Ilmainen lounas

Sinä et oikeastaan tiedä, mitä elämältäsi haluat. Siksi olet hyvin altis ja jopa innokas aistimaan ympäristöstäsi vaikutteita, jotka kertoisivat sinulle mitä haluat ja mitä mieltä olet.

Onneksi on internet. Onneksi on some.

https://www.hs.fi/nyt/art-2000005864675.html

https://www.theguardian.com/books/2018/may/30/ten-arguments-deleting-your-social-media-accounts-right-now-jaron-lanier

Aika harva olettaa, että kaupasta pitäisi saada ruokaa ilmaiseksi. Kuinka moni hakisi ilmaista ruokaa, jos sen syöminen samalla muuttaisi ajatuksesi? Ohjelmistojen kohdalla näin on tapahtunut.

13

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wanhaämmä

      No mutta. Tuotahan tapahtuu kaiken aikaa myös oikeassa elämässä, siellä missä kohtaamme ihmisiä. Erilaisissa yhteisöissä mukaudumme erilailla. Haemme mielihyvää ja hyväksyntää erilaisista asioista, ihmisistä ja palveluista.

      Mun täytyy kylläkin todeta, etten käytä somea ollenkaan siinä mittakaavassa, mitä sillä yleensä tarkoitetaan. En siis ehkä ihan ymmärtänyt mitä tarkoitettiin, saa selittää.

      • Peruslähtökohta ei tietenkään ole muuttunut mihinkään. Ympäristö määrittelee hyvin pitkälti sen keitä me olemme.

        Mutta netti ja sen softat ovat väsymättömiä siinä miten mittaavat ja ohjaavat meitä. Kukaan ihminen ei ole meistä yhtä kiinnostunut kuin tuo kasvoton koneisto. Sille on helppo nauraa niin kauan kun kaikki on varsin läpinäkyvää, kuten että YouTube suosittelee videoita sen perusteella mitä olet aiemmin katsonut ja mitä muut ovat katsoneet. Mutta mikä takaa ettei vastaavaa jo tapahdu huomaamatta.


      • wanhaämmä
        scrg kirjoitti:

        Peruslähtökohta ei tietenkään ole muuttunut mihinkään. Ympäristö määrittelee hyvin pitkälti sen keitä me olemme.

        Mutta netti ja sen softat ovat väsymättömiä siinä miten mittaavat ja ohjaavat meitä. Kukaan ihminen ei ole meistä yhtä kiinnostunut kuin tuo kasvoton koneisto. Sille on helppo nauraa niin kauan kun kaikki on varsin läpinäkyvää, kuten että YouTube suosittelee videoita sen perusteella mitä olet aiemmin katsonut ja mitä muut ovat katsoneet. Mutta mikä takaa ettei vastaavaa jo tapahdu huomaamatta.

        Mulla ei ole tällä koneella mainoksen estoa, niin jatkuvasti pyörii sivuilla Fitness-tukun tuotteita ja mainoksia kirjoista, joita olen netistä etsinyt. Kyllä SE tietää mikä mua kiinnostaa..


      • wanhaämmä kirjoitti:

        Mulla ei ole tällä koneella mainoksen estoa, niin jatkuvasti pyörii sivuilla Fitness-tukun tuotteita ja mainoksia kirjoista, joita olen netistä etsinyt. Kyllä SE tietää mikä mua kiinnostaa..

        Tuo juuri on läpinäkyvää. Ja mainoksethan usein tulee myöhässä. Olet juuri ostanut vaikka leipäkoneen, niin sitten mainostetaan leipäkonetta, vaikka seuraavan ostat joskus 2080-luvulla.

        Mutta ehkä sinulle on huomaamattasi syötetty jotakin mikä saa etsimään juuri niitä kirjoja. Kuka päättää sen, mikä meitä kiinnostaa?


      • wanhaämmä
        scrg kirjoitti:

        Tuo juuri on läpinäkyvää. Ja mainoksethan usein tulee myöhässä. Olet juuri ostanut vaikka leipäkoneen, niin sitten mainostetaan leipäkonetta, vaikka seuraavan ostat joskus 2080-luvulla.

        Mutta ehkä sinulle on huomaamattasi syötetty jotakin mikä saa etsimään juuri niitä kirjoja. Kuka päättää sen, mikä meitä kiinnostaa?

        Kyllähän markkinointi meihin vaikuttaa, vaikka mitä väittäisi. Jos ei muuten, niin tullaan ainakin tietoiseksi että sellaisia tuotteita on. Huvitusten osalta tunnistan tuon kyllä, mutta oikean tarpeen kohdalla etsin itse ratkaisua - ja juu, tiedän että sieltäkin pomppaa markkinointi naamalle. Joskus mietin, että jos jotain ei nykyaikana ole netissä, onko sitä olemassakaan...


      • wanhaämmä
        wanhaämmä kirjoitti:

        Kyllähän markkinointi meihin vaikuttaa, vaikka mitä väittäisi. Jos ei muuten, niin tullaan ainakin tietoiseksi että sellaisia tuotteita on. Huvitusten osalta tunnistan tuon kyllä, mutta oikean tarpeen kohdalla etsin itse ratkaisua - ja juu, tiedän että sieltäkin pomppaa markkinointi naamalle. Joskus mietin, että jos jotain ei nykyaikana ole netissä, onko sitä olemassakaan...

        ..ja kuinka helppoa sitä on kuvitella olevansa sivussa kaikesta vaikuttamisesta. Se on aika typerä ajatus. Pelkästään jo se, että me kirjoitellaan tällaisella palstalla, osoittaa sen että olemme jonkun vaikutuksen piirissä.


    • Onko kevyet vainoharhat päällä ? Jutuista päätellen on psyyke pettänyt jo 90luvulla

      • Kyllä. Ensimmäiset foliohattuni on ysäriltä.


    • flowersreally

      Tosi mielenkiintoinen kirjoitus, pitää hieman pureskella.

    • .. Oliko Tämä(kin) jotain Uutta ja Mullistavaa Tietoa.. Jollekin/Joillekin?.. ;P

      .. No joo.. Tyhmä Kysymys.. Selvästi Monille on.. Samoin, kuin muutkin Heihin Ohjelmoidut AlgoRitmit.. NarsuMarsu NukkeMestarien jne. Toimesta.. ;P

      • kokeilevähentäävähän

        Sinunkin pitäisi vähennellä hieman tuota kysymysten asettelua ja niihin itse vastaamista :D


      • kokeilevähentäävähän kirjoitti:

        Sinunkin pitäisi vähennellä hieman tuota kysymysten asettelua ja niihin itse vastaamista :D

        .. Syystä, että?.. ;P


    • helmiä_sioille

      Laittaisin peukun aloitukselle, jos voisin.

      Hyvä artikkeli. Luin sen maanantaina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      190
      1863
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      62
      1290
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      58
      1053
    4. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      149
      941
    5. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      46
      915
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      80
      912
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      798
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      80
      764
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      729
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      320
      688
    Aihe