Ehkäisy paniikkihäiriö

Olen aloittanut hormonaalisen ehkäisyn 20 vuotiaana, ja käyttänyt sitä lähes koko ajan viimeisen 10 vuoden ajan. Ihan pieniä taukoja lukuunottamatta. Käytössä on ollut kapselia, e-pillereitä ja minipillereitä. Nykyään käytän desogestrol sandozia.
Olin ilman hormonaalista ehkäisyä liki vuoden, ja en juurikaan kärsinyt paniikkihäiriöstä, enkä sydän oireista. En miettinyt asiaa juurikaan siltä kantilta että näillä oireilla ja pillereillä olisi tekemistä keskenään, paitsi nyt, kun aloitin uudestaan niiden käytön.
En voi liikkua juuri ollenkaan ilman että iskee kauhea tuskan hiki, käsien tärinä, sydämen tykytykset ja sitä kautta paniikki. En pääse tätä nykyä enää edes lähikauppaan kävellen ilman että tuntuu että pyörryn matkalle.
Kyllä on ihan älytön ajatus, jos oikeasti koko paniikkihäiriö on johtunut itsellä vain hormonaalisesta ehkäisystä. Olen kuitenkin käynyt paniikkihäiriön ja ahdistuneisuuden takia välillä terapiassakin, ja joskus muinoin kokeillut lääkitystäkin.

Olen nyt syönyt yhden liuskan melkein loppuun, ja olo on ollut hirveä. Jatkuva nälkä on itselle uutta, ja vuoden mittaan pudonnut paino on palannut. Vajaa kuukausi ja 5kg. Osaltaan syytän kyllä jatkuvaa nälkää ja syömistä, mutta tuntuu että paino ei putoa vaikka nyt sitä koitan pitää kurissa pudottaa laskemalla kaloreita. Tuntuu että söisi kuinka paljon ettei tunnu missään. Olen silti koittanut nyt kärvistellä maha kuristen koska painonnousulle ei tule muuten loppua.

Itselläni on aurallinen migreeni ja vikaa sydämessä jonka takia tavalliset e-pillerit ei käy vaan pelkät minipillerit. Mutta silti tuntuu että sydänoireet pelkästään ovat pahentuneet. Tai sitten kuvittelen ja sekoitan pelkkään paniikkihäiriöön.
Kiinnostaisi tietää onko joku muu huomannut että pelkät minipillerit oikeasti pahentaa, tai jopa aiheuttaa paniikkihäiriötä? Ja jos on näin, onko pillerimerkkien välillä ollut eroa tuon suhteen? En ole itse kokeillut nuita minipillereitä kuin näitä nykyisiä, e-pillereitä kyllä useampaakin merkkiä.
Tai että voivatko minipillerit olla vaarallisia jos on sydämessä mitään vikaa?
9631
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

Miksi sitten jatkat käyttöä.Ei kukaan pakota sinua syömään e-pillreitä.Paniikkihäiriö on psyykesairasu ja sitä voidaan hoitaa psyykelääkkeillä. Mene lääkäriin koska tällä palstalla ei sua voida hoita,saatika määrätä psyykelääkettä paniikkihäiriöön.

Äänestä
  • Minäkään en käsitä miksi syödään pillereitä', joiden huomataan aiheuttavan enemmän haittaa kuin hyötyä. Ehkäisyynkin on monia eri vaihtoehtoja kuin pillerit.

    Äänestä

  • Vissiin liian pitkä teksti kun ei näemmä tullut luettua ymmärrettyä.

    Äänestä

  • Aiheuttaako kondomin käyttö paniikkihäiriön myös?Kondomeissa on mistä valita,jos nekin aiheuttavat paniikkikohtauksia.

    Äänestä

  • Ehkäisy kirjoitti:

    Vissiin liian pitkä teksti kun ei näemmä tullut luettua ymmärrettyä.

    Kyllä noista pillerien haittavaikutuksista olisi kysyttävä lääkäriltä, eikä palstalta.

    Äänestä

Hei aloittaja, en osaa omasta kokemuksestani sanoa mitään kysymykseesi, mutta luulisin, että juuri kohdallasi pillerit tuota vaikuttavat.
Varsinaisesti haluan lausua, että hirveän kurjaa, kun nykyään Suomi24-palstoilla ollaan ilkeitä, keljuilevia, nenäkkäitä, epäasiallisia! Sinä et saanut mitään kunnollista ajatusta saatika tukea asiaasi. Ihan hulluja nuo vastaajat. Tottakai me kaikki voidaan ja saadaan kirjoitella täällä missä tahansa palstalla ja silti haetaan apua muutenkin, itsestäänselvää! Buuhh!

Äänestä
  • Mutta aikuinen ihminen osaa mennä lääkäriin jos pillerit aiheuttaa noin pahoja suívuoireita.Aloittaja voi jatkaa pillereitten käyttöä.Mutta paniikkihäiriö on psyykesairaus ja paniikkihäiriöön on olemassa lääkitys. Aloittaja menee rohkeasti lääkäriin tai jatkaa pillereitä ja kestää sen paniikkihäiriön. Joko aloittaja lopettaa pillerit tai aloitttaa lääkityksen paniikkihäiriöön.

    1Äänestä

  • Kiitoksia kommentista. Ainut joka luki koko juttuni ja sisäisti asian.
    Mukava huomata että palstalla on edes yksi mukava ihminen ❤️
    Asiahan on niin mitä ihmiset ei tuntuneet nyt ymmärtävän kuten kirjoitin että olen kyllä käynyt lääkärissä paniikkihäiriön takia, mutta pointti oli se, että paniikkihäiriön oireita ei ole ollut ilman ehkäisyä, eli käytännössä en välttämättä sairasta paniikkihäiriötä vaan pillerit ovat sen aiheuttaneet. Näin jälkikäteen miettien.
    Ja ikinä en ole gynekologin kuullut kertovan että hormonaalinen ehkäisy voisi vaikuttaa negatiivisesti paniikkihäiriöön.
    Ja mitä tulee lääkärin kanssa puhumiseen, niin naisihmiset varmasti ovat huomanneet että etenkin hormonaalisen ehkäisyn suhteen ei välttämättä tuoda haittavaikutuksia kovin hyvin esille, tai niitä vähätellään vaikka olisikin riskiryhmää. Ainakin omalla kohtaa on monesti ollut näin. Tuntuu että se kaupallinen puoli on tärkeämpää kuin ihmisten terveys.
    Ja se, että eihän niitä pillereitä ole pakko syödä, mutta onhan se seksi vähemmän intiimiä kondomin kanssa. Etenkin kun ollaan parisuhteessa. Ja sterilisaatioon en vielä pääse.
    Mutta voi olla, että en jaksa odottaa oireineni kovin pitkään. En tiedä auttaisiko jos vielä kerran kokeilisin vaihtaa muuhun merkkiin.
    Tiedän ikävä kyllä käytännössä kokemuksen kautta että jos käytämme ehkäisyyn vain kondomia, meillä ei juurikaan ole seksiä sen jälkeen, koska seksi ei tunnu kondomin kanssa kummastakaan juuri miltään.
    Ja ennen kuin joku kommentoi että on muitakin vaihtoehtoja, niin aika lailla muut vaihtoehdot käyty läpi, tai eivät sovi terveydellisistä syistä, muun muassa hormonikierukat ei käy, eikä kuparikierukka, eikä ehkäisykapselikaan.
    Tuntuu ettei jäljelle jää muuta vaihtoehtoa kuin sterilisaatio.
    Siksi on kurjaa jos edes minipillerit eivät sivu, koska sterilisaatio on kuitenkin jonkin verran riskialtis operaatio. Ja lopullinen.

    Äänestä

Kokeile Lady Comp hedelmällisyystietokonetta. Et joudu syömään pillereitä. Kone ilmoittaa muutaman päivän kuukaudesta jolloin pitää käyttää kondomia. Muuten voi harrastaa seksiä paljaaltaan.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Ehkäisy kirjoitti:

Olen aloittanut hormonaalisen ehkäisyn 20 vuotiaana, ja käyttänyt sitä lähes koko ajan viimeisen 10 vuoden ajan. Ihan pieniä taukoja lukuunottamatta. Käytössä on ollut kapselia, e-pillereitä ja minipillereitä. Nykyään käytän desogestrol sandozia.
Olin ilman hormonaalista ehkäisyä liki vuoden, ja en juurikaan kärsinyt paniikkihäiriöstä, enkä sydän oireista. En miettinyt asiaa juurikaan siltä kantilta että näillä oireilla ja pillereillä olisi tekemistä keskenään, paitsi nyt, kun aloitin uudestaan niiden käytön.
En voi liikkua juuri ollenkaan ilman että iskee kauhea tuskan hiki, käsien tärinä, sydämen tykytykset ja sitä kautta paniikki. En pääse tätä nykyä enää edes lähikauppaan kävellen ilman että tuntuu että pyörryn matkalle.
Kyllä on ihan älytön ajatus, jos oikeasti koko paniikkihäiriö on johtunut itsellä vain hormonaalisesta ehkäisystä. Olen kuitenkin käynyt paniikkihäiriön ja ahdistuneisuuden takia välillä terapiassakin, ja joskus muinoin kokeillut lääkitystäkin.

Olen nyt syönyt yhden liuskan melkein loppuun, ja olo on ollut hirveä. Jatkuva nälkä on itselle uutta, ja vuoden mittaan pudonnut paino on palannut. Vajaa kuukausi ja 5kg. Osaltaan syytän kyllä jatkuvaa nälkää ja syömistä, mutta tuntuu että paino ei putoa vaikka nyt sitä koitan pitää kurissa pudottaa laskemalla kaloreita. Tuntuu että söisi kuinka paljon ettei tunnu missään. Olen silti koittanut nyt kärvistellä maha kuristen koska painonnousulle ei tule muuten loppua.

Itselläni on aurallinen migreeni ja vikaa sydämessä jonka takia tavalliset e-pillerit ei käy vaan pelkät minipillerit. Mutta silti tuntuu että sydänoireet pelkästään ovat pahentuneet. Tai sitten kuvittelen ja sekoitan pelkkään paniikkihäiriöön.
Kiinnostaisi tietää onko joku muu huomannut että pelkät minipillerit oikeasti pahentaa, tai jopa aiheuttaa paniikkihäiriötä? Ja jos on näin, onko pillerimerkkien välillä ollut eroa tuon suhteen? En ole itse kokeillut nuita minipillereitä kuin näitä nykyisiä, e-pillereitä kyllä useampaakin merkkiä.
Tai että voivatko minipillerit olla vaarallisia jos on sydämessä mitään vikaa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu