AUTOT
Autot | Autouutiset
NÄKÖKULMA: Diesel on bensiiniä puhtaampi vaihtoehto
Eilen klo 12:28
Dieselautoilijat ovat varmasti seuranneet kauhunsekaisin tuntein viime aikojen dieselkeskustelua.
Dieselistä on tehty kaiken pahan alku ja juuri. Jopa autoverokeskustelu on jäänyt pahasti jalkoihin.
Tässä rytäkässä on unohtunut kokonaan se tosiasia, että kehitys kehittyy ja etenkin autojen tekniikka kehittyy. Nykyisten EU6-tason mukaisten dieselmoottoreiden paheksutut NOX- eli typpipäästöt ovat vain murto-osa vanhempien päästöistä.
Et ole rikollinen, vaikka tankkaat dieseliä. OUTI JÄRVINEN/KL
Uudet ja myös vanhemmat dieselautot kuluttavat vähemmän kuin bensiiniautot ja sitä kautta CO2-päästöt ovat keskimäärin 20 prosenttia bensa-autoja pienemmät.
Myös typpioksidipäästöt, joista Volkswagen narahti, ovat nykyään samat tai pienemmät kuin bensa-autoissa.
EU vaatii, että vuonna 2021 Euroopassa rekisteröityjen autojen keskimääräinen CO2-päästö saa olla korkeintaan 95 g/km. Bensa-autoilla näihin lukuihin ei päästä ja sähköautoja, edes ladattavia hybridejä, on vaikea saada markkinoille riittävästi.
Tämä johtaa siihen, että monet autonvalmistajat, kuten Mercedes, BMW tai Audi. eivät voi luopua dieseleistä vielä pitkään aikaan.
Hyötyliikenteen autoissa diesel on yhä ainoa järkevä polttoaine. Raskaita ajopelejä ei bensiinimoottoreilla ajella eivätkä sähkömoottorit ole lähestulkoonkaan valmiita korvaamaan dieseleitä.
Kun Saksan kaupungeissa puuhataan ajokieltoja dieseleille joissakin kaupungeissa, niin silloinkin puhutaan vanhoista dieseleistä.
Bensa saastuttaa
11
427
Vastaukset
- edelleen
Vaikka uutta tekniikkaa tulee niin tulee sen mukana uusia vikojakin. Vaikka diesel kuluttaisi vähemmän ja olisi polttoaineena halvempaa niin sitten ei jos vaan, kun joutuu vaihtamaan osia esim. hiukkassuodattimen, joka on kallis osa, että tuleeko se yhtään halvemmaksi kokonaisuudessaan ja kannattavaa ajaa diesel-autolla kuin bensa-autolla, vaikka dieselvero olisikin nykyistä pienempi?
Ja, vaikka nykyinen dieselvero onkin korkea niin on sen myös perusteltuakin oltava sillä, että vanhempia dieselautoja, joita on vielä liikenteessä, koska dieselautolla voi kuulemma ajaa kauemmin/pidempään moottorin tekniikasta johtuen, kuin vastaavasti taas bensa-autolla.- Myynnissä5Mantereella
Hiukkassuodattimen voi nyt puhdistaa kemiallisesti.
Litra DPF-lisäainetta tankkiin, niin regenerointi alkaa ja suodatin puhdistuu.
Virallinen aine viidellä mantereella. - DPF...puhdistaa
Myynnissä5Mantereella kirjoitti:
Hiukkassuodattimen voi nyt puhdistaa kemiallisesti.
Litra DPF-lisäainetta tankkiin, niin regenerointi alkaa ja suodatin puhdistuu.
Virallinen aine viidellä mantereella.DPF.....DieselParticularFilter.
Puhdistetaan lisäaineella, regenerointi alkaa täten 400 asteessa, kun muuten puhdistuminen vaatisi 600 astetta lämpöä. - riisseli
Onhan niitä vanhempia bensa- autojakin liikenteessä suuremmilla CO2 päästöillä kuin diesel.
Saksan ja Ruotsin ajokiellot koskee myös vanhempia bensa-autoja. - edelleen
riisseli kirjoitti:
Onhan niitä vanhempia bensa- autojakin liikenteessä suuremmilla CO2 päästöillä kuin diesel.
Saksan ja Ruotsin ajokiellot koskee myös vanhempia bensa-autoja.No sitten jos dieselvero poistuu täytyisi myös vanhat dieselautot, joissa ei nykytekniikkaa ole niin kieltää pois liikenteestä korkeiden päästöjen takia.
- Jaedelleennäin
Hiukkassuodin ei ole herkkä vikaantumaan. Sehän on jo kymmenen vuoden ajakta nähty.
Rikki sekin voi mennä siinä kuin vaikkapa katalysaattorikin tai mikä muukin osa tahansa. Hiukkassuotimien ’suunniteltu’ ikä on reipas 200.000 km. Noin paljon ajetuilla autoilla on jo monta muutakin osaa vaihdon tarpeessa. Ja paljon kalliimpiakin kuin muutaman satasen hiukkassuodin.
Nythän hiukkassuotimet kuuluvat uusien bensa-autojenkin pakollisiin varusteisiin. Saas nähdä kestävätkö ne niissä yhtä hyvin kuin dieseleissä.
Dieselautojen ylivoimahan päästöjen osalta on nimenomaan selvästi vähäisemmät ilmastomuutosta aiheuttavien kasvihuonekaasujen päästöt. Pienhiukkaspäästötkin toki ovatuusissa dieselautoissa olleet pienemmät jo viimeiset kymmenen vuotta, kun hiukkasuotimet tulivat uusiin dieseleihin pakolliseksi. Ja nyt vihdoin sitten myös bensa-autouhin, jolloin nekin pääsevät dieseleiden ’tasolle’. - UusiOnPuhdas
DPF-suodatin uusissa dieseleissä ratkaisee ongelmat.
- Mlpnko
UusiOnPuhdas kirjoitti:
DPF-suodatin uusissa dieseleissä ratkaisee ongelmat.
Tuo suodatin eli hiukkasloukku on ollut pakollinen dieseleissä jo kymmenen vuotta. Bensoihin se on vasta nyt tulossa.
- RMB54
Diesel on maailman laajuinen ns. globaali ongelma. Suurimpia diesel-saastuttajia ovat laivat ja tehtaat sekä raskasliikenne.
- Laivat käyttävät raskasta polttoöljyä. Öljyä joka on raakaöljyn jäte, josta ei voida jalostaa enää mitään järkevää. Laivat ovat siis öljykrematorioita.
- Tehtaiden kasvihuonepäästöt (CO2) olivat 2017 56,1 miljoonaa tonnia. Henkilöauton CO2 päästö keskiarvo 2017 oli 160 g/km. Jos autolla ajaa 25.000 km vuodessa, on kokonaispäästö 4.000 kg eli 4 tonnia. Suomessa liikenteessä olevia autoja 2017 oli 2.7 miljoonaa eli kokonaispäästö 2017 oli 10,8 milj. tonnia eli reilu 5 kertaa vähempi kuin teollisuuden päästöt.
- Entä raskasliikenne. Raskasliikenteen painoja ja pituuksia on lisätty reilusti EU:n aikana. Nyt tulee vielä oikea 32 metrinen tiehirviö liikenteeseen. Eli 14 akselinen yhdistelmä, niin kuin liikennöitsijät sitä kutsuvat. Kansankielellä rekka-auto.
Rekka-autojen nopeudet ovat laissa rajoitettu nopeudenrajoittimella >90 km/h. Rajoittimen voi laittomasti ohittaa, joten nopeudet ovat nousseet vähintään lähelle tienopeuksia (100 - 120 km/h).
Näistä syistä (painon lisäys ja nopeuksien kasvaminen) saastuminen on lisääntyneet reilusti.
Ihmettelen myös Traktoreiden nopeuden kasvattaminen 40 km/h -> 60 KM/h. Polttoaineen kulutus on lisääntynyt huimasti kun vielä vedetään 10 tonnin peräkärryä.
Kuinka paljon on teiden kunto huonontunut raskasliikenteen alla? Asfalttia menee ja sekin lisää CO2 päästöjä.
Näiden kolmen päästöjä (laiva, raskasliikenne, tehtaat) ei missään tiedotusvälineessä kerrota mitään.
Syyn saastuttamisesta saavat yksityisautoilijat diesel etunenässä.- tukisuusijuntti
Sinä olet itsesi ongelma. Muuten menee kaikilla hyvin ja kukaan ei saastuta, etenkään dieselit.
- MilläRekatKulkevat
Millä lentokoneet ja laivat kulkevat ???
Minne lennetään seuraavalla lomalla ???
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446