Mistä ruoka apua jouluun?

Olisi nyt jo kiire.
Tokmanni nettikauppa söi lastenlahjojen takia kun siellä on 40% alennusta leluista nyt, eikä pysty viitti olla syömättä tai lasten joulutta olla ja osa lahjoista vielä ostamatta kun on enemmän pikkuväelle ja tytöille kun kaikki hyvä oli jo mennyt.

Onko kaikki ruoka-avut jo annettu?
1161975
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 116

Vanhimmat
Aloittaja
  • Aloittaja

Oon imettämäs ja onhan minulla vieläkin mies heidän kanssaan tytöt jäi askartelee joulu juttuja ja teen ostoksia netissä sekä lapset osaa leikkiä kuin pojat nytten keskenään tai kun meen kauppaan kyllähän lapsia on mukana eikä se niin mene ettei ne hoidu siinä samalla tai ole silmän kantamalla.
    Kyllähän tosi asia on siinä missä tilanteissa kannattaa kysyä tietoa.

Sekä siivoaminen on enemmän huomioo vievä kuin tämä.

Kirkolta saatiin viime vuonna/ja monesti sanovat joka toinen vuosi vain missä olisi teillä tiedossa mistä kysyä? Kun en ole muuta käyttänyt vielä.

Äänestä

• Aloittaja

Siis tehnyt/teen ja etsin tietoa. Se että viesti on palstalla en minä läsnä ole koko ajan.

Äänestä

• Aloittaja

Sinä se yrität estää ja mustamaalataan. nyt täysin jouluvalmistelut lapsilta ja se köyhyy ei saisi olla este. Ostin askarteluvälineitäkin välttämättömän kuin kilon kartongia erivärien. Enkä hae kuin apua päänsääntöisim jouluisin koska se lapsien joulun tekeminen on jo iso rahan viemisen.

Kyllä sitä muutenkin tarvitsisi mutta vuoden aikana mutta emme pidä edes lapsille synttäreitä (paitsi yksi lahja ostetaan synttäri sankarille ja kakku lapsille tehdä)eikä jaksa juhlimisia tää joulu on kaikista odotetuin lapsille.

On se juttu sellainen joulu on lasten juhla eikä sinun ja se aika kuin lapsillekin hakee leluja ja muita lapsien on oltava kiltteinä tai se ei onnistu. Kyllä on tänä jouluna monesti muistutettava ettei pysty järjestää joulua jos ovat tuhmina.

Totuuden sinunkin on jaettava lapsillesi jos ei edes leikkihuoneessa kerkeä hetkeä olemaan sovussa ilman vahtimatta ja sekin kohtahan pitäisi jo muuttaa kotoaan pois kun 5 vuotta mennään eteenpäin.

Oletko itse vahtimassa jos lapsi käy vessakin ,jotain yksityisyyttä lapsikin tarvii.

Mun koti on tehty lapsille joten ei ole lapsilla vaarallista saatavana eniten minua huolettaa kyläilyn aina kun kaikki särkyvä on lapsen tasolla. Se on sellainen henkireikä käydä kylässä jos niillä ei ole omia lapsia saa olla kiinni pikkuisissa.

Joilla on sitten menee leikkihuoneeseen leikkiin

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Sinä se yrität estää ja mustamaalataan. nyt täysin jouluvalmistelut lapsilta ja se köyhyy ei saisi olla este. Ostin askarteluvälineitäkin välttämättömän kuin kilon kartongia erivärien. Enkä hae kuin apua päänsääntöisim jouluisin koska se lapsien joulun tekeminen on jo iso rahan viemisen.

Kyllä sitä muutenkin tarvitsisi mutta vuoden aikana mutta emme pidä edes lapsille synttäreitä (paitsi yksi lahja ostetaan synttäri sankarille ja kakku lapsille tehdä)eikä jaksa juhlimisia tää joulu on kaikista odotetuin lapsille.

On se juttu sellainen joulu on lasten juhla eikä sinun ja se aika kuin lapsillekin hakee leluja ja muita lapsien on oltava kiltteinä tai se ei onnistu. Kyllä on tänä jouluna monesti muistutettava ettei pysty järjestää joulua jos ovat tuhmina.

Totuuden sinunkin on jaettava lapsillesi jos ei edes leikkihuoneessa kerkeä hetkeä olemaan sovussa ilman vahtimatta ja sekin kohtahan pitäisi jo muuttaa kotoaan pois kun 5 vuotta mennään eteenpäin.

Oletko itse vahtimassa jos lapsi käy vessakin ,jotain yksityisyyttä lapsikin tarvii.

Mun koti on tehty lapsille joten ei ole lapsilla vaarallista saatavana eniten minua huolettaa kyläilyn aina kun kaikki särkyvä on lapsen tasolla. Se on sellainen henkireikä käydä kylässä jos niillä ei ole omia lapsia saa olla kiinni pikkuisissa.

Joilla on sitten menee leikkihuoneeseen leikkiin

Sekava vuodatuksesi jatkuu ja jatkuu...

Äänestä

• Aloittaja

Mikä_tärkeää kirjoitti:

Sekava vuodatuksesi jatkuu ja jatkuu...

Mustamaalauksesi tavoittaa ylläpidon.

Äänestä

• Aloittaja

ylläpidolle pistin, kyllä ne näkee kaikki sivut sieltä mistä syytän kiusaajaa. poliisillekin olen pistänyt eteenpäin jo aiemmin.

Äänestä

• Aloittaja

Se että en kirjoita puhtaasti se ei oikeita kiusaamaan.

Äänestä

• Aloittaja

Tai minulla on lapsia tai minä olen köyhä eiköhän tuo kirjallisuustaso ole juurikin syy,miksi ollaan vieläkin köyhiä.

Kyllähän on todella ruma käytöksistä täällä minulle tulla selvittää tekeväni väärin jos olen netissä etsimässä keinoja lyhyehkön ilon lapselle tarjota apua hakea sekä joulun askarteluun ,erityisen sekä ystävät se vähäinen on vain netissä ystäviä tuntemattomia tai ei ollenkaan.😩

Kertominen on ihan terveellistä miksi täällä olen. Mutta eipä se riitä teille.

Ei se mitään oon monena vuoteta myös joulun pitämistä lopettavan koska joulu on tarkoittu vain rikkaiden lapsille.

Ei se haittaa viime vuonna ostettiin vuoden tapahtumiin joululahjaksi pääsi kesäksi huvipuiston ja lypsäminen äidinmaitoa keväällä että saatiin maksettua velka tästä syystä.

Onneksi saatiin silloin varoja ulkopuolisilta.
    Joulukuusi meillä on aito ollut joka vuosi johtuen että isäni hakenut metsästä luvalla ja hänellä onkin omaa maata.

Parempihan olisi että se raha menee kouluun ei joulunviettoon. Miksi edes joulua tarvitsisi lapsien viettää lopulta?Pitäisi kyllä tuosta alkaa vänkäämään kun perinteet on ihan kiva jos niihin varaa olisi kun se koulu on prioriteeteissa numero yksi.
    Olisi se lahjoitettu erityisopetus parempi kevät ja syys lukuvuodeksi kuin kerran vuodessa jouluun.

Joulu on perinne jota olen aina halunnut antaa lahjoja ja nähdä tyytyväisiä lapsia ja edes heidät onnellisena ja huolettomana iloisina.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Oon imettämäs ja onhan minulla vieläkin mies heidän kanssaan tytöt jäi askartelee joulu juttuja ja teen ostoksia netissä sekä lapset osaa leikkiä kuin pojat nytten keskenään tai kun meen kauppaan kyllähän lapsia on mukana eikä se niin mene ettei ne hoidu siinä samalla tai ole silmän kantamalla.
    Kyllähän tosi asia on siinä missä tilanteissa kannattaa kysyä tietoa.

Sekä siivoaminen on enemmän huomioo vievä kuin tämä.

Kirkolta saatiin viime vuonna/ja monesti sanovat joka toinen vuosi vain missä olisi teillä tiedossa mistä kysyä? Kun en ole muuta käyttänyt vielä.

Kuinka monta lasta sinulla on? Lapsilisät? Äitiyspäiväraha? Entä mitä miehesi tekee? Miksei hän tienaa ruokarahoja perheelleen?

Äänestä

• Aloittaja

nuukuuskunniaan kirjoitti:

Kuinka monta lasta sinulla on? Lapsilisät? Äitiyspäiväraha? Entä mitä miehesi tekee? Miksei hän tienaa ruokarahoja perheelleen?

Mies opiskelee, saa korotetun työkkärirahan opiskelusta ja lapsista työkkäri rahan päälle saa päälle 700 e
    https://asiointi.kela.fi/Toimeentulotuen_internetlaskenta/alku.faces
    Tuolta näette paljon elämiseen kuluu rahaa.
    Ja tuosta otettu pois sairaalakulut ja sähkön reseptit koska maksavat ne takaisin.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Mies opiskelee, saa korotetun työkkärirahan opiskelusta ja lapsista työkkäri rahan päälle saa päälle 700 e
    Ja tuosta otettu pois sairaalakulut ja sähkön reseptit koska maksavat ne takaisin.

Ei tuolta linkistä mitään näe, että mitä teillä menee ja tulee. Se näkyy vaan teille. Yritin laskea, että paljonko ME saisimme toimeentulotukea, jos sitä hakisimme. Tähän asti me EI olla saatu euroakaan.
    Vaan tuohon teidän ongelmaan palatakseni... Jos teidän kolmio on ahdas asua, niin laittakaa se kolmio vuokralle ja ostatte jostain syrjäseudulta ison omakotitalon. Niin mekin tehtiin jokusia vuosia sitten. Näitä vanhoja rintamamiestaloja saa lähes ilmaiseksi ja vuokratuloilla pystyy maksamaan hyvin lainan pois muutamassa vuodessa. Meidänkin vanha rintamamiestalo maksoi 8500€, joten todella halpaa asumista on ollut ja lapsilla on ollut jokaisella omat huoneet.

Äänestä

• Aloittaja

valtakunta kirjoitti:

Tämä arvio perustoimeentulotuen määrästä perustuu antamiisi tietoihin. Ohjeessa on kerrottu, kuinka omaisuus voi vaikuttaa perustoimeentulotuen määrään.

Tulot yhteensä 0,00 e/kk
    Menot yhteensä 2 505,17 e/kk

Perustoimeentulotuki 1.12. - 31.12.20182 505,17 e/kk
    Perustoimeentulotuen määrän perusteet

Perheeseen kuuluvat

Hakija
    Puoliso
    10-17-v. lapsia: 1
    1. lapsi (asuu koko ajan tai yli puolet kuukaudesta luonani)
    Alle 10-v. lapsia: 5
    2. lapsi (asuu koko ajan tai yli puolet kuukaudesta luonani)
    3. lapsi (asuu koko ajan tai yli puolet kuukaudesta luonani)
    4. lapsi (asuu koko ajan tai yli puolet kuukaudesta luonani)
    5. lapsi (asuu koko ajan tai yli puolet kuukaudesta luonani)
    6. lapsi (asuu koko ajan tai yli puolet kuukaudesta luonani)

Nettotulot e/kk
    Hakijan
    Ansiotulovähennys
    Puolison
    Ansiotulovähennys

Tulot yhteensä

0,00
    -0,00
    0,00
    -0,00

0,00

Menot e/kk
    Hakijan
    Perusosa
    Puolison
    Perusosa
    10-17-vuotiaan 1. lapsen
    Perusosa
    Alle 10-vuotiaan 2. lapsen
    Perusosa
    Alle 10-vuotiaan 3. lapsen
    Perusosa
    Alle 10-vuotiaan 4. lapsen
    Perusosa
    Alle 10-vuotiaan 5. lapsen
    Perusosa
    Alle 10-vuotiaan 6. lapsen
    Perusosa

417,53

417,53

343,85

284,90

260,34

260,34

260,34

260,34

Menot yhteensä

2 505,17

Sit vuokra 1000€

Äänestä

• Aloittaja

syrjäseudunasukki kirjoitti:

Ei tuolta linkistä mitään näe, että mitä teillä menee ja tulee. Se näkyy vaan teille. Yritin laskea, että paljonko ME saisimme toimeentulotukea, jos sitä hakisimme. Tähän asti me EI olla saatu euroakaan.
    Vaan tuohon teidän ongelmaan palatakseni... Jos teidän kolmio on ahdas asua, niin laittakaa se kolmio vuokralle ja ostatte jostain syrjäseudulta ison omakotitalon. Niin mekin tehtiin jokusia vuosia sitten. Näitä vanhoja rintamamiestaloja saa lähes ilmaiseksi ja vuokratuloilla pystyy maksamaan hyvin lainan pois muutamassa vuodessa. Meidänkin vanha rintamamiestalo maksoi 8500€, joten todella halpaa asumista on ollut ja lapsilla on ollut jokaisella omat huoneet.

Se on vuokra-asunto,meillä ei ole omaisuutta.

Äänestä

• Aloittaja

Velkaa meillä on n.2000e joita maksellaan osamaksuina pois minimejä joskus yritämme enemmän.Viimesin ostos oli ilmastointilaite toukokuussa.

Äänestä

• Aloittaja

Meidän(minun ja ukon ) yhteisiä lapsia ei siis elatuksia tule muilta.

Äänestä

• Jostain olisi saatava jouluavustukset ja kiirekin jo olisi. Ei ihme jos sekavaa vuodatusta.

Äänestä

• Aloittaja

apuakokovuodeksi kirjoitti:

Täältä!
    https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/

se ei ole vaihtoehto lapset on tärkeimmät kuin huonopalkkanen työ kun. Lapsen kasvatus on työtä.

Äänestä

• Aloittaja

valtakunta kirjoitti:

se ei ole vaihtoehto lapset on tärkeimmät kuin huonopalkkanen työ kun. Lapsen kasvatus on työtä.

Siis ja lapsen kasvatus on työtä ja se on erittäin tärkeä työ niiden laiminlyönti kasvatuksessa syrjäyttää yhteiskunnan ulkopuolelle kuin moni nuori on ajautunut.

Äänestä

Hae kirkon ruoka-apua. Muuta en tähän hätään keksi.

Äänestä
  • Aloittaja

Sieltä todellakaan en kehtaisi kun joka vuosi sanovat vain joka toinen vuosi antavan joulukassin.

Äänestä

• Aloittaja

Viime vuonna hain.🙁

Äänestä

• Aloittaja

Ehkä se on joulu peruutettava kun ei jaksa etsiä enää. Aina voi netistä tilatut peruuttaa tai lähettää takaisin.

Äänestä

• Aloittaja

Viime vuonna saatiin lastensuojelusta lahjakortin mutta kum ei ole enää sitä lastensuojelun tarvetta kun se ongelma on vain rahallinen huoli niin lopettivat.

Äänestä

Jokaisella paikkakunnalla jaetaan EU-ruoka-apua, ota yhteyttä oman asuinpaikkakuntasi seurakunna diakoniin, hän osaa neuvoa, että missä paikkakunnallasi jaetaan tuota ruoka-apua. Useimmilla paikkakunnilla tuo jakelu on jonkun seurakunnan toimesta järjestetty, mutta voi olla myös jonkun muun järjestön vastuulla.
Tuo EU-ruoka-apu on monen mielestä aika vaatimatonta, mutta kyllä siitä pystyy valmistamaan monenlaista ruokaa akuuttiin tarpeeseen. Netistä löytyy runsaasti erilaisia ohjeita, joiden avulla pystyy valmistamaan todella hyviä(kin) ruokia noista tarpeista.
Kannattaa myös kysellä tuolta seurakunnan diakonilta, että mistä muualta on mahdollista saada ruoka-apua paikkakunnallanne. Monet yksityiset henkilöt ja yritykset lahjoittavat monasti paikkakunnan vähävaraisille tai hätään joutuneille ruokaa tms. tarpeellista.

Kehoitan kuitenkin hieman miettimään taloutenne rahankäyttöä jatkossa ja ostokäyttäytymistä, ettei tälläisiä tilanteita pääse syntymään. Lisäksi kannattaa muutenkin selvittää tulot ja menot, sisäistää ne ja toimia sen mukaan.

Nyt tietysti voitte lähteä lasten kanssa keräämään vaikka pantillisia pulloja ja tölkkejä, niillä panteillakin saatte ostettua kaupasta ruokaa.

Äänestä
  • Aloittaja

En kyllä tuhon pantteja lähde keräämään suurperheenä oon itsekin koska kyllä niiden lahjojen peruutus on mahdollinen ja ettei vietä joulua. Kun siihen ne rahat riittää elämiseen ei jouluun.

Äänestä

• Tuhon pantteja? Onpa taas hyvin himmeää tarinaa.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

En kyllä tuhon pantteja lähde keräämään suurperheenä oon itsekin koska kyllä niiden lahjojen peruutus on mahdollinen ja ettei vietä joulua. Kun siihen ne rahat riittää elämiseen ei jouluun.

Miten niin ei voi "tuhon" pantteja kerätä??? Me kerätään kaikki kohdalle osuneet pantilliset pullot ja tölkit, niistä tulee vuosittain n. 300€ rahaa. Kyllä 300€ on rahaa ja monena vuotena me on ostettu joululahjat niillä panteilla. Juuri nytkin keräsin 5 kpl pantillisia tölkkejä liikenneaseman parkkipaikalta, kun kävin alkuillasta pienellä lenkillä, niillä saa vaikka 5 pussia makaronia kaupasta.
    Ja miten rahat ei riitä jouluun??? Meillä myös lapsiperhe ja aina rahat riittäneet jouluun. Lahjat rahavarojen mukaan, kirjoja antikvariaatista, jos pitää ostaa ja kirjastosta on lainattu paljon kirjoja ja elokuvia. Joululahjoja on myös hankittu pitkin vuotta erilaisista kampanjoista. Eikä jouluruoka paljoa maksa isollekaan perheelle.

Äänestä

• Aloittaja

Mikä_tärkeää kirjoitti:

Tuhon pantteja? Onpa taas hyvin himmeää tarinaa.

Kyllä se on tuohon tarkoittaa. Eikä tuhoja.

Äänestä

• Aloittaja

köyhänjoulu kirjoitti:

Miten niin ei voi "tuhon" pantteja kerätä??? Me kerätään kaikki kohdalle osuneet pantilliset pullot ja tölkit, niistä tulee vuosittain n. 300€ rahaa. Kyllä 300€ on rahaa ja monena vuotena me on ostettu joululahjat niillä panteilla. Juuri nytkin keräsin 5 kpl pantillisia tölkkejä liikenneaseman parkkipaikalta, kun kävin alkuillasta pienellä lenkillä, niillä saa vaikka 5 pussia makaronia kaupasta.
    Ja miten rahat ei riitä jouluun??? Meillä myös lapsiperhe ja aina rahat riittäneet jouluun. Lahjat rahavarojen mukaan, kirjoja antikvariaatista, jos pitää ostaa ja kirjastosta on lainattu paljon kirjoja ja elokuvia. Joululahjoja on myös hankittu pitkin vuotta erilaisista kampanjoista. Eikä jouluruoka paljoa maksa isollekaan perheelle.

Me lainataan vaan kirjastosta ikäväkseen kyllä joutuu ostamaan joskus tilalle kirjan, jos meidän pikkuiselle on toinen pikkuinen unohtanut.
    askarteluvälineitä ei vaan pysty muutakuin ostamaan. Tytölleni olin miettinyt ompelukonetta ostaa kun oli ompelukortinAjokortin ajanut koulussa.

Noh mutta tämmöistä se on köyhän elämä. Kyllä kolmio on liian pieni meille ja jokaisella tavaralla ei ole vielä paikkaansa koska kaikki laatikot maksaa.

Pitäisi olla hyvin luova asioissa ollaan mietitty tehdä itse laatikoita. Kun taas muoviset ja taas Ikean laatikot menee hajalle. Mutta siihenkin tarvii tietotaitoa.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Me lainataan vaan kirjastosta ikäväkseen kyllä joutuu ostamaan joskus tilalle kirjan, jos meidän pikkuiselle on toinen pikkuinen unohtanut.
    askarteluvälineitä ei vaan pysty muutakuin ostamaan. Tytölleni olin miettinyt ompelukonetta ostaa kun oli ompelukortinAjokortin ajanut koulussa.

Noh mutta tämmöistä se on köyhän elämä. Kyllä kolmio on liian pieni meille ja jokaisella tavaralla ei ole vielä paikkaansa koska kaikki laatikot maksaa.

Pitäisi olla hyvin luova asioissa ollaan mietitty tehdä itse laatikoita. Kun taas muoviset ja taas Ikean laatikot menee hajalle. Mutta siihenkin tarvii tietotaitoa.

Mihin teidän lapsilisät oikein menee? Meilläkin on tullut lapsilisät ja niillä on pystytty ostamaan monenlaista lapsille. Kirjaston kirjoja me ei olla ikinä maksettu, niitä saa sieltä ilmaiseksi lainaan. Antikvariaatista saa ostaa omaksi kirjan 2€, ei minusta kovina kallista ja joitakinkirjoja saa eurolla. Nyt kirjaston poistomyynnissä kirjat 5€ muovikassillinen, lastenkirjoja sopii tosi paljon muovikassiin.
    Ompelukoneen ostin pari vuotta sitten tytöille joululahjaksi, kun saivat kumpikin sen ajokortin koulusta. 80€ maksoi se ompelukone silloin, ihan hyvä ostos oli, Nyt vaan pitää ostaa varmaan toinen ompelukone, että on molemmille omat ompelukoneet.
    Askarteluvälineitä olen ostellut Lidlistä, siellä kaikista edullisemmat monasti. Juotoskolvi ja kuumaliimapistooli, sekä liimapuikot Lidlistä. Kangaspuut ostettiin käytettynä jostain nettipalstalta, maksoi 90€. Kankaita ja lankoja me ostettiin vakuutusyhtiöltä.
    Monenlaista askarteluaihiota voi keksiä vaikka mistä. Säilykepurkeita ja juomatölkeistä saa kaikenlaista askarreltua. Pahvia saa kaupoista ilmaisista pahvilaatikoista. Puurimojakin saa niistä hedelmälaatikoista lennokkeihin. Lennokien piirustuksia saatiin yhdeltä koululta, kun niistä oli rakennettu lennokit ja piirustuksia oli jäännyt.
    Lapset on opetelleet pelaamaan shakkia, ei ole kallis peli ja senkin voi itse askarrella. Lapset pelasi pihallakin shakkia joskus kesällä, kun oli tehty pihalle isompi peli ja nappulat.

Äänestä

• köyhänjoulu kirjoitti:

Kaveri sanoo synnin kuoriksi tölkkejä. Kyllä minä kerään lapsen kans niitä. Kesäisin löytyy ihan sikana. Ja naapuri antaa kassitolkulla (alkoholisti,mutta kiltti)

Äänestä

• Aloittaja

köyhänjoulu kirjoitti:

Mihin teidän lapsilisät oikein menee? Meilläkin on tullut lapsilisät ja niillä on pystytty ostamaan monenlaista lapsille. Kirjaston kirjoja me ei olla ikinä maksettu, niitä saa sieltä ilmaiseksi lainaan. Antikvariaatista saa ostaa omaksi kirjan 2€, ei minusta kovina kallista ja joitakinkirjoja saa eurolla. Nyt kirjaston poistomyynnissä kirjat 5€ muovikassillinen, lastenkirjoja sopii tosi paljon muovikassiin.
    Ompelukoneen ostin pari vuotta sitten tytöille joululahjaksi, kun saivat kumpikin sen ajokortin koulusta. 80€ maksoi se ompelukone silloin, ihan hyvä ostos oli, Nyt vaan pitää ostaa varmaan toinen ompelukone, että on molemmille omat ompelukoneet.
    Askarteluvälineitä olen ostellut Lidlistä, siellä kaikista edullisemmat monasti. Juotoskolvi ja kuumaliimapistooli, sekä liimapuikot Lidlistä. Kangaspuut ostettiin käytettynä jostain nettipalstalta, maksoi 90€. Kankaita ja lankoja me ostettiin vakuutusyhtiöltä.
    Monenlaista askarteluaihiota voi keksiä vaikka mistä. Säilykepurkeita ja juomatölkeistä saa kaikenlaista askarreltua. Pahvia saa kaupoista ilmaisista pahvilaatikoista. Puurimojakin saa niistä hedelmälaatikoista lennokkeihin. Lennokien piirustuksia saatiin yhdeltä koululta, kun niistä oli rakennettu lennokit ja piirustuksia oli jäännyt.
    Lapset on opetelleet pelaamaan shakkia, ei ole kallis peli ja senkin voi itse askarrella. Lapset pelasi pihallakin shakkia joskus kesällä, kun oli tehty pihalle isompi peli ja nappulat.

Elämiseen ne lapsilisät menee,Toimeentulo katsoo tuloksi.

Me ei kerätä tölkkejä juurikin verontakia (kuuluu ilmoittaa verottajalle)
    https://yle.fi/uutiset/3-5395287

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Elämiseen ne lapsilisät menee,Toimeentulo katsoo tuloksi.

Me ei kerätä tölkkejä juurikin verontakia (kuuluu ilmoittaa verottajalle)
    https://yle.fi/uutiset/3-5395287

Voi pyhä yksinkertaisuus! Vai verottajan takia ei voi kerätä muka pantillisia pullojaj ja tölkkejä, huhhuh!
    Toimeentulotukeen ei vaikuta sitten niin hölkäsen pöläystä keräämänne pantit, kun vain ilmoitat ne veroehdotuksessa sen. Jos tulo on alle 150 e/kk, sitä ei huomioida lainkaan. Niin minäkin aina teen keväällä, kun veroehdotus tulee.
    https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tulot-jotka-vaikuttavat

Äänestä

• Aloittaja

köyhänjoulu kirjoitti:

Meillä lapset pelaa shakkia myös ne onkin ostettu viime jouluna ja saatiinkin erikseen. Kyllä meillä leluja on ja akartelukirjoja saa vieläkin kirjastosta mutta kartonkia ostinkin ja maalausvälineitä sekä kyniä.

Meikit oli viime vuonna ja tänä vuonna tilauksella oli myös kaunistumiseen liittyvää, ettei noilla kynillä yritä itseään maalata.

Ompelukonetta en varmaan saa nyt ostettua. 99e oon nähnyt halvimmat juurikin ne välineet on mitkä aina maksaa.

Aina jotain joutuu ostamaan se on välttämätöntä osti lildis myös 25 kartonkia/pak 2kpl kun vara ei antanut enempää tässä väh aika sit.

Leikkirahat ovat heillä kuuminta juttua ja käsin nekin rahat tehty ja tulostettuinakin.
    Tulostin viimeksi ruokia leikkeihin mutta eivät niin kovin innostuneet.

Ongelma on nyt se et uusien taitojen opettelu vaatii rahaa. Vielä en puuta kaada ja höyli papereita. Jatkuvasti saa ostaa kopiokone paperia kun se on niin kovasti käytössä kuin saa kivoja kuoseja kopioitua kuin nukkekotiin mutta sellainen oli tänä vuonna suunnitteilla ostaa kun 3v ja 5v tykkää leikkiä nukkekodilla

Minun osaamisen on todella surkeat näissä osa-alueilla jokin puukäsityökurssi pitäisi käydä. Tuskin olisi vaikea tehdä itse jos osaisi mutta voisi olla rahaa säästämään. Mies taas osaa metallista mutta puu jäänyt sit vähäiseksi ja nekin välineet tekemiseen maksaa ja ollaan taas metallin käsittely välineitä suunniteltu ostaa kun osaa opiskelunsa takia.

Tytöt on nyt ommellut käsin vaikka ompelukonetta ovat toivoneet.

Katsotaan nyt mitä tästä joulusta tulee ja pystynkö toteuttaa edes mitään.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Kyllä se on tuohon tarkoittaa. Eikä tuhoja.

Olisit sitten kirjoittanut niin.

Äänestä

• Aloittaja

ABC-kirja kirjoitti:

Et sinäkään aina ole kirjoittanut oikein😂. Minulla taas tää kääntää sanoja, koska tässä on tekstin syöttö päällä. Joten sitä enemmän outoja sanoja väliin.

Äänestä

• Aloittaja

ABC-kirja kirjoitti:

Joten typerä käytös sinulla on.
    Enkä oikolue, joten loppu tulos on karmiva.

Äänestä

Onko joulua pakko viettää jotenkin? Laittaa tavallisia ruokia jos niihin kerran on varaa. Joulut kyllä tulee ja menee kuten juhannuksetkin, istut rauhassa keittiössä ja katselet ihmisten säntäilyä ulkona, niin siinä se on. Niin tässä muutkin tekee. Jos sait lahjoja lapsille hommattua, niin sehän on hyvä, kaverit kuitenkin kyselee jotain niistä.
Ja kyllä sitä eu-ruokakassia pitää uskaltaa hakea, hakevathan muutkin vaikka viime viikollakin hakivat.

Äänestä
  • Aloittaja

En tykkää EU kasseista ollaan saatu joskus ötököitä ja niistä ei meinattu päästä eroon millään.

Äänestä

• Aloittaja

Jotenkin puhun liikaa ja sit hävettää liikaa ja enkä kehtaa mennä. Kun saa itseni niin ikävältä ja surkean kuvan etten kehtaa. Pitäisi olla vaan suu supussa ja hiljoja.
    Alkaa oma huonommuus hävettää.

Äänestä

Ai niin ja kysy pelastusarmeijalta niilläkin on vähävaraisille joulupatoja.

Äänestä
  • Aloittaja

Juu juuri sieltä kysyn .

Äänestä

Täälläkin jossain keskustelussa joku tarjosi lasten leluja ja aikustenkin tavaroita joulupakettiin.

Äänestä

Peruuta se nettitilaus ja kysy tältä lahjatarvikkeita:
Keskusteluketjun otsikko: lahjoittaisin jouluun
26.11.2018 14:44
Yhteystiedot Jouluntunnelmaa @ hotmail.com (välit pois).
En tarvitse tietää koko elämänkertaa sitten, riittää vain kun kerrot esim. Vaatekokoa mille olisi tarvetta.

Äänestä
  • Aloittaja

Nyt on kyse enemmänkin mitä lapset haluaa lahjaksi. En taas viitti muuta ostaakkaa.
    viime vuonna joku ystävällinen äiti osti kahdelle pojalleni minecrafteja kummallekin mitä lapsi toivonut ihan yleisen kautta.

Kuin arvaatte poikien toiveet on myös minecrafteja sekä leikkiaseita ja älykänny(täytyy taas olla mitä me vanhemmat pystytään rajoittaa)
    Lapsen toive on minun listallani ykkönen lapsen tuntiessa tietää mitä se tarvitsee tai haluaa

Kuin9kk pikkuiselle loruttavia leluja
    Tytöt 5v haluaa kitaran vaiaana puvun ja sekä ihmenaisen puvun
    ja potkulauta taas 3v ja taas enemmän salama(otin palapelin) ja kätyri fani

Otin oon miettinyt monia lahjoja varsinkin opettavaisia
    piirustus juttuja tilasin tomannilta kuin vauvalle ääniä päästäviä leluja muutaman pelin.

Kyllä nyt ensiviikolla otan yhteyttä pelastusarmeijaan koska se on viimeinen viikko kysyä sieltä kysyin toiselta palstalta neuvoivat sieltä kysyä en koskaa ole kysynyt nyt on aika.

Ja askartelujuttuja tuli ostettua joulua varten lapset pääsee ahertaa ja kyniäkin ostin.

Joudutaan tv:kun ostaa kyllä se jo 6kestikin meni rikki mikä toi ahdingo kun eivät pääse katsomaan joulukalenteria eikä pelailemaan tai jouluohjelmia katsomaan. Tuli sellainen yllättävä meno erä lisäksi. Tässä hammasta purren.

Tässä on nyt tosi ahdinko olo eikä helpotusta kun rahat loppuu kesken.

Äänestä

• Aloittaja

Kyllä sen peruutan jos ei onnistu mutta tuntuu vaihtoehdot loppua kesken.
    Oon monesti ostanut postimerkki hinnalla mutta tuote ei kyllä ollut edes sen postimerkin arvoinen vaan erittäin tai liian vanhan kaltainen, ei nykyaikainen harvemmin enää lähden tuohon kun on kuvitellut halvalla ostavan hyvää.

Ostan ajatonta vaatetta joka siirtyy lapselta lapselle pieni lohdutus on siinä esikoisen salama fanitus tuli 3vuotuaalle niin hyvin iskee muottiin vaatetus.

Olisin esikoiselle plkupyrän ostanut joululahjaksi mutta sekin tipahti romulaatikkoon ajatuksena.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Nyt on kyse enemmänkin mitä lapset haluaa lahjaksi. En taas viitti muuta ostaakkaa.
    viime vuonna joku ystävällinen äiti osti kahdelle pojalleni minecrafteja kummallekin mitä lapsi toivonut ihan yleisen kautta.

Kuin arvaatte poikien toiveet on myös minecrafteja sekä leikkiaseita ja älykänny(täytyy taas olla mitä me vanhemmat pystytään rajoittaa)
    Lapsen toive on minun listallani ykkönen lapsen tuntiessa tietää mitä se tarvitsee tai haluaa

Kuin9kk pikkuiselle loruttavia leluja
    Tytöt 5v haluaa kitaran vaiaana puvun ja sekä ihmenaisen puvun
    ja potkulauta taas 3v ja taas enemmän salama(otin palapelin) ja kätyri fani

Otin oon miettinyt monia lahjoja varsinkin opettavaisia
    piirustus juttuja tilasin tomannilta kuin vauvalle ääniä päästäviä leluja muutaman pelin.

Kyllä nyt ensiviikolla otan yhteyttä pelastusarmeijaan koska se on viimeinen viikko kysyä sieltä kysyin toiselta palstalta neuvoivat sieltä kysyä en koskaa ole kysynyt nyt on aika.

Ja askartelujuttuja tuli ostettua joulua varten lapset pääsee ahertaa ja kyniäkin ostin.

Joudutaan tv:kun ostaa kyllä se jo 6kestikin meni rikki mikä toi ahdingo kun eivät pääse katsomaan joulukalenteria eikä pelailemaan tai jouluohjelmia katsomaan. Tuli sellainen yllättävä meno erä lisäksi. Tässä hammasta purren.

Tässä on nyt tosi ahdinko olo eikä helpotusta kun rahat loppuu kesken.

Ahdingoa (sic) näyttää piisaavan, kun tuostakin sekavasta vuodatuksesta yrittää saada selvää.

Äänestä

• Aloittaja

LoruttavatLelut kirjoitti:

Ahdingoa (sic) näyttää piisaavan, kun tuostakin sekavasta vuodatuksesta yrittää saada selvää.

Ihmiset jotka on menettänyt tulipalossa kaiken tai vasta tullut tai eronneet ovat minusta tuossa asiassa etusijalla.

Äänestä

• Aloittaja

Tuo on vain niille joilla on päässä enemmänkin ymmärrystä ei sinulle ja ymmärtävät lapsen oman edun kehittyä.

Äänestä

• Aloittaja

Enkä muiden roskia halua kuin siskoni kantoi minulle vaihteeksi sitten edes itse kehdannut kenellekään antaa vaan heitin menemään. Jotkut vaatteet vauva on hyviä vieläkin.

Naapuri tyynyistä tarviinko ja sanoin kyllä lapset tarvitsee kun ovat niin ohuita tyynyjä ja nyt on tupla tyynyt.

Viimeksi kuulin heittävänsä maton roskiin ja ihastuin siihen mattoon mutta on kova askartelemaan niin heitti menemään kun on pieniä metallin paloja.

Hän tykkää kovin lapsista ja haluaa nähdä lapsia itse koen hyvin kiireiseksi mutta hän muistaa.
    Ollaan sit käyty kyläilemässä silloin tällöin noin vuoden aikaan 4 kertaa.
    En nyt tahdo taas rasittaa sitä.

Kovin paljon menossa ja minusta se on erittäin mahtavaa kun jaksaa noinkin hyvin. Se pienikin apu on kaikkein kivointa kuin henkistä rasvausta kun osuu oikeaan tarve.
    Olisi kiva itsekin osata kaikkea kivaa hänelle tehdä vuorostaan. Kutoi vauvalle suloiset sukatkin.

Täytyy edes itsetehdyllänkortilla muistaa vuorostaan.

Noi lelut kehittää puhetta kun monen moisia loruja osaavat itse osaan vain viisi, monia siltä täältä.

Äänestä

• Samettipuuro
    (neljälle)

n. 100 g luomuvoita
    n. 3 dl luomuvehnäjauhoja
    1 litra luomumaitoa
    1 tl suolaa

1. Sulata kattilassa voi ja lisää siihen jauhot hyvin sekoittaen.
    2. Lisää maitoa pienissä erissä, jotta jauhoista ei muodostu paakkuja.
    3. Kiehauta ja anna jauhojen kypsyä noin parikymmentä minuuttia.
    4. Tarjoile lämpimänä sokerin kera. TUOSSA RUOKAOHJE. JA SANON SUORAAN OISIT RASITTAVA ESIM NAAPURINA. HIRVEÄSTI PENTUJA JA KOKO AIKA PÄLÄTTÄÄ.

Äänestä

• Tunsinyhdentommosen kirjoitti:

Samettipuuro
    (neljälle)

n. 100 g luomuvoita
    1 litra luomumaitoa
    1 tl suolaa

4. Tarjoile lämpimänä sokerin kera. TUOSSA RUOKAOHJE. JA SANON SUORAAN OISIT RASITTAVA ESIM NAAPURINA. HIRVEÄSTI PENTUJA JA KOKO AIKA PÄLÄTTÄÄ.

Miksi suosittelet aloittajalle jotain luomua, jossa myydään vain mielikuvia kovaan hintaan, jos aloittajalla on rahat loppu. Ei silloin enään tyhjää aleta ostamaan!
    https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/onko_luomu_parempaa_
    https://www.tekniikkatalous.fi/tiede/tutkimus-murskasi-luulot-piditko-luomuruokaa-terveellisena-ja-hyvana-ymparistolle-6249000

Äänestä

• mietinytvähän kirjoitti:

Miksi suosittelet aloittajalle jotain luomua, jossa myydään vain mielikuvia kovaan hintaan, jos aloittajalla on rahat loppu. Ei silloin enään tyhjää aleta ostamaan!
    https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/onko_luomu_parempaa_
    https://www.tekniikkatalous.fi/tiede/tutkimus-murskasi-luulot-piditko-luomuruokaa-terveellisena-ja-hyvana-ymparistolle-6249000

Sitä minäkin, tavallisia puuroja vaan, mannapuuro, tuo samettipuuro, riisipuuro ja velli, ja olenpa itse tehnyt lapsille inkoon puuroa, eli perunavelliä. Muusi tehdään ja maidolla ohennetaan velliksi, vähän vehnäjauhoa sekaan.
    Makaronivelli, keitetyt makrut ja maito, kyllä näitä edullisia vellejä ja puuroja löytyy, ja tuonikäiset vielä sentään syövät. Itse tykkään lisäksi ruisleivästä näiden vellien ja puurojen kanssa.
    Ja rasittavia naapureita on monenlaisia, riittää jo yksi kälättävä mummo joka valittaa pihasta ja kaikista ulko-ovista alkaen, tai kännäilevät nuoret jätkät, jotka sammuu sinne tänne, joten tuollainen lapsiperhe on parempi vaihtoehto kuitenkin.
    Lahjoista muuten, kun on noinkin pieniä lapsia, jos haluaa monta pakettia, meilläkin laitettiin vaikka limupullo yhteen pakettiin, joku pieni keksipaketti toiseen, sukkia, yöpuku, edullinen nalle, kynäpakkaus, piirustukseen vihkoja.
    Isommat lapset on jo hankalia, vaativat enemmän kavereiden takia.
    Koeta aloittaja kestää, älä häpeä, vaan mene kysymään avustuksia. Lapset etusijalla, niinkuin näytät tekevänkin. Mitäpä äiti ei tekisi lastensa puolesta.
    Hyvää Joulunodotusaikaa perheellesi!

Äänestä

• Aloittaja

Tunsinyhdentommosen kirjoitti:

Samettipuuro
    (neljälle)

n. 100 g luomuvoita
    1 litra luomumaitoa
    1 tl suolaa

Enpä ole joka ottaa yhteyttä vaan hän ottaa yhteyttä. Joten en ole ollut vielä tarpeeksi rasittava.

Äänestä

• Aloittaja

rohkeutta kirjoitti:

Sitä minäkin, tavallisia puuroja vaan, mannapuuro, tuo samettipuuro, riisipuuro ja velli, ja olenpa itse tehnyt lapsille inkoon puuroa, eli perunavelliä. Muusi tehdään ja maidolla ohennetaan velliksi, vähän vehnäjauhoa sekaan.
    Makaronivelli, keitetyt makrut ja maito, kyllä näitä edullisia vellejä ja puuroja löytyy, ja tuonikäiset vielä sentään syövät. Itse tykkään lisäksi ruisleivästä näiden vellien ja puurojen kanssa.
    Ja rasittavia naapureita on monenlaisia, riittää jo yksi kälättävä mummo joka valittaa pihasta ja kaikista ulko-ovista alkaen, tai kännäilevät nuoret jätkät, jotka sammuu sinne tänne, joten tuollainen lapsiperhe on parempi vaihtoehto kuitenkin.
    Lahjoista muuten, kun on noinkin pieniä lapsia, jos haluaa monta pakettia, meilläkin laitettiin vaikka limupullo yhteen pakettiin, joku pieni keksipaketti toiseen, sukkia, yöpuku, edullinen nalle, kynäpakkaus, piirustukseen vihkoja.
    Isommat lapset on jo hankalia, vaativat enemmän kavereiden takia.
    Koeta aloittaja kestää, älä häpeä, vaan mene kysymään avustuksia. Lapset etusijalla, niinkuin näytät tekevänkin. Mitäpä äiti ei tekisi lastensa puolesta.
    Hyvää Joulunodotusaikaa perheellesi!

Kiitos sinulle kysyn, että lapset saa joulun.

Äänestä

Loppujen lopuksi ihmettelen, miksi aloittajahaluaa lisää tavaraa ostaa, jos tilaa on vähän ja paljon lapsia jotka tavallaan opettavat toinen toisiaan, turhia muovileluja ei edes tarvittaisi.
Ja näin kyllä ompelukoneen myynnissä 59e eurokankaassa, en kyllä tiedä onko ollut joku pieni erä, mutta sain itsekin mainoksen sähköpostissa.
Voisiko antaa vain halpoja lahjoja ja elämyksiä lapsille ilman muovilelukasaa, joita kuulostaa olevan jo tarpeeksi. Joskus se on vaan lopetettava se ostaminen.

Äänestä
  • Aloittaja

En siis turhia muovileluja osta koska en halu krääsää mutta lapselle ostan jotain mitä haluaa kuin liikkuvan ropootin tai radio-ohjattavan mutta se ilo on oltava viihdyttävä ostan mielummin sellaisen jonka itse voi koota,joskus ostin autoradan ja se auto rata vieläkin tänä päivänä 79 euroa rikkinäinen osan voi heittää menee mutta se radan rakentamiseen tarvita aina sitä yhtä palaa autoradan palaa.

Nytkin valmiiksi olevia kangaskassin itse vain ommella valmiit tokmannilta palat muutaman euron oli siitä voi ottaa kopion paloista ja tehdä joskus uudestaan.

Mutta on sen ompelukoneella hinta vielä 59e löysin. hienoa olet tallettanut vielä halvemman nytkun se näperrykseen into vielä on,se on se aika olisi.
    Olisi kyllä hienoa jos osaisi itse tehdä nukkekodin.

Pikku-ukoilla leikkiminen kehittää itseilmaisua ja sosiaalisia kanssa käymistä. Esikoinen vasta nyt viidellä on kiinnostunut pikku-ukkoleikeistä minecratin myötä legoilla on rakennus on kehittää ja sitten sillä leikitään meillä se ei jää koristeiksi.

Jokainen lapsi on erilainen ja jokaisen erikiinnostus kohteet tuottaa myös toisten mielen kiintoa eri osa-alueen kehitystä.
    Monipuolinen osaaminen auttaa aikuiseessa pärjäämään paremmin.

Paperirahat on aika halpa raha
    Mutta lapsille erityisen tärkeä en ymmärrä miten ne leikit menee todelliseksi väliin ja sanon sitä rahaa kun leikkirahaa voi tehdä lisää mutta mies kertoo kuin tuossa näkee ihmisten käyttö rahassa., ihan oikeasti.🤔

Ihan huvittavaa osittain miten jonkin arvoinen muuttuu niin arvokkaaksi lapsien leikissä että saa opettaa jakamista.

Niiden leikit menee uhka peleistä, taksi kuljettamiseen ja myös rosvouksen kuin myös poliisilla jotenkin leikki tuo siihen kuin katselisi päivittäin elokuvaa sekä kävelevät salkukäsissä( pussin lääkärilaukunbja lompakoideb sekä työkalupalkin kera)😂peläten jonkun vievän heidän rahansa kauppaa käydään mistäkin jos teet näin niin saat 50. Hullua toimintaa Mutta hyvin hyvin bisnesmäistä.

Pahinta oli kun tuotiin hiekkaa pihalta että pääsee leikkii työkoneilla leikkimatolle(mutta leikki matto on vuosia sit heitetty menee kun kumipinta hapristuu)

Nyt ei ole mitään mattoja eikä verhoja ja koristeet päänsääntöisesti lasten koristeita johon tarvii paperia ostaa😁

Äänestä

• Aloittaja

Kyllä ne rikki menee kalliimmat lelut kestää vuosia kuin kotona oleva liukumäki 2vuotta ja nyt joudumme korjaamaan kun varaa ei ole uuteen.
    Varmasti kuumaliimalla ja metallitukipaloilla saadaan taas ehjäksi.

Meillä lapset pelasivat sählyä vaikka mailat eivät nyt kaikki ollut sopivia pienimmälle mutta kaikilla oli pehmopalloilla pelasi.

Kyllä me korjaamme, mitkä pystytään korjaamaan.

Äänestä

• Aloittaja

Tila loppuu kesken mutta minkä sille voi enää neljättä sänkyä ei mahdu nukkuma huoneeseen ja joutuu miettimään muuttoa kun murkkuikäisyyskin vaatii omaa tilaa.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Tila loppuu kesken mutta minkä sille voi enää neljättä sänkyä ei mahdu nukkuma huoneeseen ja joutuu miettimään muuttoa kun murkkuikäisyyskin vaatii omaa tilaa.

Eikös teillä ole kerrossänkyjä siellä asunnossa? Me saatiin lahjoituksena tuttavilta kerrossängyt, niin tilaa säästyi ja kaikille mukavasti nukkumapaikat. Kaapistoilla voi jakaa isompaa huonetta murkkuikäisille.
    Löytyy niitä kerrossänkyjä lahjoitetaan osastoilta ja samoin kaapistoja. aina joltain tuttavalta löytyy pakettiautoa tai peräkärryä kuljetuksiin auttamaan.

Äänestä

• Aloittaja

köyhälapsiperhe kirjoitti:

Eikös teillä ole kerrossänkyjä siellä asunnossa? Me saatiin lahjoituksena tuttavilta kerrossängyt, niin tilaa säästyi ja kaikille mukavasti nukkumapaikat. Kaapistoilla voi jakaa isompaa huonetta murkkuikäisille.
    Löytyy niitä kerrossänkyjä lahjoitetaan osastoilta ja samoin kaapistoja. aina joltain tuttavalta löytyy pakettiautoa tai peräkärryä kuljetuksiin auttamaan.

Meillä on kohta seitsemän lasta. Pitäisi jo neljä sänkyä mahduttaa huoneeseen ei siis riitä huoneen tila.
    Kaksi kerrossänkyä ja yksi juniorisänky. 9kk nukkuu vielä vieressä ja masu asukki on huhti-toukokuun lopussa tulossa ja toinen huone on leikkihuone ja me vanhemmat nukutaan olohuoneessa(kaappisängyssä)

Kolmiossa me asutaan ja kaappitilakin on jäänyt pieneksi meille jo vaatteille ja eteisessä ei saa naulakkoa kaikille.
    Tee itse kaappisängyn ohjeilla, siskon mies teki meille tottakai yli puolivuotta säästettiin rahaa siihen.

Kaappisängyt on taas hirmu kalliita ja lisäksi millä rahalla mekin ja silti tuo murkku-ikäisyys alkaa esikoiselle tulemaan niin jo senkin vuoksi tarvitsee isomman. Varasto tilaa ei ole😬

Äänestä

• Aloittaja

Leikkihuone on lapsille jossa pääsevät pelailemaan kaappisängyt mahdollistaisivat sen. Monesti mietitty ostaa hiljalleen joten leikkihuonsäilyisi missä on myös sängyt ja toinen huone sais taas pojalle yksityiseen murkkuikäisyyden kuin oman poikamies boxin.
    Mutta ei ole rahaa kun pitäisi vielä säästeliäämmin elää.

Äänestä

• Aloittaja

Oon kysynyt paljon kaappisänkyjä.
    Plääh. Tää jatkuva huoli ja pinta-ala on aina niin ikävä huoli ja lapsien monipuolinen mahdollisuus oon miettinyt niin paljon itsetehtyjä asioista että pitäisi vain vaan rientää puualan oppitytöksi olisipa viikonloppu kouluja aikuisille sekin voi olla mahdollisuus opiskella.

Äänestä

• Aloittaja

Mutta mitä niukemmin elää, sitä enemmän töitä täytyy tehdä, se ei ole mitenkään oikein kun aika loppuu kesken.
    Jos auton kokoakin tästä kasvattaa se pitäisi olla jo yhdeksän paikkainen ja sekin on jo päälle 800 vuodessa.

Isompi perhe isompi ruokapöytä isomman tilaa enemmän kaappeja(joita joutuu ostavan) yms. Muuta.

Äänestä

oiskoha ehkäsyneuvola jääny väliin.hyväku teettä lapsia???mut töitäkin pitää tehä mil lapset elättää.kaikki työ on arvokasta.lapsilla pitää olla oikeudet vanhempiin jotka huolen heistä kantaa,materiaalisesti kuin henkisesti.pitää nyt sostanttojen olla "kuulolla".lasten vuoksi.

Äänestä
  • Aloittaja

Mies viekin opiskelee. Köyhyydessä joutuu todellakin tekemään työtä jos haluaa säästää.

Äänestä

• Aloittaja

En jaksa monen kertaa kertoa mutta kerron nyt olisitte antaneet tappaa itseni jo 18 vuotiaana eipä olisi elämän halu syttynyt esikoisen myötä.
    3 kertaa olen yrittänyt jatko opiskella 3kertaa olen halunnut minut kuntoutetaan (olen hakenut virallisesti)

Mies oli alkuun töissä mutta vaihtoi opiskeleen kolmannen lapsen myötä lukion kävi ja 3vuotta yritti yliopistoon ja nyt aloitti ammattikoulun koska haluaa käytännön asiat opetella hyvin vaikka olisi päässyt ammattikorkeeseen suoraan mutta vain pitäisi 2vuotta kestää tämä koulutus ja mut ammattikorkea. Tämä on vain väliaikainen raha tilanne.

Äänestä

• Aloittaja

Kyllä minä hartaasti kuolen vieläkin siksi kun koen omanhoidon olevan heikompaa kuin yhteiskunnan loppuu täysin oma elämänhalu en elä kuin lapsien takia.

Äänestä

• Aloittaja

Joten noi on omia oletuksiasi kyllä ehkäsy on tiedossa täysin mutta kaikki ei sovellu minulle.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Joten noi on omia oletuksiasi kyllä ehkäsy on tiedossa täysin mutta kaikki ei sovellu minulle.

Kyllä kondomit on meillä sopineet ehkäisyyn ja jossain vaiheessa oli vaimolla ehkäisykierukka.
    Ei sitten ole käynnyt mielessä, että mieheltä katkaistaan johtimet...

Äänestä

• Aloittaja

köyhänehkäisyt kirjoitti:

Kyllä kondomit on meillä sopineet ehkäisyyn ja jossain vaiheessa oli vaimolla ehkäisykierukka.
    Ei sitten ole käynnyt mielessä, että mieheltä katkaistaan johtimet...

Kyllä me ollaan tehty tarkoituksella jokainen lapsi tehty. Edellistä tehtiin yli vuosi ja toivottiin tämänkin kohdalla mutta luonto toi heti kyllä me ollaan jokaisesta tietoisia oltu jokaisesta mahdollisuudesta kun ehkäsy tietoisesti jätetty kyllä me tykätään toistemme lihoista.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Kyllä me ollaan tehty tarkoituksella jokainen lapsi tehty. Edellistä tehtiin yli vuosi ja toivottiin tämänkin kohdalla mutta luonto toi heti kyllä me ollaan jokaisesta tietoisia oltu jokaisesta mahdollisuudesta kun ehkäsy tietoisesti jätetty kyllä me tykätään toistemme lihoista.

Eli köyhyys ja sen myötä ongelmat on ihan tietoinen valinta. Eikö tämä koko keskustelu ole ihan turhaa. Itse olette ongelmanne aiheuttaneet. Ja jos yhteiskunnan jakama raha ei pysy käsissä ja talous hallinnassa, niin eikö olisi viisainta antaa lapset huostaan.

Äänestä

• Aloittaja

sdfersdfgrtygfr kirjoitti:

Eli köyhyys ja sen myötä ongelmat on ihan tietoinen valinta. Eikö tämä koko keskustelu ole ihan turhaa. Itse olette ongelmanne aiheuttaneet. Ja jos yhteiskunnan jakama raha ei pysy käsissä ja talous hallinnassa, niin eikö olisi viisainta antaa lapset huostaan.

Ei köyhyys on väliaikainen valinta kun järkeä ei ollut huonopalkanen työ ja miehen meno opiskeleen on jokainen nuoren oman valintansa opiskeleen mennä.

Äänestä

Miten ajattelit että ne nettitilaamasi lahjat mahtuvat sinne enää? Kuulostaa melko ankealta tilanpuute. Briteissä oli yksi perhe missä taisi olla 20 vai 30 lasta, joten kaikkihan on mahdollista.
Älä ainakaan joulusta stressaa. Mieti mieluummin miten jaksat päivästä toiseen.

Äänestä
  • Aloittaja

Niih en minä mitenkään noin paljoa kerkeä tekemään en kyllä 30 lasta osa jo kerkee hyvin lentää pesästä. Sisarukset tykkää” jeee lisää leikkikavereita”
    Kumminkin jokainen saa harjoitella hoitotaitojakin kun aina se pienin ”on niin suloinen”

En koe ikinä olleen haittaa sisaruksista päinvastoin koen sen rikkaudeksi.

Äänestä

• Aloittaja

Tilaa saa heittämällä rikkinäiset pois kuin olen tehnytkin ennen joulun tuloa😁 kun aika vanhasta päästä eroon. Tänään erottelun vauvan vaatteet tulevalle vauvalle, ei tiedetä vielä kumpi on mutta jo puoliväli.
    Vuorototellen noi lapset on aina tullut joten nyt olisi sitten pojan vuoro. Sitä jännitellen.

Äänestä

Laittakaa sille murkkuikäiselle pojalle oma soppi olkkariin.

Äänestä
  • Aloittaja

Mikä ihme on soppi?

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Mikä ihme on soppi?

No sellainen oma paikka jossa on sen sänky ja pöytä. Kaapeilla tai verhoilla tai vaikkapa kevytrakenteisella "seinällä" muusta erotettu oma tila, itsehän halusit sille laittaa oman "huoneen".

Äänestä

• Aloittaja

mitä.lie kirjoitti:

No sellainen oma paikka jossa on sen sänky ja pöytä. Kaapeilla tai verhoilla tai vaikkapa kevytrakenteisella "seinällä" muusta erotettu oma tila, itsehän halusit sille laittaa oman "huoneen".

Ongelma on että me aikuiset nukutaan olohuoneessa.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Ongelma on että me aikuiset nukutaan olohuoneessa.

Muuttakaa isompaan asuntoon! Annatte vuokralle sen kolmion ja ostatte jostain syrjäseudulta vanhan rintamamiestalon, niitä saa lähes ilmaiseksi. Saatte kaikille lapsille omat huoneet.

Äänestä

• Aloittaja

Muuttakaa isompaan asuntoon! Annatte vuokralle sen kolmion ja ostatte jostain syrjäseudulta vanhan rintamamiestalon, niitä saa lähes ilmaiseksi. Saatte kaikille lapsille omat huoneet.

Lapsilla on 500m kouluun ja kaikki kaverit sekä kerhot ja 1km päässä missä neuvola ,kirjasto, terveyspasena, hammashoitola.

Äänestä

• Aloittaja

Meillä ei ole varaa asua kaempana ilman autoa meillä olisi varaa joululahjoihin.

Äänestä

• Aloittaja

Sekä autoa tarvitaan vielä siitä ollaan harkittu pääsevän eroon moneen kertaan se on murheenkryyni täällä taas ei ole isompia asuntoja muutakuin myynnissä. Ja yksityiset ei huoli meitä koska ei ole tuloja.

Äänestä

• Aloittaja

Mutta siitä ei pääse vielä kun sen tarve on vielä suurempi.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Mutta siitä ei pääse vielä kun sen tarve on vielä suurempi.

On niitä sellaisiakin asuinpaikkoja, missä asunnot todella edullisia ja palvelut vieressä tai muuten käytettävissä.
    Meilläkin oli tai siis on vieläkin se kolmio ihan hyvällä paikalla, koulut, päiväkoti ja muut palvelut tosi lähellä, mutta ei meillä ollut varaa asua siellä. Asuntolainaa oli sen verran, että myyden me ei olisi saatu siitä asunnosta juuri mitään, joten annettiin se vuokralle.
    Tämä talo oli taasen laulun sanoja siteeratakseni; puoli ilmainen, kun muutettiin tänne landelle. Lapsilla koulumatkaa 6km, mutta koulukyyti haki heidät 60 metrin päästä kodistamme. Harrastukset ja kaverit hieman kauempana, mutta nekin pystyttiin järjestämään. Palvelut kohtuullisen matkan päässä. Molemmilla on töitä, toisella etätyö ja minun työt muuten täällä. Töiden suhteen ei valittamista. Omaa autoa on pakko pitää, vaikka liikenneyhteydet todella hyvät, halpisbussilla pääseet vaikka minne muutamalla eurolla. Vaimoni työnantaja maksaa autostamme kilometrikorvausta ja saan lisäksi vähentää verotuksessa omat kilometrit, joten autoilu ei maksa meille käytännössä mitään.
    Missään muualla me ei pystyttäisi asumaan ja elämään näin hyvin, kuin täällä syrjäseudulla. Joten suosittelen miettimään eri vaihtoehtoja asumiseen! Me nyt ostettiin tämä rintamamiestalo omaksi, koska hinta ei ollut mahdoton, se 8500€. Täältäkin saa vuokralle taloja tosi edullisesti, käytännössä kun vain viitsii asua. Tiedän monia suurperheitä, jotka asuvat täällä maalla vuokralla.

Äänestä

• Aloittaja

Niin meillä taksi kanssa haki nykyään koulutaksi muuttunut siten ettei aina varmuutta on kuka hakeen ja väliin ei kyytiä tullut😕
    Kun kaksi poikaa käy erityisluokka ja ne palvelut kilpautettiin.

Äänestä

• Aloittaja

On niitä sellaisiakin asuinpaikkoja, missä asunnot todella edullisia ja palvelut vieressä tai muuten käytettävissä.
    Meilläkin oli tai siis on vieläkin se kolmio ihan hyvällä paikalla, koulut, päiväkoti ja muut palvelut tosi lähellä, mutta ei meillä ollut varaa asua siellä. Asuntolainaa oli sen verran, että myyden me ei olisi saatu siitä asunnosta juuri mitään, joten annettiin se vuokralle.
    Tämä talo oli taasen laulun sanoja siteeratakseni; puoli ilmainen, kun muutettiin tänne landelle. Lapsilla koulumatkaa 6km, mutta koulukyyti haki heidät 60 metrin päästä kodistamme. Harrastukset ja kaverit hieman kauempana, mutta nekin pystyttiin järjestämään. Palvelut kohtuullisen matkan päässä. Molemmilla on töitä, toisella etätyö ja minun työt muuten täällä. Töiden suhteen ei valittamista. Omaa autoa on pakko pitää, vaikka liikenneyhteydet todella hyvät, halpisbussilla pääseet vaikka minne muutamalla eurolla. Vaimoni työnantaja maksaa autostamme kilometrikorvausta ja saan lisäksi vähentää verotuksessa omat kilometrit, joten autoilu ei maksa meille käytännössä mitään.
    Missään muualla me ei pystyttäisi asumaan ja elämään näin hyvin, kuin täällä syrjäseudulla. Joten suosittelen miettimään eri vaihtoehtoja asumiseen! Me nyt ostettiin tämä rintamamiestalo omaksi, koska hinta ei ollut mahdoton, se 8500€. Täältäkin saa vuokralle taloja tosi edullisesti, käytännössä kun vain viitsii asua. Tiedän monia suurperheitä, jotka asuvat täällä maalla vuokralla.

Onneksi siirtyi lähi kouluun joku muukin kärsinyt

https://yle.fi/uutiset/3-10209436

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Mikä ihme on soppi?

Sellaisia se mensalainen sitten kyselee.

Äänestä

Jos ihmisellä ei ole rahaa joululahjoihin, niin silloin ei joulua vietetä. Vanhat lelut ja vaatteet ja kirjat pakettiin, nykyään on muotia paketoida sanomalehtiin, kai sinne ilmaisjakelulehtiä ja mainoksia joskus tulee. Ellei niitä ole, taloyhtiön lehtilaatikossa on.

Äänestä
  • Aloittaja

Roskiin heitettiin roskiin rikki menneet.
    Käyn pelastusarmerijassa pian.

Äänestä

• Aloittaja

Kun me kierätetään tytöllä nämä meni rikki tänään ei kestänyt ihmettelen ja kummastelen miten?
    https://aijaa.com/Bxttio

Äänestä

• Aloittaja

Nyt se on ilman talvikenkii. 🥵

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Kun me kierätetään tytöllä nämä meni rikki tänään ei kestänyt ihmettelen ja kummastelen miten?
    https://aijaa.com/Bxttio

Meinasin sanoa että opettele korjaamaan, mutta menköön nyt, kuvasta päätelleen noita ei voi korjata vaikka olisi kuinka hyvä suutari.

Äänestä

• Aloittaja

ettänäin kirjoitti:

Meinasin sanoa että opettele korjaamaan, mutta menköön nyt, kuvasta päätelleen noita ei voi korjata vaikka olisi kuinka hyvä suutari.

Niih kuin arvaten mies on kovin opetellut korjaamaan autoa kun kumminkin on vanha auto ja rikki koko ajan.
    Ja oon omia vaatteita ajatellut tehdä uusia oon niin paljon parsinut mutta taas on tullut 10 reikää lisää mutta ei minulla ole kuin 4paitaa ja yksi paksumpi talvitakin väliin. Kyllä ne yritetään korjata jota osataan ja pystytään.

Omatkin kengät menossa rikki nyt kun tiedät miten korjata pistä linkkiä voin yrittää kun ne on puutarhatossun lisäksi ainoat jokapäiväisessä käytössä.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Niih kuin arvaten mies on kovin opetellut korjaamaan autoa kun kumminkin on vanha auto ja rikki koko ajan.
    Ja oon omia vaatteita ajatellut tehdä uusia oon niin paljon parsinut mutta taas on tullut 10 reikää lisää mutta ei minulla ole kuin 4paitaa ja yksi paksumpi talvitakin väliin. Kyllä ne yritetään korjata jota osataan ja pystytään.

Omatkin kengät menossa rikki nyt kun tiedät miten korjata pistä linkkiä voin yrittää kun ne on puutarhatossun lisäksi ainoat jokapäiväisessä käytössä.

Äkkiä korjauttamaan suutarille ne omat kenkäsi. Tai osta Cascon liimamassaa jos pystyy vielä liimaamalla kiinnittämään. Mutta suutari voi lisätä vaikka uuden pohjankin ja korjailla muitakin kohtia. Etsi netistä haulla kenkien korjaus, niin jotain löytyy.

Äänestä

• Aloittaja

oma.apu.paras kirjoitti:

Äkkiä korjauttamaan suutarille ne omat kenkäsi. Tai osta Cascon liimamassaa jos pystyy vielä liimaamalla kiinnittämään. Mutta suutari voi lisätä vaikka uuden pohjankin ja korjailla muitakin kohtia. Etsi netistä haulla kenkien korjaus, niin jotain löytyy.

etsinkin haulla ja enkku ei taivu minulla mutta varaa ei ole viedä suutarilla ja enkä tiedä osaako tavallisia kumipohja goreteks korjata? Ja mihin hintaa niitä korjataan?

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

etsinkin haulla ja enkku ei taivu minulla mutta varaa ei ole viedä suutarilla ja enkä tiedä osaako tavallisia kumipohja goreteks korjata? Ja mihin hintaa niitä korjataan?

Jos siitä kengästä on jo se kantalappu kulunut kokonaan, et pysty itse paikkaamaan, mutta jos vähän repsottaa, sen saa liimamassalla kiinni. Mutta varmempaa olisi suutarilla, niillä on tarvikkeet.

Äänestä

Loputonta lisääntymistä, vaikka ei olisi varaa mihinkään. Että sellaista väkeä.

Äänestä
  • Lisää eläkkeiden maksajia, eikös se ole hyvä. Valtion pitäisi auttaa vaatteissa ja ruuissa.

Äänestä

• Aloittaja

orvokki.keto kirjoitti:

Lisää eläkkeiden maksajia, eikös se ole hyvä. Valtion pitäisi auttaa vaatteissa ja ruuissa.

Juuri niin lisää veronmaksaksajia,kukaan ei ymmärrä kokonaisuutta lapseni tukevat myös toinen toisiaan tukemaan kuin maksamalla veroa ja vieläkin tämä tila meillä on väliaikainen vaikka tiedämme kestävän vuosia vielä väliaikainen tila.

Minun sisaruksista moni kasvatti kotona ja vasta sitten opiskeli ja näin kukaan ei ole työttömänä nyt ja monella on omistusasunto tai omakotitalo ja teini-ikäisiä tai lapset aikuisia ja lapsen lapsia.

Uskon näin tapahtuvan minullekin.😁 paitsi olen tehnyt vasta yhden lapsen enemmän nyt heitä.

Taas sitten minun kouluni kärsi, joka töissä kävi ja hoidin hänen lapsensa ja hän haki avustuksia koska palkka ei kestänyt ja piti myös kodinhoidon itse en saanut palkkaa.

Joten mitä opimme kehityksestä lapsia ei synny jos niitä ei tee silloin kun haluaa.
    Joten eipä niitä ole sitten siunautunut ja lapsettomuus lisääntyy ja toiset ei edes halua lapsia.

Äänestä

• Aloittaja

Joten kylmä totuus myös sinulle lapsia ei synny kun ovat niin kehittymättömiä ajatuksiltaan.
    Olen nähnyt esimerkin koulu, työ ja lapsi ja jatkuva riita kun kumpikaan vanhemmista ei jaksa enää lastaan hoitavan.
    Äiti tehnyt lapset 10vuoden välein ja olisi halunnut lisää lapsia mutta omansa anheutensa saada omaisuutta ja yhteiskunnan painostus pitänyt lapsen teon vähäisenä lapset maksaa ja kenelläkään nuorella ei alkuun ole siihen varaa ja sitten ne opiskelee kun kuvitellaan olevan ainut keino oma pärjääminen prioriteista ykkönen.

Jos ne olisi lisääntynyt kun vanhempi sukupolvi oli töissä eikä vain pelkiltää naiset opiskelut. Oli moni lapsia perheitä ja eikä monia syrjääntyneitä miehiä kun taas miehet vasta oman esikoislapsen odottaessa ja nähdä kasvamassa alkaa miettimään perheen elättämistä sitten kovalla kiireellä töihin.

Äänestä

Osta kirppareilta, tori.fi:stä ja mitä niitä onkaan, ompelukone ja polkupyörä. Hyviä televisioitakin , halvalla. Samoin siistit vaatteet ja kengät. Luulisi kelpaavan, kun kelpaa varakkaimmillekin. Turhaa ylimielisyyttä haluta vain uutta, jos on p a.
Kaupungilla on isompia asuntoja. Miksi hankitte lisää lapsia, kun nytkin tekee noin tiukkaa? Eikö voi odottaa, kunnes miehesi pääsee töihin? Kurjaa, jos oma halu menee lasten hyvinvoinnin edelle.
Miksei miehesi käy töissä opiskelun ohella? Niin muutkin tekevät.

Äänestä
  • Aloittaja

Tuo ei ole järkevää että mies ei saa olla lasten kanssa ollenkaan, juuri sen vuoksi ne työt lopetti ja aloitti opiskelun.
    On kyllä kurjaa kun omasi halusi menee lasten edelle.

Äänestä

• Aloittaja

Kyllä tähänkin asti kaikki on käytettyjä paitsi lahjat suurimmilta osin.

Sinä voit pistää ne käytetytkin lahjaksi, anna mennä vaan.

Oon minäkin ostanut käytettyä lahjaksi mutta kyllä tosiasia on silloin ne on näyttänyt uusilta.
    Minusta sinä oot aikaa ahne kun isukin pistät 24/7 töitä ja opiskelee(opiskellla tarvii myös kotonakin)Tilastotkin kertoo hyvin myös eroista, monenko isän lapset on?

Oon ostanut käytettynä saumurin mutta totuus oli sit toinen oliko sen arvoinen. Annoin sen pois ja en pistänyt eteenpäin vahinkoa. Kaupasta otetussa on vielä takuu varmasti toimiva.

Oon etsinyt torista mutta en todellakaan muodista pois menneitä pyöriä osta ja varsinkin siihen hintaa jonka ostaisit uutena kun 20 euroa lisää pistät.

Lahja on lahja ja käytetty on käytetty.

Äänestä

• valtakunta kirjoitti:

Kyllä tähänkin asti kaikki on käytettyjä paitsi lahjat suurimmilta osin.

Sinä voit pistää ne käytetytkin lahjaksi, anna mennä vaan.

Oon minäkin ostanut käytettyä lahjaksi mutta kyllä tosiasia on silloin ne on näyttänyt uusilta.
    Minusta sinä oot aikaa ahne kun isukin pistät 24/7 töitä ja opiskelee(opiskellla tarvii myös kotonakin)Tilastotkin kertoo hyvin myös eroista, monenko isän lapset on?

Oon ostanut käytettynä saumurin mutta totuus oli sit toinen oliko sen arvoinen. Annoin sen pois ja en pistänyt eteenpäin vahinkoa. Kaupasta otetussa on vielä takuu varmasti toimiva.

Oon etsinyt torista mutta en todellakaan muodista pois menneitä pyöriä osta ja varsinkin siihen hintaa jonka ostaisit uutena kun 20 euroa lisää pistät.

Lahja on lahja ja käytetty on käytetty.

Myy se sun seksikone josta sinkkupalstalla olet kertonut. Pari tonniako se maksoi?

Äänestä

• Aloittaja

hyväkiertää kirjoitti:

Myy se sun seksikone josta sinkkupalstalla olet kertonut. Pari tonniako se maksoi?

Se kuuluu katokorjaan ei vahinkoa eteenpäin kiertään( vajaa 1000€ maksoi)
    Sillä saa hyvin häiriköivät naapurit aisoihin.
    Onko aikuisen synttärilahjat kiellettyjä kun vanhempien osuus on myös omansa. Mielummin hoidan mielenterveyttä myös seksillä.

Silloin kyllä ostettiin muutakin kuin lapsille opiskeluläppärit joululahjaksi ja miehelle opiskelu läppäri kyllä ne on jo maksettu pois osamaksuina eikä ole näissä rahoissa.

Kuin sanoin jo,olisin hyvin pystynyt maksamaan joululahjat jos ei olisi auto ja TV -mennyt rikki.
    Joka vuosi jouluun säästetään.
    Me ei käytetä päihteitä ja mitä enemmän lapset sairastaa sitä vähemmän kykenen paikkaamaan rahan vajavuuden käytännön työllä pitkänvenytys säästämistä.

Jos lapset on perusterveitä eikä vanhemmat kuluta itseensä mitään, ei juhli eikä käy missään kuin säästää parsimalla vaatteensa ja yms muuta sitä pystyy säästämään ainakin 1000€ vuodessa plus lapsille synttäri lahja.

Seksi on hyvin tärkeä parisuhteessa ja mielenterveydelle.
    https://www.terve.fi/artikkelit/40-syyta-harrastaa-seksia

Äänestä

• Aloittaja

hyväkiertää kirjoitti:

Sekä sinkutkaa ei ole ystävinä kiellettyjä vieläkään kunhan ne pysyy palstalla.

Köyhän pitkän pennin venytys on kannattavaa ja mitä väsyneempiä sitä enemmän kuluu rahaa, ollaan me kastovaippailtukin mutta se ei ole säästänyt rahaa.

Olen kasvattanut perunoita pinnasängyssä sekään ei kannattanut, kyllä se oman maanviljely viehättää varsinkin jos sillä säästää.

Äänestä

• Voimia sinulle ja perheellesi, olette kaikki arvokkaita ja hyviä ihmisiä ! :) Toivottavasti saatte apua jouluun, lapset ansaitsevat joulun ja lahjankin. Myös vanhemmat. Teet arvokasta työtä hoitamalla lapsiasi, ole itsestäsi ylpeä. Voimahali teidän perheelle :)

Äänestä

• Aloittaja

tsemppiisulle kirjoitti:

Voimia sinulle ja perheellesi, olette kaikki arvokkaita ja hyviä ihmisiä ! :) Toivottavasti saatte apua jouluun, lapset ansaitsevat joulun ja lahjankin. Myös vanhemmat. Teet arvokasta työtä hoitamalla lapsiasi, ole itsestäsi ylpeä. Voimahali teidän perheelle :)

Kiitos sinulle, niin teen arvokasta työtä.

Äänestä

Senkin köyhä passkianen! Minä ja mun Poikkis käytiin
eilen safkalla hienostoravintolassa, syötiin krokodiilimuhennosta ja paahdettua apinan-aivoa ja jälkiruuaksi purkitettuja punamuurahaisia sokeriliemessä.
Juotiin konjakkia ja whiskyä ja shamppanjaa.
Sitten kun oltiin tultu kotiin, juotiin erilaisia liköörejä ja vuosikertaviinejä.
Tänään mennään kans yhteen hienostoravintolaan ja meinataan syödä boa-käärmehöystöä ja kalkkarokäärmettä tattikastikkeessa. Juomat ovat korkeatasoisia, kuten aina.

Äänestä
  • Aloittaja

Yök.

Äänestä

Valtakunta, ota yhteyttä oman alueen diakoniatyöhön. Auttavat sieltä.

Äänestä
  • Aloittaja

En kirkko oli juuri alueeni diakoni, en kyllä nyt käy siellä.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Kommentoi aloitusta

valtakunta kirjoitti:

Olisi nyt jo kiire.
Tokmanni nettikauppa söi lastenlahjojen takia kun siellä on 40% alennusta leluista nyt, eikä pysty viitti olla syömättä tai lasten joulutta olla ja osa lahjoista vielä ostamatta kun on enemmän pikkuväelle ja tytöille kun kaikki hyvä oli jo mennyt.

Onko kaikki ruoka-avut jo annettu?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu