Liikenneministerin ajamaan taksilain sisältöön oli taksialan tuntevissa kansanedustajissa ja hallituksessa vastustusta, mutta kun kukaan ei kuunnellut mahdollisia seurauksia.
Tässä on tulos...
Asiakas ei saanut yöjunalta taksikuljetusta Keskipohjanmaan Kannuksesta kotiinsa, koska paikallisten taksien päivystys lopetetaan ns. hiljaisina aikoina, mm. arkiöinä taksipäivystys loppuu klo. 22.00 ja alkaa aamulla klo. 06.00.
Hän oli joutunut soittelemaan ystävänsä ja sukulaisensa hereille saadakseen jonkun hakemaan hänet Kannuksen rautatieasemalta, pakkasta oli sunnuntain ja maanantain välisenä yönä n. -10 astetta.
Junamatkustaja aikoo tehdä asiasta selvityksen liikenneministerille ja eduskuntaan.
Taksipalvelua ei saa enää ympärivuorokautisesti ?
19
753
Vastaukset
- Renginkengin
Olisi saanut, kun olisi soittanut lähimmän ison kaupungin taksin. Hinta olisi sitten voinut olla sen mukainen, mutta niinhän se monella muullakin alalla yöpäivystyksestä on eri hinta.
Sinänsä Kannuksen taksienkin kannattaisi päivystää yöllä, mutta hinnoitella niin, että kannattaa herätä. Tämä hinta vaan pitäisi jo ennalta saada asiakkaan tietoon, etteivät turhaan soittele. - halpis.taksari
Iloitkaa siellä kepulandiassanne noista Bernerinne halvoista kyydeistä.
- MikäTeilleKelpaa
Kansa halusi vapaan taksin, sen myös sai! Nyt ei tarvitse olla enää taksille kateellinen, nyt täytyy olla taksille vihainen. Ennen asikasta palveltiin, kuin kukkaa kämmenellä, nyt ryövätään, sen kuin ehtii. Ennen päivysteltiin sitä yön yhtäkin kyytiä, kuka enää vaivautuu? Ennen taksa oli tarkasti säädeltyä ja mittarit tarkastettuja ja sinetöityjä. Nyt ne on avoimet kaikelle säädölle, onko nyt hyvä?
Ei ollut hyvä ennen, ei ole hyvä nytkään. Mitä te haluatte? - olisipaennen
Katsoin tässä yhtenä päivänä ns villiä autoa parkissa ja hinnastoa ikkunassa , lähtö 9,04 e ja 1,65e km . Ennen vanhaan esim asema aukiolla seistiin tarkasti kolmirivinen jonossa ikäänkuin sotilaallisen tarkasti, nyt yhtenä päivänä kun menin sinne niin kaamea sekamelska , kaikenlaiset autot ja kaiken väriset kuljettajat sekoilevat ja huuuutaa toisilleen , voi v.....ttu !!!
- Tarkkailija2
Asema-aukiolla huomaa, että kolmeen laskeminen, tiukkaan väliin ajo ja järjestys ylipäätään on tummille vierasta. Lohdullista sikäli, ettei muilla aloilla tarvitse pelätä sen suunnan väestön taholta tulevaa kilpailua, taksikuskiksi ehkä joten kuten kelpaavat.
- Tarkkailija3
Tarkkailija2 kirjoitti:
Asema-aukiolla huomaa, että kolmeen laskeminen, tiukkaan väliin ajo ja järjestys ylipäätään on tummille vierasta. Lohdullista sikäli, ettei muilla aloilla tarvitse pelätä sen suunnan väestön taholta tulevaa kilpailua, taksikuskiksi ehkä joten kuten kelpaavat.
Yks päivä kattelin, kun tummahipiäinen MeneväMies yritti Mäkelänkadulla vaihtaa kaistaa. Siin oli bussi viereisellä kaistalla, niin tää urpo yritti siinä bussin keskikohdan tienoilla päästä samalle kaistalle. Kun ei onnannut, teki uhittelevia syöksyjä kohti bussin kylkeä...sääli ettei ollut kameraa:)
- asiatkunnossa
Kun tarvitsee kyydin, suosittelen tilaamaan sen ennakkona. Junassa on varmasti yli puoli tuntia aikaa siihen. Samoin on tiedossa junan aikataulu, joten aika tarkasti osaa tietää, koska kyydin haluaa.
- fferf45re33333
Onko tuossa ennen sitten kuski saanut palkkaa kun on päivystänyt?
- Ltxltx
Yrittäjät ainakin päivystivät pro bono. Kannattavuus perustui siihen, että autojen määrä oli rajoitettu, ja vähilläkin ajoilla toimeentulo oli taattu. Eli hyvillä päiväkassoilla oli varaa päivystää satunnaisia öitä ilman liikevaihtoa. Samaan tapaan ennen bussiliikenteessä yksi kannattava linja elätti pari huonompaa. Jos palkattuja kuskeja käytettiin, takuupalkan maksu olo tapauskohtaista.
- Renginkengin
Ltxltx kirjoitti:
Yrittäjät ainakin päivystivät pro bono. Kannattavuus perustui siihen, että autojen määrä oli rajoitettu, ja vähilläkin ajoilla toimeentulo oli taattu. Eli hyvillä päiväkassoilla oli varaa päivystää satunnaisia öitä ilman liikevaihtoa. Samaan tapaan ennen bussiliikenteessä yksi kannattava linja elätti pari huonompaa. Jos palkattuja kuskeja käytettiin, takuupalkan maksu olo tapauskohtaista.
Niin, eli yrittäjä päivysti pitääkseen kannattavan firmansa pystyssä, mutta palkkakuski kantaakseen yrittäjäriskiä. Ilman yrittäjän tuloja.
- Tifugfjy
Enpä usko että landella kuskit päivystivät ilman tuntipalkkaa
- NäinTaas
Renginkengin kirjoitti:
Niin, eli yrittäjä päivysti pitääkseen kannattavan firmansa pystyssä, mutta palkkakuski kantaakseen yrittäjäriskiä. Ilman yrittäjän tuloja.
Kas kas, pääsit aiheeseesi. Taas.
- Renginkengin
NäinTaas kirjoitti:
Kas kas, pääsit aiheeseesi. Taas.
Kuten myös.
- tyhmänainen
Tifugfjy kirjoitti:
Enpä usko että landella kuskit päivystivät ilman tuntipalkkaa
Sonkajär vieläkin päivystäny syksyllä ilman oikeita ajoja/tuloja
- Kyytikiito
Ennen Bernerin annen taksilakiuudistusta oli liikennelupaehdossa päivystysvelvoite.
Taksit sopivat päivystysvuoronsa keskenään jotta päivystysvelvoite täyttyi.
Entisen lain aikana jos olisi asiakas jäänyt yöjunalta ilman taksia, olisi asiasta tehty valitus viranomaisille johtanut asian tutkintaan ja liikennelupaehtojen rikkomisesta saattanut johtaa ko. taksiyrittäjän liikenneluvan peruuttamiseen.
Tästä syystä päivystys hoidettiin ennen 1.7.2018 asti .
Nyt ei enää tarvitse päivystää uuden Annen lain mukaan.
Tosin maaseutupaikkakunnilla ajoja ei ole muutenkaan aina "tarpeeksi" , joten kaikki mahdolliset ajot on saatava elinkeinon kannattavuuden vuoksi.
Päivystys on siis vapaaehtoista, samoin hinnoittelu vapaa.
Pienillä maaseutupaikkakunnissa Kannattaisi jatkaa autoilijoiden kuitenkin päivystystä ympärivuorokauden, hinnoittelee sen hiljaisen ajan ajot vaan sellaisella hinnalla että kannattaa nousta sängystä, kaivaa auton tallista ja lähteä ajoon.
Tässä aloituksessa Kannuksen tapauksessa lähin isompi taksipäivystystä ympärivuorokautisesti hoitava kaupunki on Kokkola, josta Kannukseen on matkaa41 km, tai maalaiskunta Toholampi josta matkaa kannukseen 24 km, tiettävästi Toholammilla taksit päivystävät ympärivuorokautisesti, tai ainakin ajavat ns. normaalit asiakastilaukset,ei ehkä kaikkia yöpellejä kuitenkaan sielläkään palvella yöllä.
Rippuu siis mihin juna asiakas on junalta menossa, kannattaa taksi tilata sieltäpäin mihin on menossa.
Tämä tositarina osoittaa kuinka pihalla päättäjät ovat lakien uudistusvimmassaan, erityisesti Anne berner ja muut päättäjät jotka eivät selvittäneet uudistuksesta seurauksia.
Samaa on käynyt monessa muussakin lakiuudistuksessa, vaikutusten arviointia ei tehdä ollenkaan.
... Sitä saa mitä tilaa... eli jatkossa taksin saatavuus suomessa ei aina ole itsestäänselvyys, lisäksi on varauduttava maksamaan palvelusta enemmän vuorokaudenajasta ja paikkakunnasta riippuen.
Maankattava ja ympärivuorokautinen taksiverkosto on Suomesta romutettu lopullisesti piste.fi...- Ffgbkkd
Kyytikiito, näin on. Lisäisin vaan vielä, että kkv:n kanta on, että yrittäjät eivät saa enää keskenään sopia päivystysvuoroista. Se on kuulemma markkinoiden jakamista ja kiellettyä. Taas olisi kiva tietää, miten tämäkin edistää kuluttajan asemaa.
- TaksiPilattuTäysin
Ffgbkkd kirjoitti:
Kyytikiito, näin on. Lisäisin vaan vielä, että kkv:n kanta on, että yrittäjät eivät saa enää keskenään sopia päivystysvuoroista. Se on kuulemma markkinoiden jakamista ja kiellettyä. Taas olisi kiva tietää, miten tämäkin edistää kuluttajan asemaa.
Onneksi on suomalainen taksi. Näin mainostettiin ennen uutta taksilakia.
Nyt tuo lause on romutettu. Täysin!
Ketä kiitämme tästä? Arvatkaapa...
- Maalaistaksi
Juna asikkaan on turha valittaa mihinkään. Taksi voi löytyä tai sitten ei. Suosittelen ehdottomasti tilaan etukäteen jos haluaa kyytiä yöllä.
Vanhan lain aikaan lupas rekkapenat ajaa halvemmalla yhdistelmällä kuin taksit. Nyt olis taas tarvittu mutta ei löytyny.- Taksikeisari
Joo. Minäkin olen odotellut rahtimiehiä viemään roskat sunnuntaiaamuna ja vielä tuplahinnalla vanhoihin taksoihin nähden, mutta ei näy. 20€ maksan ja matkaa ei ole kuin 40 metriä. Olisi siinä kilometrihinta toista kuin rahtihommissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1501606Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671596Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä661296En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292- 421125
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik101904Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42677Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155666