En tiedä, mikä on totuus

Kalle.Halttunen

Olen uudestisyntynyt kristitty.

Olen kokenut syntieni anteeksisaamisen ja täyttynyt Pyhällä Hengellä.

En ole silti varma siitä, mikä on totuus. Kristityt ovat niin kovin eri mieltä keskenään opin asioista. Miten voisin tietää sen, mikä näkemys on totta ja mikä ei? Minulla ei ole riittävästi koulutusta ja taitoa ottaa asioita selville omakohtaisesti. En osaa vieraita kieliä enkä pysty vertailemaan Raamatun tekstejä eri kielillä tai tutkimaan niitä alkukielillä. Raamatun alkukieliä tuntevat ovat eri mieltä oikean opin suhteen, joten miten voisin tietää sen, mikä on totta ja mikä ei ole totta? Mikä on oikein ja mikä on väärin?

64

657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikiitosjeesus

      Sulle varmaan sanottiin monesti että painu vi...uun siitä. Ei kai sitä moiseen uudestisyntymisen kurimukseen muuten.

    • Advis

      Voisit vaikka aloittaa lukemalla Raamatun läpi. Kun teet sen rukouksen kanssa, rupeaa se vaikuttaman elämääsi ja ajatuksiisi. Se selventää paljon sitä, mitä Jumala on meille halunnut sanoa. Eri seurakuntien nettisivuilta löytyy raamatuntutkisteluja, joita voi lukea itsekseen taikka sitten voi pyytää päästä mukaan jonkun valitsemansa seurakunnan raamattupiiriin. Kyllä se Pyhä Henki ohjaa sinut lopulta oikeaan, siitä ei kannata olla huolissaan.

      • Ajatella nimenomaan ei saa, koska se johtaa auttamatta siihen johtopäätökseen, että kyseessä on ihmisen omaksi kuvakseen luoma linnanherraepäjumala ensiyönoikeuksineen.

        Reppanat eivät vain ymmärrä olevansa maaorjien jatkumoa.


      • Kalle.Halttunen
        he-ma kirjoitti:

        Ajatella nimenomaan ei saa, koska se johtaa auttamatta siihen johtopäätökseen, että kyseessä on ihmisen omaksi kuvakseen luoma linnanherraepäjumala ensiyönoikeuksineen.

        Reppanat eivät vain ymmärrä olevansa maaorjien jatkumoa.

        Pidän näkemystäsi arvokkaana, mutta miten selität sen, että olen saanut syntini anteeksi uskomalla evankeliumin ja minulla on nyt rauha sydämessäni? Olen myös täyttynyt Pyhällä Hengellä ja vaikka se ei ole antanut minulle yliluonnollisia kykyjä, niin pystyn silti todistamaan läheisilleni uskoontulostani tavalla, jota en aiemmin osannut edes kuvitella. On ikään kuin Jumalan Pyhä Henki puhuisi kauttani sen sijaan, että minä itse puhun, mutta tätä kestää vain vähän aikaa ja sitten taas minä puhun enkä osaa muusta puhua kuin säästä ja maanviljelykseen sekä karjatalouteen liittyvistä asioista. Miten tämän selität?


      • pyhpyh2347923874
        he-ma kirjoitti:

        Ajatella nimenomaan ei saa, koska se johtaa auttamatta siihen johtopäätökseen, että kyseessä on ihmisen omaksi kuvakseen luoma linnanherraepäjumala ensiyönoikeuksineen.

        Reppanat eivät vain ymmärrä olevansa maaorjien jatkumoa.

        Valheesi ei meitä hetkauta yhtään. Ateismisi kuolee!


      • Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Pidän näkemystäsi arvokkaana, mutta miten selität sen, että olen saanut syntini anteeksi uskomalla evankeliumin ja minulla on nyt rauha sydämessäni? Olen myös täyttynyt Pyhällä Hengellä ja vaikka se ei ole antanut minulle yliluonnollisia kykyjä, niin pystyn silti todistamaan läheisilleni uskoontulostani tavalla, jota en aiemmin osannut edes kuvitella. On ikään kuin Jumalan Pyhä Henki puhuisi kauttani sen sijaan, että minä itse puhun, mutta tätä kestää vain vähän aikaa ja sitten taas minä puhun enkä osaa muusta puhua kuin säästä ja maanviljelykseen sekä karjatalouteen liittyvistä asioista. Miten tämän selität?

        Sinuna hakeutuisin poliisin juttusille sekä psykiatrisen hoidon piiriin, pelkästään siksi että kuvittelet saaneesi rikoksesi anteeksi.

        Noin viallinen mieli löytyy lähinnä kansanedustajalta tai psykopaatilta.


      • Eikiitosjeesus
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Pidän näkemystäsi arvokkaana, mutta miten selität sen, että olen saanut syntini anteeksi uskomalla evankeliumin ja minulla on nyt rauha sydämessäni? Olen myös täyttynyt Pyhällä Hengellä ja vaikka se ei ole antanut minulle yliluonnollisia kykyjä, niin pystyn silti todistamaan läheisilleni uskoontulostani tavalla, jota en aiemmin osannut edes kuvitella. On ikään kuin Jumalan Pyhä Henki puhuisi kauttani sen sijaan, että minä itse puhun, mutta tätä kestää vain vähän aikaa ja sitten taas minä puhun enkä osaa muusta puhua kuin säästä ja maanviljelykseen sekä karjatalouteen liittyvistä asioista. Miten tämän selität?

        Näytäppä kuitti ja pääsylippu taivaaseen.


      • Kalle.Halttunen
        he-ma kirjoitti:

        Sinuna hakeutuisin poliisin juttusille sekä psykiatrisen hoidon piiriin, pelkästään siksi että kuvittelet saaneesi rikoksesi anteeksi.

        Noin viallinen mieli löytyy lähinnä kansanedustajalta tai psykopaatilta.

        En ole tehnyt rikoksia. Olen saanut syntini anteeksi. Mitä pahaa tai väärää siinä on?


      • Kalle.Halttunen
        Eikiitosjeesus kirjoitti:

        Näytäppä kuitti ja pääsylippu taivaaseen.

        Jos et usko sitä, että olen saanut syntini anteeksi ja täyttynyt Pyhällä Hengellä, niin sille ei voi mitään tehdä. Ei minulla ole Jumalan kirjoittamaa kuittia tai pääsylippua, jonka voisin esittää sinulle. Minulla on vain henkilökohtainen kokemus, joka todistaa minulle sen, että olen saanut syntini anteeksi ja minulla on rauha sydämessäni. Muusta en tiedä. Olisiko tarve tietää jotakin muuta? En tunne sellaista tarvetta.

        Toki minua kiinnostaa se, mikä on Raamatun oikea tulkinta, mutta koska en ole itse kykenevä sitä asiaa päättämään, niin kysyin muilta. En silti aio suinpäin uskoa muiden selityksiä. Jos en jotakin ymmärrä, niin tunnustan sen ja pidän kiinni henkilökohtaisesta kokemuksestani: olen saanut syntini anteeksi, joten mitä väliä on erilaisilla Raamatun tulkinnoilla?

        Se minua ihmetyttääkin, kun kristityt ovat toisiaan vastaan sen perusteella, miten he Raamatun ymmärtävät. Minä en tahtoisi olla...


      • Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Jos et usko sitä, että olen saanut syntini anteeksi ja täyttynyt Pyhällä Hengellä, niin sille ei voi mitään tehdä. Ei minulla ole Jumalan kirjoittamaa kuittia tai pääsylippua, jonka voisin esittää sinulle. Minulla on vain henkilökohtainen kokemus, joka todistaa minulle sen, että olen saanut syntini anteeksi ja minulla on rauha sydämessäni. Muusta en tiedä. Olisiko tarve tietää jotakin muuta? En tunne sellaista tarvetta.

        Toki minua kiinnostaa se, mikä on Raamatun oikea tulkinta, mutta koska en ole itse kykenevä sitä asiaa päättämään, niin kysyin muilta. En silti aio suinpäin uskoa muiden selityksiä. Jos en jotakin ymmärrä, niin tunnustan sen ja pidän kiinni henkilökohtaisesta kokemuksestani: olen saanut syntini anteeksi, joten mitä väliä on erilaisilla Raamatun tulkinnoilla?

        Se minua ihmetyttääkin, kun kristityt ovat toisiaan vastaan sen perusteella, miten he Raamatun ymmärtävät. Minä en tahtoisi olla...

        Oikea tulkinta on se, että raamattun jumala on epäjumala ja sinä joudut helvetintuleen uskottuasi syntisi anteeksiannetuiksi epäjumalan toimesta - jos sattumoisin oikea jumala olisi olemassa.

        Olet haukannut hatullisen ihmisen ulostamaa paskaa, mutta älä vaivu epätoivoon, sinulla on monta yhtälailla huijattua uskonharhaiskanssakärsijää. Voitte lohduttaa toisianne ja kehua kuinka yksinkertaisia olittekaan uskoessanne olemattomaan.


      • Advis
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Pidän näkemystäsi arvokkaana, mutta miten selität sen, että olen saanut syntini anteeksi uskomalla evankeliumin ja minulla on nyt rauha sydämessäni? Olen myös täyttynyt Pyhällä Hengellä ja vaikka se ei ole antanut minulle yliluonnollisia kykyjä, niin pystyn silti todistamaan läheisilleni uskoontulostani tavalla, jota en aiemmin osannut edes kuvitella. On ikään kuin Jumalan Pyhä Henki puhuisi kauttani sen sijaan, että minä itse puhun, mutta tätä kestää vain vähän aikaa ja sitten taas minä puhun enkä osaa muusta puhua kuin säästä ja maanviljelykseen sekä karjatalouteen liittyvistä asioista. Miten tämän selität?

        Kokemuksesi on annettu sinulle paitsi siksi, että muut saisivat kuulla siitä, mitä Jumala voi saada aikaan mutta myös sinun uskosi lujittamiseksi. Muista tuo tapahtuma aina kun epäusko valtaa mielesi. Saat siitä lohdutusta ja varmistuksen sille, että Jumala on todellinen ja Pyhä Henki todella antaa meille jotakin erityistä silloin kun sitä tarvitsemme. Minulle itselleni kävi myös juuri noin, ei silloin kun tulin uskoon, vaan silloin kun jotkut tarvitsivat vahvistusta omalle uskolleen. Olen kokenut sen vain kerran mutta sen kautta moni sai vahvistusta uskolleen ja näin Jumala sai käyttää minua turhaa ihmistä hyväkseen johonkin ihmeelliseen.

        Me emme voi valita sitä milloin Jumala käyttää meitä hyväkseen mutta me voimme tarjota itsemme hänen käyttöönsä. Se on mahtava tunne kun huomaa, että vaikka itse ei pystykään yksin mihinkään, Jumala tekee ihmeitä pienen ihmisen kautta :)

        Pidä tuo asenteesi, että tunnustat sen jos et jotakin ymmärrä. Moni menee lauman perässä ymmärtämättä mitä tekee ja teeskentelee ymmärtävänsä. Ikään kuin siinä sadussa, joka kertoo kuninkaan näkymättömistä vaatteista.


      • Kalle.Halttunen
        Advis kirjoitti:

        Kokemuksesi on annettu sinulle paitsi siksi, että muut saisivat kuulla siitä, mitä Jumala voi saada aikaan mutta myös sinun uskosi lujittamiseksi. Muista tuo tapahtuma aina kun epäusko valtaa mielesi. Saat siitä lohdutusta ja varmistuksen sille, että Jumala on todellinen ja Pyhä Henki todella antaa meille jotakin erityistä silloin kun sitä tarvitsemme. Minulle itselleni kävi myös juuri noin, ei silloin kun tulin uskoon, vaan silloin kun jotkut tarvitsivat vahvistusta omalle uskolleen. Olen kokenut sen vain kerran mutta sen kautta moni sai vahvistusta uskolleen ja näin Jumala sai käyttää minua turhaa ihmistä hyväkseen johonkin ihmeelliseen.

        Me emme voi valita sitä milloin Jumala käyttää meitä hyväkseen mutta me voimme tarjota itsemme hänen käyttöönsä. Se on mahtava tunne kun huomaa, että vaikka itse ei pystykään yksin mihinkään, Jumala tekee ihmeitä pienen ihmisen kautta :)

        Pidä tuo asenteesi, että tunnustat sen jos et jotakin ymmärrä. Moni menee lauman perässä ymmärtämättä mitä tekee ja teeskentelee ymmärtävänsä. Ikään kuin siinä sadussa, joka kertoo kuninkaan näkymättömistä vaatteista.

        No just sitä en ymmärrä, miksi minun pitäisi ottaa kantaa joihinkin opillisiin asioihin ja olla jotakin mieltä "voidakseni pelastua", sillä olen ymmärtänyt sen verran monien sanoista, että toiseen seurakuntaan uskova ei pelastuisi, vaikka olisi kokenut mitä tahansa uskossa, jos on kuitenkin eri mieltä ja harhaoppinen. Adventisteista sanotaan paljon tähän viittaavaa, joten siksi kysyinkin, vaikka ortodoksisen kirkon jäsen vielä olenkin.


      • oma-lehmä
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Jos et usko sitä, että olen saanut syntini anteeksi ja täyttynyt Pyhällä Hengellä, niin sille ei voi mitään tehdä. Ei minulla ole Jumalan kirjoittamaa kuittia tai pääsylippua, jonka voisin esittää sinulle. Minulla on vain henkilökohtainen kokemus, joka todistaa minulle sen, että olen saanut syntini anteeksi ja minulla on rauha sydämessäni. Muusta en tiedä. Olisiko tarve tietää jotakin muuta? En tunne sellaista tarvetta.

        Toki minua kiinnostaa se, mikä on Raamatun oikea tulkinta, mutta koska en ole itse kykenevä sitä asiaa päättämään, niin kysyin muilta. En silti aio suinpäin uskoa muiden selityksiä. Jos en jotakin ymmärrä, niin tunnustan sen ja pidän kiinni henkilökohtaisesta kokemuksestani: olen saanut syntini anteeksi, joten mitä väliä on erilaisilla Raamatun tulkinnoilla?

        Se minua ihmetyttääkin, kun kristityt ovat toisiaan vastaan sen perusteella, miten he Raamatun ymmärtävät. Minä en tahtoisi olla...

        Kun sinulla on tuo henkilökohtainen kokemus syntien anteeksisaamisesta ja rauha sisimmässäsi niin eikö se riitä? Miksi vaivata päätään märehtimällä sitä mikä tai kenellä on oikea oppi - näitä oikeita "oikeita oppejahan" löytyy tuhansittain koska jokainen uskoo omaksumansa opin olevan vähintään oikeampi kuin jonkun toisen, jollakin tavalla omasta käsityksestään poikkeavan käsityksen.


      • Kalle.Halttunen
        oma-lehmä kirjoitti:

        Kun sinulla on tuo henkilökohtainen kokemus syntien anteeksisaamisesta ja rauha sisimmässäsi niin eikö se riitä? Miksi vaivata päätään märehtimällä sitä mikä tai kenellä on oikea oppi - näitä oikeita "oikeita oppejahan" löytyy tuhansittain koska jokainen uskoo omaksumansa opin olevan vähintään oikeampi kuin jonkun toisen, jollakin tavalla omasta käsityksestään poikkeavan käsityksen.

        Eikö sinulla ole tarvetta olla yhteydessä samanmielisiin ja saman asian kokeneisiin ihmisiin? Minulla on. Mutta lienee parasta pysyä ortodoksisen kirkon jäsenenä ja osallitua kirkon toimintaan, koska mistään muualtakaan ei näytä löytyvän sellaista yhteisöä, joka tyydyttäisi tarpeeni jakaa elämäni ja kokemukseni muiden uudestisyntyneiden kristittyjen kanssa.


      • kerettiläinen
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Eikö sinulla ole tarvetta olla yhteydessä samanmielisiin ja saman asian kokeneisiin ihmisiin? Minulla on. Mutta lienee parasta pysyä ortodoksisen kirkon jäsenenä ja osallitua kirkon toimintaan, koska mistään muualtakaan ei näytä löytyvän sellaista yhteisöä, joka tyydyttäisi tarpeeni jakaa elämäni ja kokemukseni muiden uudestisyntyneiden kristittyjen kanssa.

        "Mutta lienee parasta pysyä ortodoksisen kirkon jäsenenä ja osallitua kirkon toimintaan"

        Miksi? Miksi pitää pysyä minkään kirkon jäsenenä tai liittyä minkään kirkon jäseneksi?

        Missä Raamatussa kerrotaan, että vaadittaisiin jonkin kirkon jäsenyyttä?

        Mitä virkaa kirkon jäsenkirjalla on pelastumisen suhteen? Edellyttääkö Raamattu, että sinulla on jonkun kirkon jäsenkirja?

        Onko kirkon jäsenkirjasta tehty vastine Raamatun elämänkirjalle?

        Missä raamatussa edes kerrotaan kirkoista?

        Ja mikä kirkko myöntää olevansa hedelmätön? Kaikkihan ne "synnyttävät" lapsiaan, jotka nimeävät sitten itsensä mukaan.

        Kaikkien kirkkojen Äitikirkko eli "ainoa oikeaoppinen" Katolinen kirkko synnyttää katolilaisia, Adventtikirkko synnyttää adventisteja, Luterilainen kirkko luterilaisia, Ortodoksinen kirkko ortodokseja, Baptistikirkko baptisteja, Helluntaikirkko helluntailaisia jne...

        Ei näistä "oikeaoppisten" kirkkojen lapsista kukaan voi tietää muuta kuin korkeintaan sen, että he ovat sen kirkon lapsia, jonka nimeä tunnustavat...

        Gal.4
        26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        27 Sillä kirjoitettu on: **"Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä**, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."


      • Kalle.Halttunen
        kerettiläinen kirjoitti:

        "Mutta lienee parasta pysyä ortodoksisen kirkon jäsenenä ja osallitua kirkon toimintaan"

        Miksi? Miksi pitää pysyä minkään kirkon jäsenenä tai liittyä minkään kirkon jäseneksi?

        Missä Raamatussa kerrotaan, että vaadittaisiin jonkin kirkon jäsenyyttä?

        Mitä virkaa kirkon jäsenkirjalla on pelastumisen suhteen? Edellyttääkö Raamattu, että sinulla on jonkun kirkon jäsenkirja?

        Onko kirkon jäsenkirjasta tehty vastine Raamatun elämänkirjalle?

        Missä raamatussa edes kerrotaan kirkoista?

        Ja mikä kirkko myöntää olevansa hedelmätön? Kaikkihan ne "synnyttävät" lapsiaan, jotka nimeävät sitten itsensä mukaan.

        Kaikkien kirkkojen Äitikirkko eli "ainoa oikeaoppinen" Katolinen kirkko synnyttää katolilaisia, Adventtikirkko synnyttää adventisteja, Luterilainen kirkko luterilaisia, Ortodoksinen kirkko ortodokseja, Baptistikirkko baptisteja, Helluntaikirkko helluntailaisia jne...

        Ei näistä "oikeaoppisten" kirkkojen lapsista kukaan voi tietää muuta kuin korkeintaan sen, että he ovat sen kirkon lapsia, jonka nimeä tunnustavat...

        Gal.4
        26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        27 Sillä kirjoitettu on: **"Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä**, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."

        Sorry vaan, mutta en ymmärrä tuota Galatalaiskirjeen kohtaa. Ymmärrän silti sen, että kirkon jäsenyys ei ketään pelasta ja että monet syntyvät oman kirkkonsa jäseniksi saaden myös uskonnollisen kasvatuksen sitä syntymistä tukemaan.

        Miksi olisi väärin pysyä entisten ystävien joukossa kirkossa, jossa on tullut uskoon ja uudestisyntynyt? Toki mietin sitä, että pitäisikö mennä muiden uskovien joukkoon kirkkomme ulkopuolelle, mutta jos meininki on tuollainen toisten tuomitseminen, niin taidan jättää väliin.


      • kerettiläinen
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Sorry vaan, mutta en ymmärrä tuota Galatalaiskirjeen kohtaa. Ymmärrän silti sen, että kirkon jäsenyys ei ketään pelasta ja että monet syntyvät oman kirkkonsa jäseniksi saaden myös uskonnollisen kasvatuksen sitä syntymistä tukemaan.

        Miksi olisi väärin pysyä entisten ystävien joukossa kirkossa, jossa on tullut uskoon ja uudestisyntynyt? Toki mietin sitä, että pitäisikö mennä muiden uskovien joukkoon kirkkomme ulkopuolelle, mutta jos meininki on tuollainen toisten tuomitseminen, niin taidan jättää väliin.

        "Miksi olisi väärin pysyä entisten ystävien joukossa kirkossa, jossa on tullut uskoon ja uudestisyntynyt?Toki mietin sitä, että pitäisikö mennä muiden uskovien joukkoon kirkkomme ulkopuolelle, mutta jos meininki on tuollainen toisten tuomitseminen, niin taidan jättää väliin."

        Miksi sinun pitäisi kuulua johonkin kirkkoon voidaksesi tavata entisiä ystäviäsi? Eivätkö he hyväksyisi sinua enää sen jälkeen ystäväkseen, mikäli et kuuluisi heidän kirkkoonsa?

        Kirkkoon kuuluminen on siis ystävyyden ehtona, muuten muutut heidän vihollisekseen, jota aletaan kutsua luopioksi.

        Mitä tarkoittaa ortodoksinen? Vastaan: se tarkoittaa "puhdas-, oikeaoppinen".

        https://www.suomisanakirja.fi/ortodoksinen

        Koska olet ortodoksi eli "puhdas/oikeaoppinen", niin et voi erota kirkostasi ilman että sinua aletaan pitämään luopiona, etkä myöskään voi mennä muiden joukkoon, koska sitä pidettäisiin veljeilemisenä harhaoppisten kanssa.

        Ja samoin tämä toimii myös toisinkin päin eli näin suhtautuvat kaikki muutkin "oikea/puhdasoppiset" omiin jäseniinsä ja "muihin harhaoppisiin", vaikka kirkon/seurakunnan nimessä ei tuota ortodoksinen lukisikaan.

        Mieti kannattaako sinun tukea tällaista "oikea/puhdasoppisuusjärjestelmää", joka on saanut niin paljon pahaa aikaan historian saatossa?

        Ja vaikka meidän yhteiskunnassamme ei ihmisiä tänä päivänä enää voidakaan uskonnon nimissä tappaa, kiduttaa ja pakottaa liittymään kirkkoon (kiitos sekularisoitumisen), niin kuitenkin tuo uskonnollinen oikeaoppisuusjärjestelmä eristää yhä ihmiset omiin kuppikuntiinsa ja eriseuroihinsa, jotka riitelevät ja väittelevät keskenään siitä, kuka heistä on se, joka" istuu Kuningattarena Yljän rinnalla".

        Ilm.18:7 (1992 käännös)
        Minkä hän (Babylon) on mainetta ja rikkautta ahnehtinut, saman verran antakaa hänelle tuskaa ja murhetta. Hän vakuuttelee yhä itselleen: 'Minä olen kuningatar ja istun valtaistuimella. Leski en ole, surua en ikinä koe.' [Jes. 47:7,8; Sef. 2:15]

        Jes.47
        7 Sinä (tytär Babylon) sanoit: "Aina ja iäti minä olen valtiatar." Muuta et päästänyt mieleesi, kaiken loppua et ajatellut.
        8 Ja nyt kuuntele, sinä nautiskelija, sinä joka elät turvattuna ja sanot mielessäsi: "Vain minä! Kukaan ei ole vertaiseni. Minä en koskaan jää leskeksi, koskaan en menetä lapsiani!"


      • Kalle.Halttunen
        kerettiläinen kirjoitti:

        "Miksi olisi väärin pysyä entisten ystävien joukossa kirkossa, jossa on tullut uskoon ja uudestisyntynyt?Toki mietin sitä, että pitäisikö mennä muiden uskovien joukkoon kirkkomme ulkopuolelle, mutta jos meininki on tuollainen toisten tuomitseminen, niin taidan jättää väliin."

        Miksi sinun pitäisi kuulua johonkin kirkkoon voidaksesi tavata entisiä ystäviäsi? Eivätkö he hyväksyisi sinua enää sen jälkeen ystäväkseen, mikäli et kuuluisi heidän kirkkoonsa?

        Kirkkoon kuuluminen on siis ystävyyden ehtona, muuten muutut heidän vihollisekseen, jota aletaan kutsua luopioksi.

        Mitä tarkoittaa ortodoksinen? Vastaan: se tarkoittaa "puhdas-, oikeaoppinen".

        https://www.suomisanakirja.fi/ortodoksinen

        Koska olet ortodoksi eli "puhdas/oikeaoppinen", niin et voi erota kirkostasi ilman että sinua aletaan pitämään luopiona, etkä myöskään voi mennä muiden joukkoon, koska sitä pidettäisiin veljeilemisenä harhaoppisten kanssa.

        Ja samoin tämä toimii myös toisinkin päin eli näin suhtautuvat kaikki muutkin "oikea/puhdasoppiset" omiin jäseniinsä ja "muihin harhaoppisiin", vaikka kirkon/seurakunnan nimessä ei tuota ortodoksinen lukisikaan.

        Mieti kannattaako sinun tukea tällaista "oikea/puhdasoppisuusjärjestelmää", joka on saanut niin paljon pahaa aikaan historian saatossa?

        Ja vaikka meidän yhteiskunnassamme ei ihmisiä tänä päivänä enää voidakaan uskonnon nimissä tappaa, kiduttaa ja pakottaa liittymään kirkkoon (kiitos sekularisoitumisen), niin kuitenkin tuo uskonnollinen oikeaoppisuusjärjestelmä eristää yhä ihmiset omiin kuppikuntiinsa ja eriseuroihinsa, jotka riitelevät ja väittelevät keskenään siitä, kuka heistä on se, joka" istuu Kuningattarena Yljän rinnalla".

        Ilm.18:7 (1992 käännös)
        Minkä hän (Babylon) on mainetta ja rikkautta ahnehtinut, saman verran antakaa hänelle tuskaa ja murhetta. Hän vakuuttelee yhä itselleen: 'Minä olen kuningatar ja istun valtaistuimella. Leski en ole, surua en ikinä koe.' [Jes. 47:7,8; Sef. 2:15]

        Jes.47
        7 Sinä (tytär Babylon) sanoit: "Aina ja iäti minä olen valtiatar." Muuta et päästänyt mieleesi, kaiken loppua et ajatellut.
        8 Ja nyt kuuntele, sinä nautiskelija, sinä joka elät turvattuna ja sanot mielessäsi: "Vain minä! Kukaan ei ole vertaiseni. Minä en koskaan jää leskeksi, koskaan en menetä lapsiani!"

        Kyllä me Johannan kanssa olemme sitä mieltä, että ortodoksiseen kirkkoon eivät sovellu nuo syytöksesti historiasta. Ja kirkon nykytila on rauhaan pyrkivä ja ekumeniaa tavoitteleva. Eipä taida olla sama pyrkimys adventisteilla? Puoltani en valitse, mutta päätän itse sen, missä seurassa viihdyn. Me jäämme näillä näkymin Johannan kanssa kirkkoomme.


      • kerettiläinen
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Kyllä me Johannan kanssa olemme sitä mieltä, että ortodoksiseen kirkkoon eivät sovellu nuo syytöksesti historiasta. Ja kirkon nykytila on rauhaan pyrkivä ja ekumeniaa tavoitteleva. Eipä taida olla sama pyrkimys adventisteilla? Puoltani en valitse, mutta päätän itse sen, missä seurassa viihdyn. Me jäämme näillä näkymin Johannan kanssa kirkkoomme.

        "Kyllä me Johannan kanssa olemme sitä mieltä, että ortodoksiseen kirkkoon eivät sovellu nuo syytöksesti historiasta. Ja kirkon nykytila on rauhaan pyrkivä ja ekumeniaa tavoitteleva. ."

        Oikeaoppisuus (eli ortodoksisuus) on aina antanut "oikeutuksen" sille, että "vääräuskoisia" on ollut lupa vainota.

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/putinin-venajalla-ortodoksikirkon-asema-on-palannut-lahes-tsaarin-aikoihin

        Lainauksia edellä olevasta kirjoituksesta.

        "Putinin Venäjällä ortodoksikirkon asema on palannut lähes tsaarin aikoihin
        Torstaina Suomeen tuleva presidentti Vladimir Putin on vahvistanut Venäjän ortodoksikirkon asemaa. Maan uskonnonvapaustilanne on kuitenkin heikentynyt ja Jehovan todistajia vainotaan.

        Putinin Venäjää on etenkin viime vuosina luonnehtinut voimakas vastakkainasettelu lännen kanssa. Kansallismielisyys on Venäjällä vahvistunut ja osana aidointa venäläisyyttä pidetään ortodoksista uskoa."

        "Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutin johtajan, professori Markku Kivisen mukaan Venäjän ortodoksisen kirkon ja valtiovallan suhteet ovat palanneet lähes tsaarin aikoihin.

        – Toki yhteiskunta on erilainen. Tsaarin aikaan etninen venäläinen oli lain mukaan ortodoksikirkon jäsen, mutta nyky-Venäjällä näin ei ole. Eikä kirkolla sentään ole yhtä vahvaa asemaa kuin sen pyhällä synodilla oli 1800-luvun lopun konservatiivisessa käänteessä. Mutta kirkon ja valtion suhteet ovat niin tiiviit ja hyvät, että tällainen vertailu on perusteltu."

        "Poliittisesti Venäjän ortodoksisen kirkon asemassa suhteessa valtioon on Kivisen mukaan palattu kesaropapismiin eli kirkon ja valtion liittoon. Valtio saa kirkolta ideologista tukea ja kirkko puolestaan pyrkii muun muassa saamaan neuvostoaikana takavarikoitua omaisuuttaan takaisin."

        "Me jäämme näillä näkymin Johannan kanssa kirkkoomme."

        Kaikin mokomin. Se on teidän valintanne ja oikeutenne samoin kuin kaikkien muidenkin, jotka haluavat olla osana tukemassa tuota uskonnollis-poliittista eriseurajärjestelmää.

        Turha silloin kenenkään valittaa, miten muut tuomitsevat eivätkä hyväksy joukkoonsa.

        Toivotan siis kaikille eriseuraisille hyvää päivänjatkoa omissa kuppikunnissaan!


      • kerettiläinen
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Kyllä me Johannan kanssa olemme sitä mieltä, että ortodoksiseen kirkkoon eivät sovellu nuo syytöksesti historiasta. Ja kirkon nykytila on rauhaan pyrkivä ja ekumeniaa tavoitteleva. Eipä taida olla sama pyrkimys adventisteilla? Puoltani en valitse, mutta päätän itse sen, missä seurassa viihdyn. Me jäämme näillä näkymin Johannan kanssa kirkkoomme.

        "Ja kirkon nykytila on rauhaan pyrkivä ja ekumeniaa tavoitteleva. Eipä taida olla sama pyrkimys adventisteilla?"

        Mihin tuo tietosi/luulosi perustuu?

        Tämä on Adventtikirkon "virallinen" julkisivu.

        https://www.ts.fi/kulttuuri/95196/Kaikki yhdessa rauhan puolesta


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "Mutta lienee parasta pysyä ortodoksisen kirkon jäsenenä ja osallitua kirkon toimintaan"

        Miksi? Miksi pitää pysyä minkään kirkon jäsenenä tai liittyä minkään kirkon jäseneksi?

        Missä Raamatussa kerrotaan, että vaadittaisiin jonkin kirkon jäsenyyttä?

        Mitä virkaa kirkon jäsenkirjalla on pelastumisen suhteen? Edellyttääkö Raamattu, että sinulla on jonkun kirkon jäsenkirja?

        Onko kirkon jäsenkirjasta tehty vastine Raamatun elämänkirjalle?

        Missä raamatussa edes kerrotaan kirkoista?

        Ja mikä kirkko myöntää olevansa hedelmätön? Kaikkihan ne "synnyttävät" lapsiaan, jotka nimeävät sitten itsensä mukaan.

        Kaikkien kirkkojen Äitikirkko eli "ainoa oikeaoppinen" Katolinen kirkko synnyttää katolilaisia, Adventtikirkko synnyttää adventisteja, Luterilainen kirkko luterilaisia, Ortodoksinen kirkko ortodokseja, Baptistikirkko baptisteja, Helluntaikirkko helluntailaisia jne...

        Ei näistä "oikeaoppisten" kirkkojen lapsista kukaan voi tietää muuta kuin korkeintaan sen, että he ovat sen kirkon lapsia, jonka nimeä tunnustavat...

        Gal.4
        26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        27 Sillä kirjoitettu on: **"Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä**, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."

        Nyt muuten lävähti tiskiin harvinaisen oikeaa asiaa ja Totuus. Kiitos sinulle kerettiläinen noista kommenteistasi. Täällä on toinen kerettiläinen, joka ei kuulu mihinkään noista porton tyttäristä (Ilm. 17:5 ja 14:4), joita luettelit.

        Kysyisin sinulta: Mikä on nykyisin Jumalan Kansa? Mikä sen nimi on?


      • kerettiläinen
        SAI kirjoitti:

        Nyt muuten lävähti tiskiin harvinaisen oikeaa asiaa ja Totuus. Kiitos sinulle kerettiläinen noista kommenteistasi. Täällä on toinen kerettiläinen, joka ei kuulu mihinkään noista porton tyttäristä (Ilm. 17:5 ja 14:4), joita luettelit.

        Kysyisin sinulta: Mikä on nykyisin Jumalan Kansa? Mikä sen nimi on?

        "Kysyisin sinulta: Mikä on nykyisin Jumalan Kansa? Mikä sen nimi on?"

        Raamatun mukaan se on Israel, mutta se ei kylläkään tarkoita tuota Lähi-idässä sijaitsevaa valtiota ja niitä juutalaisia, jotka lobbaavat amerikkalaisia poliitikkoja saadaksen rahoitusta, tukea ja hyväksyntää väkivallanteoilleen.


      • Kalle.Halttunen
        kerettiläinen kirjoitti:

        "Ja kirkon nykytila on rauhaan pyrkivä ja ekumeniaa tavoitteleva. Eipä taida olla sama pyrkimys adventisteilla?"

        Mihin tuo tietosi/luulosi perustuu?

        Tämä on Adventtikirkon "virallinen" julkisivu.

        https://www.ts.fi/kulttuuri/95196/Kaikki yhdessa rauhan puolesta

        Suattaapi olla, että Adventtikirkko osallistuu virallisesti ekumeniaan, mutta sen sisällä on vahvasti elossa näkemys, jonka mukaan vain adventistit pelastuvat muiden kristittyjen joutuessa kadotukseen, koska vain adventistit edustavat sitä pyhien jäännöstä, johon kuuluminen heidän mukaansa pelastaa Kristuksen tulemuksessa: muut kristityt kuuluvat porttoon ja tuhoutuvat. Ratkaiseva tekijä on sapatin pyhittäminen tai vaihtoehtoisesti sunnuntain pitäminen pyhänä.

        En ymmärtänyt vaikeatajuisia muita kirjoituksiasi, mutta ihmettelen, jos ajattelet minun joutuvan kadotukseen sen vuoksi, että pysyn Ortodoksisessa seurakunnassa. Tuskinpa sitä tarkoitit vai tarkoititko?


      • kerettiläinen
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Suattaapi olla, että Adventtikirkko osallistuu virallisesti ekumeniaan, mutta sen sisällä on vahvasti elossa näkemys, jonka mukaan vain adventistit pelastuvat muiden kristittyjen joutuessa kadotukseen, koska vain adventistit edustavat sitä pyhien jäännöstä, johon kuuluminen heidän mukaansa pelastaa Kristuksen tulemuksessa: muut kristityt kuuluvat porttoon ja tuhoutuvat. Ratkaiseva tekijä on sapatin pyhittäminen tai vaihtoehtoisesti sunnuntain pitäminen pyhänä.

        En ymmärtänyt vaikeatajuisia muita kirjoituksiasi, mutta ihmettelen, jos ajattelet minun joutuvan kadotukseen sen vuoksi, että pysyn Ortodoksisessa seurakunnassa. Tuskinpa sitä tarkoitit vai tarkoititko?

        "Suattaapi olla, että Adventtikirkko osallistuu virallisesti ekumeniaan, mutta sen sisällä on vahvasti elossa näkemys, jonka mukaan vain adventistit pelastuvat muiden kristittyjen joutuessa kadotukseen"

        Adventtikirkko on tietääkseni aina opettanut, että muissakin seurakunnissa on pelastuneita, mutta kyllähän he katsovat itsensä olevansa parasta A-luokkaa, kun taas muut ovat 2.luokan kristittyjä.

        Tosin nyt on adventistienkin joukkoon ilmaantunut näitä "messiaanisia" juutalaisten palvojia, jotka näkevät itsensä ja kaikkien muiden kristittyjen olevan 2. luokan kansalaisia juutalaisten ollessa sitä parasta A-luokkaa.

        "En ymmärtänyt vaikeatajuisia muita kirjoituksiasi, mutta ihmettelen, jos ajattelet minun joutuvan kadotukseen sen vuoksi, että pysyn Ortodoksisessa seurakunnassa. Tuskinpa sitä tarkoitit vai tarkoititko?"

        Minä en ole mikään Jumala, joka päättää kenenkään ikuisista kohtaloista. Tai että viitsisin edes vaivata päätäni miettimällä sellaisia. Jos tässä joku kadotukseen joutuu, niin minä olen varmaankin ensimmäisenä sinne päätymässä.

        Tarkoitin kirjoituksellani vain sitä, että sinä ja kaikki muutkin, jotka ylläpidätte näita "oikeaoppisia" kirkkoja ja lahkoja olette itse syypäitä tähän uskovien keskuudessa vallitsevaan eriseuraisuuteen ja eripuraisuuteen.

        Joten turha silloin on valittaa. Kannattaa vaan jokaisen katsoa peiliin, kun etsii syyllistä vallitsevaan tilanteeseen.


      • Adventisti
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Suattaapi olla, että Adventtikirkko osallistuu virallisesti ekumeniaan, mutta sen sisällä on vahvasti elossa näkemys, jonka mukaan vain adventistit pelastuvat muiden kristittyjen joutuessa kadotukseen, koska vain adventistit edustavat sitä pyhien jäännöstä, johon kuuluminen heidän mukaansa pelastaa Kristuksen tulemuksessa: muut kristityt kuuluvat porttoon ja tuhoutuvat. Ratkaiseva tekijä on sapatin pyhittäminen tai vaihtoehtoisesti sunnuntain pitäminen pyhänä.

        En ymmärtänyt vaikeatajuisia muita kirjoituksiasi, mutta ihmettelen, jos ajattelet minun joutuvan kadotukseen sen vuoksi, että pysyn Ortodoksisessa seurakunnassa. Tuskinpa sitä tarkoitit vai tarkoititko?

        Montako adventistia tunnet? Monenko adventistin kanssa olet keskustellut siitä kuka pelastuu ja kuka ei? Toivottavasti luulosi ei perustu tämän tai jonkun muun vastaavan keskustelupalstan kirjoitteluihin. Tällä on pääosin pelkkää vääristelyä kirkostamme. Kirkkomme opettaa, että kaikista kirkkokunnista löytyy pelastettuja. Asian voi siis sanoa kääntäen myös niin, että ei tarvitse olla adventisti pelastuakseen.


      • oma-lehmä
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Eikö sinulla ole tarvetta olla yhteydessä samanmielisiin ja saman asian kokeneisiin ihmisiin? Minulla on. Mutta lienee parasta pysyä ortodoksisen kirkon jäsenenä ja osallitua kirkon toimintaan, koska mistään muualtakaan ei näytä löytyvän sellaista yhteisöä, joka tyydyttäisi tarpeeni jakaa elämäni ja kokemukseni muiden uudestisyntyneiden kristittyjen kanssa.

        Totta ka minullakin olisi tarvetta olla yhteydessä samanmielisiin ja samanlaisten kokemuksien - kuin itselläni on - omaaviin ihmisiin. Asiassa on vain se hankaluus etten tuollaisia ihmisiä oikein löydä koska en ole oikein samaa miltä kenenkään kanssa ja samanlaisten kokemustenkin kanssa on vähän niin ja näin - puhumattakaan jaetuista kokemuksista - toisten ihmisten kanssa.


        Jos ja kun kuulut ortodoksisiin kirkkoon, niin mikä hinku sinulla on sieltä pois pomppia? Sehän on jo menoiltaan ja usein arkkitehtonisestikin kaunis kirkko, jolla pitkät perinteet toisin kuin näillä nykyisillä amerikkalaisilla lahkoilla, joita jenkeissä synnytetetään ja kaupataan pitkin maailmaa kuin hod-dokeja McDonaldsin nakkikioskilla.


      • opetuslapseuteen
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Jos et usko sitä, että olen saanut syntini anteeksi ja täyttynyt Pyhällä Hengellä, niin sille ei voi mitään tehdä. Ei minulla ole Jumalan kirjoittamaa kuittia tai pääsylippua, jonka voisin esittää sinulle. Minulla on vain henkilökohtainen kokemus, joka todistaa minulle sen, että olen saanut syntini anteeksi ja minulla on rauha sydämessäni. Muusta en tiedä. Olisiko tarve tietää jotakin muuta? En tunne sellaista tarvetta.

        Toki minua kiinnostaa se, mikä on Raamatun oikea tulkinta, mutta koska en ole itse kykenevä sitä asiaa päättämään, niin kysyin muilta. En silti aio suinpäin uskoa muiden selityksiä. Jos en jotakin ymmärrä, niin tunnustan sen ja pidän kiinni henkilökohtaisesta kokemuksestani: olen saanut syntini anteeksi, joten mitä väliä on erilaisilla Raamatun tulkinnoilla?

        Se minua ihmetyttääkin, kun kristityt ovat toisiaan vastaan sen perusteella, miten he Raamatun ymmärtävät. Minä en tahtoisi olla...

        Varmaan olet uskossa ja päässyt sisään Jumalan valtakuntaan. Nyt tarvitset muiden uskovien tavoin opetusta. Sinua kehoitettiin jo aiempana lukemaan Raamattua rukoillen. Tee niin! Esim. näiltä keskustelupalstoilta on useita linkkejä opetusvideoihin eri kristinuskon aiheisiin. Kuuntele ja vertaa niitä. Itse olen huomannut niiden olevan melko yhteneviä kristinusko perusasioissa. Joissakin on kritiikkiä jotakin kohtaan. Kuuntele sekin. tämä te rukoillen neuvoa ja ohjausta Pyhältä Hengeltä. On hvä kuulua toisten uskovien yhteyteen, missä usko vahvistuu. Etsi sopiva kristillinen yhteisö (taas rukoillen), missä koet saavasi Raamatullista opetusta.
        Uskovien näkee riitelevän eniten äillä keskustelupalstoilla. Älä anna sen antaa itsellesi väärää vaikutelmaa todellisuudesta. Aktiivinen Sinun tulee olla päästäksesi eteenpäin. Tarvitset muiden lailla myös toisia uskovia.


    • jumala-kanssamme

      Mikäli olet tullut äskettäin uskoon etkä ole vielä ehtinyt perehtyä Raamattuun
      etkä minkään kirkkokunnan opetuksiin ja Raamatun tulkintoihin, sinun on
      tärkeää luke Raamattua, ei mitään muuta hengellistä kirjaa. Lue Raamattua
      rukoillen, että Pyhä Henki opettaa sinua ja johdattaa sinua oikeaan oppiin
      ja oikeaan jumalsuhteeseen. Pyhä Henki on tullut sinuun Opettajaksesi kun
      täytyit Hengellä. Silloin sinulla on maailmankaikkeuden paras Opettaja.

      Huomaa, että Jumalan Sana on Elävä Sana. Pyhä Henki asuu Sanassa ja
      tekee sen eläväksi sille ihmiselle, jossa Pyhä Henki on ja joka lukee ja uskoo
      Jumalan Sanan. Pyhä Henki nostaa sinulle Sanasta asioita ja oppeja joista
      Hän tahtoo sinun tietävän ja joita Hän tahtoo sinun ymmärtävän. Luota
      Pyhän Hengen opetukseen.

      Lue vanhaa 33/38 käännöstä mikäli olet vanhempi ihminen.
      Jos olet keski-ikäinen tai nuori, lue Raamattu Kansalle käännöstä. Vältä
      -92 käännöstä.

      Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Pyhän Hengen täyteyden jälkeen
      kun aloin lukea Raamattua, tuntui, että minulla oli kokonaan uusi Kirja
      edessä. Tämä kokemus oli niin voimakas, että minun oli pakko tarkastaa,
      että minulla on varmasti oikea Raamattu, ettei kukaan ollut petkuttanut
      minua mitenkään, ja ujuttanut minulle jotakin toista kirjaa, niin uusi Kirja
      minulla oli. Teksti oli nyt täysin selvää ja helposti ymmärrettävää. Mutta
      minulla oli edelleen sama 33/38 käännös.

      Raamattu ja sen tekstit eivät siis olleet muuttuneet, mutta minä olin
      muuttunut ja saanut Opettajan armosta Jeesuksen ansion perusteella.

      • Kiitos vihjeistä. Minusta tuntuu vain siltä, että en huomaa eroja vuoden 1992 ja aiemmista käännöksistä, kun olen tällainen kouluja käymätön ja vähän yksinkertainen maalainen. Tiedän vain sen, että vääryyttä ei saa tehdä ja hyvää on lupa tehdä niin paljon kuin sielu sietää. Pitääkö sitä vielä muutakin ymmärtää?


      • jumala-kanssamme
        ei-kirj kirjoitti:

        Kiitos vihjeistä. Minusta tuntuu vain siltä, että en huomaa eroja vuoden 1992 ja aiemmista käännöksistä, kun olen tällainen kouluja käymätön ja vähän yksinkertainen maalainen. Tiedän vain sen, että vääryyttä ei saa tehdä ja hyvää on lupa tehdä niin paljon kuin sielu sietää. Pitääkö sitä vielä muutakin ymmärtää?

        Raamattu kehottaa uskovia kasvamaan Jumalan ja Kristuksen armossa ja tuntemisessa.
        Sinä varmaan tahdot noudattaa Jumalan tahtoa ja niin seurata Jeesusta?
        Sinä et omien sanojesi mukaan ole vielä kasvanut täyteen hengelliseen aikuisuuteen
        ja täydelliseen Jumalan Pojan tuntemiseen. Sinulla on siis vielä kasvuvaraa. Ja sinua kasvattaa Jumalan Sana ja Pyhä Henki sekä Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa.
        Ilman Jumalan Sanaa kukaan ei voi kasvaa hengellisesti.

        Vuoden -92 käännös on tehty selittävällä käännösperiaatteella niin, että sitä on
        uskosta osattomalla helpompi ymmärtää. Se voi olla hyvi kirja uskosta osattomalle
        mutta Jumalan Sanaan perehtyvälle uskovalle se ei ole hyvä kirja. Raamattu Kansalle
        käännös perustuu Jumalan Sanan tarkkaan kääntämiseen niin kuin se alkuteksteissä on.
        Se on ero -92 käännöksellä ja RK käännöksellä. Luotan enemmä 33/38 käännökseen
        ja RK käännökseen. Raamattu kehottaa meitä uskovia pysymään Jumalan luotettavassa Sanassa. Jeesus käski uskovia pysymään Hänessä, siis Jumalan Sanassa.


    • uskovienyhteysrakentaa

      Uudestisyntynyt ei tarvitse mitään ihmeellisiä alkukielisiä selityksiä eikä väittelyjä käännösvirheistä. Ne ovat harhaoppisia varten.

      Hän tarvitsee uudestisyntyneiden uskovien yhteyttä, jossa he kokevat olevansa Hengessä yhtä eikä ainaisessa kinastuksessa siitä miten asioita pitää tulkita ja kenen puolella olla.

      Ei se ettei sana olisi tärkeää, vaan sana juuri ohjaa tähän, käskien välttämään tarpeettomia väittelyjä olematta sanakiistojen kipeä, koska niistä ihmiset tulevat vain pöyhkeiksi eikä suinkaan uskoviksi.

      • pyhpyh29384792348

        "Uudestisyntynyt ei tarvitse mitään ihmeellisiä alkukielisiä selityksiä eikä väittelyjä käännösvirheistä. Ne ovat harhaoppisia varten."

        Eli sinun mukaasi syvällinen Raamatun tunteminen on siis harhaoppia. Just joo. Oikein Raamattu ennustaa kaltaisistasi totuuden vähättelijöistä, että itku ja hammastenkiristys teillä on edessä.


      • Entinen_adventisti2
        pyhpyh29384792348 kirjoitti:

        "Uudestisyntynyt ei tarvitse mitään ihmeellisiä alkukielisiä selityksiä eikä väittelyjä käännösvirheistä. Ne ovat harhaoppisia varten."

        Eli sinun mukaasi syvällinen Raamatun tunteminen on siis harhaoppia. Just joo. Oikein Raamattu ennustaa kaltaisistasi totuuden vähättelijöistä, että itku ja hammastenkiristys teillä on edessä.

        Voivoi sinua pyhpyh kuinka markkinoitkaan oman kirkkokuntasi oppeja. Ne samat opit löytyvät Raamatusta ja Pyhä Henki opettaa ne itse kullekin omaan tahtiinsa. Älä ota tuota oppimisen tärkeyttä pois keneltäkään. Vain oppimisen kautta me opimme uutta. Siihen ei tarvita perinnäissääntöjä, joita kaikilla kirkkokunnilla on, myös adventisteilla!


    • Lue Uusi Testamentti läpi.
      Tiedustele ja etsi kirjallisuudesta vastauksia.

      Asiallisiin kysymyksiin saa asiallisia vastauksia, mutta arvostelukyky ja sisäistys pitää olla itsellä. Täälläkin siis voi kokeilla aina saako tietoa.
      Lykkää liian vaikeita asioita aina tuonnemmaksi, niin nekin aikanaan vastaukset kirkastuvat ajallaan. etene sitä mukaa ymmärryksessä kun ymmärrät.
      Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa.
      - Mutta muotoile kysymys muotoisiksi, niin saat tietoa jota sitten arvioida.

    • Mutta Raamatun luvussa ei kannata lukea kaikkia evankeliumeja yhteen pötköön, koska evankeliumit sisältävät samanlaiset asiat.

      Raamatussa on joitakin asioita mitä voisi toisin kääntää oikeammin.
      Kuitenkin kannattaa sellaisia mahdollisia tiedustella vasta kun jokin asia ihmetyttää.

      Sanoisin että on UT:ssä kaksi asiaa, 1.) Jeesus ei muuttanut viiniä entistä vahvemmaksi alkoholiksi eikä vieraat olleet räkäkännissä.
      Kreikan oinos (suom.viini) tarkoittaa rypälesatoa, -terttua, ja -mehua.
      Suom. juovuksissa on oikeammin "olla kylläisiä, tms.".
      2) Suom. "aina ja ikuisesti," kreikan "aioon, aioonios," tarkoittaa asiayhteyksistä riippuen erilaisia asioita; voi tarkoittaa loputontakin aikaa, mutta aikakautta ja aikaa jonka jokin asia tai esine on olevainen, taikka olevaista ihmistä tai eläintä jonka olevainen elää.

      Kirjoitin puhelimella lyhyesti.

      Nämä tulee mieleen heti tärkeimpinä.

      Älä yritä selittää Ilmestyskirjaa itse. Ota media7.fi Ilmestyskirja kurssi.
      Olavi Rouhe on kirjoittanut joskus "Ilmestyskirja" kirjan, joka on hyvä.

    • ystävänsana

      Totuus on se, että jos olet syntisi saanut anteeksi, muuta ei ole.
      Kaikenlaisia kirjanoppineita ja väittelijöitä on aina ollut.
      Sielujemme vihollinen yrittää sitä kautta viedä uskosi ja kaiken.
      Älä lähde sille tielle. Älä lähde esittämään mitään, älä tekemään ihmetekoja tai ihmepuhumisia.
      Niissä pusikoissa on ansat valmiina niille, joita halutaan pois uskostaan.
      On hassua, mutta näitä paholaisen lähettiläitä on lähiympärsitömme täynnä.
      On kuten Jeesus sanoikin, että hyvin vähän on oikeita uskovia silloin, kun hän tulee takasin.
      Taitaa olla Jeesus tässäkin oikeassa. Väittelijät väittelevät kunniastaan, suuruudestaan jne.
      Ne kaikki on asioita, jotka eivät mahdu taivaaseen.
      Jos sinä mahdut, lapsen kaltaisen uskon kanssa, syntisi anteeksi saaneena ja synnit hylänneenä, ole ikionnellinen.
      Sitäkin olotilaa se vihollinen yrittää horjuttaa.

    • Baptisti

      Hei taas Kalle!

      Tässä kahden tunnin video suomenkielisellä tekstillä!
      videon lopussa viimeiset 7 minuuttia kerrotaan miten pelastumme!

      videon pääaihe
      Matt.24:29. Mutta kohta sen ajan vaivan jälkeen aurinko pimenee, ja kuu ei anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaasta, ja taivaan voimat pitää liikutettaman.
      Matt. 24:30. Ja silloin näkyy Ihmisen Pojan merkki taivaassa, ja silloin kaikki sukukunnat maassa parkuvat ja saavat nähdä Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvissä suurella voimalla ja kunnialla.

      https://www.youtube.com/watch?v=Ab_P5QjBfuI

      • Kalle.Halttunen

        Kiitos vaan, mutta en jaksa enempää baptistien videoita katsoa. Olen sitä mieltä, että Jumala kutsui minua ja kun tunnustin hänelle syntini ja pyysin niitä anteeksi sekä lupasin olla tekemättä enää samoja syntejä, niin silloin Jumala antoi minulle anteeksi ja toki tässä oli taustalla vielä se juttu, että ortodoksinen uskontoni piti totena Jeesuksen uhrikuoleman syntieni vuoksi, joten "hyppäys" armon kokemiseen ei ollut suuren suuri: silti se muutti koko maailmani.

        Ainoa, mikä nyt askarruttaa, on se, mikä kristinuskon suunta on oikea ja mihin kirkkoon pitäisi liittyä. Ortodoksien seurassa on vain pari uudestisyntynyttä eivätkä he koe tarvetta marssia ulos. Taidan itsekin jäädä tänne, kun muualla on yhtä kylmä meno kuin meillä kotona. Se ei tee ihmisestä kristittyä, että tunnustaa suullaan uskoa vaan se, että saa syntinsä anteeksi ja Pyhä Henki todistaa uskosta sen uskovaisen puolesta. Näin olen ajatellut ja kokenut, mutta hengellistä kotia en ole löytänyt muualta kuin rukouskammiostani.


      • Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Kiitos vaan, mutta en jaksa enempää baptistien videoita katsoa. Olen sitä mieltä, että Jumala kutsui minua ja kun tunnustin hänelle syntini ja pyysin niitä anteeksi sekä lupasin olla tekemättä enää samoja syntejä, niin silloin Jumala antoi minulle anteeksi ja toki tässä oli taustalla vielä se juttu, että ortodoksinen uskontoni piti totena Jeesuksen uhrikuoleman syntieni vuoksi, joten "hyppäys" armon kokemiseen ei ollut suuren suuri: silti se muutti koko maailmani.

        Ainoa, mikä nyt askarruttaa, on se, mikä kristinuskon suunta on oikea ja mihin kirkkoon pitäisi liittyä. Ortodoksien seurassa on vain pari uudestisyntynyttä eivätkä he koe tarvetta marssia ulos. Taidan itsekin jäädä tänne, kun muualla on yhtä kylmä meno kuin meillä kotona. Se ei tee ihmisestä kristittyä, että tunnustaa suullaan uskoa vaan se, että saa syntinsä anteeksi ja Pyhä Henki todistaa uskosta sen uskovaisen puolesta. Näin olen ajatellut ja kokenut, mutta hengellistä kotia en ole löytänyt muualta kuin rukouskammiostani.

        Sinun ei tarvitse miettiä, mikä uskon suunta on oikea, jos olet löytänyt Jeesuksen henkilökohtaiseksi vapahtaksesi. Arkkipiispa Leo hengästyy ja on huonokuntoinen nykyään, ambro jäi eläkkeelle, mutta asuu ja vaikuttaa loppuelämänsä Sofiassa. Molemmat ovat valloittavia persoonia, mutta hekin ovat vain ihmisiä. Sinun uskosi ei pidä olla ihmisten varassa. Pidä katseesi kohti Kristusta niin saat perinnöksi iankaikkiseen elämän rakastavassa yhteisössä.


      • kerettiläinen
        Kalle.Halttunen kirjoitti:

        Kiitos vaan, mutta en jaksa enempää baptistien videoita katsoa. Olen sitä mieltä, että Jumala kutsui minua ja kun tunnustin hänelle syntini ja pyysin niitä anteeksi sekä lupasin olla tekemättä enää samoja syntejä, niin silloin Jumala antoi minulle anteeksi ja toki tässä oli taustalla vielä se juttu, että ortodoksinen uskontoni piti totena Jeesuksen uhrikuoleman syntieni vuoksi, joten "hyppäys" armon kokemiseen ei ollut suuren suuri: silti se muutti koko maailmani.

        Ainoa, mikä nyt askarruttaa, on se, mikä kristinuskon suunta on oikea ja mihin kirkkoon pitäisi liittyä. Ortodoksien seurassa on vain pari uudestisyntynyttä eivätkä he koe tarvetta marssia ulos. Taidan itsekin jäädä tänne, kun muualla on yhtä kylmä meno kuin meillä kotona. Se ei tee ihmisestä kristittyä, että tunnustaa suullaan uskoa vaan se, että saa syntinsä anteeksi ja Pyhä Henki todistaa uskosta sen uskovaisen puolesta. Näin olen ajatellut ja kokenut, mutta hengellistä kotia en ole löytänyt muualta kuin rukouskammiostani.

        Raamatun mukaan oikea seurakunta on se, joka tunnustaa olevansa hedelmätön.

        Gal.4
        22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
        23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
        24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
        25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
        26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        27 Sillä kirjoitettu on: **"Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä**, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
        28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
        29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
        30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
        31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

        Raamatun mukaan vääriä seurakuntia ovat kaikki hedelmälliset.

        Ilm.17
        5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien **äiti"**.
        6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.

        Jes.47
        7 Sinä sanoit: "Aina ja iäti minä olen valtiatar." Muuta et päästänyt mieleesi, kaiken loppua et ajatellut.
        8 Ja nyt kuuntele, sinä nautiskelija, sinä joka elät turvattuna ja sanot mielessäsi: "Vain minä! Kukaan ei ole vertaiseni. Minä en koskaan jää leskeksi, koskaan en menetä lapsiani!" [Sef. 2:15; Ilm. 18:7]
        9 Mutta tämä tulee osaksesi, tämä kaikki, äkkiä, yhtenä ja samana päivänä: **lasten kuolema ja leskeys**. Koko voimallaan ne kohtaavat sinua huolimatta taikojesi runsaudesta ja monien loitsujesi voimasta. [Ilm. 18:8]
        10 Sinä teit kaikessa rauhassa pahaa ja ajattelit: "Ei minua kukaan näe." Sinun viisautesi ja taitosi harhauttivat sinut, niin että sanoit: "Vain minä, kukaan ei ole vertaiseni!"

        Löydätkö yhtään seurakuntaa, jolla ei olisi lapsia tai joka ei synnyttäisi uusia lapsia?


    • Baptisti

      Hei Kalle!

      Fundamentalistinen baptisti ei väitä että Jumala päättää sinun puolestasi ja sinut väkisin pelastaisi!
      Se että pelastuksen ei voi hukata ei ole sama kuin ennalta määrätty pelastuminen!
      Jos ja kun pelastuminen on armosta uskon kautta niin eihän sitä voi silloin hukata ja jos Jumala lupaa ikuista elämää niin miten minä sen voin hukata?
      Kalvinismi on harhaoppi!

      • the-ghost-of-Elvis

        Satan has left the building.


    • jumalilmoittaaoikein

      Jos ihmisen oikea oppi perustuu siihen että joku sana on juuri oikein käännetty, niin voi olla melkein sata varma, että kyse on harhaopista. Miten Pyhä Henki olisi ilmoittanut meille Jumalan ilmoituksen väärin? Ja voiko ihmisen usko riippua yhdestä sanasta. Se saivartelijoiden uskoa sellainen eikä sillä ole oikeasti mitään tekemistä uskon kanssa.

      Ja voi olla, että jotkut ihmiset eivät sovi muiden kuin saivartelijoiden joukkoon. Pelastus ja usko on armosta, ei sitä voi kehenkään väen väkisin käännösvireitä korjailemalla istuttaa. Harhaopin kyllä voi.

    • ex-advari

      Pahantahtoiset ihmiset ovat väittäneet, että kristityt tappelevat keskenään sieluista ja kalastelevat muista seurakunnista jäseniä omaan seurakuntaansa.

      Tämä keskustelu on osaltaan todistanut tätä väitettä vastaan. Kukaan ei ole kalastanut Kallea omaan seurakuntaansa ja yksi jopa ajoi häntä muihin seurakuntiin kuin omaansa.

      Ei siis pidä paikkaansa se, että kristityt taistelevat samoista sieluista saadakseen lisää kannattajia seurakuntiinsa. Näin voi tapahtua, mutta ei siinä mittakaavassa, mitä on väitetty ja tärkeämpää näyttää jokaiselle kristitylle olevan sielun pelastuminen ja se, että sielu oppii tuntemaan paremmin Kristusta ja viettää aikaa hänen kanssaan: juurtuu yhä syvemmälle Kristuksen rakkauteen.

      Pidän tämän palstan kirjoittajia esimerkillisinä kristittyinä tämän keskustelun tiimoilta. Tuollaista ihailen ja jos olisin kristitty, niin toimisin samalla tavalla kuin te, jalot ja pyhät Kristuksen sotamiehet!

      • silmät.aukeavat

        "Pahantahtoiset ihmiset ovat väittäneet, että kristityt tappelevat keskenään sieluista ja kalastelevat muista seurakunnista jäseniä omaan seurakuntaansa.

        Tämä keskustelu on osaltaan todistanut tätä väitettä vastaan. Kukaan ei ole kalastanut Kallea omaan seurakuntaansa ja yksi jopa ajoi häntä muihin seurakuntiin kuin omaansa."

        Veikkaisin, että tämä on lähinnä nykyajan ilmiö.

        Nykyisenä netin aikakautena kirkot ja seurakunnat eivät enää pysty aivopesemään niin tehokkaasti jäseniään ja kannattajiaan, sillä nämä voivat helposti olla netin välityksellä tekemisissä toistensa kanssa ja siinä silloin monen kirkon ja seurakunnan oikeaoppiset kivijalat murenevat aivan silmien edessä.

        Uskoa omaan seurakuntaan jää jäljelle enää tuskin sen vertaa, että kykenee itsekään pysyttelemään oman kirkkonsa jäsenenä.


      • Voisitko kertoa, jos et ole kristitty, mikä nykyisin olet? :) Mihin uskot? Mikä on sen uskontokunnan nimi, johon kuulu? :)


      • kerettiläinen
        SAI kirjoitti:

        Voisitko kertoa, jos et ole kristitty, mikä nykyisin olet? :) Mihin uskot? Mikä on sen uskontokunnan nimi, johon kuulu? :)

        En ole kristitty, enkä lue itseäni mihinkään kategoriaan. Enkä enää tiedä, mihin uskon muuta kuin siihen, että kaikki kirkot/lahkot ovat susia lampaiden vaatteissa.

        Tai jotkut ovat jo niin ilmiselvästi pahoja kuten katolinen kirkko, että suorastaan hämmästyttää, miten aivopestyjä jotkut kristityt ovat, etteivät näe sen pahuutta.

        Mitä rikoksia/pahuutta se pystyisi enää enempää tekemään??!


      • kerettiläinen kirjoitti:

        En ole kristitty, enkä lue itseäni mihinkään kategoriaan. Enkä enää tiedä, mihin uskon muuta kuin siihen, että kaikki kirkot/lahkot ovat susia lampaiden vaatteissa.

        Tai jotkut ovat jo niin ilmiselvästi pahoja kuten katolinen kirkko, että suorastaan hämmästyttää, miten aivopestyjä jotkut kristityt ovat, etteivät näe sen pahuutta.

        Mitä rikoksia/pahuutta se pystyisi enää enempää tekemään??!

        No hyvä, että et ole kristitty. Olet täysin oikeassa kaikessa tuossa, mitä kerrot kirkoista. Nimimerkki "ex-advari" ei myöskään ole kristitty ja en minäkään enää.
        Tämä on todella hienoa löytää tuollaisia ihmisiä täältä, ketkä ovat ymmärtäneet näitä asioita.

        Sanoit, että Raamatun mukaan Jumalan valittu kansa on Israel. Mikä nyt sitten estää sinua liittymästä tuohon oikeaan Jumalan kansaan? Minä olin ennen pakana kristitty adventisti, mutta nyt olen oksastettu juutalainen Room. 11 ja 2:25-29, mukaisesti. Luepas nuo kohdat ja kerro mulle mitä ajatuksia ne sinusa herättää.

        p.s.
        Katolinen kirkko tulee tekemään vielä pian pahuuden maailman ennätyksen. Sen 1799 saama kuolinhaava tulee paranemaan ja sitten alkaa taas vainot, kuten keskiajalla. -->Ilm. 13


      • kerettiläinen
        SAI kirjoitti:

        No hyvä, että et ole kristitty. Olet täysin oikeassa kaikessa tuossa, mitä kerrot kirkoista. Nimimerkki "ex-advari" ei myöskään ole kristitty ja en minäkään enää.
        Tämä on todella hienoa löytää tuollaisia ihmisiä täältä, ketkä ovat ymmärtäneet näitä asioita.

        Sanoit, että Raamatun mukaan Jumalan valittu kansa on Israel. Mikä nyt sitten estää sinua liittymästä tuohon oikeaan Jumalan kansaan? Minä olin ennen pakana kristitty adventisti, mutta nyt olen oksastettu juutalainen Room. 11 ja 2:25-29, mukaisesti. Luepas nuo kohdat ja kerro mulle mitä ajatuksia ne sinusa herättää.

        p.s.
        Katolinen kirkko tulee tekemään vielä pian pahuuden maailman ennätyksen. Sen 1799 saama kuolinhaava tulee paranemaan ja sitten alkaa taas vainot, kuten keskiajalla. -->Ilm. 13

        "Sanoit, että Raamatun mukaan Jumalan valittu kansa on Israel. Mikä nyt sitten estää sinua liittymästä tuohon oikeaan Jumalan kansaan?"

        Eli siis käytännössä MIHIN? Johonkin messiaaniseen ryhmään palvomaan juutalaisia vai...?

        No eipä paljon kiinnosta. Tulisin aivan hulluksi, jos minun pitäisi viettää edes yksi päivä jonkun huuhaavideoitaan suoltavan Yksi-uskon tai nimimerkillä Kristitty.net kaltaisen messiaanisen kahjon seurassa, joista jälkimmäinen vielä on tekopyhä valekristitty, joka haaveilee, että juutalaisten kivittämislait tulisivat voimaan.

        Minua ei myöskään kiinnosta elää yksin, eikä kiinnosta myöskään mennä mihinkään kristityn nimellä kulkevaan huuhaa -aivopesulahkoon käänyttämään ketään pois huuhaauskostaan, joten seurustelen mieluummin aivan tavallisten mukavien ihmisten kanssa.

        Jos jokin "kadotus"...siis muukin kuin matojen ruoaksi päätyminen...on olemassa, niin tulen sitten ilmeisestikin päätymään joskus sinne.

        Mutta siihen asti näillä mennään mitä on...


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "Sanoit, että Raamatun mukaan Jumalan valittu kansa on Israel. Mikä nyt sitten estää sinua liittymästä tuohon oikeaan Jumalan kansaan?"

        Eli siis käytännössä MIHIN? Johonkin messiaaniseen ryhmään palvomaan juutalaisia vai...?

        No eipä paljon kiinnosta. Tulisin aivan hulluksi, jos minun pitäisi viettää edes yksi päivä jonkun huuhaavideoitaan suoltavan Yksi-uskon tai nimimerkillä Kristitty.net kaltaisen messiaanisen kahjon seurassa, joista jälkimmäinen vielä on tekopyhä valekristitty, joka haaveilee, että juutalaisten kivittämislait tulisivat voimaan.

        Minua ei myöskään kiinnosta elää yksin, eikä kiinnosta myöskään mennä mihinkään kristityn nimellä kulkevaan huuhaa -aivopesulahkoon käänyttämään ketään pois huuhaauskostaan, joten seurustelen mieluummin aivan tavallisten mukavien ihmisten kanssa.

        Jos jokin "kadotus"...siis muukin kuin matojen ruoaksi päätyminen...on olemassa, niin tulen sitten ilmeisestikin päätymään joskus sinne.

        Mutta siihen asti näillä mennään mitä on...

        Samoin - näillä mennään mitä on ja matojen ruoaksi päätyminen ja katoaminen jäljettömiin on lopullinen kohtaloni kaikesta siitä päätellen, mitä tiedän todellisuudesta ja väitetyistä jumalista tai jumaluuksista. Ja joidenkin uskovien kanssa en haluaisi viettää hetkeäkään: kristitty.net ja Yksi-usko ovat juuri sellaisia. Adventistien kanssa saattaisin juoda kupin kahvia, mutta ai niin: se ei taida sopia heille - no kuppi teetä sitten ja asiallista keskustelua sen tiimoilla.


      • kerettiläinen
        ei-kirj kirjoitti:

        Samoin - näillä mennään mitä on ja matojen ruoaksi päätyminen ja katoaminen jäljettömiin on lopullinen kohtaloni kaikesta siitä päätellen, mitä tiedän todellisuudesta ja väitetyistä jumalista tai jumaluuksista. Ja joidenkin uskovien kanssa en haluaisi viettää hetkeäkään: kristitty.net ja Yksi-usko ovat juuri sellaisia. Adventistien kanssa saattaisin juoda kupin kahvia, mutta ai niin: se ei taida sopia heille - no kuppi teetä sitten ja asiallista keskustelua sen tiimoilla.

        "Adventistien kanssa saattaisin juoda kupin kahvia, mutta ai niin: se ei taida sopia heille - no kuppi teetä sitten ja asiallista keskustelua sen tiimoilla."

        No joo, en minäkään tarkoita sitä, etten suostuisi seurustelemaan kenenkään uskovaisen kanssa millään tavalla, vaan tarkoitin ainoastaan, ettei minua kiinnosta mennä kenenkään kokouksiin kuuntelemaan sitä lätinää, johon en usko.

        Uskovaisissa on paljon mukavia ihmisiä, kunhan eivät ala tuputtamaan järjettömiä/naurettavia opinkappaleitaan minulle. Sitä en jaksa kuunnella, enkä myöskään alkaa käännyttämään ja kinastelemaan heidän kanssaan.

        Äitini, joka on Jehovan todistaja, on nyt siinä vaiheessa, että on vain ajan kysymys, milloin noutaja tulee. Hänen Jehovan todistaja ystävänsä ovat kiitettävästi käyneet katsomassa häntä, mistä olen heille hyvin kiitollinen.

        Minulla ei siis ole mitään tarvetta yrittää romuttaa äitini uskoa näinä viimeisinä päivinä, vaikka pidänkin sitä ihan huuhaana. Jos se tekee hänet onnelliseksi, niin hyvä on. Jos hänen uskonsa romahtaisi tässä vaiheessa, niin hänen ystävänsä olisivat pakotettuja hylkäämään hänet luopiona, mitä en tietenkään tahdo. Se olisi aivan musertavaa.

        Mutta tämä osoittaa vain sen, miten rakkaudettomia ja raakoja pohjimmiltaan nuo lahkojen opit ovat. Säälittää nuo mukavat todistajaraukatkin, jotka ovat pakotettuja työnsä lisäksi uhraamaan vapaa-aikansakin viedäkseen eteen päin sanomaa omasta "pelastavasta" aivopesulahkostaan sekä pakotettuja pysymään lahkossaan, jotta eivät tulisi hyljätyiksi omaistensa, sukulaistensa tai ystäviensä taholta, sillä useinhan tuo lahkoutuminen periytyy suvuttain.

        Sen vuoksi tämä hirvittävä narsistien johtama uskonnollinen järjestelmä pysyykin pystyssä, koska uhriraukat on sidottu kirkkoihinsa ja lahkoihinsa sosiaalisten suhteidensa kautta. Ja tietenkin peloteltu lähes kuoliaiksi milloin harmagedonilla, milloin ikuisen helvetin piinalla tai näkymättömällä tempauksella. Tai tutkivalla tuomiolla ja tulevilla sapattivainoilla, joista tosin ei kylläkään ole näkymässä merkkiäkään. Päin vastoin, sekularisoituminen ja kaupallistuminen senkun jatkuu...


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "Adventistien kanssa saattaisin juoda kupin kahvia, mutta ai niin: se ei taida sopia heille - no kuppi teetä sitten ja asiallista keskustelua sen tiimoilla."

        No joo, en minäkään tarkoita sitä, etten suostuisi seurustelemaan kenenkään uskovaisen kanssa millään tavalla, vaan tarkoitin ainoastaan, ettei minua kiinnosta mennä kenenkään kokouksiin kuuntelemaan sitä lätinää, johon en usko.

        Uskovaisissa on paljon mukavia ihmisiä, kunhan eivät ala tuputtamaan järjettömiä/naurettavia opinkappaleitaan minulle. Sitä en jaksa kuunnella, enkä myöskään alkaa käännyttämään ja kinastelemaan heidän kanssaan.

        Äitini, joka on Jehovan todistaja, on nyt siinä vaiheessa, että on vain ajan kysymys, milloin noutaja tulee. Hänen Jehovan todistaja ystävänsä ovat kiitettävästi käyneet katsomassa häntä, mistä olen heille hyvin kiitollinen.

        Minulla ei siis ole mitään tarvetta yrittää romuttaa äitini uskoa näinä viimeisinä päivinä, vaikka pidänkin sitä ihan huuhaana. Jos se tekee hänet onnelliseksi, niin hyvä on. Jos hänen uskonsa romahtaisi tässä vaiheessa, niin hänen ystävänsä olisivat pakotettuja hylkäämään hänet luopiona, mitä en tietenkään tahdo. Se olisi aivan musertavaa.

        Mutta tämä osoittaa vain sen, miten rakkaudettomia ja raakoja pohjimmiltaan nuo lahkojen opit ovat. Säälittää nuo mukavat todistajaraukatkin, jotka ovat pakotettuja työnsä lisäksi uhraamaan vapaa-aikansakin viedäkseen eteen päin sanomaa omasta "pelastavasta" aivopesulahkostaan sekä pakotettuja pysymään lahkossaan, jotta eivät tulisi hyljätyiksi omaistensa, sukulaistensa tai ystäviensä taholta, sillä useinhan tuo lahkoutuminen periytyy suvuttain.

        Sen vuoksi tämä hirvittävä narsistien johtama uskonnollinen järjestelmä pysyykin pystyssä, koska uhriraukat on sidottu kirkkoihinsa ja lahkoihinsa sosiaalisten suhteidensa kautta. Ja tietenkin peloteltu lähes kuoliaiksi milloin harmagedonilla, milloin ikuisen helvetin piinalla tai näkymättömällä tempauksella. Tai tutkivalla tuomiolla ja tulevilla sapattivainoilla, joista tosin ei kylläkään ole näkymässä merkkiäkään. Päin vastoin, sekularisoituminen ja kaupallistuminen senkun jatkuu...

        Ei pidäkään liittyä mihinkään maanpäälliseen ryhmään. Ei missään nimessä, ne on porton tyttäriä. Vaan Jumalan Israeliin, hengellisesti, kuten nuo Raamatun paikat osoittavat, jotka annoin.

        Olet kerettiläinen nyt todellisen totuuden äärellä. Tiedät paljon asioista. Tiedät potttokirkot ja tiedät mikä on Jumalan kansa. Haluaisitko liittyä siihen oksastuksen kautta? Hengellisesti tässä toki jää yksin, mutta se ei paljon haittaa, kun on yhteys Yahushuaan, juutalaisten Kuninkaaseen, (Luuk. 23:38)

        Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
        Luuk. 14:26

        Voit toki silti jatkaa ihan normaalia elämää ihmisten kanssa. Ei pidä erakoitua :)


      • SAI kirjoitti:

        Ei pidäkään liittyä mihinkään maanpäälliseen ryhmään. Ei missään nimessä, ne on porton tyttäriä. Vaan Jumalan Israeliin, hengellisesti, kuten nuo Raamatun paikat osoittavat, jotka annoin.

        Olet kerettiläinen nyt todellisen totuuden äärellä. Tiedät paljon asioista. Tiedät potttokirkot ja tiedät mikä on Jumalan kansa. Haluaisitko liittyä siihen oksastuksen kautta? Hengellisesti tässä toki jää yksin, mutta se ei paljon haittaa, kun on yhteys Yahushuaan, juutalaisten Kuninkaaseen, (Luuk. 23:38)

        Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
        Luuk. 14:26

        Voit toki silti jatkaa ihan normaalia elämää ihmisten kanssa. Ei pidä erakoitua :)

        Luuletko, että koira palaa oksennukselleen ?


      • Exap kirjoitti:

        Luuletko, että koira palaa oksennukselleen ?

        Maistuisiko Exapillekin kokeilla yllä kuvattua? En puhu mistään maanpäällisestä organisaatiosta väärine oppeineen, vaan taivaallisesta. Kokeile!
        Room. 2:25-29, Room. 11. Näistä jakeista löydät oikean Israelin Pyhän Jumalan kansan. Se on hengellinen Israel.


      • SAI kirjoitti:

        Maistuisiko Exapillekin kokeilla yllä kuvattua? En puhu mistään maanpäällisestä organisaatiosta väärine oppeineen, vaan taivaallisesta. Kokeile!
        Room. 2:25-29, Room. 11. Näistä jakeista löydät oikean Israelin Pyhän Jumalan kansan. Se on hengellinen Israel.

        En aio kokeilla koiran oksnnusta, vaikka se ehdottamaasi parempi ajatus onkin. Kiitos vaan.


    • EiAdventisti

      "En ole silti varma siitä, mikä on totuus. Kristityt ovat niin kovin eri mieltä keskenään opin asioista."

      Eivät ole kristittyjä kaikki, jotka yrittävät siltä näyttää. Uskoville on Raamatussa lupaus, että Pyhä johdattaa kaikkeen totuuteen. Se on aikamoinen lausunto, kun voi tarkoittaa Raamatun asioita, mutta mitä hyvänsä tiedettä lisäksi myös.

      Joh 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
      16:14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

      - Siis Jumalan sanaa, Raamattua. Uskoville selostetaan tuossa lisää:

      1. Joh 2:20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
      2:21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
      2:22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
      2:23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
      2:24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
      2:25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
      2:26 Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.
      2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

    • ALL_IN_Him

      Seurakunta ei ole opillis-historiallis-hengellinen yksikkö, vaan maantieteellinen. Seurakunta muodostuu tietyllä paikkakunnalla asuvista Kristukseen uskovista ihmisistä eli sen rajat löytyvät karttakirjasta. Kaikki muut määritelmät ja jakoperusteet pilkkovat Kristuksen ruumista kullakin paikkakunnalla muodostaen lahkoja ja puolueita. Kysymyksesi on niin ollen turha.

      • ALL_IN_Him

        Eli: koska olet Kristuksessa, olet jo täydellisesti sisällä totuudessa. Jeesus Kristus ei ole mikään teologian professori, joka tenttaa sinulta sinun raamatuntuntemustasi, vaan Hän on itse totuus, ja Jumala yhdisti sinut Häneen ristillä ja yösnousemuksessa, joten sinut on yhdistetty Totuuteen.


    • Ei tarvitse lukea muuta kuin se mitä Jeesus raamatussa sanoo.
      Itsekin koin armon niin vahvana että se muutti elämäni täysin ja vasta sen jälkeen aloin etsimään selitystä tapahtuneelle.
      Totuus on läsnä kokoajan eikä ole tarvis enään olla ajatuksiensa vietävissä ... Vapaus :)

    • woe3

      Älä väheksy tätä sanantuntemis- osuutta, koska Jeesus sanoo: " te eksytte koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa". Juutalaiset olivat valittua kansaa mutta heidän hengelliset johtajansa eivät tienneet totuutta, eivätkä opettaneet sitä kansalle. Sen sijaan he opettivat perinnäissääntöjä. Joten, älä omaksu valmiita vastauksia vaan tutki itse onko asia niin tai näin. Älä anna sen häiritä että et ymmärrä kaikkea .

      Lue raamattua ja rukoile, että Pyhä Henki avaa sitä sinulle.

      Jumala on tuottanut kokonaisen kirjasarjan siitä kuka hän on ja mitä hän on tehnyt ja tekee, sitä kannattaa lukea nyt tässä ajassa, jossa sitä tarvitaan antamaan niitä vastauksia, sillä ei näet tehdä mitään rajan toisella puolella. Se on tarkoitettu kaikille, ei ainoastaan oppineille ja teologeille tai alkukielen tuntijoille.

    • ". Kristityt ovat niin kovin eri mieltä keskenään opin asioista. Miten voisin tietää sen, mikä näkemys on totta ja mikä ei?"

      No kuulehan Kalle, ratkaisu on todella yksinkertainen.

      Otappa kylppäriin ämpäreitä, jotka täytät puolilleen vedellä. Sitten nimeä niistä adventistien, hellareiden, vapistaen, katolisten, baptistien, messiaanisten, mormoonien, moonilaisten, muhamettilaisten, hindulaisten, juutalaisten, shintolaisten, konfutselaisten ja parin varauskonnon ämpärit.

      Sitten rukoile oikein kovasti, että Jumala paljastaisi sen ainoan oikean uskonnon sinulle. Sen jälkeen työnnä kätesi vuorotellen jokaiseen ämpäriin (yksi kerrallaan).

      Se ämpäri, johon jäi syvin reikä, on se uskonto, joka on muita parempi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1714
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      215
      1347
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      238
      1294
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      42
      1147
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      98
      1147
    6. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      151
      1058
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      64
      1046
    8. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1029
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      255
      1012
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      189
      883
    Aihe