Lippu uudistuksen myötä oma matkustaminen ratikalla ja metrolla kallistuvat paljon, se ei ole kivaa. Käytän ratikkaa paljon ja se on maksanut oliko 1,70. Uudistuksen myötä matka maksaa 2,80 eli matka kallistuu 1,10 epistä! Ratikka on olllut se kulkuneuvo jota käytän eniten. Nyt on pakko ostaa kahden vyöhykkeen lippu vaikka matkustan vain ihan kantakaupungissa päivittäin. En tykkää siitä että kaupunkilaiset on syrjöytetty uudistuksessa kokonaan. Ratikoissa olisi pitänyt säilyttää oma lippu. Uudistuksen jälkeen maksan saman jos matkustaisin jostain Kehältä keskustaan mitä en tee koskaan. Tyhmääkin tyhmempi uudistus.
Ratikkamaksu ja metro kallistuu paljon
69
564
Vastaukset
- huh.huh.haa
27 % kallistuu vyöhyke 2 alueella asuvilla. Kiitos vain asiantuntevat HSL:n poliitikot väristä välittämättä.
- Virheet
Ensin tehdään Vihreiden "liikennesuunnittelulla"autoilu mahdottomaksi keskustassa ja sen päälle tuplataan keskusta-alueen joukkoliikennemaksut.
- hölmölän.kyttäystä
Helsingin liikennesuunnittelun kärkihankkeitä taas ja liikenteen sujuvuuden sekä ruuhkien poisto peltipoliiseilla.
Kohta isoveli valvoo helsinkiläisiä joka mutkassa. - Nettomaksaja.stadista
Helsinkiläiset maksavat taas espoolaisten ja vantaalaisten liikkumista.
- KallistaON
Suurin osa uudistuksista ja päätöksistä mitä viime aikoina on tehty Helsingin alueella oli sitten mikä päätöksen hyväksynyt taho niin päätökset olleet perseestä. Tämäkin uudistus tulee käyttäjiä kuuntelematta vähän sama meininki kuin eduskunnassa "me päätetään mitä halutaan" ettekä voi yhtään mitään. Vaaleillakin vaikuttaminen arveluttaa kun sitten ne voi itse siellä järjestellä kuitenkin mieleiset päättäjät. Paljon helpompi ois jos kuolis pois. Elämässä ei ole enää mitään järkeä väärän suuntaisia päätöksiä tehdään koko ajan. Äänestäjien pitäisi pystyä jotenkin puuttumaan jos äänestetyt alkaa tekemään valtaan päästyään täysinpäinvastoin kuin lupasivat.
- Raitiovaunu
Pas*a uudistus. Lippujen hinnat tuplataan niin, ettei tosiaan raitiovaunullakaan kannata matkustaa paria pysäkinväliä. Ja vyöhykkeiden sisäisestä matkustamisesta sakotetaan, eli lippujen hintoja nostetaan. Peltipoliiseja isketään about 70 vahtimaan joka kadunkulmaan. Ja yleienen mielipide kehottaa pyöräilemään kesät talvet. Joskus kauan sitten äänestin vihreitä, mutta en ikinä enään. Myös vähän vanhemmille jotka oikeasti tarvitsee lyhyisiinkin matkoihin kulkuvälinettä lippujen hintojenkorotukset iskee kipeästi. Miksi kehottaa käyttämään julkisia ja nostaa lippujen hintoja lähes tuplasti. Eikö joskus olisi hyvä kuunnella kaupunkilaisia näinkin tärkeässä asiassa. Huonoa päätöksentekoa.
Pelkkä raitiovaunulippu voisi maksaa 1 euron. Se olisi asukasystävällistä toimintaa.- Vanha_käyttöön
"Myös vähän vanhemmille jotka oikeasti tarvitsee lyhyisiinkin matkoihin kulkuvälinettä lippujen hintojenkorotukset iskee kipeästi."
Ainoa etu minkä uudistus tuo on se että yli 70 vuotiaat pääsee kulkemaan puoleen hintaan keskellä päivää ruuhka-ajan ulkopuolella.
"Pelkkä raitiovaunulippu voisi maksaa 1 euron. Se olisi asukasystävällistä toimintaa."
Ratikka on kallis liikennemuoto ja linjapituudet ovat jopa pidempiä kuin mitä moni kulkee bussilla muualla pääkaupunkiseudulla. Miksi keskusta-alueella liikkuminen pitäisi olla halvempaa? Keskustassa voi kävelläkin sen pari pysäkinväliä.
Asia olisi korjaantunut sillä että olisi otettu suunniteltu maksutapa matkan pituuden mukaan, mutta se suunnitelma haudattiin ja vedettiin arkistosta kauan sitten käytössä ollut vyöhykejärjestelnä.
- EnMaksaisi
Taxi laki nosti hintoja. Onko pakko maksaa jos tuntee tulleen "ryöstetyksi"
– Jos matka Helsingin keskustasta Lauttasaareen maksaa 85 euroa ja se on autossa esitetyn määräytymisperusteen mukainen, niin asiakkaan on maksettava matka mukisematta.- sekin.tulee.seinästä
Noin 30 euroa per km, eihän se Virhekansanedustajalle maksa mitään
- Tahn
Eipä ainakaan joukkoliikenne halpene keskustassa.
- valivali
Voi teitä valittajia. Onhan teillä jalat. Käyttäkää niitä kulkemiseen. Yhden tunnin reipas kävely ei tervettä tapa, vaan piristää.
- juusi
No kerro tuo liikuntarajoitteiselle ihmiselle, invalidille, tuollaisia idiootteja kaupunki on pullollaan
- Anonyymi
juusi kirjoitti:
No kerro tuo liikuntarajoitteiselle ihmiselle, invalidille, tuollaisia idiootteja kaupunki on pullollaan
Invalidi voi ostaa sen ab-lipun joka maksaa aika tarkalleen saman mitä Helsingin sisäinen maksoi aikaisemmin. Jopa invalidin pitäisi osata tuon verran matikkaa.
- Hklään
HKL ään kannattaa lähettää viestiä edullisen , mielellään ilmaisen ratikan käyttöön. Ratikka on paras kulkuväline Hki. Niitä voisi olla enemmänkin. Metro ajaa saman asian. Espoossa se olisi vaan voinut kulkea maanpäällä. Itä-hki in menevä metro on vaan paremmpi kun se kulkee maanpäällä.
- hiki.hiki
Voisivat investoida vanhoihin metrovaunuihin ilmastoinnin tai edes ilmanvaihdon. Ei ole rakettitiedettä edes kunnallispäättäjille, pientä voitelua niin asia hoituisi.
- kuyfguiguy
Vanhat metrovaunut poistuu käytöstä kohta, ei kannata. Onhan siellä ilmanvaihto jos vaan kuski muistaa laittaa sen puhaltamaan.
- HSL_hkl
Nythän tuon "uudistuksen" myötä opiskelija-alennus pudotetaan nykyisestä 50% ja 45% prosenttiin. Ja jos ostaa saldolla kertalippuja ne myydään aina normaali hinnalla. Ei ehkä niin vaikuta jos asuu ja opiskelee saman kaupungin alueella esim. Helsingissä mutta jos asuu Helsingissä mutta opiskelee Espoossa tai vaikka Vantaalla kyllä se tuntuu kukkarossa seutulipun kun joutuu ostamaan.
- ethän.ole.vajakki
Jos käytät päivittäin, osta kuukausilippu. Vain jälkeenjäänyt retardi maksaa joka matkan erikseen.
- Osaava_osaa
Ja vielä tyhmempi kaivaa kolikoita kuskille vaikka taskussa on älypuhelin jolla pääsisi paljon halvemmalla. Sen saa veloittamaan myös pankkitililtä jos on firman puhelin.
- Loppuslut
Ei saa ajaa enää autolla oikein missään mutta ei saa ajaa ratikallakaan. Viesti on selvä. Keskustassa asuvaa hyvin vähän liikennevälineitä käyttävää asukasta rangaistaan eniten. Liput nousee 65 % . Mitä vihreää on lippujen hintojen nostamisen taustalla? En äänestä vihreitä enää.
- Tiedämme
HSL perusteli Helsingin sanomille että tynkää Kehä kakkosta ei kannata rakentaa pidemmälle koska ”Tiedämme historian perusteella, että jos rakennamme autoliikenteelle teitä, niin ne täyttyvät autoista". HSL on keksinyt että autoliikenne poistuu poistamalla tiet.
- Ällitälli_
Liikkeen pää-ideologin mukaan väylät pitää rakentaa niin että kukaan ei halua käyttää niitä.
- heko.juntit.heko
Ai jukulauta että naurattaa, oikein tuntuu munidsa asti! HAHAHA!
Opetelkaa äänestämään juntit. Näin maalta katsoen te persereiät saatte just eikä melkein sitä mitä olette tilanneetkin.- junatuojavie
Ei ongelma ole juntit tai stadilaiset, vaan poliitikot. Poliittisesta väristä huolimatta.
Poliittiset johtajat vetää välistä. - Järkeä_vaaleissa
junatuojavie kirjoitti:
Ei ongelma ole juntit tai stadilaiset, vaan poliitikot. Poliittisesta väristä huolimatta.
Poliittiset johtajat vetää välistä.Juntit valitsee ne poliitikot hommiinsa.
- Justjoopajoo
Täydin kelvoton uudistus! Etsivät pienimmän mahdollisen käyttäjäryhmän mitä löytyy, heillä hinta laskee ja 98% muista matkustajista nousee. Idiootit!
- autoilijan.mielipide
Lippujen hinnat pitääkin nostaa vastaamaan kustannuksia, tuplat ei vielä edes riitä.
- iughuiguygkuh
Niinpä - jokainen pääkaupunkiseutulainen maksaa veroissaan jokaisen HSL:n matkustajan matkasta puolet.
- mitämitämitä
Yllättävää että vuorokausilippujen suhteelliset hinnat laskee. Taisi tulla hinnoitteluvirhe joka korjataan ennen tariffien lopullista voimaantuloa.
- jossakin.mätää
Miksiköhän matkakortti-ja kortinlukijauudistus pitää tehdä muutaman vuoden välein? Ihanan kallista. Eikö kerralla voisi tietää, mitä haluaa ainakin 10 - 15 vuodeksi eteenpäin. Onko kyseessä virkamiesten tietämättömyys vai välinpitämättömyys?
- Kokoomuksestamoi
Miksi te maksatte.Minä menen ilmaiseksi koska sillä matkalipun hinnalla saan jo kaksi kaljaa.Tarkastusmaksuahan ei tarvitse maksaa.
- Osaisin
Oma ehdotus olisi raitiovaunulippu nolla tai 1e metrolippu 2 e ja bussit 3e pääkaupunkiseudulla. Miksi pitää tehdä asioista vaikeita. Mutta siitähän ihmiset saa palkkansa. Mutta tälläinen 1,2,3 sääntö olisi helppo ja suosisi vähäpäästöisyyttä. Jos bussit muuttuisivat sähkökäyttöisiksi niin 1e tai 2e olisi sopiva sinnekin. Tämä viiden minuutin miettimisellä. Toki osaisin laskea budjetin ja keksisin kyllä miten se pelaisi paremmin. Tähän menisi aikaa n 30 min. Mutta nyt virkamiehet pyörittelee kyniä, desimaaleja, käy kahvilla ja aloittaa sitten taas alusta. Ja tulos on sekaavaakin sekavampi. Kaikki uudistuksesta tuleva hyöty kuittaantuu uusiin lippuautomaatteihin tehtäviin muutoksiin. Ou nou.
- ihanan.halpaa
Vertailun vuoksi.
Malaga 1 vyöhykkeen 10 matkan kortti 75 min vaihdolla hinta 8,30 euroa
Barcelona 1 vyöhykkeen 10 matkan lippu 75 min vaihdolla hinta 10,20 euroa
Lisäksi kortti/lippu ei ole henkilökohtainen vaan useampi voi kulkea samalla lipulla yhtäaikaa- Namp
Mahtavaa. Hkl virkamiehet voisivat harjoittaa aivojumppaa. Lippu uudistus on epäoikeudenmukainen lyhyitä matkoja matkustaville kun lippuhinnat heillä tuplataan,
- Vantaalainen
En ole nytkään päässyt usein stadiin täältä Vantaalta, eläkeläiselle kallista. Edestakaisin melkein kympin, sillä jo syö täällä. Eräät kunniakansalaiset saa nekin ilmaiseksi.
- Pännii
Surkea uudistua A-vyöhykkeellä liikkuville ja lyhyitä matkoja köyttäville keskustan asukkaille. Olisi pitänyt huomioida satadin asukkaat jollain tavalla positiivisesti. Eikä tuplata heidän matkakustannuksiaan.
- autovättämätön
Valtio maksaa helsinkiläisten liikkumisen miksi pitäis?
- 1hoopo
Kyllä nyt on varmaankin pakko saada tämäkin asia jotenkin KELA:n piikkiin, niin saadaan kaikki suomalaiset veronmaksajat maksumiehiksi sinne A-vyöhykkeelle. Omistan henkilöauton ja Jopon ( ei joukoliikennettä), mutta jätän Jopon osalta kustannuslaskennan tekemättä, koska Teillä siellä A- vyöhykkeellä on kustannukista varmasti tarkempaa tietoa. Oman henkilöauton osalta kirjanpito vuositasolla näyttää seuraavaa: Hankintahinta 100 donaaa ja käyttöikä 10 v. jäännösarvo 20 donaa tasapoisto 8 donaa/v, vakuutusmaksut 1,3 donaa (Superkasko), käyttövoimamaksu 0,9 donaa ja katsastus 0,1 donaa eli yhteenä 11 donaa. Vuositasolla ajokilometreistä syntyvät kustannukset: diesl 1,42 € x 10 l x 365 pv = 5,2 donaa, renkaat 1 dona /v, huoltamokulut 1 dona (öljynvaito ja pikku tilpehööri) ja omat töppäykset korjauskustannuksineen n, 2,8 donaa. Nettotuloistani henkilöauton osuus on 20 donaa/vuosi.
- hankkikaa.tuloja
Älkää aina narisko. Uudistuksen jälkeenkään lippujen hinnat eivät vastaa kuin vajaa 50% kustannuksista. Pitäisikö meidän, jotka emme syystä tai toisesta käytä julkisia kustantaa teille ilmaiset matkat?
- Lopit
Minulla ratikkalipun hinta nousee 1,70 eurosta 2,80 euroon eli n 65% minusta se on paljon. Lähinnä olisi funtsinut, että päästöttömiä kulkuvälineitä olisi suosittu pitämällä niissä alhaiset hinnat. Ei olisi pitänyt nostaa lähes puolella juuri ratikkalipun hintaa.
- Veeran
Minkähän takia kaikki eläkeläiset ei saa alennusta. Nyt toispaikkakuntalainen joka käy hki säännöllisesti 5` kertaa viikossa ja käyttää liikennevälineitä ei saa vaikka on hyvinkin pienituloinen, alennusta.
Paljon ihmisiä köy yli kuntarajojen hki säännöllisesti. - Paljon
Uudistuksen jälkeen minulla 14 vrk lippu 28,70 nousee 30% ja on kuukauden päästä 40,40. Täytyy vähentää liikkumista.
- menisit.töihin.köyhä
Niin pitääkin kallistua. Ratikka on kallein kulkumuoto toteuttaa kuljettuihin matkamääriin verrattuna. Nyt hinta on paljon lähempänä todellisia kuluja, tosin puolet siinä jää silti veronmaksajien maksettavaksi joukkoliikennetuen muodossa.
- Esimerkiksi
Raitiovaunu ja metro ovat päästeettömiä, jo siksikin ne voisivat olla edullisempia. Lisäksi ratikkaa käytetään lyhyisiin matkoihin A vyöhykkeellä. Se on ollut pääkaupunkilaisten paikalliskulkuneuvo. Sillä tosiaankin ajellaan usein vain muutamaa pysäkinväliä. Vaikka Kalliosta keskustaan kahville ja sekös päättäjiä harmittaa. Jostain luin ettei keskustan asukkaat saa ajaa halvemmalla kuin työtön itä- hki bussilla. Mutta ratikka ei ole tehokasta työpaikkamatkustusta. Se on apuväline asukkaille. Ja lisäksi työttömille ja muille vaikeassa asemassa oleville voisi antaa alennusta liikkumiseen. On niin monta tapaa hoitaa asioita.
- spuget.sillan.alle
Kaikki sosiaaliavistukset pois. Silloin työssäkäyvien verotus voitaisiin puolittaa. Siinä olisi mäyräkourannoutajille kannustinta, kun lähtee vuokrakämppä alta, kun ei työnteko kiinnosta.
- Röd
Vihreät haluavat nyt kaikkien käyttävän busseja. Se on tämän HSL n lippu uudistuksen viesti.
- Bmlo
Miten tämä raitiovaunulippujen korottaminen 40% istuu vihreään politiikkaan? On hyvin ristiriitaisia nämä vihreiden keinot.
- Vihreä
Valinta kysymyksiä missä asuu! Jos hesan sydämessä on vara asua voi maksaa huoletta uuden lipun. Voi muuttaa halvemmille asuinpaikoille, jos ei ole varaa maksaa. Autoja ei keskusta tarvitse joukko liikenteellä voi liikkua ja kävellä tai trendikkäästi vihreästi pyöräillä. Kaikki maksaa ei voi mitään.
- Ujsk
Oikeampi viesti olisi ollut laittaa julkinen liikenne ilmaseksi, jos halutaan poistaa autoilu. Ja julkisessa liikenteessä suosia raitiovaunuja. Ei muuten oikein pysty ajaa suurinta vuotta räntäsateessa, pakkasella, lasten kanssa bussien seassa vaikka kuinka se olisi ekologista. Mutta vihreiltä vaan puuttuu kaikki sympatia ja ystävällisyys ja logiikka tässä ilmastoasiassa. Ei pisteen pistettä, tyhmää sakkia, ei voi muuta sanoa.
- satte
Ja maksetaanhan men laittomasti maassa olevienkin matkat. Vihreitten unelma, kehitetään joukkoliikennettä, nähty on mitä se tuo, eriarvoisuutta, oikeasti eriarvoisuutta
- Sopl
Nyt vielä saa 10 päivää ajaa ratikalla pieniä matkoja 1,70e, joka helpottaa arkea paljon. Sitten se maksaa 40% enemmän 2,80e, joten pääsee testaamaan kuntoa, kun ei kannata aina hypätä ratikkaan vaan pitää karsia alle 2km matkoja ja pitää vaan talsia.
- oobss
27.4.2019 alkaen 30vrk AB-lippu maksaa 59,70€
Duunimatkat 1,5€ päivässä, ei ole kallista - Eivoimatkustaa
Ei ole AB lippu, mutta Hki A alueen ratikka kallistuu nykyisestä 1,70 eurosta 2,80 kerta. Ja kun ratikka on monelle apuväline niin muutos suuri.
- Maijanen
On näitä lastenvaunuja täynnä aina ratikka, et joutuukohan hekin sit käveleen, jos se kallistuu paljon.
- 65prossaa
Kallistuu ei 40 prossaa vaan 65 prosenttia. Ratikkalippu poistuu kokonaan.
Se on iso asia monelle. - Laskin
Minun edestakainen matka jonka teen n 3 kertaa viikossa ratikalla nousee 40 eurosta 70 euroon kuukaudessa. Minusta se on paljon. Koska en kuitenkaan tee sitä aivan säännöllisesti enkä voi tietää päiviä etukäteen ,en voi ostaa jotain kausilippua tms vaan pulitan sen lähes puolet enemmän tai koitan kävellä nuo matkat välillä. Ehkä jaksan kävellä jotain pari 3-4 kilsaa suuntaansa. Nyt vanha lippu 2x1,70=3,40x 3=10,20x4=40,80 ja uusi lippu 2x2,80=5,60x3=16,80x4= 67,20. kuukausi. Ja 10 kuukaudessa nousee n 264 euroa 10 kuukaudessa. Tämä vain 3 edestakasen ratikkamatkan per kk Hki hinnannousu. 10 kk ennen 408 ja uusi 672 per 10 kk. Koska on painavaa kannettavaa mukana niin pikkasen tulee olemaan haastavaa.
- työ.on.tyhmille
Punavuoren vihreät eivät julkisia tarvitse, kun eivät käy töissäkään. Kyllä sitä kävellenkin tai fillarilla ehtii jo iltapäiväksi keskustaan.
- Anonyymi
Olisi voitu säilyttää yhden vyöhykkeen edullinen lippu. Nyt tulee halvemmaksi ajaa pienetkin matkat autolla. Ja jättää kallis raitiovaunu käyttämättä. Oliko se uudistuksen tarkoitus että kantakaupunkilaiset ajaa autoilla parin kilometrin matkat.
- Anonyymi
Kantakaupungissa asuvilla ei ole autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kantakaupungissa asuvilla ei ole autoa.
Minulla on. Normaalisti en aja kaupungin sisäisiä matkoja sillä. Mutta nyt liput nousee niin paljon, että alan ajaa lyhyet matkatkin sillä. Tulee paljon halvemmaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on. Normaalisti en aja kaupungin sisäisiä matkoja sillä. Mutta nyt liput nousee niin paljon, että alan ajaa lyhyet matkatkin sillä. Tulee paljon halvemmaksi.
Kauppakassi, hinta 20 000€, käyttökulut n.3500€/vuosi......
- Anonyymi
Pa**a uudistus helsinkiläisen kantakaupunkilaisen osalta. Onneksi ostin uudet kävelykengät sitä varten että voi joka toisen matkan kävellä. Ei ole varaa käyttää ratikkaa lyhyillä matkoilla enää. Ei voi ajatella että kävisi kaupassa ratikalla. Ei kuunnella paikallisia kun tehdään uudistuksia. Tallinnassa tietääkseni ratikka on ilmainen kaupunkilaisille. En ole ollut mutta näin olen kuullut. Suomessa puhutaan ympäristöystävällisyydestä teoriassa. Hki kuitenkin rankaisee sen harjoittamisesta. Sellaisia vihreitä helsingissä.
- Anonyymi
Voi voi:)))) Että oikein kantakaupungissa asut mutta ei ole varaa ratikkalippuun:)))))))))
- Anonyymi
Ratikkaa käytetään paljon lyhyisiin matkoihin. Varaa voi olla lippuun mutta raitiovaunu on stadilaisille myös apuväline. Vanhemmat ihmiset käyvät kaupassa ja ajavat muutaman pysäkin niillä. Raitiovaunun käyttö ei ole pelkkää työpaikka ajoa vaan elämäntapa. Nillä liikutaan usein vain muutamia satoja metrejä. Siitä ei pitäisi maksaa samaa kuin monien kilometrien liikkumisesta. Uudistus ei huomioinut keskustan asukkaiden lyhyitä mutta tarpeellisia liikumistarpeita.
- Anonyymi
Koskaan en tule äänestämään demareita tai vihreitä. Eivät pysty asettumaan helsinkiläisen asemaan eivätkä komppaa stadilaisia. Nyt jostain syystä ratikkamaksut lähes tulkoon tuplataan. Semmottii ilmastoihmisii nuo päättäjät viisaudessan. Ei ole uskottavaa politiikkaa.
- Anonyymi
Vilkaise kaupunginhallituksen puoluejakoa.....
- Anonyymi
Kallista on, sadanmetrin yhden pysäkin väli, matka keskustassa maksaa 2,80. Enemmän kuin matka Lohjalle 2,70 tai Onnibussin 1 euron tarjoukset melkein minne vaan. Kumma kun hls kurittaa asukkaita. Huono uudistus.
- Anonyymi
Mun lippu kallistui 65 %.
- Anonyymi
Joo, tuo hinta 2,80 muutamasta pysäkinvälistä on aivan hirveä, miksi kantakaupungissa pitää matkan maksaa yhtä paljon, kuin matka Vantaalle AB ?
Mutta aina se päivä paistaa risukasaankin: aikomukseni oli mennä HSL:n bussi -metro, ja sen jälkeen kaukoliikenteen bussi.
Bussiin, ja afrokuski vinkkaa, älä yritä: maksuautomaatti ei toiminnassa. Ei sitten :)
Seuraavaksi metroon, korttini toki kädessä, mutta unohdin sen leimata, kun piti päästä samaan alasmenevään liukuportaaseen, josta matkani jatkuisi.
Näin se menee, ja matka jatkuu... Kunnes yhteiskunnan rahat eivät enää riitä kattamaan pummilla matkustamista.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1371916- 271908
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha231858Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.851640Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?621448Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se201266Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan371163Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo381160- 111148
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k101137