Kamuttaja. Kyselen supikoirista.

Onko Lieksan alueella miten runsaasti supikoiria?
Katselin netistä hieman niistä, ja totesin, ettei siellä olevat tiedot pidä paikkaansa monessakaan kohdin.
Niitä esiintyi Pielisjärvellä jo ainakin 1940- luvulla ja myös pesivät siellä.
Olin itse niitä pyydystämässäkin.

80

1275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuomari.Hurmio

      -92 juhannuksena yksi jäi autoni alle Uuron ja Enon välillä. Sen jälkeen en ole nähnyt. Metsämiehet ovat niitä ansiokkaasti loukulla pyytäneet, ja niin edelleen. Haisi aika pahalle se supi muistaakseni.
      Mutta tämän palstan "moraalinvartijat" todennäköisesti vetävät väärän vertauskuvallisen johtopäätöksen vieraslajien suhteen, ja pitävät sitä erittäin rasistisena, ja täten poistavat sen sillä perusteella. Toivottavasti nyt satun olemaan tässä väärässä. Katsotaan nyt miten kestävät sinänsä harmitonta ja asiallista keskustelun alkua. Voihan tämä palstamaisterien tavat tuntien vääristyä sitten vika linjoille, kuten tavallista.

      • Huomari.Turmio

        Mitä horajat ei täällä supia ole nähtykään. eikä Enon ja Uuron väli ole Lieksaa ollutkaan. Tässä selvästi aloittaja yrittää solvata somaleita kierto tietä mutta poistoa on jo pyydetty.


      • Aatomies

        Olen liikkunut autolla Lieksan alueella yli 30 vuotta, ei ole supikoiria vielä tähän päivään mennessä näkynyt. Jäniksiä, lintuja ja hirviä silloin tällöin. Tämä havainto tien päältä, mutta voihan supikoiria löytyä metsistä joissa ei tule paljon kuljeksittua.


    • Voeettää

      Kolome oun syöny jo tänäsyksynä, neljjääs on pakkasessa joulluu varten. On siellä neljätoesta jänestä, hirvi, kolome sutta ja yks karhu perunakuopassa suolassa.

      • muistelua

        Eppäillä tuota sopii, jotta oist supia syöny, ja jouluateriaksi varannu. Mahto olla, sitä sinulle tyypillistä huumorii.

        Itelläni ei oo parempaa tuntemusta ko. elukkaan, vain tuntusi siltä, jotta se on enempi turkiselläin.


      • muistelua

        Onko se muuten tuo supikoira miten läheistä sukuu mäyrälle? Mäyräkoira on minulle tuttu tietyn kokoisena olutpakkauksena.


      • muistelua kirjoitti:

        Onko se muuten tuo supikoira miten läheistä sukuu mäyrälle? Mäyräkoira on minulle tuttu tietyn kokoisena olutpakkauksena.

        Ei mitään sukua, sillä supikoira on koiraeläin, ja mäyrä näätäeläin.


    • paikallinen

      Pankajärven tien varrella viellä silloin tällöin näkee yömyöhällä auton valoissa.

    • Vielä 1970-luvulla supikoiria pyydettiin turkiksien takia loukulla ainakin Viensuun seudulla. Vierailin 70-luvulla Virsulahdessa ja siellä oli kyseisen talon veljeksillä häkissä supikoira nähtävillä. Kovin oli vihaisen oloinen otus odottamassa viimeistä tuomiotaan.

      Supikoiran turkin arvo taitaa oll nykyään nollalukemissa, joten tuskin sen takia sitä enää metsästetään. Haitallisuus taitaa olla ainoa syy nykyään niiden pyydystämiseen. Enpä ole kyseistä otusta missään tavannut enää yli neljään vuosikymmeneen.

      • Tämä villi supikoira ei käy turkiseläimeksi, mutta suomensupi, joka on tästä jalostettu käy.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Tämä villi supikoira ei käy turkiseläimeksi, mutta suomensupi, joka on tästä jalostettu käy.

        Kyllä supikoirien turkit kelpasivat hyvin karvalakkien tekoon vielä 70-luvullakin. Malli oli "David Crockett" -tyyliä häntineen. Tuskinpa niistä kokoturkkia olisi tehty.


      • supi.supi.suolloo
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Kyllä supikoirien turkit kelpasivat hyvin karvalakkien tekoon vielä 70-luvullakin. Malli oli "David Crockett" -tyyliä häntineen. Tuskinpa niistä kokoturkkia olisi tehty.

        Ei ne supihatut olleet supikoiraa vaan aivan eri eläintä jos joku ei tiedä.


      • eipäs.höpötetä.joutavaa
        supi.supi.suolloo kirjoitti:

        Ei ne supihatut olleet supikoiraa vaan aivan eri eläintä jos joku ei tiedä.

        Mielestäsi nautaa lienevät olleet tai kirhavia. Kyllä viensuun koposet supikoiran tunsivat ja muutkin eläimet.


      • supikoera
        supi.supi.suolloo kirjoitti:

        Ei ne supihatut olleet supikoiraa vaan aivan eri eläintä jos joku ei tiedä.

        Mitä eläintä ne sitten oli jos ei supikoiraa.


      • supi.supi.suolloo
        supikoera kirjoitti:

        Mitä eläintä ne sitten oli jos ei supikoiraa.

        Jos joku ei tiedä, niin kerron, että ne oli aivan eri eläintä jota minä eikä kukaan tiedä. Tämä on varma tieto eläimestä.


    • Jonssua

      Villisikojahan nuita kuuluu olevan oikein laumoittain Vuonisjärven ja Kelvän suunnalla ja karhuja perhana. Kyllä ei oo enää miehiä kylillä, kun karhut mellastaa miten huvittaa. Niin ja sitten jotkut hölömöt karppii istuttanneet Piellisseen. Jauhiaisestaki on kuulema joku suanu karpin. Kyllä ei tule tolokkuu misttää nykysin.

      • Karpit ovat hyvin harvinaisia Pielisessä. Havaitut yksilöt ovat karkulaisia Enocellin Uimaharjun sellutehtaan selkeysaltaasta, jossa ne asustelevat istutettuina sopivan lämpöisessä vedessä veden puhtauden mittareina. Pielisessä ne eivät voi lisääntyä veden kylmyyden takia.


    • On supikoiria. Karkeasti sanottuna että mitä lähempänä Pielistä sitä runsaammin.

    • Discostu

      Lieksan yöelämässä törmää takuulla rämemajaviin, supikoiriin ja metsäsikoihin! Puistattaa vieläkin.

    • Enhän toki ihmettele yhtään, jos poistettu kirjoitteluni oli ”sääntöjen vastainen”. Joku synnytettävä ajatus meni ilmeisesti aivan pieleen. Sen lisäksi se ei jotakuta kovin miellyttänyt.

      Alkaa tuntua siltä, että on joku epämääräinen ja vajaaymmärtäväinen musta listaus on aihepiiraista arpoen riippuva. Kunpa olisivat selkeämmät kuviot ja käskyt. Ei tällä palstalla nykyisin kukaan oikeasti voi sanoa miten on tehtävä. Tuhannen ”taatananot” pelkureita ja nyhjääjiä, aika moni.
      Supikoirista otin esille aamulehden, aika tuoreen, artikkelin. Se poistettiin ilmeisesti muista kuin sääntöjen vastaisista syistä.

      En laita linkkiä enää. Se tuntuu olevan ”myrkkyä”.
      Hakekaa aivan itseksenne: ” Kesämökkiläinenkin voi tappaa kohta supikoiran”. Kyllä se löytyy.

    • Täällä etelässä niitä on vaikka kuinka paljon.
      Moottoriteilläkin on yhtenään supikoiran raatoja.
      Myös nuoret ketut ovat kovia jäämään autojen alle.

    • Supikoiran sai juoksemalla kiinni, mutta siinnä tarvitaan taitoa, miten sen voi ottaa syliin, ja viedä vaikka häkkiin.
      Monet tuli pyydystettyä, mutta kaikki laskettiin luontoon vapaaksi myöhemmin.

      • Davycrocket

        Paskapuhetta.


      • supikoera
        Davycrocket kirjoitti:

        Paskapuhetta.

        Jaa mikä minun mielestä vain sinun kommenttisi on sitä.


    • Davyjen.Davy

      Juu. Ihan paskapuhetta tuolta Crockettilta. Ei se hattu ollut supikoiraa. Se oli täyttä hyvälaatuista kettuturkista. Muutkin vinkeet ihan🎬. Kamu on luonnon ystävä vaikeissa valintatilanteissa. Minä en kyllä olisi enää vapaaksi laskenut., mutta tuo tapahtui varmaaan herkkään nuoruuaskaan?

      • oltiin.nuoria.silloin

        Laskit kuitenkin Kamun vapaaksi herkässä nuoruudessasi. Se oli ihan hyvä teko sinulta. Sinikettua oli. Se turkki on Suomen lipun sininen.


      • oltiin.nuoria.silloin kirjoitti:

        Laskit kuitenkin Kamun vapaaksi herkässä nuoruudessasi. Se oli ihan hyvä teko sinulta. Sinikettua oli. Se turkki on Suomen lipun sininen.

        No kun minä karkasin, siksi päästi vapaaksi.


    • Davyjen.Davy

      Heikkoa vasemmistolaisuus aatetta ei Lieksassakaan hyväksytä. Siis suuremmissa piireissä.
      Meitä on paljon, jotka eivät ainoastaan supise jonninjoutavien aatteiden jatkuvasta pyrkyryydestä. Stop tulee jossakin vaiheessa, kuten supikoirille.

    • luonot.immeinen

      Nyt uskon että Kamu on luontoihminen kun laski supikoiratkin vapaaksi. en tiennytkään että niitä saa muuten kuin supiloukuilla vai käsitinkö väärin.

      • Kyllä niitä saa elävänä ja hyvässä kunnossa kiinni aivan ilman ansoja.
        On tullut testattua monet kerrat.

        Toinen "vilkas ja vikkelä" eläin joita olen juoksemalla saanut kiinni, oli Amerikassa Gopher (taskurotta).


    • Elukka josta tehtiin kalliita supihattuja oli pesukarhu eli supi.
      Supikoira ei ole oikeasti supi, vaikka osa nimestä on.

      Muistan Lieksassa muutamalla olleen supihatun, se oli aika kallis.

      • Ei lieksalaisilla ollut varaa 50- 60 vuotta sitten hankkia supihattuja. Kyllä ne tehtiin tai teetettiin Lieksassa ihan pielisjärveläisestä supikoiran turkista. Se lämmitti ihan samalla tavalla kuin supihattu. Lienenkö supihattua missään edes nänytkään - paitsi elävissä kuvissa!


    • Minullakin on hattu joka on tehty supikoirannahasta. Tehty Lieksassa, tarhattu
      Ilomantsissa. Pidin sitä joskus pakkasilla, metrossa muutama viherpiipero pahoitti
      avoimesti mielensä. Väittivät minua murhaajaksi.

      • Tuomari.Hurmio

        Niin. Täällä Lieksassakin tuon tyyppisiä nähtiin SM-Furin aikaan enempi. Taisipa olla niin, että täälläpäin niitä katseltiin hieman kateellisina. Ja jos joku olikin tuolloin viherpiiperö, ei täällä Lieksassa parane julkisesti ruveta päätään aukomaan, on täällä sen verran metsiemme veikkoja.


      • se.oli.silloin
        Tuomari.Hurmio kirjoitti:

        Niin. Täällä Lieksassakin tuon tyyppisiä nähtiin SM-Furin aikaan enempi. Taisipa olla niin, että täälläpäin niitä katseltiin hieman kateellisina. Ja jos joku olikin tuolloin viherpiiperö, ei täällä Lieksassa parane julkisesti ruveta päätään aukomaan, on täällä sen verran metsiemme veikkoja.

        Muistan tuon Lieksan turkisliikkeen SM-Furin, joka oli Osulan talossa. Se valmisti myös turkislakkeja asiakkaiden tuomista turkiksista. Supikoiran turkki kelpasi tuolloin hyvin karvahatuksi.


    • sutta.on

      Mulla on -70 luvulla sudennahasta tehty karvahattu! Aikoinaan oli partalanmäellä se muuan firma siinä entisen siwan ja nykyisen k-marketin vieressä olevassa hallissa? Siinä ne hattujakin teki! Oliko se Finnskila se firma, muistaako joku tarkemmin!

      • Finn-Skila oli mainitsemallasi paikalla. Finn-Skila aloitti toiminnan Lieksassa1985. Parhaimmillaan työtekijöitä oli noin 80. Toiminta loppui Lieksasta 1992.


      • muistelua

        Ennen Finn-Skilaa ko. hallissa toimi Lakkituote niminen firma, joka valmisti turkistuotteita. Finn-Skila valmisti ulkoilupukineita, ei kuitenkaan turkiksista.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Finn-Skila oli mainitsemallasi paikalla. Finn-Skila aloitti toiminnan Lieksassa1985. Parhaimmillaan työtekijöitä oli noin 80. Toiminta loppui Lieksasta 1992.

        Finn-Skila oli Luhta Oy:n tytäyhtiö. Luhta Oy:n toiminta siirtyi ensin Viroon ja myöhemmin Aasian maihin kuten myös monien muiden yhtiöiden tuotteiden valmistus. Esimerkkeinä Rukka, Halti ja Nanso. Suomalaisuutta on vain suunnittelu ja myynti, joten suomalaiksi tuotteiksi niitä ei voi enää mainita.

        Luhta teettää vaatteet lähes sataprossenttisesti "risikimaissa", kuten Bangladeshissa, jossa tehtaiden työvoimana ovat usein lapset ja kuukausipalkka on alle sata euroa. "Kotimaisen" Luhta -tuotteen hinta nousee laivamatkalla Bangladeshista Suomeen monikymmenkertaiseksi.

        Suomesta on jo todella vaikeaa löytää Suomessa valmistettua vaatetta! Sama koskee myös kenkiä. Suurin osa kengistä tulee Suomen markkinoille myös Aasiasta. Niidenkin hinta nousee merimatkalla vaatteiden tavoin.


      • sutta.on
        muistelua kirjoitti:

        Ennen Finn-Skilaa ko. hallissa toimi Lakkituote niminen firma, joka valmisti turkistuotteita. Finn-Skila valmisti ulkoilupukineita, ei kuitenkaan turkiksista.

        Lakkituotten valmistama se minun susihattu on, nyt tuli mieleen kun mainitsit firman nimen! Ituhipit ei tykkää susihatusta vaikka se on lämmin!


    • Kansankielessä "hattutehas".

    • Supikoiran turkiksesta tehtiin todellakin em. mainittuja hattuja ja juuri noita Davy Crockett hattuja, mutta ei Finn-Skilalla. SM-Furilla siellä Pielisentie ykkösessä enemmän. Yläkerrassa oli ompelimo ja alakerrassa myymälä. Siitä muuttivat Teollisuuskylään lähelle Pielisen pesupistettä.

      Luin Maaseudun tulevaisuudesta erään artikkelin, joka liittyy supikoirakeskusteluumme hieman eri näkökulmasta. Riistaa tieltä – Roadkill - harrastaja laittaa supikoiraa pataan.

      Tunnustan nyt sen, että pesukarhun ja supin ero on minulle hieman epäselvä. Lienevätkö tuossa eri mantereitten tavat ja käyttäytyminen? Pesukarhu pesee ruokansa käsittääkseni vedessä, siellä rapakon toisella puolella; mutta supisuomalainen supi taitaa käyttäytyä hieman eri tavalla, vaikka onkin kyse lähes samasta lajista. En ole nähnyt itse, enkä luonto-ohjelmiakaan, missä supi täällä Suomessa pesisi ruokaansa.

      Harmittaa kun ei ole tuollaista Davy Crockett hattua, vielä. SM-Furin valmistama sinikettukarvahattu vain;)

      Kuvia. Mielikuvia. Nyt juonittelenkin siten, että laitan linkin seuraavaan kommenttiini heti perään. Aikoinaan nuorempana seurasin Seurasta Matti Mainio ja Jussi Juonio sarjakuvaa.

      "Mutt and Jeff”, (tyhmä ja kuuro) on jotain sellaista, joka sopii hyvin rapakontakaiseen johtamistapaan näinä aikoina. Ilmastonmuutoksen hyväksyminen tuskin on lopullinen kiemurtelun ele ko. neropatilta.

      Näittekö tänään Lieksassa nokkosperhosia?



    • Neuroloki

      Kamuttaja elää menessä taitaa atshaimeri vaivata pahan kerran

      • Oltava.pöpi

        Ite sinä hullu elät avauusajassa


      • Atso.Haimari

        Vai on naurulokilla atshaimeri! Ja ihan menessä. Miten se sinne on kaivautunut?


    • Kyylä Lieksassa oli aitoja supihattujakin muutama, ei monella.
      Useimmat taisi olla Maurojen suvulla, tilattu Helsingistä.
      Supin ja supikoiran turkki on hyvin erilainen, ne on helppo erottaa toisistaan.
      Amerikassahan ei ole muita kuin supeja, ei supikoiraa, joten heidän pörröhatut ovat supia..

    • Nykyään minulla on aito susihattu talvisin, ja on kyllä lämmin.
      Ei ole kukaan sanonut siitä mitään pahaa.

      • ei.vihreä

        Kyllä sinä melkonen tietopankki olet. Kysyn vielä oletko itse ampunut sen suden jonka nahasta hattusi on. Oletko myäs kaatanut karhuja?


    • Hillerit

      Sano miksi päästöt niitä tuholaisia vapaaksi ja miksi ensinnäkään otit niitä kiinni.

      • Ei.vastaa

        Kamuttaja ei vastaa se on sen tyypin kanssa aina ollut sama juttu


    • Hirvimies

      Kamuttaja kerrotko millaista asetta käytät susijahdissa? Olisiko hirvikivääri hyvä?

      • toinenni.hirveä.mies

        Onkos kamuttaja kertonut koskaan olleensa susijahdissa?


      • Ainoa ase millä metsästän, ja olen metsästänyt, on kamera ja kiikari (myös yökiikari).


    • Supika

      Yrjöläntiellä oli tänä aamuna kuolleena yksi. Samoin viime viikolla.

    • Yrjöläntie

      Ne oli molemmat kettuja ei supikoiria

      • korvakäytävä

        Kylläpä on luontotuntemus Lieksassa huipussaan. Jotensakin nakrattaa.


      • korvakäytävä

        Antteeks. ei pidä yleistää. Tarkoitin vain tiettyä osaryhmää, tämän palstan kirjoittelijoita.


      • Jos ne oli supikettuja ;-))


    • Kaiken supimetsästyksen suhteen heitän hieman aikamme kuvia kehään. Mikä sinä olet?

      "Suuri pyörivä pyörä, kehräysvärttinä, kukkulan yli johtava tie, nupullaan olevat lehdet, sauvaa kantava vanhus, väkipyörä, nopeasti liikkuva sukkula, lentävä lintu, nopeasti kiitävä juna, hiljainen liikkumaton valtameri, palava kynttilä, ylöspäin johtava portaikko, pitkäveteinen laulu, lentävä avaruuslaiva, tuulen lennättämä hiekka, kehräävä vanha nainen, ajelehtivat pilvet, marssivat jalat, taivaan suunnaton avaruus, Gibraltarin kalliot, pakeneva varas, kitaansa ahmaiseva hirviö, kuohuva vesiputous, helminauha, laukkaava ratsastaja."

      Valitkaapa siitä mikä, olet vaikka kymmenen. Pisteytystä aikakuvapisteisiin olon tässä vaiheessa on mahdotonta todeta, mutta ehkä jotenkin myöhemmin... Ken sen jo ennalta tietää, voi kyllä laskea omansa.

      Ps. Tuo lainattu pilkullinen jäsentely, johon itse alan vasta nyt perehtyä, on lainattu Elämän ja ajan t-tekijöistä.
      Alkuperäinen teos on THE T-FACTOR

      Kolpakko eli Stein jotenkin asialla. Jatkakaa toki kiiltävin turkein.

    • kamuttaja

      Minulla ei tosiaan ole mitään tuliasetta metsästykseen.
      Ainoat aseet joilla pyydystän, ja joilla olen koskaan pyydystänyt, ovat kamera ja kiikarit, niin päivä kuin yö.

      • Niin se susihatun susi on venäläistä sutta, eikä minun pyydystämä.


      • Sepe.susi

        No mitäs teet jos karhu tulee reitillesi tai susi tai susia?????????


      • turkin.kiilto
        Sepe.susi kirjoitti:

        No mitäs teet jos karhu tulee reitillesi tai susi tai susia?????????

        Joen suun sepet hohtalaisen hilijjaa;) Pikku possut rakentakoot mielissää ensi kaikkea estävvää, elolle. ja silleen.



      • mummonpyörä
        kamuttaja kirjoitti:

        Niin se susihatun susi on venäläistä sutta, eikä minun pyydystämä.

        mitehän miusta tuntuu että valehtelet


      • häh.mitä
        mummonpyörä kirjoitti:

        mitehän miusta tuntuu että valehtelet

        Mitä tarkoitat.



      • Sepe.susi kirjoitti:

        No mitäs teet jos karhu tulee reitillesi tai susi tai susia?????????

        Kyllä minun reitille on tullut karhuja ja susia.
        Pari asiaaa mitä teen.
        Ensiksikin pelkään.
        Toiseksi, yritän päästä irti tilanteessta.

        Siellä Lieksassa jouduin vahingossa emokarhun ja sen pentujen lähelle, mutta en onneksi niiden väliin.
        Silloin pelästyin aika tavalla, sillä emo oli huomannut minut, onneksi ei hyökännyt.


    • Totuus.esiin

      Tuo aloitus on valetta wikipediasta sen näkee heti eli Kamuttaja taas keksi koko jutun

      • Osalla niistä Wikin supikoiria käsittelevistä tiedoista voit niistää nenääsi.


      • hyvä.hyvä
        kamuttaja kirjoitti:

        Osalla niistä Wikin supikoiria käsittelevistä tiedoista voit niistää nenääsi.

        Taatana mite hyvin tanottu totuuten etittelijöille.


    • Kurapuro

      Terve Kamuttaja,olen taas palstalla pitkästä aikaan,kesä menee puuhastellessaan kaikenlaista ei ole tämä palsta niin kiinnostanut kun ennen,nyt aukaisin mielen kiinnon vuoksi oletko vielä jaksanut olla mukana,supikoiria ei täällä tapaa ainakaan
      auton alle jääneenä kun siellä etelässä,kun käyn lasten ja lastenlasten ilona siellä,teiden varsilla niitä on.Kyllä vielä 1990 luvulla niitä oli ainakin Kontiovaarassa,ne aina yöllä paljon äänteli koskaan en nähnyt ,mutta kulkureitti näkyi pitkässä heinikossa.Hyvää syksyn jatkoa sulle,mulla kaikki ok.

      • katuva.nkka

        mutta sinäpä kysymys kuka on kamuttaja onko koko mieltä' oemassa ei ssillä ainakaan mitään validia tietoa ole mistään lieksan asiassa


      • No terveppä terve Kurapuro, sinusta ei ole kuulunutkaan pitkään aikaan mitään.
        Vai on sinun jälkikasvusi täällä etelän mailla, niin taitaa olla monen muun lieksalaisen, niin on minunkin.
        Ensimmäiset supikoirat tavattiin siitä Riikolanlammen ympäristöstä.
        Jostain syystä ne suosi näköjään vesien läheisyyttä.
        Täällä nuo ovat kuivillakin seuduilla, ei kuitenkaan aivan kuivilla kankailla.
        Ne suosivat levähdyspaikkojen läheisyttä, koska monet ihmiset syö niissä, ja jättää ruokia jäljelle.
        Minultakin tulivat kerjäämään ruokaa, kun istuin syömässä, ovat paikoin todella kesyjä.

        Hienoa kun sinulla menee hyvin, ja toivotan sinulle ja jälkikasvullesi, mukavaa alkutalvea.


      • katuva.nkka kirjoitti:

        mutta sinäpä kysymys kuka on kamuttaja onko koko mieltä' oemassa ei ssillä ainakaan mitään validia tietoa ole mistään lieksan asiassa

        Oletkos sinä hissanmaikk, kun vähän vaikuttaa siltä?


    • Maailma on silloin tällöin sekä huonoja tai hyviä matkijoita pullollaan. Matkijan erottaa kyllä helposti siitä, että ompi posket pullollaan, väri täysin väärä. Ja muutenkin, hyvä tuhma jotain osaa edes kaikesta muusta. Typeryksille en oikeasti osaa sanoa mitään, olkoon heillä, oma tyhjiönsä.

      Pese karhua. Supise omiasi. No. Siinäpä sitä on hyvää pohdittavaa? Olkoot viehkeät voimat kerallanne.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe