Vieraantuminen arjesta

Kiertäessäni eri paikoissa tavallisten ihmisten joukossa ja toisaalta kirkon piirissä työntekijöitten seassa, hammästykseni oli suuri, kuinka vähäinen, suorastaan olematon, oli kosketuspinta ihmisten todellisen ajatelun ja kirkollisuuden välillä.

Me kirkon työntekijät olimme edes jossakin määrin perillä ihmisen arjen kysymyksistä, mutta kyllä mekin olemme jo kauaksi vieraantuneet. Vielä suurempi on kuilu tavallisten ihmisten ja uskonasioihin syventyneitten välillä tällä palstalla. Eivät nämä keskustelut juuri kosketa suurta yleisöä, ei edes maltillisten luterilaisten mietteet, saati palstalla rehuvien fundamentalistien. On kuin he olisivat toiselta planeetalta.

Niin kauan, kuin kristinuskoa tarjotaan sellaisessa muodossa, joka ei tarjoa apua käytännön ongelmiin, on turha sitä yrittää tarjotakaan. Se vain ei mene perille. Fundut ovat esittäneet hypoteesin, että ajaminen lailla synnintuntoon ja vapauttaminen Kristuksen sovintoon vedoten, olisi tuottava tie. Vaan jokaisen rehellisen fundiksen on nähtävä, ettei se tuota mitään. Tätä on yritetty aiemmin kirkossakin erittäin huonolla menestyksellä.

Todellisuudessa ihmiset ovat loppuun rääkkäytyneitä jo ilman lain julistustakin. On syntynyt lukuisia yhden miehen lahkoja, jotka jo esittävät Mooseksenkin lakia noudatettavaksi. Kuilu kansan ja näiden pelottelijoiden välillä on entistä suurempi, vaan tuloksia ei ole.

On esitetty hypoteesi, että julistus olsi liian lepsua. Pitäisi enemmän leiskutella helvetin liekkeja, jotta julistus olisi jykevämpää. Ihmiset kuulemma jättävät kirkon suurin joukoin, koska kaipaavat jykevää julistusta. Jos näin olisi, ihmiset kylä tietävät, missä tarjotaan tulta ja tulikiveä, mutta kuitenkaan nämä ryhmät eivät ole kasvaneet. Ei sellaista jykevyyttä kukaan muu kaipaa kuin fundikset ise.

Arjen taakka on niin suuri, että monet sortuvat sen alle muutenkin. Pitäisi tehdä tuota ja tätä hyvää. Pitäisi olla mallikelpoinen, iloinen. Ei jaksa, ei pysty, ja huono omatunto kalvaa ja jäytää. Tähän kirkolla on edelleen sanoma, sinä kelpaat Jeesukselle sellaisena kuin olet. Sinun ei tarvitse muuttua uskoontulleeksi itsestään suuria luulevaksi superkristityksi.

95

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Tähän kirkolla on edelleen sanoma, sinä kelpaat Jeesukselle sellaisena kuin olet. Sinun ei tarvitse muuttua uskoontulleeksi itsestään suuria luulevaksi superkristityksi."

      Tarkoitatko sitä krusifiksia joka useamman kirkon alttarilla puuhun naulattuna riippuu, patsaana tai maalattuna kuvana.
      Miten se nyt mitään vaatisi, ei ole eläväkään, moneen kertaan syötykin.

      Te sille kuvalle annatte äänen, mutta se on vain kirkon ääni, joka vaihtuu sitä mukaan kun kannatus nousee tai laskee.

      Miksi edes pitäisi tulla kristillisesti uskovaksi, kun muutenkin voi olla sellainen kuin on. Ilman krusifikseja.
      Jo Aabraham lähti pakoon veistettyjä kotijumalia.

    • Nykyisin puhutaan paljon ihmisarvosta, kuinka jokaisella on ihmisarvo . Jokainen on arvokas. Jokainen ? Jokainen kelpaa sellaisena kuin on.

      Kannattaako sitten kenenkään yrittää elää nuhteettomasti, maan lakia noudatten, ja moraalilakeja mielessä pitäen, jos sillä ei ole sen suurempaa merkitystä tai arvoa, kuin rikollisilla, valehtelijoilla, väkivaltaisilla, väärin tekijöillä ja muilla kieroilla keplottelijoilla.

      Nöyrä ei saa sanoa, että olen kai minä nyt arvokkaampi, kuin varas, mutta jos en ole, niin voinko minä sitten varastaa?

      • Kaiken.saa.anteeksi

        Lepsun nykykirkon mukaan voit.


      • Kaiken.saa.anteeksi kirjoitti:

        Lepsun nykykirkon mukaan voit.

        Jeesus: "Kaikki synnit annetaan ihmisille anteeksi".

        On vähän turhan lepsu asenne.


    • Eenokki12

      Avaaja on ilmeinen homoseksualismin kannattaja pitäen lippua korkealla. Sillä kirkolla on jo kauan ollut ohjelmassa uusia ideoita, uusia toiminnanmuotoja, on uutta sukupolvea on ohjelmien suorittajina, mutta kirkko kaikuu tyhjillään. Kun Laestadius alkoi saarnata tiedetään kuinka voimakkaasti juopot ja huorat ja muut syntiset saivat tuta lain voiman. Kirkko tyhjeni. Myöhemmin sama Pappi saarnasi kuten ennenkin ja kirkot täyttyivät, syntyi herätystä, juopot raitistuivat ja naiset pantiin kuriin ja syntyi monta nk. maallikkoa voimallista julistajaa jotka dog. tuomitsee. Dog. on kierrellyt maata kiertelemässä ja siellä kuljeskelemassa perkeleen kanssa se näkyy avauksesta.

      • " Naiset pantiin kuriin " ??

        Kuka täällä ryöstää, raiskaa, sotii, tuhoaa ja särkee, eikö miehet ?


      • biologiaa
        fari.g kirjoitti:

        " Naiset pantiin kuriin " ??

        Kuka täällä ryöstää, raiskaa, sotii, tuhoaa ja särkee, eikö miehet ?

        Naiset on ulkoistaneet sen miehille. On tapahtunut biologinen työnjako. Miehet ja naiset ovat yhteistyössä, eivät erikseen. Työnjako ja adptoituminen siihen on tapahtunut jo ennen ihmisen ja muiden ihmisapinoiden haarautumista. Adaptoituminen on tapahtunut niin, että parhaat niin naisista kuin miehistäkin ovat jääneet sukua jatkamaan ja lisäämän geenejään populaatiossa.

        Jos muinaisen muinainen geeniperintä ei sovellu nyykyisiin oloihin, ei tarvitse kuin odottaa parisataa tuhatta vuotta. Ideologioilla houriminen ei tuota tulota.


      • biologiaa kirjoitti:

        Naiset on ulkoistaneet sen miehille. On tapahtunut biologinen työnjako. Miehet ja naiset ovat yhteistyössä, eivät erikseen. Työnjako ja adptoituminen siihen on tapahtunut jo ennen ihmisen ja muiden ihmisapinoiden haarautumista. Adaptoituminen on tapahtunut niin, että parhaat niin naisista kuin miehistäkin ovat jääneet sukua jatkamaan ja lisäämän geenejään populaatiossa.

        Jos muinaisen muinainen geeniperintä ei sovellu nyykyisiin oloihin, ei tarvitse kuin odottaa parisataa tuhatta vuotta. Ideologioilla houriminen ei tuota tulota.

        Naiset ovat ulkoistaneet sen miehille, ja sitten se on biologia, joka jakoi työt ?

        No, onhan se tuokin joku mielipide. Nainen on nyt yhtä kuin biologia.


      • biologiaa
        fari.g kirjoitti:

        Naiset ovat ulkoistaneet sen miehille, ja sitten se on biologia, joka jakoi työt ?

        No, onhan se tuokin joku mielipide. Nainen on nyt yhtä kuin biologia.

        Näkee, ettet ole lainkaan tutustunut evoluutioon, sen mekanismeihin, etkä sopeutumiseen. Ideologialla, olkoon se kuinka voimakasta tahansa, ei voi korvata tiedon puutetta.


      • biologiaa kirjoitti:

        Näkee, ettet ole lainkaan tutustunut evoluutioon, sen mekanismeihin, etkä sopeutumiseen. Ideologialla, olkoon se kuinka voimakasta tahansa, ei voi korvata tiedon puutetta.

        Oli miten oli, ideologisesti minä olen rauhan asialla, vaikka se ei evoluutiollisesti olisikaan pätevää sopeutumista, vaan tiedon puutetta.


      • biologiaa
        fari.g kirjoitti:

        Oli miten oli, ideologisesti minä olen rauhan asialla, vaikka se ei evoluutiollisesti olisikaan pätevää sopeutumista, vaan tiedon puutetta.

        Ja jos et olisi niiden miesten jälkeläinen, jotka tappoivat naapuriheimon miehet ja raiskasivat naiset ja tytöt, et olisi olemassakaan.


      • Eenokki12
        fari.g kirjoitti:

        " Naiset pantiin kuriin " ??

        Kuka täällä ryöstää, raiskaa, sotii, tuhoaa ja särkee, eikö miehet ?

        Miehet kyyläkin, mutta naisista on pahuuden alku myös kun katsotaan jonkun matkaa historiaan taaksepäin. Suffragetit aloittivat saatanan yllyttämänä taistelun Jumalaa vastaan. Siihen saivat mukaan homomiehiä ja aisankannattajia, kirkon, ja muita omaa etua tavoittelevia miehenpuolikkaita. Miehet taistelevat keskenään vallan ja naisten puolesta että säilyisi naisten pyrkimykset poistaa kaikki mikä Jumalan on ja Jumala itse valta istuimelta.


      • biologiaa kirjoitti:

        Näkee, ettet ole lainkaan tutustunut evoluutioon, sen mekanismeihin, etkä sopeutumiseen. Ideologialla, olkoon se kuinka voimakasta tahansa, ei voi korvata tiedon puutetta.

        Kuitenkin on riippunut yhteiskunnista, ajoista, kulttuurista, uskonnoista miten naisiin on suhtauduttu. Tällä hetkellä Suomessa naisiin suhtaudutaan kuten miehiinkin pääosin.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Miehet kyyläkin, mutta naisista on pahuuden alku myös kun katsotaan jonkun matkaa historiaan taaksepäin. Suffragetit aloittivat saatanan yllyttämänä taistelun Jumalaa vastaan. Siihen saivat mukaan homomiehiä ja aisankannattajia, kirkon, ja muita omaa etua tavoittelevia miehenpuolikkaita. Miehet taistelevat keskenään vallan ja naisten puolesta että säilyisi naisten pyrkimykset poistaa kaikki mikä Jumalan on ja Jumala itse valta istuimelta.

        Älkää koskeko naiseen, muuten jeesus ei käyskentele teidän kanssa paratiisissa, hänelle kelpaa vain neitsytmiehet.

        Naiset ovat Jumalan omia. Hengellisiä olentoja.

        Evoluutioherrasta en tiedä.


      • biologiaa kirjoitti:

        Ja jos et olisi niiden miesten jälkeläinen, jotka tappoivat naapuriheimon miehet ja raiskasivat naiset ja tytöt, et olisi olemassakaan.

        Minä olen vaimon siemen, vaimosta syntynyt.


      • biologiaa

        Ideologisoitua biologiaa. Ei toimi. Kyl siihen edelleen tarvitaan molemmat sukupuolet.

        Tosin Kiinassa on edistytty jo sen verran, että on saatu vaihdettua haploidisolun DNA ja sit saatu niiden yhdistelmä muodostamaan elävä olento. Vaan en nyt muista, millä otuksella se tehtiin, selkärankasella kuiteskin.


    • Olin edellä havaisevani, että johonkin avaus kolahti ja rajusti. Hyvä, että mielipiteeesi liikuttaa Dogmatikos. Se on muutoksen merkki.

      • Kiitos rohkaisevista sanoistasi!👀


    • Jos muistellaan sitä Jeesusta.

      Hän oli kansan parissa autellen ja parantaen sairaita. Kehoitti jopa taivaspaikan menetyksen uhalla luopumaan omastaan köyhien hyväksi.

      Tämä olisi ehkä se mitä kansa papeilta odottaisi? Mutta ei tietenkään voi sellaisenaan toteutua. Mutta nimenomaan siis ihmisten arkisten huolien huomioon ottaminen on se pääasia.

      • Nykyisin maksetaan valtion veroja, kunnallisveroja, arvolisäveroja, ym. niillä on tarkoitus pitää heikompiosaisista huolta, ei kenenkään pidä kaikkea luovuttaa, silloin itsestä tulee kerjäläinen.

        Jokainen veronmaksaja siis osallistuu.


      • fari.g kirjoitti:

        Nykyisin maksetaan valtion veroja, kunnallisveroja, arvolisäveroja, ym. niillä on tarkoitus pitää heikompiosaisista huolta, ei kenenkään pidä kaikkea luovuttaa, silloin itsestä tulee kerjäläinen.

        Jokainen veronmaksaja siis osallistuu.

        Näinhän se on hyvinvointivaltioissa järjestetty. Yhdysvalloissa kukin tulee toimeen omillaan pääosin.


    • kirkkovieraantunutRaam

      Kun seuraa vaiukkapa autoliikennettä tavallisena viikonloppuna niin ei se vaikut aniin kovin väsyneeltä se kansa, eikä köyhältä, ei rääkkääntyneeltäkään ja kaikkein vähiten Jumalaa kaipaavalta.

      sitten jos katsoo kuinka koko kesä mennään ja tullaan ollaan ja oleillaan ryyypätään ja hrataan ainakin yritys on kova siihen, niin ei sekään niin väsyneeltä vaikuta ja rhaa näyttää olevan sama mihin joka iiikalla.

      aina vaan suurempaa teeveetä nopeampaa nettiä, kauemmas lomalle jne lista on loputon.
      mitä kirkko tähän kaikkeen tarjoaa, tyhjiä puheita ja ritruaaleja, mitään voiman osoitusta ei ole vaikka ppeja on tuhansiin ja rahaa tulee ja menee, mutta sielut ei pelastu eikä jumalista elämää näy missään.

      • Miten tähän kirkko liittyy (nimimerkkisi) kysehän on siitä mitä ihmiset elämältä odottavat.


    • Piipahdus Kallion kurjimmissa juottoloissa palauttaa realismin: joillakin on kaikki päin persettä.

      • Eikös siellä Kalliossa punaviherhipsterit siemaile intelligentisti punaviiniä pikkusormea sivistyneen tyylikkäästi koukistaen...?


      • Musti.Hintikka kirjoitti:

        Eikös siellä Kalliossa punaviherhipsterit siemaile intelligentisti punaviiniä pikkusormea sivistyneen tyylikkäästi koukistaen...?

        No ei varmaan! Kallio on myös eräänlainen homojen keskittymä.


      • Musti.Hintikka kirjoitti:

        Eikös siellä Kalliossa punaviherhipsterit siemaile intelligentisti punaviiniä pikkusormea sivistyneen tyylikkäästi koukistaen...?

        Kallio on keskiluokkaistunut nopeasti. Kallion ja lähitienoon kansanjuottoloiden rinnalle on noussut lukemattomia viini- ja olutravintoloita. Vanhat kuppilat ovat pitäneet kuitenkin pintansa, turisteja käy paljon. Kotimaan matkailua lähinnä toisista kaupunginosista.


    • Naiset pantiin kuriin. Kuulostaa ihan salmiakkikossunkieltäjäperiaatteenmies Toimi Kankaanniemeltä (pers.) .

      • biologiaa

        Älä ny pahastu, mitä joku biologiasta tietämätön sopersi. Aina on tapahtunu niin ihmisillä kuin muillakin eläimillä, että laatutappelijauroot on ollu naisten erityisessä suosiossa. Kyl se näkyy nykyisinkin baarissa, machomiehillä on naisia liikaakin, nynnyt jää kokonaan ilman.

        Niet ei naisia oo koskaan pantu "kuriin", mut on kyl muuten pantu, ja yleensä ihan vapaaehtosesti.


      • biologiaa kirjoitti:

        Älä ny pahastu, mitä joku biologiasta tietämätön sopersi. Aina on tapahtunu niin ihmisillä kuin muillakin eläimillä, että laatutappelijauroot on ollu naisten erityisessä suosiossa. Kyl se näkyy nykyisinkin baarissa, machomiehillä on naisia liikaakin, nynnyt jää kokonaan ilman.

        Niet ei naisia oo koskaan pantu "kuriin", mut on kyl muuten pantu, ja yleensä ihan vapaaehtosesti.

        No itse olen nynny, mutta en ole ilman jäänyt. En edes, vaikka en ole ikinä ollut hetero.


      • biologiaa

        Kielenkäyttösi on ruokotonta.


      • Torre12 sanoo "tähän", että olet ääliö. Minun kaksi poikaani ovat heteroja. Homoksi kun ei voi kasvattaa edes.


      • Missä olet nähnyt? Sinulla on kyllä huono näkö.


    • Kun Dogmatikos kirjoittaa, niin ainakin minusta tuntuu, että en pysty kirjoittamaan mitään vastaukseksi, niin ylivoimainen hän on sekä sisällön että ulkoasun puolesta.

      Onhan se typerää, ainakin minusta, ettei osaa vastata muuta kun "kyllähän se näin on" tai jotain vastaavaa, puhumattakaan mistään haastamisesta tai vastaan väittämisestä.

      • Älä pelkää sage, minä olen sinun kanssasi päivieni loppuun saakka ja haastan sinunkin puolestasi, niin täydellisiä, kuin vähemmän täydellisiä. :D


      • fari.g kirjoitti:

        Älä pelkää sage, minä olen sinun kanssasi päivieni loppuun saakka ja haastan sinunkin puolestasi, niin täydellisiä, kuin vähemmän täydellisiä. :D

        Oikein hyvä, minäkin tuen sinua ainakin vaikenemalla. :)


      • Ethän sinä pysty kenellekään vastaamaan.


      • sage8, kiitos ystävällisistä sanoistasi! 👀


      • Dogmatikos kirjoitti:

        sage8, kiitos ystävällisistä sanoistasi! 👀

        Kiitos kiittämisestä.


    • "Niin kauan, kuin kristinuskoa tarjotaan sellaisessa muodossa, joka ei tarjoa apua käytännön ongelmiin, on turha sitä yrittää tarjotakaan. "
      Olet erittäin pätevä Jumalan sanan vastustaja ja vain tämän ajan tarpeiden tyydyttäjä.

      • Jeesus paransi sairaita, jota hän mainosti tekoinaan myös vankilassa olleelle Johannes Kastajalle. Jeesus oli jopa syntisten parissa syöden ja juoden, hmm. Kehoitti myymään omaisuuttaan ja autettavan köyhiä.

        Näen kristitylle olevan toimintamallina se, että autellaan ihmisiä eri tavoin. Käytännön ongelmissa. Mutta ethän sinä sellaisesta mitään ymmärrä. Sinä ainoastaan solvaat muita.


      • Eenokki12
        torre12 kirjoitti:

        Jeesus paransi sairaita, jota hän mainosti tekoinaan myös vankilassa olleelle Johannes Kastajalle. Jeesus oli jopa syntisten parissa syöden ja juoden, hmm. Kehoitti myymään omaisuuttaan ja autettavan köyhiä.

        Näen kristitylle olevan toimintamallina se, että autellaan ihmisiä eri tavoin. Käytännön ongelmissa. Mutta ethän sinä sellaisesta mitään ymmärrä. Sinä ainoastaan solvaat muita.

        Jeesus ei parantanut homoja ei ajanut heistä riivaajia, ellei ja ehkä se hautausmailla viihtynyt oli homo josta Jeesus riivaajien pyynnöstä salli riivaajien mennä sikoihin?


      • torre12 kirjoitti:

        Jeesus paransi sairaita, jota hän mainosti tekoinaan myös vankilassa olleelle Johannes Kastajalle. Jeesus oli jopa syntisten parissa syöden ja juoden, hmm. Kehoitti myymään omaisuuttaan ja autettavan köyhiä.

        Näen kristitylle olevan toimintamallina se, että autellaan ihmisiä eri tavoin. Käytännön ongelmissa. Mutta ethän sinä sellaisesta mitään ymmärrä. Sinä ainoastaan solvaat muita.

        Samoilla linjoilla olen.


      • sage8 kirjoitti:

        Samoilla linjoilla olen.

        Ruumiisi jota palvot ja yrität tyydyttää tulee mätänemään tai palamaan, mitäs sitten🤔❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ruumiisi jota palvot ja yrität tyydyttää tulee mätänemään tai palamaan, mitäs sitten🤔❓

        Jos Jumala on olemassa, hän sen päättää, et sinä enkä minä.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Jeesus ei parantanut homoja ei ajanut heistä riivaajia, ellei ja ehkä se hautausmailla viihtynyt oli homo josta Jeesus riivaajien pyynnöstä salli riivaajien mennä sikoihin?

        " Antoi riivaajien mennä sikoihin"

        Juutalaisethan eivät kasvattaneet sikoja, joten missä mahtoi Jeesus olla tässä vaiheessa ?
        Ehkä jossain Dekapoliksessa, kreikkalaiskaupungissa, nykyisen Jordanian alueella.


      • sage8 kirjoitti:

        Jos Jumala on olemassa, hän sen päättää, et sinä enkä minä.

        Jumala on olemassa ja sinun ruumiisi tulee maatumaan jos sitä ei polteta, se on täysin selvää.
        Minkä poikkeuksen kuvittelet Jumalan tekevän sinun kohdallasi 🤔❓


      • fari.g kirjoitti:

        " Antoi riivaajien mennä sikoihin"

        Juutalaisethan eivät kasvattaneet sikoja, joten missä mahtoi Jeesus olla tässä vaiheessa ?
        Ehkä jossain Dekapoliksessa, kreikkalaiskaupungissa, nykyisen Jordanian alueella.

        Kai sentään tiedät, että Israelissa on kautta aikain elänyt myös pakanakansoja jotka kasvattavat 🐷🐷🐽


      • fari.g kirjoitti:

        " Antoi riivaajien mennä sikoihin"

        Juutalaisethan eivät kasvattaneet sikoja, joten missä mahtoi Jeesus olla tässä vaiheessa ?
        Ehkä jossain Dekapoliksessa, kreikkalaiskaupungissa, nykyisen Jordanian alueella.

        Aika hyvin, juutalaisethan eivät kasvattaneet sikoja!!!


      • sage8 kirjoitti:

        Aika hyvin, juutalaisethan eivät kasvattaneet sikoja!!!

        Kukaan ei niin ole väittänytkään, aika hölmöä edes kuvitella niin 🐽🐷🐽


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kukaan ei niin ole väittänytkään, aika hölmöä edes kuvitella niin 🐽🐷🐽

        Tuskin Jeesus ajoi Israelissa "pakanoiden" siat tuhoon, siitähän olisi noussut oikeusprosessi roomalaistenkin taholta. Olen edelleen fari.gin kannalla.


      • sage8 kirjoitti:

        Tuskin Jeesus ajoi Israelissa "pakanoiden" siat tuhoon, siitähän olisi noussut oikeusprosessi roomalaistenkin taholta. Olen edelleen fari.gin kannalla.

        Miten sinä olisit pystynyt todistaan, että Jeesus ajoi siat tuhoon🤔❓
        Ei kai ihminen siihen olisi pysyynyt❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ruumiisi jota palvot ja yrität tyydyttää tulee mätänemään tai palamaan, mitäs sitten🤔❓

        Tässä oli kyse siitä mitä Jeesus oli ja antoi esimerkeiksi ja toimintaohjeiksi.


      • niin.se.lienee
        fari.g kirjoitti:

        " Antoi riivaajien mennä sikoihin"

        Juutalaisethan eivät kasvattaneet sikoja, joten missä mahtoi Jeesus olla tässä vaiheessa ?
        Ehkä jossain Dekapoliksessa, kreikkalaiskaupungissa, nykyisen Jordanian alueella.

        Olen kuullut koulun uskontotunnilla sellaisenkin version, että kasvattivat kyllä, mutta vain myyntiin, ei itse käytettäväksi. Molemmat versiot lienevät kuvitelmia, koska siellä ei edes ole Ramatun mainitsemaa rinnettä, jota pitkin sikalauma olisi syöksynyt alas. Olen käynyt siellä.


      • niin.se.lienee kirjoitti:

        Olen kuullut koulun uskontotunnilla sellaisenkin version, että kasvattivat kyllä, mutta vain myyntiin, ei itse käytettäväksi. Molemmat versiot lienevät kuvitelmia, koska siellä ei edes ole Ramatun mainitsemaa rinnettä, jota pitkin sikalauma olisi syöksynyt alas. Olen käynyt siellä.

        Vai ei Israelissa ole rinteitä kun on vuoriakin😀


      • niin.se.lienee kirjoitti:

        Olen kuullut koulun uskontotunnilla sellaisenkin version, että kasvattivat kyllä, mutta vain myyntiin, ei itse käytettäväksi. Molemmat versiot lienevät kuvitelmia, koska siellä ei edes ole Ramatun mainitsemaa rinnettä, jota pitkin sikalauma olisi syöksynyt alas. Olen käynyt siellä.

        No sekin on vain yksi Raamattuun kirjoitetuista huuhaa-teksteistä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Vai ei Israelissa ole rinteitä kun on vuoriakin😀

        Siat eivät nähdäkseni käyskentele jyrkillä rinteillä.


      • lue.kertomut
        torre12 kirjoitti:

        Siat eivät nähdäkseni käyskentele jyrkillä rinteillä.

        Kuka niin väittää?


      • mietipäuudestaan
        usko.vainen kirjoitti:

        Vai ei Israelissa ole rinteitä kun on vuoriakin😀

        Kyllä ne rinteet ja vuoret ovat ihan ei paikassa kuin Gennesaretin rannoilla. Matkaoppaan selitys oli se, että pinnanmuoto on kahdessa vuosituhannessa muuttunut paljon. Kelpaisiko se sinulle?


      • mietipäuudestaan kirjoitti:

        Kyllä ne rinteet ja vuoret ovat ihan ei paikassa kuin Gennesaretin rannoilla. Matkaoppaan selitys oli se, että pinnanmuoto on kahdessa vuosituhannessa muuttunut paljon. Kelpaisiko se sinulle?

        Myös siellä on korkeita paikkoja mm. vuorisaarnan vuori. Oletko koskaan muuten käynyt siellä 🙂❓


      • mietipäuudestaan kirjoitti:

        Kyllä ne rinteet ja vuoret ovat ihan ei paikassa kuin Gennesaretin rannoilla. Matkaoppaan selitys oli se, että pinnanmuoto on kahdessa vuosituhannessa muuttunut paljon. Kelpaisiko se sinulle?

        Tässä taustaa
        http://www.luterilainen.com/files/Pkoulu/UT3/UT3_4B.pdf


      • mietipäuudestaan
        usko.vainen kirjoitti:

        Myös siellä on korkeita paikkoja mm. vuorisaarnan vuori. Oletko koskaan muuten käynyt siellä 🙂❓

        Olen käynyt. Ei sekään vuorelta näyttänyt.


      • mietipäuudestaan kirjoitti:

        Olen käynyt. Ei sekään vuorelta näyttänyt.

        Kaikki on suhteellsta 😉


      • mietipäuudestaan kirjoitti:

        Olen käynyt. Ei sekään vuorelta näyttänyt.

        Laita googleen Genesaretin järvi, kuvissa näkyy jylhiä vuoristoja 😉


      • lue.kertomut kirjoitti:

        Kuka niin väittää?

        Jyrkänteeltä alas.


      • eri.asiat
        torre12 kirjoitti:

        Jyrkänteeltä alas.

        Jyrkänne # vuori.


      • eri.asiat kirjoitti:

        Jyrkänne # vuori.

        Niin. Eivät siat vuorilla ole.


      • adrhe5
        torre12 kirjoitti:

        Niin. Eivät siat vuorilla ole.

        Eikä Raamattu niin väitäkään.


      • HamatGader
        fari.g kirjoitti:

        " Antoi riivaajien mennä sikoihin"

        Juutalaisethan eivät kasvattaneet sikoja, joten missä mahtoi Jeesus olla tässä vaiheessa ?
        Ehkä jossain Dekapoliksessa, kreikkalaiskaupungissa, nykyisen Jordanian alueella.

        Jotkut ovat vakaasti sitä mieltä, että tämä olisi tapahtunut nykyisen Hamat Gaderin paikkeilla. Se sijaitsee Israelin ja Jordanian rajalla, muutama kilometri Gennesaretin järvestä. En kyllä tiedä tarkempia perusteluja.


    • Näinpä, on aivan turhaa olevinaan saarnata jostakin "paremmasta tai superkristillisyydestä" jos kuvitellaan sen olevan vain vimmaisia saarnoja helvetillä pelottelulla, kun samaa aikaan ei omata edes sen vertaa inhimillisyyttä ja todellakin niitä kristillisiä arvoja, että autettaisiin sitä naapuria tai vieruskaveria hädässä. Tuosta syystä noissa sitten nähdäänkin noita heräämisiä ja uudelleen syntymisiä, enemmänkin kuin kerran. Ihmiset kun tavallaan arvotetaan sen mukaan, että koet jonkun herätyksen , eli jo lähtökohtaisesti ihmiseltä vaaditaan jotain.

      • Ei ketään arvoteta sen mukaan, että kokee uudestitymisen. Evankeliumi on hyvin yksinkertainen ottaa vastaan jos haluaa😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei ketään arvoteta sen mukaan, että kokee uudestitymisen. Evankeliumi on hyvin yksinkertainen ottaa vastaan jos haluaa😉

        Evan keli...... eikös se ollut Eeva joka houkutteli miehen, jumalankuvan syntiin.


      • fari.g kirjoitti:

        Evan keli...... eikös se ollut Eeva joka houkutteli miehen, jumalankuvan syntiin.

        Ei vaan mies teki oman päätöksensä ja nainen uskoi saatanaa. Nainen oli silloinkin altis saatanan houkutukselle😏


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei ketään arvoteta sen mukaan, että kokee uudestitymisen. Evankeliumi on hyvin yksinkertainen ottaa vastaan jos haluaa😉

        No äläppä nyt valehtele. Juuri noin homma toimii. Ongelma lieneekin karismaattisissa, että he eivät tunne Raamatun keskeistä sanomaa vaan yrittävät vääntää siitä jonkun oman "mambou sambon" ratkaisukristillisyyden . Ja lisäksi seurakunnan rakenne on kilpailuhenkinen.

        Todellakin Raamattu ja evankeliumi on hyvin yksinkertainen . Lyhennettynä se on , ettei kristittyjen tehtävä ole piinata ja parjata muita vaan tarjota apuaan, ilman, että avunsaajan pitää todistella yhtään kenellekkään yhtään mitään.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei vaan mies teki oman päätöksensä ja nainen uskoi saatanaa. Nainen oli silloinkin altis saatanan houkutukselle😏

        Sekö se oli, kuvassa se näyttää käärmeeltä, jolla on miehen yläruumis.


      • nähty.on kirjoitti:

        No äläppä nyt valehtele. Juuri noin homma toimii. Ongelma lieneekin karismaattisissa, että he eivät tunne Raamatun keskeistä sanomaa vaan yrittävät vääntää siitä jonkun oman "mambou sambon" ratkaisukristillisyyden . Ja lisäksi seurakunnan rakenne on kilpailuhenkinen.

        Todellakin Raamattu ja evankeliumi on hyvin yksinkertainen . Lyhennettynä se on , ettei kristittyjen tehtävä ole piinata ja parjata muita vaan tarjota apuaan, ilman, että avunsaajan pitää todistella yhtään kenellekkään yhtään mitään.

        Minusta on huvittavaa kun sinä et edes tiedä mitä on uudestisyntyminen ja mitä kielillä puhuminen ja yrität niitä solvata mutta paljastat vain oman tietämättömyytesi 🙂


      • fari.g kirjoitti:

        Sekö se oli, kuvassa se näyttää käärmeeltä, jolla on miehen yläruumis.

        Katsele sinä vaan kuvakirjoja 😄


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minusta on huvittavaa kun sinä et edes tiedä mitä on uudestisyntyminen ja mitä kielillä puhuminen ja yrität niitä solvata mutta paljastat vain oman tietämättömyytesi 🙂

        Mutta ei olemassa mitään mekanismia miten Jeesus otetaan vastaan tai uudestisynnytään. En ole saanut selvää vastausta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minusta on huvittavaa kun sinä et edes tiedä mitä on uudestisyntyminen ja mitä kielillä puhuminen ja yrität niitä solvata mutta paljastat vain oman tietämättömyytesi 🙂

        Minä uskon vain sen mitä näen ja kumpaakaan en ole nähnyt.


      • fari.g kirjoitti:

        Minä uskon vain sen mitä näen ja kumpaakaan en ole nähnyt.

        Ihan vapaasti 😀


      • usko.vainen kirjoitti:

        Katsele sinä vaan kuvakirjoja 😄

        Minulla on viisi kiloa painava kuvaraamattu.

        Taideteoksilla kuvitettu.


      • fari.g kirjoitti:

        Minulla on viisi kiloa painava kuvaraamattu.

        Taideteoksilla kuvitettu.

        Katsele toki sitäkin 😀


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minusta on huvittavaa kun sinä et edes tiedä mitä on uudestisyntyminen ja mitä kielillä puhuminen ja yrität niitä solvata mutta paljastat vain oman tietämättömyytesi 🙂

        Kyllä minä todellakin tiedän. Montakin juoppoa tiedän tällä kylällä jotka syntyneet useammin kuin kerran ja tuo kielillä puhuminen. Se, että väännät jotain siansaksaa ja väität sitä pyhäksi kielillä puhumiseksi niin tuonhan nyt jo kieltää Raamattu , ellei paikalla ole kyseisen kielen tulkkia.


      • nähty.on kirjoitti:

        Kyllä minä todellakin tiedän. Montakin juoppoa tiedän tällä kylällä jotka syntyneet useammin kuin kerran ja tuo kielillä puhuminen. Se, että väännät jotain siansaksaa ja väität sitä pyhäksi kielillä puhumiseksi niin tuonhan nyt jo kieltää Raamattu , ellei paikalla ole kyseisen kielen tulkkia.

        Minulla ei ole koskaan ollut epäilystä tietosi tasosta 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minulla ei ole koskaan ollut epäilystä tietosi tasosta 😉

        No eipä se kielillä puhuminen vaikutusta tee. Vaimonkin intaantui, ja meitä muita kyllä nauratti. Ei mitään järkeä. En minäkään muuta tiedä.


      • nähty.on kirjoitti:

        Kyllä minä todellakin tiedän. Montakin juoppoa tiedän tällä kylällä jotka syntyneet useammin kuin kerran ja tuo kielillä puhuminen. Se, että väännät jotain siansaksaa ja väität sitä pyhäksi kielillä puhumiseksi niin tuonhan nyt jo kieltää Raamattu , ellei paikalla ole kyseisen kielen tulkkia.

        Ei kiellä Raamattu. Kun apostolit puhuivat kielillä, kerrotaan, että erimaalaiset kuulivat omaa kieltänsä. Kun Paavali kielsi puhumasta kokouksessa kielillä, hän tarkoitti sevästikin "enkelten kieltä" koska varoitti, ettei kukaan sitä ymmärrä. Kuitenkin hän sanoi itsekin yksityisessä rukouksessa usein puhuvansa kielillä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei vaan mies teki oman päätöksensä ja nainen uskoi saatanaa. Nainen oli silloinkin altis saatanan houkutukselle😏

        Hah hah. Miehet eivät tietenkään ole alttiita saatanan houkutuksille.

        Paavali ja muut eivät hölisseet, vaan keskusteltaessa puhuivat vierasmaalaisten kanssa heidän kieliään.


      • "Ihmiset kun tavallaan arvotetaan sen mukaan, että koet jonkun herätyksen , eli jo lähtökohtaisesti ihmiseltä vaaditaan jotain. "

        Eikä se vain rajoitu noihin tunneelämyksiin vaan näihin liittyy monenmoista vaatimusta. Pitäisi tavallaan luopua omasta personallisuudestaan ja omaksua sen yhteisön antamat tavat ja jopa mielipiteet.


      • libupapille
        Dogmatikos kirjoitti:

        Ei kiellä Raamattu. Kun apostolit puhuivat kielillä, kerrotaan, että erimaalaiset kuulivat omaa kieltänsä. Kun Paavali kielsi puhumasta kokouksessa kielillä, hän tarkoitti sevästikin "enkelten kieltä" koska varoitti, ettei kukaan sitä ymmärrä. Kuitenkin hän sanoi itsekin yksityisessä rukouksessa usein puhuvansa kielillä.

        Mitä h*levetin enkelten kieltä?


      • anna.nauraa
        mummomuori kirjoitti:

        "Ihmiset kun tavallaan arvotetaan sen mukaan, että koet jonkun herätyksen , eli jo lähtökohtaisesti ihmiseltä vaaditaan jotain. "

        Eikä se vain rajoitu noihin tunneelämyksiin vaan näihin liittyy monenmoista vaatimusta. Pitäisi tavallaan luopua omasta personallisuudestaan ja omaksua sen yhteisön antamat tavat ja jopa mielipiteet.

        Vai on homoseksuaalinen käytös sinusta jo omaa persoonallisuutta mistä ei voisi luopua.


      • anna.nauraa kirjoitti:

        Vai on homoseksuaalinen käytös sinusta jo omaa persoonallisuutta mistä ei voisi luopua.

        Toki tuossa tarkoitin huomattavan paljon laajemmin. Erästä tuttuani yritettiin painostaa tekemään aivan toisenlaista taidetta, kuin mitä hän teki. Hän erosi yhteisöstä.


    • Juutalaiset puhuvat ihan oikeasti monia kieliä, ovat aina puhuneet.
      Kristityille on muka luvattu, että tulevat saamaan kielillä puhumisen armolahjan, ihan hokkus pokkus, kunhan tulevat Kristus uskoon.

      On teitä helppo huijata.

    • ”Vielä suurempi on kuilu tavallisten ihmisten ja uskonasioihin syventyneitten välillä tällä palstalla. Eivät nämä keskustelut juuri kosketa suurta yleisöä, ei edes maltillisten luterilaisten mietteet…”

      Tämä on aivan totta. Toisinaan täällä on maltillisia luterilaisia, mutta kun aiheet ovat mitä ovat, niin kauaa ei he täällä viihdy. Etenkin erikoiset näkemykset Raamatusta ja sen tulkinnoista, sekä sellaisten kysymysten pohdinta, jolla ei ole mitään yhteyttä tavalliseen uskovaiseen, voivat puuduttaa.

      ”Niin kauan, kuin kristinuskoa tarjotaan sellaisessa muodossa, joka ei tarjoa apua käytännön ongelmiin, on turha sitä yrittää tarjotakaan.”

      Tai että edes olisivat sellaisessa muodossa, jonka olisi ymmärrettävää ilman vuosien opiskelua mm. kaanaan kielestä tai muista erikoisuuksista. Täällä arjessa aiheet ovat aika lailla erilaisia, usein ns. perusjuttuja, ja niihin ei juuri täällä puututa.

      ” Ihmiset kuulemma jättävät kirkon suurin joukoin, koska kaipaavat jykevää julistusta. Jos näin olisi, ihmiset kylä tietävät, missä tarjotaan tulta ja tulikiveä, mutta kuitenkaan nämä ryhmät eivät ole kasvaneet.”

      Niin, tämä on selkeästi nähtävissä. Jos tosiaan ihmiset kaipaisivat enennän ”tulta ja tulikiveä”, uhkan ja pelon ”keljumeita”, niin silloin he siirtyisivät sankoin joukoin niihin yhteisöihin, jotka niitä tarjoavat. Näin vain ei ole käynyt. Mieluummin jättäydytään kaikista yhteisöistä ulkopuolelle ja tosiaan syntyy noita ”yhden miehen” seurakuntia.

      ”Arjen taakka on niin suuri, että monet sortuvat sen alle muutenkin.”

      Nykyihminen joutuu elämään tosiaan niin rankassa kilpailussa, jossa armotta painetaan aina alas, niin miten häntä kiinnostaisi enää joutua painetuksi vielä alemmas? Vai pitäisikö kilpailla siitä, kuka voi kaikkein huonoimmin, rypee parhaiten synnin ja katumusten katuojassa?

      Kyllä tänä päivänä kaivataan toivoa.

      ”Sinun ei tarvitse muuttua uskoontulleeksi itsestään suuria luulevaksi superkristityksi.”

      Tässä on se juttu, jota haluan painottaa. Monella on mielikuva, että uskovaisen tulee suorittaa kaikenlaista ja muuttua tosiaan superihmiseksi, ennen kuin saa luvan olla uskova. Ihanaa että meillä on vielä mahdollisuus saada olla uskova juuri sellaisena kuin olemme!

      • saako.nauraa.taas

        Huvittavaa lukea sinun kuvitelmiasi uskosta. Sinulla ei ole hajuakaan mitä uskovaisena oleminen on ja siksi sinun onkin mahdotonta edes näytellä sitä. Ainoa minkä osaat on yrittää solvata niitä ketkä näkevät pelleilysi läpi ja syyllistää heitä.


      • saako.nauraa.taas kirjoitti:

        Huvittavaa lukea sinun kuvitelmiasi uskosta. Sinulla ei ole hajuakaan mitä uskovaisena oleminen on ja siksi sinun onkin mahdotonta edes näytellä sitä. Ainoa minkä osaat on yrittää solvata niitä ketkä näkevät pelleilysi läpi ja syyllistää heitä.

        Onneksi ei tarvitse näytellä.

        Ja kun täällä oikeassa elämässä saa tavata niin monenlaisia uskovia, se on rikkaus. Mutta näitä erikoisuuksia, mitä tällä palstalla vilisee, on hyvin vähän.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1934
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1621
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1547
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      53
      1466
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1368
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1160
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe