Mitenpä on kekri sujunut - nauriit, punajuuri, perunat yms. Säilötty massuihin possupaistin kera.
Vai oletteko viettäneet enemmänkin Pyhäinpäivää vai kenties Halloweeniä karkin ja keppostelun tai keppanan merkeissä.
Netissä oli niin hienoja naaman töhrintämalleja, että jos talossa olisi ollut tarvikkeita, niin pääkallokukkaseksi olisin muuttanut naamavärkkini ja lähtenyt lähikauppaan nakkien ostoon.
Kekrin viettäminen
40
475
Vastaukset
- RealistiN
Illan pimettyä suoriudun vanhalle tunnelmalliselle hautausmaalle ja käyn sytyttämässä kynttiläni sankarihautausmaan sankaripatsaalle, sekä muutaman edesmenneen ystävän ja sukulaisen haudoille.
Masussa oman maan pottuja ja lähimetsien sieniä.- RealistiN
Kaunista oli ja hieno taianomainen tunnelma. Tulipadat räiskyivät porteilla ja hautausmaan valaistus oli vähennetty minimiin, juuri sopivasti niin että näki kulkea ja kynttilöiden loiste pääsi oikeuksiinsa.
- JR9
Minäkin kävin sankarihautausmaalla. Tapasin käydessäni rouvan, joka kävi isänsä haudalla ja oli jäänyt orvoksi kahden sisaruksensa kanssa. Kävin oman sukulaiseni haudalla tervehtimässä, vaikka hän kulkee koko ajan mukanani. Mietin silloin Arvoa Harlusta, joka kuoli 19- vuotiaana ja oli juuri lähdössä lomalle kotiin sisarusten luo tänne minun kotipaikkakunnalleni, mutta lähti viemään viestiä vanhemman aseveljensä puolesta, koska oli vikkelämpi ja paljon nuorempi ja sille tielleen jäi tarkka-ampujan luotiin.Yksi hänen siskoistaan oli Anna-Liisa. Poikaa ei haudattu tälle sankarihautausmaalla koska oli luovutetulta alueelta. Mietin muistaako kukaan muu enää häntä, kuin minä.
- hytinäx1
Kivasti on tämä päivä kulunut, ei minkäänlaisia vaateita suuntaan tai toiseen. Aamun yoogatunnilla vähän hävetti kun pääsi törähdys:). Päivällä kaunis auringonpaiste ja paljon väkeä ulkoilemassa. Nyt pitäisi alkaa kenkien lankkaukseen, ovat niin nuhruisen ja alakuloisen näköisenä tuossa telineessä.
Sisällä olen tänään vain ollut ei edes kauppaan ole ollut asiaa.
Huomenna menemme haudoille viemässä pienen tervehdyksen edeltäjälleni ja Legon veljen haudoille.
En minä mitään kekriä ole koskaan viettänyt. Joku väkisin väännetty juttu korvaamaan suuresta maailmasta väkisin tuotuja muunmaalaisia kaupallisia juttuja. Pyhäinpäivää on kai meilläpäin aina vietetty haudoilla vierailemalla ja kynttilöiden sytyttämisillä.
Meksikossa on kivat cembalot Kuolleiden Päivänä. Sokeripääkalloja ja alttareita ja piknikkejä haudoilla.- Kekrin.tarkoitus.hukassa
Rehkin vesijumpassa, muuten oleilua ja lämpöistä yhdessäoloa. Huomenna ehkä jalkalampun ostoon, edellinen räjähti. En ollut paikalla, mutta kumppani oli saada sydärin. Nyt katselin netistä, onpa heiluvia ja hepposen näköisiä ja kalliita.
No vähän harmittaa, kun en muistanut koko haudalla käyntiä, ei minulle läheinen. Kekri on perinteinen sadonkorjuujuhla.
Kekrinä valmistettiin suuri ateria sadonkorjuun antimista, jota ei korjattu pois koko päivänä.
Varmistettiin tulevan vuoden onni ja hedelmällisyys, taioin ja muistettiin vainajia.
Hengille ja haltioille vietiin ruokaa uhripaikoille ja sanavuoro oli ensin hengillä ja sitten vasta talonväellä.
Kekripukit kulkivat taloissa kestitystä kärkkymässä, vaatetuksena turkki väärinpäin.
Itse en ihmeitä ole puuhannut, vähän kurkisteli aurinko iltapäivällä, kun kävin kävelyllä.
Äsken kävin saunassa ja keitin kaakaot päälle.
Kissa pärskii ja silmät alkoi vuotamaan, pitänee viedä viikolla lääkäriin.Niinhän se on, eikä mitenkään korvaamassa jotain sairasta amerikkalaista Halloweenhullutusta niin kuin Paloma sekoo.
Silloin oli maatyöt tehty, viljat korjattu, puitu, varastoitu ... marjat ja sienet kerätty ja säilötty, ylimääräinen karja, mikä ei mahtunut laitumilta navettoihin tai saatu markkinoilla kaupaksi, laitettu lihoiksi ja suolattu. Kesärengeille annettu potkut.
Päästiin puhdetöihin sisätiloihin, rukit ja sukan- matonkutimet esiin ...
Tai niinkuin yksi entinen opettajani kertoi meille kepulaisten elämästä, niin makaamaan selkä homeessa ja nostamaan tukiaisia.Tellukka kirjoitti:
Niinhän se on, eikä mitenkään korvaamassa jotain sairasta amerikkalaista Halloweenhullutusta niin kuin Paloma sekoo.
Silloin oli maatyöt tehty, viljat korjattu, puitu, varastoitu ... marjat ja sienet kerätty ja säilötty, ylimääräinen karja, mikä ei mahtunut laitumilta navettoihin tai saatu markkinoilla kaupaksi, laitettu lihoiksi ja suolattu. Kesärengeille annettu potkut.
Päästiin puhdetöihin sisätiloihin, rukit ja sukan- matonkutimet esiin ...
Tai niinkuin yksi entinen opettajani kertoi meille kepulaisten elämästä, niin makaamaan selkä homeessa ja nostamaan tukiaisia.Niin varmaan pitkä talvi tekemättä mitään, muuta kuin hoitamaan navettatyöt, lypsämään, ruokkimaan ja lantaa elukoiden alta työntämään.
Lämmittäminen ja lumityöt lisänä.
Miehet kävivät metsätöissä tekemässä polttopuita seuraavaa talvea varten.
Ja savotassa olivat jopa viikkoja kerrallaan, isänikin hevosen kanssa puita ajamassa.
Kyllä kai siinä pikkuisen homeet selkänahasta rapisivat, kesän tultua sitten ne loput.Anceli kirjoitti:
Niin varmaan pitkä talvi tekemättä mitään, muuta kuin hoitamaan navettatyöt, lypsämään, ruokkimaan ja lantaa elukoiden alta työntämään.
Lämmittäminen ja lumityöt lisänä.
Miehet kävivät metsätöissä tekemässä polttopuita seuraavaa talvea varten.
Ja savotassa olivat jopa viikkoja kerrallaan, isänikin hevosen kanssa puita ajamassa.
Kyllä kai siinä pikkuisen homeet selkänahasta rapisivat, kesän tultua sitten ne loput.Kyllä isällänikin naurunpyrskähdys pääsi, kun kerroin mitä koulussa oli opetettu.
Ja vieläkin hehkuttavat, kuinka opettajat ovat poliittisesti puolueettomia. Ei me nyt sentään piirrelty poliittisia julisteita julkaistaviksi, missä maanviljelijä olisi maannut selkä homeessa, kun muut ihmiset (niinkuin opettajat) raatoivat töissä. Mutta eihän silloin ollut mitään Instagrammejakaan ja sellaisia.
Minulla on jäänyt ikuisesti mieleen sen opettajan pelottava olemus, kun hän naama punaisena, hiki otsalla ja vaahto suupielissä mellasti minkälaisia kepuleita keput ovat, miten maanviljelijät nostavat tyhjästä rahaa, kun keväällä vain tekevät toukotyöt, vilja kasvaa itsestään ja syksyllä korjaavat sadon. Sitten vain selkä homeessa makaavat yli talven.
Pikkuveli taas on sanonut, että siitä tuntee opettajan, kun hän makoilee kesällä keskellä päivää rannalla ja sanoo, että ei minulla ole loma.
Hyvin voin kuvitella, että nykyisinkin jotkuit opettajat saattavat saada (varmasti saavatkin) samanlaisia hepuleita esim. kuinka persiitä perussuomalaiset ovat. Noh, ihmisiähän ne vain ovat opettajatkin.
- Bengalitikku
Mulle kekri ei merkkaa mitään.
Tänään olen tehnyt sisä- ja ulkohommeleita.
Leipasin piimäkakun ja omenapiiraan, mikä voi olla sadonkorjuuta, kun poimin hedelmät kaupasta.
Iltapäivällä taivas oli jännän näköinen: paksuja harmaita pilviä, vaaleanpunaisia pumpulipilviä ja hieman vaaleansinistä hailakkaa taivasta.
Oikeastaan aika kaunista.
Midsommerin murhaaja jäi epäselväksi, kun rupesin pilkkimään.
Oikasin koivet ja annoin unen tulla. - Siilenämää2
Korjaan satoa olemalla palkkatyössä. Siel ei kekristä tiedä mitään.
Naapurin mirriä hoidellessa. Ei seisonu ni ei.
- patakinnas
Pienen ulkoilureissun eilen tein. Tänään pidempi ulkoilu auringon paisteessa, näemmä. Ajattelin sitten laittaa juurespapupadan uuniin ja samoille lämmöille omenakaurapaistoksen.
En sytyttänyt eilen kynttilöitä, josko tänään.
En halloweenia ole koskaan juhlistanut, muinaisperinteinä kekri olisi minulle mieluisempi. - Heikunkeikku
Ei mitään kekrejä eikä halloweeeja, mutta hautausmaalle menin eilen.
Minähän olen sellainen hautausmaaihminen. Varsinkin kesäisin on kiva kuljeskella hautausmaalla.
Se on semmonen omanlaisensa asuntoalue. Hyvin hoidettu ja rauhallinen, eikä naapurit riitele keskenään.
Eilen kun oli pimeää, niin hautausmaa suorastaan välkehti valoista. Valomeri oli laskeutunut hautojen päälle. Sai antaa silmien vaeltaa koko välkehtivyyden yli. Vähäku katsoisi merta kauas kauas.
Hautakivet oli välkehtivien valojen alla pimennossa ja vain kynttilöiden liekit lepattelivat.
Oli aivan hirveän hirveän kaunista."Heikunkeikku"
On myös erityisen hyvä paikka parantaa sähkö-polku-pyöräilyn tasa-painoilua.
Kunhan ei mene kivisille alueille.
Vaan tuleville kuoleman nurmi-kentille.
Kivien keskellä ei tule kaunista jälkeä.
H.- Heikunkeikku
hunksz kirjoitti:
"Heikunkeikku"
On myös erityisen hyvä paikka parantaa sähkö-polku-pyöräilyn tasa-painoilua.
Kunhan ei mene kivisille alueille.
Vaan tuleville kuoleman nurmi-kentille.
Kivien keskellä ei tule kaunista jälkeä.
H.Vähä mä kattoisin pitkin nenänvarttani, jos hautausmaalla polkisi joku tyyppi vastaan pyörällä.
Sama olisko pyörä laiskojen sähkömallia tai reippaitten urheilullisten normipyörä, niin vois olla viittä vaille, ettenkö sanoisi, että meehän muualle pyöräilemään.
Hautausmaa on paikka jossa jokainen voi omalla tavallaan hiljentyä. Joku pyörällä kulkija tai koiran taluttelija häiritsisi muiden hiljentymsiä. Heikunkeikku kirjoitti:
Vähä mä kattoisin pitkin nenänvarttani, jos hautausmaalla polkisi joku tyyppi vastaan pyörällä.
Sama olisko pyörä laiskojen sähkömallia tai reippaitten urheilullisten normipyörä, niin vois olla viittä vaille, ettenkö sanoisi, että meehän muualle pyöräilemään.
Hautausmaa on paikka jossa jokainen voi omalla tavallaan hiljentyä. Joku pyörällä kulkija tai koiran taluttelija häiritsisi muiden hiljentymsiä.Ei kuulu hupipyöräily hautausmaan käytäville, onhan noita puistoja sekä pyöräteitä riittävästi.
Pyörätuoli ja ruumiinkuljetuslavetti ovat huonojalkaiselle ainoat sopivat kulkuvälineet hautausmaan porttien sisäpuolella.Anceli kirjoitti:
Ei kuulu hupipyöräily hautausmaan käytäville, onhan noita puistoja sekä pyöräteitä riittävästi.
Pyörätuoli ja ruumiinkuljetuslavetti ovat huonojalkaiselle ainoat sopivat kulkuvälineet hautausmaan porttien sisäpuolella."Anceli"
Minkäs minä sille voin.
Stadin hautsikoilla on tiet, joita pitkin ajelevat usein taksit.
Haudalta toiselle mummoa menee, mummoa tulee.
Toisinaan pappaakin.
Niitä teitä minä pyöräilen, reunoillaan kun on pehmeää nurmea.
Siksi minä pyöräilen, että voisin haudoille kävellä.
En autoilla.
Myönnettäköön, kun homma alkoi toimia polkimia myöten tuntui se huvitukselta.
Ei minunkaan mieleeni tulisi alkaa pyörällä pujotella kivien väleistä toisiin.
H.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Minkäs minä sille voin.
Toisinaan pappaakin.
En autoilla.
H.Lisäys:
...Ja siksi että siellä ei yleensä ole ylen-palttisesti liikennettä.
H.- Heikunkeikku
hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Minkäs minä sille voin.
Toisinaan pappaakin.
En autoilla.
H."hunksz"
Kyllä täällä Vaasassakin on hautausmailla isompia teitä, joita pitkin autollakin pääsee.
Silloin tällöin taksi tai muu auto meneekin sitä tietä ja autosta poistuu huonojalkainen vanhempi ihminen. Sellainen tapaus on ok. Talvisin hautausmaan tiet ovat yllättävän liukkaita paikoitellen. Sitä olen ihmetellyt, kun eivät viimesen päälle hiekota, että huonompijalkaisetkin pääsisivät paremmin köpöttelemään.
Eihän joku vanha ihminen pääsisi koskaan oman läheisensä haudalle, jos autolla ajaminen olisi aivan ehdottomasti kielletty.
Mutta mikäs sun kinttujas vaivaa? Miten niillä voi pyörän pyöriä liikutella, jos ketarat eivät toimi hyvin? Ja jos toimii, niin kyllä sinäkin voisit niillä köpötellä kävelymeiningillä, eikä kiesus tormailla hautausmaan teitä pyörällä.
Ota ajatus käteen, pyörittele ja ala fundeeraamaan muita pyöräilypaikkoja.
Ja onhan aina oman asunnon ovenkarmien välimaasto:) - Heikunkeikku
Anceli kirjoitti:
Ei kuulu hupipyöräily hautausmaan käytäville, onhan noita puistoja sekä pyöräteitä riittävästi.
Pyörätuoli ja ruumiinkuljetuslavetti ovat huonojalkaiselle ainoat sopivat kulkuvälineet hautausmaan porttien sisäpuolella.Just noin. Ja tietysti autolla, kuten hunkszille kirjoitin, mikäli vaikkapa ei ole pyörätuolia tai kun joskus on NIIN pirun liukasta, että omilla jaloilla vanhus ei uskalla haudalle mennä.
Aika harvoin näen autoja hautausmaan sisäpuolella, mutta hyvinkin usein auto ajetaan aivan portin pieleen ja vanhus nousee autosta ja autokuski vie sitten auton parkkipaikalle. Hieman lyhentää vanhan ihmisen kävelymatkaa. Heikunkeikku kirjoitti:
Just noin. Ja tietysti autolla, kuten hunkszille kirjoitin, mikäli vaikkapa ei ole pyörätuolia tai kun joskus on NIIN pirun liukasta, että omilla jaloilla vanhus ei uskalla haudalle mennä.
Aika harvoin näen autoja hautausmaan sisäpuolella, mutta hyvinkin usein auto ajetaan aivan portin pieleen ja vanhus nousee autosta ja autokuski vie sitten auton parkkipaikalle. Hieman lyhentää vanhan ihmisen kävelymatkaa.Olen joskus auton nähnyt hautausmaalla, yleensä taksikuski vanhusta kyyditsemässä, ehkä leskeä miesvainajansa haudalle viemässä.
Kukkia ja kynttilä mukana.
Mutta että ns. terve mies huvikseen ajelee hautausmaalla, se on vähän outoa.Heikunkeikku kirjoitti:
"hunksz"
Kyllä täällä Vaasassakin on hautausmailla isompia teitä, joita pitkin autollakin pääsee.
Silloin tällöin taksi tai muu auto meneekin sitä tietä ja autosta poistuu huonojalkainen vanhempi ihminen. Sellainen tapaus on ok. Talvisin hautausmaan tiet ovat yllättävän liukkaita paikoitellen. Sitä olen ihmetellyt, kun eivät viimesen päälle hiekota, että huonompijalkaisetkin pääsisivät paremmin köpöttelemään.
Eihän joku vanha ihminen pääsisi koskaan oman läheisensä haudalle, jos autolla ajaminen olisi aivan ehdottomasti kielletty.
Mutta mikäs sun kinttujas vaivaa? Miten niillä voi pyörän pyöriä liikutella, jos ketarat eivät toimi hyvin? Ja jos toimii, niin kyllä sinäkin voisit niillä köpötellä kävelymeiningillä, eikä kiesus tormailla hautausmaan teitä pyörällä.
Ota ajatus käteen, pyörittele ja ala fundeeraamaan muita pyöräilypaikkoja.
Ja onhan aina oman asunnon ovenkarmien välimaasto:)Kyllä sinä minun tautini tiedät.
Alahan lukea innokkaammin.
Muista myös taika-sana: Sähkö
Ja niin, en minä ole enää reiluun vuoteen ajellut hautaus-mailla.
Se oli silloin alku-aikoina.
Ja.
Hautausmailla on täällä pyöräily sallittu.
H.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Minkäs minä sille voin.
Toisinaan pappaakin.
En autoilla.
H.Ehkä tuossa onkin yksi syy miksi hautuumaalla pyöräilet;"mummua menee ja mummua tulee" ;)
Anceli kirjoitti:
Ehkä tuossa onkin yksi syy miksi hautuumaalla pyöräilet;"mummua menee ja mummua tulee" ;)
Selälläänkin lepäävät jotkut.
H.hunksz kirjoitti:
H.Ja joo.
Käytähän sinäkin sanaa :pyöräilit.
"Se oli silloin, vaan ei nyt..."
H.- Heikunkeikku
hunksz kirjoitti:
Kyllä sinä minun tautini tiedät.
Alahan lukea innokkaammin.
Muista myös taika-sana: Sähkö
Ja niin, en minä ole enää reiluun vuoteen ajellut hautaus-mailla.
Se oli silloin alku-aikoina.
Ja.
Hautausmailla on täällä pyöräily sallittu.
H.Ai ooks tautinen. Mistäs minä sun tautejas tietäisin. En ole havainnut kirjoituksiesi perusteella. Tosin aniharvakseen niitä oon lukenut, niinkuin muidenkaan kirjoituksia. Vain silloin tällöin, joskus tuolloin, kun peppuni koneen äärelle lykkään ja tuun vilkasemaan mikä meininki palstalla.
Usein ei miun-maun-mukkaista meininkiä ole ja peppuni nousee lavittalta, ja hän veks lähtee.
Hyvä, kun aloit kakistelemaan ja nöyränä selittelemään, että eiku emmää enää hautausmaalla pyöräile (voin kuvitella äänensävyssäsi nolouden nyansseja), niinku joskus oon, joskus yli vuosi sit, mut emmä enää.
Ihan hyvä sitten. Äläkä lähekään sinne enää muita häiritsemään. hunksz kirjoitti:
Ja joo.
Käytähän sinäkin sanaa :pyöräilit.
"Se oli silloin, vaan ei nyt..."
H.Pöh, sinusta hunksz ei ole takeita, ettet vain vieläkin pyörähtäisi hautausmaan käytävillä.
Olet laajentanut reviiriä, liikkuuhan mummuja toki muuallakin.Heikunkeikku kirjoitti:
Ai ooks tautinen. Mistäs minä sun tautejas tietäisin. En ole havainnut kirjoituksiesi perusteella. Tosin aniharvakseen niitä oon lukenut, niinkuin muidenkaan kirjoituksia. Vain silloin tällöin, joskus tuolloin, kun peppuni koneen äärelle lykkään ja tuun vilkasemaan mikä meininki palstalla.
Usein ei miun-maun-mukkaista meininkiä ole ja peppuni nousee lavittalta, ja hän veks lähtee.
Hyvä, kun aloit kakistelemaan ja nöyränä selittelemään, että eiku emmää enää hautausmaalla pyöräile (voin kuvitella äänensävyssäsi nolouden nyansseja), niinku joskus oon, joskus yli vuosi sit, mut emmä enää.
Ihan hyvä sitten. Äläkä lähekään sinne enää muita häiritsemään."Heikunkeikku"
Kuten sanoin: Lue enemmän niin tiedät.
Etkä kirjoittele tyttömäisiä turhuuksia.
-
Ei kommenttini nöyryyttä tarvinnut.
Olenhan saman asian jo monta kertaa kirjoittanut.
Katsos, pyöräily-taidon verestäminen on kuin menisi kansalais-opistoon vanhana.
Tulisi sitten silmät loistaen, Diplomia kantaen ja täydellistä Suomen-kieltä puhuen.
Nöyrryhän siis taas kerran lukemaan minua enemmän.
Tekstini kehittää myös puhumista.
Vaikkapa tällee:
"Mie siel...karjala tiel..polkasisin kerran...ko niin teköö miel..."
H.hunksz kirjoitti:
H.Hunksz, auta selällään lepäävät ylös, jos ovat kaatuneet ja tuskinpa näet heitä jotka maan mullissa lepäävät.
- OpetteleItsekinEdesVähän
hunksz kirjoitti:
"Heikunkeikku"
Kuten sanoin: Lue enemmän niin tiedät.
Etkä kirjoittele tyttömäisiä turhuuksia.
-
Ei kommenttini nöyryyttä tarvinnut.
Olenhan saman asian jo monta kertaa kirjoittanut.
Katsos, pyöräily-taidon verestäminen on kuin menisi kansalais-opistoon vanhana.
Tulisi sitten silmät loistaen, Diplomia kantaen ja täydellistä Suomen-kieltä puhuen.
Nöyrryhän siis taas kerran lukemaan minua enemmän.
Tekstini kehittää myös puhumista.
Vaikkapa tällee:
"Mie siel...karjala tiel..polkasisin kerran...ko niin teköö miel..."
H.Hunkszille
Jospa opettelisit lukemaan ja kirjoittamaan edes kohtuullisen asiallista ja oikeaa suomen puhekieltä, sellaista, jota rahvas yleensä kohtuullisesti hallitsee.
Pyöräilytaito, kansalaisopisto, ”... diplomia kantaen ja täydellistä suomen kieltä puhuen.”
- siilenämää2
Mileuummin pyöräily huonojalkaiselle kuin jalkaisin kulkevien hautakivikaatelu. Kunhan ei hautojen päällä ajele.
- kalmiston.kauhu
Niin, josko pysyisi siellä sorateillä eikä nurmea mylläisi. Punainen varoitusviiri olisi pyörässä oltava ettei hautapaaden takaa tuleva alle jää.
Kääntyvät haudoissaan. Eipä tule makuuhaavoja. Kun aloin muistelemaan, niin autoillahan me ajeltiin Malmin hautausmaalla ja oikein pitkässä letkassa. Ei nyt hautojen yli kuitenkaan. Liekö se sen kielletympää sitten ajella siellä polkupyörälläkään, kunhan ei hirmuista meteliä pidä ajellessaan ja laulele kovaäänisesti jotain renkkuja. Leveäthän siellä oli käytävät ja pitkät on matkat porteilta monille haudoille.
Kasvaa muuten mahtavan isoja puita siellä. On ne lannoitusta saaneet.
Kun vielä tarkemmin ajattelen, niin tässäkin meidänkin ei niin suurella hautausmaalla olen nähnyt joittenkin pyöräilevän vastaan portin sisäpuolella. En ole sitä älynnyt kummeksua.- EiSaaJokaPaikassa
Tellukka kirjoitti:
Kun aloin muistelemaan, niin autoillahan me ajeltiin Malmin hautausmaalla ja oikein pitkässä letkassa. Ei nyt hautojen yli kuitenkaan. Liekö se sen kielletympää sitten ajella siellä polkupyörälläkään, kunhan ei hirmuista meteliä pidä ajellessaan ja laulele kovaäänisesti jotain renkkuja. Leveäthän siellä oli käytävät ja pitkät on matkat porteilta monille haudoille.
Kasvaa muuten mahtavan isoja puita siellä. On ne lannoitusta saaneet.
Kun vielä tarkemmin ajattelen, niin tässäkin meidänkin ei niin suurella hautausmaalla olen nähnyt joittenkin pyöräilevän vastaan portin sisäpuolella. En ole sitä älynnyt kummeksua.Tottakai siellä voi henkilöautolla vanhuksia ja liikuntavammaisia kuljettaa, mutta vauhti täytyy pitää hiljaisena ja kiertää kielletyt alueet.
- SusSiunakkoon
EiSaaJokaPaikassa kirjoitti:
Tottakai siellä voi henkilöautolla vanhuksia ja liikuntavammaisia kuljettaa, mutta vauhti täytyy pitää hiljaisena ja kiertää kielletyt alueet.
Ja vaan pöljät sinne polkupyörineen menevät ajelemaan.
EiSaaJokaPaikassa kirjoitti:
Tottakai siellä voi henkilöautolla vanhuksia ja liikuntavammaisia kuljettaa, mutta vauhti täytyy pitää hiljaisena ja kiertää kielletyt alueet.
Ei meistä kukaan ollut liikuntavammainen.
Minä kai koko remmistä olin kaikkein vanhin, mutta täysin liikuntakykyinen vieläkin. No ei me tietenkään siellä rallia ajeltu, mutta varmaan ainakin sellaista polkupyörävauhtia kuitenkin.
En juhli kekrejä ja vielä vähemmän halloweeneja. Melko tuntemattomia molemmat meikäläiselle. Kyllä ovikello soi eilen tiuhaan, onneksi oli jotain karkkia talossa, olin unohtanut koko touhun. Yksikseen kissan kanssa kesäleskenä huushollissa...
Pyhäinpäivä oli lapsuudessa se viimeinen pyhä kun ennen joulua matkustettiin Etelä-Suomeen mummolaan. Perunasäkin ja lanttupussin kanssa aina palattiin, saatiin myös muutama uutisrieska ja säkillinen kauroja linnuille. Mummola on enää vain muistoissa.
Nykyään käyn lähellä olevilla haudoilla ja virittelen myös ensimmäiset jouluvalot pimeänajanvaloiksi terassille.
Pihaan rakennan lyhdyistä muistopolun kaikille jo kuolleille, joiden haudat ovat kaukana.
Koko ajan se ketju pitenee ja sytytän nuo samat valot sitten joulunaikaan. ja muistelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu872275Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4382178Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771452Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101430- 671323
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071075Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun811042Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2581036Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all161029Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.2691017