Jos ostaa kaupasta jotain jossa on ikäraja esim. kaljaa tai tupakkaa, pitääkö olla fyysinen henkilötodistus vai riittääkö kuva henkkareista tai passista? Parantaisko mahiksia jos olis kuva useammasta henkkarista? Esim ajokortista ja passista.
Käykö kaupassa kuva henkkareista
12
20400
Vastaukset
- Eiuskottavuutta
Kuva henkkareista tai passista? Miksi et näytä ihan passia tai henkkaria, pelkällä kuvalla ei saa kuin ivallisen naurun aikaiseksi. Alaikäisille ei pidä antaa kuin keppiä.
- sda
Kuva ei käy.
- Stubaa
Lain mukaan valokuva passista tai ajokortista on kaupan kassan pakko hyväksyä! Elä usko näitä kateellisia jotka väittää ettei valokuva mukamas käy.
Ei tarvii olla useammasta henkkarista, mulla on puhelimessa kuva broidin ajokortista ja sillä olen saanut haettua kaljaa, eli ihan hyvin toimii.- Kauppias
Ei toimi.
- ToinenKauppias
Valokuva ei ole virallinen asiakirja, ei riitä yhtään mihinkään.
Samalla voisit matkustella pitkin maailmaa näyttämällä pelkästään kuvaa passistasi.
- KolmasKauppias
https://www.valvira.fi/documents/14444/6510909/Tukkuinfo_2018_Kunnas.pdf/d53b227f-6268-0168-1e0c-82612a7240b5
Ei jätä arvailuja.
Viranomaisen myöntämällä kuvallisella henkilökortilla, ajokortilla tai passilla
taikka viranomaisen myöntämällä muulla luotettavalla kuvallisella asiakirjalla
Ei pelkät valokuvat voit tunkea sinne minne aurinko ei paista. - NicoPetteri
Tarvitseeko sen passin olla avattu siinä valokuvassa tai jotain? Mulla on ihan sika nolo kuva siinä.
- sakkoatulee
Kun kassatäti kysyy ikää ja papereita annat viranomaisen myöntämän virallisen asiakirja, esim passin tai henkilöllisyystodistuksen tädille ja kerrot ikäsi selvällä ja kuuluvalla äänellä.
Kannattaa muistaa, ett' passin tai henkilöllisyystodistuksen väärentäminen on asiakirjaväärennös:
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-väärentäminen
Tämän keskustelu ei johda mihinkään.
- Anonyymi
Minulle kassatäti kertoi että nykyyän kuva passista, henkkareista toimii yhtä hyvin.
- Anonyymi
Joo, kuva pelkästään kannesta riittää.
- Anonyymi
Kannattaa heilutella auton avaimia niin myyjät tajuaa ett oot täys ikäinen. Ja kannatta myös papereita kysyttäessä tokaista:" Oikeesti hei mä täytin jo viime vuonna. Mun kaveri tässä vieressä voi todistaa".
Mutt tosiaan jos tulee tiukka paikka niin ota kuva henkkarista ja fotoshoppaa numerot sopiviksi. Kyllähän känny kuvan on käytävä todisteena täysi-ikäisyydestä vaikkei kasvaisi vielä karvakaan munissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!912113- 841885
- 491490
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481446- 1441394
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481334Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1441264Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261116Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251044- 1011013