Tattari on ainoa, jota vielä käytän ja siinä onkin mm. paljon kuitua. Mitään muita viljatuotteita en enää syö.
Nyt olen ollut jo kuukauden ilman leipää ja olo on aivan mahtava.
Ennen olin väsynyt ja vatsa oli koko ajan turvoksissa.
Nyt olen pirteä ja nukun vain 6 tuntia yössä.
Kehotankin kaikkia kokeilemaan samaa ja saatte nähdä, että tulokset ovat pelkästään myönteisiä.
Lopetin siis myös puurojen syönnit.
Tattariryynejä keitän n. 20 minuuttia ja niistä saa mahtavan lisukkeen kalan, lihan jne. kanssa. Tattari korvaa hyvin esim. perunan. Ei sitä perunaa tarvitse jatkuvasti syödä.
Luonnollisesti lopetin myös riisin syönnin.
Kannattaa kokeilla!
Lopetin viljatuotteiden syönnin.
35
1034
Vastaukset
- kysynpävaa
Itse tykkään syödä tattaria niin että laitan illalla veteen likoon ja aamulla tattari ryynit on pehmeitä. Käytän myös hirssiä mutta sen keitän. Ostan myös luontais kaupasta luomu vehnän jyviä joita liotan vedessä yön yli ja sitten syön. Oletko muuten lukenut kirjan Elävä ravinto Elsa Ervamaa voi lainata kirjastosta.
- Hyvää-oloa
Tattarijyviä ei tarvitse liottaa. Ne tulee vain pestä haaleassa vedessä. Tattarijyvät kypsyvät 20 minuutissa aivan kypsiksi ja liikaa ei todellakaan niitä kannata kiehuttaa, sillä niistä alkaa tulla vain sellaista puuroa ja se ei ole hyvä se.
Jäi muuten kertomatta, että viljatuotteiden poisjättäminen poisti samalla selittämättömät nivelvaivat. Määrättyjä niveliä aina hieman särki aikaisemmin.
Itse en tarvitse mitään karpalokursseja tai eläväravinto juttuja, koska mitkään ruokavaliot eivät sovi kaikille, koska jokainen ihminen on yksilö. Ei ole siis mitään yleispätevää ruokavaliota.
Henkilökohtaisesti en voi syödä raakana kasviksiakaan. Jos syön raakana, niin jälleen on turvotusta vatsassa. Kypsennän aina kaiken ruuan. Se on sitä paitsi muutenkin terveellisempää. Välttyy esim. loisilta ja muilta taudinaiheuttajilta, joita mm. raa-at kasvikset voivat sisältää.
En tule jatkossa syömään mitään viljatuotteita missään muodossa. Ainoa on tattari, joka itseasiassa ei ole viljakasvi lainkaan, koska se ei ole heinäkasvi.
Kun käytte virossa, niin sieltä kannattaa tuoda tattaria. Se on edullista ja parasta. Suomessa myytävä tattari on ala-arvoinen tuote.
Ootta nyt hiukan hassuja.
Ymmärrän jos gluteenin vuoksi, mutta jos raaka kasviskin pierettää, niin toki on kyse jostakin muusta kuin viljasta.
Mutta yksilöllisesti ihmiset saattavat "allergisoitua."
Sattuu niin hauskasti että kokeilin juuri hirssi ja tattaripuuroa valmistaa.
Kun tattarin kypsentää löysäksi puuroksi, oli tattari maullaan.
Hirssipuuro oli jääkaapista kylmänä maullansa, kun pari omenaa soseutin päälle, tai kuutioin hedelmiä päällä.
Ohrapuuro on minun juhlaruokaa sekahedelmäkeiton kanssa. Ohraa ei mikään voita tässä missiossa.
Hirssin ja tattarin hinta on nelin- viisinkertainen verrattuna kotimaiseen viljaan.
Hirssiä myydään 25 kg säkeissä netissä, mutta kilohinta säkissä on euron kalliimpaa kuin Prisman 1 kg pakkauksissa.- Hyvää-oloa
Tattarin hivenen korkampi hinta johtuu siitä, että hehtaaria kohden sato on huomattavasti pienempää kuin esim. Suomessa viljeltävillä viljakasveilla, ohra, vehnä, ruis ja kaura.
Itseasiassa leipä tukkii tehokkaasti suolistoa, eikä siihen auta paljoakaan se, että leipään lisätään kuitua. Kuidun määrä korkeimmillaan kun on 10% tietämissä.
Suomalaiseen leipään lisätään myös paljon suoranaista 'paskaa' lisäaineiden muodossa ja maun parantamiseksi. Jauhoisuuden maun poistaminen leivästä vaatii oman lisäaineensa ja kuohkeuden saavuttamiseksi käytetään mm. hiivaa, joka todellakaan ei ole suolistoystävällistä tavaraa.
Kun vältät leipää, et menetä mitään. Hyödyt sen sijaan ovat valtaisat.
Kokeile ihmeessä! Et pety.
Muista myös luopua makarooneista ja muusta paskasta, jossa on vehnää. Hyvää-oloa kirjoitti:
Tattarin hivenen korkampi hinta johtuu siitä, että hehtaaria kohden sato on huomattavasti pienempää kuin esim. Suomessa viljeltävillä viljakasveilla, ohra, vehnä, ruis ja kaura.
Itseasiassa leipä tukkii tehokkaasti suolistoa, eikä siihen auta paljoakaan se, että leipään lisätään kuitua. Kuidun määrä korkeimmillaan kun on 10% tietämissä.
Suomalaiseen leipään lisätään myös paljon suoranaista 'paskaa' lisäaineiden muodossa ja maun parantamiseksi. Jauhoisuuden maun poistaminen leivästä vaatii oman lisäaineensa ja kuohkeuden saavuttamiseksi käytetään mm. hiivaa, joka todellakaan ei ole suolistoystävällistä tavaraa.
Muista myös luopua makarooneista ja muusta paskasta, jossa on vehnää.Hei, Tästä näkökulmasta että puhut kaupan leivästä puhut aiheellista huolta.
Leivon itse, ja jauhan viljankin itse koti-viljamyllylläni.
Ostin kauppareissuilla yhden vastaleivotun ruisleivän jonkun ajan, että sitten teen kanssa kun kotiin palaan ostoksilta. Vaihteeksi joskus tykkäsin kaupan leipää maistaa.
Varsin pian aloin ihmetellä ettei ruislämpimäisessä ole kaikki kohdallaan ja olen jättänyt ne sitten ostamatta.
Vehnäjauhoja kartan niin paljon kuin mahdollista. En laske vehnäjauhoa ravinnon joukkoon lainkaan.
Hiivaleipäjauholla voi valkoista jauhoa korvata, ja missä vehnäjauho on pakollinen ei sitten ole sellaista mitä tarvitsee syödä, esim. makeat leivonnaiset. Makeat leivonnaiset ovat karkkia joissa on vettä.Hyvää-oloa kirjoitti:
Muista myös luopua makarooneista ja muusta paskasta, jossa on vehnää.Vehnäjauho on leivonnassa käytetty sitkon vuoksi siten että pääsääntö on että sitkon vuoksi 1/3 olisi vehnäjauhoa.
Kokojyväviljalla leivottaessa olen havainnut että hiivaleipäjauho toimii, kun teen taikinan yleiskoneellani jossa on vahva moottori joka jaksaa vaivata taikinan. Ei se aivan yhtä kuohkeata ole kuin valkoisella jauholla- mutta täyttää tehtävänsä..
Olen ollut laiska keittiössä jonkun ajan ja korvannut leipomista leipärieskalla, eli kova taikina ilman kohotusta kaulitaan lätyksi, ja kuumennan kypsennän lautasella mikrossa, ja Edamia päälle höylättynä.
Käytän 250 g Edamia per/ vrk leipärasvan sijasta, ja proteiinin laskennan asiassa.- Advis
jarinhotelli3 kirjoitti:
Vehnäjauho on leivonnassa käytetty sitkon vuoksi siten että pääsääntö on että sitkon vuoksi 1/3 olisi vehnäjauhoa.
Kokojyväviljalla leivottaessa olen havainnut että hiivaleipäjauho toimii, kun teen taikinan yleiskoneellani jossa on vahva moottori joka jaksaa vaivata taikinan. Ei se aivan yhtä kuohkeata ole kuin valkoisella jauholla- mutta täyttää tehtävänsä..
Olen ollut laiska keittiössä jonkun ajan ja korvannut leipomista leipärieskalla, eli kova taikina ilman kohotusta kaulitaan lätyksi, ja kuumennan kypsennän lautasella mikrossa, ja Edamia päälle höylättynä.
Käytän 250 g Edamia per/ vrk leipärasvan sijasta, ja proteiinin laskennan asiassa.Jos olet laiska niin mikset tee vuokaleipiä? Ei tarvitse kuin kohottaa ja lyödä vuokiin ilman vaivaamista. Pieni kohotus vuoissa ja uuniin. Todella vaivatonta. Sopii myös sellaisille leiville, joissa ei ole paljoa sitkoa, kuten speltille.
- Rokuli
Hyvää-oloa kirjoitti:
Muista myös luopua makarooneista ja muusta paskasta, jossa on vehnää.Jos kaupan leipä ei sulle kelpaa, niin mikset tee itse leipää? Ei tarvi käyttää lisäaineita kun leipoo ite. Kun välttää leipää, menettää hivenaineita, mm seleeniä, jota suomalaiset saa muutenkin liian vähän.
Advis kirjoitti:
Jos olet laiska niin mikset tee vuokaleipiä? Ei tarvitse kuin kohottaa ja lyödä vuokiin ilman vaivaamista. Pieni kohotus vuoissa ja uuniin. Todella vaivatonta. Sopii myös sellaisille leiville, joissa ei ole paljoa sitkoa, kuten speltille.
Leivon kolme vuokaleipää kerralla, ja olen käyttänyt vuokaleipä missiota aitoon ruisleipään, jossa on pelkkä ruis, ei muita jauhoja ei suolaakaan kaipaa, ja hapanjuuri kohotus. Hiivaa toisinaan kohoamisen nopeuttamiseksi.
Ruistaikina on hankalin leivottava. Yleiskoneesta vuokaan ja vuoassa kohotus.
Pikaleipiä voi tehdä monin konstein.
Pannuleipä esim. hiivaleipäjauholla.
Vuoassa voi tehdä pikaleipiä joissa kohoaminen tapahtuu leivinjauheella tai ruokasoodalla.
Leipäkone on, ja hiivaleipä on siinä mainio teeleipä.
Leipäkoneessa on kokojyvävilja hankala ilman vehnäjauhoa, mutta jonkunlainen tulee hiivaleipäjauhoa 1/3 mukana
Seuraava leipäkone pitää ostaa sellainen joka leipoo tummaa leipää
Vaaleita leipiä voi mielellään aina laistaa, ja kokojyväviljaa tilalle.Advis kirjoitti:
Jos olet laiska niin mikset tee vuokaleipiä? Ei tarvitse kuin kohottaa ja lyödä vuokiin ilman vaivaamista. Pieni kohotus vuoissa ja uuniin. Todella vaivatonta. Sopii myös sellaisille leiville, joissa ei ole paljoa sitkoa, kuten speltille.
Ruistaikina on hankalin leivottava mitä olla voi.
Sattuu niin hauskasti, että mitä löysempi on ruistaikina leivottaessa sen maukkaampaa on ruisleipä. Mitä enemmän on ruisjauhoa, sen maukkaampaa.
Nyt siis on tilanne se että leipoessani pelkällä ruisjauholla ehtaa ruisleipää ilman mitään muuta ruisjauhojen lisäksi on ollut helpointa menetellä siten että koneella vaivaan taikinan, ja löysän taikinan laitan runsaan jauhon päälle pöydälle, jossa jaan sen kolmeen osaan, ja pikkusen pötköksi, ja pläjäytän vuokaan kohoamaan. Tämä on ollut maukkain ja helpoin missio leipoa ruisleipää -ehtaa ruisleipää, -maailman parasta leipää.
- kysynpävaa
Venäläistä tattaria saa Prismasta.
- Hyvää-oloa
Ja Suomessa tattarin kilohinta on kolmikertainen Eestin hintaan nähden, eikä se ole sitä oikeaa lajiketta Prismassa. Olen kahlannut kaikki Suomen kauppaketjut läpi ja yhdestäkään en ole löytänyt sitä oikean valmistajan tuotetta. Menen siis suosiolla Eestin puolelle. Samalla saa tuotua mm. jauhelihat ja muut lihatuotteet ja siinä säästää aivan hervottomasti.
Jauhelihakilo (80/20) nautaa 80% ja possua 20% maksaa Eestissä 1,80 eur.
Hernekeittoon tarevittava savuliha(ripi) maksaa 3,99 eur/kilo. Suomessa pieni pala Prismassa maksaa melkein 5 euroa.
- Advis
Kaikille ei viljat sitten näköjään sovi. Minulle sopii mainiosti vaikka minulla on yksi keliakian geenivirhekin.
- Tässä.faktaa
Mistä tiedät, että viljat sopivat sinulle?
On nimittäin niin, että toisilla ne oireet ovat vain lievempiä, vaikka suolisto onkin jatkuvassa tulehdustilassa. Niitä tulehdusasteitakin on monia ja vain vakavimmat antavat selviä oireita.
Suolistomme on meidän tärkein elin ja siitä ja sen hyvinvoinnista huolehtiminen on kaikkein tärkein. yli 95% sairauksistamme johtuu suoliston pahoinvoinnista tai huonosta toimivuudesta. Mm. nivelreuma, ihottumat, liikalihavuus, luuston haurastuminen, sydän- ja verisuonitaudit, syövät jne. ovat suolistoperäisiä sairauksia. Perintötekijät vain toimivat ikäänkuin kiihdyttimenä ja määrittävät sairauden vakavuusasteen ja sen, kuinka nopeasti sairaus johtaa kuolemaan. - Advis
Tässä.faktaa kirjoitti:
Mistä tiedät, että viljat sopivat sinulle?
On nimittäin niin, että toisilla ne oireet ovat vain lievempiä, vaikka suolisto onkin jatkuvassa tulehdustilassa. Niitä tulehdusasteitakin on monia ja vain vakavimmat antavat selviä oireita.
Suolistomme on meidän tärkein elin ja siitä ja sen hyvinvoinnista huolehtiminen on kaikkein tärkein. yli 95% sairauksistamme johtuu suoliston pahoinvoinnista tai huonosta toimivuudesta. Mm. nivelreuma, ihottumat, liikalihavuus, luuston haurastuminen, sydän- ja verisuonitaudit, syövät jne. ovat suolistoperäisiä sairauksia. Perintötekijät vain toimivat ikäänkuin kiihdyttimenä ja määrittävät sairauden vakavuusasteen ja sen, kuinka nopeasti sairaus johtaa kuolemaan.Tiedän siitä kun olen käynyt perusteellisisssa tutkimuksissa. Matala-asteisen tulehduksen markkerit on tutkittu ja suolistosta on otettu koepaloja. Ei ollut tulehdusta eikä muutoksia suolistossa. Aminohappojen ja rasvahappojen pilkkoutuminen oli 100 prosenttista ja suoliston bakteerikannat olivat optimaalisia. Lisäksi olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla 3kk ja palannut siltä takaisin normaaliin ruokavalioon eikä se ole vaikuttanut terveyteeni mitenkään. Kokeita tehtiin kun haluttiin tietää väsymyksen syy. Syy löytyikin mutta se oli aivan jossakin muualla kuin suolistossa. Oireita ei ole.
Gluteenille voi olla yliherkkä tai olla olematta mutta tosiasia on se, että turhan moni uskoo huuhaa-tietoon ja turhaan välttelee gluteenia. Jos gluteeniton ruokavalio tuo etuja niin kannattaa pysyä gluteenittomalla ruokavaliolla. Varmuuden vuoksi ei tuolle dietille kanata ruveta.
Kertokaa jos Teillä on tiedossa Eesti Viron tms hyvä verkkokauppa mistä ostaa joka toimii kaupankäynnissä.
Markettien joissakin leipomoissa käytetään "maun parantajaa" toisinaan.
Törmäsin sellaiseen kerran, että havaitsin leivästä että ruisleivässä ei ole kaikki oikein ja lopetin niiden syönnin siihen.
Sellainen "maun parantaja" on jotakin ihraa, jonka koostumusta en tarkemmin tunne. Ihmisten suussa maistuu kova rasva ja sokeri tavallisesti.
Koska olen vuosia leiponut maistan leipien kitkerän maun joka johtuu lisäaineista.
- Mutta on leipomoita joissa on kaikki kohdallaan.
Minunkin kotikauoungissa on ja lähimaakunnissa leipomoita jotka pitävät leipien laadun sellaisina että kaikki hyvin, ja toimittavat tuotteitaan marketteihin.- Olen.nähnyt
Leivän laadun tunnistaa siitä, että se homehtuu nopeasti, vaikka se olisi jääkaapissakin.
Nykyiset kaupan leivät eivät homehdu viikkoihin. Niissä on siis aika tuhdisti lisäaineita, jotka estävät mm. leivän homehtumisen tai kovettumisen.
Et tarvitse leipää ravinnossasi lainkaan. Se on turhaakin turhempi "laiskan miehen" ruoka.
Leivän päälle tulee vielä laitettua kaikenlaista höystettä ja yhdessä ne saavat sinut voimaan pahoin. Olen.nähnyt kirjoitti:
Leivän laadun tunnistaa siitä, että se homehtuu nopeasti, vaikka se olisi jääkaapissakin.
Nykyiset kaupan leivät eivät homehdu viikkoihin. Niissä on siis aika tuhdisti lisäaineita, jotka estävät mm. leivän homehtumisen tai kovettumisen.
Et tarvitse leipää ravinnossasi lainkaan. Se on turhaakin turhempi "laiskan miehen" ruoka.
Leivän päälle tulee vielä laitettua kaikenlaista höystettä ja yhdessä ne saavat sinut voimaan pahoin.Minun leipäni päällä on höylättyä Edamia. Ei muuta.
Otan siitä proteiinia, ja käytän soijamaitoa proteiinin lähteenä myös, niin että päivittäinen proteiini on 100g.
Oliiviöljyllä voi voidella, ja oliiviöljyä kun laittaa rasiaan se kovettuu jääkaapissa veitsellä levitettävään muotoon. Extra virgin öljy.
Kasviksia voi lievän päällä mainosti- myös sokeroimattomia maitotuotteita-.- Näin-meillä
Pääkaupunkiseudulla asuvat ovat siinä mielessä hyvässä asemassa, että he pääsevät vaivattomasti matkustamaan viroon.
Nettikauppa, josta löytyy myös Eestin tuotteita:
http://www.foodynordic.com/ Adventtikirkon pastorit ovat palkkatyössään työnantajansa arvojen ehdoilla.
En ole kiinnostunut näiden työstä, enkä ole Adventtikirkon jäsen. Keskustelen kansalaisfoorumilla. En ole kiinnostunut uskonnollisten organisaatioiden toiminnasta. Minulla on oma Raamattu himassa hengellisiä asioita varten, ja toistakymmentä metriä hengellistä kirjallisuutta. Adventtikirkko pitää hengelliset arvot vaatimuksena työntekijöilleen.
- Että kuitenkin sanon sen verran että huonoa vitsiä väännät.- No_häh
Miten kirjojen metrimäärät mitataan. Laitetaanko kirjojen sivut peräkkäin ja lasketaan niiden pituudsta tai leveydestä syntynyt matka? Vai mitataanko kirjan kansien äärimittoja? Vai tarkoitatko kenties hyllymetrejä? Minulla on varmaan toistakymmentä metriä vesiletkua.
No_häh kirjoitti:
Miten kirjojen metrimäärät mitataan. Laitetaanko kirjojen sivut peräkkäin ja lasketaan niiden pituudsta tai leveydestä syntynyt matka? Vai mitataanko kirjan kansien äärimittoja? Vai tarkoitatko kenties hyllymetrejä? Minulla on varmaan toistakymmentä metriä vesiletkua.
Hyllymetriä. Minulla on 15 hyllymetriä. Siivosin 4 metriä pois, kun oli kahdessa kerroksessa, ja yhä jäi 15 metriä.
jarinhotelli3 kirjoitti:
Hyllymetriä. Minulla on 15 hyllymetriä. Siivosin 4 metriä pois, kun oli kahdessa kerroksessa, ja yhä jäi 15 metriä.
Vesiletkua en tarvitse. Ei ole nurmikenttää ei autoa pestäväksi.
No_häh kirjoitti:
Voihan vesiletkukin kohottaa elämän mukavuutta tarpeellisessa käytössä.
- No_häh
jarinhotelli3 kirjoitti:
Matikkasi ontuu. Jos 4 metriä ottaa pois 15 metristä jää 15 metriä...miten ihmeessä? Lasketaanko päällekkäiset hyllyt samaan hyllymetriin vai ynnätäänkö ne toisiinsa?
No_häh kirjoitti:
Matikkasi ontuu. Jos 4 metriä ottaa pois 15 metristä jää 15 metriä...miten ihmeessä? Lasketaanko päällekkäiset hyllyt samaan hyllymetriin vai ynnätäänkö ne toisiinsa?
Ei matikka onnu. Kirjoja oli päällekkäin ja kirjarivin takana siis kahdessa rivissä. Jäi 15 metriä siistiä riviä, joissa ei päällekkäin eikä kirjojen takana kirjoja.
- Pastori.Turusta
Vesiletkua voi käyttää hirttoköytenä. Kestää hyvin miehen painon, kun mies kiikkuu hirressä. Miksei myös naisenkin.
- odotan.toiveikkaana
Pastori.Turusta voisi hirttää itsensä munistaan.
Olisi myös mukavaa viihdettä, jos pastori lähettäisi toimenpiteestä youtube videon tänne palstalle, jotta saisimme yhtyä yhdessä nauruun. Kannattaa harkita jotakin mieltä ylentävää, kuin tuollaisia kommentteja kirjoitella.
Niin teen itsekin. Suunnittelen ja toteutan loppuelämäni huoneisto- sisustusratkaisuja.- viisas.perseneitsyt
jarinhotelli3 kirjoitti:
Kannattaa harkita jotakin mieltä ylentävää, kuin tuollaisia kommentteja kirjoitella.
Niin teen itsekin. Suunnittelen ja toteutan loppuelämäni huoneisto- sisustusratkaisuja."Kannattaa harkita jotakin mieltä ylentävää, kuin tuollaisia kommentteja kirjoitella."
Täytyy varmaan alkaa lukemaan sinun mieltä ylentäviä perseneitsyyskirjoituksiasi.
- Uskonnot.ovat.tätä
Vanhustemme huolto on siinä pisteessä, että yhä useampi vanhus päätyy itsemurhaan. Eivät lahkot eivätkä kirkot pittaa paskan vertaa ikäihmisistään. Lahkot vain kärttävät kieli pitkällä testamentteja/lahjakirjoja ja kun nimet on paperilla, niin lahko on mielellään valmis jouduttamaan vanhuksen poismenoa. Niin se vain on näissä Jeesuksen nimessä ja veressä toimivissa huijarilahkoissa, joita adventtikirkkokin edustaa.
- tulevaisuus-
Nuoret karttavat hoitajaksi opiskelua jokavuotisen pakollisen infulenssapiikien takia. Tulevaisuudessa lähi- tai kaukaiset omaiset huolehtivat suurelta osalta vanhuksista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565