Dieselongelma Ratkaistu. Loistavaa

PianPuhdasMoottori

Dieselauton NOx-päästöongelmat on ratkaistu. Näin väittää ainakin autoteollisuuden alihankkija Bosch, jonka uusin teknologia painaa päästöt reilusti alle vuonna 2020 voimaan tulevan normin vaatimuksia.

Boschin pääjohtaja Volkmar Denner esitteli tällä viikolla konsernin vuosikatsauksen ja laukaisi samalla kohauttavan uutisen. Uudella menetelmällä dieselmoottori puhdistuu melko yksinkertaisin keinoin ja maltillisin kustannuksin.

Ratkaisu on käytännössä valmis, sillä se perustuu jo käytössä olevaan tekniikkaan. Uusia komponentteja ei tarvita, joten auton hinta ei mainittavasti nouse.

41

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palmuoil

      Diesel on tuhtia tavaraa, nitrot ja ilokaasut on hetkellistä hurmaa!

    • RMB54

      Toisaalta typpioksidi laskee verenpainetta laajentamalla verisuonia. Sydänlääke Nitro sisältää typpioksidia.
      "Eläinkokeiden perusteella elimistön typpioksidituotantoa säätämällä voitaisiin ehkä myös hillitä elinsiirteiden hylkimistä, ehkäistä niveltulehdusten ja munuaissairauksien syntyä ja suojella aivoja infarktilta sekä Alzheimerin ja Parkinsonin taudilta."
      Tämä kopioitu wikipediasta.
      Ei muutako joukolla nuuskiin dieselin pakokaasuja.

    • Äläostatdi

      Bocsh puhuu omasta puolestaan tietty
      Kukaan järkevä ei vaan osta enää uutta dieselautoa kun siitä ei tulevaisuudessa saa vaihdossa kuin lämmintä kättä.

    • EiOngelmaa

      "Dieselongelma Ratkaistu. Loistavaa"

      Uusissa dieseleissä ei ole ollut tähänkään asti mitään ongelmaa ja ne ovat olleet vähäpäästöisempiä kuin bensa-autot!

      • ai.ei.vai

        Tukkeutuva hiukkaspönttö, turbo, vuotavat suuttimet/korkeapainepumppu.. ei ole vaan kovin halpaa.


      • VaiOnTukkeutunut

        "Tukkeutuva hiukkaspönttö, ..."

        Sinulla on ilmeisesti tukkeutunut hiukkaspönttö!


    • Tarkka-markka

      Ongelmien ratkettua, ei ole enää syytä sietää liikenteessä vanhoja ongelmallisia autoja. Lähisaastuttamattomat tilalle ja vanhat paaliin.

      • TalviautoaTarvitaan

        Kierrätys on tarkalle viisainta. Kuten Vihreät ENNEN sanoivat.
        Uusi Diesel on puhtain ja lämpimin.
        Sätkäkone jäätyy talvella ja ikkunat umpijäässä.


      • Tarkka-markka
        TalviautoaTarvitaan kirjoitti:

        Kierrätys on tarkalle viisainta. Kuten Vihreät ENNEN sanoivat.
        Uusi Diesel on puhtain ja lämpimin.
        Sätkäkone jäätyy talvella ja ikkunat umpijäässä.

        Aikoinaan väitettiin, että sätkäkone (2CV) olisi kylmä auto. Tehdas lähetti testiryhmän talveen testaamaan asiaa. Loppuraportissaan testaajat totesivat, "Ei pidä paikkaansa, 2CV:ssä ei ole sen kylmempää, kuin ulkonakaan.".


    • NehänOnParhaitaKaikessa

      Luotan saksalaisten sanomisiin kuin risaan kortonkiin.

    • fsafsdfsdf

      Toivotaan, että pitää paikkansa.
      Autoteollisuus ja heidän alinhankkijansa eivät saa ainakaan minun luottamusta. Aikalailla ovat ryvettyneet viime vuosina. Eli toisinsanoen, eikö näitä hienoja keksintöjä voinut aikaisemmin ottaa käyttöön, nyt alkaa liian myöhäistä.

      ps. Diesel jutuille on oma palstansa, siellä voitte jatkaa nostalgiaa.

      • usaloppumyyntiVWTDIVW

        eikös ainoa suuri paha ole VW ja tdi kohu


    • saastekohujatkuuskodaTDI
    • 1-Markkinat
    • OngelmaMeni

      Dieselongelma on lähes kaikissa maissa jo ratkaistu kieltämällä sellaisten käyttö. Suomessa kielloista pääetetään lähitulevaisuudessa.

      • SähkäripalotuksenSyy

        Sotkamossa kaivostoimintaa pyörittävän Terrafamen tulevaisuus lepää paljolti sähköautojen akkujen varassa. Hallituksen puheenjohtaja Lauri Ratia uskoo, että veronmaksajat saavat kaivokseen upotetut rahansa takaisin korkojen kera.

        Entisen Talvivaaran kaivoksen tarina on ollut sarja talouteen ja ympäristöön liittyviä epäonnistumisia, mutta juuri nyt näyttää paremmalta.

        Valtionyhtiö Terrafame on ainakin tällä hetkellä kannattava, ja kaivosalueen ympäristöasiat ovat hallinnassa. Terrafamen hallituksen puheenjohtajan Lauri Ratian mukaan veronmaksajien viimeisin tukipaketti, noin puoli miljardia euroa, on jäämässä viimeiseksi.

        – Tällä hetkellä siltä näyttää, että valtion investoima ja lupaama lisäsijoitus eli 457 miljoonaa euroa tulee riittämään. Ja uskon, että veronmaksajat tulevat saamaan sen takaisin korkojen kera, Ratia sanoo MTV:n Uutisextra-ohjelman haastattelussa.

        Käytännössä tämä tarkoittaisi valtion omistusosuuden myymistä. Tällä hetkellä Suomen valtio omistaa Terrafamesta 77 prosenttia.


      • DieselEiHyydy

        Nyt Mr Raimler on Saksassa alkanut kertoa totuuksia Benzistä.
        Myös Suomessa Veho on herännyt puolustamaan mukavuutta ja taloudellisuutta.


      • RikkaatVihreätVouhottava

        Tähän jamaan on jouduttu, kun naiset ovat ministereinä,
        eivätkä tiedä uudesta dieseltekniikasta yhtään mitään.


    • 1-Markkinat

      Valtiovalta Suomessa hyydyttää dieselit ja bensat. Saksassa diesel on jo lahdattu. Ainoa toimiva järjestelmä on urearuiskutus. Se todistetusti toimii, mutta järjestemä on kallis.

      Siksi rekat rullaa vielä pitkään. Henkilöautojen rullaus loppuu,

      • SätkäEiJaksaVetää

        Hybevouhotus....
        Komia peli, mutta pollet on jääny matkan varrelle,
        vähä niin ku starttimoottorilla ajelis...


      • JakoUusiinJaVanhoihin

        EGR-ja SCV dieselit ovat puhtaampia kuin tavalliset bensakärryt.
        2009 jälkeen rekisteröidyissä dieseleissä nää ovat.
        Vanhat dieselit ovat ne ns. saastuttajat.
        Myös dieselin uudet lisäaineet polttavat dieselin paremmin.


      • DieselUusiPuhtaus

        Neste MY uusiutuva diesel™ – Sinun panoksesi ilmastotalkoisiin
        Neste MY uusiutuva diesel™ on erinomainen vaihtoehto perinteiselle fossiiliselle polttoaineelle, kun halutaan vähentää merkittävästi CO2-päästöjä.

        Keskimäärin 90 % pienemmät kasvihuonekaasupäästöt.

        Ei vaadi investointeja — soveltuu kaikkiin dieselautoihin

        100 % jätteistä ja tähteistä — huippuluokan suorituskykyä.


      • Biodiesel...Vihreää

        Huippunsa puhdas Euro 5- ja 6-dieselmoottori on ympäristön ja luonnonvarojen kannalta ihanne, kun se yhtyy uusiin jo saatavilla oleviin ja tulossa oleviin polttoaineisiin.
        Taloudellinen (=vähiten hukkalämpöä) dieselmoottori on selkeästi paras ja osin ainoa energiamuunnin, joka muutoksitta osaa käyttää näitä uusia polttoaineita - kotimaisia ja suomalaisella työllä kehitettyjä.
        Myös säästyvät haaskuulta luonnonvarat, jotka on dieselautoihin jo investoitu.

        Muut ratkaisut, kuten bensiinimoottori ovat heikompia ja polttokenno on etäällä tulevaisuuden hämärässä. Itselläni toki on sellainen : 5000 € , jolla saa 100 W maksimitehon. Kennot heikentyvät tästäkin vähitellen ja vaativat sähkölämmityksen talvisin. Kulkemiseen ne eivät riitä.
        Jo mopoautoon tarvittaisiin 20 sellaista, hinta ainakin 50.000€ , paino ehkä 150 kg.


      • Akkuja.Lapsityövomalla

        Polkupyörässäni oli Li-Ion-akku, joka tursuaa Kongossa lapsityövoimalla tuotettua kobolttioksidia. Kyyneleet silmissä ajattelen pieniä kätösiä ja pieniä pimeitä luolia, joissa pienet tytöt kantavat koreissaan kobolttia minulle, jotta minä saan pyöräillä huolettomasti merenrantaan.


      • SoonMoroDieselille
        DieselUusiPuhtaus kirjoitti:

        Neste MY uusiutuva diesel™ – Sinun panoksesi ilmastotalkoisiin
        Neste MY uusiutuva diesel™ on erinomainen vaihtoehto perinteiselle fossiiliselle polttoaineelle, kun halutaan vähentää merkittävästi CO2-päästöjä.

        Keskimäärin 90 % pienemmät kasvihuonekaasupäästöt.

        Ei vaadi investointeja — soveltuu kaikkiin dieselautoihin

        100 % jätteistä ja tähteistä — huippuluokan suorituskykyä.

        Se Mydieseli on kalliimpaa kuin 98 bensa, siitä vaan maailmaa pelastamaan.
        Minun ratkaisuni oli vaihto dieselistä bensahybridiin, jossa on myös tilaa ja suorituskykyä tarvittaessa.
        Tuohon vielä ureasysteemit ja muuta, niin auton ylläpitokulut keulii huolella.


      • SoonMoroDieselille
        SoonMoroDieselille kirjoitti:

        Se Mydieseli on kalliimpaa kuin 98 bensa, siitä vaan maailmaa pelastamaan.
        Minun ratkaisuni oli vaihto dieselistä bensahybridiin, jossa on myös tilaa ja suorituskykyä tarvittaessa.
        Tuohon vielä ureasysteemit ja muuta, niin auton ylläpitokulut keulii huolella.

        Päivän hinnat tänään lähiasemalta 95 1,489, 98 1,579, Di 1,469 ja MyD 1,549
        Pari viikkoa sitten Di-MyD hintaero oli muistaakseni 16 snt/l, sillä hintaa maksaisin vuodessa 400€ ylimääräistä.


    • Nöfnöff

      Hyötysuhde on valtaisa dieselissä, muut palamis tekniikat voidaan kuopata ydinjäte varastoon!

      • Puhdas..Huominen

        Blue dCi 115 – Puhtaampaa tehoa
        Uusi dieselmoottori tarjoaa korkeamman väännön ja tehon ajomukavuuden varmistamiseksi. Pakokaasujen päästöjen vähentämiseksi uusi Blue dCi -dieselmoottori on varustettu hiukkassuodattimen (DPF) lisäksi AdBlue® SCR-järjestelmällä**. Tämä tekniikkaa muuttaa typpioksidipäästöjä harmittomiksi kaasuiksi. AdBlue® -lisäainetta on saatavilla mm. huoltoasemilta ja auto ilmoittaa, kun AdBlue® -säiliö on täytettävä. Tämä moottori tulee saataville piakkoin.

        ** AdBlue® SCR-järjestelmässä pakokaasujen hiukkassuodattimeen suihkutetaan erikseen täytettävästä säiliöstä AdBlue® -nestettä, jonka sisältämä ammoniakki (NH3) aiheuttaa kemiallisen reaktion muuttaen typpioksideja (NOx) puhtaammiksi kaasuiksi (vesihöyryä ja harmitonta typpeä).


      • AmmoniakWasser
        Puhdas..Huominen kirjoitti:

        Blue dCi 115 – Puhtaampaa tehoa
        Uusi dieselmoottori tarjoaa korkeamman väännön ja tehon ajomukavuuden varmistamiseksi. Pakokaasujen päästöjen vähentämiseksi uusi Blue dCi -dieselmoottori on varustettu hiukkassuodattimen (DPF) lisäksi AdBlue® SCR-järjestelmällä**. Tämä tekniikkaa muuttaa typpioksidipäästöjä harmittomiksi kaasuiksi. AdBlue® -lisäainetta on saatavilla mm. huoltoasemilta ja auto ilmoittaa, kun AdBlue® -säiliö on täytettävä. Tämä moottori tulee saataville piakkoin.

        ** AdBlue® SCR-järjestelmässä pakokaasujen hiukkassuodattimeen suihkutetaan erikseen täytettävästä säiliöstä AdBlue® -nestettä, jonka sisältämä ammoniakki (NH3) aiheuttaa kemiallisen reaktion muuttaen typpioksideja (NOx) puhtaammiksi kaasuiksi (vesihöyryä ja harmitonta typpeä).

        Tuo SCR on vanha juttu, onhan sitä ollut jo osassa henkilöautoja vuosia ja itse olen sen kanssa joutunut puuhaamaan Wärtsilän dieselien kanssa jo 90-luvun alussa.
        Eli ei se tätä suuntausta tule muuttamaan yksinään.


      • OdotettuRatkaisuLöytyi

        Kiitos Mr Benz, Mr Bosch ja Mr Anttonen.
        Lyijy ja rikki on jo poistettu polttoaineista ja nyt poistuu typpi,
        jota isännät tonnikaupalla kylvävät rantapelloilleen, saaden ympäristötukea.
        Biodiesel toimii kiitettävän hyvin myös vanhemmissa laitteissa.


      • HallitusohjelmanMukaan

        Rypsi, paju ja juolavehnä ovat tulevaisuuden puhtaat energialähteet.
        Kollaja, Vuotos ja Sierilä rakentumaan, kuten hallitusohjelmassa jo sovittiin.


      • UskomattomanPuhdasArvo

        Alhainen lambda-arvo (putken päästä mitattuna), korkea CO%-arvo (saisi olla 0.5 % .
        Tänään A-katsatuksessa 1.5 dci koneella Qushqai 2011 lambra-arvo 0.1 %.
        Käytän tasaisesti Dieselin lisäainetta. Setaaniluku nousee ja typpi halkee helpommin., Aine on K-Gard, sitä on myös monella eri nimellä kaupan.
        Moottori on Euro 5 luokiteltu.


      • Puhdas....Diesel

        Neste Oil osallistuu uusiutuvan dieselin testausprojektiin Saksassa - tavoitteena tuoda markkinoille uusi polttoaine

        Neste Oil osallistuu uuden dieselseoksen testausprojektiin Coburgissa, Saksassa. Projektin tavoitteena on tuoda markkinoille polttoaine, joka sisältää huomattavasti suuremman osuuden uusiutuvaa polttoainetta kuin nykyiset dieselpolttoaineet. Saksan liikenneministeri Peter Ramsauer avaa projektin tänään 1.8. Coburgissa Saksassa järjestettävässä tilaisuudessa.

        Uusi testattava Diesel R33 -niminen polttoaineseos sisältää 26 % Neste Oilin uusiutuvaa NExBTL-dieseliä (HVO), 7 % käytetystä paistorasvasta valmistettua perinteistä biodieseliä (FAME) ja 67 % fossiilista dieseliä. 26 %:n suuruisen HVO-tyyppisen dieselosuuden ansiosta Diesel R33 on selvästi eniten uusiutuvaa polttoainetta sisältävä dieselseos, joka täyttää ja ylittää Euroopan unionin dieselpolttoaineille asettamat vaatimukset.


    • huolestunut
      • DieselOnAinainen

        Suomessa dieselveturit kestävimpiä.
        Samoin Intiassa, Kiinassa ja Usassa, joissa suuri enemmitö on dieselkäyttöisiä.
        Sähkölentokone on utopiaa.
        Montako jatkuvan käytön sähkötaxia on Suomessa ? Ei yhtään.


      • DieselTurvallisin

        Nykyisiä sähköautoja ei ylipäätään ole Tillin mukaan suunniteltu siihen, että niillä vedettäisiin ainakaan mitään isompaa. Myös pitkien matkojen ajaminen niillä on haastavaa. Sen sijaan sähköautot ovat hyviä lyhyillä matkoilla.

        Pitkät yli 100 kilometrin matkat ovat ongelma johtavan asiantuntijan mukaan sähköautolle silloin, jos päämäärät ovat satunnaisia, ja latausmahdollisuuksia ei välttämättä ole.

        "Pääosin lyhyitä, mutta satunnaisesti pitkiä matkoja ajavalle lataushybridi on parempi vaihtoehto. Paljon pitkää matkaa satunnaisiin paikkoihin ajavalle suosittelisin ympäristöystävällisenä vaihtoehtona kaasuautoa tai dieseliä, jossa käyttää uusiutuvaa dieselpolttoainetta", Tilli sanoo.


      • BiodieselOnPOP

        Diesel on moniruokainen.
        Monentyyppiset biodieselit käyvät polttoaineeksi.
        Euro 5, vuodesta 2009 asti on puhtaampi kuin bensahybridi.


      • EiSähikäiselläLandelle

        Jos akku loppuu, olet pulassa

        TOTTA. Akun loppuminen on hyvin verrannollinen tilanne polttoaineen loppumiseen. Silloin ei auta kuin kutsua hinausauto. Sähköautoa ei tosin luultavasti tarvitse hinata kovin kauas, sillä pistorasioita löytyy huomattavasti tiheämmin kuin huoltoasemia.

        Sähköautolla ei voi vetää peräkärryä, venettä tai asuntovaunua

        TOTTA. Tällä hetkellä markkinoilla ei ole juurikaan vaihtoehtoja, jotka soveltuisivat perävaunun vetoon. Jos sinulla on tarve peräkärrylle tai trailerille, älä hanki sähköautoa.


      • Anonyymi

        KULUTUS Päinvastoin kuin kansan parissa yleisesti ajatellaan, nykyaikaiset dieselmoottorit ovat osa kestävää ilmastoratkaisua. Näin väittää Mercedes-Benzin maahantuoja Veho, joka kertoo vähäpäästöisestä koeajolenkistään.
        Kansallisen ilmastostrategian mukaan Suomi tavoittelee 50 prosentin vähennystä liikenteen CO2-päästöistä vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005. Vehon todistelun mukaan uuden teknologian avulla tavoite voidaan saavuttaa jo nyt.

        Mercedes-Benz E 300 de -pistokehybridifarmarilla ajettiin maaliskuisena arkipäivänä sadan kilometrin lenkki. Matka alkoi ladatulla akulla ja latauksen aikana esilämmitetyllä autolla Vantaalla sijaitsevasta Veho Mercedes-Benz Airportista kohti Karkkilaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe