Skodan länsiversiot?

ItsellänionWolkkari

Onko Skodasta olemassa joku länsiversio, vähän niinkuin aikoinaan Lada oli Fiatin itäversio.
Vai myydäänkö itäversio Skodaa Suomessa universaalina versiona? Joku sanoi että Superb on Passatin itäversio. Miten on octavian laita, onko joku volkkrin malli siitä ns. Länsimainen malli?
Ei sillä että olisin skodaa ostamassa, mutta mielenkiinnosta kyselen kun tästä on niin monenlaista juttua kuullut. Ja itselläni on WV Golf

111

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaustatampiolle

      Sinulla on joku skoda-syndrooma... Osta sama auto Seatin merkeillä, jos niin kauheasti asia vaivaa. Tai osta Intiassa tehty Skoda, jos ei tsekkiläinen kelpaa.

    • Renaultinkanssajotain

      Mielenkiintoinen kysymys tuo itäauto Skodan länsiversio, sillä vuonna 1964 Mladá Boleslavissa vihittiin käyttöön Renault’n kanssa yhteistyössä tehty nykyaikainen tehdas. Samalla esiteltiin täysin uusi Škoda-malli, 1000MB, jossa moottori oli sijoitettu taakse.
      Ihan äkkiä ei tule mieleen, että olisiko Skodaa tosiaan tehty, siis lähinnä kasattu jossain lännessä, kuten esim. Mossea ja Volgaa Belgiassa. Mieleen tulisi ensimmäisenä lännestä jokin Latinalaisen-Amerikan maa, kuten Kuuba, jossa voisi olla Skodan tuotantoa jossain muodossa. Tämä tosin vain arvelua.
      Tsekkoslovakialla oli kyllä monenlaista yhteyttä länteen, kuten mm. Zetor traktoreita markkinoitiin aikoinaan John Deere merkillä ja väreissä monessakin maassa lännessä mm. Kanadassa. https://aijaa.com/JhgsIJ
      Tuossa tietoa Skodasta, kun tuntuu olevan useammalla hieman hakusessaan... https://fi.wikipedia.org/wiki/Škoda_Auto

    • Toyota_Hybrid1

      eikai skodalle ole länsimaista vertauskuvaa olemassakaan. itäauto on itäauto.

      • Anonyymi

        No näinhän se on, paskasta ei tule kultaa kiillottamallakaan.


    • Skoda4life

      Koko ajatus itäauton länsiversiosta on absurdi! Miten halpamallin maineella voitaisiin myydä täysihintaista länsiautoa?

      • Pösökuski

        Äläs nyt, kyllä Mossea ja Volgaa kasattiin Belgiassa Antwerbenissä aikoinaan. Aika moni Suomeen tuotava diesel Volga tuli juuri Belgiasta. Ei ollut Volga edes kovin halpa silloin!

        Jos taas näitä nykyisiä Skoda malleja... niitä voi ostaa samoilla pohjilla Seat ja Volkswagen malleina. Jokunen Espanjassa tehty Seat on ihan sama Skodan kanssa, mutta nykyinen Skodahan ei ole itäauto, kun itäblokki kaatui v. 1990. No, toisaalta moni ajaa nykyään tietämättään Tsekeissä tehdyllä Toyotalla...


      • Herää.jo.on.selitetty.jo
        Pösökuski kirjoitti:

        Äläs nyt, kyllä Mossea ja Volgaa kasattiin Belgiassa Antwerbenissä aikoinaan. Aika moni Suomeen tuotava diesel Volga tuli juuri Belgiasta. Ei ollut Volga edes kovin halpa silloin!

        Jos taas näitä nykyisiä Skoda malleja... niitä voi ostaa samoilla pohjilla Seat ja Volkswagen malleina. Jokunen Espanjassa tehty Seat on ihan sama Skodan kanssa, mutta nykyinen Skodahan ei ole itäauto, kun itäblokki kaatui v. 1990. No, toisaalta moni ajaa nykyään tietämättään Tsekeissä tehdyllä Toyotalla...

        Sulla on ihan sekaisin itäautokäsite. Itäautot on itäeurooppalaisia automerkkejä kuten Skoda, jotka on luoneet maineensa itäblokin aikakaudella. Voi taivas, että itäautot muka yhtäkkiä katosivat 1991! Olisikin toi ilosanoma totta mutta esimerkiksi Skoda on tosi voimissaan yhä edelleen.
        Mitähän olet sauhutellut kun jutut on tollasia?


      • Pösökuski
        Herää.jo.on.selitetty.jo kirjoitti:

        Sulla on ihan sekaisin itäautokäsite. Itäautot on itäeurooppalaisia automerkkejä kuten Skoda, jotka on luoneet maineensa itäblokin aikakaudella. Voi taivas, että itäautot muka yhtäkkiä katosivat 1991! Olisikin toi ilosanoma totta mutta esimerkiksi Skoda on tosi voimissaan yhä edelleen.
        Mitähän olet sauhutellut kun jutut on tollasia?

        Skoda on kyllä luonnut maineensa jo paljon ennen, kun siitä tuli "itäauto", tuo itäbloggi oli yksi vaihe tsekkien elämässä. Kyllä itäautot katosivat valmistuksesta itäblogin myötä! Itäautot ei sen sijaan kadonneet katukuvasta, koska vanhoja itäautoja liikkuu vieläkin liikenteessä, tosin museoikäisinä.
        Jos itäauto käsitetään valmistusmaan mukaan, niin silloin itäautojen skaala on melkoisen laaja, koska silloin jää aika harva automerkki länsiautoksi. Itse ajan AIDOLLA länsiautolla, koska ajan Ranskassa tehdyllä Peugeotilla. Olen omistanut useammankin AIDON itäauton, näitä todellisia itäblogin aikuisia autoja. On ollut Mossea, Wartburgia, Zastavaa jne. Jokunen Skoda 110 on ollut myös, niitä aitoja takavetoisia itäautoja!


      • rintintinrintintin
        Pösökuski kirjoitti:

        Äläs nyt, kyllä Mossea ja Volgaa kasattiin Belgiassa Antwerbenissä aikoinaan. Aika moni Suomeen tuotava diesel Volga tuli juuri Belgiasta. Ei ollut Volga edes kovin halpa silloin!

        Jos taas näitä nykyisiä Skoda malleja... niitä voi ostaa samoilla pohjilla Seat ja Volkswagen malleina. Jokunen Espanjassa tehty Seat on ihan sama Skodan kanssa, mutta nykyinen Skodahan ei ole itäauto, kun itäblokki kaatui v. 1990. No, toisaalta moni ajaa nykyään tietämättään Tsekeissä tehdyllä Toyotalla...

        Joo ja Warren Eisenachin tehtailla tehdään nykyään Opel Astra K malleja ja Eisenachissa on myös BMW:n Boschilla tehtaita. Joten amispoikien Bemarit ja Opelit voi olla Ossien tekemiä ;D


    • VAGtehtaat

      Tässä lista missä mitäkin autoja valmistetaan:

      Belgia Brysseli: Audi A3 Sportback, VW Polo

      Slovakia Bratislava: VW Touareg, Skoda Octavia, Audi Q7, Porsche Cayenne

      Englanti Crewe: Bentley Arnage, Brooklands, Azure, Continental Flying Spur, Continental GT, Continental GTC

      Saksa Dresden: VW Phaeton
      Saksa Emden: VW Passat, VW Passat Variant, VW Passat CC
      Saksa Hannover: VW T5, VW T5 GP Kartta
      Saksa Wolfsburg: VW Golf, VW Golf Plus, VW Tiguan, VW Touran Kartta
      Saksa Zwickau; VW Golf, VW Passat Kartta
      Saksa Ingolstadt: Audi A3, Audi A3 Sportback, Audi A4, Audi A4 Avant, Audi A4 Allroad, Audi A5 Coupe, Audi A5 Sportback, Audi Q5 Kartta
      Saksa Neckarsulm: Audi A4, Audi A5 Cabriolet, Audi A6, Audi A6 Avant, Audi A6 Allroad, Audi A8. Audi R8 Coupe, Audi R8 Spyder Kartta

      Unkari Györ: Audi A3 Cabriolet, Audi TT Coupe, Audi TT Roadster Kartta

      Venäjä Kaluga: VW Tiguan, Skoda Octavia Kartta

      Tsekki Kvasiny: Roomster, Yeti, Superb, Superb Combi Kartta
      Tsekki Mlada Boleslav: Fabia, Fabia Combi, Octavia, Octavia Combi Kartta
      Tsekki Vrchlabi: Octavia, Octavia Combi Kartta

      Ranska Molsheim: Bugatti Veyron 16.4, Veyron Grand Sport Kartta

      Portugali Palmela: VW Eos, VW Scirocco, VW Sharan, Seat Alhambra Kartta

      Espanja Martorell: Ibiza, Ibiza SC, Cordoba, Leon, Toledo, Altea, Altea XL, Altea Freetrack, Exeo, Exeo ST Kartta
      Espanja Pamplona: VW Polo Kartta

      Puola Poznan: VW Caddy 3, VW T5, VW T5 GT Kartta

      Italia Sant'Agata Bolognese: Lamborghini Gallardo Coupe, Gallardo Spyder, Murcielago Coupe, Murcielago Roadster Kartta

      Etelä-afriikka Uitenhage: VW Polo, VW Polo Classic, VW Jetta, VW Bus Kartta

      Kiina Anting: Skoda Fabia jingrui, Skoda Octavia Mingrui, Skoda Superb Haorui, VW Polo Jinqing, VW Polo Jinqu, VW Lavida, VW Passat Classic, VW Passat Lingyu, VW Touran Kartta
      Kiina Chengdu: VW Jetta A2 Kartta
      Kiina Nanjing: VW Santana Vista
      Kiina Changchun: VW Jetta A2, VW New Bora, VW Golf, VW Sagitar, VW Magotan, Audi A4, Audi A6, Audi Q5 Kartta

      Intia Aurangabad: Skoda Fabia, Skoda Octavia, Skoda Superb, VW Jetta, VW Passat, Audi A4, Audi A6 Kartta
      Intia Pune: Skoda Fabia, Vw Polo Kartta

      Meksiko Puebla: VW Jetta, VW New Beetle, VW New Beetle Cabriolet, VW Jetta Variant, VW Golf Variant Europe, VW Bus, VW Truck Kartta

      Brasilia Anchieta: VW Gol, VW Fox, VW Polo, VW Saveiro, VW T2, Scania-Vabis trucks and buses Kartta
      Brasilia Curitiba: VW Fox, VW Golf Kartta
      Brasilia Taubate: VW Gol, VW Voyage Kartta

      • skodainmymind

        Ja mitä sitten? Ketä tämmöiset listat kiinnostaa? Skoda on itäauto, koska Skoda on itäautomerkki. Ei valmistuspaikalla ole merkitystä. Skoda-merkkisiä autoja valmistettiin vain muutama vuosi ennen Saksan miehitystä ja sitten melkein neljäkymmentä vuotta itäblokin aikana. Skoda on itäautomerkki. Lopettakaa jo trollaukset. Ihan turhahan faktoja on tuoda, kun ette halua hyväksyä totuutta.
        Trolleja ei tosiaan kannata ruokkia vastaamalla, mutta laitetaan tämä yksi poikkeus, ettei kukaan nuorisosta erehtyisi harhaan, kun kaikki heistä ei tunne historiaa. Useimmat nuoret on toivottavasti kyllä sen verran valistuneita ettei propaganda mene läpi. Ne, jotka tuntee historiaa, on kyllä immuuneja propagandalle.


      • sadfertfdgte
        skodainmymind kirjoitti:

        Ja mitä sitten? Ketä tämmöiset listat kiinnostaa? Skoda on itäauto, koska Skoda on itäautomerkki. Ei valmistuspaikalla ole merkitystä. Skoda-merkkisiä autoja valmistettiin vain muutama vuosi ennen Saksan miehitystä ja sitten melkein neljäkymmentä vuotta itäblokin aikana. Skoda on itäautomerkki. Lopettakaa jo trollaukset. Ihan turhahan faktoja on tuoda, kun ette halua hyväksyä totuutta.
        Trolleja ei tosiaan kannata ruokkia vastaamalla, mutta laitetaan tämä yksi poikkeus, ettei kukaan nuorisosta erehtyisi harhaan, kun kaikki heistä ei tunne historiaa. Useimmat nuoret on toivottavasti kyllä sen verran valistuneita ettei propaganda mene läpi. Ne, jotka tuntee historiaa, on kyllä immuuneja propagandalle.

        Siellä sinun itäautojen valmistusmaissa tehdään Audia, Porsche Cayenne ym. ym.

        ps. minulla ei ole Skodaa, eikä muutakaan entisen itäblokin alueella tehtyä autoa, mutta sinulla ilmeisesti on, kun fobioissa väännät trollejasi


      • Anonyymi
        skodainmymind kirjoitti:

        Ja mitä sitten? Ketä tämmöiset listat kiinnostaa? Skoda on itäauto, koska Skoda on itäautomerkki. Ei valmistuspaikalla ole merkitystä. Skoda-merkkisiä autoja valmistettiin vain muutama vuosi ennen Saksan miehitystä ja sitten melkein neljäkymmentä vuotta itäblokin aikana. Skoda on itäautomerkki. Lopettakaa jo trollaukset. Ihan turhahan faktoja on tuoda, kun ette halua hyväksyä totuutta.
        Trolleja ei tosiaan kannata ruokkia vastaamalla, mutta laitetaan tämä yksi poikkeus, ettei kukaan nuorisosta erehtyisi harhaan, kun kaikki heistä ei tunne historiaa. Useimmat nuoret on toivottavasti kyllä sen verran valistuneita ettei propaganda mene läpi. Ne, jotka tuntee historiaa, on kyllä immuuneja propagandalle.

        Olen aivan samaa mieltä. Japsiautot ovat kaukoidän riisikuppeja, oli ne valmistettu missä tahansa. Saksalaiset ovat ainoita kunnon autoja, tehdään ne sitten vaikka Meksikossa tai USA:ssa.


    • askojaelli

      Taitaa olla paree että skooda vaan keskittyy siihen mitä osaa eli itäautojen tekemiseen.

      • ymmärrettyon

        Ja sinä keskityt samoin siihen, mitä rakastat eli trollaamiseen.


      • totunvirvi

        No niinhä Skoda keskittyikin itäautojen tekemiseen v. 1991 asti, kun itäblokki kaatui. Sinulla vaan on ÄO kengännumeron luokkaa, että et ole tajunnut, että ne itäautot jäi sinne muinaisuuteen itäblokin myötä.
        Ja jos sinua niin hirveästi nykyiset Skodat kauhistuttaa, niin osta Seat, on Espanjassa tehty sama paketti, se sinun "länsiversio".


      • mitävälii
        totunvirvi kirjoitti:

        No niinhä Skoda keskittyikin itäautojen tekemiseen v. 1991 asti, kun itäblokki kaatui. Sinulla vaan on ÄO kengännumeron luokkaa, että et ole tajunnut, että ne itäautot jäi sinne muinaisuuteen itäblokin myötä.
        Ja jos sinua niin hirveästi nykyiset Skodat kauhistuttaa, niin osta Seat, on Espanjassa tehty sama paketti, se sinun "länsiversio".

        Ei ne kaikki Seatit Espanjasta tule, esim. Slovakiasta tulee Seatin, Skodan ja WV:n eräitä malleja, ja ihan siitä samasta tehtaasta!


      • Anonyymi
        totunvirvi kirjoitti:

        No niinhä Skoda keskittyikin itäautojen tekemiseen v. 1991 asti, kun itäblokki kaatui. Sinulla vaan on ÄO kengännumeron luokkaa, että et ole tajunnut, että ne itäautot jäi sinne muinaisuuteen itäblokin myötä.
        Ja jos sinua niin hirveästi nykyiset Skodat kauhistuttaa, niin osta Seat, on Espanjassa tehty sama paketti, se sinun "länsiversio".

        Skodalla oli 50-luvulla rakennettuna auto Le Mansia varten, mutta isoveli NL kielsi osallistumisen. Muissa kisoissa auto pärjäsi melko hyvin. Osaamista tehtaalla oli kyllä vanhastaan, mutta NL:n viisivuotissuunnitelmat sanelivat, mitä tehtaalla pystyi tuolloin tekemään.


    • RvaHotti

      Suutari pysyköön lestissään... sanottiin ennen vanhaan. Joten kukas nykysin niitä itäautoja tekisi jos ei skooda.

      • Sarkasmi.sakari

        Juuri näin, hyvinkin pitkälti, täyttä faktaa itäautoista.

        Ja tämä on fakta.


      • UusiWarre

        Unohdit Opelin, siellä niitä tulee liukuhihnalta Opel Astraa Eisenachissa...


    • 120L

      Ei itäautossa mitään vikaa ole, hyvä että on vaihtoehtoja.
      Itselläni on Skoda L120, ja olen oikein tyytyväinen autooni vaikka itäauto onkin. En ymmärrä että mikä siinä sanassa joitakin harmittaa. Itäauto mikä itäauto

      • Golin-

        Just näin. Mulla Oktaavia vm 2012 ja ihan tyytyväinen olen ollut.


      • sorryvaan
        Golin- kirjoitti:

        Just näin. Mulla Oktaavia vm 2012 ja ihan tyytyväinen olen ollut.

        Ei se v. 2012 Skoda ole enään itäauto, vaikka oletkin tyytyväinen.


      • Golin-

        Jaa, minä olen sitä mieltä että se on tyypillinen nykyajan itäauto; ja olen tosi tyytyväinen. Mahtaa jormaa harmittaa..


      • voisinua
        Golin- kirjoitti:

        Jaa, minä olen sitä mieltä että se on tyypillinen nykyajan itäauto; ja olen tosi tyytyväinen. Mahtaa jormaa harmittaa..

        Voi Golin hyvä! Olet nyt täysin skutsissa tuon itäautosi kanssa, ei jormaa harmita, vaan sinua säälimme. Mahtaa olla surkeaa kulkeä jatkuvassa pimeydessä, tai ethän sinä sitä tietysti edes tajua. Vielä surkeampi tilanne on niillä BMW:n, Opelin, Mersun, Toyotan ja Volkkarin omistajilla, jotka ajavat itäautolla tietämättään, että samat itäblokin perilliset tekevät heidän autonsa.
        No, toisaalta nuo itäautojen tekijät ovat sentään lukutaitoisia, kun jenkkiautojen tekijät eivät osaa edes välttämättä lukea.


      • Golin-

        Sulla taitaa olla pahakin lukihäiriö. Mene jonnekin muualle trollaamaan. Katsos, tämä on itäauto palsta ja arvaapas; täällä kirjoitellaan itäautoista esim skoodista. Mersuille ja muille länsiautoille on ihan omat palstat. Kokeile vaihteeksi niitä. Mikä tässä nyt on niin vaikeata...


    • skodanisti

      Audihan on kopio Skodasta.

    • toinenitäautoilija
      • Mode

        Volkkareita valmistettiin Kiinassa jo itäblokin aikana. Ei se Volkkarista itäautoa tietenkään tee. Täällä on palstatrolleja, jotka osaa kirjoittaa, muttei lukea. Volkkari on länsiautomerkki. Itäautomerkkejä, jotka yhä tuotannossa, ovat mm. Lada, Skoda (nämä ne kaksi tunnetuinta), ja Dacia. Skoda myy nykyään itäautoista parhaiten lännessä, mutta Dacia on kovassa nousussa.


      • äläyhtäänyritä
        Mode kirjoitti:

        Volkkareita valmistettiin Kiinassa jo itäblokin aikana. Ei se Volkkarista itäautoa tietenkään tee. Täällä on palstatrolleja, jotka osaa kirjoittaa, muttei lukea. Volkkari on länsiautomerkki. Itäautomerkkejä, jotka yhä tuotannossa, ovat mm. Lada, Skoda (nämä ne kaksi tunnetuinta), ja Dacia. Skoda myy nykyään itäautoista parhaiten lännessä, mutta Dacia on kovassa nousussa.

        Skoda vaan on länsimerkki, vanha autotehdas toimi jo ennen itäblokkia. Skoda joutui tekemään itäautoja siinä välissä. Opelia Kadettia tehtiin Mossena Neuvostoliitossa Moskovassa monet vuodet, jopa monessa Mossen osassa luki Opel. Mosse varmaan oli yksi tunnetuimmista itäautoista Pobedan ja Volgan lisäksi. Lada tuli paljon myöhemmin. Ifat ja Zwickaut oli ennen Wartburgia ja sitten oli EMW, tuo BMW:n itäversio. FSO teki Pobedaa lisenssillä, myöhemmin Fiat autoja, joita meillä myytiin Polski-Fiat merkillä. Dacia oli Reunaultin lisenssi auto Romaniasta, joita myytiin täällä meillä härskisti Renaultina, vain pieni lätkä konetilassa kertoi valmistusmaasta.


    • Tehdasduunari

      Ja se tsekki on perhana lännenpänä, kuin suomi. Uudessakaupungissa valmistettavat mersut ovat sitten varmaan tosi itäautoja.

      • Tukiopettaja

        Taas yksi joka jäi luokalle maantiedosta? Suomi on Pohjois-Eurooppaa, Tšekki Itä-Eurooppaa ja Marokko Pohjois-Afrikkaa (läntisin näistä maista pituuspiirien mukaan).


      • tukioppilas
        Tukiopettaja kirjoitti:

        Taas yksi joka jäi luokalle maantiedosta? Suomi on Pohjois-Eurooppaa, Tšekki Itä-Eurooppaa ja Marokko Pohjois-Afrikkaa (läntisin näistä maista pituuspiirien mukaan).

        Taas yksi joka jäi luokalle historiasta, itäauto- käsittellä ei ollut mitään tekemistä maantieteen kanssa, vaan minkä......? Satoja kertoja täälläkin kerrottu


      • Pösökuski
        tukioppilas kirjoitti:

        Taas yksi joka jäi luokalle historiasta, itäauto- käsittellä ei ollut mitään tekemistä maantieteen kanssa, vaan minkä......? Satoja kertoja täälläkin kerrottu

        Tsekki kuuluu Keski-Eurooppaan! Ei ole Itä-Eurooppaa!! Itäautot jäi sinne 1990-luvun alkuun, joten museoautoista voidaan puhua enään itäautoina!


      • YKn.luokitus
        Pösökuski kirjoitti:

        Tsekki kuuluu Keski-Eurooppaan! Ei ole Itä-Eurooppaa!! Itäautot jäi sinne 1990-luvun alkuun, joten museoautoista voidaan puhua enään itäautoina!

        Luovuta jo! Nolostuttaa puolestasi.
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Itä-Eurooppa


      • YKn.luokitus

      • Anonyymi
        Tukiopettaja kirjoitti:

        Taas yksi joka jäi luokalle maantiedosta? Suomi on Pohjois-Eurooppaa, Tšekki Itä-Eurooppaa ja Marokko Pohjois-Afrikkaa (läntisin näistä maista pituuspiirien mukaan).

        Skodahan on tshekistä


    • hullujakyselet

      Skodan länsiversiot? Ei oo, eikä tuu!

      • hullullevastaus

        Osta Seat, niin saat Espanjassa tehdyn länsiverison nykyisestä Skodasta, jos on NIIN vaikeaa ja ahistaa.


      • W222

    • skkoooo

      Onneksi olkoon.
      Sinulla on jo se Skodan länsiversio.

    • Anonyymi

      Huhujen mukaan Kuubassa, Venetsuelassa ja Pohjois-Koreassa tullaan valmistamaan Skodan "länsiversiota" jossain vaiheessa.

      Intiassa oli yritystä mutta Skodat päätyivät aasien vetämiksi rojulaveteiksi:

      https://www.drivespark.com/off-beat/skoda-octavia-pulled-by-donkeys-india-customer-complaint/articlecontent-pf63896-021039.html

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen kysymys, että tehtiinkö itäautoja muutenkaan kovin paljoa lännessä. Tuolla ja aiemmin on todettu, että Mossea ja Volgaa kasattiin Belgiassa Antwerbenissä. Tietääkseni Skodaa ei itäblogin aikaan tehty lännessä. Intiassa kyllä tehtiin tsekkoslovakialaisia Zetor traktoreita Hindustan merkkisinä, mutta yhtään silloista Tsekkoslovakian aikuista Skodaa en ole Intiassa nähnyt, joten sielläkään niitä ei ole (ilmeisesti) valmistettu.
      Kyllähän autoja on valmistettu monessakin maassa, tehtiinhän Suomessakin 50 vuotta sitten Heinolassa kupla-volkkareita pieni sarja Wihuri-yhtymän toimesta. Samoin Suomessa tehtiin myös Massey-Ferguson traktoreitakin 60-luvulla.
      Iranissa tehtiin 70-luvulla mm. Opel Rekordia Chevrolet Iran merkillä, mutta tietojeni mukaan sielläkään ei valmistettu Skodaa.
      Mieleen tulisi joku sosialistinen maa, kuten mm. Kuuba, jossa voisi olla mahdollisesti ollut jonkin asteista Skodan valmistusta, olihan siellä Belarus traktoreitakin varsin runsaasti ja Ladoja. Tosin Kuuba oli enempi Neuvostoliiton syöttiläs, joten tuntuu aika epäuskottavalta yhteistyö Tsekkoslovakian kanssa.

      Olisi mielenkiintoista lukea, jos jollakin olisi oikein faktatietoa mahdollisesta Skodan valmistuksesta muuallakin, kuin Tsekkoslovakiassa silloin itäblokin aikana.

    • Anonyymi

      Kyllä skood on ihna uniikki itäblokin auto, joten minkäänlaista ns länsivaihtoehtoa ei ole.
      Itse asiassa, nykyisinhän skooda alkaa korostamaan seikkaa, että itäautoilusta kaikki on lähtenyt. Eikä sieltä minnekään poistunut.

      • Anonyymi

        Ei nykyisellä Skodalla ole mitään tekemistä itäautojen kanssa, ne ajat oli silloin itäblokin aikaan n. 30 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nykyisellä Skodalla ole mitään tekemistä itäautojen kanssa, ne ajat oli silloin itäblokin aikaan n. 30 vuotta sitten.

        Toiveunta näet. Kyllä nyt vaan olisi parasta tunnustaa tosiasiat kuten Paasikivi kun sanoi aikoinaan. Škoda on vahvin itäauto tällä hetkellä. Totta kait mallisto kehittyy kun yleinen tekninen kehitys etenee, ehkä vaan vähän jäljessä länsiautoja. Niinhän se on aina ollut kaikkien Trabien ja Wartburgienkin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiveunta näet. Kyllä nyt vaan olisi parasta tunnustaa tosiasiat kuten Paasikivi kun sanoi aikoinaan. Škoda on vahvin itäauto tällä hetkellä. Totta kait mallisto kehittyy kun yleinen tekninen kehitys etenee, ehkä vaan vähän jäljessä länsiautoja. Niinhän se on aina ollut kaikkien Trabien ja Wartburgienkin kanssa.

        Tämä tosi, että maantieteelle ei mitään voi ja siksi tuo itäautojen skaala on paljon laajempi nykyään, jos otetaan autojen valmistusmaat. Puolassa tehdään melkoisesti "länsiautoja", samoin Tsekistä tulee Citroen, Peugeot ja Toyota autoja samasta tehtaasta. Kia tehdään Tsekeissä jne. Entiset Trabantin tehtaat suoltaa VW Golfia ja Warren tehtailta tulee Opel autoja, sekä samaisesta kaupungista tulee BMW autoja. Turkissa tehdään melkoisesti autoja, joita monet luulevat tulevan aivan muualta Euroopasta.

        Vaan kyse oli nyt OIKEISTA itäautoista, joita tehtiin ITÄBLOKIN aikaan silloin yli 30 vuotta sitten. Vielä ei ole oikein tullut asiallista tietoa siitä, että tehtiinkö silloista Skodaa jossain lännessä, kuten tehtiin Mossea ja Volgaa Belgiassa Antwerbenissä. Tehtiinhän Uudessakaupungissakin jossain vaiheessa Lada Samaraa vähän aikaa (ihan floppi).

        Olihan näitä silloin toisinpäin, että itäblokin ollessa voimissaan, tehtiin länsiautoja itäblokin maissa, Fiat autoja tehtiin Jugoslaviassa Sarajevossa, samoin VW autoja tehtiin Sarajevossa, joita myytiin Suomessakin ja moni luuli ajavansa saksalaisella autolla. Romaniassa tehtiin Renault autoja, joita myytiin Suomessakin 70-luvulla härskisti Renaultin logoilla, vain konetilan rintapellissä Dacian kilpi paljasti valmistusmaan. Fordin rakentamat tehtaat Neuvostoliitossa suolsivat autoja jo ennen toista maailmansotaa ja Fordson traktoreitakin tehtiin Neuvostoliitossa pieniä määriä. Olihan Neuvostoliitossa valmistettu ZAZ965A Fiat 600 lisenssillä moottoria lukuunottamatta, joten Lada oli vain jatkumoa yhteistyössä italialaisten kanssa. Neuvostoliiton loppuaikana Mossekin muuttui etuvetoiseksi, ollen Talbot autojen samainen versio, mitä valmistettiin mm. Suomessa Uudessa kaupungissa Talbot 1510 merkillä. Etuvetoisia (Talbot) Mosseja ei enään tuotu Suomeen ja muutenkin niiden valmistus hyytyi Neuvostoliiton kaaduttua.

        Joten onhan näitä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä tosi, että maantieteelle ei mitään voi ja siksi tuo itäautojen skaala on paljon laajempi nykyään, jos otetaan autojen valmistusmaat. Puolassa tehdään melkoisesti "länsiautoja", samoin Tsekistä tulee Citroen, Peugeot ja Toyota autoja samasta tehtaasta. Kia tehdään Tsekeissä jne. Entiset Trabantin tehtaat suoltaa VW Golfia ja Warren tehtailta tulee Opel autoja, sekä samaisesta kaupungista tulee BMW autoja. Turkissa tehdään melkoisesti autoja, joita monet luulevat tulevan aivan muualta Euroopasta.

        Vaan kyse oli nyt OIKEISTA itäautoista, joita tehtiin ITÄBLOKIN aikaan silloin yli 30 vuotta sitten. Vielä ei ole oikein tullut asiallista tietoa siitä, että tehtiinkö silloista Skodaa jossain lännessä, kuten tehtiin Mossea ja Volgaa Belgiassa Antwerbenissä. Tehtiinhän Uudessakaupungissakin jossain vaiheessa Lada Samaraa vähän aikaa (ihan floppi).

        Olihan näitä silloin toisinpäin, että itäblokin ollessa voimissaan, tehtiin länsiautoja itäblokin maissa, Fiat autoja tehtiin Jugoslaviassa Sarajevossa, samoin VW autoja tehtiin Sarajevossa, joita myytiin Suomessakin ja moni luuli ajavansa saksalaisella autolla. Romaniassa tehtiin Renault autoja, joita myytiin Suomessakin 70-luvulla härskisti Renaultin logoilla, vain konetilan rintapellissä Dacian kilpi paljasti valmistusmaan. Fordin rakentamat tehtaat Neuvostoliitossa suolsivat autoja jo ennen toista maailmansotaa ja Fordson traktoreitakin tehtiin Neuvostoliitossa pieniä määriä. Olihan Neuvostoliitossa valmistettu ZAZ965A Fiat 600 lisenssillä moottoria lukuunottamatta, joten Lada oli vain jatkumoa yhteistyössä italialaisten kanssa. Neuvostoliiton loppuaikana Mossekin muuttui etuvetoiseksi, ollen Talbot autojen samainen versio, mitä valmistettiin mm. Suomessa Uudessa kaupungissa Talbot 1510 merkillä. Etuvetoisia (Talbot) Mosseja ei enään tuotu Suomeen ja muutenkin niiden valmistus hyytyi Neuvostoliiton kaaduttua.

        Joten onhan näitä...

        Aivan, tosin skoodan länsiversiota ei ole, eikä näemmä tule, mikäli lukee tuota tehtaan uutta strategiaa. Eli; skooda oli ja on ja tulee olemaan ehta itäblokin auto. Ja varmaan ihan hyvä sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, tosin skoodan länsiversiota ei ole, eikä näemmä tule, mikäli lukee tuota tehtaan uutta strategiaa. Eli; skooda oli ja on ja tulee olemaan ehta itäblokin auto. Ja varmaan ihan hyvä sellainen.

        Ei ole enään itäblokkia!! Etkö tahvo ymmärrä!!! Minulla ei ole uutta Skodaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enään itäblokkia!! Etkö tahvo ymmärrä!!! Minulla ei ole uutta Skodaa.

        Vanhalla Skootalla, trolli , joudut siis ajelemaan. Kyllä noi sinun lapselliset tarinasi itäautojen katoamisesta on lähinnä toiveunta. Jos vaihteeksi lopettaisit itäautopalstan trollaamisen ja häiriköinnin. Ihan omia määritelmiäsi kauppaat faktoina. Jotain rajaa. Jätäpä palsta rauhaan että me muut asialliset itäautoharrastajat voimme keskustella täällä itäautoista, myös uusista Skodista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhalla Skootalla, trolli , joudut siis ajelemaan. Kyllä noi sinun lapselliset tarinasi itäautojen katoamisesta on lähinnä toiveunta. Jos vaihteeksi lopettaisit itäautopalstan trollaamisen ja häiriköinnin. Ihan omia määritelmiäsi kauppaat faktoina. Jotain rajaa. Jätäpä palsta rauhaan että me muut asialliset itäautoharrastajat voimme keskustella täällä itäautoista, myös uusista Skodista.

        Joo, viimeksi minulla oli Skoda 120 GLS, tuossa ollaan samaisella autolla Petroskoissa, kun se oli jo Venäjän kilvissä kaverilla. https://aijaa.com/eGonZm


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      MItes muualla skandinaviassa Skoda nykyisin menestyy? Suomessa toki on suosittu, kuten aina nämä itäautot ovatkin olleet.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Mielenkiintoinen kysymys tuo itäauto Skodan länsiversio, sillä vuonna 1964 Mladá Boleslavissa vihittiin käyttöön Renault’n kanssa yhteistyössä tehty nykyaikainen tehdas. Samalla esiteltiin täysin uusi Škoda-malli, 1000MB, jossa moottori oli sijoitettu taakse."
      Tästä voisi lukea täällä enempikin. Onko kenellä tietoa lisää tuosta Renaultin yhteistyöstä Skodan kanssa 1960-luvulla?

      • Anonyymi

        Lyhyeksihän tuo jäi - käytännön tasolla ei tullut mitään konkretiaa esmes skoodan länsi version osalta. Renautin tuotekehitys totesi, että on parempi pysyä oikeana länsiautona ja jättää itäblokin autoilu mm. skoodalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyhyeksihän tuo jäi - käytännön tasolla ei tullut mitään konkretiaa esmes skoodan länsi version osalta. Renautin tuotekehitys totesi, että on parempi pysyä oikeana länsiautona ja jättää itäblokin autoilu mm. skoodalle.

        Renaultin yhteistyö kyllä jatkui itä-blokin puolella varsin menestyksellä Romaniassa,
        https://en.wikipedia.org/wiki/Dacia_1300


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Renaultin yhteistyö kyllä jatkui itä-blokin puolella varsin menestyksellä Romaniassa,
        https://en.wikipedia.org/wiki/Dacia_1300

        Duoda duoda, keskustelun aihe on kylläkin skooda ja sen hypoteettiset länsiversiot, Renaultin kanssa tai ilman - joita ei siis ole ollut. Jos taas haluat ehdottomasti keskustella Renaultilsta (tai muistakin länsiautoista) niille löytyy ihan omat sivut :-).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Duoda duoda, keskustelun aihe on kylläkin skooda ja sen hypoteettiset länsiversiot, Renaultin kanssa tai ilman - joita ei siis ole ollut. Jos taas haluat ehdottomasti keskustella Renaultilsta (tai muistakin länsiautoista) niille löytyy ihan omat sivut :-).

        Kyllä tässä on keskusteltu Skodan länsiversioista, mutta on todettu, ettei Skodaa taidettu juurikaan tehdä itäblokin aikaan missään lännessä ja yhteistyö länteen taisi silloin rajoittua Renaultin kanssa juuri Skoda 1000 MB mallin kohdalla. Toisen itäblokin maan, eli Romania kanssa Renault sitten teki yhteistyötä ja niitä autojahan markkinoitiin silloin Suomessakin.
        Eli onko sinulla nyt eksaktia tietoa Skodan valmistuksesta silloin itäblokin aikaan jossain lännessä. Olisi mukava tietää, koska Mossea ja Volgaakin kasattiin aikoinaan Belgiassa Antwerbenissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tässä on keskusteltu Skodan länsiversioista, mutta on todettu, ettei Skodaa taidettu juurikaan tehdä itäblokin aikaan missään lännessä ja yhteistyö länteen taisi silloin rajoittua Renaultin kanssa juuri Skoda 1000 MB mallin kohdalla. Toisen itäblokin maan, eli Romania kanssa Renault sitten teki yhteistyötä ja niitä autojahan markkinoitiin silloin Suomessakin.
        Eli onko sinulla nyt eksaktia tietoa Skodan valmistuksesta silloin itäblokin aikaan jossain lännessä. Olisi mukava tietää, koska Mossea ja Volgaakin kasattiin aikoinaan Belgiassa Antwerbenissä.

        Eipä ole - minullakaan; nimittäin tietoa skoodan silloisesta tai nykyisestä valmistuksesta lännessä, saatika sen länsiversion valmistuksesta itäblokissa, edes nykysinkään.

        Itseasiassa tulin siihen lopputulokseen, että tehdas pitää skoodaa parhainpana esimerkkinä itäblokin autojen evoluutiosta; sopivan slaavilainen etc ymmärrät varmaan. Näinollen sitä ei edes haluta valmistaa lännessä.


    • Anonyymi

      Taitaa olla niin, että scoda on ihan aitoa itäblokin herkkua. Kukaan ei ole kyennyt jäljittlemään ja ehkäpä ei ole tohtinutkaan. Niillä mennään.

    • Anonyymi

      Tämä ketju tuli siihen loppupäätelmään että Skodasta EI ole lainkaan länsiversioita.

      KAIKKI Skodat ovat siis ihan AITOJA itäautoja.

      Ketju voidaan sulkea mutta jättää linkki käytettäväksi jos esimerkiksi Skoda-palstalla on vielä joku epätietoinen.

      • Anonyymi

        Kaikki nyky Skodat on länsi versioita ne vanhat Skodat tuonne 90 luvun vaihteeseen asti on itäversioita ...niissä ei ole VW tekniikkaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki nyky Skodat on länsi versioita ne vanhat Skodat tuonne 90 luvun vaihteeseen asti on itäversioita ...niissä ei ole VW tekniikkaa..

        Mites kun näissä nyky skoodissa on kaikki itäversioiden ominaisuudet; ajomelu, vesivuodot jne. Joten tuntuu että entiset itäblokin versiot ovat nykysiäkin itäblokin versioita...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites kun näissä nyky skoodissa on kaikki itäversioiden ominaisuudet; ajomelu, vesivuodot jne. Joten tuntuu että entiset itäblokin versiot ovat nykysiäkin itäblokin versioita...

        Ei taida kannattaa vastata Skoda-provolle. Ne hankkia vaan samaa mantraa ja uskoo että asiat sillä muuttuisi. Hyvinhän tuo jo tietää että Skodat on kaikki itäautoja kun se on hänelle jo satoja kertoja täälläkin todistettu, ja vielä aukottomasti ja tieteellistä logiikkaakin käyttäen.


    • Vaikka ketju on yli vuoden ikäinen, korjaan kuitenkin aloittajan vertausta Fiat 124-
      mallista sitä läheisesti vastaavaan, Neuvostoliiton Togliattissa valmistettuun Lada 2101-malliin.
      Autojen moottorit eivät olleet yhteneviä, eivätkä myöskään niiden akselirakenteet.
      Kori saattoi toki olla sama.
      Neuvostoliitto osti valmiin tehtaan Fiatilta, mutta myyjä - siis Fiat - ei varmasti itsekään uskonut, millaisen suosion ensiesittelyssään jo valmiiksi vanhanaikainen auto automarkkinoilla tulisi 1970-luvulla saamaan.
      Fiatin omat uudemmat takavetoiset mallit, siis mm. 125, jota Puolassa myöhemmin koottiin vanhentuneilla moottoreilla, ensin merkinnällä 125p ja myöhemmin FSOna, eivät 1970-luvulla mitenkään erikoisesti menestyneet. Takavetoisia 131 ja 132-malleja pidettiin jo silloin vanhanaikaisina, koska 1970-luvun sävel oli jo etuveto.
      Korjatkaa, jos olen väärässä!

      • Anonyymi

        Ok, korjataan sitten; oli väärässä. Tämä ketju liittyy skoodan länsiversioihin, joita ei todistetusti ole. Niin ja Fiiat palsta löytyy ihan muualta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, korjataan sitten; oli väärässä. Tämä ketju liittyy skoodan länsiversioihin, joita ei todistetusti ole. Niin ja Fiiat palsta löytyy ihan muualta.

        Ei välttämättä... Täällä on jo esitetty, että muitakin itäautoja on valmistettu lännessä, kuten Mossea ja Volgaa Belgiassa Antwerbenissä pieniä määriä länsimarkkinoille, joten on mahdollista, että Skodaa on voitu myös valmistaa (tai on ollut kokoonpanotehdas) jossain länsimaassa silloin itäblokin aikaan. Tässä on monasti ollut kauppapoliittiset syyt takana.
        Skoda 1000 MB oli silloin aikoinaan 60-luvulla Renaultin kanssa yhteistyössä tehty auto, joten on hyvinkin mahdollista, että niitä olisi pieni sarja tehty jossain lännessä.
        Valmistettiinhan Suomessa Heinolassakin 50 vuotta sitten pieni sarja VW 1200 autojakin. Moni suomalainen taksimies ajoi aikoinaan Belgiassa valmistetulla Volgalla, missä nokalla oli Indenoor dieselmoottori ja matkustamossa plyysiverhous.
        On myös paljon mahdollista, että Intiassa on valmistettu Skodan autoja silloin itäblokin aikaan, koska Intialla oli SEV-maiden kanssa kauppasuhteita ja mm. Ladassa oli Intiassa valmistettuja osia 70- ja 80-luvuilla. Intiassa valmistettiin vanhoja Zetor traktoreiden malleja Hindustan merkillä ja nykyäänkin siellä valmistetaan mm. Skoda Laura autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä... Täällä on jo esitetty, että muitakin itäautoja on valmistettu lännessä, kuten Mossea ja Volgaa Belgiassa Antwerbenissä pieniä määriä länsimarkkinoille, joten on mahdollista, että Skodaa on voitu myös valmistaa (tai on ollut kokoonpanotehdas) jossain länsimaassa silloin itäblokin aikaan. Tässä on monasti ollut kauppapoliittiset syyt takana.
        Skoda 1000 MB oli silloin aikoinaan 60-luvulla Renaultin kanssa yhteistyössä tehty auto, joten on hyvinkin mahdollista, että niitä olisi pieni sarja tehty jossain lännessä.
        Valmistettiinhan Suomessa Heinolassakin 50 vuotta sitten pieni sarja VW 1200 autojakin. Moni suomalainen taksimies ajoi aikoinaan Belgiassa valmistetulla Volgalla, missä nokalla oli Indenoor dieselmoottori ja matkustamossa plyysiverhous.
        On myös paljon mahdollista, että Intiassa on valmistettu Skodan autoja silloin itäblokin aikaan, koska Intialla oli SEV-maiden kanssa kauppasuhteita ja mm. Ladassa oli Intiassa valmistettuja osia 70- ja 80-luvuilla. Intiassa valmistettiin vanhoja Zetor traktoreiden malleja Hindustan merkillä ja nykyäänkin siellä valmistetaan mm. Skoda Laura autoja.

        Olihan tuo Skoda 1000 MB aika edistyksellinen auto, että sitä on ihan hyvin voitu valmistaakin jossain lännessä. Ehkä palstan asiantuntijalta löytyy enempi tietoa, kun hän jaksaa niin paljon nähdä vaivaa Skodan esille tuomisessa...
        "Alumiinisten moottorinlohkojen valmistusta varten tehtaalle hankittiin valtava nykyaikainen alumiinivalukone, joka valmisti moottorinlohkon 36 sekunnissa. Škoda oli ensimmäinen eurooppalainen autonvalmistaja, joka teki sylinterilohkot painevalamalla. Lohko itsessään oli erittäin kevyt. Se painoi vain 9,6 kg. Renault esitteli painevaletulla alumiinilohkolla varustetun Renault 16 -mallin muutamaa kuukautta 1000 MB:n ensiesittelyn jälkeen elokuussa 1964"
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Škoda_1000_MB


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan tuo Skoda 1000 MB aika edistyksellinen auto, että sitä on ihan hyvin voitu valmistaakin jossain lännessä. Ehkä palstan asiantuntijalta löytyy enempi tietoa, kun hän jaksaa niin paljon nähdä vaivaa Skodan esille tuomisessa...
        "Alumiinisten moottorinlohkojen valmistusta varten tehtaalle hankittiin valtava nykyaikainen alumiinivalukone, joka valmisti moottorinlohkon 36 sekunnissa. Škoda oli ensimmäinen eurooppalainen autonvalmistaja, joka teki sylinterilohkot painevalamalla. Lohko itsessään oli erittäin kevyt. Se painoi vain 9,6 kg. Renault esitteli painevaletulla alumiinilohkolla varustetun Renault 16 -mallin muutamaa kuukautta 1000 MB:n ensiesittelyn jälkeen elokuussa 1964"
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Škoda_1000_MB

        Jaajaa, mutta funtsis tätä nyky skoda octaaniaa. Siinä vasta vasta edityksellinen auto onkin, esmes vuosimallissa 2019 on ohjaustehostin jne. Meinaan käydä kokeilee uutta sgaalaa jahka ehdin. Joskos olet itse käynyt kokeilee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaajaa, mutta funtsis tätä nyky skoda octaaniaa. Siinä vasta vasta edityksellinen auto onkin, esmes vuosimallissa 2019 on ohjaustehostin jne. Meinaan käydä kokeilee uutta sgaalaa jahka ehdin. Joskos olet itse käynyt kokeilee?

        Harrastan itäautoja, eli ennen v.1990 valmistettuja. Nykyisillä Skoda autoilla ei ole mitään tekemistä itäautojen kanssa! Kannattaisi jo aikuistua sinunkin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harrastan itäautoja, eli ennen v.1990 valmistettuja. Nykyisillä Skoda autoilla ei ole mitään tekemistä itäautojen kanssa! Kannattaisi jo aikuistua sinunkin!

        Aivan mielenkiinnosta kysyn, vaikka en siis ole ketjun aloittaja, että eikö ole niin, että se ensimmäinen etuvetoinen malli, 100 ja 110 jälkeen oli tsekkimoottorilla varustettu?
        Korjaa siis, jos muistan väärin.


      • Anonyymi
        ZJJ kirjoitti:

        Aivan mielenkiinnosta kysyn, vaikka en siis ole ketjun aloittaja, että eikö ole niin, että se ensimmäinen etuvetoinen malli, 100 ja 110 jälkeen oli tsekkimoottorilla varustettu?
        Korjaa siis, jos muistan väärin.

        Ne Favorit oli viimeisiä niitä itäautoja Skodalla, kun niitä alettiin valmistamaan itäblokin aikaan ja nokalla oli tosiaan se sama helistin, mikä oli niissä viimeisissä takavetoisissa Skodan malleissa oli.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Škoda_Favorit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne Favorit oli viimeisiä niitä itäautoja Skodalla, kun niitä alettiin valmistamaan itäblokin aikaan ja nokalla oli tosiaan se sama helistin, mikä oli niissä viimeisissä takavetoisissa Skodan malleissa oli.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Škoda_Favorit

        Mun mielestä Garok on viimeisiä skoodan itäautoja. Autolehtien mukaan se taas on skaala. Otapa näistä selvää. Se on ainakin varmaa ettää niitä tulee koko ajan :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä Garok on viimeisiä skoodan itäautoja. Autolehtien mukaan se taas on skaala. Otapa näistä selvää. Se on ainakin varmaa ettää niitä tulee koko ajan :-)

        Auton malli kirjoitetaan kyllä KAROQ!
        Näitä asioita ei kaiketi opeteta kouluissa.
        Joku saattaa sanoa, että ymmärtäähän asian kenties noinkin, mutta samalla kertaa tulee paljastaneeksi oman kirjallisen hallintansa puutteet.
        Kannattaisi edes yrittää olla itseään tietävämpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan tuo Skoda 1000 MB aika edistyksellinen auto, että sitä on ihan hyvin voitu valmistaakin jossain lännessä. Ehkä palstan asiantuntijalta löytyy enempi tietoa, kun hän jaksaa niin paljon nähdä vaivaa Skodan esille tuomisessa...
        "Alumiinisten moottorinlohkojen valmistusta varten tehtaalle hankittiin valtava nykyaikainen alumiinivalukone, joka valmisti moottorinlohkon 36 sekunnissa. Škoda oli ensimmäinen eurooppalainen autonvalmistaja, joka teki sylinterilohkot painevalamalla. Lohko itsessään oli erittäin kevyt. Se painoi vain 9,6 kg. Renault esitteli painevaletulla alumiinilohkolla varustetun Renault 16 -mallin muutamaa kuukautta 1000 MB:n ensiesittelyn jälkeen elokuussa 1964"
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Škoda_1000_MB

        On tosiaan ollut edistyksellinen auto aikoinaan Skoda 1000 MB ja vieläkin arvossaan, jos sellaisen jostain löytää. Silloin Renaultin kanssa yhteistyötä.
        https://www.miclasico.com/141-skoda/12160-1000-mb


    • Anonyymi

      Kyllä nyt on myöhäistä toivoa Skodasta länsiversioita kun VAG-konserni on luvannut vain vahvistaa Skodan itäautojuuria ja markkinoida Skodaa nimenomaan Itä-Euroopassa ja lännessäkin vain itäautonostalgikkojen segmenttiin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Seat on Skodan länsiversio. Molemmissa käytetään vanhentunutta VW-tekniikkaa. Seat länsimaihin tarkoitettu halpisversio ja Skoda itäblokin alueelle tarkoitettu halpisversio VWstä.

    • Anonyymi

      Eipä ole. Itse asiassa skoda merkistä ollaan edelleen tekemässä ns halpismalllia juurikin itä markkinoille. Tuosta oli ihan äskettäin joku lehti artikkelikin.

      • Anonyymi

        Skodahan on nimenomaan itämarkkinoille suunnattu halpismerkki eikä niin että olisi erikoismalleja itään.


    • Anonyymi

      Skoda on ollut ja on edelleen ainoa auto itäauto. Tosin, täytyy myöntää, että tehdas kehittelee uutta myytävää (uusia malleja) varsin tiuhaan tahtiin.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niitä tuon Favoritin jälkeen sitten tullut https://www.youtube.com/watch?v=Bsx16_wz29k

        Äläs ny viitti höpöttää, vaan avaa silmäsi, koko ajan tulee uutta mallia. Nyt tehdas alkaa puskea patteri skodaa ja eikös jossakin ollut mainintaa jostakin Eniak mallistakin. Eli skoda elää ja voi hyvin. Btw onko tietoa tuleeko tuo Eniak malli tänne länsimarkkinoille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläs ny viitti höpöttää, vaan avaa silmäsi, koko ajan tulee uutta mallia. Nyt tehdas alkaa puskea patteri skodaa ja eikös jossakin ollut mainintaa jostakin Eniak mallistakin. Eli skoda elää ja voi hyvin. Btw onko tietoa tuleeko tuo Eniak malli tänne länsimarkkinoille?

        Sehän on täällä häiriköinyt provojorma. Ei mitään asiaa noissa seniileissä höpinöissä. Ei kyllä usko itsekään noihin mutta pakko yrittää ja laulaa 'tää on viimeinen taisto'. Tosiaan uutta Skodaa pukkaa ulos kiihtyvään tahtiin. Itäautojen ylivoimainen markkinajohtaja. Volsu siis herätti Leninin vielä henkiin kun Skoda oli jo kanveesissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläs ny viitti höpöttää, vaan avaa silmäsi, koko ajan tulee uutta mallia. Nyt tehdas alkaa puskea patteri skodaa ja eikös jossakin ollut mainintaa jostakin Eniak mallistakin. Eli skoda elää ja voi hyvin. Btw onko tietoa tuleeko tuo Eniak malli tänne länsimarkkinoille?

        Ei ole enään tullut Favoritin jälkeen itäautoa Skodalta, itäplokki hajosi Favoritin jälkeen!

        Kyllä ne itäautot jäi sinne muinaisuuteen Neuvostoliiton sortumisen myötä.

        Mainittakoon, että en aja nyt uudella tai vanhallakaan Skodalla. Ajan Ranskassa tehdyllä autolla!

        Jos et ole matkustanut aikoinaan itäplokin aikana Neuvostoliitossa tai sen silloisissa sateliittimaissa, tai elänyt silloisessa "kekkoslovakiassa", niin et tiedä mitään siitä systeemistä ja itäautoista. Voihan sitä tietty tyhmyytensä ja keskenkasvuisuutensa näyttää kuvittelemalla, että nykyinen Skoda olisi itäauto. Kannattaisi kasvaa jo aikuiseksi!


    • Anonyymi

      Ei ole näkynyt, eikä varmaan tulekaan. Skooda on skooda vaikka voissa paistettaisi :-) itäautojen aatelia nykyisinkin.

      • Anonyymi

        Mutta valitettavasti se teidän kirjoittelijoiden ihanneauto Toyota corolla hybridi touring onkin itäauto. Siellä Erdoganin itä turkin heimot laahustavat tehtaille kokoamaan putinin ylijäämäpanssareista sulateltua ja prässättyä meltopeltiä auton muotoon. Voi aikoja voi tapoja, että tämäkin vielä piti kokea. Kaukoidän toyo onkin nyt itäblokin etuvartiopiirin vientituote, jota tuodaan ja levitetään pitkin länsimaita, ettei vaan tietokoneissa olisi ohjelmoitu putinin vakoiluohjelmia.


    • Anonyymi

      Hyvä kysymys. Tuo itäblokin auto käsite on nykyisin jo niin ikoninen että eipä taida Skodan päättäjät länsiversiota enää teettää. Kun sitä ei kuitenkaan ole tähänkään päivään mennessä tehty.

    • Anonyymi

      Ainakin Favorit tuli 1989 ja koeajossa kyllä ihmetteli mikä ihmeen auto kun oli hiukan perinteinen skoda odotus ja oli upea ajettava tuolloin ja ihan näppärän näköinenkin verrattuna ikolhoon Samaraan ja piti kyllä jo tuota pitkälti jo melko länsiautona mutta enään hinnalla sitten myyty.

    • Anonyymi

      Väitän että Skoodan strategia ei ole koskaan täysin tukenut tuollaista ajattelua. Erityisen selvästi selvästi tämä näkyy merkin nykysessä ulostulossa ja johdon kommenteissa, kun se pohtii markkinoiden arvoa Skoodalle eri markkina-alueilla.

      • Anonyymi

        Fso 125p. Lada 1600sl. Lada 1500s 2103. Dacia 1300 joku noista


    • Anonyymi

      Taitaa olla niin, että Skoda on profiloitunut vain ja ainoastaan itäautona. Luulen myös että niillä ei ole ollut mitään tarvettakaan edes ajatella että niillä olisi joku länsiversio. Ei kai se ole ollut käytännössä mahdollistakaan.

    • Anonyymi

      En nyt heti mieltäisi Golfia Skodan länsiversioksi. Tosin taitaa nykysin olla joitain teknisiä yksityiskohtia yhteisiäkin Golfin ja Skoodankin osalta.

    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä, että Skoodalla ei ole tarvinnnut moista asiaa miettiä. Kauppahan on käsittääkseni käynyt ihan hyvin muutenkin; ainakin Suomessa. Hallitkin pursuaa vaihdokkeja, jos uusi ei kiinnosta.

    • Anonyymi

      Skodan länsiversioista saat unelmoida tuomiopäivään saakka.

    • Anonyymi

      Joo ei oo kuin tuo Skodan perusversio eli Itä-Euroopan markkinoille kohdennettu itäauto.

    • Anonyymi

      Huhhuh, onpas otsikko! Vai Skodan länsi versiot. Ei oo, ei tuu.

    • Anonyymi

      No löytyykö niitä Skodan länsiversioita vai herätettiinkö vain turhia toiveita?

      • Anonyymi

        EI LÖYDY. Ei kannata teeskennellä että olisi länsiauto kun on ehta itäauto tuo Skoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI LÖYDY. Ei kannata teeskennellä että olisi länsiauto kun on ehta itäauto tuo Skoda.

        Eikä kannata teeskennellä, että Toyota olisi jotain muuta, kuin japanilainen riisikuppi kaukoidästä. Sehän se on, yhä ja aina.


    • Anonyymi

      Ei varmasti tule ikinä. Skodaa kohdennetaan yhä tiukemmin Itä-Euroopan markkinoille.

    • Anonyymi

      Ei varmasti ikuna tule Skodan länsiversioita!

    • Anonyymi

      Ei tietenkään ole länsiversioita Skodusta.

    • Anonyymi

      No olipa hauska aloitus. Muka Skodan länsi versiot. Skoda on ihan ja ainoastaan itäauto.

    • Anonyymi

      no jopas lohkaisit, vai muka länsiversioita Skootasta

    • Anonyymi

      Juu, ei oo, ei tuu.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      205
      6468
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2887
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2347
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      96
      2161
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2051
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1467
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      78
      1432
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1366
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1315
    10. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      387
      1256
    Aihe