Eikö itsetuhoinen 16v tarvitse sairaalahoitoa?

skitsodiagnoosi

Vahvasti itsetuhoinen, vakava itsemurhayritys taustalla, sekä jatkuvaa itsensä vahingoittamista.
HUS psykiatriakeskuksen osastonlääkäri (N1) vaan kotiuttaa nuoren välittömästi. Päivystyksestä lähettävät jopa useaman kerran viikossa akuuttiosastolle.

Tuskin lääkäri kantaa mitään vastuuta, jos nuori saakin riistettyä hengen itseltään.

4

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei ja tiedoksesi:

      Helsingissä toimii itsemurhien ehkäisykeskus, jonka tavoitteena on ehkäistä itsemurhia tarjoamalla tukea ja apua itsemurhaa yrittäneille. Lisäksi keskus tarjoaa tietoa, miten toimia jos on huolissaan läheisestään ja kuinka rohkaista itsetuhoisista ajatuksista kärsiviä hakemaan apua.

      Keskukseen saa yhteyden puhelimitse: 0800 98 030 (ma-pe klo 9-17, muina aikoina puhelinvastaaja, johon voi jättää yhteystiedot).

      Tämän linkin takaa löydät vielä lisätietoja: https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/itsemurhien-ehkäisykeskus

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Laittamani linkki ei näköjään toimi kunnolla, koska se sisältää ääkkösen. Kannattaa siis kopioida koko osoite, jotta pääset sivuille.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • äänetön

      Niillä menee aika joihinkuihin, jotka mahdollisesti kuulee ääniä. Sori.

    • h9o8rft

      Pitää muistaa, että loppujen lopuksi ketään ei voi estää tekemästä itsemurhaa, jos henkilö niin haluaa. Tietenkin henkilön voi vangita Suomen perustuslain ja kansainvälisten ihmisoikeuksien vastaisesti laitokseen loppuiäkseen, mutta sen lisäksi, että se on moraalitonta, voi kysyä, mitä järkeä sellaisessa on. Jos joku haluaa kuolla, tulee hänen vapaassa maassa antaa itsensä tappaa.

      Alaikäisten kohdalla tilanne ei ole niin yksinkertainen. Alaikäisen itsemurhan estäminen lienee moraalisesti perusteltavissa toisin kuin täysi-ikäisen. Alaikäinen ei ole vielä vastuussa itsestään lain edessä vaan huoltaja(t) tekee päätökset hänen puolestaan.

      Vaikea sanoa mitä kannattaisi tehdä, koska psykiatrinen käsittely usein vain lisää halua kuolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      169
      3439
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      101
      1819
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1727
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      125
      1581
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      392
      1576
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1417
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1143
    8. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      62
      1063
    9. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      60
      1008
    10. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      54
      971
    Aihe