Voiko olla kilpirauhassairaus, jos

kilpi8

arvoni ovat seuraavat: P-TSH 0,93 ja P-T4-V 21,9?

Oireita on sekä kilpparinvajaatoiminnasta (joiden vuoksi hakeuduin tutkimuksiin; väsymys, paino ei laske vaikka yritän, olen kyllä normaalipainoinen, mutta haluaisin laihtua 2 kiloa, hiustenlähtö) että likatoiminasta (unettomuus, heräily kesken unien, välillä sydän hakkaa kun yritän nukahtaa). Minulla on näön sumenemistakin, mutta se saattaa olla yhden toisen sairauteni oire ja on jatkunut jo 15 vuotta.

7

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varastoraudan_vajausko
      • kilpi8

        Hemoglobiini otettiin samalla, ja se on 135 eli hyvä (olen nainen). Se varastorauta on tietysti eri asia, mutta olisiko hb noin hyvällä tasolla, jos varastot olisivat vajaat? Syön n. kolmena päivänä viikossa puaista lihaa sekä melkein joka päivä tummanvihreitä vihanneksia.


      • hemoglobiini_ei_kerro

        Jos aikaa on, lue noita viitattuja (mainittu lehti on netissä)
        Opit mm. että varastorauta voi olla aivan surkea vaikka hemoglobiini on hyvä

        Ylläpitoon (n. 13 mg/vrk) väitetään maksaa parhaaksi syötäväksi.
        Tosivajaukseen popsittava 100 100mg päivässä pitkään.
        Jos vatsa kestää. Jos ei, on kokeiltava eri vaihtoehtoja.


    • Hashimoto

      Nämä veriarvot ovat hyviä, mutta joukolla ihmisiä esiintyy muunto-ongelmaa T4:stä T3:een ja tämä voi selittää oireita. Sinulla taas vaikuttaa olevan liikatoimintaa, josta T3 antaisi paremmin viitettä, mutta kyllä minäkin lähtisin seuraavaksi miettimään rautaa, ellei sitten tilapäinen stressi selitä oireita. Liikatoimintaan liittyy kyllä päivälläkin havaittavia oireita. Pari kiloa sinne tänne.
      Muu sairaus ja näön sumeneminen sekä muita oireita vai? Onko sulla joku ajatus mistä kyse?

      • hyvä_T3v_suositus

        Nuo kaksi arvoa eivät yksittäisinä välttämättä merkitse liikatoimintaa.
        TSH on kaikkiaan epäluotettava, liikatoiminnassa usein paljon alempi.
        T4v jossain tutkimuksessa oli liikatoiminnassa 40:n tuntumissa.
        Kuningattaren henkilääkäri vajispotilaillaan antaa nousta 24-28:aan.

        MUTTA tuo suositus T3v:n mittaamisesta on erinomainen ja perusteltu.
        Täällä joskus kirjoitellut osaava sisätautilääkäri kertoi sen mittauttavansa.
        T3v sekä poissulkee/vahvistaa liikatoiminnan että kertoo muunnosongelman.


    • oma_kokemus

      Mitä lääkärisi sanoi? Täällä palstalla on näitä "lääkäreitä", jotka mielellään auttavat ja tarjoavat diagnoosia, mutta joskus olisi hyvä keskustella lääkärinkin kanssa.

      Jos olet normaalipainoinen, mutta väsynyt, ja kärsit unettomuudesta, tulisi ensimmäisenä mieleen ihan unettomuuden aiheuttama väsymys. Jos olet siinä iässä, että vaihdevuodet lähestyvät, nuo sydämentykytykset, heräilyt ja väsymykset voivat olla vaihdevuosiin liittyviä. Omaa kokemusta tästä on.

      • kilpi8

        No olen nelissäkymmenissä, joten esivahdevuosioireilu on itsellenikin tullut mieleen. Kuukautiset tosin ovat säännölliset.

        En vielä ole tavanut lääkäriä, vaan sain labratulokset tekstiviestillä ja aloin niitä pähkäillä. On tosiaan sekä liika -että vajaatoiminnan oireita minulla. Outoa. Vuosia aiemmin verikokeiden arvot viittasivat pikemminkin vajaatoimintaan (alhainen t4v ja tsh paripykälää yli viitearvon ). Kontrollikokeissa mahtui viitearvoihin taasen. Ei ryhdytty toimenpiteisiin koska arvot suurin piirtein ok. Mikähän tällaista heilahtelua aiheuttaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe