Yksi tuhoisimmista mantroista suomalaisessa kristillisyydessä on ilmaus "uskon kautta". Sillä sokaistaan tehokkaasti silmät vallitsevalta todellisuudelta. Me olemme tämän perinnäissäännön mukaan synnille kuolleita "uskon kautta". Kyseisen sanonnan mielettömyys paljastuu, kun sovellamme sitä muuhun todellisuuteen. Jos sanoisimme, että olemme suomalaisia/tamperelaisia/miehiä/ naisia/lapsia/siskoja/veljiä/24-vuotiaita/ruskeatukkaisia/poikamiehiä/vasenkätisiä/kuudesluokkalaisia "uskon kautta", meitä pidettäisiin tärähtäneinä. Meille sanottaisiin, että me joko olemme kuudennella luokalla tai sitten emme ole ja että meillä joko on ruskea tukka tai ei ole ja että meidän uskollamme ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Meidän hiuksemme/sukupuolemme/kansallisuutemme/kotipaikkakuntamme/ikämme eivät muutu sen mukaan, mitä me "uskomme". "Usko" on täydellisen väärä sana tähän yhteyteen.
Koska todellisuus, jossa ja jota me elämme, on sellainen kuin se on, me TIEDÄMME itsestämme edellä mainitut asiat - emme usko, vaan TIEDÄMME.
Koska Paavali tietää kirjoittavansa roomalaiskirjeessä TODELLISUUDESTA, hän kirjoittaa seuraavasti:
Vai ettekö TIEDÄ, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Me TIEDÄMME sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu.
Me TIEDÄMME, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen.
Ja edellä sanotuista asioista, jotka ovat nyt Paavalin ansiosta meidän TIEDOSSAMME, seuraa loogisella välttämättömyydellä johtopäätös: aivan samoin kuin Kristus me olemme kuolleet pois synnistä ja elämme Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.
Joku saattaa sanoa tähän, että lukeehan siellä "JOTTA synnin ruumis kukistettaisiin", joten kyse on oltava PROSESSISTA. No, jos näin on, silloin saman prosessin täytyy koskea myös Kristusta taivaallisissa, koska me olemme SAMALLA TAVOIN kuolleet synnistä ja Jumalalle eläviä kuin Hän. Jos sellainen prosessi oli taivaallisissa meneillään, Isä ei olisi voinut sallia Kristuksen istuutua vierelleen täydellisen sovituksen suorittaneena.
"Uskon kautta"
15
243
Vastaukset
- PasiToivonen
Joo. Olen kuollut pois synnistä. Punaviiniä ei lasketa.
- Totuusvapauttaa
Alkoholin juominen on syntiä, synnin palkka on ikuinen kuolema.
https://injesuschrististand.blogspot.com/2012/05/run-away-from-alcoholism-before-it-is.html
Run away from Alcoholism Before It is Too Late, Because: “Drinking Alcohol Leads to Hell!!!”
- KristuksessaVanhurskas
Mehän emme ole synnittömiä. Tämä kuuluu uskoa.
Mutta uskon kautta, - mihin? - olemme synnittömiä? Uskon kautta Jeesukseen, joka kantoi syntimme ristille ja sovitti ne. Ei poistanut niitä Iihastamme, mutta sovitti ne.
Nyt, uskon kautta, Jeesuksen lahjavanhurskautuksessa olemme synnittömiä, puhtaita, sillä meidät, uskossa, peittää Kristuksen synnitön vanhurskaus.
Kukin selvittäköön itselleen mitä tarkoitetaan käsitteillä
"lahjavanhurskautus" sekä
"autuas vaihtokauppa".
Tietoa aiheesta löytyy myös netistä.- Rabbi77
Vai ettekö TIEDÄ, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Me TIEDÄMME sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu.
Me TIEDÄMME, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen.
Ajatelkaa samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Jos meissä on jokin mystinen "liha", joka on osa meidän olemustamme, silloin tuo sama "liha" on myös Kristuksessa, koska me olemme tismalleen samalla tavoin kuolleita synnille ja eläviä Jumalalle kuin Hän. - capiche
Rabbi77 kirjoitti:
Vai ettekö TIEDÄ, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Me TIEDÄMME sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu.
Me TIEDÄMME, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen.
Ajatelkaa samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Jos meissä on jokin mystinen "liha", joka on osa meidän olemustamme, silloin tuo sama "liha" on myös Kristuksessa, koska me olemme tismalleen samalla tavoin kuolleita synnille ja eläviä Jumalalle kuin Hän.Usko ei tietämistä, vaan lujaa luottamusta siihen mitä toivotaan ja ojentautumista sen mukaan mikä ei näy.
Ilman uskon lahjaa, me emme tiedä hengellisistä totuuksista mitään. Emme edes sitä, että Jumala on olemassa. Puhumattakaan siitä, Kristus kantoi syntimme ristillä ja heräsi kuolleista, jne. jne.
Vaikka kuinka perustelisit uskottomalle evankeliumin sanomaa, kukaan ei voi ottaa sitä vastaan tietoa ilman uskon lahjaa. - En.ole.zombi
Rabbi77 kirjoitti:
Vai ettekö TIEDÄ, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Me TIEDÄMME sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu.
Me TIEDÄMME, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen.
Ajatelkaa samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Jos meissä on jokin mystinen "liha", joka on osa meidän olemustamme, silloin tuo sama "liha" on myös Kristuksessa, koska me olemme tismalleen samalla tavoin kuolleita synnille ja eläviä Jumalalle kuin Hän.Onnittelen.
Itse en ole vielä kokenut tuota synnille kuolemista.
Toisilla sitä käy mäihä.
Oman uskoni mukaan itse kuolen synnille hetkellä, kun tämä "mystinen" Liha kuolee. Tämä lohduksi niille muillekin, jotka uskossa eivät kuitenkaan usko olevansa zombeja. 🤖 - capiche
Rabbi77 kirjoitti:
Vai ettekö TIEDÄ, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Me TIEDÄMME sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu.
Me TIEDÄMME, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen.
Ajatelkaa samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Jos meissä on jokin mystinen "liha", joka on osa meidän olemustamme, silloin tuo sama "liha" on myös Kristuksessa, koska me olemme tismalleen samalla tavoin kuolleita synnille ja eläviä Jumalalle kuin Hän."Jos meissä on jokin mystinen "liha", joka on osa meidän olemustamme, silloin tuo sama "liha" on myös Kristuksessa, koska me olemme tismalleen samalla tavoin kuolleita synnille ja eläviä Jumalalle kuin Hän."
Ai että mystinen liha? Paavali ymmärs lihan ja hengen taistelun todellisuuden kirkkaasti. Se tulee olemaan faktaa niin kauan kuin olemme maan päällä.
Room. 7
18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; .... 22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, 23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Mutta edellä mainitun todellisuuden rinnalla on myös Jumalan lahjavanhurskauden todellisuus. Jumala näkee ne, "jotka ovat valkaisseet vaatteensa Karitsan veressä", Jeesuksen sovistustyön kautta pyhinä ja täydellisinä.
Uskossa kasvaminen on "muuttumista mielen uudistumisen kautta". Mutta vaikka me muuttuisimme, niin synnittömiä meistä ei tule koskaan. Synti ei ole vain tekoja ja puheita, vaan myös asenteita ja ajatuksia.
Ajatusten ja asenteiden syntejä emme usein edes tajua, ennen kuin on liian myöhäistä. Jumalan armo kattaa kuitenkin yrityksen ja erehdyksen välisen kuilun, silloin kun kristitty on vilpitön ja tunnustaa tarvittaessa syntinsä tehden niistä parannusta. - Rabbi77
capiche kirjoitti:
"Jos meissä on jokin mystinen "liha", joka on osa meidän olemustamme, silloin tuo sama "liha" on myös Kristuksessa, koska me olemme tismalleen samalla tavoin kuolleita synnille ja eläviä Jumalalle kuin Hän."
Ai että mystinen liha? Paavali ymmärs lihan ja hengen taistelun todellisuuden kirkkaasti. Se tulee olemaan faktaa niin kauan kuin olemme maan päällä.
Room. 7
18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; .... 22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, 23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Mutta edellä mainitun todellisuuden rinnalla on myös Jumalan lahjavanhurskauden todellisuus. Jumala näkee ne, "jotka ovat valkaisseet vaatteensa Karitsan veressä", Jeesuksen sovistustyön kautta pyhinä ja täydellisinä.
Uskossa kasvaminen on "muuttumista mielen uudistumisen kautta". Mutta vaikka me muuttuisimme, niin synnittömiä meistä ei tule koskaan. Synti ei ole vain tekoja ja puheita, vaan myös asenteita ja ajatuksia.
Ajatusten ja asenteiden syntejä emme usein edes tajua, ennen kuin on liian myöhäistä. Jumalan armo kattaa kuitenkin yrityksen ja erehdyksen välisen kuilun, silloin kun kristitty on vilpitön ja tunnustaa tarvittaessa syntinsä tehden niistä parannusta.On eri asia olla synnitön (eli virheetön, syntiin lankeamaton) kuin synnillle kuollut. Suomalaisessa kristillisyydessä juuri kukaan ei tunnu tajunneen tätä. Kuvitellaan, että on mahdotonta olla kerta kaikkiaan ja kokonaan synnille kuollut ja Jumalalle elävä, jos kykenee lankeamaan syntiin. Tässä ei ole mitään järkeä. Jeesus Kristus oli kaikessa kiusattu samalla tavoin kuin mekin. Ja me tiedämme kiusauksesta ainakin sen verran, ettei kiusaus ole mikään kiusaus, jollei siihen sisälly tunnetta ja vaikutelmaa siitä, että saattaa langeta syntiin. Eli Jeesus oli kaikessa tällä tavoin kiusattu. Hän ei syntiin langennut, mutta hän oli kaikin tavoin kiusauksessa langeta. Jos me puolestamme kiusauksissa ollessamme syntiin lankeamme, on mielipuolista kumota sen perusteella Paavalin roomalaiskirjeen ydinsanoma - se, että me emme enää ole syntisiä, vaan synnille pois kuolleita ja Jumalalle eläviä Jeesuksessa Kristuksessa. Missään kohtaa Paavali ei osoita kirjeitään "syntisille Kristuksessa" otai "lahjavanhurskatetuille Kristuksessa" vaan "Kristuksessa pyhille". Lahjavanhurskaudesta puhuvat roomalaiskirjeen luvut 3-5, synnille kuolemasta luvut 6-8. Ja on huomattava, että Paavalin epätoivoinen monologi muuttuu riemujulistukseksi 7. ja 8. lukujen taitteessa. Roomalaiskirjeen epätoivoinen huudahdus on lain alaisen ihmisen huudahdus. Kun tajuaa, että on kuollut yhdessä Kristuksen kanssa pois paitsi synnistä myös Laista, silloin oma täydellinen voimattomuus elää oma synnille kuolemansa "todeksi" lakkaa vaivaamasta ja kiusaamasta ja ahdistamasta, koska tuo"todeksi elämisen" viitekehys ja arviointikriteeri, jolla itseään mittailee ja rankaisee, (Laki) on lakkautettu. Meidät on kuoletettu Laista Kristuksen omiksi, Hänen yhteyteensä ja ykseyteensä. Meitä ei enää lainkaan arvioida Lain viitekehyksen puitteissa, ja missä ei ole Lakia, siellä ei syntiä lueta. Ja missä syntiä ei lueta, siellä ei ole synnin tekijöitä, "syntisiä".
Alottajan Raamatusta on kyllä Hebrealaiskirje repäisty pois.
- Kirjakääröt
Hebr.11:3 Biblia (1776) Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on Jumalan sanalla valmistettu, ja että kaikki, mitä me näemme, ne ovat tyhjästä tehdyt. Ps.33:6 Joh.1:1 Ilm.19:13
- Kirjakääröt
2Kor.4:18 Biblia. Jotka emme näkyväisiä katso, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajalliset, mutta näkymättömät ijankaikkiset. Kirjoitetaan: iankaikkiset.
- Jobinpostia
Luuk.17:21 "Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä." Luuk.17:21 Biblia (1776) "Jumalan valtakunta on teidän keskellänne." Luuk.17:20 "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla."
- Kirjakääröt
Luuk.17:20 Biblia (1776) Ja Pharisealaiset kysyivät häneltä: koska Jumalan valtakunta olis tuleva? Vastasi hän heitä ja sanoi: ei Jumalan valtakunta tule niin, että se taidettaisiin nähdä.
- syntisisimmässä
Synnittömyys käsitettä ei pidä ajatellakaan lain kirjaimen kautta. Vaan sen mukaan, että kun miellä on Kristuksen mieli ja Henki, se muuttaa mielemme siten ettei synti meitä hallitse. Kuten sanotaan puhtaille kaikki on puhdasta. Voimme elää vapaasti, huolettomasti herrassa kun tarkoitusperämme ovat hyvät. Asia mikä toisille on väärällä mielellä synti, ei sitä ole Kristuksessa. Esim. raha. Siitä voi tulla epäjumala sekä sen kautta tehdä monenlaista syntiä. Muttei se kuitenkaan itsessään on synti vaikka sitä on tai käyttää. Himoitseminen, toisilta riistäminen ja ahneus tekee siitä synnin. Näin on monen muunkin asian kanssa. Hyvin vähän itseasiassa on syntejä joihin ihminen ehdoin tahdoin lankeaa jos elää Herrassa. Mutta jos ei elä, on lähes kaikki mitä hän tekee, sanoo tai ajattelee syntiä, koska mieli itsessään on turmeltunut.
Tätä tarkoittaa se että eläkää kuten ne, jotka vapauden laki on tuomitseva. Kun meitä tuomitaan, ei katsota lain kirjainta, ei katsota edes suoran tekoja, vaan sydäntämme. Jos huomaamme, että siellä asuu joku muu kuin Kristuksen henki, niin silloin kannattaa olla huolissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1286978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624284Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523426Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903054Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2892038Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361703Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201601- 911543
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751451Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406