AUTOT
Autot | Autouutiset
NÄKÖKULMA: Diesel on bensiiniä puhtaampi vaihtoehto
Eilen klo 12:28
Dieselautoilijat ovat varmasti seuranneet kauhunsekaisin tuntein viime aikojen dieselkeskustelua.
Dieselistä on tehty kaiken pahan alku ja juuri. Jopa autoverokeskustelu on jäänyt pahasti jalkoihin.
Tässä rytäkässä on unohtunut kokonaan se tosiasia, että kehitys kehittyy ja etenkin autojen tekniikka kehittyy. Nykyisten EU6-tason mukaisten dieselmoottoreiden paheksutut NOX- eli typpipäästöt ovat vain murto-osa vanhempien päästöistä.
Et ole rikollinen, vaikka tankkaat dieseliä. OUTI JÄRVINEN/KL
Uudet ja myös vanhemmat dieselautot kuluttavat vähemmän kuin bensiiniautot ja sitä kautta CO2-päästöt ovat keskimäärin 20 prosenttia bensa-autoja pienemmät.
Myös typpioksidipäästöt, joista Volkswagen narahti, ovat nykyään samat tai pienemmät kuin bensa-autoissa.
EU vaatii, että vuonna 2021 Euroopassa rekisteröityjen autojen keskimääräinen CO2-päästö saa olla korkeintaan 95 g/km. Bensa-autoilla näihin lukuihin ei päästä ja sähköautoja, edes ladattavia hybridejä, on vaikea saada markkinoille riittävästi.
Tämä johtaa siihen, että monet autonvalmistajat, kuten Mercedes, BMW tai Audi. eivät voi luopua dieseleistä vielä pitkään aikaan.
Hyötyliikenteen autoissa diesel on yhä ainoa järkevä polttoaine. Raskaita ajopelejä ei bensiinimoottoreilla ajella eivätkä sähkömoottorit ole lähestulkoonkaan valmiita korvaamaan dieseleitä.
Kun Saksan kaupungeissa puuhataan ajokieltoja dieseleille joissakin kaupungeissa, niin silloinkin puhutaan vanhoista dieseleistä.
Bensa saastuttaa
11
480
Vastaukset
- edelleen
Vaikka uutta tekniikkaa tulee niin tulee sen mukana uusia vikojakin. Vaikka diesel kuluttaisi vähemmän ja olisi polttoaineena halvempaa niin sitten ei jos vaan, kun joutuu vaihtamaan osia esim. hiukkassuodattimen, joka on kallis osa, että tuleeko se yhtään halvemmaksi kokonaisuudessaan ja kannattavaa ajaa diesel-autolla kuin bensa-autolla, vaikka dieselvero olisikin nykyistä pienempi?
Ja, vaikka nykyinen dieselvero onkin korkea niin on sen myös perusteltuakin oltava sillä, että vanhempia dieselautoja, joita on vielä liikenteessä, koska dieselautolla voi kuulemma ajaa kauemmin/pidempään moottorin tekniikasta johtuen, kuin vastaavasti taas bensa-autolla.- Myynnissä5Mantereella
Hiukkassuodattimen voi nyt puhdistaa kemiallisesti.
Litra DPF-lisäainetta tankkiin, niin regenerointi alkaa ja suodatin puhdistuu.
Virallinen aine viidellä mantereella. - DPF...puhdistaa
Myynnissä5Mantereella kirjoitti:
Hiukkassuodattimen voi nyt puhdistaa kemiallisesti.
Litra DPF-lisäainetta tankkiin, niin regenerointi alkaa ja suodatin puhdistuu.
Virallinen aine viidellä mantereella.DPF.....DieselParticularFilter.
Puhdistetaan lisäaineella, regenerointi alkaa täten 400 asteessa, kun muuten puhdistuminen vaatisi 600 astetta lämpöä. - riisseli
Onhan niitä vanhempia bensa- autojakin liikenteessä suuremmilla CO2 päästöillä kuin diesel.
Saksan ja Ruotsin ajokiellot koskee myös vanhempia bensa-autoja. - edelleen
riisseli kirjoitti:
Onhan niitä vanhempia bensa- autojakin liikenteessä suuremmilla CO2 päästöillä kuin diesel.
Saksan ja Ruotsin ajokiellot koskee myös vanhempia bensa-autoja.No sitten jos dieselvero poistuu täytyisi myös vanhat dieselautot, joissa ei nykytekniikkaa ole niin kieltää pois liikenteestä korkeiden päästöjen takia.
- Jaedelleennäin
Hiukkassuodin ei ole herkkä vikaantumaan. Sehän on jo kymmenen vuoden ajakta nähty.
Rikki sekin voi mennä siinä kuin vaikkapa katalysaattorikin tai mikä muukin osa tahansa. Hiukkassuotimien ’suunniteltu’ ikä on reipas 200.000 km. Noin paljon ajetuilla autoilla on jo monta muutakin osaa vaihdon tarpeessa. Ja paljon kalliimpiakin kuin muutaman satasen hiukkassuodin.
Nythän hiukkassuotimet kuuluvat uusien bensa-autojenkin pakollisiin varusteisiin. Saas nähdä kestävätkö ne niissä yhtä hyvin kuin dieseleissä.
Dieselautojen ylivoimahan päästöjen osalta on nimenomaan selvästi vähäisemmät ilmastomuutosta aiheuttavien kasvihuonekaasujen päästöt. Pienhiukkaspäästötkin toki ovatuusissa dieselautoissa olleet pienemmät jo viimeiset kymmenen vuotta, kun hiukkasuotimet tulivat uusiin dieseleihin pakolliseksi. Ja nyt vihdoin sitten myös bensa-autouhin, jolloin nekin pääsevät dieseleiden ’tasolle’. - UusiOnPuhdas
DPF-suodatin uusissa dieseleissä ratkaisee ongelmat.
- Mlpnko
UusiOnPuhdas kirjoitti:
DPF-suodatin uusissa dieseleissä ratkaisee ongelmat.
Tuo suodatin eli hiukkasloukku on ollut pakollinen dieseleissä jo kymmenen vuotta. Bensoihin se on vasta nyt tulossa.
- RMB54
Diesel on maailman laajuinen ns. globaali ongelma. Suurimpia diesel-saastuttajia ovat laivat ja tehtaat sekä raskasliikenne.
- Laivat käyttävät raskasta polttoöljyä. Öljyä joka on raakaöljyn jäte, josta ei voida jalostaa enää mitään järkevää. Laivat ovat siis öljykrematorioita.
- Tehtaiden kasvihuonepäästöt (CO2) olivat 2017 56,1 miljoonaa tonnia. Henkilöauton CO2 päästö keskiarvo 2017 oli 160 g/km. Jos autolla ajaa 25.000 km vuodessa, on kokonaispäästö 4.000 kg eli 4 tonnia. Suomessa liikenteessä olevia autoja 2017 oli 2.7 miljoonaa eli kokonaispäästö 2017 oli 10,8 milj. tonnia eli reilu 5 kertaa vähempi kuin teollisuuden päästöt.
- Entä raskasliikenne. Raskasliikenteen painoja ja pituuksia on lisätty reilusti EU:n aikana. Nyt tulee vielä oikea 32 metrinen tiehirviö liikenteeseen. Eli 14 akselinen yhdistelmä, niin kuin liikennöitsijät sitä kutsuvat. Kansankielellä rekka-auto.
Rekka-autojen nopeudet ovat laissa rajoitettu nopeudenrajoittimella >90 km/h. Rajoittimen voi laittomasti ohittaa, joten nopeudet ovat nousseet vähintään lähelle tienopeuksia (100 - 120 km/h).
Näistä syistä (painon lisäys ja nopeuksien kasvaminen) saastuminen on lisääntyneet reilusti.
Ihmettelen myös Traktoreiden nopeuden kasvattaminen 40 km/h -> 60 KM/h. Polttoaineen kulutus on lisääntynyt huimasti kun vielä vedetään 10 tonnin peräkärryä.
Kuinka paljon on teiden kunto huonontunut raskasliikenteen alla? Asfalttia menee ja sekin lisää CO2 päästöjä.
Näiden kolmen päästöjä (laiva, raskasliikenne, tehtaat) ei missään tiedotusvälineessä kerrota mitään.
Syyn saastuttamisesta saavat yksityisautoilijat diesel etunenässä.- tukisuusijuntti
Sinä olet itsesi ongelma. Muuten menee kaikilla hyvin ja kukaan ei saastuta, etenkään dieselit.
- MilläRekatKulkevat
Millä lentokoneet ja laivat kulkevat ???
Minne lennetään seuraavalla lomalla ???
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4674144Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181732- 1171557
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891494Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991428Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601395- 521346
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi981265- 451119
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341098