ortodoksisuuden ongelmat

miksinäin

Ortodoksikirkossa ostetaan ja myydään, onko se siis kauppa, vai kirkko?
(Jeesus ajoi ostajat ja myyjät pois temppelistä)

Siellä hoetaan "herra armahda".
(Jeesus kielsi tällaisen sanoessaan "älkää turhia hokeko - sellaista tekevät pakanat, jotka kuvittelevat, että heitä heidän monisanaisuutensa takia kuullaan paremmin")

He kutsuvat pappeja isiksi.
(Jeesus kielsi kutsumasta ketään isäksi maan päällä)

He toivovat voivansa elää synnitöntä elämää. Mutta synnittömän ei tarvitse katua. He siis kaiken järjen mukaan Jeesuksen ristin edessä rukoilevat paholaista. "Jeesus, toivomme, että meistä tulee samanlaisia, kuin paholaisesta, joka ei kadu, koska se ajattelee olevansa täydellinen ja synnitön".

He korottavat Jeesuksen jumalaksi. ("älä aseta muita jumalia minun rinnalleni", ja "se pyrkii muuttamaan lain...")

Kun sanotaan, että ihmisen ruumis on Jumalan temppeli, onko antikristus nyt siis astunut Jumalan temppeliin, ja julistautunut jumalaksi?

41

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskonto.jokaisella.oma

      Suomessa on uskonnonvapaus.
      Et ilmeisesti ole ortodoksi, ja olet varma siitä, että juuri sinä olet oikeassa uskossa.
      Ortodoksit ajattelevat samoin omasta uskostaan.
      Raamattu ei määrää, millaista uskontoa on harjoitettava.

      Jeesus ajoi temppelistä rahanvaihtajat.

      • miksinäinminätässänäin

        Ehei, en ole "uskossa", vaan tiedossa. Olen se, joka asuu alueella, "mihin Jumala rakentaa temppelin, sinne paholainen kappelin", ja kuten uskovat sanovat astrologian olevan taikauskoa, sen alueella asun, ja kuten puheeni sanotaan olevan paskaa, tulen sieltä, mistä paskan sanotte tulevan, ja paikasta, josta julistetaan "täällä on hulluus".

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/10672101/kuka-antaa-tukholman-profetian-jatkon


      • minätässänäin
        miksinäinminätässänäin kirjoitti:

        Ehei, en ole "uskossa", vaan tiedossa. Olen se, joka asuu alueella, "mihin Jumala rakentaa temppelin, sinne paholainen kappelin", ja kuten uskovat sanovat astrologian olevan taikauskoa, sen alueella asun, ja kuten puheeni sanotaan olevan paskaa, tulen sieltä, mistä paskan sanotte tulevan, ja paikasta, josta julistetaan "täällä on hulluus".

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/10672101/kuka-antaa-tukholman-profetian-jatkon

        Minun puheeni on arvotonta, koska miekka, joka olen, on hopeaa. Jo ennenkun tiesin näistä asioista, minua kaikesta päätellen Jeesus ohjasi tekemään asiat, jotka tänään ymmärrän.

        "olet varma siitä, että juuri sinä olet oikeassa uskossa."

        Narsisti on se, joka osoittaa itsestään ulos päin, ei koskaan itseään. Narsistissa ei ole vikaa. Hän on puhdas pulmunen, synnitön ja viaton, eikä hän kadu. Hän on paholaisen esikuva. En koskaan toivo Jumalalta "toivon, että voisin elää synnittömästi", koska synnittömän ei tarvitse harjoittaa katumusta.


      • tyyppivikaisia
        miksinäinminätässänäin kirjoitti:

        Ehei, en ole "uskossa", vaan tiedossa. Olen se, joka asuu alueella, "mihin Jumala rakentaa temppelin, sinne paholainen kappelin", ja kuten uskovat sanovat astrologian olevan taikauskoa, sen alueella asun, ja kuten puheeni sanotaan olevan paskaa, tulen sieltä, mistä paskan sanotte tulevan, ja paikasta, josta julistetaan "täällä on hulluus".

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/10672101/kuka-antaa-tukholman-profetian-jatkon

        Ei varmasti yksikään normi kristitty julkeaisi tällaista sanoa. Suhde on sama, kuin mitä Jeesus oli aikansa kirjanoppineille, joiden sijaa kristityt nyt pitävät turvautuessaan yksinomaan Jeesukseen, kuten kirjanoppineet tuolloin Moosekseen.
        Kun Jeesus tuli, hän sai melko nopeasti vihamiehiä peräänsä - keistä? Kirjanoppineista tietysti.

        Jos pyytäisin ortodokseja tunnustamaan oman luonteensa, ja ihmisluonteen, etteivät ihmisten tietämättömyyden takia menisi vihkimään kahta toisilleen sopimatonta luonnetta, kuten autosa tunnustetaan merkki, alamerkki, ja sen puoleen käyttötarkoitus, tyyppiviat ja tehot, he eivät sellaiseen uskoisi. Heille mini on sama kuin porche - jahka 4 rengasta löytyy niin se on auto?


      • Mallasyhdistys

        Pappi samaan on isä sanan synonyymi, . Onko oluen kutsuminen kaljaksi omituista vai pitäisikö sitä sanoa sangriaksi, samalla logiikalla.


    • panzer59

      Erinäisiä kertoja ovat viranomaisenne naureskelleet kun ovat pidätystilanteissa tsekanneet matkalaisen ikonit. Voi niitä räkäisiä nauruja kun tuuppivat putkiinsa ja tyrmiinsä. Hyvää loppuelämää!

    • ottakaaselvää

      Ortodoksisissa kirkoissa ja rukoushuoneissa myydään mm tuohuksia, ikoneita, ikonikortteja, raamattuja, muistelukirjoja ja matkaikoneita. Mitään ei kirkoissa osteta. Sitä paitsi pitäisi puhua ortodoksisista kirkoista ei lyhennellä sitä nimeä.

      • tyyppivikaisia

        "Mitään ei kirkoissa osteta"

        Kirkossahan ne juuri ostetaan. Voiko ortodoksien maailmankuva olla noin ahdasmielinen ja kapea? Keksitään vaikka mitkä selitykset, että totuus saataisi piilotettua? Kaupantekoa kirkossa. Kirkko myy, asiakas ostaa. Onko kirkko joku kauppa vai pyhäkkö?
        Ajoihan Jeesuskin myyjät ulos. Vai onko ainoastaan kirkolla oikeus myydä, muttei ostaa? Myyvät silti. Kaupan tekoa sekin.
        Entä Jeesuksen määrittely jumalaksi, vaikka laissa kielletään sellainen? Ei Jeesus sanonut olevansa mikään jumala.

        Toisekseen: kuka kokosi raamatun, mitä poistettiin, mitä lisättiin? Jos alkuperäiskappale on vatikaanissa ja pysyy...? Sanotaanko raamatussa, että vain raamattua on uskottava? Miten valtiovalta voi sallia tällaisen? Luuletteko, ettei lapsiuhreja ole enää missään?

        "Paljon muutakin Jeesus teki, jota ei ole tähän kirjaan kirjoittettu, ja jos pitäisi hetki hetkeltä kirjottaa ne kirjat, mitä Jeesus teki, luulen, ettei koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, joita täytyisi kirjottaa".

        Onko tämä unohdettu? Lukekaa viisauden kirjan 7. luku, ja miettikää mitä on jätetty pois.


      • johanonjaon

        1 Moos 1: 1 ¶ Alussa (be:resith) loi Jumala taivaan ja maan.

        Kol 1:
        12 ¶ kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
        13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
        14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
        15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen (prototokos) ennen kaikkea luomakuntaa.
        16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
        17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
        18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
        19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
        20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

        Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus oli Isänsä kanssa luomassa taivaita ja maata. Isä loi Jeesuksen kanssa kaikki mitä on taivaissa, joka tarkoittaa enkeleitä ja kerubeja sekä avaruuden ja siellä olevat planeetat ja tähdistön. Isä loi Jeesuksen kanssa kaiken mitä on maan päällä.

        Herra Jeesus Jumalan kuvana ja esikoisena ennen kaikkea luomakuntaa ei siis tarkoita, että Jumala olisi luonut Jeesuksen ensimmäisenä, vaan sitä että Herra Jeesus on ollut esillä Jumalan kuvana ennen kaikkea luomakuntaa, koska Herra Jeesus on ollut aina olemassa Isänsä kanssa. Edellä olevan ajatuksen Raamattu vahvistaa opettamalla, että Isä ja Poika ovat yhdessä ensimmäiseksi luoneet taivaat ja maan. Raamattu opettaa, että Herrassa Jeesuksessa on luotu kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, joten tämä Raamatun selkeä opetus sulkee pois sen mahdollisuuden, että Isä olisi luonut Poikansa ensimmäiseksi.

        Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, Hebr 1:1-3

        kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan. Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, Kol 1:12-16

        Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Joh 1:1-3

        Kun kerran Jumala puhuu kaiken tänä päivänä Poikansa Jeesuksen kautta, niin katsotaan mitä Jeesus sanoo.

        Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne." Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille, Joh 8:23-25.


      • varokaateuskovat
        johanonjaon kirjoitti:

        1 Moos 1: 1 ¶ Alussa (be:resith) loi Jumala taivaan ja maan.

        Kol 1:
        12 ¶ kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
        13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
        14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
        15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen (prototokos) ennen kaikkea luomakuntaa.
        16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
        17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
        18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
        19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
        20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

        Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus oli Isänsä kanssa luomassa taivaita ja maata. Isä loi Jeesuksen kanssa kaikki mitä on taivaissa, joka tarkoittaa enkeleitä ja kerubeja sekä avaruuden ja siellä olevat planeetat ja tähdistön. Isä loi Jeesuksen kanssa kaiken mitä on maan päällä.

        Herra Jeesus Jumalan kuvana ja esikoisena ennen kaikkea luomakuntaa ei siis tarkoita, että Jumala olisi luonut Jeesuksen ensimmäisenä, vaan sitä että Herra Jeesus on ollut esillä Jumalan kuvana ennen kaikkea luomakuntaa, koska Herra Jeesus on ollut aina olemassa Isänsä kanssa. Edellä olevan ajatuksen Raamattu vahvistaa opettamalla, että Isä ja Poika ovat yhdessä ensimmäiseksi luoneet taivaat ja maan. Raamattu opettaa, että Herrassa Jeesuksessa on luotu kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, joten tämä Raamatun selkeä opetus sulkee pois sen mahdollisuuden, että Isä olisi luonut Poikansa ensimmäiseksi.

        Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, Hebr 1:1-3

        kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan. Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, Kol 1:12-16

        Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Joh 1:1-3

        Kun kerran Jumala puhuu kaiken tänä päivänä Poikansa Jeesuksen kautta, niin katsotaan mitä Jeesus sanoo.

        Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne." Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille, Joh 8:23-25.

        "Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

        Outoa toistoa.

        "Paljon muutakin Jeesus teki, jota ei ole tähän kirjaan kirjoittettu, ja jos pitäisi hetki hetkeltä kirjottaa ne kirjat, mitä Jeesus teki, luulen, ettei koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, joita täytyisi kirjottaa".

        Todellakin: kuka/ketkä kokosi raamatun, mitä poistettiin, mitä lisättiin? On outoa, että hyväuskoiset ihmiset lukevat raamattua, ynnäävät yhteen asioita, ja sen perusteella päättelevät, että on 2 jumalaa? Jos Jeesus olisi jumala, hän ei olisi toiminut kuin ihminen, itkenyt, ihmetellyt, hermostunut. Jumala ei tarvitse tunteita kuten biologiset olennot. Jumala on liikkumaton. Jumala on tietoisuus ja toimi kumpikin samassa, mutta tästä kaikesta puuttuu ajatus, joka luo tunteet. Ihminen ei tosin voi toimia ilman ajatuksia. Jumala ei tarvitse käsittääkseni ajatuksia omasta takaa, koska hän on täydellisyys ja kaikkitietävä, kaikkialla. Mistä hänen ajatuksensa tulisivat, jos Jumala täyttää jo itsessään kaiken?

        Varmuuden vuoksi: koska ei ole tietoa ketkä kokosivat raamatun, mutta koska on laki annettu: että on yksi Jumala, eikä pidä nostaa muita jumalia hänen rinnalleen, näin ollen ei pitäisi poiketa laista, ja koska raamatussa puhutaan myös "Jumalan pojista ja tyttäristä"...? Siis miehiä ja naisia? Mihin henget tarvitsevat sukupuolta, jos niiden ei tarvitse lisääntyä? Miten tuon ajan rautakautta elävät porukat olisivat voineet ymmärtää toiselta planeetalta tulevia ja heidän tekniikkaa? Toisessa makkabilaiskirjassa tämä käy hyvin ilmi.

        Eräässä evankeliumissa todetaan, että enkeli Miikael olisi ollut se, joka johdatti israelilaiset egyptistä ja tehnyt paljon muutakin, mutta koska "pyhäkirja" -uskovaiset uskovat mielummin "oppi-isiään" on vaikea ymmärtää heidän käsityksiään tekemistään yhtälöistä raamatusta. Ainoa, josta voi olla melkoisen varma, on se, että tekojemme mukaan meidät tuomitaan, ei uskonnon tai kansalaisuuden mukaan.
        Tähän tulisi uskovia rohkaista, etteivät he julistautuisi "oikeaoppisiksi" yhden uskonnon perusteella. Kuinka kukaan voi nimittäin mennä sanomaan yhden kirjan perusteella, ja oman vajavaisen älynsä yhteensommittelujen perusteella, että vääräoppiset joutuisivat kadotukseen?

        Vielä varoitus: hologrammi on keksitty ja näkymättömyysviitta on keksitty. Kun nämä yhdistetään, siinä teille "herran enkeli". Joten ette voi tänä päivänä olla varmoja juuri mistään. Kaikkea voidaan väärentää.


    • Historiahoi

      Ortodoksinen kirkko ei ole kauppa. Koita nyt uskoa se asia. Se on kirkko. Kirkossa on myös muitakin tiloja. Sosiaalitilat, voi olla lastenhuone ja keittiö. On Vesijohto ja viemäri on lämmitys ja tuuletus yms. Täällä pohjolassa on kylmä. yms.

      • varokaateuskovat

        "Onko kirkko joku kauppa vai pyhäkkö?"
        vs:"Ortodoksinen kirkko ei ole kauppa. Koita nyt uskoa se asia"

        Tuo ensimmäinen on selkeä kysymys, ei toteamus. Mutta vastaaja pyrkii osoittamaan, että kysyjä väittikin kirkkoa kaupaksi, vaikkei niin tehnyt. Paljonko ihmiset katsovat televisiota, kun ei enää järki juokse?
        Jeesus ajoi myyjät yms. ulos temppelistä. Sen mukaan kirkko ei saisi harjottaa myyntityötä pyhäkössä. Siihen eivät sosiaalitilat, lastenhuoneet ja keittiö vaikuta mitenkään. Jo on merkillisiä puolustuksia.
        Onko ortodoksi kirkko narsisteja puolillaan, jotka julistavat itseään oikeaoppisiksi, ja keksivät vaikka mitä puolustuksia pelastaakseen nahkansa, vaikka järkikin sanoo toista? Älkää pitäkö Jeesusta jumalana, ellette halua antikristuksesta puhua, koska hän on se, joka itsensä jumalaksi julistaa, älkää harjoittako myyntityötä temppelissä, jos haluatte tehdä kuten Jeesus kehoitti. Jos ette tee niin, kuinka voitte sanoa itseänne "oikeaoppisiksi"? Mielestäni kenenkään ei pitäisi itsestään sillä tavalla puhua. Ainoa varma on epävarma.


    • Kauppakassi

      Onhan niitä kirja- ja myyntipöytiä lähes kaikkien muittenkin seurakuntien tiloissa...

    • Voivoivoi1234

      Kerro nyt minkä näköinen se oikea kirkko pitäisi olla!

      • ei-o-vastauksista-tietoo

        Kirkon ulkonäöstä vai tavoistako täällä kysyttiin? Ei ole vielä annettu järkevää selontekoa aloittajan haasteeseen.
        Onko niin, että uskovat ei raamattuun loppujen lopuksi uskokaan, vaan käyttävät sitä omien voittojen hakemiseen uskonnon nimissä?
        Vielä voisi kysyä miksi ortodoksipapeilla on niin komeat asut? Ketä vakuuttaakseen, jos muita, kun ihmisiä?


    • otaselkoojoo

      Selkeästi kysytään miksi kirkossa myydään vaikka Jeesus ajoi myyjät ulos temppelistä, niin vastausta ei tule, vaan kierrellään, ja kerrotaan miten kirkossa on lämmitystä ja tuuletusta... Lopulta kysytään jo siitäkin miltä kirkon pitäisi näyttää.
      Voiko aihe todella olla näin arka?

      • jonnijjoutavaa

        Entä sitten, tokkopa noita seurakuntalaisten luettavaksi tarkoitettuja painatuksia alttarilla pidetään. Ja missäpa niitä sitten myyntiin pidetää jos ei kirkossa. Yleensä tuo kirjatila on Jumalanpalvelus tilasta eristetty osio.


    • temppelistä

      Temppelin ulkoinen piha oli siis kaiken kaikkiaan meluisa ja vilkkaasti liikennöity. Kertomuksessa Jeesus päättää kuitenkin tyhjentää temppelialueen sisäpihan kaupustelijoista ja rahanvaihtajista, vaikka heidän toimintansa oli erittäin hyödyllistä temppelin toiminnan kannalta. Mutta minkä tähden sitten Jeesus suuttui ja menetteli näin voimakkaasti?

      Olihan kyse vain temppelipihasta, ei temppelin kaikkeinpyhimmästä (temppelin osa, jonne vain ylipapilla oli lupa mennä kerran vuodessa), eikä 'edes' pyhästä (asteen ulompi osa, jonne vain papisto sai mennä). Eikö siis ollutkin vain käytännöllistä, että temppelin oheispalvelut olivat kätevästi paikan päällä?

      Kauppiaita ja rahanvaihtajia toki tarvittiin, mutta he olivat väärässä paikassa. Temppelin esipiha oli näet varattu ei-juutalaisten pyhiinvaeltajien hiljentymiseen eikä markkinakäyttöön. Ainoastaan syntyperäisillä juutalaisilla oli oikeus käydä temppelin sisempiin osiin, joten kauppiaiden tunkeutuminen esipihalle käytännössä esti monen kauempaa tulleen juutalaisuuteen kääntyneen pyhiinvaeltajan hiljentymisen. Siksi Jeesus suuttui.

      Temppelipiha oli tarkoitettu Jumalan palvomiseen ja rukoukseen siinä missä sen sisemmätkin osat. Juutalaisen uskonnollisen johtajiston 'suvaitsevaisuus' oli pahimman luokan rasismia, sillä esti kääntyneitä pakanoita palvomasta Jumalaa hiljaisuudessa.

      • mistäsiiskyseon

        Tässä on jo puolet siitä vastauksesta mitä kysyjä haki. Eikö täällä ketään muuta näin älykästä ole todellakaan?
        Jos saisi vielä vastaukset noihin muihinkin kysymyksiin. Nimittäin jos kirkko alkaa väännellä ja käännellä kuin levoton lapsi tuolilla kun on epämääräistä tehty ja nyt kun kysellään miksi, voidaanko jo kysyä, onko joku ongelma? Näyttää meinaan jo siltä, ettei kirkolla ole puhtaat jauhot pussissa. Että jeesuksen sanan noudattaminen on kirkon omista mielenliikkeistä kiinni.

        Jos kirkon täytyy noiden esitettyjen kysymysten edessä vaieta ja ihmisten täällä alkaa pitää lapsellista vääntöä siitä, "millainen kirkon pitäisi olla" ja valittaa että "jollain on ongelma"...? Ja sanovat itseänsä uskoviksi joiden puoleen kannattaa uskonasioissa kääntyä?

        En voisi mennä kirkkoon töihin, joka myy pyhimyksiksi julistettujen tyyppien kuvia rahaa vastaan. Onko ne kuvat siunattukin, ja jos on, niin myydäänkö siinä siis Jumalan ilmaiseksi antamaa pyhää henkeä?


      • Propanoli

        Suoli 24 palstalla ei kirkko vastaile tai sen papit. Mene ja esitä kysymyksesi kirkon papille hän varmaan auttaa lisää selkeytymiseesi ajatusmaailman koukeloista.


      • mitästämätaas
        Propanoli kirjoitti:

        Suoli 24 palstalla ei kirkko vastaile tai sen papit. Mene ja esitä kysymyksesi kirkon papille hän varmaan auttaa lisää selkeytymiseesi ajatusmaailman koukeloista.

        Onko se joku määräys, etteivät saa vastata täällä?

        "auttaa lisää selkeytymiseesi ajatusmaailman koukeloista."

        Jeesuksen teko on siis "ajatusmaailman koukelo"?


      • propanoli

        Se on sinulle koukelo jos sellaisena sen haluat ottaa.


      • nojohanonkin
        propanoli kirjoitti:

        Se on sinulle koukelo jos sellaisena sen haluat ottaa.

        Itse en ole tuollaista sanaa ennen kuullutkaan. Mutta jos propanoli on uskovainen, en ihmettele tuollaista suhtautumista asiaan. Uskovaiset osoittavat monet mielummin itsestään pois päin. Eivät epäile, että heidän uskossaan olisi jotain väärin?
        "Se on sinulle..." Joku muu, mutten minä? Uskovien tulisi pystyä katsomaan peiliin.
        Eli periaatteessa propanoli tyrkyttää raamatun selko meininkiä "koukelona"? Mikäs propanoli on luonteeltaan? Rotta vai kukko?

        Tällaista siis on kysyä asiaa uskovilta?


      • propanoli
        nojohanonkin kirjoitti:

        Itse en ole tuollaista sanaa ennen kuullutkaan. Mutta jos propanoli on uskovainen, en ihmettele tuollaista suhtautumista asiaan. Uskovaiset osoittavat monet mielummin itsestään pois päin. Eivät epäile, että heidän uskossaan olisi jotain väärin?
        "Se on sinulle..." Joku muu, mutten minä? Uskovien tulisi pystyä katsomaan peiliin.
        Eli periaatteessa propanoli tyrkyttää raamatun selko meininkiä "koukelona"? Mikäs propanoli on luonteeltaan? Rotta vai kukko?

        Tällaista siis on kysyä asiaa uskovilta?

        Koukelo on ahdas, kapea vaikeasti ja varovaisuutta noudattaen kuljettava kohta. Aidattu polku tms. sitä käytettiin vielä 1900 luvun alussa kun viljelykset erotettiin kulkuväylästä karjan tai muun syyn takia.

        Uskovaisuudestani en tiedä, en kuulu mihinkään uskontokuntaan tms. Uskon kuitenkin, että Jeesuksen armo voisi ehkä saavuttaa minutkin.

        Vastauksestasi käy hyvin jonkinlainen etninen suhtautuminen ns. uskovaisiin, halu kääntää heidän syyksi tai viaksi asiat jotka ei ole sinun mielesi mukaisia. Kränä ja eripura näyttää olevan se lähde josta usea ihminen saa elämäänsä tarkoituksen. Siis miksi käännät asiat ja heität keihääsi uskovaisia vastaan kun voisit katkoa sen ja lämmittää huonettasi, jos keihääsi on puuta.


      • 126700
        propanoli kirjoitti:

        Koukelo on ahdas, kapea vaikeasti ja varovaisuutta noudattaen kuljettava kohta. Aidattu polku tms. sitä käytettiin vielä 1900 luvun alussa kun viljelykset erotettiin kulkuväylästä karjan tai muun syyn takia.

        Uskovaisuudestani en tiedä, en kuulu mihinkään uskontokuntaan tms. Uskon kuitenkin, että Jeesuksen armo voisi ehkä saavuttaa minutkin.

        Vastauksestasi käy hyvin jonkinlainen etninen suhtautuminen ns. uskovaisiin, halu kääntää heidän syyksi tai viaksi asiat jotka ei ole sinun mielesi mukaisia. Kränä ja eripura näyttää olevan se lähde josta usea ihminen saa elämäänsä tarkoituksen. Siis miksi käännät asiat ja heität keihääsi uskovaisia vastaan kun voisit katkoa sen ja lämmittää huonettasi, jos keihääsi on puuta.

        Aloitus:
        Ortodoksikirkossa ostetaan ja myydään...? (Mutta Jeesus ajoi ostajat ja myyjät pois temppelistä)"

        "halu kääntää heidän syyksi tai viaksi asiat jotka ei ole sinun mielesi mukaisia"

        Ei jukoliste voi olla mahdollista, että tällaisia vastauksia tulee. Mut kyllä se näköjään voi, kun on kristinuskosta ja kirkosta kyse.


      • arvonsurvon
        126700 kirjoitti:

        Aloitus:
        Ortodoksikirkossa ostetaan ja myydään...? (Mutta Jeesus ajoi ostajat ja myyjät pois temppelistä)"

        "halu kääntää heidän syyksi tai viaksi asiat jotka ei ole sinun mielesi mukaisia"

        Ei jukoliste voi olla mahdollista, että tällaisia vastauksia tulee. Mut kyllä se näköjään voi, kun on kristinuskosta ja kirkosta kyse.

        Uskonnolliset ihmiset ovat ajattelussaan kirkkojensa ja lahkojensa kahleissa.
        Kyseleminen kuvastaa ihmisten suurta tietämättömyyttä raamatullisesta seurakunnasta.
        Viimein sitten saan suunvuoron ja saan selvittää koko asian, että me uskoon tulleet kuulumme ylösnousseelle Jeesukselle, joka sovitti ristillä syntimme Golgatan ristillä, Ja Hänelle kuulumisen perusteella kuulumme Hänen laumaansa, taivaaseen matkalla olevaan pelastuneitten joukkoon eli seurakuntaan. Uskoon tulleiden ihmisten joukko on siis Hänen seurakuntansa; ja yksikään kirkko tms. ei ollenkaan ole se seurakunta. Tämän selvittäminen avaa keskustelun vapaaksi ja saan selvittää pelastusasian vain Jeesuksesta ja ristintyöstä käsin.


    • Mitämänyt

      Voi elämän kevät! Kyllä on ongelmia joillakin! Just ostin jonkin CD-levyn helluntaiseurakunnan myyntitiskiltä ja ihan seurakunnan tiloista!

      • mistäsiiskyseon

        Jos olisit ateisti, ymmärtäisin tuon, mutta jos olet uskova, en ymmärrä, koska tuossa toteat, että Jeesuksella oli ongelma, kun hän ajoi myyjät pois temppelistä.

        Joh2:14 Niin hän tapasi pyhäkössä ne, jotka myivät härkiä ja lampaita ja kyyhkysiä, ja rahanvaihtajat istumassa. Hän teki nuorista ruoskan ja ajoi ulos pyhäköstä heidät kaikki lampaineen ja härkineen ja kaasi vaihtajain rahat maahan ja työnsi heidän pöytänsä kumoon. Ja hän sanoi kyyhkysten myyjille: "Viekää pois nämä täältä. Älkää tehkö minun Isäni huonetta markkinahuoneeksi."
        Luuk. 19:46 ja sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni on oleva rukoushuone', mutta te olette tehneet siitä ryövärien luolan."

        Eli kirkolla on oikeus tehdä oma copyright Jeesuksen puheista, ja toimia sen mukaisesti?


    • PasiToivonen

      >>Kyllä on ongelmia joillakin>>

      Henkilö tarkoitti kirjoittajaa, ei Jeesusta. Taitaa olla Ev.Lut kirkko ainoa jossa pääsääntöisesti ei ole myyntitiskiä mutta he saavatkin rahansa kirkollisverosta. Jeesus ei puhunut mitään kirkollisverosta.

      Sitä en tiedä miten moskeijoissa. Pitäisikö kääntyä muslimiksi?

      • nomuttajopas

        Ensimmäinen todella rehellinen ihminen täällä?


    • sdlkjla-skf

      No kyllä minusta nykyään on epämiellyttävän kaupallinen paikka tuo Valamon luostari. Minusta luostarissa pitää elää niukkuudessa eikä missään luxuksessa.

    • nomuttajopas

      Kopioinpa tännekin erään jutun:
      Uskovat ovat kuin narsisti, joka ei kestä itsensä arvostelua. Kaikki, mikä voi osoittaa heissä olevan jotain vikaa, aiheuttaa valtaisan "Jeesus muurin" rakentamisen ympärille, ja raamatun lauseiden käyttämisen kivien viskelemisenä toisen niskaan. Uskovat menevät raamattu (ase) kädessä toisten luokse saadakseen henkisiä voittoja uskonnon nimissä. Jos joku ei usko, hänelle julistetaan suurinpiirtein kadotustuomio. Sellaistenko - narsistien on taivasten valtakunta? Kaikesta päätellen kyllä, koska kaltaisistaan ihminen saa ilonsa.

      Israelilaisten joukossa oli ryöväri, joka vuosia oli häirinnyt maanteiden rauhaa. Jeesus kulki hänen ohitsensa ja Jeesuksen perässä tuli hurskas apostoli. Ryöväri ajatteli: "Tuossahan kulkee Jumalan profeetta apostolinsa seuraamana. Lyöttäydyn kolmanneksi."
      Niin hän yritti lähestyä apostolia, halveksien itseään ja suurentaen apostolia, ajatellen itsekseen: "Ei minun sovi kulkea tuon vanhurskaan miehen rinnalla. Jättäydynpä vähän syrjemmäs." Apostoli huomasi hänet ja sanoi itsekseen: "Pitääkö tuommoisen miehen kulkea minun rinnallani?" Ja kiiruhtaen Jeesuksen luo hän alkoi kävellä tämän rinnalla, niin että ryöväri jäi jälkeen.
      Silloin Jumala sanoi Jeesukselle: "Sano heille, että heidän on aloitettava työnsä alusta, sillä minä olen tehnyt mitättömäksi heidän aiemmat tekonsa; olen tehnyt tyhjäksi apostolin hyvät työt hänen itserakkautensa takia ja toisen pahat teot hänen nöyryytensä vuoksi." Niin Jeesus kertoi heille tästä ja otti ryövärin toverikseen vaellusmatkalleen ja teki hänet yhdeksi apostoleistaan.

      Kuinka uskovat voivat enää uskoa uskontoonsa, jos eivät enää pysty peiliinkään katsomaan?

    • Historiahoi

      Tekikö siis isä Stalin oikein tuhotessaan n 10 000 kirkkoa ja rukoushuonetta 30-luvulla naapurimaassa? Tapatti siinä sivussa n 400 000 munkkia ja nunnaa.

    • PasiToivonen

      Jonkun mielestä teki.

    • wotwuldjziisösduu

      No viinaksia ainakin myydään. Oiskohan tuo Jeesus mennyt Alkon kassalle töihin jos puusepän hommat yrittäjänä eivät olisi lyöneet leiville? Vai mitäkö olisi mennyt tekemään? Sossun hommia(?): kirjoittamaan kielteisiä maksusitoumuspäätöksiä hoivakotipaikasta elämänsä työtä raskasta työtä tehneille ja veroja maksaneille lähes liikuntakyvyttömille vanhuksille, jotka asuvat yksin mökissään metsätaipaleen päässä. Koti kun nykyään on se "paras paikka" umpidementoituneillekin. Samalla syytämään ehkäisevää ja täydentävää toimeentulotukea päihdeongelmaisille, jotka reippaina juoksujalkaa (jalat terveet) rientävät tuhlaamaan saamansa päihteisiin? Olisiko Jeesus saanut työkkäristä karenssia, jos olisi kieltäytynyt moisista? Ainahan Jeesus olisi voinut opetella viulunsoittoa. Työkkärin täti olisi sitten päässyt tarjoamaan alttoviulun soittajan paikkaa kaupungin x orkesterissa. Ja taas olisi karenssia tullut kun työkkärin täti ei olisi ymmärtänyt, että viulu ja alttoviulu ovat kaksi eri soitinta.

    • divpqe

      Jeesushan menisi tietenkin kauppaamaan suu vaahdossa merkki-d-vitamiinia puhelinmyyjänä provikkapalkalla. Kyllä varmasti kaupaksi menisi, kun Jeesus sanoisi, että parempaa se tämä vitamiini on, kuin halvat marketin vitamiinit. Asiakas ei olisi ehtinyt kuin vastata joo kysymykseen onko langan päässä sejase kun Jeesus olisi jo tulkinnut joon tilaukseksi ja laittanut laskun tulemaan.

    • Historiahoi

      Tekikö Stalin oikein? Ei niissä 10 000 kirkossa enää mitään myyty!

    • pappieioleerehtymätön

      Ortodoksien ei pitäisi pitää pappeja erehtymättöminä. Jos pappi sanoo, ettei ihminen voi tietää onko hän pelastettu, sitä ei tarvitse uskoa. Jumalalla ei ole tarvetta salata sellaista asiaa ihmiseltä. Tällaiset asiat ovat tämänkaltaista arpapeliä vain paholaiselle.
      Jos pappia pidetään erehtymättömänä, mikseivät samantien julista häntä jumalaksi?
      Ortodoksisuus perustuu yksinomaan raamattuun, joka on jo itsessään uskomatonta, kun tietää mitä siinä kirjassa puhutaan, että millainen sanotaan Jumalan olevan. Muuten sitä kirjaa ei nostettaisi jumalalliseen asemaan heidän keskuudessaan. Tämä on yksi kirkon ongelma. Ei ole kertaakaan barnabaan evankeliumia julistettu ortodoksikirkossa.

      Ja minä julistan siitä: kuten tuli tuhoaa puun lajia erottelematta, niin myös Jumala pelastaa jokaisen oikeamielisen syntyperään tai uskontoon katsomatta. Jos te elätte oikein ja järkevästi, teitä ei Jumalan armo tule hylkäämään. Ihan sama mitä pappi teille sanoo - hän on erehtyväinen ihminen, ei jumala. Oikea mitta on teille annettu.
      Mutta jos joku haluaa alkukantaisessa epävarmuudessa ja pelossa elää...

    • svuqoq

      Millainen mestari on? Sellainen, joka ei opeta vaan kannustaa oppilasta tekemään kaikkensa tuodakseen esiin sen tiedon ja taidon, joka tällä on jo luonnostaan. ( Paulo Coelho: Jousen tie.)

    • eräkoulu88

      Kotiasketismi, on hyvä tapa.

      Hoitaa metsää ja tekee polttopuita.

      Siinä se.

      • hesykasti10v

        Samaa mieltä. En halua mennä kuulemaan turhia, jopa vääriä sanoja. Enkä halua itse altistua puhumaan turhuuksia. Jeesuksessa minulla on kaikki: seuralainen, apu, opettaja, parantaja.
        Näin hyvä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe