Kristittyjen yhteys vs. pelastus

Ekumenian kannalla olevat valehtelevat, kun sanovat, että Kristuksen sovitustyön totena pitävät pelastuvat, joten on ihan sama, mihin kirkkokuntaan tai uskonsuuntaan kuulut: pelastut silti, kunhan pidät vain totena Kristuksen sovistustyön ja ylösnousemuksen.

Totuus on se, että vain harvat valitut pelastuvat eivätkä kaikki sovitukseen uskovat ole valittuja. Suurin osa nimeltään kristityistä ja sovituksen totena pitävistä ihmisistä on harhaoppisia ja he ovat menossa kadotukseen.

Tämä siksi, että he eivät pidä kiinni totuudenmukaisesta terveestä opista ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen sanoista tai eivät "pidä käskyjä" (eivät tottele Jumalaa, eivät noudata käskyjä).

Tämä kaikki on sanottu Pyhissä Kirjoituksissa eli Raamatussa, mutta harhaan joutuneet liberaaliteologit ja ekumeenikot eivät ole huomaavinaan sitä ehdottomuutta, joka Jumalan, profeettojen, Herran Jeesuksen ja apostolien suusta lähtee. Se Jumalan Sana ei lupaa pelastusta muille kuin Isän Jumalan tahtoon suostuville uskovaisille.

19

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • markku.lievonen

      Miten ajattelet käyvän ihmiselle, joka elää tämän ilmoituksen sisällön todeksi arkensa keskellä;


      4. Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
      5. Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
      6. Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
      7. ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
      8. Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, ...sitä... ajatelkaa;
      Fil 4

      Kuuluipa vaikka minkä uskonnollispuolueen jäseneksi tai on kuulumatta. Tai on tukemassa / hyväksymässä näiden suuntien rauhaan pyrkimyksiä.
      Tai onko edes mahdollista elää arjessaan todeksi, jos on peräti mukana ekumeniassa ja rauhaan pyrkimisessä kaikkien ihmisten kanssa.

      Oma näkemykseni on,- ettei hellunalainen ja luterilainen voi päästä niin pitkälle yhteiseloon kuin pääsee oman puolueensa jäsenten kanssa. Onhan opilliset alueet eristävänä tekijänä. Taas toistensa kunnioittaminen ja rauhassa eläminen on mahdolista ja JUMALAN tahtokin.

      • Viestisi on sekava. En saa siitä selvää. Mitä oikein yrität sanoa?

        Jos joku ajattelee sitä, mikä on totta, kunnioitettavaa, oikeaa, puhdasta ja rakastettavaa, niin tottakai hän ajattelee silloin Isän Jumalan tahdon mukaisia asioita harhaoppien sijaan ja jos hän elää todeksi näitä ajatuksia, niin hän toteuttaa silloin Isän Jumalan tahdon, toisin kuin nuo harhaoppiset, jotka levittävät omia harhaoppejaan ja väittävät sielujen pelastuvan niiden totenapitämisen kautta - sen sijaan, että sielu pelastuu Jumalan tottelemisen ja hänen tahtonsa mukaisen opin pitämisen kautta.


    • sanalihaksi

      Toisessa viestissä aivan selkeä ajatus siitä miten eri tavalla eri uskontokunnat suhtautuvat Raamatun sanaan. Toiselle se on teologiaa, että noinhan sitä Raamatussa kirjoitetaan ja sillä hyvä. Toinen ajattelee että noin minä elän, noin minä Hengessä toimin. Ja näiden kahden toimintamallin yhdistäminen on vaikeaa ja teennäistä.

      Ensimmäisessä viestissä puhutaan Jeesuksen käskyistä. Ei Jeesus jättänyt meille mitään käskyjä, vaan lahjoitti Henkensä, joka meidän tulee ottaa vastaan. Niin sana tulee lihaksi.

      • Jeesus Kristus jätti meille Sanansa ja käskynsä, joidan meidän tulee noudattaa, jos mielimme pelastua. Tämä on sanottu niin monessa eri Raamatun kohdassa, että tiedä jaksanko kovin monia edes lainata, mutta jos nyt muutamia näin alkuun:

        5.Mooseksen kirja:
        18:15 Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa.
        18:16 On tapahtuva aivan niin, kuin sinä Herralta, sinun Jumalaltasi, anoit Hoorebilla, silloin kun seurakunta oli koolla ja sanoit: 'Älköön minun enää suotako kuulla Herran, minun Jumalani, ääntä älköönkä nähdä tätä suurta tulta, etten kuolisi.'
        18:17 Ja Herra sanoi minulle: 'Mitä he ovat puhuneet, on oikein puhuttu.
        18:18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.

        Apostolien teot:
        3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        3:20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.
        3:21 Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.
        3:22 Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.
        3:23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.'
        3:24 Ja kaikki profeetat Samuelista alkaen ja kaikki järjestään, jotka puhuneet ovat, ovat myös ennustaneet näitä päiviä.
        3:25 Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat.'
        3:26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."

        Matteuksen evankeliumi:
        7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

        Johanneksen evankeliumi:
        14:20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
        14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
        14:22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
        14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
        14:24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

        1.Johanneksen kirje:
        2:15 Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
        2:16 Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
        2:17 Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.

        Mistä olet saanut päähäsi sen, että joku sellainen voisi pelastua, joka ei tee meidän taivaallisen Isämme tahtoa tai ei noudata meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen käskyjä ja sanoja? Mikään tästä ei ole Jumalan armoa vastaan vaan kaikki on sen puolesta. Synnissä eläminen ja synnin tekeminen on sen sijaan Jumalan armoa vastaan., koska on kirjoitettu:

        Tiituksen kirje:
        2:11 Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
        2:12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
        2:13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
        2:14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.


      • capiche

        "Toiselle se on teologiaa, että noinhan sitä Raamatussa kirjoitetaan ja sillä hyvä. Toinen ajattelee että noin minä elän, noin minä Hengessä toimin. Ja näiden kahden toimintamallin yhdistäminen on vaikeaa ja teennäistä."

        Sekoitat nyt käsitteitä. Yliopistossa opetettava teologia ei ole uskonnon harjoittamista, vaan uskontojen tutkimusta. Eikä missään kirkkokunnassa opeteta teologiaa, vaan raamattua. Kaikki vakaumukselliset kristityt pyrkivät soveltamaan raamatun opetuksia tavalliseen elämään ja arkipäivään.

        Uskonopin ja uskonelämän yhdistämisessä ei ole mitään teennäistä. Ilman oppia ei ole uskon elämääkään. Sillä usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Uskonoppi on raamatun tekstien tulkitsemista ja soveltamista elämään. Kristikunta on pohtinut ja määritellyt näitä asioita jo vuosituhansia, joten jokaisen meistä ei tarvitse keksiä pyörää kokonaan uudelleen.


      • Eenokki12

        Kerro miten sinä olet ottanut hengen vastaan? Tietysti samalla tavalla kun olit päättänyt ratkaista uskoon tulon kerta suorituksena. ps. Onko upotuskaste vanhurskauden tai vanhurskaaksi tulon merkki?


      • capiche
        Eenokki12 kirjoitti:

        Kerro miten sinä olet ottanut hengen vastaan? Tietysti samalla tavalla kun olit päättänyt ratkaista uskoon tulon kerta suorituksena. ps. Onko upotuskaste vanhurskauden tai vanhurskaaksi tulon merkki?

        Eenokki ennakkoluuloinen taas asialla.:)

        Todennäköisesti "otin hengen vastaan" jo silloin, kun ryhdyin kuuntelemaan PH:n puhetta sen vetäessä minua Jumalan puoleen. En edes pysty sanomaan tarkkaa hetkeä, jolloin sain uskon lahjan. Se oli pitemmän prosessin tulos, eikä siihen liittynyt herätyskokouksia tai ylipäätään muita ihmisiä.

        Ei kaste tee ketään vanhurskaaksi. Jumalan lahjavanhurskaus tulee yksi Jeesuksen sovitustyön kautta. Mahdollinen elämänvanhurskaus on seurausta siitä, että kristitty kasvaa Kristuksen tuntemisessa. Ihminen ei tosin pääse koskaan kehumaan vanhurskaudellaan, sillä rehellisellä ihmisellä kasvaa samaan tahtiin myös tietoisuus omasta syntisyydestään.


      • Eenokki12
        capiche kirjoitti:

        Eenokki ennakkoluuloinen taas asialla.:)

        Todennäköisesti "otin hengen vastaan" jo silloin, kun ryhdyin kuuntelemaan PH:n puhetta sen vetäessä minua Jumalan puoleen. En edes pysty sanomaan tarkkaa hetkeä, jolloin sain uskon lahjan. Se oli pitemmän prosessin tulos, eikä siihen liittynyt herätyskokouksia tai ylipäätään muita ihmisiä.

        Ei kaste tee ketään vanhurskaaksi. Jumalan lahjavanhurskaus tulee yksi Jeesuksen sovitustyön kautta. Mahdollinen elämänvanhurskaus on seurausta siitä, että kristitty kasvaa Kristuksen tuntemisessa. Ihminen ei tosin pääse koskaan kehumaan vanhurskaudellaan, sillä rehellisellä ihmisellä kasvaa samaan tahtiin myös tietoisuus omasta syntisyydestään.

        Ai sinä vastasit. Kyllähän usko tai uskoon tuleminen on pitemmän ajan prosessi, jota ei yleensä huomioida. Jos sydän todistaa rauhasta ja rakkaus Jumalan sanaan on kuin elävä vesi ja uskon tunnustamisesta seuraa risti niin voidaan olla oikealla tiellä. Kaste pelkkänä tekona ei vanhurskauta mutta kasteessa ja sen kautta ihminen pelastuu eikä ihmisten tekojen tai rukousten kautta. Kyllä syntisiä olemme loppuun asti ja voi niitä ylpeitä pyhiä! Voi niitä jotka nyt nauratte. Uskon tuohon kertomaasi uskon lahjasta se minulle kelpaa. En kysy enkä kiusaa, hyppäsitkö voltin tai juoksitko alasti pari kierrosta Synagoogan ympäri?


    • ihminen.pettää.itseään

      Onkohan se pelisäännöt kirkossa, kuin maailmassakin. Eli "pettäjän tie".
      Esiinnytään valheprofiilissa jopa hoksaamatta, kun ei tunneta kirjoituksia.
      Pastorit ja vanhimmat pelaavat "morsiamen" eli seurakunna edessä ikäänkuin yljän välimiehenä, puhuen "kristuksen puolesta" puutaheinää.
      Ja morsian - srk. kuuntelee kieli pitkällä, hääpukunsa hyvin tahraisena, mutta pastorit ja vanhimmat kehuvat sen puhtautta.
      https://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksiartikkelit/2e57486f-d6c2-4e38-ace7-618cf816f907_rk.shtml
      Eli juuri tuo palsta kertoo maailman suuresta pimeydestä. Ihminen osaa pettää itseään ja toistaan. Sitähän se on.

    • Tärkeä asia. Mihin kristittyjen yhteys perustuu? Minkä ekumenian eli yhteyden Jeesus Kristus itse haluaa? Se kai on se pyhien yhteys, ja sehän on aina, nyt jo, eikä muuksi muutu, kirkkokunnista riippumatta, niiden muodostumisista, hajoamisista, liittymisistä, kuolemisista, syntymisistä riippumatta. Siinä tilanteessa yhteys on Pyhän Hengen yhteys, ei uskon eikä opin yhteys.

      Ekumeniasta saadaan vaan aikaan yksi suuri porttokirkko lisää.

      Pelastus, kuka pääsee taivaaseen, ja paratiisin puolelle kuolemassa, sehän on kristinuskon pääasia, ja on tärkeää että oma seurakunta opettaa sen oikein. Miten se menee, opettajat?

      Siihen suuntaan, että kaikki parannuksen tehneet pelastuvat, muttei siinä ole kaikki, koko asia.

      • HengenYHTEYSHerraSSA

        'minkä yhTeyden Jeesus Kristus haluaa'?
        Sehän on vesiselvästi Raamatussa: 'NIINKUIN, ISÄ SINÄ OLET MINUSSA, NIIN SAMOIN HEKIN (MEISSÄ) YHTÄ OLISIVAT.' Rk38

        Tämä EI ole ekumeniaa! Ekumenia on yKseyttä, illuusiota kaikkien kirkkokuntien (taloudellista) YKSEYTTÄ!


      • capiche

        "Ekumeniasta saadaan vaan aikaan yksi suuri porttokirkko lisää"

        Ekumenian tavoitteena ei ole koskaan ollut yksi yhteinen kirkko, saati sitten yksi yhteinen oppi. Ekumenia on kristillisten kirkkokuntien välistä keskustelua ajankohtaisista aiheista. Keskustelun tarkoituksena on purkaa mahdollisia ennakkoluuloja ja pyrkiä edes jonkun tason yhteisymmärrykseen.

        Miksi yhteys on tärkeää? No siksi, että Jeesus sitä seuraajilleen rukoili. Ja ne, jotka yhteyttä vastustavat, vastustavat Jeesusta. Lihan hedelmät nimeltä eri seurat ja lahkot kukoistavat valitettavasti lähes joka seurakunnassa.

        Ihmiselle on valitettavan tyypillista kiillottaa omaa kilpeään hengellisissäkin asioissa muita mollaamalla. Vähemmän on kypsiä kristittyjä, jotka toteavat Paavalin tavoin: me olemme tästä tätä mieltä, mutta jos joku on asiasta eri mieltä, niin Jumala on aikanaan asian kirkastava.


      • capiche kirjoitti:

        "Ekumeniasta saadaan vaan aikaan yksi suuri porttokirkko lisää"

        Ekumenian tavoitteena ei ole koskaan ollut yksi yhteinen kirkko, saati sitten yksi yhteinen oppi. Ekumenia on kristillisten kirkkokuntien välistä keskustelua ajankohtaisista aiheista. Keskustelun tarkoituksena on purkaa mahdollisia ennakkoluuloja ja pyrkiä edes jonkun tason yhteisymmärrykseen.

        Miksi yhteys on tärkeää? No siksi, että Jeesus sitä seuraajilleen rukoili. Ja ne, jotka yhteyttä vastustavat, vastustavat Jeesusta. Lihan hedelmät nimeltä eri seurat ja lahkot kukoistavat valitettavasti lähes joka seurakunnassa.

        Ihmiselle on valitettavan tyypillista kiillottaa omaa kilpeään hengellisissäkin asioissa muita mollaamalla. Vähemmän on kypsiä kristittyjä, jotka toteavat Paavalin tavoin: me olemme tästä tätä mieltä, mutta jos joku on asiasta eri mieltä, niin Jumala on aikanaan asian kirkastava.

        Tuo lienee sinisilmäistä. Lopulta kaikki liittyvät katoliseen kirkkoon ja sille keksitään hyvä ja vanhurskas selitys, tai sitten se tehdään valtiollisella pakolla. Tai sitten ne tosiaan jatkavat erillisinä, mutta ekumeenisesti liittolaisina, ovat samaa kirkkoa jollain tavalla ja eri kirkkoa jollain tavalla. Kaikki erikseen ja yhdessä sitä suurta porttokirkkoa niinkuin tähänkin asti. Perusjäsenillä rakkaus säilyy, mutta tieto on jo kauan sitten kadonnut, ja organisaatio on kaikkea muuta kuin Jumalan kirkko.

        Jotain semmoista. Eihän näitä kukaan ihan tarkkaan ymmärrä. Mutta jokainen ymmärtää luterilaisessa maassa, että katolisessa kirkossa Marian ja pyhimysten ja muiden kuvien palvontoineen on jotain pahasti pielessä. Ei siihen tosiaan voi yhtyä kuin tuossa kauniissa ekumeenisessa hengessä, ei organisaationa.


    • RuumiinJäsenet

      Tosi Kristuksen ruumis on jo yhtä. ( Ei tarvita "ekumeeenisia" neuvotteluja, eikä niillä ole edes mahdollista saada sitä"yhteyttä" jonka Raamattu määrittelee)

      Jeesus itse määritteli millaiset henkilöt ovat Hänen kanssaan yhteydessä, kuten Hän on yhteydessä Isän kanssa.

      Joh.(17.)".."Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä..."

      Jeesus teki selväksi että yhteys on Hengen yhteyttä.
      Joh.(17.) "..Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan..."
      Joh.(10.)"..Minä ja Isä olemme yhtä.".."

      Yhteys on yhteyttä Totuudessa.
      Joh.(17.)"..Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus..."

      Yhteys on yhteyttä agape rakkaudessa.
      Joh.(17.)"..minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt
      ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut......Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se
      rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

      Jeesuksen rukoukseen on jo vastattu ( että he yhtä olisivat ) maailma näkee monia kirkkokuntia. Jumala näkee yhden Kristuksen ruumiin.

      Ainoa tapa olla tosi seurakunnassa , on olla Pyhän Hengen asettama Kristuksen ruumiiseen uudesti syntymässä.

      1.Kor."..Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä..."

    • RaamattuPuhuu

      "jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."

      Näin sanoo Raamattu, eikä sitä kannata tehdä tyhjäksi.

      Mutta en ymmärrä aloituksen ajatusta ekumenia vs. pelastus. Elämässä on kyse muustakin kuin siitä, pelastunko minä vai enkö pelastu. Jeesus on jättänyt meille tehtävän mennä kaikkeen maailmaan... julistaa evankeliumia kaikille kansoille... tehdä kaikki kansat hänen opetuslapsikseen... Meidän tulee rakentua Jumalan huoneeksi...

      Vaikka tuo "jos sinä tunnustat suullasi & uskot sydämessäsi" pitääkin paikkansa, niin Jeesuksen antama tehtävä toteutuu joissain yhteisöissä paremmin kuin toisissa. Ei kaikissa yhteisöissä vaikuta samanlailla Jumalan rakkaus ja Jeesuksen rukoilema yhteys, ei kaikissa yhteisöissä vallitse Pyhän Hengen vapaus jne. Joten on sillä silti merkitystä, missä yhteisössä kukin on ja vaikuttaa.

      • capiche

        "Ei kaikissa yhteisöissä vaikuta samanlailla Jumalan rakkaus ja Jeesuksen rukoilema yhteys, ei kaikissa yhteisöissä vallitse Pyhän Hengen vapaus jne. Joten on sillä silti merkitystä, missä yhteisössä kukin on ja vaikuttaa."

        Täydellistä yhteisöä ei ole. Mutta sillä tosiaankin on merkitystä missä yhteisössä kulloinkin on. Seurakunta ei ole vain makuasia, sen pitäisi olla myös johdatuskysymys. Jumala johtaa myös joskus paikkoihin, joihin ei itse haluaisi mennä. Joko oppimaan tai sitten valoksi ja suolaksi.


      • capiche kirjoitti:

        "Ei kaikissa yhteisöissä vaikuta samanlailla Jumalan rakkaus ja Jeesuksen rukoilema yhteys, ei kaikissa yhteisöissä vallitse Pyhän Hengen vapaus jne. Joten on sillä silti merkitystä, missä yhteisössä kukin on ja vaikuttaa."

        Täydellistä yhteisöä ei ole. Mutta sillä tosiaankin on merkitystä missä yhteisössä kulloinkin on. Seurakunta ei ole vain makuasia, sen pitäisi olla myös johdatuskysymys. Jumala johtaa myös joskus paikkoihin, joihin ei itse haluaisi mennä. Joko oppimaan tai sitten valoksi ja suolaksi.

        Apostolien aikana oli helpompaa, vaikka silloinkin tuli eriseuraisia. Nyt kirkkoja on tuhansia ja valtakirkot ovat selvästi väärässä ihan perusasioissa. Ainoa mahdollisuus on kai vaan luottaa siihen, että Jumala johdattaa jokaisen hengelliseen kotiinsa. Sitä vapautta tulee käyttää mikä meillä vapaassa maassa on, mutta ilman seurakuntaa on vaikeata, että johonkin kannattaa mennä.


      • capiche kirjoitti:

        "Ei kaikissa yhteisöissä vaikuta samanlailla Jumalan rakkaus ja Jeesuksen rukoilema yhteys, ei kaikissa yhteisöissä vallitse Pyhän Hengen vapaus jne. Joten on sillä silti merkitystä, missä yhteisössä kukin on ja vaikuttaa."

        Täydellistä yhteisöä ei ole. Mutta sillä tosiaankin on merkitystä missä yhteisössä kulloinkin on. Seurakunta ei ole vain makuasia, sen pitäisi olla myös johdatuskysymys. Jumala johtaa myös joskus paikkoihin, joihin ei itse haluaisi mennä. Joko oppimaan tai sitten valoksi ja suolaksi.

        Joko oppimaan tai sitten valoksi ja suolaksi. Ja molempiakin. Opetuslapsia olemme ikuisesti tai kunnes olemme täydellisiä joskus taivaassa.


    • olenkopelastettu

      Olen lukenut kuvauksia, joissa on ollut esim. luterilainen (juutalainen "geneettisesti") luterilaispastori, ortodoksi, babtisti, entinen ateisti (uskoontullut vanginvartija) ym. He kokivat vuosia epäinhimillisiä kidutuksia, joissa useat myös kuolivat (vammoihin ja esim. tuberkuloosiin). He kokivat Jeesuksen Kristuksen yhteyden ja rakkaudn voimakkaasti ja siksi monet rikolliset ja vanginvartijatkin tulivat uskoon. Oppiriidat unohtuivat. Väittääkö aloittaja, ett nämä kristityt eivät pelastuisi, koska ovat valinneet jossakin vaiheessa "väärän" seurakunnan ja hengellisen yhteisön? Tärkeintä on oma suhde Jumalaan Kristuksessa Hänen verensä kautta. Opeista väittelyilläkin on rajansa. Henkilökohtaisesti voi ja tuleekin tehdä se, minkä ymmärtää, mutta en usko Jumalan tuomitsevan esim. minua, jos kuuluun nimellisesti helluntaikirkkoon ja koen pienessä seurakunnassamme opetuksen olevan tervettä. Jos helluntailaiset ja luterilaiset ovat pyytäneet anteeksi sopimatonta kielenkäyttöä toisiaan kohtaan, niin mitä se esim. minuun vaikuttaa, joka tiesin asiasta tämän keskustelupalstan kautta? Saatan vastaisuudessa pitää lauantaita sapattina ja lepopäivänä ja miettiä kristillisten juhlien pakanallisuutta menetellen sen mukaisesti, mutta se on oma valintanni, enkä siihen ainakaan toistaiseksi muita kehoita. Voin kertoa siitä, mutta varon lakihenkisyyttä, enkä monille asiasta puhu ja kehoita menettelemään tässä aiemmasta poiketen, koska asia on itsellenikin epäselvä...ja ehkä epäolennainen. Tuomion sanoihin ei kannata täällä sortua. On olemassa selkeästi harhassa olevia ryhmiä (ovatko edes kristittyjä), joita tulee varoittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      454
      10164
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2546
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      59
      1997
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1739
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1462
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1399
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      157
      1331
    8. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      376
      1308
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      23
      1270
    10. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      112
      1185
    Aihe