SOTE:sta on hyötyä

Olen ollut sitä mieltä, että keskustajohtoisen hallituksemme toisesta kärkihankkeesta, Sotesta, ei olisi mitään hyötyä. Olen ollut jopa sitä mieltä, että olisi täysin järjetöntä romuttaa Sotella terveydenhoitojärjestelmämme, joka maailmalla nähdään maailman parhaisiin lukeutuvana.

Väärässä olen ollut. Kyllä Sotesta on hyötyä. Kaupankäynti vilkastuu kovasti, kuten alta nähdään:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264963-sote-markkinoilla-kay-kova-rytina-yrityskauppa-joka-neljas-paiva

Olen siis tosiaan uskonut, että Sotesta ei olisi hyötyä kenellekään. Väärässä olen ollut, siitä on jo ollut suurtakin hyötyä monelle. Katsokaapa tätä:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264964-esperi-takoo-suomeen-yrityskauppamiljonaareja-valtaosa-rikastuneista-naisia

No, ehkä tuo otsikkoni on hieman epätarkka, pitäisi kai olla ”SOTE:sta on hyötyjiä”. Mutta mitäpä tuosta, se olisi pilkun viilaamista.

Olen ollut myös sitä mieltä, että hallituksen toinenkaan kärkihanke, maakuntauudistus, ei toteutuessaan tuottaisi mitään hyötyä. Tarkemmin asiaa ajateltuani myönnän olleeni väärässä tuossakin. Ajatelkaapa - 70 000 asukkaan Kainuu ja yli 1,5 miljoonan asukkaan Uusimaa tulisivat tasavertaisiksi. Maakuntahallinnossa Kainuu saisi erilaisia virkapaikkoja saman verran kuin yli 20 kertaa suurempi Uusimaa, ja niille kaikille Kainuun virkapaikoille tulisi kepulainen!

15

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoja

Keskityppä kapi munakarvojesi kampaamiseen ja anna viisaimpien hoitaa sote.

• PakkomielteineKeputrolli

ja sieltähän se mielipuoli puskista taas oksensikin ;)

Lapsellisen sairaloista jopa mielenterveyspotilaalta.

• Kun hallituksessa on kaksi tasavahvaa toimijaa, kokoomus ja kepu, hallituksen kahdesta kärkihankkeesta Sote on nähty kokoomuslaisena hankkeena ja maakuntauudistus kepulaisena. Noille näkemyksille on kyllä ihan järkiperusteet.

Näyttää siltä, että kokoomuslainen hanke toteutuu, mutta kepulaisen hankkeen toteutuminen on hyvinkin epävarmaa, jos siitä päättäminen jää seuraavalle hallituskaudelle. Uskon kyllä kokoomuksen olevan mukana seuraavassa hallituksessa, mahdollisesti jopa sitä johtamassa, mutta kokoomuksessa vallalla olevat näkemykset maakunnista poikkeavat jyrkästi kepussa vallitsevista näkemyksistä. Tässä siitä hyvää näyttöä.

Ensin kepun puolelta:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264949-mauri-pekkarinen-jyrahtaa-palattava-aluepolitiikkaan-kasvun-aikana-totuus-paljastui?ref=suosituimmat

Sitten kokoomuksen taholta:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264968-kokoomuslainen-taysin-eri-mielta-pekkarisen-kanssa-asia-juuri-painvastoin

Mikäpä lienee teidän näkemyksenne asiasta? Kertokaa, jos haluatte, ja perustelkaa näkemystänne! Minun ei tarvinne kertoa näkemyksestäni, arvannette sen ihan omin päin))

• NäinOnTotuus

Vai kaksi tasavahvaa hallituksessa. Älä naurata. Kokoomus siellä vie eikä kepu edes vikise. Vikinä kuuluu vain hallituksesta ulos jääneiltä kepupolitikoilta.

• kapi_
        NäinOnTotuus kirjoitti:

Vai kaksi tasavahvaa hallituksessa. Älä naurata. Kokoomus siellä vie eikä kepu edes vikise. Vikinä kuuluu vain hallituksesta ulos jääneiltä kepupolitikoilta.

No joo. Noinhan kai on, onneksi. Tarkoitin muodollista tasavahvuutta, jonka kai pitäisi olla hieman kepuvoittoinenkin. Onneksi niin ei kuitenkaan ole. Pitäisikö siitä kiittää Sipilää?

• Sotehan on kaikkien puolueiden yhteinen hanke. Nykyisen hallituksen ajamassa uudistuksessa kokoomuslainen hanke on yksityisen terveydenhoidon ottaminen tasaveroisena julkisen terveydenhoidon rinnalle.

Jos soteuudistus alettaisiin alusta seuraavalla hallituskaudella, todennäköinen uusi hallituspuolue SDP romuttaa kokoomuslaisten haaveet, vaikka kokoomus sen kumppanina olisikin. Varmana sen sijaan pidän, että hallinto järjestettäisiin keskustan esityksen mukaisesti yleisillä vaaleilla maakuntien eli sairaanhoitopiirien pohjalle. Käytetään niistä alueista nimitystä maakunta tai ei.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Sotehan on kaikkien puolueiden yhteinen hanke. Nykyisen hallituksen ajamassa uudistuksessa kokoomuslainen hanke on yksityisen terveydenhoidon ottaminen tasaveroisena julkisen terveydenhoidon rinnalle.

Jos soteuudistus alettaisiin alusta seuraavalla hallituskaudella, todennäköinen uusi hallituspuolue SDP romuttaa kokoomuslaisten haaveet, vaikka kokoomus sen kumppanina olisikin. Varmana sen sijaan pidän, että hallinto järjestettäisiin keskustan esityksen mukaisesti yleisillä vaaleilla maakuntien eli sairaanhoitopiirien pohjalle. Käytetään niistä alueista nimitystä maakunta tai ei.

Joo, noin kai periaatteessa on kuin sanot, mutta käytännössä näyttää olevan toisin. Eli toteutunee vain se kokoomuslainen hanke. Vaikka olen kai "lievästi kokoomuslainen" - ainakin enemmän kuin kepulainen - , en tuossa kannata kokoomusta.

Enkä olisi laillasi varma siitä, että noiden asioiden hallinto järjestettäisiin uskomallasi tavalla demarien ja kokoomuksen yhteishallituksessa, sillä se hyvinkin voisi jättää ne kepun haaveilemat maakuntavaalit pitämättä ja noissakin asioissa jatkettaisiin nykyisellä mallilla.

• kapi_ kirjoitti:

Joo, noin kai periaatteessa on kuin sanot, mutta käytännössä näyttää olevan toisin. Eli toteutunee vain se kokoomuslainen hanke. Vaikka olen kai "lievästi kokoomuslainen" - ainakin enemmän kuin kepulainen - , en tuossa kannata kokoomusta.

Enkä olisi laillasi varma siitä, että noiden asioiden hallinto järjestettäisiin uskomallasi tavalla demarien ja kokoomuksen yhteishallituksessa, sillä se hyvinkin voisi jättää ne kepun haaveilemat maakuntavaalit pitämättä ja noissakin asioissa jatkettaisiin nykyisellä mallilla.

Jo soteuudistuksen alkumetreillä oli selvää, että puolueet eivät halua jatkaa nykyisellä kuntainliittomallilla, jonka hallinto perustuu kuntien valitsemiin ja lähettämiin luottamushenkilöihin. Välillisen demokratian ongelmana nimittäin on, ettei oikein kukaan päättäjistä ole kiinnostunut ottamaan vastuuta, miten paljon rahaa käytetään ja mihin sitä hassataan, kun laskut voidaan lähettää eri osoitteeseen.

Siksi esimerkiksi Kataisen hallitus ehdotti mallia, jossa muodostettaisiin suurkuntia, joissa soteasioista päättäisivät kunnanvaltuustot, mutta pakkoliitosajatuksesta luovuttiin mahdottomana.

Perustuslakivaliokuntakin on ollut koko ajan sitä mieltä, että välillinen demokratia ei sovellu taloudellisesti näin merkittävään asiaan.

• Takakonttihallitus
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Sotehan on kaikkien puolueiden yhteinen hanke. Nykyisen hallituksen ajamassa uudistuksessa kokoomuslainen hanke on yksityisen terveydenhoidon ottaminen tasaveroisena julkisen terveydenhoidon rinnalle.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/201809122201186563

Soteen ei taida uskoa sen vetäjätkään enää. Tähän on päädytty. Siis susi jo syntyessään. On palanut rahaa ja tehty lehmänkauppoja. Niillä tahtoo olla aina "paskainen" loppu, siis kieroudella ja viekkaudella lopputulokseen yrittäminen, kuten oman edunkin tavoittelussakin,

• Neuvoja

Kapi kenen luulet näkemystäsi arvostavan?

• Vaikka tämä on kepupalsta ja kepulaisia täällä on suhteessa monin verroin enemmän kuin Suomessa yleensä, on täällä myös muutamia ei-kepulaisia. Heissä varmaan on myös niitä, jotka arvostavat Sari Sarkomaan näkemystä. Senhän vihjasin olevan myös minun näkemykseni.

• TotuusOn

On aivan yksi lysti, mitä persaukinen yksinkertaien evp aliupseeri täällä horisee.

• Määräytyykö äänioikeuden määrä täällä asianomaisen varallisuuden mukaan? Eihän minulla ole sellaisia omaisuuksia kuin eräällä mm. metsäomaisuuksistaan kertovalla. Varaa on kuitenkin mm. melkoisesti matkailla maailmalla, sen olette nähneet esittämistäni matkakuvistakin. Tuo varakkaampi kertoo myös matkoistaan, mutta ei kai nuukuuttaan kanna kameraa matkoillaan, kun laittaa matkakuvikseen netistä poimimiaan;))

Eikä minun tarvitse erään toisen evp-aliupseerin tapaan henkeni pitimiksi myydä tuhkakuppeja ja vanhoja koulukirjoja nettikirppiksellä. Minulla kun onneksi on myös tuo isännöitsijän eläke. Kun se tulee keskustaa lähellä olevaksi mielletystä firmasta, ehkä se antaa minulle oikeuden kirjoitella kepupalstalla.

• Olen tuossa edellä todennut, että kokoomuksessa - toisin kuin kepussa - on järkeä maakuntauudistusasiassa. Viittaan esille tuomaani Mauri Pekkarinen - Sari Sarkomaa sanailuun.

Soten suhteen kokoomuksen linja ei mielestäni ole kansan suurimman osan etujen mukaista. Siinäkin asiassa kokoomuksessa näkyy kuitenkin olevan myös järkeä:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264973-kokoomuksen-konkari-sote-yritysten-keskittymisesta-enkos-mina-sanonut

Harmi, että ei ole enää ehdolla seuraavissa vaaleissa tuo mies. Jos olisi, häntä äänestäisin.

• NauravaKulkuri

No nythän kolahti kunnolla "munikseen"...heko,heko honk,honk...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      238
      2292
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1828
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      67
      1557
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1245
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1124
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1108
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1018
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      864
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      852
    Aihe