakia silloin ei seuraa mitään rangaistusta tietenkään.

Aika hyvä veto, mutta ei tarpeeksi hyvä. Nimittäin lain mukaan muiden tooraistien on puututtava tilanteseen, jos he (todistetusti) tietävät jonkun toisen (tooraisitin) tekevän syntiä. Tällä tavalla pidetään Jumala tyytyväisenä ja lain kirjain voimassa. Muussa tapauksessa syyllistyy itsekin synnintekoon, kun yrittää peitellä toisen tekemät synnit. Eli lain mukaan joltakin sen silmän, käden tai jalan pitäisi ennemmin tai myöhemmin lähteä. Tai sitten ei, kuten tällä palstalla on tullut jo nähtyä.

• alf kirjoitti:

Aika hyvä veto, mutta ei tarpeeksi hyvä. Nimittäin lain mukaan muiden tooraistien on puututtava tilanteseen, jos he (todistetusti) tietävät jonkun toisen (tooraisitin) tekevän syntiä. Tällä tavalla pidetään Jumala tyytyväisenä ja lain kirjain voimassa. Muussa tapauksessa syyllistyy itsekin synnintekoon, kun yrittää peitellä toisen tekemät synnit. Eli lain mukaan joltakin sen silmän, käden tai jalan pitäisi ennemmin tai myöhemmin lähteä. Tai sitten ei, kuten tällä palstalla on tullut jo nähtyä.

No siis tässähän aloittaja väittää, että jos noudattaa lakia, silloin pitäisi menettää raajoja. Missä ei ole mitään järkeä, jos lakia noudatetaan, silloin ei ole mitään pelkoa rangaistuksesta.

• alf
        Kristitty.net kirjoitti:

No siis tässähän aloittaja väittää, että jos noudattaa lakia, silloin pitäisi menettää raajoja. Missä ei ole mitään järkeä, jos lakia noudatetaan, silloin ei ole mitään pelkoa rangaistuksesta.

Kristitty.net:in toistamiseen laittama sama kommentti todistaa, että nimimerkin vasta-argumentit ovat päässeet loppumaan tässä kysymyksessä. Vastaus antaa myös vahvaan viitteen siitä, että tooraistit ovat synnittömiä. Heillä on siis oikeus heittää ensimmäisen kiven.

• Kirjakääröt

Job.31:1 Biblia (1776) Minä olen tehnyt liiton silmäni kanssa, etten minä katsoisi neitseen päälle.

• aloittajan.niskoitteluun

Aloittajalla on pallo hukassa kirjoituksiin nähden.
      Sinun on osattava lukea Lainlaatijan neuvoa ja ohjetta. Eli Hän tiukensi juuri Uudenliiton kohdalla sitä, että aloittajalla ei ole tulkitaoikeutta Hänen lakiinsa.
      Eli jos liittosuhteessamme lihamme viettelee, niin katkaise sellainen meno tykkänään ja seuraa puhtaudessa Jeesuksen jalanjälkiä, ÄLÄKÄ MUSSUTA rivissä.
      Sillä MUSSUTTAJIEN tähden Jumalan nimi tulee pilkatuksi maailman silmissä.

Eli onko SINULLA aloittaja varaa leikkiä? Lue Ilmestyskirjasta kuvauksia Jeesuksesta ja niitä rinnakkaispaikkoja Sanaan. Sinä vapiset senjälkeen Pyhyyden edessä, etkä mussuta. Käsität armon, käsität synnin mitan ja haluat parannukseen, eikä mihinkään kaupantekoon lihasi tähden.
      Tulet viemään lihasi ristille, eli siinä se silmäsi ja kätesi saa tuomion. Siis älä leiki elämälläsi.

TIE ON KAITA TIE.

Ilm 1:3 Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!

Ilm 1:12 Ja minä käännyin katsomaan, mikä ääni minulle puhui; ja kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista lampunjalkaa, ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
      Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki; hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina.
      Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.
      Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

Eli vapise Luojasi edessä, jos liha sinua hallitsee.

Minun sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin, ja Vanhaikäinen istuutui. Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi ja hänen päänsä hiukset kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta.
      Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.
      Minä katselin, ja silloin, niiden herjaavien sanojen tähden, joita sarvi puhui, minun katsellessani peto tapettiin, ja sen ruumis hävitettiin ja heitettiin tuleen palamaan.
      Ja muiltakin pedoilta otettiin valta pois; niiden elämän pituus oli määrätty aikaa ja hetkeä myöten.
      Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.

1Jo 1:5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
      !! Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. !!
      1Jo 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Eli meidän vaelluksemme on oltava valkeudessa vaeltamista Pyhässä Hengessä. Älkää pilkatko tätä Henkeä. ts. Vaellus on oltava Jeesuksen seuraamista - ja siinä hänen Poikansa veri puhdistaa - mutta jos emme katkaise silmäin pyyntöä tai kättemme tekoja syntiin, niin meillä ei ole osaa Pyhyyteen. -kirjoitusten mukaan

• alf

Olipa kerrassaan väkevä kommentti. Sellaiset ilmaisut kuin "älä mussuta" (isolla ja huutomerkkien kera), "onko varaa leikkiä" tuovat vahvasti mieleen natsien keskitysleirit, joilla vangeilla ei ollut nimiä, oikeutta omiin ajatuksiin tai ihmisarvoa.

• alf

Kristitty.net, oletko samaa mieltä " aloittajan.niskoitteluun" kanssa niskottelusta ja mussuttamisesta yms?

• kerrotaan.niskoittelusta

Käytin sanaa niskoittelu - kun raamattu käyttää tuota varoittavaa terminologiaa.
        Katekismus: Raamattu, rippi, rukous
        Tutki tilaasi kymmenen käskyn avulla, olitpa sitten isä tai äiti, poika tai tytär, isäntä, emäntä tai palvelija: oletko niskoitellut, oletko ollut epäluotettava, laiska, vihainen, röyhkeä ja riitaisa, oletko sanoin tai teoin tuottanut jollekulle mielipahaa, oletko varastanut, oletko laiminlyönyt tai huonosti hoitanut asioita ja aiheuttanut vahinkoa?
        (Lutherin Vähä katekismus)

Myös armeijassa palvellessani - saattoi rivissä joku pulista, eli ikäänkuin valittaa käskystä. Sitä sanottiin mussuttamiseksi, eli: "kuka mussuttaa rivissä".

Mitä varten armeijassa on käsky ja komento, jota on selkäytimestä lähtien toteltava, se on opittava = sulkeiset?

Se on sitä varten, että käsky ja tottelevaisuus on itse elämä.
        Jos sotatilanteessa näen vaaran, kuulen vaikka kranaatin vihellyksen, tai aseen suuntauksen kohti, komennan ryhmäni maahan.
        Arvaa- jääkö mussuttajat henkiin, jos he kuikuilevat, että "mittee sie oekein huastat, ku en oekeen kuule, että ihanko muahan sitä pittää käövä?!""

Eli joko nyt ymmärrät mussuttamisen vaarallisuuden?

• alf
        kerrotaan.niskoittelusta kirjoitti:

Käytin sanaa niskoittelu - kun raamattu käyttää tuota varoittavaa terminologiaa.
        Katekismus: Raamattu, rippi, rukous
        Tutki tilaasi kymmenen käskyn avulla, olitpa sitten isä tai äiti, poika tai tytär, isäntä, emäntä tai palvelija: oletko niskoitellut, oletko ollut epäluotettava, laiska, vihainen, röyhkeä ja riitaisa, oletko sanoin tai teoin tuottanut jollekulle mielipahaa, oletko varastanut, oletko laiminlyönyt tai huonosti hoitanut asioita ja aiheuttanut vahinkoa?
        (Lutherin Vähä katekismus)

Myös armeijassa palvellessani - saattoi rivissä joku pulista, eli ikäänkuin valittaa käskystä. Sitä sanottiin mussuttamiseksi, eli: "kuka mussuttaa rivissä".

Mitä varten armeijassa on käsky ja komento, jota on selkäytimestä lähtien toteltava, se on opittava = sulkeiset?

Se on sitä varten, että käsky ja tottelevaisuus on itse elämä.
        Jos sotatilanteessa näen vaaran, kuulen vaikka kranaatin vihellyksen, tai aseen suuntauksen kohti, komennan ryhmäni maahan.
        Arvaa- jääkö mussuttajat henkiin, jos he kuikuilevat, että "mittee sie oekein huastat, ku en oekeen kuule, että ihanko muahan sitä pittää käövä?!""

Eli joko nyt ymmärrät mussuttamisen vaarallisuuden?

Kristitty.net, olisit hyvin voinut kirjoittaa omalla tunnuksellasi. Se, miksi et jossain tilanteissa uskalla puhua "omalla nimelläsi" eli tunnuksellasi, herättää eräitä kysymyksiä, mutta jätettäköön ne tällä kertaa väliin.

Kaikkia lakihenkisiä yhdistää yksi yhteinen piirre: ne näkevät vihollisen siellä, missä sitä ei ole eikä koskaan ollutkaan. Kiristäkseen lain ruuvia ne maalaavat piruja seinille, kylväävät pelkoa ja lietsovat vihaa hankalia ihmisiä kohtaan. Sekasorto on yksi tärkeimmistä aseista, joita ne käyttävät. Tällä viittaan sinun käyttämääsi vertaukseen sodasta ja armeijasta. Jotenkin outo vertaus, täynnä luisen lihan pelkoa.

Usko ei ole mikään armeija ja elämä ei ole jatkuvaa sotaa. Elämä on niitä hetkiä, joita koemme ja jotka muistamme kuolinvuoteellakin, sekä hyvät että ne, joista olemme vähemmän ylpeitä. Usko on se voima joka kantaa meitä elämän muutosten keskellä. Uskon varassa me saamme lopulta elää, ei komennon eikä refleksin.

• kohdistetaan.kirjoittaja
        alf kirjoitti:

Kristitty.net, olisit hyvin voinut kirjoittaa omalla tunnuksellasi. Se, miksi et jossain tilanteissa uskalla puhua "omalla nimelläsi" eli tunnuksellasi, herättää eräitä kysymyksiä, mutta jätettäköön ne tällä kertaa väliin.

Kaikkia lakihenkisiä yhdistää yksi yhteinen piirre: ne näkevät vihollisen siellä, missä sitä ei ole eikä koskaan ollutkaan. Kiristäkseen lain ruuvia ne maalaavat piruja seinille, kylväävät pelkoa ja lietsovat vihaa hankalia ihmisiä kohtaan. Sekasorto on yksi tärkeimmistä aseista, joita ne käyttävät. Tällä viittaan sinun käyttämääsi vertaukseen sodasta ja armeijasta. Jotenkin outo vertaus, täynnä luisen lihan pelkoa.

Usko ei ole mikään armeija ja elämä ei ole jatkuvaa sotaa. Elämä on niitä hetkiä, joita koemme ja jotka muistamme kuolinvuoteellakin, sekä hyvät että ne, joista olemme vähemmän ylpeitä. Usko on se voima joka kantaa meitä elämän muutosten keskellä. Uskon varassa me saamme lopulta elää, ei komennon eikä refleksin.

Äläs "alf" nyt sekoita meitä keskenään. Vaikka nyt lainasin katekismuslinkkiä, en kaikkea siinä pidä harhana. Olen ollut luterilaisuudessa tässä elämän välijuonnossa, toiminut hetken vapaehtoisesssa tehtävässä.
        Henkilökohtaisesti olen helluntaiseurakunnassa, aivan kastettuna ollut virallisesti lähes 30- vuotta. Myös myötäelänyt perheeni mukana ko. yhteisössä lähes 45- vuotta ja jopa olen ollut helluntaikirkon jäsenrekisterissäkin siihen asti, kunnes hieman halullisesti irtaannuttivat minut. Eli olen eri, kuin kristitty.net.
        Sapatin olen löytänyt raamatusta, jota ei henkilökohtaisessa keskustelussa ole "pastori" päähenkilöt kiistäneet, ainakaan nämä viimeiset.
        Siis keskustele kristitty.netin kanssa.
        Nimimerkilläni, käytän nyt Matti- sanaa, tavallaan suojellakseni vaimoni identiteettiä helluntaissa, hänetkin on huomioitava, näin raadollinen on seurakuntakin.
        Mutta, yleensä nimmarini on kaksikirjaiminen, jonka lisään tekstiin.
        Toivottavasti krititty netti ei nyt ollut Matti - niminen, vaan olisi jokin erottava, että et sekoita meitä.
        En katso kuitenkaan aiheelliseksi korostaa ihmisen mielipiteen arvovaltaa - kun ja koska viimekädessä jokainen vastaa omastaan Isän edessä, niin että pitää kirjoitukset elämäntienä, sekä Kristuksen, Jeesuksen Vapahtajamme välimiehenä, jota ---- seurataan. Kirkkojen oppeja ei kannata seurata - ne ovat vain ihmisten mielipiteitä, sen ja sen saarnaajan, tai puhujan ajatuksia, harhaisten kirkkoisien valtajakkaroita jne. jotka eivät edusta Isän edessä totuutta.
        Ja kirjoitukseni on mitattava -raamatulla- ei perinneopeilla.
        Tämä perinneoppisuus on helluntaissakin lihaan kirjoitettuja sääntöjä, jotka ovat kirjoittamattomia seurakunnan kannanottoja. Olin jopa niistä joskus nuorena vastakkain, kun en ymmärtänyt, enkä tiennyt, että se ja se perinnoppi on IN.
        Aivan "mopo" iässä olin lentää pihalle - kun olin rukousalttarilla taistelussani lihani kanssa pyytämässä rukousapua. Siinä kirjoittamattoman ohjeen mukaan "harmaapää" pastori meinasi heti erottaa minut. Eli hän meinasi toimia itse välimiehenä Jumalani ja minun välissä, eikä Jeesusta heti tuotu Hengen voimaksi, että oltaisiin katsottu tuonne Sovitusuhriin, joka oli nostettu ihmisen toimesta ristille.
        Opin, että seurakunnassa on näitä kirjoittamattomia lukuja. Luterilaisuudessa on taas kirkkokäsikirjat jne. Näin karkeasti ilmaistuna.
        Eli ihmiset edustavat mukamas - elämänkirjaa, ja sen kirjoittajaa.
        Ja ihmiset, me olemme siksi karkeita ja hiottavia. Asetamme jopa kirkkojen oppikirjat Sanan vertaiseksi. Luterilaisuus ja kirkkokirjat. Helluntalaisuus - jopa romaanit kirjoina johtavat ajatukset pois itse Sanasta.
        kirjoitan sinulle tuohon vastineen erikseen.

• hieman.käskytyksestä
        alf kirjoitti:

Alf. Katsoisin, että olet mielipiteessäsi eksyksissä.
        Kerrot, että uskovien vertaus armeijaan, jossa käytin "käskytystä" esimerkkinä, ei ole poissuljettu.
        Jumala on Sotajoukkojen päällikkö Sebaot.! Hän tuomitsee seurakuntansa.
        Myös Jumalan Valtakunta rajaa, eli tekee itse Kirjoitusten kautta rajan maailmaan ja se on Jumalan Valtakunnan laki.
        Lain päämäärä on sisältäkäsin - rakkaus.!
        Eli heille, jotka näkevät Sanan opetuksen kautta, että synti - laittomuus on erottanut heidät Jumalasta, on tehtävä parannus. Eli tämä Sovittaja on uhrilammas - sijaisuhri - joka peittää synnit.
        Mutta, muista sen jälkeen seurataan Vapahtajan askeleissa.
        Ei enää tämänmaailman ruhtinaan askeleissa, joka itse sytytti sodan.
        Muista Jumalan sota-asu. Mitäpä siitä mietit? Kyllä Sana opettaa meille käskyn, kuuliaisuuden käskyn totella Hengen kautta - ja rakkauden kautta sitä Isänmaata, joka on taivaallinen.
        Olla samanmielinen.
        Jos Perkeleen kavalat juonet tuo pommia seurakuntaan. Seurakunta on Hengellinen huone - elävistä kivistä rakennettu, joiden yllä on JumalanTuli.
        Vastaamme -kukin- kohdaltaan, että emme eksy - vaan Jumalan Sana on raja - jonka suojiin maailmasta voidaan Jeesuksen kautta pelastua, eikä siellä seurakunnassa maailma jyllää.
        Ja Sanan miekka on taivaallinen ja se sivaltaa syntiä kohti.
        Muista - vanha-aadam lankesi - siinä on näkyvyyttä kirjoituksista.
        Adam- olisi voinut elää iankaikkisesti "Elämänpuun" puolella. Mutta juuri rajapinta Elämän ja kuoleman välillä adamin valinnan kautta rikottiin.
        Mitä tapahtui? Siis Jumala oli evästänyt tien. Adam rikkoi.
        Jumala oli peittänyt sijaisuhrin nahalla itse Adamin. Eli esikuva - varjon kautta, joka Sana valaisee näyttää Golgataa - tähän aikaan ja sitä Elämänpuuta - jossa Uhrikaritsamme oli.
        Mutta, aikaan ainut "elämänpuumme" jota on seurattava - ohjeita ja neuvoja armon alla ja Hengen voimasta. Olemme matkalla. Meitä varoitetaan omasta tiestä.

Jumala ulkoisti Adamin Edenistä - ja nyt on sana - "Ettei ota elämänpuusta - syö ja NÄIN elä iankaikkisesti [syntisenä].
        Ja ulkona elämänpuulle johtava tie on rajattu. Kerubit ja miekka.
        Eli turhaa on pyrkiä elämänpuulle ominneuvoin ja kirkkojen ohjein.
        Sanan miekka - se erottaa aivan kirjoitusten mukaa taivaista ja Jumalan huoneesta lähtee tuomio. En tunne teitä, te laittomuuden tekijät - on Isän sana muistiinmerkittynä.
        Eli? Eikö herätä sydäntä Jumalan edessä katsomaan, mitä Vapahtaja sanoo?
        Mene - mutta älä enää syntiä tee! Tämän sanoi Jeesus ohjeistettua erästä langennutta naista- eli tehtävä parannus niistä teoista, joka erotti Jumalasta.
        Ja matkalle Herra itse antaa Pyhän Henkensä voimaksi.
        Edelleen lihalle luvaksiko, tehdä laittomuutta, joka on synnin nimi.
        Valtakunta on rajattu maailmasta ja Ylkä on sen rajannut, jotta olisimme morsiamina puhtaat - Hänen pukemisensa ja johtamansa tien kautta.
        Emmekä makaisi tämän maailman rienaajan petijutuissa - eli oltaisiin alastomia Isän edessä.
        Raamattu opettaa meitä kuvakielisesti ymmärtämään kautta aikain.
        On raja valtakunnissa ja se on helppo käsittää.
        Tuhlaajapojat voivat näistä sikakaukaloista palata Isän luo, ja Hän pukee meidät ja laittaa tahtonsa sydämeen.

Lain rikkominen - eli synti tuo lainalaisuuden ihmiselle.
        Mutta armossa Hengen voimassa vaeltaen - niin Jumalantyönä ihminen voi kulkea tietä vapaana. Mutta tässä tietä käyden, meidän on puettava sota-asu ja käydä taisteluun Perkelettä vastaan, että voitamme ja tässä on se Sananmiekka kädessä.
        Ja mieti tuota sota-asua muutenkin.
        Eli käsky suojaa taistelussa, ja tottelevaisuus on kuuliaisuutta -elämäksi-.
        Olin muutamavuoden SA- intin palveluksessa. Siksi ymmärrän sen kautta käskyjen suojaavan osion. Se - joka johtavana sotilaan "näkee" vihollisen hyökkäyksen, niin komentaa suojautumaan vihollisen yllätykseltä.
        Ei se karkeloiden sieltä tule - se tulee yllätyksen voimalla.
        Siksi Valvovat- Hengessä neuvovat ja ohjaavat Jumalan Sanalla sitä joukkoa, joka haluaa olla kuuliaisina tiellä ja opettavat jälkipolven, vastakääntyneet erottamaan pahan. Näin seurakunta sisältäkäsin kulkee Valkeudessa ja on Jumalan asettama raja - maailman ja seurakunnan välissä.
        Jumalan tuli on langennut valaisemaan seurakuntaa matkan varrella.
        Ja tämä Hengellisen huoneen Uudenliiton aika - on Apostolisessa seurakunnassa kuvattu, kun tulen liekit tulivat seurakunnan ylle.
        Se oli Helluntain aikaa- aivankuin siellä Siinaillakin - helluntain aika.
        Tosin kyllä siellä se Aaronin myötämielisyydessä kultainen Egyptiläinen sonnivasikkakin tehtiin. Sitäkin kannattaa mietiskellä ja verrata tätä hetkeä, mitä kultaisia vasikoita - egypteistämme tuomme mukana ja pyydetään valamaan meidän mieltymystemme kultaisuus - jota sitten jumalana kumarreltaisiin.
        kirjoitteli Matti vastaukseksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1394
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      52
      1326
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1095
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      120
      1046
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      65
      687
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      167
      655
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      538
    9. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      505
    10. Valehtelu

Oletko valehdellut kaivatullesi?
      Ikävä
      71
      483
    Aihe