Mitä pitää tehdä pelastuakseen-vastaus

Entinen_adventisti2

Minä voin kertoa entisenä adventistina miten adventistit kokevat ruokavalioon liittyvät asiat.

Kerron sen uudessa aloituksessa, koska tablettini kieltäytyy toimimaasta muulla tavalla näillä nettisivuilla.

Raamattu kertoo, että ihmiselle annettiin ohjeet siitä, miten ihmisen tulisi syödä. Aluperin tuohon ruokavalioon ei kuulunut liha mutta vedenpaisumuksen tienoilla liha lisättiin ihmiselle hyviksi ruoiksi. Israelin kansalle annettiin lisäksi laki, jonka mukaan he eivät saaneet syödä ns. saastaisia eläimiä, kuten sikaa, jänistä ja äyriäisiä. Sitä, mihin tuo saastaisuus perustui, ei kerrota Raamatussa mutta nykytiedon valossa näyttäisi siltä, että kyse oli hygieniaan ja terveyteen liittyvistä syistä.

Adventistit ovat keränneet vuosien saatossa opuksen, jota nykyään sanotaan perusluonteisiksi opinkohdiksi. Se sisältää 28 opinkohtaa. Opinkohtien oli alunperin tarkoitus kertoa ulkopuolisille siitä, millaisia ihanteita adventisteilla on. Toisin sanoen, miten adventtikirkossa uskova eläisi elämäänsä sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa. Myöhemmin opinkohtakokoelman merkitys on muuttunut ja nykyään kyse ei ole enää pelkästään Raamatussa kerrotuista asioista vaan joukkoon on lisätty myös sievistelevään kulttuuriin liittyviä perinnäissääntöjä. Tätä osa adventisteista ei tietenkään haluaisi sanoa ääneen. Joukosta löytyy mm kuntoiluun ja pukeutumiseen liittyviä ohjeita, joista Raamattu ei puhu mitään.

Adventistien opinkohtien vaikutus adventisteihin on voimakas. Niitä opetetaan Raamatun opetuksen mukana joka sapatti raamatuntutkisteluissa. Ne luovat viitekehykset sille, mitä on olla adventisti. Ne vahvistavat yhteisöllistä yhteenkuuluvuutta. Jos haluat olla hyvä adventisti, niin toimit niiden ihanteiden mukaan, joita kirkko opettaa. Ihanteista poikkeaminen saattaa aiheuttaa paheksuntaa ja jopa erottamisen kirkosta. Jos adventisti poikkeaa näistä ihanteista, hän tuntee tekevänsä Jumalan tahdon vastaisesti, sillä niin kovin adventisteille on opetettu, että nämä kristityn ihanteet kuuluvat ns. kristityn luonteen jalostamiseen, jota Jumala kirkon profeetta Ellen Whiten mukaan uskovilta edellyttää. Adventistien opetuksen mukaan adventistien on kilvoiteltava siitä, että heidän luonteensa tulisi hyvemmäksi ja hyvemmäksi eli ns. Kristuksen kaltaiseksi. Tie voi olla monille raskas käydä, sillä kukaan ei pysty sellaiseen täydellisyyteen, jota Kristus oli. Tämä johtaa helposti myös suorittamiseen ja teko-keskeiseen uskontoon.

Vaikka Raamattu ei suoraan sanokaan, että esimerkiksi ns. saastaisen lihan syöminen olisi syntiä, monet adventistit kokevat tekevänsä syntiä Jumalaa vastaan jos eivät noudata näitä oppeja. Näin tunsin minäkin aikanani ja edelleen kun syön välillä esimerkiksi possun lihaa, tulee minulle sellainen olo, että ikään kuin tekisin jotakin väärin. Kyse on niin vahvasta opetuksesta, että siitä on vaikea päästä eroon vuosia sen jälkeen kun olen lakannut uskomasta, että liha voisi olla saastaista.

Olen jutellut siitä, onko liha saastaista ja eikö sikaa saisi syödä, joidenkin adventistipastorien kanssa. Jos asiaa katsotaan teologiselta kannalta, niin ymmärtääkseni edes kaikki adventistiteologit eivät ajattele niin, että uuden liiton aikana olisi olemassa saastaisia lihoja. Jos kysyt adventistilta, että saako sikaa syödä, niin vastaus on että ei mutta monet syövät sikaa esim. gelatiinin muodossa hyydytetyissä kakuissa ja karkeissa vailla minkäänlaisia tunnontuskia. Toisaalta hyvin harva adventisti edes tietää, että Raamattu antaa luvan syödä saastaisia eläimiä silloin kun joku niitä ruoaksi tarjoaa. Kielto ei ole siis edes ehdoton mutta moni vastaa tähän, että varmuuden vuoksi en syö sikaa edes silloinkaan. Adventtikirkon opetuksen takia sianlihaan ja sen syömiseen syntyy voimakas epämiellyttävyyden tunne.

Oma mielipiteeni on, että ns. saastaisten eläinten lihan syöminen ei ole syntiä ja voin hyvillä mielin syödä kaikkea lihaa mutta mielelläni syön myös pääosin edelleen sitä ruokavaliota, minkä Jumala on vanhassa testamentissa tiennyt parhaaksi ruoaksi ihmiselle.

Jos puhutaan pelastuksesta, ruoka ei pelasta ketään. Ihminen ei pelastu ruokavaliolla. Vain usko Jumalan pojan sovitustyöhön ja syntien anteeksi saamiseen sekä syntien katuminen ja anteeksi pyytäminen ovat ehtoja pelastukselle. Ei kuitenkaan tekoina itsenään vaan aidosta uskosta johtuvana kristityn elämänä. Myös hyvät teot kuuluvat pelastuvien elämään seurauksena aidosta uskosta. Ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti ilolla palvellen lähimmäisiään ja Jumalaansa.

Raamattu opettaa myös, että kristityn ei pidä arvostella toisten syömisiä eikä juomisia eikä sapatinviettoa. Ns. saastaisen lihan vältteleminen ei onneksi vie keneltäkään pelastusta, jos siitä ei tule epäjumalaa uskovaisen elämässä. Huomaavaisena puolisona varmaankin huomioit puolisosi arvot etkä loukkaa häntä, jos hän haluaa noudattaa muinaista lakia, joka ei ole enää voimassa. Se on sitä kunnioitusta, jota puolisoiden tulisi muutenkin osoittaa toisilleen.

6

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • advariveli

      Kiitos pitkästä kirjoituksesta. Itselläni on ystävinä entisiä advareita , eikä meillä tule koskaan riitoja.
      Vain yksin Jeesus vain yksin Jeesus sanoi yksi vanha davari pastori aikoinaan.
      Siunausta sinulle toivoo yks advari veli.

    • Puhtaat eläimet 3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21 ns. ovat ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä.
      Nämä eivät kerää saasteita ja eläintauteja syömällä toisia eläimiä ja raatoja.

      Suomessa karjankasvatus on hyvin valvottua.
      Eläinten rehulla on vaikutettu lihan koostumukseen.
      Sianlihasta on rasvapitoisuudet pudonneet.

      Mutta syömällä ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä syö edelleenkin kasvis- syöjä eläimiä, jotka eivät eläinperäistä syö. Kaikkialla maailmassa ei karjankasvatusta valvota hyvin.
      Tässä merkityksessä edelleenkin Jumalan antama terveys ohje on käyttökelpoinen edelleenkin.

      Syömiset ja juomiset loukkaavat ihmisten tunteita. Kokevat terveysasiat vastenmielisiksi asiaksi kun makuhermoja kutkuttavaa viedään.

      Oikein ymmärrettynä Adventtipiireissä asia liittyy terveyteen, ei oppiin pelastuksesta.
      Ihminen muodostaa omaa käsitystään pyhän hengen temppelin hoitamisesta ajassa itse.
      Adventtikirkossa ei syömiset ja juomiset ole pinnalla. Kirkossa tarjottavat ruokapöydät katetaan lakto-ovo-vegetaarisella perinteellä edelleen aina, ja antaa samalla mallia vaihtoehtoiseen, että niin syödä voi.
      Liha on siis poissa, mutta maitotaloustuotteet ja kananmuna kuuluu lakto-ovo- vegetaariseen.
      Adventtikirkko ei anna käskyjä ihmisten syömiselle.

      Seurakunnat ovat yksilöllisiä. Ihmisillä erilaisia ymmärryksiä.

      • Lisäys; En minäkään kirkon kirjoilla ole.
        Olen ollut kirkon kirjoilla seitsemän vuotta 12- vuoden takaisessa ajassa vuosituhannen alusta alkaen.
        En ole Adventtikirkon opettaja. Olen keskustelija foorumilla.


      • Adventisti

        Toivonlinnan koululaitoksessa syödään kalan lihaa joinakin päivinä viikossa. Monasti myös hedelmänlihaa.


    • Katsoin Adventtikirkon kotisivuja ja havaitsin että siellä on 28 opinkohtaa. Katsoin mitä kristillinen elämäntapa siellä ohjeistaa. Siellä luki että "meidän tulee pidättyä Raamatun mukaan saastaisen syömisestä ". Kyllä se siellä näyttää lukevan.

    • Sattuu niin hauskasti että olen itse tehnyt ruokaremonttia vuodesta 1990.
      Luin ensi töikseni asiayhteydessä ennen tietokoneaikaa läpi kaupungin jokaisen kirjaston kaikki life-style-mitä kurkustaan alas kaataa -suuhunsa pistää, ja luontais-asiat -siis. yrtit ja niiden terveydellinen ja lääkkeenomainen käyttöasiat. Sivussa sitten vielä tuli kaikki reseptikirjat luetuksi myös. Kirjoitin kirjoituskoneella mapillisen ruokareseptejä muistiin.

      Olen ollut poikasena ravintotalous-keittäjä-linjalla ammattikoulussa, mutta jätin koulun vuotta vaille kesken, kun jäin kesätyöpaikkaani ja työelämään. Olen sitten työn ohessa suorittanut ammatillisen tutkinnon ensin myynnissä, ja sitten kaupallisen perustutkinnon, siis työn ohessa.
      Työttömyys- ja eläkepäivilläni on sitten kurssinkäyntiä ja yksi ammattitutkinto 1990- jälkeisessä ajassa lisää. Niissä on yliopistotasoista koulutusta (instituutista) , mutta ei yliopistotutkintoa, ja ammattikursseja selä avoimen yliopiston kursseja 2010 luvulla vielä, mutta ovat hyviä perustietoja kaikki -ei sen enempää.


      Ei ole asiaa olemassa mikä ei minulla keittiössä sujuisi, ja mitä en osaisi suorittaa keittiössä. Olen koko elämäni touhunnut keittiössä. Vähävaraisena on ollut suurtta hyötyä, kun nuorena söin kuin hevonen, en ollut koskaan nälissäni. Olen blogiini kirjoittanut pitkän sivun vähävaraisille ruoka-ohjeita. Söin nuorena neljä kertaa päivässä hyvin ja maukkaasti kaikkein pienimilläkin tuloilla, kun tipuin liiton päivärahoilta. Laskut oli ana maksettu TV- lupaa ja sanomalehteä myöten.- Ainuttakaan maksukehotusta en ole elämässäni saanut, ettäkö ei olisi ollut rahaa maksaa laskua.
      Vaikka minulle maistui olut, niin laksut oli aina maksettu ja kahden viikon ruokalista oli suunniteltu ennakkoon, ja pakkasessa siihen aineksia, ja raha varattu.

      > Keskusteluun aiheeseen vielä; - Ravintoremontti ei onnistu keneltäkään yhdessä yössä, ja on liikaa vaadittu ihmisiltä että näille esitellään vaatimuksen omaisesti mitä pitää syödä.
      Kynnys on liian korkea urbanisoituneille taviksille, porkkanan viljelijöille sekä taatelin tallaajille.
      Adventtikirkon jäsenet itse juovat kahvinsa ja paistavat pihvinsäkin yksilöllisesti.
      Yksi entinen seurakunnan vanhin söi vainonsa kanssa liharuokansa, ja joka päivä pullakavit tiputtivat pannusta, ja mies asiakkaittensa kanssa ratkesi ryyppäämäänkin viinaa toisinaan -Adventtikirkon jäsen, ja seurakunnan vanhin. San 24:16.
      Teologisesta tiedekunnasta valmistuu teologian asiantuntijoita, -kloppeja lapsen elämänkokemuksella varustettuja, joiden asiantuntemus riittää teologian asioihin, mutta ei setämiesten omantunnon johtajaksi, eikä hallinnollisiin asioihin-.


      Adventtikirkolla on yksi vaivainen kurssi opistollaan (media7.fi) -terveyskurssi, joka on hyvä perusasioiltaan sellaisille joilla ei mitään tajua ole terveytensä hoitamisesta, ryyppäävät ja rälläävät, syövät kaikkea sellaista mikä ei ole ravintoa, ja mahdolliset tupakoinnit, jne.
      Kirkossa ei ole ketään joka olisi ravitsemuksen asiantuntija terveysasioissa, eikä kirkonkirjat opeta mitään sellaista. Jumalanpalvcelukseen ei ravinto kuulu eikä näy tietenkään.
      3 Moos 11, ja 1 Kor 3:16-17, 6:19 kerrotaan silloin kun ne tulevat esiin Raamatun aiheissa.

      Adventtikirkolla on ihmisten terveydenhuollossa uraa uurtava perinne ennen lääketieteen kehittymisen aikaa luontaishoitojen parissa. Vieläkin jäsenet suuntautuvat helposti hoiva-alojen ammatteihin. Kirkolla on omistusta maailmalla sairaaloissa, ja erilaisissa hoiva-alan laitoksissa edelleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe