Yksin armosta?

SanaOnIkuinen

Miehet.

Matt.
22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Joh.
14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
14:22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
14:24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

Naiset.

1.Tim. 2:15
Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.

19

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SanaOnIkuinen

      Korjaus otsikkoon: Yksin uskosta?

    • VoiHerraJessusPerkele

      Lastensynnyttämisen läpi. Alkutekstissä dia tarkoittaa läpi.
      Ajatus oli vertauskuvallinen. Naisen kautta, Eevan kautta, oli tulossa lankeemus. Mutta naisen kautta, lapsen syntymisen kautta, Marian kautta, oli tulossa myös Messias, jonka kautta pelastus. Sitä vertauskuvallisesti muistuttaa tuo 1. Tim 2:15, jota on väärin käännetty, väärin ymmärretty ja väärin selitetty.

      http://www.abarim-publications.com/Interlinear-New-Testament/1-Timothy/1-Timothy-2-parsed.html

      Jakeen loppupuolella kun luetellaan usko jne. niin armosta siinäkin on kyse. Ei pyhitys tule laista eikä omasta lihasta, vaan armon tuloksena.

      • kerro.itsekkin

        Kiitos evankeliumin kertomisesta, ainakin sille joka näki vaivaa tehdä tämän jutun tänne, miten olisi oikaisija jos sinä kirjoittaisit myös, ja ihan oman?


      • VoiHerraJessusPerkele
        kerro.itsekkin kirjoitti:

        Kiitos evankeliumin kertomisesta, ainakin sille joka näki vaivaa tehdä tämän jutun tänne, miten olisi oikaisija jos sinä kirjoittaisit myös, ja ihan oman?

        Kuten edellä näkyy, selitys perustuu osittain aiempiin jakeisiin ja asiayhteyteen. Jos jae 15 irrotetaan niistä, asiayhteys tuntuu katoavan, laajempi konteksti tai vertauskuva. Naisesta kategorisesti kun puhutaan, niin eihän naiseus eikä lapsensynnyttäminen ole pelastuksen perusta. Naisen (Eevan) kautta tuli lankeemus. Mutta naiselle (naissukupuolellekin) oli tuleva pelastusta naisen (Marian) kautta. Kuin ollisi lastensynnyttämisen ketju Eevasta Mariaan. Jonka kautta tuli Messias. Mutta Messias ei ollut ihmisten tekoa, ihmisten valmistamaa.
        Lopulla jaetta Paavali muisti mainita: usko. Pelastus tulee siis uskon kautta. Ei naiseuden kautta, ei lapsensynnyttämisellä sinänsä. Usko tulee Jumalan sanasta. Sitä on maailmalla runsaasti. Minulla ei ole missiota julistaa evankeliumia kaikille luoduille, oravillekin, ja rakentaa sinne, missä on jo julistettu. Minä odotan maailmanloppua.


      • nytonnyt
        VoiHerraJessusPerkele kirjoitti:

        Kuten edellä näkyy, selitys perustuu osittain aiempiin jakeisiin ja asiayhteyteen. Jos jae 15 irrotetaan niistä, asiayhteys tuntuu katoavan, laajempi konteksti tai vertauskuva. Naisesta kategorisesti kun puhutaan, niin eihän naiseus eikä lapsensynnyttäminen ole pelastuksen perusta. Naisen (Eevan) kautta tuli lankeemus. Mutta naiselle (naissukupuolellekin) oli tuleva pelastusta naisen (Marian) kautta. Kuin ollisi lastensynnyttämisen ketju Eevasta Mariaan. Jonka kautta tuli Messias. Mutta Messias ei ollut ihmisten tekoa, ihmisten valmistamaa.
        Lopulla jaetta Paavali muisti mainita: usko. Pelastus tulee siis uskon kautta. Ei naiseuden kautta, ei lapsensynnyttämisellä sinänsä. Usko tulee Jumalan sanasta. Sitä on maailmalla runsaasti. Minulla ei ole missiota julistaa evankeliumia kaikille luoduille, oravillekin, ja rakentaa sinne, missä on jo julistettu. Minä odotan maailmanloppua.

        MIksi odotat maailman loppua? Raamatun mukaan paljon tulee tapahtumaan ennekuin maailma on tulelle talletettu, kuten se oli ennen vedelle. Mutta lopunaikojen kuvaukset sopivat kyllä tähän meidän aikaamme, ne näyttävät kertovan jo siitä.


    • 48752O48397231

      Jotta tulisi asiayhteys esiin:

      1. Tim 2:11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
      2:12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
      2:13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
      2:14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
      2:15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.

      Voidaan myös viisastella, miten kokonaisvaltainen on armo (tai menestysteologien käyttämä sana: voitelu). Että se tuo mukanaan rakkautta, pyhitystä, siveyttä ynnä muuta vaikuttaa. Ei tule ikäänkuin käskemällä, eikä ikäänkuin laista, vaan Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä.

      • mieti.se.hetki

        Eri aikakausin asiat nähtiin erilaisilla tavoilla ja niitä osattiin silloin niin myös arvostaa, nykyisin pitää ymmärtää asiayhteys ja vertauskuvallisuus, miksi nainen ei saisi avata mölysuuta tunteineen kun on saarnan aika kirkossa??


      • VoiHerraJessusPerkele
        mieti.se.hetki kirjoitti:

        Eri aikakausin asiat nähtiin erilaisilla tavoilla ja niitä osattiin silloin niin myös arvostaa, nykyisin pitää ymmärtää asiayhteys ja vertauskuvallisuus, miksi nainen ei saisi avata mölysuuta tunteineen kun on saarnan aika kirkossa??

        Jos mölyävät kirkossa, niin ei minun ole pakko sinne mennä ja kuunnella. Naisten opetusrooli on väärin ymmärretty:

        Tiituksen kirje:
        2:1 Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu:
        2:2 vanhat miehet olkoot raittiit, arvokkaat, siveät ja uskossa, rakkaudessa ja kärsivällisyydessä terveet;
        2:3 niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia,
        2:4 voidakseen ohjata nuoria VAIMOJA rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa,
        2:5 olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei Jumalan sana pilkatuksi tulisi.

        - Tuossa kohdassa, alkutekstissä on opettamista muistuttava sana, tai johdos. Hyvään opettavainen, καλοδιδασκαλους .
        http://www.abarim-publications.com/Interlinear-New-Testament/Titus/Titus-2-parsed.html

        1. Tim
        2:11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
        2:12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee MIESTÄnsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.

        1.Korinttolaiskirje:
        14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin SEURAKUNNANKOKOUKSISSAnne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
        14:35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.

        - Eikö näistä pysty tekemään johtopäätöksiä, tai ymmärtämään, mitä sanotaan?


    • Eikiitosjeesus

      En nyt pitäisi yksinoloa armonpalana.

      • sellaista-se-on

        Tuli vaan mieleen, että joku valitsee yksin elämisen ja vanhanpojan tai vanhanpiian osan, ja hän on siihen tyytyväinen. Kaikki olemme erilaisia.


    • kaksi_ropoa

      Lainoppinut kysyi ilmeisesti sitä mitä oli kirjoittu niihin Jumalan sormella kirjoitettuihin lain kivitauluihin, jotka Jumala antoi Moosekselle. Monet muut ovat kääntäneet: Master, which is the great commandment in the law? Siis lain suuri käsky.
      Melkein kaikki väittävät, mielestäni virheellisesti, että ns . kymmennen käskyä oli kivitauluissa.

      • VoiHerraJessusPerkele

      • kaksi_ropoa
        VoiHerraJessusPerkele kirjoitti:

        Kivitauluista monin paikoin puhutaan suomalaisessa käännöksessä.
        https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=kivitaulu&kirjat=kr
        Muissa myös:
        https://biblehub.com/multi/exodus/24-12.htm

        Ns. kymmenen käskyä ja paljon muita määräyksiä annettiin ennen kuin Jumala kirjoitti kivitauluihin.
        Myöhemmin koko Mooseksen laki kirjoitettiin kalkilla siveltyihin kiviin: kun menette Jordanin yli siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, pystytä itsellesi suuria kiviä ja sivele ne kalkilla. Ja kirjoita niihin kaikki tämän lain sanat, kun menet joen yli siihen maahan,
        Paavali kirjoitti näistä kivitauluista: te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.


    • eivainuskosta

      Emme me pelastu yksin uskosta sanoi joku suuri pyhä mies mitä tahansa. Riivaajatkin uskovat ja vapisevat. Sekä monet kaidalla tiellä olevat ihmisetkin saattavat kyllä uskoa että Jumala on olemassa, mutta eivät elä sen mukaan. Esim. uskovien perheiden lapset. He eivät välttämättä kiellä uskoa, mutta ovat vain muutoin siihen tympääntyneet tai sitä niin täynnä että haluavat elää ainakin hetken maailmassa.

      Armosta olemme kyllä pelastetut, mutta emme oppina, että armo noin vain meidät pelastaa. Meidät pelastaa Jumala armosta, sen kautta ketä hän kutsuu ja kuka tulee Jumalan tykö saaden Pyhän Hengen ja sitä kautta pelastuksen.

      Toisaalta mitään oppia tai mielipidettä ei voi rakentaa yhden raamatun lauseen mukaan. Sen täytyy olla sopusoinnussa koko Raamatun ilmaisun kanssa. Silloin ei ole kyse harhaopista eikä eksytyksestä. Ei Raamatusta voi poimia kuin rusinoita pullasta tai tehdä jostain laista, käytännön asiasta tai teosta itsestään pelastuskysymystä. Ne ovat merkkejä farisealaisuudesta tai jostain muusta.

      • minä.tykkään

        Mutta mitä olisi pulla ilman niitä rusinoita...??


      • eipakkopullaa

        Halutessaan rusinat, täytyy syödä se pullakin.

        Rusina voi olla joku oma farisealainen mieltymämme, mitä mielellämme toistelemme ja joilla tuomitsemme ihmisiä.

        Pulla on taasen Jumalan pelastus armosta, joka voi tuntua ajatuksena vastenmieliseltä, että enkö minä itse ansaitse mitään, enkö ole niin erinomainen uskova, tehnyt niin paljon, ymmärrä niin paljon että pelastun kyllä. Pullan syöminen poistaa omahyväisyyden, kaikkitietäväisyyden, itserakkauden ja siksi sitä mielellään pää kallellaan katselee riitä rusinoita ja napsii ne.


    • VoiHerraJessusPerkele

      Jos jollekin ei ole selvää tuo, että pelastus yksin armosta, eikä tekojen kautta, niin sitten sopii epäillä, onko hän missään kristinuskossa ollenkaan. Raamattua on mahdollista tulkita uskon mukaan, selittää tekoja "vaativat" kohdat uskon ja armon kautta, ilman ristiriitoja. Mutta jokainen ei siihen vaivannäköön ryhdy, eikä sitä arvosta.

      Esim. tuo Jaakob 2. Mitä hyvää kellekään lähimmäiselle Aabraham teki siinä, että lähti murhaamaan Iisakkia. Mitä lakia siinä noudatettiin? Vastatkaa "teoilla pelastujat", jos osaatte. Onko tämä teidän uskontonne sitä, että lähdette murhaamaan ihmisiä? Tai vaaditte muilta sellaista? Eikö se ratkaisukristillisyyden syvin olemus siihen kiteydy?

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=jaak 2&kirjat=kr

      1.Mooseksen kirja:
      22:1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen."
      22:2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon."
      22:3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.

    • meillesamausko

      Aabrahamille luettiin tuo vanhurskaudeksi. Uskonvanhurskaudeksi. Eihän hän kuitenkaan uhrannut poikaansa, vaan uskoi sen kun Jumala pyysi sen tekemään. Siksi se on uskonvanhurskautta. Jos hän olisikin uhrannut poikansa oikeasti, se olisi ollut tekovanhurskautta siinä vaiheessa.

      Meillä pitäisi olla Aabrahamin kaltainen usko siihen liittymättä mitään tekoja. Niin olemme vanhurskaita. Se tarkoittaa sitä että meidän tulisi olla valmiit luopumaan uskon vuoksi kaikesta. Ei tarvitse luopua, mutta mikään ei saisi olla uskon esteenä. Silloin usko vanhurskauttaa. Lain teoilla siinä ei ole osaa eikä arpaa.

      • VoiHerraJessusPerkele

        Raamattu selittää asiaa päinvastoin. Aabraham uskon kautta, ylösnousemususkon kautta, päätteli, että Jumala pystyy antamaan Iisakin takaisin, viimeistään ylösnousemuksessa, vaikka Iisak välillä kuolisikin.

        Heb 11:17 Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut
        11:18 ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",
        11:19 sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin.

        - Turhia itsekieltäymyksiä kritisoi ainakin Kolossalaiskirjeen 2. luku. Ei hurskaus kasva omalla hurskastelulla, vaikka kieltäymykset saattavat kuulostaakin hurskailta. Toisaalta on totta, että Jeesus puhui luopumisesta, mutta mitä se tarkoittaa? Ainakaan Paavalin kirjeissä ei neuvota antamaan surkeillen eikä pakosta.

        https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=Kol 2&kirjat=kr

        2. Kor 9:7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
        9:8 Ja Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää;
        9:9 niinkuin kirjoitettu on: "Hän sirottelee, hän antaa köyhille, hänen vanhurskautensa pysyy iankaikkisesti."
        9:10 Ja hän, joka antaa siemenen kylväjälle ja leivän ruuaksi, on antava teillekin ja enentävä kylvönne ja kasvattava teidän vanhurskautenne hedelmät,
        9:11 niin että te kaikessa vaurastuen voitte vilpittömästi harjoittaa kaikkinaista anteliaisuutta, joka meidän kauttamme saa aikaan kiitosta Jumalalle.

        - Huomaako kukaan, että tuossa puhutaan vaurastumisesta? Ei sanota, että kurjuus teille lisääntyy ja sillä hurskastelu! Ymmärtääkö kukaan, että menestysteologiassa saattaa olla totta /raamatullista jokin osa?

        2. Kor 8:9 Sillä te tunnette meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armon, että hän, vaikka oli rikas, tuli teidän tähtenne köyhäksi, että te hänen köyhyydestään rikastuisitte.

        - Jeesuksen lain opetuksiin, luopumisen opetuksiin minulla on ollut tapana suhtautua, että hän oli lain opettaja, joka opetti "käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle", kuin pitäisi ratsastaa Jerusalemiin ja kiivetä ristille, ollakseen täydellinen, tai edes kelpaava. Mihin Jeesus sitten kelpasi hurskasteluillaan? Ristille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe