YLE:n suositussa Puoli seitsemän ohjelmassa (18.10.2018) oli juttua 200g:n einespizzasta, mikä on kuulunut suomalaisten arkeen ja juhlaan jo lähes 40 vuotta.
Millainen oli tai on mielestäsi Pattayan / Thaimaan paras pizza?
PS. Aloittajan nimimerkin voi voi voi taikinan sisällä piileskelee kukas muu kuin....
เงียบๆ
Pattayan / Thaimaan paras pizza
12
406
Vastaukset
- PippelisPuppelisPattis
No voi kikkeliskokkelis taasen jotta jahka nääs kukaan ei vastaa ylijumalan pizzajuttuun ja taasen köhköh juttu ihan reisille.
- KikkelisKokkelis_
"JokuKuhan" ei nyt vain voinut olla vastaamatta....
Itse olen syönyt Thaimaan (ja samalla ehkä kaiken kaikkiaan) parhaat Pizzani Khao Lakissa sijainneessa Bella Ciao:ssa, italialaisessa ravintolassa, jota pyöritti Italiasta Thaimaahan muuttanut kokki.
Luonnollisesti puu-uunissa paistettu, erittäin ohuella ja rapealla pohjalla varustetut Pizzat olisvat aivan loistavia, kävimme lopulta kahden viikon aikana nais-ystäväni kanssa kyseisessä paikassa syömässä muistaakseni neljä kertaa, ja joka kerta pizzar olivat aivan loistavia.
Paikan hinta ei Thaimaalaisittain ollut mikään kovinkaan edulinen, mutta hinta-laatusuhde oli silti erittäin hyvä.
Nyt näyttää valitettavasti siltä, että paikka taitaa olla kiinni, kun viimeiset arvostelut paikasta näyttävät olevan parin vuoden takaa. Omasta käynnistämme on nyt muistaakseni kolme ja puolivuotta.- Sensei--
Pizza on italialainen ruoka ja luonnollisesti italiailaiset kokit homman osaa oli heidän ravintolansa missä tahansa.
Pizzan suomeen tuonut tai ainakin tunnetuksi teki edesmennyt ystäväni Rabbe Vaasasta.
Hän ja kaverinsa lähti Italiaan reppureissaajina kaverinsa sanoen kotona että menee kioskilta ostaan tupakkaa ja katos sen siliän tien matkaan.
Ostivat venhon kun pääsivät lahden toiselle puolen ja jokia myöden taivalsi matkaa.
Takas tullessaan avasi ensimmäisen pizzerian Vaasan alatorin nurkalle huoltoaseman rakennukseen ja kansa oli ihmeissään.
Hyvä oli fiilis ja aina kun tuli uunista uutta niin kokki huusi pizzeeeeee ja tarjoilija nappas lautasen asiakkaalle.
Siitä se lähti ja Rabbe availi pizzerioita pitkin suomea ja liiketoiminta paisui hotellia ja laivoja myöden niin että kirjan voisi kirjoittaa, ehkä kirjoitettukin.
Venemiehiä kun oltiin molemmat niin Rabbe se rahakkaampana hankki silloisen ensimmäisen sikaarin ( vene ) jonka huiput oli kuskista kiinni.
Toisen veneensä nimi oli IdaLina tyttäriensä nimien mukaan.
Sittemmin Rabbella oli maailman merillä jopa mertentutkimusalus.
Ikean lihapullien sijaan hänellä oli omat maapläntit ja duunarit pitkin maailmaa, josta tuotti Pizzoihinsa raaka-aineet.
Tosin kuitenkaan nämä pizzat vaikka joitain kilpailujakin on voittanut, ei ainakaan tänä päivänä minun mielestäni pärjää kovinkaan korkealle.
Onhan noita lättyjä tullut maisteltua monen moista, mutta maininnan arvoiseksi lausun viime reissullani suomessa syödyn elämäni parhaaksi ja sen söin kauppakeskus Isossa Ompussa ruokajuomana iso kolpakko maitoa.
Kotona meillä vaimo joskus valmistaa pizzan ja mulle maistuu rapusellainen juomana valkkari. Rabbe Grönblomin ensimmäinen pizzaketju ennen Kotipizzaa oli 1970-luvun loppupuolella alkunsa saanut Pizzeria nro:1. Hieman tämän jälken alkoi myös osuuskaupparyhmän Rosso ketju muodostumaan.
Rabbe myi Pizzeria nro:1 (tällöin ketju oli kasvanut jo 19:sta ravintolasta koostuvaksi) vuonna 1986 Elannolle ja tämän jälkeen alkoi lanseeraamaan Kotipizza ketjua.
Samaa mieltä Kotipizzan pizzat eivät ole hyviä.
Mutta nyt mentiin liikaan pois matkailupalstan aihepiiristä- Sensei--
Kerroin tarinaa ja totta että loppukiito oli muuta kuin alku ja suurin osa toiminta-aikaa.
Rabbe oli ystäväni ja paljon yhtiöni teki sisustushommia, jopa kalusteita hänen uusiin toimipisteisiinsä.
Rabben isä oli lääkäri asuen Kemiran portin vieressä, outo valinta minusta.
Rabbe teki rahansa itse, ilman kenenkään avustuksia.
Hän omisti myös keskustan hotellin ystävänsä kanssa joka ystävä tosin poistui kuvioista Rabben enemmistöosakkaana päättäen osakeannista jonka lunastamiseen hänellä ainostaan oli varallisuus.
Keskuskeittiön hän rakennutti Vaasan Vaskiluotoon josta annoskupeissa tuotteita toimitettiin ympäri maata.
Hänellä oli myös pitkäaikainen kumppani, tosin omistussuhteita en tiedä, joka sittemmin perusti oman ravintolan nimeltään muistaakseni Oilers In Kauppapuistikolle.
Anteeksi että kukaan ei saa olla kenenkään ystävä, ja kunnioitan ystäväni muistoa muulla tapaa kuin haukkumalla pizzat surkeiksi ja liiketoiminnan konkurssiksi.
Rabbe teki paljon hyvää ja moni muukin hänen kaltaisensa on kaatunut, se nyt vain on niin.
Jaahas, tämä konkurssikypsä konserni suljetaan nyt työluvattoman päällikön toimesta ja orpotyttötarjoilijat lähtevät tutimaan omakotitaloihinsa, joiden kaltaisia asuntoja sinä voit vain haaveilla..........siis myös maassa jota sinä haaveilet päivittäin siellä junttilassa 🐒🚜🚜🚜🚜🚜 - Sensei--
Numban tutuista en tiedä mitään.
Sinusta en tiedä muuta kuin sairautesi.
Rabben tapasin luultavasti ensikerran ollessani murrosikäinen.
Rossin olen tavannut kaksi kertaa keskustellen hänen kansaan, eikä se tarkoita ystävyyttä.
Pulju suljettu, nyt Moparilla kotiin ja nukkumaan.
Mitä jos hankkisit oman elämän itsellesi, olet jauhanut noita juttujasi palstalle jo yli 10 vuotta.
- naminamia
Hullu miekkamies kehittää rottapitsan reseptiä rottaburgerin rinnalle. Aikoo vallata Pattayan pitsamarkkinat tällä uudella tuotteella,
- KääLäy--
Morjens kaverit!
Kukaan ei näyttänyt arvaahan kuka oli tämän aloituksen takana.
Noh köh köh... Minähän se olin - KääLäy.
Kiitän kaikkia kommentoijia kommenteistaan vaikkakin nimimerkin naminamia kommentti ei varmaankaan minulle täysin avautunut.
Erityiset kiitokseni menevät Senseille ja Santulle. Joku toki voi kritisoida kommenttejaan siitä, että ne muka menevät matkailuaiheen ohi. Eivät mielestäni mene, koska he kommenteillaan antavat ymmärtää, että he itse aiheeseen liittyen tietävät jotain itse aiheesta Suomessa ja viitsivät tästä huolellisesti kirjoittaa. Suomalaisina me kuitenkin hyvin ensin vertaamme pitsoja Suomessa ja Thaimaassa, sekä ehkä sitten toiseksi myös muissa maissa.
PS. Minun mielestäni Kotipizzan pitsat täällä Suomessa ovat oikein hyviä.- KotonaPizzaa
Lue ensimmäinen kommentti.
- KääLäy--
KotonaPizzaa kirjoitti:
Lue ensimmäinen kommentti.
Luin ensimmäisen kommentin.
.. .???...
Oliko se sinulta Sensei.... ei kai?
PS. Lue toinen kommentti.
- pizzakuin
Kyllähän se Pizza napolitaine maistuu pattayalla.
Suolainen anjovispizza kaljan kanssa krapulassa saa elämän taas hymyilemään.
Illemmalla saa sitten maistaa taas jotain muuta suolaista.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi674202Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D853783- 423265
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192598Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!232459Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa552286- 482115
- 471808
- 361760
- 301596