Anna lapsesi päättää itse!

ALPI

"Lapsi saa päättää itse" -ajattelu toteutuu parhaiten, kun lapsi ei ole "valmiiksi" jäsenenä missään uskonnollisesssa yhdyskunnassa.

155

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huhhahheijaaa

      Foorumin tilanne on nyt lokakuussa semmoinen, että tämä avaus kirvoitti antivaparin nostamaan seitsemää vanhaa ketjuaan.

      • Anonyymi

        Antivapari tykkää lapsista kirkon helmoissa.


    • EpäLoog

      Jotkut vanhemmat tosiaan sanovat, että liitettiin piltti kirkkoon, niin saaa sitten itse päättää...

      • Epäloogista

        Paradoksaalista "logiikkaa"...


    • DeadManWalks

      Ja ennen kuin lapsi liittyy itse mihinkään uskontokuntaan, hänet aivopestään ja indoktrinoidaan katsomusneuraaliuteen ja uskontokriittisyyteen.

    • UpUp

      ALPI - Alkaapi olla aika. Edetä.

    • Muutosta

      Lapsen oikeuksien sopimus ei ole Suomessa vielä voimassa, faktisesti.

    • Päättäminen

      Luonnollisesti huoltajat voivat päättää vauvakastetun, kouluun menevän lapsen erottamisesta.

      • Neuvottelusta

        Niin, ei 6-vuotiaan kanssa voi neuvotella samalla lailla kuin 12-vuotiaan kanssa. Eikä vastasyntyneenkään kanssa. Vauvakasteesta päätetäessä ei aina ajatella koulun ET-kieltoa.


    • Elämänkatsomustietoon

      Lapsen oikeuksien päivä taas 20.11.2019. Siihen mennessä toivottavasti moni kirkkoon kuulumattomien vanhempien lapsi on erotettu kirkosta ja päästettu koulun et-opetukseen.

      • ProET

        Pidetään huoli, että ET on tarjolla ensi lukuvuonnakin.


      • ET-opelta

        ET-opetukseen voi siirtyä myös vuodenvaihteessa. Nou problem


    • KorruptoituneetAatteet

      Lapsi ei ole aikuinen. Tällä teidän ajatuksen vääristymällä meillä olisi kohta sukupolvikaupalla ahdistuneita moniongelmaisia aikuisia.
      Kolme serkuksistani ovat perheidensä taustoilta vapaa-ajattelijoita ja änkyrävasemmistolaisia. Kukaan näistä ei ole 40 vuoteen mennessä maksanut ansiotuloveroja valtiolle, sitä vastoin mielenterveyspalveluiden ja alkon ovi on käynyt sitäkin enemmän.
      Uskonnottomuus sinänsä on ok ja oikeinkin, mutta omilla näkemyksillä aivopesu ei todistetusti toimi. Kerron mielummin satuja kuin kasvatan lapsen uskossani, että kuoleman jälkeen seuraa pimeys, mitään hyötyä mistään ei ole. Poliittinen aate uskon korvaajana ei toimi, näin se nyt vaan ikävä kyllä on.
      Nimim: Minne isovanhemmat menivät?

    • Siinäpäse

      Se vissiin veti sosialistinki hiljaseksi, sano kauppi ku kraataria montulle talutti...

      • Luk.lis

        Halme taisi laulaa Pohjantähdessä.


    • NURINKURINPERIN

      On hassuja selituksia, että "lapsi saa päättää itse", KUN lapsi on liitetty kirkkoon.

    • Kohderyhmää

      Noin 20 % lapsista! Kirkossa ja uskonnonopetuksessa, vaikka vanhemmat ei-kirkollisia ja ei-uskonnolisia.

    • Muutosta

      Yhä useammat vanhemmat tähän ovat päätyneetkin. Tänä vuonna.
      Tosin 10-15 vuotta sitten oli eri tilanne, ja kouluiäisten lasten kirkkoon kuuluvuus on ylisuurta.

    • Maistraattiin

      17-vuotiaan kannattaa antaa erota kirkosta. Silloin hän välttää ensi vuoden kirkollisveron. Muutoin 18-vuotiaana eroava joutuu maksamaan kirkollisveroa koko vuodelta. Eropaperi kannattaa viedä maistarataatiin.

    • Niinsitten

      Yksinkertaista! Joskus tosin kuulee hassuja, nurinkurinperisiä lasten vanhempien kommentteja. Että kirkon jäseneksi ja uskonnonopetukseen niin saa sitten päättää itse...

    • EvlAntivapari

      Tämä ei passaa meille.

    • Kansanedustajille
    • Antivapari

      Tällaista ei meillä suvaita!

      • Inhaa

        Vielä lukiolainenkin joutuu kärsimään. Ei saa valita elämänkatsomustiedon kursseja katsomusaineen suorittamiseen.


      • Uhriutum

        Antivaparia raivostuttaa lapsen oikeuksien lisääminen.


    • LapsSuomen

      Lapsen - vieläpä lukiolaisenkin - pakottaminen uskonnonopetukseen on kyseenalaista. Viimeistään 15-vuotiaana tuisi saada päättää katsomusaine itse.

    • Salailemattomuuteen

      Yhä useammat lapsiperheeet eivät näe syytä salailla sitä, että eivät kuulu kirkkoon ja eivät ole uskonnollisia.

    • Nimenantolomake

      Vauvan nimenantoon liitetty kirkon vauvajäsenhankinnan viranomaistuki tulee saada loppumaan

      • Nimenantolomake

        Väestörekissterin/maistraattiien siirtyminen sähköiseen järjestelmään mm. nimenantoon liittyen...
        Monet perheethän "sekapareja", kun toinen kuuluu ja toinen ei kuulu kirkkoon.


      • Tasa-arv
        Nimenantolomake kirjoitti:

        Väestörekissterin/maistraattiien siirtyminen sähköiseen järjestelmään mm. nimenantoon liittyen...
        Monet perheethän "sekapareja", kun toinen kuuluu ja toinen ei kuulu kirkkoon.

        Hyvä että tarvitaan molempien vanhempien kanta tasa-arvoisesti.


    • Anonyymi

      Yhä useammat ihmiset ovat alkaneet nähdä tämän asian oikein päin. Ennen jotkut sanoivat, että liittävät lapsen kirkkoon, että saavat sitten itse päättää.. Koulun palkkouskontoon ja kirkollisverovelvollisuuteen. Paremmin saa itse päättää, kun ei ole ollut kiinnitetty pakkoihin.

    • Anonyymi

      Siinä se! Jätä asia lapsen aikuistuttuaan päätettäväksi. Kasvata kuten haluat. Älä ulkoista katsomuskasvatusta pämääräisille tahoille.e

    • Anonyymi

      Miten tätä asiaa voisi kampanjoija, tiedotaa tänä kesänä? Ehtisi vaikuttaa myös ET-oppilaiden määrään?

    • Anonyymi

      Anna lapsesi päättää aikanaan itse! Pitäisikö otsikkoonkin lisätä tuo aikanaan?

    • Anonyymi

      Heino ajatus, joka on alkanut kääntyä oikein päin. Ennen käytetty "perusteluna" väärinperinpäin.

    • Anonyymi

      Tänään sunnuntaina lappu valmiiksi ja allekirjoitettuna kuoreen ja maistraattiin. Ja saman tien viesti koululle, että oppilas ei kuulu enää kirkkoon ja siirtyy uskonnon opetuksesta elämänkatsomustiedon opetukseen. Ei siis tarvitse odottaamitään vahvistusta maistraatista, vaan kun eroilmoitus on sinne lähtenyt, voi saman tien ilmoittaa koululle.

      • Anonyymi

        Rehtorit vielä pari päivää töissä. Toki ilmoitus odottaa lomansa aikanakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rehtorit vielä pari päivää töissä. Toki ilmoitus odottaa lomansa aikanakin.

        Hyvin se siellä säilyy. Tai voi ilmoittaa heinäkuun lopullakin. Pääasia, että lapsi erotetaan kirkosta.


    • Anonyymi

      Olisi noloa laitaa lapsi jäseneksi johonkin sillä seuraukssella, että koulussa tulee rajoituksia valintojen tekemiseen.

    • Anonyymi

      Harva lapsi kuitenkaan itse liittyy 18-vuotiaana. Joten olisi kirkolle tuhon tie...

    • Anonyymi

      Heinäkuun aikana monessa perheessä ehditään erottaa lapsi/lapset kirkosta sekä laatimaan koululle ilmoitus oppilaan siirtymisestä elämänkatsomustiedon piiriin uskonnon sijaan.

      • Anonyymi

        Kokevatko naiset, äidit oman eroamisen & lapsen erottamisen jonkinlaisena eksistentiaalisena askeleena, mikä nostaa kynnystä?


    • Anonyymi

      Huomaa että ihmiset on eksyneet elämästään ja realiteeteista vaarallisen itsetuhoisesti.
      Lapsi ei päätä itse mitään vaan vanhemmat!
      Siksi lapsella on vanhemmat, että pitävät huolta lapsestaan.
      Osa pitää huonosti ja saa osakseen lapsen pahoinpitelyä tms. kun lapsesta tulee aikuinen.
      Totuus on Raamatussa. Lukekaa ja opetelkaa.

    • Anonyymi

      Ei lasten tarvitse päättää tärkeistä asioista. Suomesta puutteineen on tullut maailman paras valtio, jos hylkäämme kaikki perinteemme, niin sen täyttää jotkut toiet uskomukset, uskonnot. Näin juuri on käynyt Ruotsissa ja lopputulos on nähtävissä.

      • Anonyymi

        Uskontojen sijaan tulee sekulaari humanistinen etiikka ja kulttuuri, joka oon vapaa uskontojen ja muidenkin dogmien hallinnasta.
        Lapsi päättää vasta vartuttuaan aikuiseksi itse.


    • Anonyymi

      Valitettavasti on tapauksia, että lukiolainenkaan ei saa päättää itse. Katsomusainetta lukiosa. Muutoin kyllä, tietysti. Senkin, meneekö lukioon vai ei.

    • Anonyymi

      "Lpaseta" tuleee mielen pillulalksi, mutta lasten oikeuksien sopimuksen mukaise tlapsen oikeudet ulottuvat täysi-ikäisyyden saavuttamiseen asti. Siten 17-vuotiaatkin ovat lapsia. Tosin ikäkausi pitäisi ottaa huomioon.

    • Anonyymi

      Tästä oi joskus se lyhenne ALPI. Onko siitä luovuttu? Ei ole ihan tainut lyödä läpi lyhenteenä. Asiana kylläkin yhä enemmän.

    • Anonyymi

      Annetaan va-liiton ja Helsingin yhdistyksen päättää vuokrasopimuksestaan itse. Edistetään lapsen oikeuksia.

    • Anonyymi

      Hei tyyppi! Altistuuko pepeilyyn siten helpommin vai, no lähdehän nautoihin samoin tein paviaani

    • Anonyymi

      Kaikkein eniten kirkosta eronnut sukupolvi jättää myös "seka-avioliittoperheissä" lapsensa kastamatta. Hipsutettu ilmaus tarkoitaa paria, jossa toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei,.

    • Anonyymi

      Miksi keskustelu tästä asiasta pitäisi antivaparin mielestä ohittaa?

      • Anonyymi

        Antivapari ahertaa kirkon aseman säilyttämiseksi. Vapaa-ajattelijoita pidetään vaarallisina valtiokirkolle ja muillekin uskonnoille.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jep. Onhan se takaperoista että vauvakastetut päättävät jäsenyydestään eroamalla tai olemalla eroamatta eikävätkä liittymällä tai olemalla liittymättä.

      Ihmisten 'peruslaiskuus' pelaa tässä kirkon pussiin.

    • Anonyymi

      Vuonna 2020 maistraatti on muuttunut nyt Digi- ja väestötietovirastoksi. Viime vuonna kirkosta eronnneet kouluikäisten lasten vanhemmat ehtivät hyvin nyt koulun joululoman aikana erottaa lapsensa kirkosta (kirjallinen illmoitus paperilla uuteen Digi- ja väestötietovirastoon) ja sen jälkeen ilmoittaa koululle oppilaan siirtymisestä uskonnosta elämänkatsomustiedon opetukseen.

    • Anonyymi

      Ajattelu on nykyään noin kuin avauksessa. Ennen "logiikka" oli päin vastoin, liitetään jäseneksi niin saaa sitten itse päättää.

    • Anonyymi

      Tämö vuoden 2020 teemaksi. Toteutuu myös niin, että vahingossa vauvakastettu saa juridisen korjausliikkeen. Jääköön kaste "voimaan", mutta ET-kielto ei.

    • Anonyymi

      Valtio on kytkenyt uskonnolisen rituaalin ja uskonnollisen väestötietomerkinnän. Ne voisi ja pitäisi erottaa. Samoin kirkko ja valtio.

    • Anonyymi

      Tämä on täysin keinotekoinen nosto, koska tätä ei tuota mikään tekoäly vaan ihminen.

      • Anonyymi

        Tekoälyn nostot ovat keinotekoisia, mutta ihmisen nostot ovat harkittuja, mutta silti artefakteja eli ihmisten tekoa, ei "luonnonmukaisia".


    • Anonyymi

      Kirkko lähettelee esimerkiksi Mikkelissä "pinnareille" kutsuja joukkokastajaisiin.

    • Anonyymi

      Kirkkoon liittämisen voi peruuttaa, jäsenyyden lopettaa. Kirkon kirjoissa kaste jää voimaan, mutta juridinen jäsenyys loppuu.

      • Anonyymi

        Papit haluaa jopa puolella maailmaa lasten tykö...


    • Anonyymi

      Joskus yritettiin vähän lanseerata lyhennettä ALPI - anna lapsesi päättää itse - mutta ei se oikein tarttunut.

    • Anonyymi

      Lyhenne ei ehkä ole niin hyvä idea,mutta joku slogan. Anna lapsesi päättää itse... Hyvä, vaan... Vielä paremmin?

    • Anonyymi

      Lyhenteellä tai ilman. PItää kokeilla vaikka kumpaakin. Pääasia että tehdään jotain.

    • Anonyymi

      Hieno juttu, että tämän itse päättäminen on alettu ajatella niinperin pin, että lasta ei kasteta, niin saa sitten itse päättää aikanaan, kun ennen vanhaan vallalla ooli hassunkurinen ajattelu, että kastetaan niin saa sitten päättää itse.

    • Anonyymi

      Jos lasta ei kasteta määräajassa, jäseneksi voi liittyä. Hyvä tilanne antaa lapsen itse päättää. Kun kasteosuus laskee, jännä nähdä, jätetäänkö liittymisasea lapselle aikanaan itse harkittavaksi.

    • Anonyymi

      Kutsu on kuultu vauvojen osalta. Mutta entä lukioon menevä perheen "vauva"? Saisiko itse päättää, kuuluuuko kirkkoon vi ei ja ottaako ET:n vai uskonnon?

    • Anonyymi

      Nostaisin tätä ALPI-klassikkoa esiin. Yhä useammat vanhemmat ajattelevatkin noin, kerrottiin kastamisen vähentymisestä kertovassa uutisessa.

    • Anonyymi

      Tämä ei vaan meille kirkon hyysääjille käy, ettäs tiedätte!

    • Anonyymi

      "Saa päättää itse." Tätä lausetta on paradoksaalisesti käytetty molempien "perusteluna", liittämisen ja liittämättä jättämisen.

      • Anonyymi

        Joo, ei kovin looginen perustelu, jos liittäisi lapsen kirkkoon.


      • Anonyymi

        Jos lapsi liitetään kirkooon, silloin hän ei oikeastaan voi päättaä itse, koska on uskonnon pakko-opetuksen piirissä.


    • Anonyymi

      Kastetun lapsen voi tietenkin erottaa kirkkosta. Sitä suosittelen!

    • Anonyymi

      Kuulemma fb naistenhuoneesa on yhäkin tasan kahdenlaista, päinvastaista tulkintaa tästä avauksen asiasta: "Lapsi saa päättää itse" -ajattelu toteutuu parhaiten, kun lapsi ei ole "valmiiksi" jäsenenä missään uskonnollisesssa yhdyskunnassa.

    • Anonyymi

      Minä olin tyhmä. Minun isästäni näyttää tulevan tyhmempi....
      Kenen elämästä tässä päätetään ja kuka?

      Se vanha pieru joka ei edes osaa kirjauta omaan kännykkäänsä?
      Päättää siitä mitä minä saan ja en saa?

      Kuullostaa tutulta.
      ei muuta kuin lisää
      TÄRPÄTTIÄ.

      • Anonyymi

        Olisko pieni henkinen "isänmurha" paikallaan? Väitetään että semmoisia tehdään, mutta onko niin, että ei vielä 15-16-vuotiaina?


    • Anonyymi

      Totta, nurinkurista päätää itse jäsenyydestään pohtimalla eroamista, eikä liittymistä, kun ei ole koskaan itse päättänyt liittyä jäseneksi, mutta vanhemmat ovat päättäneet lapsena/vauvansa puolesta kastattaa hänet.

      Kas kun ei vauvoja liitetä pian syntymänsä jälkeen kaikkien mahdollisten yhdyskuntien, yhdistysten, järjestöjen, seurojen jne. jäseneksi. Siinä olisi sitten myöhemmin hommaa erota niistä lukemattomista, joiden jäsen ei halua olla.

      Groucho Marx: "En halua liittyä mihinkään seuraan, joka hyväksyy minun kaltaisiani jäsenekseen."

    • Anonyymi

      Hyvä kehitys rohkaiseen saman suunnan jatkamiseen ja syventämiseen. Vauvaperheet kyselevät "vuotta vanhemmilta" kokemuksia... Hyvä kiertämään.

    • Anonyymi

      Lapsia narrataan kuolemaan liittyen. Ei kerrota "viimeisestä tuomiosta" jossa kukaan ei vielä ollut.

      • Anonyymi

        Raamatullinen narratiivi johtaa ihmisten narraamiseen. Toki se on aika lievä sana valehtelevalle huijaukselle.


    • Anonyymi

      Hieno saavutus on se, että otsikossa siteeratun kehotuksen logiikka on käännytty oikein päin. Ennenvanhaan sanottiin kastamisen jälkeen että saa sitten päättää itse.

      • Anonyymi

        Hieno juttu tämä. Oli melko harmittavasita kuulla sanottavan ksteen jölkeen tuosta itse päättämisestä, vaikka kaste toi kirkon jäsenyyden kautta "pakkouskonnon" koulussa ja kirkollisverovelvolisuuden.


    • Anonyymi

      Vapaa-ajattelijat ihmisoikeusselontekoon: "Lasten oikeuksien toteutumiseen tulee kiinnittää erityinen huomio. Lasten oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen koskee myös vauvojen ja pienten lasten sukuelimiä, niin poikien kuin tyttöjenkin. Lapsen oikeudet eivät toteudu, kun uskonnollisesta yhdyskunnasta voi erota vasta 18 vuotta täytettyään ja peruskoulun yläkoulussa vanhemmat päättävät osallistuuko nuori koulutyöpäivään liitettyyn uskonnonharjoitustilaisuuteen vai ei. Valtion väestötietoihin tuleva rekisterimerkintä lapsen jäsenyydestä uskonnollisessa yhdyskunnassa on ongelmallinen, ja vielä ongelmallisempia ovat evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon jäsenyyden juridiset seuraukset, kuten kielto opiskella elämänkatsomustietoa peruskoulussa ja lukiossa sekä kirkollisverovelvollisuus, joka ulottuu kirkosta eroamisvuoden loppuun asti. "

    • Anonyymi

      Mielestäni vanhempien kuuluu valita, laitetaanko lapsi peruskoulussa uskonnonopetukseen vai elämänkatsomustietoon. Lapsi ei siis päätä asiaa.

    • Anonyymi

      Kun katsoo seuraavaa kuviota, havaitsee, että tässä asiassa on todella suuria mahdollisuuksia: https://aijaa.com/MECaxC

      • Anonyymi

        Oho, 15 vuotta sitten jopa 87 prosenttia lapsista kastettiin. Vain5 prosenttiyksikköä on kirkkoon kuuluvuus sinää aikana vähentynyt. Suuuria mahdollisuuksia siis!


    • Anonyymi

      Älkääs nyt, se lähetyskäsky joka jyllää! sillä mennään.

      • Anonyymi

        Rehtorit luulee, että menee paikka kylän sosieteetissä, jossai sano KYLLÄ kirkkoherran pyyntöön.


    • Anonyymi

      Eeiiiihh! Jumalan tuomio uhkaa niin kuin sen nimisessä elokuvassakin.

    • Anonyymi

      Holhooja lähetyskäsky on ihan inha.

    • Anonyymi

      Valinnan mahdollisuus et-opetukseen. Hanki. Käytä.

    • Anonyymi

      Nyt myös: anna nuoresi päättää itse. Jos 15 vuotta täyttänyt haluaa eroa, älä estä.

    • Anonyymi

      Jos lapsi tuli kastatettua "tavan mukaan", asian voi korjata eli erottaa lapsi kirkosta. Sen voi tehdä nyt helpommin, sillä eroakirkosta-palvelussa voi laatia lomakkeen. Kun tulostaa sen, ei tarvita kuin allekirjoitukset ja lähettäminen.

      • Anonyymi

        Tämmöinen paperille tulostaminen ja allekirjoitus sekä postittaminen/vieminen on aivan liian vaikea tehtävä. Nope.


    • Anonyymi

      ALPI eli anna lapsesi päättää itse. Vai Ameriikan malliin: Anna Lapsesi Päättää Itse.

    • Anonyymi

      Verovelvollisuudestaan pitäisi saada päättää itse. Rituaalit asia erikseen.

    • Anonyymi

      Lukiolainenkin on sitten lapsi. Ettäs tiedät. Tässä asiassa ainakin.

    • Anonyymi

      Uskonnolliset yhdyskunnat ovat sellaisia, että ihmisen tulisi itse saada päättää liittymisestään. Ei ainakaan virallista statusta pitäisi millään lapsijäsenyydellä olla!

    • Anonyymi

      Kyllä lapsi pitää sitoa kirkon köysiin, helmouhinm

    • Anonyymi

      Tämä voisi olla Klassikko. Potentiaalia. Kirkon vauvajäseniä viime vuonna vähemmän kuin ennen.

    • Anonyymi

      Lapsetkaan eivät ole sikoja, paitsi sikaporsaat.

    • Anonyymi

      NYT jo huomio elokuussa 2021 alkavaan uuteen lukuvuoteen. ET-oppilasmäärä ylös, kun uusia oppilaita vapautetaan valinnanvapauden piiriin.

    • Anonyymi

      Höpö höpö. Päästäkää lapset Jeesuksen tykö.

      • Anonyymi

        Antivapari ei tykkää tästä vapausdesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antivapari ei tykkää tästä vapausdesta.

        Niin, sehän poistaa pakollisen uskonnonopetuksen peruskoulussa - ja lukiossa.


    • Anonyymi

      ALPI ei taida vielä olla lyhenne, joka olisi lyönyt itsensä läpi.

    • Anonyymi

      Useampi vuosi sitten ehdotettiin ALPI-lyhennettä markkeeraamaan asiaan, mutta se ei enemmälti ottanut tulta.

    • Anonyymi

      Yhä useammat vanhemmat jättävät kasvattamatta lapsensa evl kirkon jäseniksi.

    • Anonyymi

      Päästäkää meidät lasten tykö! T. Papisto

    • Anonyymi

      Vauvakasteen aiheuttaman jäsenyyden voi korjata erottamalla lapsi kirkosta. Kirkon mielestä kaste kuitenkin jää, joten sellaista ei tarvi ottaa, jos lapsi itse vartuttuaan haluaakin liittyä kirkon jäseneksi.

    • Anonyymi

      Jos tuli kasvatettua, asian voi korjata erottamalla lapsi kirkosta. Kirkon mielestä se kaste ei edes häviä vaikka lapsi eroaakin.

    • Anonyymi

      ALPI - anna lapsesi päättää itse.
      Päästä lapsi Et-opetukseen.

    • Anonyymi

      Nyt on aika tukea kansalaisaloitetta ETn avaamiseksi.

    • Anonyymi

      Alpi. ALPI. Nämä lyhenteet on haastavia. M.arkkinoida. ehkä itse asia helpompi.

    • Anonyymi

      Eihän tämä käy. Lampaat karkaisivat.

    • Anonyymi

      Syysloman jälkeen voisi hyvi siirtyä uskonnonopetuksesta elämänkatzomustietoon. Jos lapsi ei ole kirkon jäsen. Kun lapsi...

    • Anonyymi

      Avauksessa on laitettu asia oikein päin. Vähemmän päin on se nurinkurinen, että liitetään, ja saa sen jälkeen itse...

    • Anonyymi

      Tämäkin enemmän rakkaudellinen kuin vihantäyteinrn avaus.

    • Anonyymi

      Tämä on kuin psykologinen kuva, jonka voi nähdä kahdella tavalla... Loogisesti kuitenkin liittämättömyys on todellista päätösvallan jättämistä henkilölle itselleen.

    • Anonyymi

      Juurikin näin perin päin eikä toisinperin eli väärinperinin.

    • Anonyymi

      Olen tyytyväinen että olen noin tehnyt.

    • Anonyymi

      Ei ei ei. Vanhempien velvollisuus on viedä lapsi Jeesuksen luo.

    • Anonyymi

      Voit korjata vauvakastetun lapsen uskonnollisen aseman erottamalla hänet kirkon jäsenyydestä nyt.

    • Anonyymi

      Siitä tulee vaan kummallisen nköinen leikellessä.

    • Anonyymi

      Toteutuuko se "Lapsi saa päättää itse" -ajattelu
      myös Vapaa-Ajattelijain ajatuslahkossa.

      T:
      Antivapari (Se alkuperäinen)

    • Anonyymi

      ALPI - anna lapsesivpäättä itse.

    • Anonyymi

      Laps mitää päätä.

    • Anonyymi

      Ruotsiin kun muutin Kekkosen aikaan en liittynyt kirkkoon , lapset ku tuli nii ei heitäkään kirkkoon , hakekoot itte henkistä mistä haluavat .-

      Saranam Katchami

    • Anonyymi

      Tottakai. Muuten olisi jo päätetty iso askel.

    • Anonyymi

      Niin, puhtaalta pöydältä, sitten kun on valmis. Eli huoltajana päätät ästää lapsesi elämänkatzomustietoon eikä uskontoon.

    • Anonyymi

      Näin in eikä toisinperinpäin.

    • Anonyymi

      Valtion ei pidä rekisteröidä uskontoa edtätietoihin.

    • Anonyymi

      Äidin yksin tekemän päätöksen voivat huoltajat yhdessä korjata.

    • Anonyymi

      Kirkon jäsenyys saa lapsen "kuulumaan" kirkolle.
      Siksi elokuussa eeteehen.

    • Anonyymi

      Missä iässä?

    • Anonyymi

      Juuri noin.

    • Anonyymi

      Päästä lapsi kirkosta pääsiäisenä.

    • Anonyymi

      Loogista.

    • Anonyymi

      Asian voi korjata erottamalla.

    • Anonyymi

      Järkevä logiikka just näin in.

    • Anonyymi

      Ja koulussa ET parempi oman katsomuksen löytämisen tukena verrattuna "omaan uskontoon".

    • Anonyymi

      Raivostuttavaa. T. Av

    • Anonyymi

      Näin yhä useammat Vantaallakin. Kertoi Vantaan Sanomat viikonvaihteessa.

    • Anonyymi

      Nuoret ovat laumaomioita.

    • Anonyymi

      Näin. Senhän sanoo järkikin.

    • Anonyymi

      Nyt tammikuussa voisi vaihtaa uskonnosta ET-opetukseen.

    • Anonyymi

      Joten nollaa tilanne, jos vauvakaste haittaa.

    • Anonyymi

      Ero eronana ja katsomusaineen valinta/vaihto erikseen.

    • Anonyymi

      Jos lapsi on vauvakastettu, se kannattaa korjata.

    • Anonyymi

      "Antakaa lapsen päättää itse", sanovat vaparit. Ja sitten ihmettelevät, kun nuoret liittyvät kirkkoon.

    • Anonyymi

      Kirkon painostus perheisiin, joissa toinen vauvan vanhemmista on sen jäsen, on yhä kovaa.

    • Anonyymi

      Näin se on. Koti silti antaa hyvän käytöksen ja eettisen ajattelun perusteet.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      73
      3350
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3170
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2682
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2052
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1845
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1775
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      129
      1424
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe