Ilmainen lounas

Sinä et oikeastaan tiedä, mitä elämältäsi haluat. Siksi olet hyvin altis ja jopa innokas aistimaan ympäristöstäsi vaikutteita, jotka kertoisivat sinulle mitä haluat ja mitä mieltä olet.

Onneksi on internet. Onneksi on some.

https://www.hs.fi/nyt/art-2000005864675.html

https://www.theguardian.com/books/2018/may/30/ten-arguments-deleting-your-social-media-accounts-right-now-jaron-lanier

Aika harva olettaa, että kaupasta pitäisi saada ruokaa ilmaiseksi. Kuinka moni hakisi ilmaista ruokaa, jos sen syöminen samalla muuttaisi ajatuksesi? Ohjelmistojen kohdalla näin on tapahtunut.

13

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wanhaämmä

      No mutta. Tuotahan tapahtuu kaiken aikaa myös oikeassa elämässä, siellä missä kohtaamme ihmisiä. Erilaisissa yhteisöissä mukaudumme erilailla. Haemme mielihyvää ja hyväksyntää erilaisista asioista, ihmisistä ja palveluista.

      Mun täytyy kylläkin todeta, etten käytä somea ollenkaan siinä mittakaavassa, mitä sillä yleensä tarkoitetaan. En siis ehkä ihan ymmärtänyt mitä tarkoitettiin, saa selittää.

      • Peruslähtökohta ei tietenkään ole muuttunut mihinkään. Ympäristö määrittelee hyvin pitkälti sen keitä me olemme.

        Mutta netti ja sen softat ovat väsymättömiä siinä miten mittaavat ja ohjaavat meitä. Kukaan ihminen ei ole meistä yhtä kiinnostunut kuin tuo kasvoton koneisto. Sille on helppo nauraa niin kauan kun kaikki on varsin läpinäkyvää, kuten että YouTube suosittelee videoita sen perusteella mitä olet aiemmin katsonut ja mitä muut ovat katsoneet. Mutta mikä takaa ettei vastaavaa jo tapahdu huomaamatta.


      • wanhaämmä
        scrg kirjoitti:

        Peruslähtökohta ei tietenkään ole muuttunut mihinkään. Ympäristö määrittelee hyvin pitkälti sen keitä me olemme.

        Mutta netti ja sen softat ovat väsymättömiä siinä miten mittaavat ja ohjaavat meitä. Kukaan ihminen ei ole meistä yhtä kiinnostunut kuin tuo kasvoton koneisto. Sille on helppo nauraa niin kauan kun kaikki on varsin läpinäkyvää, kuten että YouTube suosittelee videoita sen perusteella mitä olet aiemmin katsonut ja mitä muut ovat katsoneet. Mutta mikä takaa ettei vastaavaa jo tapahdu huomaamatta.

        Mulla ei ole tällä koneella mainoksen estoa, niin jatkuvasti pyörii sivuilla Fitness-tukun tuotteita ja mainoksia kirjoista, joita olen netistä etsinyt. Kyllä SE tietää mikä mua kiinnostaa..


      • wanhaämmä kirjoitti:

        Mulla ei ole tällä koneella mainoksen estoa, niin jatkuvasti pyörii sivuilla Fitness-tukun tuotteita ja mainoksia kirjoista, joita olen netistä etsinyt. Kyllä SE tietää mikä mua kiinnostaa..

        Tuo juuri on läpinäkyvää. Ja mainoksethan usein tulee myöhässä. Olet juuri ostanut vaikka leipäkoneen, niin sitten mainostetaan leipäkonetta, vaikka seuraavan ostat joskus 2080-luvulla.

        Mutta ehkä sinulle on huomaamattasi syötetty jotakin mikä saa etsimään juuri niitä kirjoja. Kuka päättää sen, mikä meitä kiinnostaa?


      • wanhaämmä
        scrg kirjoitti:

        Tuo juuri on läpinäkyvää. Ja mainoksethan usein tulee myöhässä. Olet juuri ostanut vaikka leipäkoneen, niin sitten mainostetaan leipäkonetta, vaikka seuraavan ostat joskus 2080-luvulla.

        Mutta ehkä sinulle on huomaamattasi syötetty jotakin mikä saa etsimään juuri niitä kirjoja. Kuka päättää sen, mikä meitä kiinnostaa?

        Kyllähän markkinointi meihin vaikuttaa, vaikka mitä väittäisi. Jos ei muuten, niin tullaan ainakin tietoiseksi että sellaisia tuotteita on. Huvitusten osalta tunnistan tuon kyllä, mutta oikean tarpeen kohdalla etsin itse ratkaisua - ja juu, tiedän että sieltäkin pomppaa markkinointi naamalle. Joskus mietin, että jos jotain ei nykyaikana ole netissä, onko sitä olemassakaan...


      • wanhaämmä
        wanhaämmä kirjoitti:

        Kyllähän markkinointi meihin vaikuttaa, vaikka mitä väittäisi. Jos ei muuten, niin tullaan ainakin tietoiseksi että sellaisia tuotteita on. Huvitusten osalta tunnistan tuon kyllä, mutta oikean tarpeen kohdalla etsin itse ratkaisua - ja juu, tiedän että sieltäkin pomppaa markkinointi naamalle. Joskus mietin, että jos jotain ei nykyaikana ole netissä, onko sitä olemassakaan...

        ..ja kuinka helppoa sitä on kuvitella olevansa sivussa kaikesta vaikuttamisesta. Se on aika typerä ajatus. Pelkästään jo se, että me kirjoitellaan tällaisella palstalla, osoittaa sen että olemme jonkun vaikutuksen piirissä.


    • Onko kevyet vainoharhat päällä ? Jutuista päätellen on psyyke pettänyt jo 90luvulla

      • Kyllä. Ensimmäiset foliohattuni on ysäriltä.


    • flowersreally

      Tosi mielenkiintoinen kirjoitus, pitää hieman pureskella.

    • .. Oliko Tämä(kin) jotain Uutta ja Mullistavaa Tietoa.. Jollekin/Joillekin?.. ;P

      .. No joo.. Tyhmä Kysymys.. Selvästi Monille on.. Samoin, kuin muutkin Heihin Ohjelmoidut AlgoRitmit.. NarsuMarsu NukkeMestarien jne. Toimesta.. ;P

      • kokeilevähentäävähän

        Sinunkin pitäisi vähennellä hieman tuota kysymysten asettelua ja niihin itse vastaamista :D


      • kokeilevähentäävähän kirjoitti:

        Sinunkin pitäisi vähennellä hieman tuota kysymysten asettelua ja niihin itse vastaamista :D

        .. Syystä, että?.. ;P


    • helmiä_sioille

      Laittaisin peukun aloitukselle, jos voisin.

      Hyvä artikkeli. Luin sen maanantaina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      132
      948
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe