Alinopeutta

niromies

Koska kukaan ei ole niin tyhmä, että luulisi yleistä liikenteestä keskustelupalstalla nähdessään sanan " alinopeus " että sillä täällä yleisessä puhekielessä tarkoitettaisiin jotain nopeuksia alle nollan.

Jos kuulet uutisen että kaupunki on myynyt kiinteistön alihintaan, luuletko että se maksoi kiinteistön ostajalle.

Tästä eteenpäin ei tarvitse jäädä tästä vänkäämään yrittäen saada huomion pois itse aiheesta.
Ylinopeudella tarkoitetaan ajamista yli nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden, alinopeudella tarkoitetaan ajamista alle nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden.

Yritän kuitenkin muistaa olla käyttämättä alinopeus- sanaa koska jokunen turhasta vänkäävä idiootti ei halua vieläkään ymmärtää.

66

1444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VedäItsesKiikkuun

      Fiddu sä oot nero!!!!

      • niromies

        Vaikka en mensan jäsen olekaan niin sun kaltaisten kirjottelijoiden joukossa kyllä tuntuu että jos sun ja muiden yhtä taitavien keskustelijoiden taso olisi keskitaso, eli äo100 niin sitten pääsisin mensan testeistä läpi vaikka puolinukuksissa.


      • VedäItsesKiikkuun
        niromies kirjoitti:

        Vaikka en mensan jäsen olekaan niin sun kaltaisten kirjottelijoiden joukossa kyllä tuntuu että jos sun ja muiden yhtä taitavien keskustelijoiden taso olisi keskitaso, eli äo100 niin sitten pääsisin mensan testeistä läpi vaikka puolinukuksissa.

        Puolinukuksissahan sinä olet ollut koko lyhyen elämäsi, kuten tuon sepustuksesi aikanakin, joten ei siinä mikään muuttuisi!!!


    • jaaniijuu

      Mä en tunne tuollaista"kansakieltä",olen pyrkinyt olemaa fiksumpien kansalaisten seurassa.Olen ajanut töissä ollessani koko päivän työajoa,ja muuten kuljetusten parissa jo toista sukupolvea.

    • PerFinn

      Alit myi PIZZOJA Poliisin mukaan alihintaan ja poliisit pyysivät alinomaan tekemään ilmiantoja 5-e Pizzateriosta

    • puhutaas.totta

      Alinopeus tarkoittaa nopeutta, joka on alle nollan. Se ei siitä muuksi muutu, vaikka joku hintti siitä muuksi väittäisi.

    • vängätään.vaan

      "Ylinopeudella tarkoitetaan ajamista yli nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden, alinopeudella tarkoitetaan ajamista alle nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden."

      Olet sinä niromies fiksu.
      Miten selität, että alinopeudella ajaen voi saada ylinopeussakon?

      • AliYliSakot

        Suomen tieliikennelaki ei tunne termiä alinopeus joten siitä ei sakkoa voi kirjoittaa. Ja vielä vähemmän ylinopeussakkoa.


      • äo.100
        AliYliSakot kirjoitti:

        Suomen tieliikennelaki ei tunne termiä alinopeus joten siitä ei sakkoa voi kirjoittaa. Ja vielä vähemmän ylinopeussakkoa.

        Tuo on helppoa. Ajan satasen alueella alinopeutta 95 km/h. Sinä peräkärryn kanssa samaa alinopeutta kuin minä. Sinä saat ylinopeussakon.


      • Äo.si.On.Alle.100
        äo.100 kirjoitti:

        Tuo on helppoa. Ajan satasen alueella alinopeutta 95 km/h. Sinä peräkärryn kanssa samaa alinopeutta kuin minä. Sinä saat ylinopeussakon.

        Kärryä vetävä ei aja ALINOPEUTTA koska sen suurin sallittu nopeus on 80km/h. Et edes sinä voi olla niin tyhmä että kuvittelet sääntöjen mukaan ajamalla voisi syyllistyä liikennerikkomukseen. Tai ilmeisesti voit.


      • jaaniijuu
        Äo.si.On.Alle.100 kirjoitti:

        Kärryä vetävä ei aja ALINOPEUTTA koska sen suurin sallittu nopeus on 80km/h. Et edes sinä voi olla niin tyhmä että kuvittelet sääntöjen mukaan ajamalla voisi syyllistyä liikennerikkomukseen. Tai ilmeisesti voit.

        "Et edes sinä voi olla niin tyhmä että kuvittelet sääntöjen mukaan ajamalla voisi syyllistyä liikennerikkomukseen. Tai ilmeisesti voit. ".Se on sama tilanne kun rajoitusmerkki on max"hyvällä sääll,hiljaaisessaliikenteessä,valoisan aikaan"voimassa,mut jos joku ehto muuttuu astuu voimaan TLL Tilannenopeus,jota saa ajaa allemax rajoituksen arviointinsa mukaan ,siis sääntöjen mukaan silloinajaa.


      • äo.100
        Äo.si.On.Alle.100 kirjoitti:

        Kärryä vetävä ei aja ALINOPEUTTA koska sen suurin sallittu nopeus on 80km/h. Et edes sinä voi olla niin tyhmä että kuvittelet sääntöjen mukaan ajamalla voisi syyllistyä liikennerikkomukseen. Tai ilmeisesti voit.

        Luehan Äo.si.On.Alle.100 mitä aloittaja kirjoitti:
        Ylinopeudella tarkoitetaan ajamista yli nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden, alinopeudella tarkoitetaan ajamista alle nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden.


      • ONSeNiinVaikeetaJoilleki
        jaaniijuu kirjoitti:

        "Et edes sinä voi olla niin tyhmä että kuvittelet sääntöjen mukaan ajamalla voisi syyllistyä liikennerikkomukseen. Tai ilmeisesti voit. ".Se on sama tilanne kun rajoitusmerkki on max"hyvällä sääll,hiljaaisessaliikenteessä,valoisan aikaan"voimassa,mut jos joku ehto muuttuu astuu voimaan TLL Tilannenopeus,jota saa ajaa allemax rajoituksen arviointinsa mukaan ,siis sääntöjen mukaan silloinajaa.

        Ajoneuvokohtainen rajoitusnopeus, esim. 80km/h, menee aina liikennemerkein määrätyn suurimman sallitun nopeusrajoituksen edelle, mikäli tiekohtainen rajoitus on suurempi. Näin ollen peräkärryä vetävä henkilöauto tai ajoneuvoyhdistelmä ei voi ajaa alinopeutta oman ajoneuvonsa nopeusrajoitustensa suunnasta katsottuna. Suurimman sallitun nopeuden alaisen ajoneuvon kuljettajan silmissä näin voi kuitenkin olla mutta se on hänen ongelmansa, eikä ketään voi syyttää sääntöjen mukaan ajavaa alinopeuden ajamisesta.


      • Äo.si.On.Alle.100
        äo.100 kirjoitti:

        Luehan Äo.si.On.Alle.100 mitä aloittaja kirjoitti:
        Ylinopeudella tarkoitetaan ajamista yli nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden, alinopeudella tarkoitetaan ajamista alle nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden.

        > alinopeudella tarkoitetaan ajamista alle nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden. <

        Mutta kuten jo joku muukin tässä totesi, niin ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus menee tiekohtaisen rajoituksen edelle, niin silloin ei ole mitään merkitystä sille, mitä liikennemerkissä määrätään. Et voi ajaa alinopeutta nopeusrajoitusta vastaan jos nopeusrajoitus ei koske sinua! Tämä lainkirjaimen kannalta. Se että joku ajaa autolla hiljempaa kuin tiellä enimmillään saisi ajaa on joillekin olevinaan suuri ongelma ja siitä on keksitty määrite alinopeus. Alinopeus on vain termi joka ei perustu mihinkään muuhun kuin mahtavien ja suurten rattivirtuoosien kalloon. Heillä kun on omasta mielestään tieto, taito ja valta määritellä millä nopeudella kenenkin pitää ajaa. Ja tätä porukkaahan tältäkin palstalta löytyy.


      • Vähimmäisnopeus..merkki

        Väität että > alinopeudella tarkoitetaan ajamista alle nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden.

        Ei tosiaankaan tarkoiteta. Höpöhöpöjuttuja kirjoittelet. Ylinopeus on juuri sitä että ajetan lujempaa kuin "Nopeusrajoitus" liikennemerkissä oleva nopeus, mutta alinopeus on sitä kun ajetaan alle "Vähimmäisnopeus" liikennemerkissä olevan nopeuden.

        Vähimmäisnopeus liikennemerkin näet vuonna 2020 voimaan tulevan tieliikennelain säädösliitteestä, eli täältä: https://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/6908.pdf


    • NoNiromies

      "Ylinopeudella tarkoitetaan ajamista yli nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden, alinopeudella tarkoitetaan ajamista alle nopeusrajoitusmerkissä olevan nopeuden."

      Aloittaja on olevinaan fiksu, mutta juuri tuossa kirjoituksen osassa piilee isoja väärinkäsityksiä ja harha-askeleita. Jos nopeusrajoitusta tulkitaan kuin piru raamattua, ovat kaikki muut nopeudet paitsi esimerkiksi juuri tasana 80 km/h, ylinopeuksia tai niin kutsuttuja alinopeuksia.

      Mutta oikeasti asia on kuitenkin niin, että nopeusrajoitus rajoittaa nopeuden käytön korkeintaan esimerkiksi 80 km/h tasolle. Se määrittelee siis vain ylä-, ei alarajan. Mikäli oikeasti haluttaisiin puhua ylinopeuksien lisäksi myös alinopeuksista, olisi rajoitus ilmoitettava esimerkiksi välille 70-80 km/h. Silloin olisi olemassa myös alinopeus, joka tarkoittaisi kaikkia vauhteja alle 70 km/h. Mutta, kuten huomataan, ylinopeuden raja pysyisi silti samana. Eli teoriassa jo 80.1 km/h olisi ylinopeutta.

      • niromies

        Kysymyshän oli siis alunperinkin siitä, mitä alinopeudella tarkoitetaan, ei siitä, saako siitä sakkoja vai ei.

        Ei nopeutta saa edes ihan tasan samana pysymään edes parhaimmilla vakkareilla.
        Siksi poliisikaan ei reagoi muutaman kilsan heittoon suurimmasta sallitusta, on se sitten ali tai yli.

        Aiheeton alinopeus on liikenteenhäirintää, jos siis on muuta liikennettä jonka sujuva laillisissa rajoissa oleva liikkuminen häiriintyy, on olemassa.

        Liikenteen häirintä on rangaistavaa.

        Aiheellista liikenteenhäirintää ei ole esim. seuraavat syyt, koska ne ovat syitä jolloin ei saa lähteä liikenteeseen lainkaan.

        - alinopeus siksi että auto ei ole asiallisessa kunnossa

        - alinopeus siksi että autossa tai peräkärryssä olevaa lastia ei ole kiinnitetty kunnolla

        - alinopeus siksi että terveys tai väsymys ovat laskeneet reaktio- ja/ tai huomiokyvyn vähintään 0,5 promillessa olevan terveen nuoren aikuisen tasolle.

        Alinopeus ei ole aiheetonta silloin, jos ajaa suurinta sallittua ajoneuvokohtaista nopeutta.

        Nopeusrajoitukset on Suomessa säädetty niin, että kukaan ei halua/ koe tarpeelliseksi ajaa alinopeutta paitsi niinä parina kolmena päivänä/ yönä vuodessa kun on oikeasti huono ajokeli.
        No joo, rattijuopot voi ajaa muulloinkin. Rattijuopothan ajavat paljon yleisemmin ali- kuin ylinopeutta, toisin kuin yleensä luullaan.


      • noproblemo
        niromies kirjoitti:

        Kysymyshän oli siis alunperinkin siitä, mitä alinopeudella tarkoitetaan, ei siitä, saako siitä sakkoja vai ei.

        Ei nopeutta saa edes ihan tasan samana pysymään edes parhaimmilla vakkareilla.
        Siksi poliisikaan ei reagoi muutaman kilsan heittoon suurimmasta sallitusta, on se sitten ali tai yli.

        Aiheeton alinopeus on liikenteenhäirintää, jos siis on muuta liikennettä jonka sujuva laillisissa rajoissa oleva liikkuminen häiriintyy, on olemassa.

        Liikenteen häirintä on rangaistavaa.

        Aiheellista liikenteenhäirintää ei ole esim. seuraavat syyt, koska ne ovat syitä jolloin ei saa lähteä liikenteeseen lainkaan.

        - alinopeus siksi että auto ei ole asiallisessa kunnossa

        - alinopeus siksi että autossa tai peräkärryssä olevaa lastia ei ole kiinnitetty kunnolla

        - alinopeus siksi että terveys tai väsymys ovat laskeneet reaktio- ja/ tai huomiokyvyn vähintään 0,5 promillessa olevan terveen nuoren aikuisen tasolle.

        Alinopeus ei ole aiheetonta silloin, jos ajaa suurinta sallittua ajoneuvokohtaista nopeutta.

        Nopeusrajoitukset on Suomessa säädetty niin, että kukaan ei halua/ koe tarpeelliseksi ajaa alinopeutta paitsi niinä parina kolmena päivänä/ yönä vuodessa kun on oikeasti huono ajokeli.
        No joo, rattijuopot voi ajaa muulloinkin. Rattijuopothan ajavat paljon yleisemmin ali- kuin ylinopeutta, toisin kuin yleensä luullaan.

        Alinopeus on ajamista hitaammin kuin paikallaan oleminen. Se on melko harvinaista, joten ei siitä kannata kovin isoa ongelmaa tehdä.


      • niromies
        noproblemo kirjoitti:

        Alinopeus on ajamista hitaammin kuin paikallaan oleminen. Se on melko harvinaista, joten ei siitä kannata kovin isoa ongelmaa tehdä.

        Ja esim. alihintaan myyty asunto on siis sun logiikalla sellainen josta on maksettu ostajalle, ei myyjälle.

        Turha tästä on enempää sunkaan kanssa vääntää, melkein kaikki muut ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan. Jopa sinäkin luultavasti, mutta sua vaan ärsyttää kaikki alinopeuteen liittyvä keskustelu eli olet luultavimmin kuski jonka auto on liikennekelvoton tai ajokunto rattijuopon tasolla.


      • NoNiromies
        niromies kirjoitti:

        Kysymyshän oli siis alunperinkin siitä, mitä alinopeudella tarkoitetaan, ei siitä, saako siitä sakkoja vai ei.

        Ei nopeutta saa edes ihan tasan samana pysymään edes parhaimmilla vakkareilla.
        Siksi poliisikaan ei reagoi muutaman kilsan heittoon suurimmasta sallitusta, on se sitten ali tai yli.

        Aiheeton alinopeus on liikenteenhäirintää, jos siis on muuta liikennettä jonka sujuva laillisissa rajoissa oleva liikkuminen häiriintyy, on olemassa.

        Liikenteen häirintä on rangaistavaa.

        Aiheellista liikenteenhäirintää ei ole esim. seuraavat syyt, koska ne ovat syitä jolloin ei saa lähteä liikenteeseen lainkaan.

        - alinopeus siksi että auto ei ole asiallisessa kunnossa

        - alinopeus siksi että autossa tai peräkärryssä olevaa lastia ei ole kiinnitetty kunnolla

        - alinopeus siksi että terveys tai väsymys ovat laskeneet reaktio- ja/ tai huomiokyvyn vähintään 0,5 promillessa olevan terveen nuoren aikuisen tasolle.

        Alinopeus ei ole aiheetonta silloin, jos ajaa suurinta sallittua ajoneuvokohtaista nopeutta.

        Nopeusrajoitukset on Suomessa säädetty niin, että kukaan ei halua/ koe tarpeelliseksi ajaa alinopeutta paitsi niinä parina kolmena päivänä/ yönä vuodessa kun on oikeasti huono ajokeli.
        No joo, rattijuopot voi ajaa muulloinkin. Rattijuopothan ajavat paljon yleisemmin ali- kuin ylinopeutta, toisin kuin yleensä luullaan.

        "Kysymyshän oli siis alunperinkin siitä, mitä alinopeudella tarkoitetaan, ei siitä, saako siitä sakkoja vai ei."

        Niin varmasti olikin. Oliko minun kommentissani mitään mistään sakoista? Ajatuksesi on periaatteessa selvä, mutta siltä puuttuu laista määritelmä. Ja missään helvetin nimessä mitään alinopeutta ei voi olla olemassa, ellei niitä käytettäviä nopeuksia ole määritelty mitenkään.

        Periaattessa asia voisi olla myös niin, että rajoitus on liikennemerkin luvusta 0 % ja -10 %. Mutta kuten todettua, näin ei nyt ole.


      • noproblemo
        niromies kirjoitti:

        Ja esim. alihintaan myyty asunto on siis sun logiikalla sellainen josta on maksettu ostajalle, ei myyjälle.

        Turha tästä on enempää sunkaan kanssa vääntää, melkein kaikki muut ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan. Jopa sinäkin luultavasti, mutta sua vaan ärsyttää kaikki alinopeuteen liittyvä keskustelu eli olet luultavimmin kuski jonka auto on liikennekelvoton tai ajokunto rattijuopon tasolla.

        Ei. Nopeus ja hinta ovat täysin eri asioita, eikä jossain tapahtuva alinopeus määrää jonnekin toisaalle alihintaa. Yritä perustella kantasi jollain paremmalla keinolla kuin laittamalla sanoja toisten suuhun. Tunnut olevan ainoa, joka ei ymmärrä, että alinopeus on ajamista hitaammin kuin paikallaan oleminen.


    • nopsajalk

      Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä?

    • jaaniijuu

      Tolvasen yleisohje TLL23"nopeus on pidettävä sellaisena että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan (TLL23).Oikeaan Tilanne nopeuteen vaikuttaa siten osaltaanmyös kuljettajan ajotaito"

      • Vajakeille.hoitoa

        Samoin renkaat vaikuttaa. Laadukkailla nastarenkailla voi ajaa paremmin kuin kitkarenkailla.


      • niromies

        Jokaisella kortin saaneella on riittävä ajotaito, ajokunto on rattijuopon tasolla jos suomen nopeusrajoitukset tuntuu tarpeettoman suurilta.


      • J.U.Risti
        niromies kirjoitti:

        Jokaisella kortin saaneella on riittävä ajotaito, ajokunto on rattijuopon tasolla jos suomen nopeusrajoitukset tuntuu tarpeettoman suurilta.

        Jos susta tolta tuntu,sulla "autovarkaan ajomoraali"


      • näinhän.se.on
        niromies kirjoitti:

        Jokaisella kortin saaneella on riittävä ajotaito, ajokunto on rattijuopon tasolla jos suomen nopeusrajoitukset tuntuu tarpeettoman suurilta.

        Juuri näin.
        Tosin nämä mainitsemasi rattijuopon tasoiset "viisaat" ikäkuskit on juuri näitä joille maamme reilusti alakantissa olevat nopeusrajoitukset on taantumuksensa takia liian suuria, joten se ajotaitonsa ei enää ole riittävä.


    • VoiVaikkaOllaNäin

      Yhdysvaltalaisen työnantajani turvallisuuskoulutuksessa oli yksi fiksulta kuulostava rivi; 5% nopeimmista ja 5% hitaimmista autoista aiheuttavat suurimman nopeudesta johtuvan turvallisuusriskin liikenteessä.

      • niromies

        Kuulostaa asialliselta. Noinhan se voi hyvinkin olla.


      • aja.hiljaa.isi

        Kuulosta hyvältä. Hitaasti ajaminen ei olekaan vaarallista, koska 95% heistä ei aiheuta mitään riskiä.


      • jaaniijuu
        aja.hiljaa.isi kirjoitti:

        Kuulosta hyvältä. Hitaasti ajaminen ei olekaan vaarallista, koska 95% heistä ei aiheuta mitään riskiä.

        ei juu oo,vaaran aiheuttaa takana tuleva


      • Kjell.C.D.Pippelström
        jaaniijuu kirjoitti:

        ei juu oo,vaaran aiheuttaa takana tuleva

        Takaa tuleva aiheuttaa kaikkea kivaa...


      • jaaniijuu kirjoitti:

        ei juu oo,vaaran aiheuttaa takana tuleva

        Paremminkin niin, että mahdollisen kolarin pääsyyllinen on takana tuleva. Vaaratilanne puolestaan on molempien aiheuttama. Krooninen alinopeus lisää konfliktitilanteita.


      • jaaniijuu
        Enevpk1 kirjoitti:

        Paremminkin niin, että mahdollisen kolarin pääsyyllinen on takana tuleva. Vaaratilanne puolestaan on molempien aiheuttama. Krooninen alinopeus lisää konfliktitilanteita.

        Muun liikkenteen huomioiminen ja Turvavälin oikeana pitäminen on takana ajavan velvollisuus,älkää taas alkako väittää muuta.Kolaria ei voi sattua jos takana ajavapitää oikean turvavälin.


      • jaaniijuu kirjoitti:

        Muun liikkenteen huomioiminen ja Turvavälin oikeana pitäminen on takana ajavan velvollisuus,älkää taas alkako väittää muuta.Kolaria ei voi sattua jos takana ajavapitää oikean turvavälin.

        Ja vastaavasti edellämenevän velvollisuus on ajaa riittävän nopeasti, muuta liikennettä häiritsemättä.


      • täysin_-_riittävä
        TheRat kirjoitti:

        Ja vastaavasti edellämenevän velvollisuus on ajaa riittävän nopeasti, muuta liikennettä häiritsemättä.

        Ajan aina riittävän nopeasti, eli lähellä suurinta sallittua.


    • J.U.Risti

      Riskin aiheuttaa se autoilija joka ei seuraa/huomaa kanssa liikkuvien nopeueroja.Älkää yrittäkö vääntää huolimatonta ajoanne toisille liikenteessä.

      • No on se kiva perkele koittaa ajaa järkevästi kun on ne helvetin talvinopeudet ja sitten kaikki huonot kuskit noudattaa niitä perkele kun eivät tajua saatana että lujenpaakin voisi ihan hyvin ajaa mutta kun ei osata helvetti itse arvijoida sitä oikeaa nopeutta niin runkitaan sitä helvetin alhasta talvinopeutta joka on perseestä perkele !


      • huomioitahansinäkin

        Juuri näin. Yli sallitun nopeuden ajavat pitää huomioida laillista nopeutta liikuvat.


    • turhaa_urputusta

      Alinopeutta kun ei ole mitenkään määritelty. Vasta sitten kun tulee miniminopeudesta ilmoittavia liikennemerkkejä, voidaan alkaa puhumaan alinopeudesta.

    • Poliisi tuntee käsitteen "alinopeus" ja voi sakottaa siitä

      Poliisin liikenneturvallisuus­keskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kommentoi asiaa Ylellä laajemmassa rikesakkoja käsittelevässä jutussa.

      Laissahan ei ole suoranaisesti määritelty alinopeutta, mutta sakot voi Pastersteinin mukaan saada silloin, kun kyseessä on liikennettä vaarantava ajo.

      ”Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi sellainen, että 120 kilometrin rajoitusalueella ajetaan 60 kilometrin tuntivauhtia””, Pasterstein sanoo.

      Tällaisissa tilanteissa käytetään kuitenkin Pastersteinin mukaan aina harkintaa. Esimerkiksi sankka lumisade vaikuttaa turvalliseen ajovauhtiin.

      ”Mutu-tuntumalla sanoisin, että poliisi antaa vuosittain kymmenkunta sakkoa liian alhaisesta ajonopeudesta”, Pasterstein sanoo Ylellä.

      https://tekniikanmaailma.fi/poliisi-ylella-jos-ajaa-120-km-h-alueella-60-km-h-voi-saada-sakot-alinopeudesta/?shared=924578-16721fd4-500

      • jaaniijuu

        120km/h rajoitus on vain Moottoriteillä.Olis kiva nähdä oikeaa tietoa,ei mutu tuntumaa.


      • jaaniijuu

        Sekään ei perustu lakii,Moottoritielle ei saa mennä ajoneuvolla jonkaRAKENTEELLINEN NOPEUS on alle 60km/h.Yritän muistella median listaa Poliiseista jotka on itse parhaillaan käräjillä lain noudattamatta jättämisestä?,ovat he parhaita toisten neuvojia ja lain tulkitsijoita?


      • AiVaiNiiVai
        jaaniijuu kirjoitti:

        Sekään ei perustu lakii,Moottoritielle ei saa mennä ajoneuvolla jonkaRAKENTEELLINEN NOPEUS on alle 60km/h.Yritän muistella median listaa Poliiseista jotka on itse parhaillaan käräjillä lain noudattamatta jättämisestä?,ovat he parhaita toisten neuvojia ja lain tulkitsijoita?

        × Poliiseista jotka on itse parhaillaan käräjillä lain noudattamatta jättämisestä?,ovat he parhaita toisten neuvojia ja lain tulkitsijoita? ×

        Ketkä sitten olisivat parempia? Kuka tai ketkä eivät tee virheitä?


      • J.U.Risti
        AiVaiNiiVai kirjoitti:

        × Poliiseista jotka on itse parhaillaan käräjillä lain noudattamatta jättämisestä?,ovat he parhaita toisten neuvojia ja lain tulkitsijoita? ×

        Ketkä sitten olisivat parempia? Kuka tai ketkä eivät tee virheitä?

        Mediassa oli nopeuksista Poliisin ohje,en nyt muista missä?.Suunilleen näin",Jos moottoritiellä pimeällä luulee että keskikaistan viheralueen taakse häikäisee vastaantulijoita ja vaihtaa lyhyille,on oma nopeutensa sovitettava sellaiseksi että TLL mukaan saa autonsa pysähtymään näkyvällä tien osalla",siis nopeusrajoitusmerkin 120/h ei ole voimassavaan pimeällä astuu TLL Tilannenopes pykälä voimaan-Tämän olen tiennyt aina ,mutta nyt vaan Poliisi tiedoitti ekankerran kuulin.Missään muualla ei voi ajaa 120km/ h kuin Moottoritellä (Pastillerstenin esimerkki)


      • J.U.Risti
        AiVaiNiiVai kirjoitti:

        × Poliiseista jotka on itse parhaillaan käräjillä lain noudattamatta jättämisestä?,ovat he parhaita toisten neuvojia ja lain tulkitsijoita? ×

        Ketkä sitten olisivat parempia? Kuka tai ketkä eivät tee virheitä?

        Vaikka olen jo eläkkella ja tänään tukenut ALTIAa ettei osakekurssi romahda,olen huomaavinaan että eräät (ehkä Poliisimieht) ovat vähätelleen Poliisirikoksia,kuitenkin Hervannan koulun käyneet tietää(ainakin pitäis) Poliisilain."Poliisin pitää vapaa-aikanaankin toimia niin että ammattikunnan maine ei tahraudu".Ei voi sanoa että "En tiennyt lakeja"


    • liirunlaarun

      Moottoritiellä ei ole hitaammin ajavista haittaa, koska siinähän on vapaa kaista vasemmalla puolella mistä mennä ohitse. Nopeampi vasen kaista on nopeampia varten ja oikea hitaampia. Tämän yksinkertaisempaa ei asia voisi olla.

      • Entäs kun on vielä nopeampia?

        Ihan normitilanne on, että oikeaa kaistaa ajaa joku noin 80 km/h, ohittamaan lähtee rekka ja bussi. Ensin menee rekka ohi 10 km/h nopeuserolla (jos ohitettava ei kiihdytä) ja sitten bussi samaisella 10 km/h nopeuserolla. Sitten muutaman minuutin jälkeen pääsevätkin jo seuraavat ohittamaan, ellei lisää samanlaisia löydy.

        Siis alonopeus myös moottoritiellä aiheuttaa ongelmia.


      • oh.ivaan
        TheRat kirjoitti:

        Entäs kun on vielä nopeampia?

        Ihan normitilanne on, että oikeaa kaistaa ajaa joku noin 80 km/h, ohittamaan lähtee rekka ja bussi. Ensin menee rekka ohi 10 km/h nopeuserolla (jos ohitettava ei kiihdytä) ja sitten bussi samaisella 10 km/h nopeuserolla. Sitten muutaman minuutin jälkeen pääsevätkin jo seuraavat ohittamaan, ellei lisää samanlaisia löydy.

        Siis alonopeus myös moottoritiellä aiheuttaa ongelmia.

        Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Kaikki pääsee ohi vuorollaan.


      • J.U.Risti
        TheRat kirjoitti:

        Entäs kun on vielä nopeampia?

        Ihan normitilanne on, että oikeaa kaistaa ajaa joku noin 80 km/h, ohittamaan lähtee rekka ja bussi. Ensin menee rekka ohi 10 km/h nopeuserolla (jos ohitettava ei kiihdytä) ja sitten bussi samaisella 10 km/h nopeuserolla. Sitten muutaman minuutin jälkeen pääsevätkin jo seuraavat ohittamaan, ellei lisää samanlaisia löydy.

        Siis alonopeus myös moottoritiellä aiheuttaa ongelmia.

        "81km/h on rekalle ylinopeus "sanoi Liikenneryhmän polisi radiossa,joten Ylinopeus aiheuttaa se onelman


      • J.U.Risti kirjoitti:

        "81km/h on rekalle ylinopeus "sanoi Liikenneryhmän polisi radiossa,joten Ylinopeus aiheuttaa se onelman

        Juu, jos haluat, niin henkilöauto ajaa 79 km/h ja rekka 80 km/h. Ongelmasi poistui, mutta todellinen ongelma paheni juuri.


      • menin.trollaukseen
        TheRat kirjoitti:

        Juu, jos haluat, niin henkilöauto ajaa 79 km/h ja rekka 80 km/h. Ongelmasi poistui, mutta todellinen ongelma paheni juuri.

        Mikä on se todellinen ongelma?


      • ylinopeus-on-haitallista

        > Moottoritiellä ei ole hitaammin ajavista haittaa, koska siinähän on vapaa kaista vasemmalla puolella mistä mennä ohitse.

        Ideaalitilanteessa näin on. Hitaat eivät todellakaan häiritse koska heistä pääsee ohi. Mutta ongelma on ne jotka ajavat ylinopeutta ja häiritsevät ohituskaistalle siirtymistä. Ylinopeutta ajavat häiritsevät toden teolla laillista, suurinta sallittua ajavien sujuvaa liikkumista. Pitää hidastella ja kytätä ohituspaikkoja ja hidastamisesti liikenne alkaa tökkimään ja saattaa syntyä haamuaaltoja. Ylinopeus haittaa siis monesti, vaikka ylinopeusyrjöt yrittävät väittää muuta.


      • onkohan.normia
        TheRat kirjoitti:

        Entäs kun on vielä nopeampia?

        Ihan normitilanne on, että oikeaa kaistaa ajaa joku noin 80 km/h, ohittamaan lähtee rekka ja bussi. Ensin menee rekka ohi 10 km/h nopeuserolla (jos ohitettava ei kiihdytä) ja sitten bussi samaisella 10 km/h nopeuserolla. Sitten muutaman minuutin jälkeen pääsevätkin jo seuraavat ohittamaan, ellei lisää samanlaisia löydy.

        Siis alonopeus myös moottoritiellä aiheuttaa ongelmia.

        "Ihan normitilanne on, että oikeaa kaistaa ajaa joku noin 80 km/h,... "
        Jos tuollainen normi on olemassa, ei siinä ole mitään ongelmaa, koska normin laatija on varmaan asian loppuun asti miettinyt. Tosin en ole tuollaista normia nähnyt.


    • OiVoiJoi

      Ylinopeus, yli nollan ! ???????? ;))))) :DDD Siinä pässit !

    • Maida1982

      Haluaisin kuitenkin muistuttaa että se kyltissä oleva nopeus on suurin sallittu nopeus eikä pienin sallittu niinkuin nykypäivän autoilijoista 95% olettaa

      • valitettavasti

        Se on juurikin noin. Liikenne sujuisi paljon jouhevammin jos kaikki ajaisivat tismalleen samaa vauhtia (mahdollisimman lähellä suurinta sallittua). Tähän ei valitettavasti koskaan päästä koska liikenteessä on hitaampia ajoneujvoja. Lisäksi tilannetta sotkevat kuvaamasi henkilöt, eli yli sallitun ajavat jotka luulevat rajoituksen tarkoittavan pienintä sallittua nopeutta.


    • AudiKing

      Minä saksalaisautoilijana en edes tunne mitään nopeusrajoituksia, koska sellaiset eivät ole saksalaisautojen riesana. Sen sijaan vapaa ajaminen kaikissa olosuhteissa on hienoa! Vaihtakaa siis tekin nykyiset kotteronne saksalaisiin, niin liikenne on sen jälkeen vapaata kaikissa muodoissa, ja olosuhteissa.

    • Anonyymi

      No onse hyvä kun tuli tuokin sääntö, pyysyy datsun miehet kotonansa.
      Ne kun on jatkuvasti tien tukkona...

    • Anonyymi

      Niin tätä fantasioimaasi "alinopeutta" ei ole mutta ylinopeus löytyy. Nykyisin on käytössä liikennemerkki D10 joka merkitsee vähimmäisnopeutta. Kyseinen merkki ei edelleenkään "pakota" ketään ajamaan yli vähimmäisnopeuden jos keli, ajoneuvonkunto tai muu syy sitä vaatii. Eli onneksi kaikki on kuten ennenkin Suomen maanteillä!

      • Anonyymi

        Mistä se löytyy se ylinopeus? Pistähän lakipykälä. Joo ei ole alinopeuttakaan ihan suoraan sillä sanalla mainittu laissa, mutta kyllähän se selvästikin tarkoittaa aiheettoman hitaasti ajamista, josta laki sanoo, että: "Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä se löytyy se ylinopeus? Pistähän lakipykälä. Joo ei ole alinopeuttakaan ihan suoraan sillä sanalla mainittu laissa, mutta kyllähän se selvästikin tarkoittaa aiheettoman hitaasti ajamista, josta laki sanoo, että: "Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."

        Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. En aja hiljaa aiheettomasti. Aina pystyn perustelemaan miksi ajan hiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. En aja hiljaa aiheettomasti. Aina pystyn perustelemaan miksi ajan hiljaa.

        Ei siihen ole päteviä perusteita juuri milloinkaan, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Se että sinua vaan huvittaa tehdä kiusaa muille, ei ole asiallinen perustelu. Äläkä nyt ainakaan omaan tai auton huonoon kuntoon vetoa. Jos ei pysty normaalisti ajamaan niin silloin on jo parempi jäädä pois ratista, ja jos auto on niin romuna ettei pysty ajamaan, niin ajokieltoon, josta sitten vain korjaamon ja katsastuksen kautta takaisin liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä se löytyy se ylinopeus? Pistähän lakipykälä. Joo ei ole alinopeuttakaan ihan suoraan sillä sanalla mainittu laissa, mutta kyllähän se selvästikin tarkoittaa aiheettoman hitaasti ajamista, josta laki sanoo, että: "Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."

        Jokainen ajaa ajoneuvoaan omien kykyjensä mukaisesti (Siitä ei voida sanktioida) sekä arvioi sen mikä nopeus on turvallista.

        Siinä on pässinpäälle jos vaikka ymmärtäisit:

        8 §
        Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
        Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava liikenteenvalvojan antamaa merkkiä, käskyä tai kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä. (8.5.2020/360)

        Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Liikennevalo-opaste on kuitenkin ensisijainen väistämisvelvollisuutta osoittavaan liikenteenohjauslaitteeseen nähden.

        9 §
        Yleiset nopeusrajoitukset
        Taajaman ulkopuolella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.

        Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.

        Lisäksi: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tieliikennelaki2020/liikennerikkomukset-ja-liikennevirhemaksu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      356
      11689
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2462
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      58
      2380
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1994
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      165
      1910
    6. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1888
    7. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      83
      1439
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      41
      1434
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1400
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1394
    Aihe