Olen käyttänyt vajaan kaksi vuotta bentsoja (ahdistukseen) . Kevääseen asti meni opamoxia 22,5mg/vrk, ja siitä se vaihdettiin diapamiin 2 *5mg. About kk sitten lääkäri vaihtoi rivatriliin 1mg aamuin illoin. Silti joudun päivällä ottamaan väh. yhden opamoxin. Ja yöksi imovanea. Ahdistunut olen lähes koko ajan, lihakset kramppaa, huimaa etc. Vähän yli kk sitten aloitettu mirtatsapiini 22,5mg ja olo aivan pas*a. Olen alkanut saamaan paniikkikohtauksen kaltaisia oloja Ja epätodellisia oloja. Mikä tässä mättää? Eikö rivatrilin pitäisi olla jotenkin vahvempaa? Bentsotole tullut vastaan, vai mikä?
Lääkäri vakuutti, että kun masari alkaa kunnolla toimimaan niin bentsot helppo purkaa.. Hah.
Rivatril ei toimi???
11
1962
Vastaukset
- Jkkkvgttyjkl
Ettei olis mirtsam aloitusoireita. Itsellä setraliini teki just tuon.
Kuulostaa tutulta nuo oireet.Itsellä pitkällinen alkoholin ja sertralinin käyttö aiheutti paniikkikohtauksia,todella pahojakin välillä.Nyt 2.11 tuli vuosi täyteen ilman alkoholia.Paniikkikohtauksiin määrättiin Escitalopram,mutta se vain lisäsi paniikkioireita,joten olen lopettelemassa sitä vähitellen.Ketipinor 25mg,mutta senkin lopetan ajan kanssa.Olen kyllästynyt siihen,että elämä pyörii lääkkeiden sivuoireiden ympärillä,koska useita lääkkeitä kokeilleena olen huomannut,että samat helvetilliset sivuoireet kaikissa lääkkeissä.Tsemppiä jatkoon :)
- k32235
"Olen käyttänyt vajaan kaksi vuotta bentsoja (ahdistukseen) . Kevääseen asti meni opamoxia 22,5mg/vrk, ja siitä se vaihdettiin diapamiin 2 *5mg. About kk sitten lääkäri vaihtoi rivatriliin 1mg aamuin illoin. Silti joudun päivällä ottamaan väh. yhden opamoxin. Ja yöksi imovanea. Ahdistunut olen lähes koko ajan, lihakset kramppaa, huimaa etc. Vähän yli kk sitten aloitettu mirtatsapiini 22,5mg ja olo aivan pas*a. Olen alkanut saamaan paniikkikohtauksen kaltaisia oloja Ja epätodellisia oloja. Mikä tässä mättää? Eikö rivatrilin pitäisi olla jotenkin vahvempaa?
"Bentsotole tullut vastaan, vai mikä?"
Jos annoksesi on jossain vaiheessa lakannut toimimasta, ja sitä on lisätty eikä sekään oikein auta niin todennäköisesti sinulla on bentsotoleranssi tullut vastaan sekä riippuvuus, mikä tarkoittaa, että koet vieroitusoireita lääkkeistä yrittäessäsi lopettaa. Toleranssissa voi olla tarve jatkuvasti nostaa annosta, se on huonoin puoli bentsodiatsepiineissa, niissä sama annos voi käytännössä lopettaa toimintansa ja keho tarvitsee lisää, jotta olo normalisoituisi. Jossain vaiheessa annosten jatkuva kasvattelu ei edes auta normalisoimaan oloa, koska bentsodiatsepiineissa on haittoja. Bentsodiatsepiineista voi siis myös kokea käytön aikaisia haittavaikutuksia. Loppupeleissä voi olla vaikea enää sanoa mistä ahdistus johtuu; mikä osa siitä voi olla lääkkeiden haittavaikutuksia ja mikä osa vieroitusoireita. Niistä tulee monimutkainen vyyhti. Ahdistus mitä kokee, voi tuntua bentsojen käytön myötä paljon voimakkaampana, bentsot voivat aiheuttaa paradoksaalisia reaktioita jolloin niiden vaikutus on päinvastainen mikä sen tulisi olla, kuten esimerkiksi ahdistus kohoaakin sen väistymisen sijaan. Kaikki sanomasi oireet mitä koet voivat liittyä bentsojen haittavaikutuksiin, huimaus, lihaskrampit jne.. Kannattaa myös lukea Mirtazapiinin pakkausseloste tarkkaan. Lisäksi lääkkeillä voi olla vielä yhteisvaikutuksia yhdessä käytettynä.
Bentsodiatsepiinien käytönaikaisia haittavaikutuksia:
https://www.mind.org.uk/information-support/drugs-and-treatments/sleeping-pills-and-minor-tranquillisers/side-effects-of-benzodiazepines/#.W-F1EOJoTIU
0,5 mg Rivatrilia vastaa 10 mg Diapamia. 1 mg Rivatrilia vastaa n. 20 mg Diapamia. 20 mg Diapamia tai 1 mg Rivaa vastaa n. 40 mg Opamoxia kyseisen vastaavuustaulukon mukaan. Kaikki lääkärit ei allekirjoita kyseistä taulukkoa, mutta jotain suuntaa se antaa. Tuo ainakin viittaisi aika merkittävään kasvuun bentsoannoksessasi. Lisäksi käytät aika montaa erilaista bentsodiatsepiinia tai bentsodiatsepiinijohdannaista.
https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
Vaikka erilaiset bentsodiatsepiinit periaatteessa ovat samankaltaisia, niiden vaikutuksessa voi olla jonkinlaisia eroavaisuuksia. Ei ole itsestäänselvää, että yhden bentsodiatsepiinin voi korvata toisella, ja kokea siitä samanlainen vaikutus. Joskus se ei onnistu, joskus se onnistuu. Heather Ashtonin manuaalissa suositellaan vaihtoa cross-over vaiheen kautta jossa bentsodiatsepiinia mikä ollaan vaihtamassa syödään hetken aikaa Diapamin kanssa päällekkäin ja lopulta se vaihdetaan Diapamiin, mikä alasajetaan sitten. Diapamiin siksi, koska se on pitkävaikutteisin mikä pitää pitoisuuden tasaisimpana. Toisaalta joskus pysyminen siinä bentsossa mitä käyttää voi olla hyvä idea, jos vaihto ei ole tarpeen ja alasajaa käyttämänsä bentson hiljalleen annosta pienentäen. Erityisesti pitkävaikutteisten käyttö on fiksua silloin kun on koukussa lyhytvaikutteisiin bentsoihin kuten Xanor joita menee useita pillereitä päivässä ja pitoisuudet heittelee.
"Lääkäri vakuutti, että kun masari alkaa kunnolla toimimaan niin bentsot helppo purkaa.. Hah."
Siellä lääkäreiden vaaleanpunaisessa ihannemaailmassa näin käy. Valitettavasti tosimaailmassa tilanne ei ole näin ihanteellinen. Voi käydä niin, että kun yhden lääkkeen jälkeen sorkitaan toisella, ongelmat vain monimutkaistuvat lisäten toisen lääkkeen haittavaikutukset yhden päälle, johon osa lääkäreistä näkee ratkaisuksi kolmannen. Sillä tiellä saakin sitten kärsiä ihan urakalla ongelmista. Joskus paras ratkaisu on pitää homma simppelinä ja lääkkeiden lisäämisen sijaan vähentää niitä hiljalleen, etsi vaihtoehtoisia strategioita ja työkaluja ongelmien kanssa kamppailuun ja katsoa mitä seurauksia sillä on. Joskus tällainen ratkaisu on toimivampi joissain tapauksissa kuin lääkkeiden lisäily.
Voisi myös ajatella, että jos reagoit huonosti bentsodiatsepiineihin, niin tuskin masennuslääkkeiden lisäily siihen auttaa. Bentsot voivat myös aiheuttaa turtuneisuutta, ja masennusta ajatellen se ei tietenkään ole hyvä asia. Masennuslääkkeen lisääminen ei eliminoi bentsojen haitallisia puolia.
Onnea tiellesi!- Kysyvä
Kiitos vastauksesta. Itseäni vaan hirvittää, kun tuo määrä on mielestäni järkyttävän suuri (juurikin muuntotaulukon mukaan). En vain koe rivasta oikein helpotusta oloon, ja tätä ihmettelin; sitä kun on aina hehkutettu tyyliin "tehokkain ja koukuttavin" (siis xanoriin verrattavissa koukuttavuudessaan).
- Jönssons
Parturiin ja töihin
- 7879878
K32... kirjoitti hyvän vastauksen, sellaisen jollaisia täällä ei usein näe.
Itseäni jäi mietityttämään Imovanen osuus niissä epätodellisissa oloissa. Itse olen sitä käyttänyt, mutta aiheuttaa valveunia ja masennusta sekä ahdistusta, joten ne ovat jääneet. Toimin joskus jopa niiden unissa esiintyneiden ohjeistusten tms mukaan.- lääkekierteessä
Minua ihmetyttää, miksi syödään vuosi kausia eri lääkkeitä, jotka eivät auta mitään , vaan pää on entistä sekavampi. kokeillaan kaikkia mahdollisia, eikä mistään ole hyötyä. Eikö silloin olisi parasta lopettaa niiden kaikkien syönti?
- lääkepöllyssäkö
lääkekierteessä kirjoitti:
Minua ihmetyttää, miksi syödään vuosi kausia eri lääkkeitä, jotka eivät auta mitään , vaan pää on entistä sekavampi. kokeillaan kaikkia mahdollisia, eikä mistään ole hyötyä. Eikö silloin olisi parasta lopettaa niiden kaikkien syönti?
Tämä on sitä, kun kuvitellaan, että pillereillä saisi elämänsä mielekkäämmäksi. Mutta missä se oikea onnellisuuspilleri oikein on?
- Kysyvä
lääkekierteessä kirjoitti:
Varmaan olisi. Se olo lopettaessa saa vaan virittämään narua kattoon. Ei mitään pieniä projekteja.
- Muunto-ja-muunto
Turhaa pelkäät muuntotaulukoita. Itse olen syönyt elämäni aikana opamoxia, diapamia ja rivatrilia. Käytännössä muuntotaulukko ei vastaa lainkaan todellisuutta, koska myös lääkkeiden imeytymisessä kehoon on eroja.
Kaikkein tehokkain, nopeasti vaikuttavin ja muillakin tavoilla paras noista kolmesta on Diapam 5mg. Sitten tulee ehkä Opamox 15 mg ja vasta viimeisenä Rivatril 2 mg, joka on erittäin hitaasti vaikuttava (ja myös erittäin pitkävaikutteinen) bentso. Toki, jos otat Rivatrilin ilman aikaisempaa toleranssia, sen vaikutus on voimakas heti alkuun.
Siis, muuntotaulukot eivät vastaa todellisuutta. Kyllä Rivatrilkin on tehokas, mutta, täysin eri tavonin, kuin nuo toiset. Näin oman kokemukseni mukaan. - dreamsold
Lääkärisi vaikuttaa siltä, että hänen potilaanasi olet muutaman vuoden päästä hyvin isolla lääkekoktaililla. Saat sitä sitten purkaa ja miettiä joskus, että ehkä lääkäritkään eivät aina ole oikeassa. Eikä heillä ole välttämättä hajuakaan, miten lääkkeet vaikuttavat sinuun ja miten ne vaikuttavat yhdessä.
Tuon kaiken koin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1528953Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292450- 522449
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971855- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231733Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461275Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136