Dyneemaa takastaagiin

Mikkeys

Pitäisi uusia 33 ft CR-veneeseen takastaagin kiristystalja. Minkä paksuista/ laatuista ja mistä tuo dyneema kannattaa hankkia?
Aiempi on muistaakseni kuusinkertainen, mutta se on pahasti kuluneen näköinen. Taljalla on pituutta noin 1,5 m, siinä on kolme plokia ja lukko.
Ajattelin itse opetella pleissaamaan tuon, youtuben opastuksella.

32

2199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TäältäPesee

      Ilmeisesti osa-takila? Silloin köydeksi käy esim 10 mm hyvälaatuinen falli-köysi, ei tarvitse olla edes dyneemaa. Köyteen ei tule paljoa voimaa, kun on 6-kertainen talja.
      Jos veneessä on barduunat, peräharuksen voima on vielä pienempi.

      Peräharukseen tulisi enemmän voimaa, jos olisi toppi-riki. Silloin voisin harkita 10 mm dyneemaa.

    • Mikkeys

      Joo on 9/10 osatakila, ilman barduunoita!

    • Taljaköyden jättäisin pleissaamatta. En vaivan takia, vaan sen takia, että taljaköysi kuluu lukon kohdalta. Kun käyttää solmua, voi parin vuoden välein lyhentää esim 10 cm niin kulumakohta siirtyy.

      6:1 talja ei mielestäni ole riittävä 33 jalkaiseen. Voima loppuu juuri silloin kun sitä tarvitsisi. Tein muutama vuosi sitten koko takastaagia koskevan remontin. Keskikiinnityksen sijaan kukonjalka ja välitys on nyt n. 16:1. Köysi 4:1 taljassa on 8mm kuorellista dyneemaa. Varsinainen hekki 6mm kuoretonta ja kertaukset 5 ja 4mm kuoretonta dyneemaa.

      • Joakim1

        Ei tosiaan ole 6:1 alkuunkaan riittävä eikä oikein ole 16:1:ään. Edellisessä 28-jalkaisessa oli 20:1 ja nykyisessä 35-jalkaisessa 48:1. Molempia on saanut vetää todella kovaa.

        Säätököyden ei tarvitse olla dyneemaa. Eihän siinä ole suurta voimaa. 50 kg on jo todella paljon vedetty 6-8 mm köydestä, mutta edelleen mitätön kuorma tavalliselle polyesteriköydelle niin murtolujuuden kuin venymän kannalta.


    • LisööTaljaaTännekin

      Onko sulla Joakim kuvaa siitä miten oli tehnyt tuon 20:1 Tempoon? Pitäisi omaan 28 jalkaisen kukonjalkaan virittää jotain tehokkaampaa kuin nykyinen ja kun ajatukset ovat kankeita niin joku stimulointi olisi paikallaan.

      • Joakim1

        Ei tuo nyt ollut mikään erityisen fiksu systeemi, vaan paremminkin olemassaolevasta mahdollisimman pienellä vaivalla ja kustannuksilla paremmaksi muokattu. En muista millainen alkuperäinen oli, mutta siinä oli onneton välitys ja paljon köyttä. Takastaagin päässä oli kuitenkin viuluploki hunsvotilla.

        Muutoksen jälkeen tuossa oli ensin 5:1 talja ja sitä vedettiin 4:1 taljalla. 5:1 talja lähti tuon viuluplokin hunsvotista, kävi toisen laidan plokissa, meni viuluplokin kautta toiselle laidalla plokiin ja tuli viuluplokin toisen plokin kautta 4:1 taljaan. Tuo oli siis hiukan epäsymmetrinen kun viuluplokista lähti toiselle laidalle 2 ja toiselle 3 "köyttä", mutta kukonjalka oli vain peräpeilin kulkuaukon leveyinen ja viuluploki pysyi hyvin lähellä veneen keskilinjaa.

        Tuo 4:1 taljan säätököysi tuli keskelle istuinkaukalon lattiaa keinuvaan PXR-lukkoon: https://www.spinlock.co.uk/uploads/files/072015/5593ead67370695ebfbc8e01/original/2238-PXR0206-VP.PDF?1435757270

        Tuo kyllä toimi erinomaisesti, varsinkin pidin tuosta lukosta ja sen paikasta, jossa ainoa vika oli se, että köyden pää piti ottaa mukaan laidalle skuutin hienosäädön kanssa.

        Jos nyt puhtaalta pöydältä tuon tekisin laittaisin kuitenkin 2:1 kukonjalan ja siihen kaksi 2:1 kaskadia eli yhteensä 8:1. Säätö sitten 2:1 tai 3:1 taljalla, jolloin kokonaisvälitys olisi 16:1 tai 24:1. Tuollainen on nykyisessä veneessä, mutta säätötalja on 6:1. Tai voisi tuon tehdä kukonjalka yksi kaskadi eli 4:1 ja siihen 4-6:1 talja. Kaksi kaskadia ei välttämättä mahdu kukonjalan jälkeen ellei kukonjalka ole korkea.

        Kitkaa todennäköisesti vähemmän kuin tuossa 5:1-alkuisessa systeemissä, jossa on paljon enemmän plokeja välitykseen nähden. Tuossa 5:1 köysi kiertää 4:n plokin kautta ja jokaisessa on n. 180 asteen mutka. Kaskadeilla tehden 8:1 välitys syntyy 3:lla plokilla, mutta toki ensimmäisessä plokissa on kova veto. Kaskadeissa voi hyvin käyttää myös renkaita plokien sijaan, varsinkin ensimmäisissä, joissa on kovin veto.

        Kaskadeissa pääsee pleissaamaan, sillä niissä kannattaa ehdottomasti käyttää kuoretonta dyneemaa. Sitä on hyvin helppo pleissata, mutta pleissauksia joutuu säätämään, sillä kaskadin pituus pitää olla tarkasti kohdallaan, jotta säätövara on oikea. Ensimmäistä kertaa kiristäessä pleissit ja itse köysikin "venyy" reilusti eli pleissejä joutuu kiristämään.


      • LisööTaljaaTännekin
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei tuo nyt ollut mikään erityisen fiksu systeemi, vaan paremminkin olemassaolevasta mahdollisimman pienellä vaivalla ja kustannuksilla paremmaksi muokattu. En muista millainen alkuperäinen oli, mutta siinä oli onneton välitys ja paljon köyttä. Takastaagin päässä oli kuitenkin viuluploki hunsvotilla.

        Muutoksen jälkeen tuossa oli ensin 5:1 talja ja sitä vedettiin 4:1 taljalla. 5:1 talja lähti tuon viuluplokin hunsvotista, kävi toisen laidan plokissa, meni viuluplokin kautta toiselle laidalla plokiin ja tuli viuluplokin toisen plokin kautta 4:1 taljaan. Tuo oli siis hiukan epäsymmetrinen kun viuluplokista lähti toiselle laidalle 2 ja toiselle 3 "köyttä", mutta kukonjalka oli vain peräpeilin kulkuaukon leveyinen ja viuluploki pysyi hyvin lähellä veneen keskilinjaa.

        Tuo 4:1 taljan säätököysi tuli keskelle istuinkaukalon lattiaa keinuvaan PXR-lukkoon: https://www.spinlock.co.uk/uploads/files/072015/5593ead67370695ebfbc8e01/original/2238-PXR0206-VP.PDF?1435757270

        Tuo kyllä toimi erinomaisesti, varsinkin pidin tuosta lukosta ja sen paikasta, jossa ainoa vika oli se, että köyden pää piti ottaa mukaan laidalle skuutin hienosäädön kanssa.

        Jos nyt puhtaalta pöydältä tuon tekisin laittaisin kuitenkin 2:1 kukonjalan ja siihen kaksi 2:1 kaskadia eli yhteensä 8:1. Säätö sitten 2:1 tai 3:1 taljalla, jolloin kokonaisvälitys olisi 16:1 tai 24:1. Tuollainen on nykyisessä veneessä, mutta säätötalja on 6:1. Tai voisi tuon tehdä kukonjalka yksi kaskadi eli 4:1 ja siihen 4-6:1 talja. Kaksi kaskadia ei välttämättä mahdu kukonjalan jälkeen ellei kukonjalka ole korkea.

        Kitkaa todennäköisesti vähemmän kuin tuossa 5:1-alkuisessa systeemissä, jossa on paljon enemmän plokeja välitykseen nähden. Tuossa 5:1 köysi kiertää 4:n plokin kautta ja jokaisessa on n. 180 asteen mutka. Kaskadeilla tehden 8:1 välitys syntyy 3:lla plokilla, mutta toki ensimmäisessä plokissa on kova veto. Kaskadeissa voi hyvin käyttää myös renkaita plokien sijaan, varsinkin ensimmäisissä, joissa on kovin veto.

        Kaskadeissa pääsee pleissaamaan, sillä niissä kannattaa ehdottomasti käyttää kuoretonta dyneemaa. Sitä on hyvin helppo pleissata, mutta pleissauksia joutuu säätämään, sillä kaskadin pituus pitää olla tarkasti kohdallaan, jotta säätövara on oikea. Ensimmäistä kertaa kiristäessä pleissit ja itse köysikin "venyy" reilusti eli pleissejä joutuu kiristämään.

        Kiitos, pitää lukea ajatuksella ja piirtää.

        Itsellä siis FG28e ja siinä alkuperäinen konstrucktio uskoakseni eli samanlainen kuin tuossa http://forums.sailinganarchy.com/uploads/monthly_08_2015/post-51350-0-99387700-1439053568.jpg.

        Kukonjalka viuluplokitalja ja onko tuo nyt vain itseasiassa 3:1 - en muista pitää kaivaa varastolaatikosta esiin ja varmistaa - eli yhteensä 1:6. Lukko on missä on mutta kun ei tule kilpailtua niin ei niin väliä.

        Mieli tekisi käyttää edes jotain vanhoista osista ihan kustannussyistä, mutta taitaa jäädä mahdollisuudet moiseen vähiin.


      • Joakim1
        LisööTaljaaTännekin kirjoitti:

        Kiitos, pitää lukea ajatuksella ja piirtää.

        Itsellä siis FG28e ja siinä alkuperäinen konstrucktio uskoakseni eli samanlainen kuin tuossa http://forums.sailinganarchy.com/uploads/monthly_08_2015/post-51350-0-99387700-1439053568.jpg.

        Kukonjalka viuluplokitalja ja onko tuo nyt vain itseasiassa 3:1 - en muista pitää kaivaa varastolaatikosta esiin ja varmistaa - eli yhteensä 1:6. Lukko on missä on mutta kun ei tule kilpailtua niin ei niin väliä.

        Mieli tekisi käyttää edes jotain vanhoista osista ihan kustannussyistä, mutta taitaa jäädä mahdollisuudet moiseen vähiin.

        Hyvin helppoa ja melko halpaa tuohon on lisätä yksi tai ehkä kaksikin kaskadia kukonjalan vasempaan haaraan enen viimeistä taljaa. Vaatii vain muutaman metrin 5-6 mm dyneemaa ja plokin tai renkaan. Tai kaksi, jos laitat kaksi kaskadia. Huomaa, että ensimmäisen kaskadin plokiin tulee suurehko kuorma. Murtolujuuden on syytä olla tonnin suuruusluokkaa.

        Väkityksen paruntuessa viimeinen talja liikkuu pidemmän matkan, joten joutunet ostamaan siihen pidemmän köyden.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Hyvin helppoa ja melko halpaa tuohon on lisätä yksi tai ehkä kaksikin kaskadia kukonjalan vasempaan haaraan enen viimeistä taljaa. Vaatii vain muutaman metrin 5-6 mm dyneemaa ja plokin tai renkaan. Tai kaksi, jos laitat kaksi kaskadia. Huomaa, että ensimmäisen kaskadin plokiin tulee suurehko kuorma. Murtolujuuden on syytä olla tonnin suuruusluokkaa.

        Väkityksen paruntuessa viimeinen talja liikkuu pidemmän matkan, joten joutunet ostamaan siihen pidemmän köyden.

        " Murtolujuuden on syytä olla tonnin suuruusluokkaa.". Riittääkö tuo?. Yleensä tuoskentelykuorma "working load" on paljon pienempi kuin murtolujuus, jos molemmat ilmoitetaan. Tonnin murtolujuus plokissa sallisi ehkä 350-400kp köydessä, eli 700- 800kp takastaagissa. 33ft toppirikistä Balticia kiskottiin aina huomattavasti enemmän.
        Toinen pointti. Mitenkä olisi nuo metallirenkaat plokin sijaan, onko tarpeeksi liukkaat ja vahvat?. En ole käyttänyt mutta arvaan, että voisi olla hyvä kaskadi.


      • LisööTaljaaTännekin
        Joakim1 kirjoitti:

        Hyvin helppoa ja melko halpaa tuohon on lisätä yksi tai ehkä kaksikin kaskadia kukonjalan vasempaan haaraan enen viimeistä taljaa. Vaatii vain muutaman metrin 5-6 mm dyneemaa ja plokin tai renkaan. Tai kaksi, jos laitat kaksi kaskadia. Huomaa, että ensimmäisen kaskadin plokiin tulee suurehko kuorma. Murtolujuuden on syytä olla tonnin suuruusluokkaa.

        Väkityksen paruntuessa viimeinen talja liikkuu pidemmän matkan, joten joutunet ostamaan siihen pidemmän köyden.

        Tnks2

        Hekin köysi on menossa uusiksi jokatapauksessa joten se ei ole ongelma. Jostain syystä koen koko ajan hahmotusongelmaa noissa kaskadeissa taljojen kanssa vaikka se on ihan sama asia kuin säätötekniikassa tai vaikka lajittimen ohjauksessa. Ikä kalkkeuttaa tai jotain.

        No laitetaan tuokin lopuuttomaan pinoon tehtäviä asioita ennen seuraavaa kautta.

        @Seppomartti - se Joakimin tonnin murtolujuus tuli vinkiksi minulle veneen ollessa FG 28e eli uppouma reilu 3 tn ja P mitta alle 10,5 m eikä alkuperäisen kysyjän 33 jalkainen.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        " Murtolujuuden on syytä olla tonnin suuruusluokkaa.". Riittääkö tuo?. Yleensä tuoskentelykuorma "working load" on paljon pienempi kuin murtolujuus, jos molemmat ilmoitetaan. Tonnin murtolujuus plokissa sallisi ehkä 350-400kp köydessä, eli 700- 800kp takastaagissa. 33ft toppirikistä Balticia kiskottiin aina huomattavasti enemmän.
        Toinen pointti. Mitenkä olisi nuo metallirenkaat plokin sijaan, onko tarpeeksi liukkaat ja vahvat?. En ole käyttänyt mutta arvaan, että voisi olla hyvä kaskadi.

        Kukonjalassa on jo ploki. Hekki lienee 5 mm vaijeria, jonka murtolujuus on 2,2 tonnia. Mulla 35-jalkaisessa 6 mm vaijeria. Kukonjalan ploki on oltava murtolujuudeltaan samaa luokkaa, mutta sehän oli jo olemassa. Kukonjalka köyden päässä on vain puolet kuormasta eli riittää tonnin murtolujuus.

        Seldenin mukaan hekkiin saa vetää 20% murtolujuudesta eli 440 kg, jos tuo on 5 mm. Ostettavan plokin työkuormaksi siis riittäisi 220 kg, mutta tonnin murtolujuuden plokissa on yleensä enemmän.

        Huomatkaa, että 6:1 taljalla todella kovaa eli 50 kg vedettäessä hekkiin ei tule 6*50=300 kg vaan 150-200 kg kitkasta johtuen. 16:1 voi jo saada 400 kg, mutta kovaa joutuu vetämään.


      • ammattilaiselta
        seppomartti kirjoitti:

        " Murtolujuuden on syytä olla tonnin suuruusluokkaa.". Riittääkö tuo?. Yleensä tuoskentelykuorma "working load" on paljon pienempi kuin murtolujuus, jos molemmat ilmoitetaan. Tonnin murtolujuus plokissa sallisi ehkä 350-400kp köydessä, eli 700- 800kp takastaagissa. 33ft toppirikistä Balticia kiskottiin aina huomattavasti enemmän.
        Toinen pointti. Mitenkä olisi nuo metallirenkaat plokin sijaan, onko tarpeeksi liukkaat ja vahvat?. En ole käyttänyt mutta arvaan, että voisi olla hyvä kaskadi.

        Juuri eilen oli kerhoillassa keskustelua aiheesta. Perin uskottavalta tuntui vetäjän kertomus kahdesta samalaiseen veneeseen tehdyistä hekin taljoista, yksi plokeilla, toinen renkailla. Niissä oli kuulemma hyvin kouriintuntuva ero kitkojen takia plokien hyväksi. Renkaita ei tuohon käyttöön siksi suositeltu.


      • 7654ggg
        Joakim1 kirjoitti:

        Kukonjalassa on jo ploki. Hekki lienee 5 mm vaijeria, jonka murtolujuus on 2,2 tonnia. Mulla 35-jalkaisessa 6 mm vaijeria. Kukonjalan ploki on oltava murtolujuudeltaan samaa luokkaa, mutta sehän oli jo olemassa. Kukonjalka köyden päässä on vain puolet kuormasta eli riittää tonnin murtolujuus.

        Seldenin mukaan hekkiin saa vetää 20% murtolujuudesta eli 440 kg, jos tuo on 5 mm. Ostettavan plokin työkuormaksi siis riittäisi 220 kg, mutta tonnin murtolujuuden plokissa on yleensä enemmän.

        Huomatkaa, että 6:1 taljalla todella kovaa eli 50 kg vedettäessä hekkiin ei tule 6*50=300 kg vaan 150-200 kg kitkasta johtuen. 16:1 voi jo saada 400 kg, mutta kovaa joutuu vetämään.

        Mielenkiintoinen mitoitusfilosofia... itse mitoitin barduunoiden ja hekin plokit vaijerin murtokuorman mukaan. En viidesosan.


      • LisööTaljaaTännekin
        7654ggg kirjoitti:

        Mielenkiintoinen mitoitusfilosofia... itse mitoitin barduunoiden ja hekin plokit vaijerin murtokuorman mukaan. En viidesosan.

        No tuossahan mitoitetaan mahdollisen kuorman mukaan sen takia sen ekan plokin pitää kestää se tonni joka on siis mahdollinen kuorma. moninkertaisessa taljassa tulee melko reilut varmuuskertoimet sinne taljan loppupäähän jos staagin murtokuorman mukaan mitoittaa koko härvelin.

        Ja jos ihan kaiken hankkii niin onhan se kustannuskysymyskin. Jos menisi valmistajan määrittämillä sallituilla kuormilla niin pärjäisi vielä pienemmillä mutta taidan mennä lähenpänä laskennallisia kun ei mitään voimamittaria ole hekissä.


      • Joakim1
        7654ggg kirjoitti:

        Mielenkiintoinen mitoitusfilosofia... itse mitoitin barduunoiden ja hekin plokit vaijerin murtokuorman mukaan. En viidesosan.

        Hekkiin kiinni tulevassa plokissa on sama kuorma kuin hekissä. Sen murtolujuudeksi valitaan sama. Kukonjalassa kuorma on puolet hekistä. Sen toiseen päähän tulevan plokin murtolujuudeksi valitaan puolet hekistä. Seuraavaan kaskadiin neljäsosa jne.

        Hekin työkuorma on viidesosa murtolujuudesta. Sama riittää myös plokien työkuormaksi, mutta yleensä työkuorma on puolet tai kolmasosa murtolujuudesta eli työkuorma ei ole ongelma.

        2200 kg työkuorman ploki olisi tolkuttoman iso ja kallis. 2200 kg murtolujuudenkin ploki on jo kallis, varsinkin rullalaakeroirtuna.


      • 7654ggg

        Haloo. Joakim on laittamassa 440 kg murtokuorman plokia vaijeriin, joka kestää 2200 kg. Mistäköhän prakaa... ja miksi vaijerin pitää kestää 2200 kg. Eikö 440 kg vaijeri riitä.

        Miettikää vähän oikeasti.


      • 7654ggg
        Joakim1 kirjoitti:

        Hekkiin kiinni tulevassa plokissa on sama kuorma kuin hekissä. Sen murtolujuudeksi valitaan sama. Kukonjalassa kuorma on puolet hekistä. Sen toiseen päähän tulevan plokin murtolujuudeksi valitaan puolet hekistä. Seuraavaan kaskadiin neljäsosa jne.

        Hekin työkuorma on viidesosa murtolujuudesta. Sama riittää myös plokien työkuormaksi, mutta yleensä työkuorma on puolet tai kolmasosa murtolujuudesta eli työkuorma ei ole ongelma.

        2200 kg työkuorman ploki olisi tolkuttoman iso ja kallis. 2200 kg murtolujuudenkin ploki on jo kallis, varsinkin rullalaakeroirtuna.

        Ok. Eli ymmärsin väärin, olin eri plokissa.


      • 7654ggg
        Joakim1 kirjoitti:

        Hekkiin kiinni tulevassa plokissa on sama kuorma kuin hekissä. Sen murtolujuudeksi valitaan sama. Kukonjalassa kuorma on puolet hekistä. Sen toiseen päähän tulevan plokin murtolujuudeksi valitaan puolet hekistä. Seuraavaan kaskadiin neljäsosa jne.

        Hekin työkuorma on viidesosa murtolujuudesta. Sama riittää myös plokien työkuormaksi, mutta yleensä työkuorma on puolet tai kolmasosa murtolujuudesta eli työkuorma ei ole ongelma.

        2200 kg työkuorman ploki olisi tolkuttoman iso ja kallis. 2200 kg murtolujuudenkin ploki on jo kallis, varsinkin rullalaakeroirtuna.

        Ja lisäkommenttina, mitoitin siis plokin murtokuorman vaijerin murtokuorman mukaan. En työkuorman.


      • Joakim1
        7654ggg kirjoitti:

        Haloo. Joakim on laittamassa 440 kg murtokuorman plokia vaijeriin, joka kestää 2200 kg. Mistäköhän prakaa... ja miksi vaijerin pitää kestää 2200 kg. Eikö 440 kg vaijeri riitä.

        Miettikää vähän oikeasti.

        Jos nyt viitsisit lukea mitä kirjoitan, ennen kuin huudat haloota. Minähän ehdotin ostamaan plokin, jonka murtolujuus on n. tonni ja kerroin tarvittavaksi työkuormaksi 220 kg. Missään vaiheessa en ole puhunut 440 kg murtolujuuden plokista.

        Ja tosiaan tuo ploki oli se kukonjalan vaijeriin/dyneemaan kiinnitettävä ploki. Hekissähän oli jo ploki, joka lienee mitoitettu hekin murtolujuutta vastaavaksi.


    • LukiEiHäiriöö

      Vastaus aloittajan kysymykseen: Tuossa ei ole mitään ongelmaa tänne heitettäväksi kysymykseksi. Sen kun käyt ostamassa jostain sen runsaan 2m köyden pätkän ja TEET ITE!?

      Olisi niin paljon hienompaa, kun täällä olisi puhetta vain silloin, kun on jotain puheen aihetta.

    • Oikeesti-lukihäiriö_vai

      Jaahats, siinä taas lyhyt yhteenveto!
      Mutta vielä, kiristättekö sitä takastaagia koskaan jollain vinssillä?! Ja sit lukkoon kiinni..
      Heitä "lukieihäiriöö" joku kiinnosta aihe tänne palstalle?! Tai miks yleensäkään tätä palstaa seurailet?!

    • Misse__

      Itsellä veneessä hydraulinen staageille kiristin joka tällä hetkellä hydrauliikkapajan pöydällä korjauksessa. Mikäli tuosta ei tule kalua, niin kannattaisiko harkita kaskadia hydrauliikan korvaajaksi? Veneeseen 38jalkainen toppiriki, voimaa siis tarvitaan reilusti jotta maston saa kaarelle

      • Jjfjfjfj

        Ei. Toppirikisen joko mekaaninen tai hydraulinen kiristin. Taljassa ei riitä potkua tuohon kokoluokaan. Veikkaisin, että tyypillisen osatakilan kuormat ovat n. Puolet samassa kokoluokassa.


      • seppomartti
        Jjfjfjfj kirjoitti:

        Ei. Toppirikisen joko mekaaninen tai hydraulinen kiristin. Taljassa ei riitä potkua tuohon kokoluokaan. Veikkaisin, että tyypillisen osatakilan kuormat ovat n. Puolet samassa kokoluokassa.

        Hydrauliikalla on hyvä vetää tai työntää kovaa. Edellä viestissä on tieto, että laite on hydrauliikkapajalla korjauksessa, Itselläni on ollut vain yhdessä veneessä hydraulipumppu takastaagissa ja se hajosi Norjassa. Etustaagi meni aivan löysäksi ja olin pulassa. Rullalaitteita ei ollut vielä keksitty. Hydraulinen kiristin on hyvä, mutta kannattaa miettiä suunnitelma B hajoamisen varalta.


    • 7654ggg

      "Seldenin mukaan hekkiin saa vetää 20% murtolujuudesta eli 440 kg, jos tuo on 5 mm. Ostettavan plokin työkuormaksi siis riittäisi 220 kg, mutta tonnin murtolujuuden plokissa on yleensä enemmän."

      Siis mitähän joakim tässä tarkoittaa? Luetun ymmärtämiselläni siis Seldenin 20 % suosituksella ja tarvittavan plokin työkuormalla on selvä syy-yhteys. 20% takoittaa 220 kg tarvittavaa työkuormaa...

      • Joakim1

        Selden siis määrittää hekin maksimaaliseksi kiristykseksi 20% hekin vaijerinbmurtolujuudesta. Tuota enempää ei saa kiristää. Plokien työkuormaksi siis riittää se. Ko. tapauksessa oli kyse plokista 2:1 välityksen jälkeen eli sen kohdalla työkuorma on vain puolet.

        Hekin murtolujuutta vastaavalla kuormalla hekki venyy useita % pysyvästi. Se kestää sen kertaluontoisesti, mutta on pilalla.

        Sama juttu plokilla. Murtolujuuden kuormalla kehrä ei pyöri, sakkeli vääntyy jne., mutta ploki ei hajoa. Työkuormalla taas ploki toimii normaalisti eli kehrä pyörii ja mikään ei väänny.

        Plokeille ilmoitetaan siis sekä murtolujuus että työkuorma. Hekissä ratkaiseva on murtolujuus, sillä plokeissa työkuorma riittää aina ko. sovelluksessa, jos murtolujuus riittää.


    • 7654ggg

      Selden saa suosittaa ihan mitä vaan. 2200 kg murtokuorman vaijeriin voi kuitenkin tulla Seldenin suosituksista huolimatta 2200 kg kuorma. Siihen on ainoa oikea mitoitustapa laittaa 2200 kg murtokuorman kestävä ploki. Jos laittaa siihen vaikkapa 1000 kg murtokuorman plokin, niin miksi siinä on 2200 kg vaijeri?

      • LisööTaljaaHeti

        Eihän tässä kukaan ole laittamassa plokia jonka murtokuorma on pienempi kuin hekin sellaiseen kohtaan mihin voi tulla sama kuorma kuin hekkiin.

        Eka ploki = kukonjalan ploki = minkä läpi kukonjalan vaijeri kulkee, joka on alkuperäinen uskotaan että se on mitoitettu oikein = vähintään hekin Murtoraja.

        Seuraava (, kukonjalan päähän tuleva ploki, joka on uusi tässä) mitoitetaan puoleen hekin murtorajasta, koska se toinen puoli kuormasta menee sinne kulonjalan toiseen päähän. Jos siihen kukonjalan päässä olevaan plokiin tulisi 2,2 tonnin kuorma niin hekissä olisi jo 4,4 tonnin kuorma ja se olisi aikaa sitten katkennut.

        Näinhän nämä taljat ja kukonjalat toimivat, jakavat kuormia eikö niin?


      • 7654ggg
        LisööTaljaaHeti kirjoitti:

        Eihän tässä kukaan ole laittamassa plokia jonka murtokuorma on pienempi kuin hekin sellaiseen kohtaan mihin voi tulla sama kuorma kuin hekkiin.

        Eka ploki = kukonjalan ploki = minkä läpi kukonjalan vaijeri kulkee, joka on alkuperäinen uskotaan että se on mitoitettu oikein = vähintään hekin Murtoraja.

        Seuraava (, kukonjalan päähän tuleva ploki, joka on uusi tässä) mitoitetaan puoleen hekin murtorajasta, koska se toinen puoli kuormasta menee sinne kulonjalan toiseen päähän. Jos siihen kukonjalan päässä olevaan plokiin tulisi 2,2 tonnin kuorma niin hekissä olisi jo 4,4 tonnin kuorma ja se olisi aikaa sitten katkennut.

        Näinhän nämä taljat ja kukonjalat toimivat, jakavat kuormia eikö niin?

        Tottakai näin. Mutta jos lukee Joakimin postauksen, saattaa saada eri käsityksen asiasta...


    • Harustin

      Tossa 28FG:ssä, josta keskutelussa puhutaan on muuten todella löysä masto ja 4mm takaharus... tässä tapauksessa se alkuperäinen 1:8 melkein riittää ja tuplaamalla pitää jo olla varovainen.

      33ft veneissäkin on hyvinkin erilaisia rikiratkaisuja ja vanhoissa 7/8 rikeissä voima ei välity keulaharukseen ja masto taipuu hyvinkin pienellä voimalla esim Avance 33, Inferno 33 jne. Barduunaveneet joista on jätetty barduunat pois.

      Moderneissa hyvin suunitelluissa rikeissä voimaa voidaankin jo käyttää reippaasti ja sillä myös saadaan vaikutus keulaharukseen. Esim FG33 voi hyvin laittaa 1:32 -1:48 jos käyttää järkeä sitä kiristellessävtai rajoittaa liikematkan

      • Joakim1

        Ei pidä luulla, että taljoilla saisi läheskään sellaista voimasuhdetta kuin liikesuhde on. Siis 1:8 taljalla ei todellakaan saa 8-kertaista voimaa eikä varsinkaan 1:32 taljalla 32-kertaista. Jos tapaharus tosiaan on vain 4 mm (oletko varma?), sekin kestää Seldenin mukaan 1400 kg ja maksimikiristys saman ohjeen mukaan 280 kg.

        Omasta 1:48 taljasta olen mitannut sekä voiman jolla vedän (digitaalinen vaaka) että voiman joka tulee staagiin (dyneeman venymän perusteella). 40 kg saa vetää jo todella kovaa. Menee lähinnä jalkakyykyksi tms. ei siis enää pelkällä kädellä. Lisäksi köysi painaa jo ikävästi kättä purjehdushanskan läpi. Omaa taljaa vedän vielä kovempaa n. 50 kg. Sillä tulee suunnilleen 500 kg eli 1:48 talja onkin oikeasti vain 1:10 talja voiman suhteen.

        Kitkan havaitsee hyvin selvästi kun vertaa voimaa vedettäessä voimaan päästettäessä. Esimerkiksi tuo 50 kg vetoa vastaavassa kireydessä köyden pito paikallaan tai hidas päästäminen vaatii vain 8 kg vedon. Ko. taljassa plokit ovat Harkenin kuulalaakeroituja lukuunottamatta ensimmäistä, joka on suurikuormaisena liukulaakeroitu.

        1:8 taljalla saattaa saada 4-kertaisen voiman. Todella kovaa vetämälläkään ei tule pääsemään 280 kg vetoon. 1:16 taljalla voi tulla 6-kertainen voima hyvillä plokoilla. Silläkin saa siis vetää todella kovaa päästäkseen 280 kg vetoon.

        Hyvin samanlainen masto näyttää FG 28e:ssä ja Tempossa olevan. Melkein samat profiilimitat ja painot. FG:ssä on lyhyempi vapaatoppi, joten hekki välittyy paremmin etustaagiin. Mulla tosiaan oli Tempossa 1:20 ja aivan varma olen siitä, ettei 1:8 riitä FG:ssä. Tuossa oli dyneemahekki, taisi olla 6 mm.

        1:8 on käytössä 606:ssa 3 mm hekillä. Sitäkin vedetään välillä kovaa, vaikka riki on 7/8.


      • LisööTaljaaTännekin
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei pidä luulla, että taljoilla saisi läheskään sellaista voimasuhdetta kuin liikesuhde on. Siis 1:8 taljalla ei todellakaan saa 8-kertaista voimaa eikä varsinkaan 1:32 taljalla 32-kertaista. Jos tapaharus tosiaan on vain 4 mm (oletko varma?), sekin kestää Seldenin mukaan 1400 kg ja maksimikiristys saman ohjeen mukaan 280 kg.

        Omasta 1:48 taljasta olen mitannut sekä voiman jolla vedän (digitaalinen vaaka) että voiman joka tulee staagiin (dyneeman venymän perusteella). 40 kg saa vetää jo todella kovaa. Menee lähinnä jalkakyykyksi tms. ei siis enää pelkällä kädellä. Lisäksi köysi painaa jo ikävästi kättä purjehdushanskan läpi. Omaa taljaa vedän vielä kovempaa n. 50 kg. Sillä tulee suunnilleen 500 kg eli 1:48 talja onkin oikeasti vain 1:10 talja voiman suhteen.

        Kitkan havaitsee hyvin selvästi kun vertaa voimaa vedettäessä voimaan päästettäessä. Esimerkiksi tuo 50 kg vetoa vastaavassa kireydessä köyden pito paikallaan tai hidas päästäminen vaatii vain 8 kg vedon. Ko. taljassa plokit ovat Harkenin kuulalaakeroituja lukuunottamatta ensimmäistä, joka on suurikuormaisena liukulaakeroitu.

        1:8 taljalla saattaa saada 4-kertaisen voiman. Todella kovaa vetämälläkään ei tule pääsemään 280 kg vetoon. 1:16 taljalla voi tulla 6-kertainen voima hyvillä plokoilla. Silläkin saa siis vetää todella kovaa päästäkseen 280 kg vetoon.

        Hyvin samanlainen masto näyttää FG 28e:ssä ja Tempossa olevan. Melkein samat profiilimitat ja painot. FG:ssä on lyhyempi vapaatoppi, joten hekki välittyy paremmin etustaagiin. Mulla tosiaan oli Tempossa 1:20 ja aivan varma olen siitä, ettei 1:8 riitä FG:ssä. Tuossa oli dyneemahekki, taisi olla 6 mm.

        1:8 on käytössä 606:ssa 3 mm hekillä. Sitäkin vedetään välillä kovaa, vaikka riki on 7/8.

        Kun sattui nuo veneen paprut olemaan tuossa työpöydällä vielä niin Seldenin mastopiirustuksen mukaan takastaagi on FG28E:ssa 4 mm samoin kuin mahdollinen ylempi barduuna alemman ollessa 3mm - liekö yhteenkään FG28E:n moisia laitettu? Joten 4 mm lienee totta.

        Jos muistan ottaa työntömitan mukaan kun käyn veneellä seuraavan kerran niin voihan tuon mitatakim. Olin kyllä jo muutenkin ajatellut vain yhden kaskaadin laittoa aluksi, koska sen pitäisi mennä ilman kukonjalan lyhentämistä.

        Asia vielä mietinnässä, lähinnä pohdin pitäskö värkätä varmistuksetkin, mutta en kuollaksenikaan muista miten paljon siinä staagin päässä olevassa lenkissä on tilaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe