Bilteman 3,5 Ah:h LiFePO4 akku ?

Isoantilla

Myyjä ilmoittaa sen vastaavan 24 Ah:n lyijyakkua ja hinta on satasen. Voiko tuollainen kapasiteetti olla mitenkään mahdollinen, vaikka laskisi, että kuormitettaisiin 90% kapasiteetista?

19

985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myyjä ulmeisesti viittaa käynnistysvirtaan?

      • Isoantilla

        Nyt ei valitettavast Bossun vastaus auennu aloittajalle.


      • Isoantilla kirjoitti:

        Nyt ei valitettavast Bossun vastaus auennu aloittajalle.

        3,5 Ah:n akulle teknisissä tiedoissa luvataa CCA-arvoa 240 A. Samaa lukemaa tarjotaan eräälle toiselle tavalliselle 24 Ah ruohonleikkuriakulle, jonka guuglasin. Se tarkoittaa siis, että kun akku on täyteen ladattu ja jotain moottoria yritetään sillä startata, pystyy akku antamaan enimmillään noin paljon virtaa. Eli vastaa suunnilleen 12V x 240A tehoa eli 2800 W. Tuolla voisi saada purjeveneen dieselinkin käyntiin kesällä. Mun vanha traktori vaatii talvella tuhannen ampeeria, jos ei lämmitä konetta lohkolämmittimellä.


      • Isoantilla

        Kiinnostaa vaan, että voisiko tuollaista käyttää keulassa ankkurivinssin akkuna. Vinssi vetää kepeästi veneen ankkurin yläpuolelle ja hetken vinssillä on kovempi kuorma kun se vetää ankkurin irti ja sitten taas ainoastaan ketjun ja koukun painon ylös. Lisäksi kone käy koko ajan ja tuo virtaa akkuun. Akku on pieni ja ke yt keulaan.


      • Sunodyssey37
        Isoantilla kirjoitti:

        Kiinnostaa vaan, että voisiko tuollaista käyttää keulassa ankkurivinssin akkuna. Vinssi vetää kepeästi veneen ankkurin yläpuolelle ja hetken vinssillä on kovempi kuorma kun se vetää ankkurin irti ja sitten taas ainoastaan ketjun ja koukun painon ylös. Lisäksi kone käy koko ajan ja tuo virtaa akkuun. Akku on pieni ja ke yt keulaan.

        Meillä noin 2kw startti (29hv diesel). Teoriassa pitäisi startti pyöriä minuutin. Kone käynnistyy normaalisti muutamassa sekunnissa joten tuolla pitäisi jo saada kymmenen kerta käyntiin ilman latausta välissä.


      • Isoantilla kirjoitti:

        Kiinnostaa vaan, että voisiko tuollaista käyttää keulassa ankkurivinssin akkuna. Vinssi vetää kepeästi veneen ankkurin yläpuolelle ja hetken vinssillä on kovempi kuorma kun se vetää ankkurin irti ja sitten taas ainoastaan ketjun ja koukun painon ylös. Lisäksi kone käy koko ajan ja tuo virtaa akkuun. Akku on pieni ja ke yt keulaan.

        Tuntuisi, että ankkurivinssinkin akussa olisi hyvä olla vähän varakapasiteettia, jos vaikka ankkuri onkin jumissa jonkun puunrungon takana ja täytyy vetää useasta suunnasta tms. Jos on manuaalivinssausmahdollisuus niin silloin tietysti sillä voi hädän tullen jatkaa. Jos on akku riittämätön, niin sitten voi laittaa rinnalle toisen, eikä mene tämäkään akku hukkaan. Ankkurivinssit kuluttaa kilowatin luokkaa, eli 80 A. Ei tämä akku kovin kauan sellaisi virtoja anna. Teknisissä tiedoissa on rivi:

        High Rate Discharge : (96A,25℃) 5s Voltage ≥10.0V, 90s Voltage ≥7.2V

        Tulkitsen tämän niin , että kilowatin tehon saa vain 5 sekunnin ajan ja 700 watin tehon 1,5 minuuttia. En tiedä, oliko oikein tulkittu


      • seppomartti
        Isoantilla kirjoitti:

        Kiinnostaa vaan, että voisiko tuollaista käyttää keulassa ankkurivinssin akkuna. Vinssi vetää kepeästi veneen ankkurin yläpuolelle ja hetken vinssillä on kovempi kuorma kun se vetää ankkurin irti ja sitten taas ainoastaan ketjun ja koukun painon ylös. Lisäksi kone käy koko ajan ja tuo virtaa akkuun. Akku on pieni ja ke yt keulaan.

        Ankkurivinssillä ei pitäisi "vetää venettä ankkurin päälle' eikä pohjaan tarttunutta ankkuria irti


      • Isoantilla

        Minä kun en ole mikään kaukaisten atollien ankkuroija, olen tähän asti yleensä vetänyt käsivoimin veneen ankkurin luo ja ellen käsivedolla ole saanut ankkuria irti, olen potkaissut koneella sen verran, että on irronnut. Minusta voisi ihan kohtuudella ajatella, että ankkurivinssi tekisi sen puolestani. Miksi sitä muutoin ostaisikaan. Jätetään nämä Suworovin atollin ankkuroinnit vähän vähemmälle.


      • seppomartti
        Isoantilla kirjoitti:

        Minä kun en ole mikään kaukaisten atollien ankkuroija, olen tähän asti yleensä vetänyt käsivoimin veneen ankkurin luo ja ellen käsivedolla ole saanut ankkuria irti, olen potkaissut koneella sen verran, että on irronnut. Minusta voisi ihan kohtuudella ajatella, että ankkurivinssi tekisi sen puolestani. Miksi sitä muutoin ostaisikaan. Jätetään nämä Suworovin atollin ankkuroinnit vähän vähemmälle.

        Ankkurivinssisi sähkömoottori olisi kovilla. Helpompi keino on kerätä vain löysät kettingit pois eikä hinata venettä vastatuuleen ja vasta-aaltoon 800-1500W moottorilla, mikä ei kovassa tuulessa onnistukaan. Ajamalla yli ankkurin kettingit ollessa suorana vinssi sammutettuna se irtoa varmemmin eikä sähkömoottorin.kuormitus ylity.
        Käyttötapa ei liity sijaintipaikkaan


      • Isoantilla

        Seppomartti on aivan oikeassa. Lisäksi täytyy ihailla neutraalia vastausta kieltämättä ärsyttävään heittooni kaukaisista atolleista. Kiva, että sopu säilyy.


    • Joakim1

      Mitä väitetään ja missä? Kuten Bossu epäily kyse saattaa olla käynnistysvirrasta eli tuo jaksaa käynnistää moottorin, joka vaatisi paljon suuremman lyijyakun.

      3,5 Ah akun kapasiteetti on tietysti 3,5 Ah eikä se kapasiteetin puolesta vastaa tuota isompaa lyijyakkua. Kapasiteetti ilmoitetaan yleensä 20 tunnin purkausta vastaavalla virralla. Suuremmalla virralla, kuten starttivirralla, lyijyakku hyytyy nopeammin, mutta tuskin sentään yli tuplavauhtia.

      Sitten voidaan spekuloida, että lyijyakkua ei saa useinkaan täyteen ja sen käyttöikä lyhynee merkittävästi, jos sitä puretaan enemmän.

      Näistä voi päätyä lopputulokseen, että vaihtamalla lyijyakun LiFEPO4-akkuun voi kapasiteetin suunnilleen puolittaa.

      3,5 Ah vs. 24 Ah on kuintekin n. 7-kertainen. Niissä ei vastaavaa enää voi olla muuta kuin maksimivirta.

      • Isoantilla

        Joakim kysyy "Mtä väitetään ja missä? BILTEMAN luettelossa s. 67 , ei siis nettisivulla väitetään, että tuo akku vastaa 24 Ah: n lyijyakun Ah arvoa.


      • Isoantilla

        Ajatus tuosta litiumrauta-akusta heräsi nimenomaan ankkurivinssikäyttöä varten. Alhainen paino on hyvin tärkeä kilpailemaan suunnitellussa veneessä, jonka keulan linjat eivät juurikaan salli lisäpainoa sen jälkeen kun keulaan on jo lisätty ankkuri ja sen teline, ankkurivinssi ja 30m kettinkiä.

        Samalla satasella saa kyllä sitten 10kg painavan 33 Ah Ritar AGM -akun. Se kyllä pitäisi saada jonnekin maston juureen eikä keulapiikkiin.


      • seppomartti
        Isoantilla kirjoitti:

        Ajatus tuosta litiumrauta-akusta heräsi nimenomaan ankkurivinssikäyttöä varten. Alhainen paino on hyvin tärkeä kilpailemaan suunnitellussa veneessä, jonka keulan linjat eivät juurikaan salli lisäpainoa sen jälkeen kun keulaan on jo lisätty ankkuri ja sen teline, ankkurivinssi ja 30m kettinkiä.

        Samalla satasella saa kyllä sitten 10kg painavan 33 Ah Ritar AGM -akun. Se kyllä pitäisi saada jonnekin maston juureen eikä keulapiikkiin.

        Kevyempi vaihtoehto: Parissa viimeisessä veneessä olen käyttänyt 800- 1000W ankkurivinssejä ilman mitään akkua keulassa. Toisen rele on kytketty toimimaan vain koneen käydessä , Laturilta D1-30 tuottaa115A. Toisessa ei ollut sitäkään estoa vaan olisi voinut käyttää pelkästään hupiakuiltakin mutta pidin aina koneen 1500 rpm . Ilman moottoriaen kokeillut kaapelien kestoa.MD 2003 laturi varmaan oli puolet heikompi..
        Molemmat toimi hyvin ilman keula-akkuja. Suomessa voisi ankkurikettingin verran keventää keulaa kisavireessä.
        Seuraava ankkurivinssi on 1500W , jos ja.kun tulee 4 kW keulapotkuri niin iilman keula- akkua tule toimeen. Starttiakkua tai paljon 3,5Ah litiumakkua suunittelen. Starttiakun toiminta-aikaa ei voi laskea sekunneissa. Ankkurointi ei aina onnnistu ensi kerralla.


      • Isoantilla

        Mites Seppomartti nuo kaapeloinnit? Jos akustosta ankkurivinssille on linnuntietä vaikka 6 mtriä niin asennettuna mutkineen se on 10 metriä ja tuo kun otetaan kaksinkertaisena, niin ei taida 35 neliön kaapelit riittää 1000W vinssille? Miten ratkaisit asian ?


      • Joakim1
        Isoantilla kirjoitti:

        Mites Seppomartti nuo kaapeloinnit? Jos akustosta ankkurivinssille on linnuntietä vaikka 6 mtriä niin asennettuna mutkineen se on 10 metriä ja tuo kun otetaan kaksinkertaisena, niin ei taida 35 neliön kaapelit riittää 1000W vinssille? Miten ratkaisit asian ?

        10 m kuulostaa liioittelulta. Kai sen nyt suoremmin saa vedettyä? No 20 m kokonaispituudellakin laskettuna 100 A aiheuttaa 0,7 V 50 mm2, 1 V 35 mm2, 1,4 V 25 mm2 johtimilla ja 2,2 V 16 mm2.
        https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml18.sis

        Kaikilla noilla vinssi varmasti toimisi ja kaapelit eivät ylikuumennu, mutta 2,2 V tuntunee jo selvästi tehossa. Toisaalta laturin puskiessa 14 V tuo 2,2 V pudotus on OK.

        Huomaa, että pieni akku kyykkää pahasti 100 A kuormasta ja jännite tippuu enemmän kuin iso akku 2,2 V jännitehäviö kaapeleista. Maximivirta (CCA tai HCA) akusta määritetään 7,2 V napajännitteellä ja vain 30 s käytöllä! Tuo LiFePO4-akkuhan tiputti hetkessä jännitteen alle 10 V 96 A virralla. Hupiakkusi lienee ~200 Ah, joka pysynee 12 V paikkeilla vielä 100 A virralla.

        Keula-akusta on siis hyötyä vain, jos sen virranantokyky on niin suuri, ettei sen jännite kyykähdä liikaa. Sinne pitää kuitenkin vetää paksut kaapelit, jotta ne eivät ylikuumene, kun virta tuleekin laturilta tai hupiakulta.


      • seppomartti
        Isoantilla kirjoitti:

        Mites Seppomartti nuo kaapeloinnit? Jos akustosta ankkurivinssille on linnuntietä vaikka 6 mtriä niin asennettuna mutkineen se on 10 metriä ja tuo kun otetaan kaksinkertaisena, niin ei taida 35 neliön kaapelit riittää 1000W vinssille? Miten ratkaisit asian ?

        Taulukoista löytyy vaadittava mm2 virran ja etäisyyden funktiona. Taitaa olla mm venesähkökirjasessa. Silmämääräisesti pikkurilliäni ohuempi . Ratkaisuni oli yksinkertainen. Fiksummat asensi. Jos teet niin mieluummin sellainen, että toimii myös ilman konetta. Joku hätätilanne ja kone ei käynnisstyisi...Ei vielä ole sattunut.
        Kun aina olen pitänyt moottorin päällä en ole havainnut vinssin tehon putoavan kummallakaa dieselillä. Eilen juuri ankkuroin. Sääli, etten huomannut katsoa putoaako vinssin käydessä jännite 14.3 V alle.


      • Isoantilla kirjoitti:

        Joakim kysyy "Mtä väitetään ja missä? BILTEMAN luettelossa s. 67 , ei siis nettisivulla väitetään, että tuo akku vastaa 24 Ah: n lyijyakun Ah arvoa.

        Kyllä Bilteman nettisivuilla sanotaan näin (siis että 3,5 Lithium Ah vastaa 24 Pb akku Ah) , pitää vähän selata. Mutta ei tätä sivulla 67 sanota, siellä on jotakin aivan muuta .Näin ainakin uusimman luettelon mukaan. Mutta ei haittaa. Luulisi niin että jos oman veneen dieseli starttaa 5 sekunnissa niin tämä ratkaisu olisi käyttökelpoinen. Vaikka meillä ei dieseliä olekaan en uskaltaisi luottaa tähän .


    • Ontullutlaskeskeltu

      Tuntematon tekijähän tässä on tuon ankkurivinssin sisäresistanssi, mikähän on siis oikosulkuvirta. Ankkurivinssi voi nyykähtää hetkellisesti melkoisenkin pahasti jos sillä yrittää väkisin repiä venettä tai ankkuria irti. Sulakkeet mitä käytetään vinsseissä kestävät esimerkiksi noin 10s tuplavirtoja. Eli jos nyt esimerkkinä otetaan 1kWn vinssi, jolle varmaankin suositellaan 100A sulaketta ja jos kuviteltaisiin vinssin moottorin sisäresitanssin olevan 0ohmia niin oikosulkuvirta siis olisi 20m (pitää muistaa laskea edes takas, siis sekä ja -) 16mm2 kaapelilla vähän päälle 500A. Riippuu tietysti miten akku kyykkää tässä (akun sisäresistanssi on muuten muutama mohm tuollaisessa yli 100Ah akussa, joten voi miettiä paljonko vaikuttaa). 11V/22mohm=500A. Kuinkas pitkään sitten 16mm2 kaapeli kestää tuota virtaa, eipä jaksa kaivaa. Ei kestä. Totuus on varmaan about puolet tuosta johtuen moottorin sisäresistanssista, sekään ei ihan yksiselitteinen juttu. Tämähän muuten tekee sen että automaattisulake mikä on asennettu tähän ei kovin nopeasti laukea vaikka moottoria sinänsä rasitetaan liikaa. Jos taas 35mm2 johto (sormen paksuinen) virta teoreettisesti voisi olla päälle 1000A, Tämän automaattisulake nappaa poikki kymmenissä/sadoissa millisekunneissa. Saman tekee ANL tai MRBF normi sulakkeet.

      Tähänkin löytyy laskureita, esim bluesea tarjoaa. Tällä esimerkillä (100A, 20m, 10% jännitehäviö, 100C kestävät eristeet, 5min käyttö) vähintään 25mm2 kaapelia tarjoilee. En muuten haluaisi 100C johtimia veneen karneerauksen alle.

      Vinssivalmistajat (ja samoin keulapotkurivalmistajat, tämä on paljon ongelmallisempi) teroittavat erityisesti riittävän paksuja kaapeleita ja syy on pääasiassa se että ylirasitustilanteessa oikosulkuvirta katkaisee sulakkeen. Teho tietysti laskee, mutta tehot on yleensä jo laskettu jollain 10,5/11V jännitteillä. Tässä taas keulapotkuri oma juttunsa. Ei saa laittaa liian paksuakaan kaapelia, nuo potkurit kun on mitoitettu juuri tietylle virralle ja käyttö voi olla pitkäaikaista. Oikosulkuvirta ei taasen ole oleellista, toivottavasti :)

      Ankkurivinssin osalta kohtuu pienikin lisäakku helpottaa asennusta, ellei nyt satu 35mm2 kaapelia tulemaan keulaan joka tapauksessa. Tällä saa suurimman hetkellisen virran pois, lyhyet kaapelit, riittävän paksut, ja sulakekin toimii oikein. Ihan joku 55Ah AGM toimii mainiosti. Niissä kun CCA DIN on tyypillisesti yli 200A reilusti. Tuon akun latausjohtimiksi sitten käy pienempikin johdin. Vähän vaikea piirtää kuvaa tähän mutta kun kuorma ei ole jatkuvaa ja keskimääräiset virrat kohtuu pieniä, tuon akun varauksen ottokyky rajallinen, niin lopputuloksena esim 16mm2 riittää oikein mainiosti. Pienempikin riittänee.

      Jos taas pidemmät vedot suoraan akusta, kannattaa mietiskellä oikeasti mikä on oikea johdon paksuus ja sulakeratkaisu (sulakkeen tehonkesto, nopeus ja systeemin oikosulkuvirta jos olleelinen).

      Ja tolkkua mukaan vinssin käytössä, tyynessä vetää mukavasti venettä, aallokossa ja tuulessa ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      293
      3378
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3354
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      26
      2160
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1994
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1982
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1721
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1460
    8. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      44
      1448
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1303
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1203
    Aihe