Mediapooli - sota-ajan sensuuria jo rauhan aikana?

Anonyymi

Mediapooli – sota-ajan sensuuria jo rauhan aikana?
https://vastavalkea.fi/2018/12/04/mediapooli-laitonta-toimintaa/

Mediapooli näyttäisi keskittyvän valtamedian ja sitä palvelevan graafisen alan talouden ja asemien turvaamiseen. Mediapoolin sekaantumiselle viestinnän sisältökysymyksiin ei laissa ja asetuksissa löydy perusteluja.

Sota-aikana toki tarvitaan valtiovallan toimia viestinnän sisältöjenkin suhteen ja myös sotasensuuria. Se ei ole kuitenkaan HVK:n tehtävä, vaan sitä hoitavat muut lait ja instituutiot. Nyt elämme rauhan aikaa, käsittääkseni.

Mediapoolin liikkuminen viestinnän sisältöjen alueelle – kuten yllä todettiin – ei perustu lakiin enempää kuin asetuksiinkaan, vaan se on lähinnä valtamedian ’yksityisajattelua’. Sillä se rakentaa oman asemansa kohentamista ja turvaa monopoliaan kansalaisten maailmankuvan muokkaajana.

Taustan tälle muodostaa valtamedian – Yle mukaanluettuna – omaksuma rooli sotia USA:n muodostamassa ja johtamassa infosotarintamassa Venäjää vastaan. HVK:n rahat ovat siis osaltaan resurssoimassa tätä infosodankäyntiä. Tässä infosotimisessaan Ylen on todettu toimivan yhteistyössä CIA-taustaisen toimijan Joel Hardingin kanssa, joka on toiminut Ylen masinoiman Venäjän trollijahti -kampanjan https://vastavalkea.fi/2016/05/31/yleisradion-infosotayhteistyon-nolo-paljastuminen/ ex-päätoimittaja Jääskeläisen alaisuudessa käynnistäneen ja toteuttaneen toimittaja Jessikka Aron ’mentorina’.

Valtamedian toiminnan osalta elämme siis infosota-aikaa. Se soveltaa jo monin osin infosotasensuurin käytänteitä. Tällä ei ole mitään järjellistä enempää kuin laillistakaan perustetta. Se on osa sitä toimintaa, jolla Suomestakin pyritään rakentamaan yhä totalitaarisempaa yhteiskuntaa.

***

Aika kovaa tekstiä.

6 kommenttia

Vastaukset

  • Uutisointi informaatiosodasta voi olla informaatiosotaa
    https://vastavalkea.fi/2015/07/12/uutisointi-informaatiosodasta-voi-olla-informaatiosotaa/

    Pelkoa ja propagandaa

    "Informaatiovaikuttamisen tarkoituksena on vaikuttaa kohdeyleisön havaintoihin, asenteisiin, arvoihin ja uskomuksiin ja siten mielipiteisiin, päätöksentekoon ja käyttäytymiseen. Viime kädessä tarkoituksena on saada kohdeyleisö myötämieliseksi omalle toiminnalle, mikä mahdollistaa poliittisten ja sotilaallisten tavoitteiden saavuttamisen. Samalla pyritään mm. horjuttamaan uskoa vastapuolen tuottaman tiedon sisältöön.

    Mediassa luodaan pelkoa ja viholliskuvia.

    Nykyisin puhutaan paljon informaatiosodankäynnistä, jonka käsitteet ovat usein sekavia ja harhaanjohtavia. Puhuttiinpa informaatio-operaatioista, strategisesta kommunikaatiosta tai psykologisesta sodankäynnistä, sanat ovat vain uusia nimityksiä propagandalle. Toisen maailmansodan jälkeen propaganda oli terminä saanut negatiivisen merkityksen, joten todellisuutta pyrittiin kaunistelemaan semanttisin keinoin. Kuitenkin vastustajan toimista puhutaan usein yhä propagandana juuri sanan negatiivisen leiman vuoksi.

    Perinteisellä propagandalla on pyritty vaihtoehdottomaan binäärisyyteen, mustavalkoisuuteen, jossa hyvä ja paha on selkeästi määritelty ja jossa sota saa oikeutuksensa näiden välisessä taistelussa. Vihollinen esitetään murhanhimoisena, moraalittomana hyökkääjänä, jonka olemassaolo estää ”meidän” arvojemme toteutumisen. Useat kyselyyni vastanneista viittasivatkin nykyiseen uutisointiin juuri propagandana ja kirjoittivat sen luomista peloista ja ahdistuksesta.

    Informaatiovaikuttamisessa tavallisten ihmisten esittämät mielipiteet vaikuttavat kansalaisiin usein paremmin kuin poliitikkojen puheet. Juuri tähän perustuu sosiaalisen median hyödyntäminen valtiollisessa informaatiovaikuttamisessa. Venäjä-trolleista on uutisoitu, mutta jätetty kokonaan huomiotta muiden valtioiden sosiaalisen median mielipideilmaston muokkaukseen perustamat joukot. Esimerkiksi Kiinassa jopa 300 000 ihmistä kirjoittaa työkseen viranomaisten toiveiden mukaisia viestejä nettiin. Ison-Britannian armeija taas on perustanut erityisen Facebook-sotilaiden yksikön, jonka tarkoitus on työllistää ainakin 1500 ihmistä. Israel perusti omat somejoukkonsa jo vuonna 2008. Vuonna 2011 kalifornialainen Ntrepid-yhtiö puolestaan teki kahden miljoonan euron arvoisen sopimuksen United States Central Commandin kanssa propagandatarkoitukseen kehitetystä ohjelmistosta, jonka avulla yksi henkilö voi hallita kymmentä erilaista verkkoidentiteettiä.

    Samoihin aikoihin Yhdysvaltain puolustusministeriön alaisuudessa toimiva, tulevaisuuden sotilasteknologiaa tutkiva DARPA-virasto (Defence Advanced Research Projects Agency) käynnisti ohjelman, jonka tarkoituksena on seurata ja tunnistaa viestien, ideoiden ja meemien leviämistä sosiaalisessa mediassa sekä tuottaa sinne automaattista sisältöä mm. itsenäisesti toimivien tietokoneohjelmien (bottien) avulla. Social Media in Strategic Communications -nimiselle ohjelmalle budjetoitiin 40 miljoonaa dollaria."

    Hasbara eli propagandistinen tarinnankerronta on salaista sotaa. Se joka hallitsee mielipiteitä hallitsee kansaa ja sillä on todellinen valta. Valtamedian, somen, keskustelufoorumien ja kommentointien hallinta ja poliittinen moderointi on valtaa! Tämä pitää tietenkin toteuttaa salakavalasti varjoista "deep state" niin ettei suuri yleisö tajua kyseessä olevan poliittisidologisen propagandan. Ihmisethän eivät halua että heitä vedätetään, joten näkyvä propaganda ja aatteellinen aivopesu aiheuttaa vastustusta. Ovela manipulaatio myydään viholliskuvilla, todellisilla tai luoduilla.

  • Taitaa Suolessakin vaikuttaa sama infosotajoukko, meinaan tätä viestiä ei löydy "Maailman menoa" listauksesta ainakaan ennen tätä viestiä, mutta "Etsi keskusteluista" halu löytää viestin. Sattumaako?

    ..aivan ja kas kummaa kun tätä viestiä kirjoitan, niin nyt yhtäkkiä viesti näkyykin listauksessa. Paljonkohan Suoli kadottaa viestejä lukijoilta ja ohjataanko niiden näkyvyyttä reaaliaikaisesti tekoälymoderoinnilla? Mitä saa nähdä ja mitä ei?

    • "Mitä saa nähdä ja mitä ei?"

      Kysymys kuuluu: Kuka päättää?

    • Edelleenkin tämä ketju piilossa, kukkuu.

    • kukkuluuruus kirjoitti:

      Edelleenkin tämä ketju piilossa, kukkuu.

      Joko näkyy?

  • Mediapooli näyttäisi keskittyvän uusliberalistiglobalistitoimijoiden talouden ja asemien turvaamiseen. Mediapoolin sekaantumiselle viestinnän sisältökysymyksiin ei laissa ja asetuksissa löydy perusteluja.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.