Tekstitysten polttaminen kuvaan kiinni

videootti

Koitin tehdä VLC:llä muunnoksen DVD:stä avi-tiedostoksi, muuten onnistui mutta VLC ei osaa polttaa vobsubeja kuvaan kiinni, millä tämä onnistuisi? Käytössä Xubuntu 14.04.5 ja Windows joten neuvoja saa antaa kummalle käyttikselle tahansa. DVD on mun itseni tekemä joten mitään laillisuusongelmaa ei ole, pitäisi vaan saada tuo pienempään tilaan joten siksi muunnos xvid-aviksi.
Kokeilin myös k9copya mutta se kaatuu joka kerta kun yrittää enkoodausta. Eli siitä ei ole apua.

17

1088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avidemux
      • videootti

        Eipä osaa Avidemuxikaan temppua koska se ei osaa suoraan lukea DVD:n tekstityksiä.


    • ffmpeg osaa melkein mitä vain. Oma työ on selvittää DVD:n sisältö. Nykyisin kyllä tekstit pistetään matroskaan. Sitä voi miettiä vaihtoehtona. DVD:ssä voi olla useita ääni ja tekstitysraitoja. Pura ne ulos ja yhdistä ffmpeg:llä. ffmpeg on hieman tarkka parametrien järjestyksellä ja niitä on paljon.

      • videootti

        Joo, ffmpeg osaa mitä vaan mutta MITEN tuo temppu ffmpegillä tehdään? Mun dvd:ssä on 1 ääniraita (stereona tietenikin) ja 1 tekstitysraita (suomeksi).
        Miten nuo puretaan ja yhdistetään ffmpegillä?

        Tarkoitus luoda AVI jossa XviD-video, DAR 16:9, reso 720*576, bitrate 1360 kbps, MP3-audio 2 kanavaa, 192 kbps, 4410 kHz näytteenottotaajuus (pitää siis downmixata 48000 kHz>44100 kHz). Tiedoston kooksi 1,4 Gt.


      • videootti kirjoitti:

        Joo, ffmpeg osaa mitä vaan mutta MITEN tuo temppu ffmpegillä tehdään? Mun dvd:ssä on 1 ääniraita (stereona tietenikin) ja 1 tekstitysraita (suomeksi).
        Miten nuo puretaan ja yhdistetään ffmpegillä?

        Tarkoitus luoda AVI jossa XviD-video, DAR 16:9, reso 720*576, bitrate 1360 kbps, MP3-audio 2 kanavaa, 192 kbps, 4410 kHz näytteenottotaajuus (pitää siis downmixata 48000 kHz>44100 kHz). Tiedoston kooksi 1,4 Gt.

        Miksi 192 kbps, 4410 kHz näytteenottotaajuus - se on CD-ääntä. Kaikki soittimet eivät tykkää mp3 äänestä. aac ehkä tuetumpi. Tämä koskee lähinnä dvd ym soittimia joissa tuki tikulle.

        Jos tekstit tekstitiedostossa niin yksinkertaisesti -vf subtitles=subtitle.srt. Jos tekstit kuvatiedostoina niin sitten overlay video filter käyttöön. Varsinkin YLEn HD kanavien tekstit hankalia. Jos joku osaa ne pistää nätisti matroskaan olisi kiva tietää. DVD onnistuu pienellä taistelulla. Kyse ei ole ihan yksinkertaisesta asiasta. Fonttien värimallit myös hankalia.


      • videootti
        Mikko_Tku kirjoitti:

        Miksi 192 kbps, 4410 kHz näytteenottotaajuus - se on CD-ääntä. Kaikki soittimet eivät tykkää mp3 äänestä. aac ehkä tuetumpi. Tämä koskee lähinnä dvd ym soittimia joissa tuki tikulle.

        Jos tekstit tekstitiedostossa niin yksinkertaisesti -vf subtitles=subtitle.srt. Jos tekstit kuvatiedostoina niin sitten overlay video filter käyttöön. Varsinkin YLEn HD kanavien tekstit hankalia. Jos joku osaa ne pistää nätisti matroskaan olisi kiva tietää. DVD onnistuu pienellä taistelulla. Kyse ei ole ihan yksinkertaisesta asiasta. Fonttien värimallit myös hankalia.

        En ole kiinnostunut matroskasta enkä aac-äänestä vaan pitää saada DivX-yhteensopiva tiedosto mp3-äänellä koska soittimeni nimenomaan tukee sitä! Ja tekstitys EI ole tekstimuodossa vaan bittikarttakuvina eli siis niinkuin kaupallisissa dvd:ssäkin.


    • sertyyuofy7o

      Codeekit ja videoiden muuntaminen ja DVD on jotain kymmenen vuotta vanhoja asioita. Miten joku nykypäivänä pohtii moisia?

      • älä_sekaannu

        Älä nyt sekaannu tähän kun et kerran neuvoa osaa. Eikä ne ole mitään 10 vuotta vanhoja juttuja vaan tätä päivää!


      • vanhentunut_formaatti

        Dvd on vanhentunut, sekava ja epävarma formaaatti. Ei sovellu käytettäväksi enää näin nykyaikana.


      • ei_ole
        vanhentunut_formaatti kirjoitti:

        Dvd on vanhentunut, sekava ja epävarma formaaatti. Ei sovellu käytettäväksi enää näin nykyaikana.

        Eikä ole mikään sekava ja epävarma formaatti, jos sinulle on sitä, niin se on jakkaraongelma!


    • Piti oikein lukea mitä se avi voi pitää sisällään. Oli aikoinaan paljon käytetty, nykyisin vanhentunut. avi videoissa voi tosiaan olla mp3 ääni, mutta se ei saa olla vbr - eli bitrate ei saa muuttua. Jotkin soittimet tosin tukevat sitä. avi:lla paljon rajoitteita mm tuki teksteille puuttuu. Nykyiset soittimet ja TV:t tukevat matroskaa ja ts:ää (TV tallennukset) suoraan. VLC:n pitäisi osata polttaa ne tekstit.

      dokumentti http://ffmpeg.org/ffmpeg.html#Synopsis

      jotain tälläistä ffmpeg -y -i input.vob -filter_complex "[0:v:0][0:s:0]overlay[vid]" -map "[vid]" -map 0:a -target pal-dvd -acodec copy -t 60 output.avi
      en kokeillut ja ei aavistusta missä ne sun tekstit on siinä dvd:ssä. Itse joskus purin videon, äänen ja tekstit DVD:ltä ja sitten pistin ne matroskaan. avia en ole ikinä tehnyt.

    • afsdfasdfsadfdsf
      • dfssgdsgdsgdsgdg

        eli siis
        "Hard Burn: This means the subtitles are written on top of the image permanently. They cannot be turned on or off like on the DVD."

        tuo kohta pitää ruksia tekstitysvalinnoissa, niin saa kiinteästi poltetun tekstin.


      • videootti

        Kiitos, tuo auttaa. Tosin se tekee ensin matroska-videoita mutta ne saa kyllä muunnettua XviD-aviksi.


      • dgdsfgsfdgfsdgsdfgf
        videootti kirjoitti:

        Kiitos, tuo auttaa. Tosin se tekee ensin matroska-videoita mutta ne saa kyllä muunnettua XviD-aviksi.

        eikös siinä ole vaihtoehtona myös format:mpeg-4?
        vai eikö se kelpaa/toimi?
        on tuo videoiden tekstitys ja formaatin muunto välillä hieman tuollaista nysväämistä, että joutuu useammalla ohjelmalla tekemään saadakseen halutun lopputuloksen.


      • videootti
        dgdsfgsfdgfsdgsdfgf kirjoitti:

        eikös siinä ole vaihtoehtona myös format:mpeg-4?
        vai eikö se kelpaa/toimi?
        on tuo videoiden tekstitys ja formaatin muunto välillä hieman tuollaista nysväämistä, että joutuu useammalla ohjelmalla tekemään saadakseen halutun lopputuloksen.

        Ei ikävä kyllä tarjonnut formaatiksi muuta kuin mkv:n. Mut VLC:llä hoitui se muunnos aviksi.


      • sfdgsdgdsgdsgds
        videootti kirjoitti:

        Ei ikävä kyllä tarjonnut formaatiksi muuta kuin mkv:n. Mut VLC:llä hoitui se muunnos aviksi.

        Mulla on versio:
        handbrake/cosmic,now 1.1.0 ds1-1ubuntu4 amd64 [installed]
        ja tuo ainakin tarjoaa mpeg-4:n.

        Mutta kun googlettelee, niin tossa Handbrakessa on tosiaan isojakin eroja eri versioiden välillä.

        Jos aikaa on ja et tyydy tuohon että vlc:llä joudut vielä muuttamaan, niin ainahan voit kokeilla eri versioita:
        https://handbrake.fr/downloads.php


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      916
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      281
      682
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      40
      532
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe