Olen pitkän linjan bentsoaddikti. Olin sitä pitkään tietämättäni. 1990-luvulla lääkärit määräsivät huolettomasti Xanoria vaikkapa hartiajännitykseen. Perustelin pois Alprox/Xanorista muutamia vuosia sitten mutta vierottautumisen avuksi tullut risolid jäi päälle 25 mg:n ilta-annoksella. Nyt Risolidin myynti Suomessa on päättynyt ja lääke on pakko ajaa alas. Erikoista, ettei tämän lajin lääkkeen tilalle tule toista valmistetta Suomeen myytäväksi. Kaikkihan tietävät, ettei bentsoa voi äkillisesti lopettaa ja rinnakkaisia valmisteita on maailmalla myynnissä runsaasti.
Olen pudottanut annoksen ensin 20 mg ja nyt pari viikkoa 10 mg. Aivan hirveä ja ilmeisesti liian nopeasti. Vieroitusoireita pahin on kova tunnistus, jonka takia ei saa nukuttua ja on pakko ottaa nukahtamislääke. En vain mitenkään haluaisi ottaa kuvioon enää vahvempaa bentsoa kuin Risolid, jota ei siis enää saa. Onko jollakin viisasta neuvoa? Neurolepteihin en uskalla koskea , on huonoja kokemuksia.
Bentsoista eroon
6
3101
Vastaukset
- LibraxAuttaa
Aiemmassa ketjussa mainittiin Librax, joka sisältää samaa vaikuttavaa ainetta kuin Risolid. Pyydä siis kyseistä lääkettä lääkäriltäsi ja jatka vierottautumista järkevään tahtiin.
- Refloissa
Librax ei tule kysymykseen, kun siinä on muutakin vaikuttavaa ainetta, joka nostaa silnänpainetta. Glaukoomariskiselle ei onnistu. Lääkkeen indikaatio on vatsavaivat. Minusta on kovin erikoista, että tämänkaltainen lääke voidaan noin vaan lakkauttaa. Librium-niminen lääke on olemassa vastaavalla vaikuttavalla aineella mutta vain erikoisluvalla. Tietääkö joku tarkemmin tästä menettelystä? Onko kallista?
- aikakallista
Libriumin hinta on 50kpl 64€
- käyvastaanotolla
Opamoxia on yleensä laitettu tilalle kun on Risolidit loppuneet. Annosta voi säätää pienemmäksi, jos lääke tuntuu vahvalta. Pyydä lääkäriä tekemään bensojen purkuohjelma. Täytyy lopettaa hitaasti, kun on noin pitkään käyttänyt. Monet nukahtamislääkkeetkin on bentsopohjaisia, ole varovainen niidenkin kanssa. Lopettamisen voi tehdä myös katkaisuhoidossa.
- xcvvvh
Katkaisuhoito on hölmöläisten hommaa bentsojen kanssa ja aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä usein, koska aikataulu on liian nopea.
Bentsoriippuvuus on fysiologinen luonteeltaan. Sitä voisi verrata vahinkoon tai häiriöön kehon normaalissa toiminnassa, jonka homeostaasia on keinotekoisesti muokattu lääkkeellä. Kun lääke, varsinkin pitempään käytettynä, kun keho on fysiologisesti siitä jo riippuvainen, otetaan pois, kehon normaalit säätelyjärjestelmät ei toimi kunnolla. Homeostaasi palautuu hiljalleen, kun keho korjaa vaurion ja epätasapainon, minkä lääkkeeseen mukautuminen on saanut aikaan. Gaba on rauhoittava kehossa, ja keho voi epätasapainossa käydä "ylikierroksilla". Vieroitusoireina kuvataan usein lisääntyntttä ahdistusta, unettomuutta ja levottomuutta. Osa voi kokea ne sietämättöminä.
Nopea vieroitus laittaa kehon ja mielen usein "shokkitilaan" Uudet lääkkeet mitä vieroituksen tueksi annetaan usein vain pahentavat tilannetta.
Nopea vieroitus ei välttämättä edesauta paranemista vaan aiheuttaa suuren ongelman kehossa isoine oireineen. Eikä nopeutakaan paranemista.
Paras tekniikka on pikkuhiljaa vähentää ja antaa kehon sopeutua muutoksiin lääkepitoisuuden vähentyessä. Näin vieroitusoireetkin eivät ole niin dramaattisia ja keho ja mieli pysyy paremmin hommassa mukana.
- Vaihda-asiantuntijaa
Lääkärilläsi pitäisi olla tiedossa vierottautumisohjelma bentsoista, jos ei ole, vaihda lääkäriä, joka tuntee asian. Esim. Risolidista vierottaudutaan joskus vähitellen Diapamin avulla. Asiantunteva, hoitava lääkäri tietää, miten asiassa edetään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865