Autojen typerimmät rakenneratkaisut.

fiestamies

Mitä typeriä ominaisuuksia tai rakenneratkaisuja autoissanne on?

Omassa Fiestassa on huopaiset sisälokasuojat mitkä imee kosteutta kuin pesusieni, eikä kuiva oikeastaan koskaan täysin kuiviksi. Toki ovat hiljaiset hiekatiellä kun kivet ei kolise muovia vasten, mutta pieni lohtu se on siihen verrattuna että ruostuttavat autoa ahkerasti.

82

2009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • not.so.fast

      Onko ne läpikotaisin huopaisia vai huopapinnoitettua kovaa muovia, ulospäin huopaisen näköistä mutta ehkä sisäpuolella onkin kovaa muovia ja tuuletusrako peltipinnan ja lokarin välissä?

    • nähtyä

      Samaa monissa autoissa mm Toyota

    • diippaadai

      Hommasin autooni tuulenohjaimet. Melko mainio lisävaruste nykyautoihin.
      Ne eivät kuitenkaan auta tiivisteiden väliin vuotavaan veteen.
      Vesirännien puuttuessa tivisteet on pitänyt tehdä niin tiiviiksi että kondensio aiheuttaa uuden ongelman.

    • merkki_on_Toyota

      Etuistuinten portaallinen selkänojien säätö aikana jolloin portaattomatkin on keksitty.
      Ohjauspyörän syvyyssäätö jolla ratin kauas ja vielä kauemmas, mutta ei oikealle etäisyydelle - ISA-normi (Italalian Standard Ape)

      • halpista_halpista

        Toyotan listaan vois lisätä vielä konepellin tuenta ylä-asentoon tikulla kun kaasupumputkin on keksitty. Tikun kanssa pelatessa tarvii aina kahta kättä pesunestettä lisätessä. Lisäksi nesteen loppumisesta ei varoiteta merkkivalolla.
        "Lämmitettävä" tuulilasi on myös varsinainen halpisversio jossa lämmitys on vain tuulilasin alareunassa ja pesunestesuuttimissa ei lämmitystä kuitenkaan ole.


      • Gfhjcfh

        Löytyykö muka jostain Toyotan mallista portaallinen selkänojan säätö? Ainakin noitä räikkätyyppisellä vivulla varustettuja voi säätää mihin asentoon tahansa ilman portaita.


      • alkeellista
        Gfhjcfh kirjoitti:

        Löytyykö muka jostain Toyotan mallista portaallinen selkänojan säätö? Ainakin noitä räikkätyyppisellä vivulla varustettuja voi säätää mihin asentoon tahansa ilman portaita.

        Yksiselitteisesti löytyy! Esim. Toyota C-HR


      • Ottaaohimoon

        Hienoa muutenkin kun ei ole niinkään yleellistä lisävarusteita kuin pissapojan nesteen loppuminen. Se siitä premium varustetasosta


    • ei.ikinä.voortia

      Voortit ovat ratkaisuina muutenkin täysin typeriä.

      • johntravoltanserkku

        Foordi ei ole auto. Eikä matu ihminen.


    • zsdcvfrtt

      Penkinlämmittäjien katkaisijat penkkien välissä, helppo laittaa lähtiessä päälle, mutta kun pitäis kohta sammuttaa niin eipä ole helppo löytää namikoita, kun pitäs liikennettäkin seurata. Tämä siis Yariksessa.

      • fiestamies

        Vuosi meni ennen kuin huomasin että omassa fiestassa edes oli penkin lämmittimien napit samoin penkin sähköinen korkeuden säätö. Napit oli piilossa alhaalla penkin etureunassa.
        Vuosimalli 1996


      • Anonyymi
        fiestamies kirjoitti:

        Vuosi meni ennen kuin huomasin että omassa fiestassa edes oli penkin lämmittimien napit samoin penkin sähköinen korkeuden säätö. Napit oli piilossa alhaalla penkin etureunassa.
        Vuosimalli 1996

        Etkä löytänyt käyttöohjettakaan?


    • jd5

      Huopaisten sisälokasuojien lisäksi monissa autoissa on etulokasuoja tiivistetty koriin solukumitiivisteellä joka imee vettä sienen tavoin.

      Ruoste-estokäsittelyä ei voi tehdä tehtaalla kun lisää liuotinpäästöjä

      Takavalot eivät pala automaattisesti päivävaloilla

      Rengaspaineanturit ovat epätarkkoja, lyhytikäisiä, kalliita ja melko turhia

      Kun tehdään tarpeeksi huonot valot voidaan pesuritkin jättää pois

      Roiskeläpät suojaisivat maalipintaa ja toisten autojen tuulilaseja

      Nämä tulivat mieleen noin yleisellä tasolla. Merkkikohtaisia on tietysti loputon määrä.

      • kunEtTiedä

        Nuo rengaspaineanturit ovat tarkkoja ja toimivat hyvin vuosia ja vuosia. Et taida tietää mistä puhut.


    • Onsiinäkin

      Volkkarin tehdas korjaa turvavöitään nippusiteellä ei paljon alemmaksi voi enää mennä

      • voihöpöpoikaa

        tilapäiskorjaushan tuo yritti olla.


      • Anonyymi
        voihöpöpoikaa kirjoitti:

        tilapäiskorjaushan tuo yritti olla.

        Voiko turvavyötä koskaan korjata nippusiteellä edes "tilapäisesti"?


    • Muutamia

      Audin tuulilasin pesunesteen täyttökorkki, joka menee itsestään kiinni, eli tarvitset käden pitämään sitä auki koko täytön ajan. Lisäksi korkki on aivan liian pieni, etenkin kun joudut kannattelemaan täyttökannua yhdellä kädellä, mikä vaikeuttaa kaatamista huomattavasti.

      Pyörien kiinnitys pulteilla muttereiden sijaan, joudut pyörittelemään, ja etsimään enenkuin ensimmäisen pultin saa kierteelleen.

      Volvossa ratin etäisyyssäätö on liian lähelle, tai vielä lähemmäksi.

      • mutteriparempi

        Pultit on kyllä tosiaan typerä keksintö renkaan kiinnitykseen.
        Lisäksi jos kierre vaurioituu niin joudut uusimaan koko pyörännavan, kun taas mutteri kiinnitteisissä lyöt vain huonon pultin pois navasta ja uuden pultin tilalle. Toisaalta eipä ole enää nykyään mennyt kierteitä tai katkennu kiinnityspultteja kuten ennenvanhaan.


      • kukinTyylillään

        niinpä, kumpi se olikaan parempi, katkennut katkennut napapultti vai ikuinen pultti?


      • Anonyymi
        mutteriparempi kirjoitti:

        Pultit on kyllä tosiaan typerä keksintö renkaan kiinnitykseen.
        Lisäksi jos kierre vaurioituu niin joudut uusimaan koko pyörännavan, kun taas mutteri kiinnitteisissä lyöt vain huonon pultin pois navasta ja uuden pultin tilalle. Toisaalta eipä ole enää nykyään mennyt kierteitä tai katkennu kiinnityspultteja kuten ennenvanhaan.

        Kyllä on omituinen Mersu minulla. On niin sportti ja nätti, mutta renkaiden vaihto yhtä helvettiä. Aina on pultit liian pitkiä, liian lyhyitä, napa uusittava, kierteet menny!!! Voi elämä!!! Ennen pystyit itse renkaat vaihtaan, nyt ei onnistu edes renkaidenvaihtopaikassa!!! Helvetti!
        Tv. Mese on paska auto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on omituinen Mersu minulla. On niin sportti ja nätti, mutta renkaiden vaihto yhtä helvettiä. Aina on pultit liian pitkiä, liian lyhyitä, napa uusittava, kierteet menny!!! Voi elämä!!! Ennen pystyit itse renkaat vaihtaan, nyt ei onnistu edes renkaidenvaihtopaikassa!!! Helvetti!
        Tv. Mese on paska auto

        Jos vielä vararengas auton alla ja surkeat vaihtovälineet, niin parempi soittaa hinuri.


    • bemari

      Coupe BMWn karmiton sivuikkuna, joka laskeutuu pari senttiä aina ovea avatessa, repii välillä tiivisteet irti oviaukoista jos ovat jäätyneet kiinni. Eikä ole muutenkaan pitkään tiiviitä.

    • 2.4STW__

      1 Saksalaisten (itsellä kokemusta Audi ja BMW ) penkinlämmittimein toiminta. Niissä ei oikeasti ole tehon säätöä vaikka kolme porrasta onkin. Ne ovat eräässä mielessä pulssin leveys modulaatiolla mutta taajuus on niin harava että takapuoli palaa pienimmälläkin "teholla". Ohjain siis ajaa penkkeihin täyden tehon ja säätää vain aikaa kuinka kauan tehoa ajetaan kuinka pitkään on tauko. Tämä pulssitus on liian harvaa. Idioottimainen systeemi. Vain saksalainen kykenee tällaiseen.

      2 Koko hiton S-tronic vaihteisto on täysi susi. Nykii ja vaatisi muutaman kuukauden välein perussäätöjen teettämisen. Robotti mikä robotti. Usassa tätä ei myydä koska eivät huoli.

      3 Autojen ilmanvaihdon suuttimet yleisesti.
      Mihin oikeasti tarvitaan suuttimet joilla tulee kapea keilainen voimakas puhallus. Kuitenkin ne pitää kesällä (jäähdytys) suunnata johonkin niin että ei tuli vetoa mutta tämä on vaikeaa koska puhallus on niin voimakas.
      Talvella taas, pakko suunnata sivusuuttimen sivulasiin jotta pysyy huurteettomana ja tämä taas tuo vetoa.
      Olisi aika jo kehittää jotain modernia tämän 60-luvun autoista pohjautuvan ratkaisun tilalle.
      Eihän kukaan kotonakaan halua että ilma tulee kohti naamaa jostai pienestä venttiilistä hirveällä bofoorilla.

      4 Aurinkolipat jotka eivät pysy ns. väliasennoissa.
      Aurinkolipat jotka eiväst suojaa kunnolla sivuauringolta mm. korvaa. On todella ikävän tuntuista kun aurinko porottaa korvaan. Tämä sama pelleratkaisu on 150ke saksalais premiumeissa.
      Lexuksissa (kalliit) olen joskus yli 10v sitten nähnyt lipan sisältä vedettävän jatkeen. Sellaista ei germaani premium valmistaja keksi.

      5 Lapselliset kassikoukut. Sellaiset löytyy mm. uudesta A4 farkusta. Jopa saman konsernin Octaviassa on erittäin edistykselliset ISOT kasikoukut ja niitä on tuplamäärä.

      6 penkkien selkänoja mikä painaa joko hartiat sivuilta eteenpäin tai koko yläselän eteenpäin könötysasentoon. Tähän syyllistyy melkeimpä kaikki valmistajat.

      7 Tuulilasin pyykimet mitkä jättää vasempaan reunaan leveän alueen pyyhimättä. Lumisateella tai kurakelillä tuo yhdessä tolkuttoman leveiden A-pilarien kanssa piilottaa part lastenvaunut ja jopa rekan.

      8. Lampunpesimet mitä ei voi käyttää erikseen. No germaani premiumit ratikaisee asian jättämällä ne kokonaan pois niin ettei pesureita saa edes rahalla.

      9. lisävarusteiden linkittäminen toisin lisävarusteisiin. Esim mersuun maksaa ratin lämmitin 3500e, bemariin 220e. Mersuun maksaa kääntyvä vetokoukku 4500e ja bemariin 1500e.
      Nämä koska mersuun pitää ottaa sähkösäätöiset penkit ja sähkösäätöinen ratti jotta saa ratin lämmittimen. Mersun hybridi farkkuun pitää ottaa lisävrusteiset 18" pyörät jos haluaa vetokoukun. Sedan hybridi toimii 17" pyörillä koukun kanssa.
      No, Lexus ESään maksaa ratin lämmitin n. 6000e joten tilanne on vielä pahempi.
      Jep ja Ooppelissa ratin lämmitin on vakiona.

      10. alustasuunnittelu mikä tekee suuntavakauden ja ohjuastunnon sairaalloisen herkäksi renkaspaineille.

      • tavis-riittää

        Mutta paikoilleen jätetyn vetokoukun suojakuppi maksaa Tokmannilla 2 € . Jes, jes !
        Tojoissa ja hynyissä on tuo aurinkolipan jatke myös halvemmissa malleissa.


      • > 1 Saksalaisten (itsellä kokemusta Audi ja BMW ) penkinlämmittimein toiminta

        Mersussa ainakin toimii hyvin, aivan uusimpien penkinlämmittimistä ei ole kokemuksia, mutta vanhemmissa 3-vaihteinen pelittää. Laskee vielä itse tehoa, jos kuski ei erikseen ota kantaa. Mukava ja varsin ripeä.
        Volkkarissa oli manuaalinen viisiasteinen penkinlämmittimen säätö. Toimi hyvin ja pelitti kuten pitikin, mutta itsehän se piti sammuttaa. Käytännössä tuli käytettyä vain vitosta ja sen jälkeen ehkä ykköstä, kun ensin oli saanut penkin perseenpolttolämpöihin.

        > Mihin oikeasti tarvitaan suuttimet joilla tulee kapea keilainen voimakas puhallus.

        Se on näppärä suunnata laseihin, jolloin se talvella sulattaa mukavasti ikkunaa ja samalla leviää ja puhallus tasoittuu. Myös käsille on kiva kylmänä talvipäivänä saada tehokas lämmin ilmavirta. Kuumimmilla kesäkeleillä jäähdytys suunnattuna otsaan on aivan loistava.

        > 4 Aurinkolipat jotka eivät pysy ns. väliasennoissa

        Väliasento on tarkoitettu matalalta paistavan auringon blokkaamiseen. Sillä haetaan se suojaus, josta suojan alta näkyy käytännössä hyvin vähän tien pintaa. Sivulta tulevaa aurinkoa taas blokataan kääntämällä suoja sivulle. En muista nähneeni autoa, jossa tämä ei onnistuisi.

        > 5 Lapselliset kassikoukut.

        Takakontissa? Pienet ovat aika hyödyttömiä, mutta eipä niitä iosmpiakaan juuri tullut käytettyä. Ehkä olisi voinut, mutta olivat liian kaukana ja matalalla omassa volkkarissa. Pitäisi olla sellaisella korkeudella, ettei kauppakassin pohja osu lattiaan. About 60-70 senttiä, nopeasti arvioiden. Sen alapuolella noiden hyöty on aika minimaalista. Voi ehkä käyttää apuna sidottaessa jotain tavaraa?

        > 6 penkkien selkänoja mikä painaa joko hartiat sivuilta eteenpäin tai
        > koko yläselän eteenpäin könötysasentoon.

        Minua taas ärsyttää, että melkein kaikissa autoissa yläselän kohdalla on kuoppa. Asento on toki ergonominen, jos on tarkoitus ottaa syvä takanoja ja nukkua. Mutta kun pitäisi pitää käsiä edessä ja ajella autoa, voisi vähän tukea yläselkääkin.

        > 8. Lampunpesimet mitä ei voi käyttää erikseen. No germaani
        > premiumit ratikaisee asian jättämällä ne kokonaan pois niin
        > ettei pesureita saa edes rahalla.

        Osta mersu, siinä on. Nyt en muista, oliko volkkarissa.

        > 9. lisävarusteiden linkittäminen toisin lisävarusteisiin.

        Valmistus- ja myyntitekninen juttu. Valitset sen mukaan, mikä on sinulle paras ja sopivin.

        > 10. alustasuunnittelu mikä tekee suuntavakauden ja
        > ohjuastunnon sairaalloisen herkäksi renkaspaineille.

        Toisaalta tuosta on yleensä seurauksena se, että kun paineet ja alusta ovat kunnossa, on se vakaus ja tuntuma ihan eri tasolla...


      • 345345

        Itseasiassa nimenomaan Mersussa EI ole lampunpesimiä eikä niitä saa edes rahalla.

        Germaanien rengaspaineasia on ongelma koska rengaspaineet vaihtelee ulkolämpötilan, asfaltin lämpötilan ja nopeuden (=kitkalämpö) mukaan.


      • 345345 kirjoitti:

        Itseasiassa nimenomaan Mersussa EI ole lampunpesimiä eikä niitä saa edes rahalla.

        Germaanien rengaspaineasia on ongelma koska rengaspaineet vaihtelee ulkolämpötilan, asfaltin lämpötilan ja nopeuden (=kitkalämpö) mukaan.

        Joissan on, joissain ehkä sitten ei. Nopeasti vilkaisten ainakin 2016 C-mersussa vielä olisi...


      • Anonyymi

        1, Sama kiukaassakin, miksi vain päällä ja pois, miksei porataaton tehonsäätö.
        4. Eipä ole sattunut tuollaista, mutta vain hyvin harvoissa lippa yltää peilin päälle tai edes lähelle.
        6. Kunnollinen ristiseläntuki ja säätö puuttuu monista, se vaikuttaa yläselänkin asentoon. Vanhassa Nissanissa hyvä penkki.
        7. Voi itse muuttaa että jättää hiukan enemmän alas ja vähemmän reunaan.
        10. Joissakin uusissa Volvoissa alatukivarret takana tosi alhaalla ja lähes vaakasuorassa, rumat ja ottaa kiinni jos joutuu ajamaan vaikka mökkitiellä kantojen ja kivien yli. Varmaan heikkenee ajo-ominaisuudetkin muutaman kerran jälkeen.


    • Ruplilla

      Voi voi ehkä neukkulasta tulee kohta aitoja ladoja ja mosseja?

    • Vapari_kestää

      Nykyajan ohuen ohuet tuulilasit: ne ovat jatkuvasti rikki ja vaihtokunnossa. Maksaa.
      Nykyajan miljoonat tutkat ja anturit: näissäkin on kokoajan vikaa
      Nykyajan suorasuihkutusmoottorit: imupuoli tukkeutuu karstasta ja korjaaminen on kallista
      Volkswagenin alimittaiset reiät männänrenkaissa: tukkeutuvat eivätkä enää poista öljyä ja öljynkulutus räjähtää taivaisiin
      Nykyajan ylikokoiset renkaat: ovat raskaita käsitellä, vievät paljon tilaa varastossa ja ovat sikakalliita!!!
      Nykyajan robottivaihteet: sylintereitä saa vaihtaa 150 000 km:n välein, jos laatikko ei hajoa ennen sitä. KALLISTA!
      Nykyajan turbokoneet (myös dieselit): turbo hajoaa ja "halvat" kilometrit haihtuvat pahasti pakkaselle
      Säästämisen kova hinta: ostetaan niin kallis ekoauto, että sitten pitää pihistellä bensiinin kanssa...

      • rengasmuoti

        Minkähän takia nykyautoissa on ihan törkeän suuret ja leveät renkaat? Myös renkaan profiili on todella matala jolloin vanne on alttiina kolhuille. Johan se lisää kiihtyvyyttä ja laskee kulutusta kun korvaisi ne jollain 135-155 leveillä pyörillä. Sellaisilla on pärjätty ennenkin.


      • lkfjkksdkl
        rengasmuoti kirjoitti:

        Minkähän takia nykyautoissa on ihan törkeän suuret ja leveät renkaat? Myös renkaan profiili on todella matala jolloin vanne on alttiina kolhuille. Johan se lisää kiihtyvyyttä ja laskee kulutusta kun korvaisi ne jollain 135-155 leveillä pyörillä. Sellaisilla on pärjätty ennenkin.

        Autojen paino on noussut sitten 80-luvun jolloin useimmissa autoissa oli 13" renkaat. Suurempi rengas kantaa enemmän ja pitoa saadaan enemmän leventämällä rengasta. Jälleen ennen vanhaan monessakaan autossa ei ollut ohjaustehostinta ollenkaan joten leveällä renkaalla ohjaus olisi ollut kohtuuttoman raskas ainakin pysäköidessä.
        Muotiseikat toki painavat myös paljon, suuressa pyöräaukossa pieni rengas näyttää kuulemma huvittavalta, joku on keksinyt että renkaan tulee täyttää koko koriin rakennettu pyöräaukko.


      • 16_tuumaa
        lkfjkksdkl kirjoitti:

        Autojen paino on noussut sitten 80-luvun jolloin useimmissa autoissa oli 13" renkaat. Suurempi rengas kantaa enemmän ja pitoa saadaan enemmän leventämällä rengasta. Jälleen ennen vanhaan monessakaan autossa ei ollut ohjaustehostinta ollenkaan joten leveällä renkaalla ohjaus olisi ollut kohtuuttoman raskas ainakin pysäköidessä.
        Muotiseikat toki painavat myös paljon, suuressa pyöräaukossa pieni rengas näyttää kuulemma huvittavalta, joku on keksinyt että renkaan tulee täyttää koko koriin rakennettu pyöräaukko.

        Suurin syy pyöräkoon kasvuun on autojen painon kasvu, joka lisää tarvetta kasvattaa varsinkin etujarrujen läpimittaa. Monessa keskikoon autossa on vähintään 16" vanteet kun jarrut eivät mahdu pienempiin. Katselkaapa autojenne etupyöriä, onko jarrusatula kovin lähellä vanteen sisäkehää. Jos rakoa on alle 2 senttiä, ei seuraava pienempi vannekoko mahtuisi pyörimään.


      • sen.seitsemää.sorttia
        16_tuumaa kirjoitti:

        Suurin syy pyöräkoon kasvuun on autojen painon kasvu, joka lisää tarvetta kasvattaa varsinkin etujarrujen läpimittaa. Monessa keskikoon autossa on vähintään 16" vanteet kun jarrut eivät mahdu pienempiin. Katselkaapa autojenne etupyöriä, onko jarrusatula kovin lähellä vanteen sisäkehää. Jos rakoa on alle 2 senttiä, ei seuraava pienempi vannekoko mahtuisi pyörimään.

        Vo voi kun niitä rengaskokoja on valittavissa vaikka kuinka, niin leveys, profiili kuin vannekokojenkin suhteen. Esimerkiksi minun autossa renkaan leveys 215-245, profiili 35-55, vanne 17-20, tosin omapainokin yli 1900kg.


      • rengasmuoti
        16_tuumaa kirjoitti:

        Suurin syy pyöräkoon kasvuun on autojen painon kasvu, joka lisää tarvetta kasvattaa varsinkin etujarrujen läpimittaa. Monessa keskikoon autossa on vähintään 16" vanteet kun jarrut eivät mahdu pienempiin. Katselkaapa autojenne etupyöriä, onko jarrusatula kovin lähellä vanteen sisäkehää. Jos rakoa on alle 2 senttiä, ei seuraava pienempi vannekoko mahtuisi pyörimään.

        Kyllä ennen oli myös isoja vannekokoja, mutta niissä oli silti kapeat renkaat, esim kupla ,monet saabit ja volvo, varsinkin saabit ja volvot ei ollleet mitään kevyitä. Miksei nykyään enää käytetä kapeita renkaita?


      • skdlfsdkjfsdkl
        rengasmuoti kirjoitti:

        Kyllä ennen oli myös isoja vannekokoja, mutta niissä oli silti kapeat renkaat, esim kupla ,monet saabit ja volvo, varsinkin saabit ja volvot ei ollleet mitään kevyitä. Miksei nykyään enää käytetä kapeita renkaita?

        ja liekö niissä vanhoissa isopyöräisissä ollut jarrut sen kummempia kuin muissakaan?


      • rengasmuoti
        skdlfsdkjfsdkl kirjoitti:

        ja liekö niissä vanhoissa isopyöräisissä ollut jarrut sen kummempia kuin muissakaan?

        Ei ainakaan kuplassa ollut, vaikka vannekoko oli 15 tuumaa.
        Olen vähän haeskellut kapeita isoja pyöriä autooni, mutten ole löytänyt kuin vanhoja käytettyjä.


      • kevyitä.olivat
        rengasmuoti kirjoitti:

        Kyllä ennen oli myös isoja vannekokoja, mutta niissä oli silti kapeat renkaat, esim kupla ,monet saabit ja volvo, varsinkin saabit ja volvot ei ollleet mitään kevyitä. Miksei nykyään enää käytetä kapeita renkaita?

        "varsinkin saabit ja volvot ei ollleet mitään kevyitä."

        Kyllä ne oli melko kevyitä, 144 volvon omapino 1230kg. Nykyään Corollakin on painavampi ja uusi Astrakin painaa enempi.


      • Vanha.kuski
        kevyitä.olivat kirjoitti:

        "varsinkin saabit ja volvot ei ollleet mitään kevyitä."

        Kyllä ne oli melko kevyitä, 144 volvon omapino 1230kg. Nykyään Corollakin on painavampi ja uusi Astrakin painaa enempi.

        Mutta nehän ovat muutenkin suuria malmikasoja!
        Pösö 205, aikanaan keskikokoinen viiden hengen perheauto. Paino noin 800 kg, pituus alle 4 m, leveys 157 cm ja korkeus jotain 136 cm. Kyllä on auoteollisuus mennyt rajusti alamäkeä!


      • Anonyymi

        Kalliilla autoilla ajavat matelee että bensaa ja jarrut säästyisi, sitten ne jarrut menee epäkuntoon kun ei käytä, kiertelevät kaikki kuopat ja viemärinkannet, mutta oikaisevat mutkissa.


      • Anonyymi
        skdlfsdkjfsdkl kirjoitti:

        ja liekö niissä vanhoissa isopyöräisissä ollut jarrut sen kummempia kuin muissakaan?

        Pienemmät tehot, heikommat jarrut.


      • Anonyymi
        lkfjkksdkl kirjoitti:

        Autojen paino on noussut sitten 80-luvun jolloin useimmissa autoissa oli 13" renkaat. Suurempi rengas kantaa enemmän ja pitoa saadaan enemmän leventämällä rengasta. Jälleen ennen vanhaan monessakaan autossa ei ollut ohjaustehostinta ollenkaan joten leveällä renkaalla ohjaus olisi ollut kohtuuttoman raskas ainakin pysäköidessä.
        Muotiseikat toki painavat myös paljon, suuressa pyöräaukossa pieni rengas näyttää kuulemma huvittavalta, joku on keksinyt että renkaan tulee täyttää koko koriin rakennettu pyöräaukko.

        Yhtä huvittavalta näyttää vanhassa autossa ylisuuret vanteet tai ylileveät missä vaan. Alkuperäiset koot sopii parhaiten jousitukseen.


    • ajoin10vuotta

      Kyllä ensimmäisen korimallin Yariksessa oli portaallinen selkänojan säätö, pieni vipu oli penkin ja oven välissä.

    • Yariksen outo "hattuhylly" takalokasuojassa. Ikkunannostimen painikkeita ei ole valaistu, kuten ei myöskään automaattivaihteiston vaihtimen pykälää. Pimeellä ei näe mikä pykälä päällä muualta kuin mittaristosta. Ratti ei tule tarpeeksi ulos isoille kuskille, Joidenkin painikkeiden sijoitus käsijarrun alle.

    • luistonesto

      Kaiki autot joissa luistonestoa ei saa täysin pois päältä. Ensimmäisen mallin Focus ei meinannut mennä auraamattomassa mäessä mihinkään vaikka kytki luistoenston pois päältä. Välillä autolla, pitää päästä jauhattamaan esim paksummassa lumessa.

    • suunnittelukomiikka

      Eikös täällä jo joskus ollut sellainen ketju kuin autojen suunnittelumokia :D

    • zzzssxxx

      Voi olla että on ollutkin, mitä sitte?

      • 4x4

        No paras autoni oli, varmaan ikivanha Datsun 100A, kulki aina kiltisti myös paksussa hangessa, oli lämmin eikä ollut ongelmia. Käynnistyi myös aina, vaikka piuhaa ei ollut, lämpö silti joskus -40c

        No olen sit ajanut taas noin 20cm hangessa, kun luulin et nää nelivedot toimii, no sanotaan et, eipä kaikki toimi. oli vain yks mikä toimi läpi hankien....


    • Päiväledit

      Kyllä saisi poistaa sumuvalot. Ei muuta hyötyä kuin että tuottaa valosaastetta vastaantuleville!

      • eiteeoikeastimitään

        Totta.


      • Anonyymi

        Pitäisikin alkaa käyttää jatkuvasti että totutte tai alatte katsoa muualle. Tuijotatko jokaista autoa onko sumuvalot päällä, enemmän ne ajovalot häikäisee :D


    • Renkaat

      Ensiasennusrenkaina leveät lättänät 18 tuuman vanteilla. Samaa korimallia on myös 16 tuuman vanteilla, ja on paljon mukavampi ja äänettömämpi. On aivan turhaa viisastella leveiden lättänöiden paremmilla ominaisuuksilla - nehän ovat vain riskialttiimat vesiliirtoon. Jos joku tarvitsee leveiden renkaiden kuivan kelin asfalttipitoa, on jo ollut aivan liian suuri tilannenopeus ja tilanne on joka tapauksessa "herran haltuun".

      18 tuuman vannekoko ei ole mikään jarrujen tilavaatimus vaan selvää tyhmyyttä, koska talvirenkaat ovat 16 tuuman vanteilla. Kyllä nyt on taas kiva ajella ja hiljainen kun on Nokian kitkat alla.

      Kun 18 tuuman kesälättänät on kuluneet loppuun, saatan harkita uusia kesärenkaita halvoilla 16 tuuman tarvikevanteilla ja alkuperäisvanteet menevät aittaan tai Kuusakosken sulattamoon.

      Tyhmyyksiä muissa kuin omassa automerkissäni on mm. portaalliset selkänojan säädöt.

      • urajyrsin

        Tähän vahva komppaus. Suomen tiet ovat paskaa asvalttia ja uraiset. Mitä kapeammat renkaat ja mitä pienemmät vanteet niin aina parempi. Se ei ole autojen tai niiden suunnittelijoiden vika vaan puhtaasti suomalaisten teiden kunto.
        Keski-Euroopan sileillä teillä nämä leveät renkaat toimivat kuin unelma ja melutaso pysyy alhaisena. Nastat voisi kieltää Suomessakin.


      • gdd712

        Missä autossa on 18 tuumaiset "lättänät" ensiasennusgummeina?


    • leviääalle200tkm

      Nämä alle 1.8 litraiset tappiin viritetyt bensaturbot typerimpiä nykyautojen ratkaisuja. Hyvä jos 200tkm kestävät ja kaikki vain EUn ja valtion viherpiipertäjien takia.

      • pahasti.metsään

        Jos pitää nykyturboja "tappiinsa viritettyinä" niin ymmärrä autotekmiikasta mitään. Esim Corollan 1.6sen huipputeho on 132hv, 1.4 TSI 122hv ja 1.5. TSI EVO 130 hv. Jos ymmärtää vähänkin moottoritekniikasta niin näkee että Corollan kone on näistä kirein. Turbosta saman litratehon ottaminen kuin vaparista on paljon helpompaa.


      • grgrereg
        pahasti.metsään kirjoitti:

        Jos pitää nykyturboja "tappiinsa viritettyinä" niin ymmärrä autotekmiikasta mitään. Esim Corollan 1.6sen huipputeho on 132hv, 1.4 TSI 122hv ja 1.5. TSI EVO 130 hv. Jos ymmärtää vähänkin moottoritekniikasta niin näkee että Corollan kone on näistä kirein. Turbosta saman litratehon ottaminen kuin vaparista on paljon helpompaa.

        Jos vähänkin osaa jakolaskua niin ymmärtää että noista turbokoneista puristetaan enemän tehoa kuin Corollan koneesta. Ei se turbo tee koneesta mitenkään kestävämpää kuten oletat kirjoituksessasi, vaan hv/litra ratkaisee kuinka viritetty kone on. Corollan koneesta otetaan vähiten hv/litra, siksi se kestää näistä parhaiten.


    • sitsekulkee

      Mahdollisimman suuri halkaisija vanteessa ja siihen mahdollisimman kapea rengas. Ihannekoko olisi 175 / 80 - 17

    • lkmdsflkm

      Opel Corsa B:ssä eli kakkoskorissa on ainakin ihan väärin suunniteltu ovien stopparikohdat. Eli ne kohdat, joissa se sarana pysyy paikoillaan ulosnousemista varten. Yleensä autoissa on tavannut olla sopiva kohta suunnilleen siinä paikkeilla, että oven voi parkkiruudussa avata lähelle viereisen ruudun auton kylkeä, mutta kuitenkin niin ettei se nojaa toiseen autoon. Corsassa taas ensimmäinen stoppi tulee tyyliin oven ollessa raollaan 20 cm ja sitten pitääkin mennä n. 90 asteen ovikulmaan, jos meinaa mahtua ulos. Eli käytännössä ovea on aina pidettävä kädellä autosta noustessa (se myös sulkeutuu itsestään, jos ei ole stopissa tai pidä kädellä).

    • nollasta

      Autot suunnitellaan Saksaan yms maihin ei Suomeen eli renkaat ja jarrut mitoitettu autobhaanille samoin jousitus esim Suomessa turhat koiranluut aina rikki ja jos automalli olisi aina edellistä parempi sen pitäisi olla jo täydellinen mutta aina aloitetaan uusi Nollasta uudet suunnittelijat yms eli ei ne kehity vaan uudet lastentaudit ja suunnittelu mokat jatkuu ja kaikki kopiovat toisiaan.

      • kksdkfsklskld

        Tätä minäkin olen ihmetellyt että auto ja moni muukin tuote on jo todella vanha keksintö ja eivät näytä mitään oppivan menneisyyden virheistä. Ilmeisesti viatkin suunnitellaan autoon mukaan vai osaamisesta / kovapäisyydestäkö se on kiinni että ei ole virheetöntä autoa vieläkään onnistuttu tekemään?
        kiinalaisten moraalittomuuden takia taitaa pikemminkin olla niin että laatu ja suunnittelu on huononemaan päin. Ehkä parhaat tuotteet tehtiin 1980-90-luvuilla, sen jälkeen kaikki on mennyt vain huonompaan suuntaan.


    • pilut

      ladan takalasin ritilä, keräs liikaa mimmejä kyytiin.

    • Vanhavolvo

      Volvo 940 ovenkahvat. Niiden alle jää kolo keräämään lunta ja puhdistaminen on hankalaa, kun sinne pääsee sorkkimaan vain kahvan ja oven välistä.

      Huippuna porrasperäisen mallin takaikkunan ja tavaratilan luukun sijainti. Ikkuna ulottuu muutaman sentin luukun alapuolelle ja väliin jää koko auton levyinen ura, johon ikkunan pinnalta valuu lunta ja sohjoa. Luukku tarvitsisi avautuessaan tuota tilaa, mutta eipä onnistu kun väli on täynnä jäätä. Lähes kaksi metriä pitkä kapeansyvä ura on pirullinen puhdistaa, ja mitä uran pohjalle sattuu jäämään, putoaa luukkua avatessa tavaratilaan...

      Tuollaisia yksityiskohtia kun löytyy muuten hyvästä talviautosta, joutuu ihmettelemään onko lumi aivan outo ilmiö Göteborgissa. Ehkä siellä on kaikilla talli.

    • todella.typerää

      Tänään huomasin varsinaisen suunnittelun kukkasen, vastaani tuli "auto", ilmeisesti Seat-merkkinen, se hiljensi risteykseen ja ilmeisesti oli aikeissa kääntyä johonkin, ihmettelin kun siinä paloi vasemman puoleinen sumuvalo ajovalojen lisäksi, sitten vasta kohdattuani sen huomasin että sillä oli vilkku vasemmalle, ei muuten kauempaa sitä havainnut.

      • Anonyymi

        Toiset vilkuttelee ylimääräisiä valoja muka näkyvyyden lisäämiseksi, mutta samassa autossa on sitten takavalot pimeänä jotta kukaan takaa tuleva ei havaitsisi niitä ja törmäisi perään.
        Siinä oikea EU-viisauden megailmiö.


    • Anonyymi

      tuulilasinpyyhkijöiden sijoitus konepellin ja tuulilasin väliseen rakoon, jolloin ne ovat ainakin joissain autoissa niin alhaalla, ettei edes lämmityslaite niitä sulata irti lasista, kun tuulilasin suutin kojetaululla on liian ylhäällä ja etäällä pyyhkijöihin nähden.
      Talvisin erittäin raivostuttavaa kelillä, jolloin sataa lunta, mikä sulaa tuulilasille, mutta pyyhkijätpä onkin jäätyneet lasiin kiinni, joten et kyllä pyyhi lasia ainakaan tuulilasinpyyhkijöillä perkele!

      • Anonyymi

        Ne pyykijät saa yläasentoon esiin pysäköinnin ajaksi joko pyyhkimen viiksestä tai valikosta. Kannattaa opiskella oman autonsa käyttöohjeet.


      • Anonyymi

        Pystyyhän ne raapalla irrottamaan, samoin joutuu tekemään vaikka näkyvillä ellei ole nostanut ylös. Taitaa olla ilmanvastuksen takia piilotettu.


    • Anonyymi

      Polttoaineen täyttöputki pyöräkotelossa, alttiina kiveniskemille ja jos suoja päällä, kura menee takse ja ruostuttaa. Kaikki suojat pitäisi olla niin tiivitä ettei kerää kuraa.

      • Anonyymi

        Muoviko ruostuu? Missä nykyautossa tankki ja putki on peltiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muoviko ruostuu? Missä nykyautossa tankki ja putki on peltiä?

        Täyttöputki voi olla metallia vaikka tankki onkin muovia, kummallista kyllä. Itä-Saksassa olivat edistyksellisä kun tekivät korinkin muovista.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      En omista tälläistä, mutta:

      Auton kestoiän tekeminen lyhyeksi: Laturit, startit, sisätilan puhaltimet, nokkaketjut, turbot, pyörän laakerit, suutimet yms. Paukkuu 100..200 tkm ajomäärillä. Jo 80-luvulla osattiin tehdä kestäviä autoja.

      Korin väriset heikot muovipuskurit: Jo 80-luvulla osattiin tehdä kestävämpää.

      Hirveä määrä heikkoja antureita, tutkia ja ohjainbokseja. Jo 80-luvulla osattiin tehdä autoja ilman hirveää määrää rasittavaa sähkövikaa.

      • Anonyymi

        Niinpä, rahallisesti kestävämpien vamistaminen ei olisi iso kustannus, mutta varaosamyy ti kannattaa. Auton maine vaan kärsii jos paljon vikoja, silti mersuja pidetään yhä laatumerkkinä vaikka paljon vikoja.


    • Anonyymi

      Pyyhkimien sadetunnistin vie hermot eikä ole normi aika tihkuasentoa

      • Anonyymi

        Vanhaan autoon ei välttämättä enää saa kuin hajottamolta kun tihkukytkimen rele menee rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhaan autoon ei välttämättä enää saa kuin hajottamolta kun tihkukytkimen rele menee rikki.

        eihän se tihkuasento pelkällä releellä toimi, jossain on oltava jonkinlainen ajastin, elektroninen todennäköisesti ainakin 70-80-luvulta alkaen, joka antaa toimintakäskyn määrävälein pyyhkijöille, varmaankin releen kautta. Releet on kai ihan standardikamaa olleet jo ainakin 30-40 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eihän se tihkuasento pelkällä releellä toimi, jossain on oltava jonkinlainen ajastin, elektroninen todennäköisesti ainakin 70-80-luvulta alkaen, joka antaa toimintakäskyn määrävälein pyyhkijöille, varmaankin releen kautta. Releet on kai ihan standardikamaa olleet jo ainakin 30-40 vuotta.

        Siinä se kaikki elektroniikka on releen sisällä, viiksen asennoilla tietysti ohjataan.


    • Anonyymi

      Tulikin P11 Primerasta mieleen toinenkin typerä ratkaisu polttoaineen täyttöputken lisäksi. Vetoakseleiden ohennuskohdat ja kumilätkät niissä värähtelyjen vaimentamiseksi. Ruostuu alta ja sitten katkeaa. Saattaisi tosin 2 litraisessa katketa ihan vaan ohennuksenkin takia kun kiertyy ennen katkeamistaan. Kesti ne kuitenkin yli 200 000km.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe