Voiko risteilylaivan matkaustajamäärän päätellä?

UlkoaKatsottuna

Syväyksestä, eli siitä kuinka syvällä laiva ui. Keskivertomatkustajahn painaa noin 70 kiloa ja tuhat matkustajaa siten 70 tonnia. Kuinka paljon laiva painuu 70 tonnin kuormalla?

27

1040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väärä-foorumi-

      Tämäkin provoilu kuuluu foorumille Laivat ja merenkulku

    • dippadaadappadii

      ARKHIMEDEEN LAKI:
      Nesteeseen tai kaasuun upotettuun kappaleeseen vaikuttaa ylöspäin
      suuntautuva voima, noste, joka on yhtä suuri kuin kappaleen syrjäyttämän
      nesteen tai kaasun paino.
      Tuosta se irtoaa.

      • Mistä-liput

        Mistä noita risteilylippuja saa ostaa? Mitä haluan 20 sentin syvyyslisäyksen.


    • Selvennystä.kiitos

      Mitä merkitystä asialla on matkustavalle henkilölle
      Miten se vaikuttaa matkustus mukavuuteen
      Miten asiasta voi tehdä havaintoja matkan aikana

    • ExSeilori

      Kyseisen laivan yliperämies osaisi vastata sinulle. Minä heitän lonkalta että jos painoa tulee 70t lisää niin laiva painuu alaspäin kaksi senttiä tai vähemmän, riippuu tietysti laivan koosta, joten et sinä sitä ulkopuolelta näe.

      • Anonyymi

        70 tonnia on ehkä pari rekka autollista..joka ei merkkaa syväyksessä ainakaan sitä kahta senttiä.. =) jos ajattelee kuinka monta rekkaa tai hekilöautoa ylipäätän laivassa on ..


      • Jos otetaan varrokkilaivaksi vaikka Sija serenade jonka mitata ovat pituus 203m ja leveys 31.5m.
        Huomioidaan rungon muoto, niin vesirajassa laivan poikkileikkauspinta-ala on suuruusluokkaa 5500m2
        Eli jokaisen sentin "painumaan" vaaditaan 55tonnin lasti (ja lasketaan juurikin tuon arkhimedeen lain mukaisesti).
        Joten 70tonnin painolisäys kyseisessä laivassa tarkoittaa noin 1.3cm:n syväyksen lisääntymistä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jos otetaan varrokkilaivaksi vaikka Sija serenade jonka mitata ovat pituus 203m ja leveys 31.5m.
        Huomioidaan rungon muoto, niin vesirajassa laivan poikkileikkauspinta-ala on suuruusluokkaa 5500m2
        Eli jokaisen sentin "painumaan" vaaditaan 55tonnin lasti (ja lasketaan juurikin tuon arkhimedeen lain mukaisesti).
        Joten 70tonnin painolisäys kyseisessä laivassa tarkoittaa noin 1.3cm:n syväyksen lisääntymistä.

        Laivojen lastauksessa ''nyrkkisääntö'' on 100t ja 10cm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivojen lastauksessa ''nyrkkisääntö'' on 100t ja 10cm

        Siksi kai noiden joidenkin laivojen laita loppuu kesken.

        Esimerkiksi ESL Shippingin M/S Arkadia 56000 dwt vajosi täydessä hiililastissa niin syvälle, että laituri kävi korkeaksi.

        Muuten: talsi- vai kesävesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi kai noiden joidenkin laivojen laita loppuu kesken.

        Esimerkiksi ESL Shippingin M/S Arkadia 56000 dwt vajosi täydessä hiililastissa niin syvälle, että laituri kävi korkeaksi.

        Muuten: talsi- vai kesävesi?

        Ehdottomasti talsi.


    • Anonyymi

      Hullu voi päätellä ihan mitä tahansa ihan mistä tahansa.

    • Anonyymi

      Tietenkin voi. Jos laiva kelluu, se voi ottaa vielä lisää. Jos laiva taas uppoaa, ei lisää voida ottaa.

    • Anonyymi

      Jos matkustajan keskipaino tavaroineen on 70 kg niin siellä ei ole suomalaisia.

    • Anonyymi

      Mikäli Sally Albatross ei olisi uinut Rantaväylällä liian syvällä, niin pohjakosketus olisi vältetty.

      Risteilylaivojen syväyksellä on siis väliä, vaikkei se kaikille olekaan itsestäänselvää.

      • Anonyymi

        Mikäli Sally Albatross olisi pysynyt väylällä, olisi pohjakosketus vältetty.
        Aluksen syväys oli 5,8m, väylän syvyys 9m.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli Sally Albatross olisi pysynyt väylällä, olisi pohjakosketus vältetty.
        Aluksen syväys oli 5,8m, väylän syvyys 9m.

        Jos ei olisi uinut liian syvällä, niin pohjakosketusta ei olisi tullut.

        Sally Albatross oli aluksen ohjaajan mukaan väylällä. Turha asiasta on sen enempää vängätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei olisi uinut liian syvällä, niin pohjakosketusta ei olisi tullut.

        Sally Albatross oli aluksen ohjaajan mukaan väylällä. Turha asiasta on sen enempää vängätä.

        Aluksen ohjaaja luuli olevansa väylällä. Turha asiasta on sen enempää vängätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aluksen ohjaaja luuli olevansa väylällä. Turha asiasta on sen enempää vängätä.

        Maakrapu aloitti näköjään taas pätemisen.


      • Anonyymi

        Maakrapu aloitti näköjään taas paskanjauhamisen :))))


    • Anonyymi

      Oikein tarkkasilmäinen voi syväyksestä päätellä kuinka paljon laivassa on ylipainoisia matkustajia, että viittiikö sitten itse mennä samalle risteilylle ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe