somaleita kaupassa

myyjä

Olen töissä ruokakaupassa, mutta yhä jaksan hämmästellä sitä, miten eri lailla eri kulttuurit osaavat käyttäytyä ruokaostoksilla. Minkään muun ryhmän kanssa ei synny kaupassa juuri lainkaan ongelmia, mutta somalit ovat toista.

Eikö heidän kulttuurissaan ole lainkaan käytöstapoja. Somalit metelöivät, suorastaan huutavat kaupassa, heidän lapsensa pudottelevat tavarat hyllyistä, eivätkä vanhemmat nosta niitä ylös, myyjiltä ei kysytä kohteliaasti "anteeksi...", vaan mylväistään jotain härskiä eikä ikinä kiitetä vastauksesta. Kassalla somali ei pidä minkäänlaista kiirettä ostoksiensa kanssa, vaikka takana olisi millainen jono. Inhottavaa on myös se, että somalit tapaavat esimerkiksi ottaa maidon maitokaapista ja jättää sen sitten esim. jauhohyllyyn lämpimään pilaantumaan. Tuntuu, ettei millään ole näille Afrikan kuninkaallisille mitään väliä.

Nämä ovat omia kokemuksiani ja turha syytellä mistään rasismista, sillä olen tämä omin silmin nähnyt ja kerron vain näkemääni.

7

1209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maija

      Somaliassa alkaa tilanne rauhoittumaan päin, lue vaikka alla oleva uutinen:

      http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat/ulkomaat.shtml?2005/02/350594

      Joten, eiköhän aleta tilaamaan palautuslentoja?
      Vai jaksatteko te enää tuollaista moukkamaista käytöstä sietää, ja meidän rahoillamme?

      Omaa mielipidettä en viitsi tähän kirjoittaa, etteivät ala rasistiksi kutsumaan. Olen realisti.

    • yhtä paljon parantamista

      Itse taas olen kiskalla töissä ja olen ollut positiivisesti yllättynyt, miten kohteliaita somalit (ja ulkomaalaiset yleensä) on. Päinvastoin, suomalaiset on niitä huonotapaisia juntteja! Ei tietenkään kaikki mutta niistä huonostikäyttäytyvistä 98% on tätä suomalaista "jalorotuista" kansaa...

      • ratkaisu!

        No sitten sinun pitää varmaan mennä Somaliaan myymään!


    • Niin just

      SOMALEITA KAUPASSA, NO HYVÄNEN AIKA KASVA HYVÄ IHMINEN AIKUISEKSI JA LOPETA TOLLANEN RASISTINEN KITINÄ. KUULE SOMALEITA ON OLLU SUOMESSA JO KOHTA 15 VUOTTA JOS ETT ENNEN SOMALIA NÄHNY NIIN KATO NYT JA KUNNOLLA. KYLLÄSTYTTÄÄ TOLLASET SOMALAIT SITÄ MUSTALAISET TÄTÄ. JOO, JOO.

      • Anonyymi

        Kirjoittaa somalimustalainenvassari.


    • Kulttuurinrikastuttaja

      Suomea niinkuin muutakin Eurooppaa uhkaa pian suorastaan HUUTAVA työvoimapula! Väki vähenee ja ikääntyy vauhdilla samaan aikaan, kun teollisuus ja palvelualatkin tarvitsevat entistä kipeämmin työvoimaa sekä nykyisen toimintansa että laajenemisensa turvaamiseksi! Nyt on jo suorastaan HÄTÄTILANNE, sillä työvoimapula ja väen raju väheneminen alkavat jo PARIN VUODEN PÄÄSTÄ! Eurooppa kaipaa kipeästi niin huippuosaajia kuin tavallisiakin duunareita tekemään niitä töitä, joita Eurooppalaiset eivät joko halua tai voi tehdä! Nyt on pidettävä KIIRETTÄ, ennenkuin esim Kiina, Intia, ja Brasilia ehtivät ratkaisevasti edelle! Esim USA on jo turvannut oman viriiliyytensä ja innovaationsa ottamalla miljoonia siirtolaisia vastaan latinalaisesta Amerikasta! Nyt on Euroopankin siis syytä pitää toden teolla kiirettä, ennenkuin sitä odottavat sekä vakava taloudellinen että henkinen taantuma! Rajat on avattava ÄKKIÄ sekä siirtolaisuudelle että monikulttuurisuudelle, ennenkuin yhtiöt joutuvat taas HUUTAVAN työvoimapulan pakottamina siirtämään lisää tuotantoaan ulkomaille! Nyt on jo KIIRE!!!

      • ac_1889

        No selvästi vitsi koko kirjoitus, mutta tyypillisiä moku-teesejä jotka on helppo ampua alas. Mihin muuten unohtui suomalaisten sisäsiittoisuus?-D

        Toi "työvoimapula" ollaan laskettu niin, että oletetuksena on vanhenevan väestön kuluttavan palveluja/tuotteita samallalailla kuin nyt työelämässä. Mikä ei toki pidä paikkaansa. Samanlaista työvoimapulaa ennustettiin jo 80-luvun nousukautena ja mitenkäs sitten kävikään. Tällä hetkellä suomalaisten työttömyys lienee 9-10% tasoa ja käytännössä täystyöllisyytenä pidetään 3-4%.

        Toisekseen suurinosa Suomeen tulleista maahanmuuttajista työllistää lähinnä tuottamatonta julkistasektoria sosiaalipuolella, joka ruokkii itse itseään ennestäänkin. Eikä niitä suomi-somalia tulkkejakaan loputtamasti tarvita sen 6v mahdollisen sopeutumisen jälkeen? Toinen sukupolvi sopeutuu tutkitusti vielä huonommin. Kuka on niin viisas, että näkee Suomen tarpeet 3. sukupolven päähän?

        "Nyt on pidettävä KIIRETTÄ, ennenkuin esim Kiina, Intia, ja Brasilia ehtivät ratkaisevasti edelle!"

        Me ollaan hävitty tää peli :D


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe