Ratikkamaksu ja metro kallistuu paljon

Eihyväjuttu

Lippu uudistuksen myötä oma matkustaminen ratikalla ja metrolla kallistuvat paljon, se ei ole kivaa. Käytän ratikkaa paljon ja se on maksanut oliko 1,70. Uudistuksen myötä matka maksaa 2,80 eli matka kallistuu 1,10 epistä! Ratikka on olllut se kulkuneuvo jota käytän eniten. Nyt on pakko ostaa kahden vyöhykkeen lippu vaikka matkustan vain ihan kantakaupungissa päivittäin. En tykkää siitä että kaupunkilaiset on syrjöytetty uudistuksessa kokonaan. Ratikoissa olisi pitänyt säilyttää oma lippu. Uudistuksen jälkeen maksan saman jos matkustaisin jostain Kehältä keskustaan mitä en tee koskaan. Tyhmääkin tyhmempi uudistus.

69

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huh.huh.haa

      27 % kallistuu vyöhyke 2 alueella asuvilla. Kiitos vain asiantuntevat HSL:n poliitikot väristä välittämättä.

      • Virheet

        Ensin tehdään Vihreiden "liikennesuunnittelulla"autoilu mahdottomaksi keskustassa ja sen päälle tuplataan keskusta-alueen joukkoliikennemaksut.


    • hölmölän.kyttäystä

      Helsingin liikennesuunnittelun kärkihankkeitä taas ja liikenteen sujuvuuden sekä ruuhkien poisto peltipoliiseilla.
      Kohta isoveli valvoo helsinkiläisiä joka mutkassa.

    • Nettomaksaja.stadista

      Helsinkiläiset maksavat taas espoolaisten ja vantaalaisten liikkumista.

    • KallistaON

      Suurin osa uudistuksista ja päätöksistä mitä viime aikoina on tehty Helsingin alueella oli sitten mikä päätöksen hyväksynyt taho niin päätökset olleet perseestä. Tämäkin uudistus tulee käyttäjiä kuuntelematta vähän sama meininki kuin eduskunnassa "me päätetään mitä halutaan" ettekä voi yhtään mitään. Vaaleillakin vaikuttaminen arveluttaa kun sitten ne voi itse siellä järjestellä kuitenkin mieleiset päättäjät. Paljon helpompi ois jos kuolis pois. Elämässä ei ole enää mitään järkeä väärän suuntaisia päätöksiä tehdään koko ajan. Äänestäjien pitäisi pystyä jotenkin puuttumaan jos äänestetyt alkaa tekemään valtaan päästyään täysinpäinvastoin kuin lupasivat.

    • Raitiovaunu

      Pas*a uudistus. Lippujen hinnat tuplataan niin, ettei tosiaan raitiovaunullakaan kannata matkustaa paria pysäkinväliä. Ja vyöhykkeiden sisäisestä matkustamisesta sakotetaan, eli lippujen hintoja nostetaan. Peltipoliiseja isketään about 70 vahtimaan joka kadunkulmaan. Ja yleienen mielipide kehottaa pyöräilemään kesät talvet. Joskus kauan sitten äänestin vihreitä, mutta en ikinä enään. Myös vähän vanhemmille jotka oikeasti tarvitsee lyhyisiinkin matkoihin kulkuvälinettä lippujen hintojenkorotukset iskee kipeästi. Miksi kehottaa käyttämään julkisia ja nostaa lippujen hintoja lähes tuplasti. Eikö joskus olisi hyvä kuunnella kaupunkilaisia näinkin tärkeässä asiassa. Huonoa päätöksentekoa.
      Pelkkä raitiovaunulippu voisi maksaa 1 euron. Se olisi asukasystävällistä toimintaa.

      • Vanha_käyttöön

        "Myös vähän vanhemmille jotka oikeasti tarvitsee lyhyisiinkin matkoihin kulkuvälinettä lippujen hintojenkorotukset iskee kipeästi."
        Ainoa etu minkä uudistus tuo on se että yli 70 vuotiaat pääsee kulkemaan puoleen hintaan keskellä päivää ruuhka-ajan ulkopuolella.

        "Pelkkä raitiovaunulippu voisi maksaa 1 euron. Se olisi asukasystävällistä toimintaa."
        Ratikka on kallis liikennemuoto ja linjapituudet ovat jopa pidempiä kuin mitä moni kulkee bussilla muualla pääkaupunkiseudulla. Miksi keskusta-alueella liikkuminen pitäisi olla halvempaa? Keskustassa voi kävelläkin sen pari pysäkinväliä.
        Asia olisi korjaantunut sillä että olisi otettu suunniteltu maksutapa matkan pituuden mukaan, mutta se suunnitelma haudattiin ja vedettiin arkistosta kauan sitten käytössä ollut vyöhykejärjestelnä.


    • EnMaksaisi

      Taxi laki nosti hintoja. Onko pakko maksaa jos tuntee tulleen "ryöstetyksi"
      – Jos matka Helsingin keskustasta Lauttasaareen maksaa 85 euroa ja se on autossa esitetyn määräytymisperusteen mukainen, niin asiakkaan on maksettava matka mukisematta.

      • sekin.tulee.seinästä

        Noin 30 euroa per km, eihän se Virhekansanedustajalle maksa mitään


    • Tahn

      Eipä ainakaan joukkoliikenne halpene keskustassa.

      • valivali

        Voi teitä valittajia. Onhan teillä jalat. Käyttäkää niitä kulkemiseen. Yhden tunnin reipas kävely ei tervettä tapa, vaan piristää.


      • juusi

        No kerro tuo liikuntarajoitteiselle ihmiselle, invalidille, tuollaisia idiootteja kaupunki on pullollaan


      • Anonyymi
        juusi kirjoitti:

        No kerro tuo liikuntarajoitteiselle ihmiselle, invalidille, tuollaisia idiootteja kaupunki on pullollaan

        Invalidi voi ostaa sen ab-lipun joka maksaa aika tarkalleen saman mitä Helsingin sisäinen maksoi aikaisemmin. Jopa invalidin pitäisi osata tuon verran matikkaa.


    • Hklään

      HKL ään kannattaa lähettää viestiä edullisen , mielellään ilmaisen ratikan käyttöön. Ratikka on paras kulkuväline Hki. Niitä voisi olla enemmänkin. Metro ajaa saman asian. Espoossa se olisi vaan voinut kulkea maanpäällä. Itä-hki in menevä metro on vaan paremmpi kun se kulkee maanpäällä.

    • hiki.hiki

      Voisivat investoida vanhoihin metrovaunuihin ilmastoinnin tai edes ilmanvaihdon. Ei ole rakettitiedettä edes kunnallispäättäjille, pientä voitelua niin asia hoituisi.

      • kuyfguiguy

        Vanhat metrovaunut poistuu käytöstä kohta, ei kannata. Onhan siellä ilmanvaihto jos vaan kuski muistaa laittaa sen puhaltamaan.


    • HSL_hkl

      Nythän tuon "uudistuksen" myötä opiskelija-alennus pudotetaan nykyisestä 50% ja 45% prosenttiin. Ja jos ostaa saldolla kertalippuja ne myydään aina normaali hinnalla. Ei ehkä niin vaikuta jos asuu ja opiskelee saman kaupungin alueella esim. Helsingissä mutta jos asuu Helsingissä mutta opiskelee Espoossa tai vaikka Vantaalla kyllä se tuntuu kukkarossa seutulipun kun joutuu ostamaan.

    • ethän.ole.vajakki

      Jos käytät päivittäin, osta kuukausilippu. Vain jälkeenjäänyt retardi maksaa joka matkan erikseen.

      • Osaava_osaa

        Ja vielä tyhmempi kaivaa kolikoita kuskille vaikka taskussa on älypuhelin jolla pääsisi paljon halvemmalla. Sen saa veloittamaan myös pankkitililtä jos on firman puhelin.


    • Loppuslut

      Ei saa ajaa enää autolla oikein missään mutta ei saa ajaa ratikallakaan. Viesti on selvä. Keskustassa asuvaa hyvin vähän liikennevälineitä käyttävää asukasta rangaistaan eniten. Liput nousee 65 % . Mitä vihreää on lippujen hintojen nostamisen taustalla? En äänestä vihreitä enää.

    • Tiedämme

      HSL perusteli Helsingin sanomille että tynkää Kehä kakkosta ei kannata rakentaa pidemmälle koska ”Tiedämme historian perusteella, että jos rakennamme autoliikenteelle teitä, niin ne täyttyvät autoista". HSL on keksinyt että autoliikenne poistuu poistamalla tiet.

      • Ällitälli_

        Liikkeen pää-ideologin mukaan väylät pitää rakentaa niin että kukaan ei halua käyttää niitä.


    • heko.juntit.heko

      Ai jukulauta että naurattaa, oikein tuntuu munidsa asti! HAHAHA!

      Opetelkaa äänestämään juntit. Näin maalta katsoen te persereiät saatte just eikä melkein sitä mitä olette tilanneetkin.

      • junatuojavie

        Ei ongelma ole juntit tai stadilaiset, vaan poliitikot. Poliittisesta väristä huolimatta.
        Poliittiset johtajat vetää välistä.


      • Järkeä_vaaleissa
        junatuojavie kirjoitti:

        Ei ongelma ole juntit tai stadilaiset, vaan poliitikot. Poliittisesta väristä huolimatta.
        Poliittiset johtajat vetää välistä.

        Juntit valitsee ne poliitikot hommiinsa.


    • Justjoopajoo

      Täydin kelvoton uudistus! Etsivät pienimmän mahdollisen käyttäjäryhmän mitä löytyy, heillä hinta laskee ja 98% muista matkustajista nousee. Idiootit!

    • autoilijan.mielipide

      Lippujen hinnat pitääkin nostaa vastaamaan kustannuksia, tuplat ei vielä edes riitä.

      • iughuiguygkuh

        Niinpä - jokainen pääkaupunkiseutulainen maksaa veroissaan jokaisen HSL:n matkustajan matkasta puolet.


      • mitämitämitä

        Yllättävää että vuorokausilippujen suhteelliset hinnat laskee. Taisi tulla hinnoitteluvirhe joka korjataan ennen tariffien lopullista voimaantuloa.


      • jossakin.mätää

        Miksiköhän matkakortti-ja kortinlukijauudistus pitää tehdä muutaman vuoden välein? Ihanan kallista. Eikö kerralla voisi tietää, mitä haluaa ainakin 10 - 15 vuodeksi eteenpäin. Onko kyseessä virkamiesten tietämättömyys vai välinpitämättömyys?


    • Kokoomuksestamoi

      Miksi te maksatte.Minä menen ilmaiseksi koska sillä matkalipun hinnalla saan jo kaksi kaljaa.Tarkastusmaksuahan ei tarvitse maksaa.

    • Osaisin

      Oma ehdotus olisi raitiovaunulippu nolla tai 1e metrolippu 2 e ja bussit 3e pääkaupunkiseudulla. Miksi pitää tehdä asioista vaikeita. Mutta siitähän ihmiset saa palkkansa. Mutta tälläinen 1,2,3 sääntö olisi helppo ja suosisi vähäpäästöisyyttä. Jos bussit muuttuisivat sähkökäyttöisiksi niin 1e tai 2e olisi sopiva sinnekin. Tämä viiden minuutin miettimisellä. Toki osaisin laskea budjetin ja keksisin kyllä miten se pelaisi paremmin. Tähän menisi aikaa n 30 min. Mutta nyt virkamiehet pyörittelee kyniä, desimaaleja, käy kahvilla ja aloittaa sitten taas alusta. Ja tulos on sekaavaakin sekavampi. Kaikki uudistuksesta tuleva hyöty kuittaantuu uusiin lippuautomaatteihin tehtäviin muutoksiin. Ou nou.

    • ihanan.halpaa

      Vertailun vuoksi.
      Malaga 1 vyöhykkeen 10 matkan kortti 75 min vaihdolla hinta 8,30 euroa
      Barcelona 1 vyöhykkeen 10 matkan lippu 75 min vaihdolla hinta 10,20 euroa
      Lisäksi kortti/lippu ei ole henkilökohtainen vaan useampi voi kulkea samalla lipulla yhtäaikaa

      • Namp

        Mahtavaa. Hkl virkamiehet voisivat harjoittaa aivojumppaa. Lippu uudistus on epäoikeudenmukainen lyhyitä matkoja matkustaville kun lippuhinnat heillä tuplataan,


    • Vantaalainen

      En ole nytkään päässyt usein stadiin täältä Vantaalta, eläkeläiselle kallista. Edestakaisin melkein kympin, sillä jo syö täällä. Eräät kunniakansalaiset saa nekin ilmaiseksi.

    • Pännii

      Surkea uudistua A-vyöhykkeellä liikkuville ja lyhyitä matkoja köyttäville keskustan asukkaille. Olisi pitänyt huomioida satadin asukkaat jollain tavalla positiivisesti. Eikä tuplata heidän matkakustannuksiaan.

    • autovättämätön

      Valtio maksaa helsinkiläisten liikkumisen miksi pitäis?

    • 1hoopo

      Kyllä nyt on varmaankin pakko saada tämäkin asia jotenkin KELA:n piikkiin, niin saadaan kaikki suomalaiset veronmaksajat maksumiehiksi sinne A-vyöhykkeelle. Omistan henkilöauton ja Jopon ( ei joukoliikennettä), mutta jätän Jopon osalta kustannuslaskennan tekemättä, koska Teillä siellä A- vyöhykkeellä on kustannukista varmasti tarkempaa tietoa. Oman henkilöauton osalta kirjanpito vuositasolla näyttää seuraavaa: Hankintahinta 100 donaaa ja käyttöikä 10 v. jäännösarvo 20 donaa tasapoisto 8 donaa/v, vakuutusmaksut 1,3 donaa (Superkasko), käyttövoimamaksu 0,9 donaa ja katsastus 0,1 donaa eli yhteenä 11 donaa. Vuositasolla ajokilometreistä syntyvät kustannukset: diesl 1,42 € x 10 l x 365 pv = 5,2 donaa, renkaat 1 dona /v, huoltamokulut 1 dona (öljynvaito ja pikku tilpehööri) ja omat töppäykset korjauskustannuksineen n, 2,8 donaa. Nettotuloistani henkilöauton osuus on 20 donaa/vuosi.

    • hankkikaa.tuloja

      Älkää aina narisko. Uudistuksen jälkeenkään lippujen hinnat eivät vastaa kuin vajaa 50% kustannuksista. Pitäisikö meidän, jotka emme syystä tai toisesta käytä julkisia kustantaa teille ilmaiset matkat?

    • Lopit

      Minulla ratikkalipun hinta nousee 1,70 eurosta 2,80 euroon eli n 65% minusta se on paljon. Lähinnä olisi funtsinut, että päästöttömiä kulkuvälineitä olisi suosittu pitämällä niissä alhaiset hinnat. Ei olisi pitänyt nostaa lähes puolella juuri ratikkalipun hintaa.

    • Veeran

      Minkähän takia kaikki eläkeläiset ei saa alennusta. Nyt toispaikkakuntalainen joka käy hki säännöllisesti 5` kertaa viikossa ja käyttää liikennevälineitä ei saa vaikka on hyvinkin pienituloinen, alennusta.
      Paljon ihmisiä köy yli kuntarajojen hki säännöllisesti.

    • Paljon

      Uudistuksen jälkeen minulla 14 vrk lippu 28,70 nousee 30% ja on kuukauden päästä 40,40. Täytyy vähentää liikkumista.

    • menisit.töihin.köyhä

      Niin pitääkin kallistua. Ratikka on kallein kulkumuoto toteuttaa kuljettuihin matkamääriin verrattuna. Nyt hinta on paljon lähempänä todellisia kuluja, tosin puolet siinä jää silti veronmaksajien maksettavaksi joukkoliikennetuen muodossa.

    • Esimerkiksi

      Raitiovaunu ja metro ovat päästeettömiä, jo siksikin ne voisivat olla edullisempia. Lisäksi ratikkaa käytetään lyhyisiin matkoihin A vyöhykkeellä. Se on ollut pääkaupunkilaisten paikalliskulkuneuvo. Sillä tosiaankin ajellaan usein vain muutamaa pysäkinväliä. Vaikka Kalliosta keskustaan kahville ja sekös päättäjiä harmittaa. Jostain luin ettei keskustan asukkaat saa ajaa halvemmalla kuin työtön itä- hki bussilla. Mutta ratikka ei ole tehokasta työpaikkamatkustusta. Se on apuväline asukkaille. Ja lisäksi työttömille ja muille vaikeassa asemassa oleville voisi antaa alennusta liikkumiseen. On niin monta tapaa hoitaa asioita.

      • spuget.sillan.alle

        Kaikki sosiaaliavistukset pois. Silloin työssäkäyvien verotus voitaisiin puolittaa. Siinä olisi mäyräkourannoutajille kannustinta, kun lähtee vuokrakämppä alta, kun ei työnteko kiinnosta.


    • Röd

      Vihreät haluavat nyt kaikkien käyttävän busseja. Se on tämän HSL n lippu uudistuksen viesti.

    • Bmlo

      Miten tämä raitiovaunulippujen korottaminen 40% istuu vihreään politiikkaan? On hyvin ristiriitaisia nämä vihreiden keinot.

    • Vihreä

      Valinta kysymyksiä missä asuu! Jos hesan sydämessä on vara asua voi maksaa huoletta uuden lipun. Voi muuttaa halvemmille asuinpaikoille, jos ei ole varaa maksaa. Autoja ei keskusta tarvitse joukko liikenteellä voi liikkua ja kävellä tai trendikkäästi vihreästi pyöräillä. Kaikki maksaa ei voi mitään.

    • Ujsk

      Oikeampi viesti olisi ollut laittaa julkinen liikenne ilmaseksi, jos halutaan poistaa autoilu. Ja julkisessa liikenteessä suosia raitiovaunuja. Ei muuten oikein pysty ajaa suurinta vuotta räntäsateessa, pakkasella, lasten kanssa bussien seassa vaikka kuinka se olisi ekologista. Mutta vihreiltä vaan puuttuu kaikki sympatia ja ystävällisyys ja logiikka tässä ilmastoasiassa. Ei pisteen pistettä, tyhmää sakkia, ei voi muuta sanoa.

    • satte

      Ja maksetaanhan men laittomasti maassa olevienkin matkat. Vihreitten unelma, kehitetään joukkoliikennettä, nähty on mitä se tuo, eriarvoisuutta, oikeasti eriarvoisuutta

    • Sopl

      Nyt vielä saa 10 päivää ajaa ratikalla pieniä matkoja 1,70e, joka helpottaa arkea paljon. Sitten se maksaa 40% enemmän 2,80e, joten pääsee testaamaan kuntoa, kun ei kannata aina hypätä ratikkaan vaan pitää karsia alle 2km matkoja ja pitää vaan talsia.

      • oobss

        27.4.2019 alkaen 30vrk AB-lippu maksaa 59,70€
        Duunimatkat 1,5€ päivässä, ei ole kallista


      • Eivoimatkustaa

        Ei ole AB lippu, mutta Hki A alueen ratikka kallistuu nykyisestä 1,70 eurosta 2,80 kerta. Ja kun ratikka on monelle apuväline niin muutos suuri.


      • Maijanen

        On näitä lastenvaunuja täynnä aina ratikka, et joutuukohan hekin sit käveleen, jos se kallistuu paljon.


    • 65prossaa

      Kallistuu ei 40 prossaa vaan 65 prosenttia. Ratikkalippu poistuu kokonaan.
      Se on iso asia monelle.

    • Laskin

      Minun edestakainen matka jonka teen n 3 kertaa viikossa ratikalla nousee 40 eurosta 70 euroon kuukaudessa. Minusta se on paljon. Koska en kuitenkaan tee sitä aivan säännöllisesti enkä voi tietää päiviä etukäteen ,en voi ostaa jotain kausilippua tms vaan pulitan sen lähes puolet enemmän tai koitan kävellä nuo matkat välillä. Ehkä jaksan kävellä jotain pari 3-4 kilsaa suuntaansa. Nyt vanha lippu 2x1,70=3,40x 3=10,20x4=40,80 ja uusi lippu 2x2,80=5,60x3=16,80x4= 67,20. kuukausi. Ja 10 kuukaudessa nousee n 264 euroa 10 kuukaudessa. Tämä vain 3 edestakasen ratikkamatkan per kk Hki hinnannousu. 10 kk ennen 408 ja uusi 672 per 10 kk. Koska on painavaa kannettavaa mukana niin pikkasen tulee olemaan haastavaa.

    • työ.on.tyhmille

      Punavuoren vihreät eivät julkisia tarvitse, kun eivät käy töissäkään. Kyllä sitä kävellenkin tai fillarilla ehtii jo iltapäiväksi keskustaan.

    • Anonyymi

      Olisi voitu säilyttää yhden vyöhykkeen edullinen lippu. Nyt tulee halvemmaksi ajaa pienetkin matkat autolla. Ja jättää kallis raitiovaunu käyttämättä. Oliko se uudistuksen tarkoitus että kantakaupunkilaiset ajaa autoilla parin kilometrin matkat.

      • Anonyymi

        Kantakaupungissa asuvilla ei ole autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kantakaupungissa asuvilla ei ole autoa.

        Minulla on. Normaalisti en aja kaupungin sisäisiä matkoja sillä. Mutta nyt liput nousee niin paljon, että alan ajaa lyhyet matkatkin sillä. Tulee paljon halvemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on. Normaalisti en aja kaupungin sisäisiä matkoja sillä. Mutta nyt liput nousee niin paljon, että alan ajaa lyhyet matkatkin sillä. Tulee paljon halvemmaksi.

        Kauppakassi, hinta 20 000€, käyttökulut n.3500€/vuosi......


    • Anonyymi

      Pa**a uudistus helsinkiläisen kantakaupunkilaisen osalta. Onneksi ostin uudet kävelykengät sitä varten että voi joka toisen matkan kävellä. Ei ole varaa käyttää ratikkaa lyhyillä matkoilla enää. Ei voi ajatella että kävisi kaupassa ratikalla. Ei kuunnella paikallisia kun tehdään uudistuksia. Tallinnassa tietääkseni ratikka on ilmainen kaupunkilaisille. En ole ollut mutta näin olen kuullut. Suomessa puhutaan ympäristöystävällisyydestä teoriassa. Hki kuitenkin rankaisee sen harjoittamisesta. Sellaisia vihreitä helsingissä.

      • Anonyymi

        Voi voi:)))) Että oikein kantakaupungissa asut mutta ei ole varaa ratikkalippuun:)))))))))


      • Anonyymi

        Ratikkaa käytetään paljon lyhyisiin matkoihin. Varaa voi olla lippuun mutta raitiovaunu on stadilaisille myös apuväline. Vanhemmat ihmiset käyvät kaupassa ja ajavat muutaman pysäkin niillä. Raitiovaunun käyttö ei ole pelkkää työpaikka ajoa vaan elämäntapa. Nillä liikutaan usein vain muutamia satoja metrejä. Siitä ei pitäisi maksaa samaa kuin monien kilometrien liikkumisesta. Uudistus ei huomioinut keskustan asukkaiden lyhyitä mutta tarpeellisia liikumistarpeita.


    • Anonyymi

      Koskaan en tule äänestämään demareita tai vihreitä. Eivät pysty asettumaan helsinkiläisen asemaan eivätkä komppaa stadilaisia. Nyt jostain syystä ratikkamaksut lähes tulkoon tuplataan. Semmottii ilmastoihmisii nuo päättäjät viisaudessan. Ei ole uskottavaa politiikkaa.

      • Anonyymi

        Vilkaise kaupunginhallituksen puoluejakoa.....


    • Anonyymi

      Kallista on, sadanmetrin yhden pysäkin väli, matka keskustassa maksaa 2,80. Enemmän kuin matka Lohjalle 2,70 tai Onnibussin 1 euron tarjoukset melkein minne vaan. Kumma kun hls kurittaa asukkaita. Huono uudistus.

    • Anonyymi

      Mun lippu kallistui 65 %.

    • Anonyymi

      Joo, tuo hinta 2,80 muutamasta pysäkinvälistä on aivan hirveä, miksi kantakaupungissa pitää matkan maksaa yhtä paljon, kuin matka Vantaalle AB ?

      Mutta aina se päivä paistaa risukasaankin: aikomukseni oli mennä HSL:n bussi -metro, ja sen jälkeen kaukoliikenteen bussi.

      Bussiin, ja afrokuski vinkkaa, älä yritä: maksuautomaatti ei toiminnassa. Ei sitten :)

      Seuraavaksi metroon, korttini toki kädessä, mutta unohdin sen leimata, kun piti päästä samaan alasmenevään liukuportaaseen, josta matkani jatkuisi.

      Näin se menee, ja matka jatkuu... Kunnes yhteiskunnan rahat eivät enää riitä kattamaan pummilla matkustamista.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe