Heprean aakkosten salaisuus

Niille joita kiinnostaa, olen kirjoittanut lyhyen kriittisen arvion Petri Pelkosen toimittamasta teoksesta Heprean aakkosten salaisuus. Kyse on kabbalasta, juutalaisesta mystiikasta, kristilliseen valeasuun puettuna. Täyttä harhaoppia, eksytystä ja humpuukia.
http://kristitty.net/blog/heprean-aakkosten-salaisuus/

32

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoituksesi on ihan hepreaa.

      Olet massapostittanut tuota aloitusta useille palstoille.

    • Melkoista massapostitusta, kun peräti kahdelle eri palstalle olen tämän postannut. Se ei ole minun vikani, jos sinä et ymmärrä hepreaa.

    • taastätäsamaa

      Et sinäkään ymmärrä hepreaa, Kristitty.net

      • אני שולט בעברית


      • Kristitty.net kirjoitti:

        אני שולט בעברית

        Lukiko tuossa, että olen sujuvasti hepreaksi .


      • fari.g kirjoitti:

        Lukiko tuossa, että olen sujuvasti hepreaksi .

        En ole koskaan väittänyt osaavani hepreaa täydellisesti.


    • taastätäsamaa

      Et osaa Raamatun ajan hepreaa.

      • לֹא֩ אִ֨ישׁ דְּבָרִ֜ים אָנֹ֗כִי


      • Kristitty.net kirjoitti:

        לֹא֩ אִ֨ישׁ דְּבָרִ֜ים אָנֹ֗כִי

        En tiennt, että Jumalan sana oli, mutta en tiennyt sitä


      • fari.g kirjoitti:

        En tiennt, että Jumalan sana oli, mutta en tiennyt sitä

        Tämä on suora lainaus Moosekselta.


      • älä.naurata
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tämä on suora lainaus Moosekselta.

        Google-kääntäjästä suoraan se on.


      • älä.naurata kirjoitti:

        Google-kääntäjästä suoraan se on.

        Suoraan Toorasta, senkin juntti.


    • taastätäsamaa

      יְדַבֵּ֥ר תַּהְפֻּכֹֽות

      • הנקודה שלך?


      • Potsloja

        Google kääntäjällä jokaisesta tulee "kielitaituri". Ja sama hepreaksi.


      • Potsloja kirjoitti:

        Google kääntäjällä jokaisesta tulee "kielitaituri". Ja sama hepreaksi.

        Google kääntäjä onkin tunnetusti erehtymätön.


    • En ole koskaan väittänyt osaavani hepreaa täydellisesti. Mutta osaan tarpeeksi Raamatun hepreaa osatakseni itse arvioida kirjoituksia. Eikä se ole tämän ketjun pointti, vaan tämä heprean aakkosten salaisuus.

      • monesti.käännetty.Biblia

        Eikö raamatunkääntäjät ole sitten osanneet hebreaa ollenkaan? Raamattuhan on käännetty kielitieteilijöiden valvonnassa jo moneen kertaan.


    • taastätäsamaa

      Google ei osaa kääntää Raamatun ajan hepreaa!!!

      • גוגל אינה יודעת עברית מקראית


    • taastätäsamaa

      Ylenpänä kirjoitin lauseen joka oli Raamatun hepreaa. Niinpä et ymmärtänyt sitä, koska google ei osaa Raamatun hepreaa. Mitä google ei tässä osaa, et sinäkään.

      • Olenko minä väittänyt olevani heprean ehdoton asiantuntija? Osaan tarpeeksi Raamatun hepreaa osatakseni itse tulkita kirjoituksia. En ole koskaan väittänyt olevani erehtymätön.

        Onnittelen sinua, jos osaat Raamatun hepreaa äidinkielen tasolla. Nyt voit kertoa meille kaikille, kenestä Jes. 53 puhuu.


    • Ne jotka tähän aiheeseen ovat perehtyneet, voisivat kertoa, missä ja milloin tämä mystinen metodi on keksitty?

    • Kenties juutalaiset tällä palstalla voisivat valaista, onko kukaan juutalaisista koskaan opettanut heprean aakkosten salaisuutta? Että aleph tarkoittaa härkää, bet taloa, gimmel kamelia, ja kun me luemme minkä tahansa heprean sanan, voimme päätellä sen merkityksen heprean aakkosten merkitysten kautta?

      • Paleohepreassa kirjainten merkit oli haettu sanoista: alefilla alkaa sana härkä joten alefia merkkasi härän pää, beit tarkoittaa taloa kirjain merkittiin taloa muistuttavalla merkillä, gamal on kameli siitä sai gimel muotonsa jne .
        Nykyiset heprean kirjoitusmekit ovat erilaiset, mutta aakkosten nimet paleohepreasta. Eikä aakkostossa mitään salaisuutta ole vaikka jotkut sellaista kuvittelevat , kumpikin aakkosto on sitä paitsi ainaa muilta.


      • dikduk kirjoitti:

        Paleohepreassa kirjainten merkit oli haettu sanoista: alefilla alkaa sana härkä joten alefia merkkasi härän pää, beit tarkoittaa taloa kirjain merkittiin taloa muistuttavalla merkillä, gamal on kameli siitä sai gimel muotonsa jne .
        Nykyiset heprean kirjoitusmekit ovat erilaiset, mutta aakkosten nimet paleohepreasta. Eikä aakkostossa mitään salaisuutta ole vaikka jotkut sellaista kuvittelevat , kumpikin aakkosto on sitä paitsi ainaa muilta.

        ainaa=lainaa


      • dikduk kirjoitti:

        Paleohepreassa kirjainten merkit oli haettu sanoista: alefilla alkaa sana härkä joten alefia merkkasi härän pää, beit tarkoittaa taloa kirjain merkittiin taloa muistuttavalla merkillä, gamal on kameli siitä sai gimel muotonsa jne .
        Nykyiset heprean kirjoitusmekit ovat erilaiset, mutta aakkosten nimet paleohepreasta. Eikä aakkostossa mitään salaisuutta ole vaikka jotkut sellaista kuvittelevat , kumpikin aakkosto on sitä paitsi ainaa muilta.

        Ja minä kyseenalaisten sen opetuksen, että joka kerta kun jossakin heprean sanassa esiintyy kirjain aleph, niin se tarkoittaa aina härkää, voimaa, Jumalaa, ensimmäistä jne. Kuka on keksinyt ja milloin, että heprean sanan kuin sanan merkityksen voi johtaa heprean kirjaimista? Voimme itse todeta mitä tahansa sanaa tutkimalla, että suurimmaksi osaksi tämä metodi ei toimi.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Ja minä kyseenalaisten sen opetuksen, että joka kerta kun jossakin heprean sanassa esiintyy kirjain aleph, niin se tarkoittaa aina härkää, voimaa, Jumalaa, ensimmäistä jne. Kuka on keksinyt ja milloin, että heprean sanan kuin sanan merkityksen voi johtaa heprean kirjaimista? Voimme itse todeta mitä tahansa sanaa tutkimalla, että suurimmaksi osaksi tämä metodi ei toimi.

        Ei tietenkään tarkoita, ovat foinikealaiskeksintöä nuo kirjainmerkit, eivät he mitään salaoppia sillä esittäneet .Kirjainmerkithän ovat lainaa, nykyiset ja sitä edeltäneet.


    • ArtoTTTeikirjautunut

      Esitit kirjoituksessasi tuollaisen kysymyksen, itse asiassa kyllähän raamatusta myös tuollainen ajatus löytyy, toki sitä ei tulisi käsittää väärällä tavalla. Itseäni kuitenkin enemmän kuin numerologia kiinnostaa se kuinka hyvin todellisuudessa edes ymmärrämme suomenkielisen raamatun käännöksen kautta vanhan testamentin hebrean kielisten tekstien kirjoittajan ajatuksia, kun käsittääkseni jo yhdellä sanalla voi olla monta vaihtoehtoista merkitystä, puhumattakaan aika ja kulttuurierosta. Eihän Suomessa ymmärretty edes Trumpin haravointitermiäkään.

      #Vielä yksi pieni huomio, Pelkonen kirjoittaa ohimennen, että Jeesus on täyttänyt lain puolestamme. Minua kiinnostaisi tietää, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Jeesus on täyttänyt lain puolestamme? Luku ja jae kiitos.#


      Room. 5:18-19
      18
      Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän. 19
      Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.

    • jeesusfani1

      Tiedossa on, että heprean aakkosia vastaa tietty numero.

      Ja kun näin on, niin venäläisen Ivan Panin havaitsi, että Raamattua Jumalan Sanana voidaan tutkia myös matemaattisesti käyttäen lukujärjestelmän kantalukuna numeroa seitsemän.
      Juutalaisuus (kristinuskon juuret ovat juutalaisuudessa) on siis ainutlaatuinen uskonto verrattuna muihin uskontojärjestelmiin planeetallamme siksi, koska se on ainut jumaluskontojärjestelmä, joka näyttää sisältävän ihmisen itselleen kehittämistä faktatotuusjärjestelmistä jopa kaksinkertaisen varmistuksen.

      Mitä tulee mainitsemaasi Kabbalaan, niin Wikin mukaan se on syntynyt vasta 1100- ja 1200 luvuilla Provencessa ja Kataloniassa juutalaisen kulttuurin kukoistusaikana.

      Toteaisin omalta kohdaltani näin, että siinä vaiheessa kun käteeni tyrkättiin Hare Krisnan kirja: Elämän tiede, ja josta ateistina sain kipinän perehtyä Veda-uskontofilosofiaan, buddhalaisuuteen, taolaisuuteen, zeniläisyyteen, shamanismiin, voodoohon, teosofiaan, joogaan, niin jostain syystä Kabbala jäi tiedon puutteeni takia ulottumattomiin, sekä keräämäni tiedon pohjalta tietysti myös Musta Raamattu.

      Eli kun Kabbalaan perehtymiseenkään ei enää ole tarvetta, niin siitä seuraa, etten tunne vetoa myöskään ”kriittiseen arvioosi” koskien minulle tuntemattoman henkilön Petri Pelkosen toimittamaa teosta ”Heprean aakkosten salaisuus”.
      Jumalan siunausta työllesi.

      • "Tiedossa on, että heprean aakkosia vastaa tietty numero. "
        Noinhan oli muissakin tuon ajan kielissä, eihän numeroita vielä ollut vaan käytettin kirjaimia merkitsemään lukuja näin :LXX olet varmaan nähnyt? Ei latinakaan mitään salaoppia silti sisällä, ei kenenkään mieleenkään tulisi väittää siitä moista, sama hepreassa vaikka siihen noita typeryyksiä on yritetty liittää ja ne osoitettu humpuukiksi.


      • Ja missään kohtaa Raamattua Jumala ei käske meitä laskemaan heprean sanojen lukuarvoja ja vetämään niistä sitten salattu, kätkettyä tietoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe