Autio ja tyhjä

Ja maa oli autio ja tyhjä. Miksi ja milloin? Tästä on muitakin kohtia Raamatussa, kun löytäisi ne vaan. Alkulauseen jälkeen siis ryhdytään kertomaan luomistapahtumista. Jumalan henki liikkuu vetten päällä, pimeys on syvyyden päällä. Minkälaista tilannetta tämä maapallon historiassa voisi tarkoittaa?

Kyse on maapallosta ja maan pinnalla on pimeää ja kaikki on veden peitossa. Mitä tulee mieleen? Mikä hetki se on historiassa? Ei se oikeastaan ole paratiisista karkoituksen jälkeinen hetki, koska siinä sitten lopuksi ihminen luodaan paratiisiin. Se on epämääräinen aika sitten. Ja maapallo luodaan ensin paratiisiksi.

10

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Looooogisesti

      Yllätys. Humanistiollifilosofi tuli taas levittämään epäraamatullista oppiaan/oppejaan. Hän vihaa Raamatun selkeää ilmoitusta vaikka siihen koittaakin epätoivoisesti viitata. Väristelyä toisensa perään.

      • Sano sinä, mikä se Raamatun sana on tästä asiasta sinun mielestäsi!? sitä tässä mietiskellään ihan ilman ennakkokäsityksiä, vapaasti, sitoutumatta muuhin kuin Raamatun sanaan. Vai väitätkö etteikö maailma ole täynnä vääriä tulkintoja? Mikä se oikea tulkinta sitten on?


    • Autio ja tyhjä tarkoittaa tietenkin sitä kun juuri luodussa maassa ei vielä ollut mitään: ei elollisia olentoja, ei edes maata näkyvissä, pimeys ja vedet peittivät maan.

      Maa oli tässä tilassa noin 6000 vuotta sitten, eikä sitä ennen maalla ollut mitään historiaa, vaan se oli maan alkutilanne.

      • tieteenharrastaja

        Tuollaista alkutilaa oltiin lähinnä yli 4 miljardia vuotta sitten, kun vasta muodostunut Maa oli jäähtynyt niin. että vesi pysyi nesteenä. Mantereita oli jo silloin, mutta paljon nykyistä vähemmän. Täyttä "pimeyttä syvyyden" päällä ei kuitenkaan ollut kahdesta syystä.

        Aurinko paistoi taivaalla nykyiseen tapaan, joskin vähän nykyistä himmeämpänä. Ilmakehässä vielä oleva vesi ja pöly varmastikin vähensivät sen suoraa näkymistä, mutta valoa niiden läpi saattoi tulla jonkin verran, ainakin ajoittain. Lisäksi maahan satoi nykyistä paljon enemmän taivasromua (meteoreja ja asteroideja; liian pieniä kiehuttamaan meriä takaisin ilmakehään, mutta riittävää tuottamaan vaikuttavia laavapurkauksia. (Earth System History, geologian oppikirja)


    • Muinaisilla egyptiläisillä on myös luomismyytti missä vedestä nousee alkukumpu.
      Kalevalassa sitten selitetään tarkemmin sen alkukummun syvempi olemus.

      • OikeaLuominen

        Kalevala on ristiriitainen. "Nosti polvea vedestä, lapaluuta lainehesta...tuli sotka suora lintu, luuli sitä mättähäksi tuoreheksi turpeheksi"

        Onko kyseessä lapaluu vai polvi. Myöhemmin polvi mainitaan uudelleen. "...luuli polvensa palavan..."

        Meidän oikeauskoisten mielestä kyseessä on polvi, mutta lapaluulahko tekee vieläkin myyräntyötä oppimattomien joukossa.


      • tieteenharrastaja
        OikeaLuominen kirjoitti:

        Kalevala on ristiriitainen. "Nosti polvea vedestä, lapaluuta lainehesta...tuli sotka suora lintu, luuli sitä mättähäksi tuoreheksi turpeheksi"

        Onko kyseessä lapaluu vai polvi. Myöhemmin polvi mainitaan uudelleen. "...luuli polvensa palavan..."

        Meidän oikeauskoisten mielestä kyseessä on polvi, mutta lapaluulahko tekee vieläkin myyräntyötä oppimattomien joukossa.

        Olisikohan polvilumpiota joskus sanottu (myös) lapaluuksi. Tai sitten alkusoinnun tarve käveli sanan merkityksen yli.


      • tornitoloki
        OikeaLuominen kirjoitti:

        Kalevala on ristiriitainen. "Nosti polvea vedestä, lapaluuta lainehesta...tuli sotka suora lintu, luuli sitä mättähäksi tuoreheksi turpeheksi"

        Onko kyseessä lapaluu vai polvi. Myöhemmin polvi mainitaan uudelleen. "...luuli polvensa palavan..."

        Meidän oikeauskoisten mielestä kyseessä on polvi, mutta lapaluulahko tekee vieläkin myyräntyötä oppimattomien joukossa.

        Vedestä nousi ensin Sotka lapaluu edellä, josta nimikin Lapasotka tuli tälle sorsalintuihin kuuluvalle vesilinnulle.


      • VaikeneVääräuskoinen
        tornitoloki kirjoitti:

        Vedestä nousi ensin Sotka lapaluu edellä, josta nimikin Lapasotka tuli tälle sorsalintuihin kuuluvalle vesilinnulle.

        Kerettiläisyyttä.


    • Yritetään nyt tällä kertaa tutkia mitä ilmoitus Raamatussa asiasta sanoo. Kuva on aika selkeä. Eiköhän se ole osuva kuvaus jonkin globaalin katastrofin jälkeisestä tilasta, jolloin jossakin paikassa on vain vettä ja taivas pimeänä.

      Aikaan ei viittaa mikään muu kuin että se on alku. Minkä alku? Ilmeisesti luomisen alku. Minkä luomisen? Maapallon järjestyksen siitä eteenpäin. Maan pinnallahan ollaan. Vetten päällä Jumalan Henki liikkuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe